ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
رهبر معظم انقلاب در سخنرانی تلویزیونی بهمناسبت سالگرد ارتحال امام خمینی(ره):
نامزدان شعارهایی ندهند که به آنها اعتقاد ندارند
تحقق حکومت اسلامی و ادامه آن، فقط با پشتوانه مردمی امکانپذیر است
حضرت آیتالله خامنهای صبح روز جمعه در سالروز عروج ملکوتی امام خمینی(ره) در سخنانی تلویزیونی، ابداع و تحقق نظریه جمهوری اسلامی یعنی تشکیل حکومتی بر مبنای اسلام ناب و متکی بر مردمسالاری برخاسته از عمق اسلام را مهمترین ابتکار امام راحل عظیمالشأن خواندند و تأکید کردند: راز پرشکوه ماندگاری جمهوری اسلامی و نظام امام خمینی، با وجود همه پیشبینیهای دشمنان درباره زوال این نظام، همراهی دو کلمه «جمهوری» و «اسلامی» یعنی حاکمیت توأمان اسلام و مردم است و از این پس نیز همراهی همین دو کلمه تضمین پیشرفت مستمر خواهد بود.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دفتر مقام معظم رهبری، رهبر انقلاب همچنین با اشاره به تأکید همیشگی امام خمینی درباره ضرورت شرکت آحاد مردم در انتخابات، انتخاب فردی شایسته را راهحل نابسامانیها و مشکلات خواندند و با بیان نکاتی مهم درباره لزوم پایبندی رئیسجمهوری آینده به ایجاد عدالت اجتماعی، مبارزه صریح و بدون ملاحظه با فساد و تقویت تولید داخلی افزودند: آحاد مردم خود را به شرکت در انتخابات و تشویق دیگران به این کار ملزم بدانند. رهبر انقلاب با اشاره به جاری شدن دوباره یاد و خاطره امام در ایام رحلت آن بزرگوار افزودند: ملت و کشور همیشه به نگاهبانی از یاد و رهنمودهای «آن شخصیت عظیم، آن رهبر بیجایگزین و آن خردمند حکیم و برخوردار از اراده پولادین، دل عطوف و ایمان عمیق» نیازمند است. رهبر انقلاب با اشاره به اول انقلاب و حجم بیسابقه پیشبینیهای مکرر زیادهخواهان جهانی مبنی بر نابودی دو ماهه، شش ماهه یا حداکثر یکساله جمهوری اسلامی افزودند: صلابت و قاطعیت امام و پیروزیهای درخشان ملت در جنگ و مسائل دیگر، این همهمه را کمرنگ کرد اما بعد از رحلت امام خمینی، دشمنان و بدخواهان بار دیگر به تکرار آرزوی خود مبنی بر زوال جمهوری اسلامی پرداختند.
شکست پیشگوییهای غلط علیه جمهوری اسلامی
حضرت آیتالله خامنهای، اعلام رسمی یک حزب فرسوده و پرمدعا در سال ۶۹، نامه چند سال بعد گروهی از نمایندگان مجلس مبنی بر رو به پایان بودن مهلت جمهوری اسلامی و اعلام علنی برخی مقامات امریکایی مبنی بر نرسیدن جمهوری اسلامی به چهل سالگی را از نمونههای پیشگوییهای غلط برای زوال جمهوری اسلامی برشمردند و گفتند: این افراد و گروهها در پیشگوییهای خود، علاوه بر بیان آرزوهایشان، به شکست و نابودی انقلابهای جهان نیز استناد میکردند. رهبر انقلاب افزودند: حتی در داخل کشور نیز دو نهضت مشروطیت و نهضت ملی چند سال بعد از شکلگیری با روی کار آمدن دیکتاتوری کاملاً سیاه رضاخان و استبداد کودتایی، پیچیده و عمیق محمدرضا شکست خوردند بنابراین پیشبینیها درباره نابودی جمهوری اسلامی به این مسائل تاریخی نیز متکی بود.
حضرت آیتالله خامنهای با اشاره به شکست کامل پیشگوییهای دشمنان و اقتدار و پیشرفت و توسعه مستمر جمهوری اسلامی افزودند: راز پرشکوه و افتخارآمیز ماندگاری نظام امام خمینی، همراهی دو کلمه جمهوری و اسلامی است.
ایشان، ابداع نظریه جمهوری اسلامی را کار بزرگ امام خمینی خواندند و افزودند: امام بزرگوار این نظریه را در عرصه نظریات سیاسی بینالمللی وارد کرد و با قدرت مردم و معرفت بسیار عمیق خود آن را عینیت بخشید و محقق کرد.
رهبر انقلاب، شناخت و تسلط جامع امام خمینی بر معارف اسلامی را پشتوانه ایجاد و تحقق نظریه جمهوری اسلامی برشمردند و گفتند: امام لزوم حاکمیت اسلام و اعتقاد به مردم را از دل اسلام ناب به دست آورده بود و به آنها عمیقاً ایمان داشت.
ایشان با اشاره به مخالفان سرسخت دو وجه اسلامی و مردمی بودن جمهوری اسلامی افزودند: بخشی از مخالفان حاکمیت اسلام، «سکولارهای غیرمذهبی» بوده و معتقدند دین شأنیت تشکیل نظام سیاسی و مدیریت کشور را ندارد و محصور به مسائل فردی و عبادات است، البته عدهای از سکولارها هم معتقد بودند دین اصولاً مضر و افیون جامعه است.
رهبر انقلاب افزودند: دسته دیگری از مخالفان حاکمیت اسلام، به دین اعتقاد دارند اما میگویند اسلام نباید به سیاست آلوده شود، این افراد در واقع «سکولارهای مذهبی» هستند و به دخالت و حاکمیت دین در شئون زندگی سیاسی- اجتماعی، اعتقادی ندارند.
حضرت آیتالله خامنهای، مخالفان مردمی بودن جمهوری اسلامی را نیز دو دسته دانستند و گفتند: جمعی از این مخالفان، «لیبرالهای سکولار» هستند که میگویند دموکراسی و مردمسالاری را باید لیبرالها و تکنوکراتها ایجاد کنند و این مسأله ربطی به دین ندارد.
ایشان خاطرنشان کردند: دسته دوم مخالفان مردمسالاری دینی، به دین اعتقاد دارند اما میگویند مردم در حاکمیت دینی هیچ کارهاند و دین باید بدون اتکا و نقشآفرینی مردم، حکومت تشکیل دهد که شکل افراطی این نظر، در سالهای اخیر در شکلگیری گروه داعش ظاهر شد.
مردمسالاری دینی از متن اسلام برخاسته است
حضرت آیتالله خامنهای حاکمیت دین با اتکا به مردم را یک استنباط و نظریه عالمانه و نه احساسی خواندند و گفتند: مردمسالاری دینی از متن اسلام برخاسته است و هر کس انکار کند در قرآن مطالعه و تدبر نکرده است.
ایشان، با استناد به آیات مکرر قرآن مبنی بر لزوم اطاعت مردم از رسول اکرم(ص) افزودند: در صدها آیه قرآن زمینههای اطاعت مردم از نبی مکرم تشریح شده است که آیات جهاد، اقامه قسط و عدل، اجرای حدود، معاملات اجتماعی - اقتصادی، قراردادهای بینالمللی و دهها عرصه دیگر از جمله این زمینهها هستند که مجموعه همین زمینهها، به معنای تشکیل حکومت است.
رهبر انقلاب با استناد به احادیث فراوان و سنت رسول اکرم مبنی بر تشکیل حکومت افزودند: بعد از رحلت پیامبر با وجود اختلاف درباره جانشینی ایشان، احدی از مسلمانان شک نداشت که باید حکومت بر اساس دین و قرآن ادامه یابد. رهبر انقلاب، در جمعبندی این بخش از سخنانشان تأکید کردند: بر اساس آیات قرآن مجید و احادیث و سنت پیامبر، اگر کسی به اسلام اعتقاد داشته باشد باید به حاکمیت اسلام هم معتقد باشد.
رهبر انقلاب بعد از تبیین موضوع حاکمیت اسلام، به موضوع جمهوریت و مردمسالاری پرداختند و با تأکید بر اینکه اعتبار رأی مردم مسأله بسیار مهمی است، گفتند: به این موضوع از دو منظر میتوان نگریست ۱- از منظر دینی و اعتقادی و در چارچوب مسئولیت و حق ۲- از این منظر که تحقق عملی حاکمیت دین بدون مردم امکانپذیر نیست.
ایشان درخصوص رأی مردم از منظر دینی و اعتقادی افزودند: در آیات و روایات، آحاد مردم و خواص در قبال سرنوشت جامعه و همچنین جلوگیری از انحراف و بروز شکاف طبقاتی مسئول دانسته شدهاند و امر به معروف نیز یک وظیفه عمومی شمرده شده که یکی از مهمترین معروفها برپایی حکومت دینی است. همچنین انسان ها دارای اراده و حق تعیین سرنوشت هستند که حاکمیت مردم یکی از نمودهای حق تعیین سرنوشت است.
رهبر انقلاب به موضوع مردمسالاری دینی از منظر نیاز حکومتها به پشتوانه مردمی نیز اشاره کردند و گفتند: حکومتها بدون پشتوانه مردمی، چارهای جز روی آوردن به زور و ظلم نخواهند داشت و از آنجا که در حکومت اسلامی ظلم جایز نیست، تحقق حکومت اسلامی و ادامه آن، فقط با پشتوانه مردمی امکانپذیر است.
حضرت آیتالله خامنهای تأکید کردند: بنابراین مردمسالاری دینی و جمهوری اسلامی یک طرح ناب و خالص دینی است و اینکه برخی میگویند امام مردمسالاری را از غربیها گرفت، سخنی بیمبنا است زیرا امام کسی نبود که بهخاطر رودربایستی از حکم خدا منصرف شود.
ایشان افزودند: روزی که امام موضوع الزام حجاب در اجتماع را مطرح کردند برخیها از جمله بعضی نزدیکان امام مخالف بودند اما ایشان بهطور قاطع، دستور دین را مطرح کردند. رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: امام بزرگوار با انجام این نواندیشی دینی که مبتنی بر معرفت عمیق دینی بود، ملت ایران را که قرنها با استبداد خو گرفته بود، به میدان آورد تا با باور به تواناییهای خود، کارهای بزرگی همچون ساقط کردن سلطنت چند هزارساله و ایستادگی در مقابل جنگ هشت ساله و متکی به پشتیبانی همه قدرتهای بزرگ دنیا را انجام دهند.
ایشان با تأکید بر اینکه امام دو کلمه «جمهوری» و «اسلامی» یعنی «حاکمیت اسلام» و «حاکمیت مردم» را گرهگشای همه مشکلات میدانستند، افزودند: هر زمان که مردم بهکار گرفته شدند و معیارهای اسلام رعایت شد، پیش رفتیم و هرجا که یکی از این دو رعایت نشد، پیش نرفتیم.
رهبر انقلاب به یک نمونه اشاره کردند و گفتند: اگر در اقتصاد، رشد کارگاه های کوچک و متوسط یعنی زمینه ورود مردم را به حوزه تولید فراهم کرده بودیم اکنون وضع اقتصادی بهتر بود.
ایشان افزودند: بنابراین اگر مسئولان حدود و موازین اسلامی را در مسائل داخلی و خارجی رعایت و سازوکار حضور مردم در صحنه را نیز فراهم کنند، مشکلات حل خواهد شد.
امام انتخابات را فریضه دینی میدانستند
حضرت آیتالله خامنهای در ادامه با اشاره به برخی بیانات امام(ره) درباره اسلام و مردمسالاری افزودند: از دیدگاه امام(ره)، اسلام از یک طرف «ضد تحجر و التقاط»، «ضد ظلم، استکبار، فساد و ویژهخواری»، «ضدسلطه امریکا و دخالت بیگانگان»، «ضد اشرافیگری و اختلاف طبقاتی» و از طرف دیگر «طرفدار محرومان و عدالتخواه» است.
ایشان همچنین در خصوص دیدگاه امام درباره مردمسالاری و انتخابات خاطرنشان کردند: امام انتخابات را «فریضه دینی» میدانستند و در وصیتنامه خود میگویند «عدم حضور در انتخابات در برخی مقاطع چه بسا گناهی در رأس گناهان کبیره باشد» و «کوتاهی در مشارکت، پیامدهای دنیوی و حتی تا نسلهای بعد داشته باشد که مستلزم بازخواست الهی است».
رهبر انقلاب اسلامی گفتند: به لطف خداوند بعد از رحلت امام، ملت ایران عطیه الهی مردمسالاری دینی را حفظ کرده و در مقابل توطئه دشمنان برای جدایی مردم از نظام و بیاعتقاد کردن آنها به اسلام و مردمسالاری دینی، محکم ایستادهاند.
حضرت آیتالله خامنهای افزودند: متأسفانه برخی با ادبیات مختلف، حرف دشمنان را تکرار میکنند. گاهی از لزوم ایدئولوژی زدایی و حرکت به سمت لیبرال دموکراسی میگویند، گاهی از موضع دلسوزی برای قداست دین وارد میشوند و حتی برخی هم میگویند ضوابط اسلامی با مردمسالاری قابل جمع نیست.
ایشان تأکید کردند: کسانی که این سخنان را تکرار میکنند، دلسوز ملت ایران نیستند و بهدنبال زدن ریشه اسلام هستند.
رهبر انقلاب با اشاره به قانون اساسی که در آن هم جمهوریت و هم اسلامیت در نظر گرفته شده است، گفتند: در قانون اساسی، از شروط رئیسجمهور، «رجل سیاسی و مذهبی بودن» و «حفظ تقوا و امانت» است و این بدین معناست که رئیس قوه اجرایی با اقدامات خردمندانه، در سیاست مصلحت مردم را در نظر بگیرد و در میدان اعتقادات نیز دین مردم را هدایت و حفظ کند.
ایشان در بخش دیگری از سخنانشان با اشاره به گرمتر شدن محیط انتخابات گفتند: دعوت مردم به حضور نیافتن در انتخابات با بهانههای واهی، عمل به خواست دشمنان است و اگر هر یک از دو رکن مردمسالاری و دین تضعیف شود، اسلام و ایران ضربه و سیلی خواهند خورد.
رهبر انقلاب افزودند: گفته میشود برخی بهعلت فشارهای معیشتی که همه ما آن را لمس میکنیم، برای شرکت در انتخابات مردد هستند یا برخی میگویند در دورههای قبل با شوق به فردی رأی دادیم اما در آخر دوره، منجر به دلخوری شد، بنابراین در انتخابات شرکت نمیکنیم. این موارد استدلالهای درستی نیستند و نباید ما را از مشارکت در انتخابات دلسرد کنند.
ایشان تأکید کردند: اگر نابسامانی، ناکارآمدی و ضعف در مدیریتها وجود دارد، باید آن را با انتخاب درست و خوب و روی کارآوردن مدیریت مردمی و اسلامی جبران کرد نه با شرکت نکردن در انتخابات.
حضرت آیتالله خامنهای با تأکید بر دقت در انتخاب و توجه به عملکرد کاندیداها افزودند: صرفاً به وعدهها و حرف ها نمیتوان اکتفا کرد همچنانکه در قضیه مذاکرات هستهای هم که در جریان است، همواره به مسئولان گفتهایم به عمل کار برآید و به حرف ها و وعدهها نمیتوان اعتماد کرد.
رهبر انقلاب خاطرنشان کردند: کارآمدی را با حرف نمیشود تشخیص داد، بنابراین باید نگاه کرد که آیا گذشته و عملکرد کاندیداها، وعدههای آنها را تأیید و تصدیق میکند یا نه؟
توصیههای رهبری به نامزدهای انتخابات
ایشان در ادامه چند توصیه مهم به نامزدهای محترم داشتند.
رهبر انقلاب اسلامی با توصیه مؤکد به کاندیداها به پرهیز از بیان وعدههایی که از انجام آنها مطمئن نیستند، گفتند: دادن وعدههای بدون پشتوانه عملی جایز نیست و اینگونه وعدهها، گناه و به ضرر کشور است چون با محقق نشدن آنها مردم از انتخابات و نظام دلسرد میشوند بنابراین فقط وعدههایی بدهید که اهل فن آنها را تأیید میکنند.
حضرت آیتالله خامنهای، توقع دیگر از کاندیداها را صداقت با مردم و بیان شعارهایی دانستند که در دل خود به آنها کاملاً اعتقاد دارند و افزودند: کاندیداها با مردم صادق باشند و شعارهایی ندهند که به آنها اعتقاد ندارند.
رهبر انقلاب اسلامی، تشویق به مشارکت در انتخابات را وظیفه تک تک مردم دانستند و گفتند: تک تک مردم خود را موظف بدانند که همه آحاد مردم اعم از خانواده، دوستان و آشنایان را به مشارکت در انتخابات دعوت کنند و این، مصداق «تواصی به حق» است.
ایشان افزودند: توقع دیگر از کاندیداها این است که در صورت پیروزی، خود را به «عدالت اجتماعی»، «کاهش فاصله فقیر و غنی»، «مبارزه بدون ملاحظه با فساد»، «تقویت تولید داخلی و مبارزه با قاچاق و واردات بیرویه و افرادی که با پر کردن جیب خود از طریق واردات کمر تولید داخلی را میشکنند» متعهد بدانند. حضرت آیتالله خامنهای تأکید کردند: کاندیداها صراحتاً درباره این موضوعات موضع بگیرند تا اگر بعد از انتخاب، عمل نکردند، دستگاههای نظارتی بتوانند از آنها سؤال و مؤاخذه کنند.
تأکید بر اعاده حیثیت از برخی نامزدهای احراز صلاحیت نشده
رهبر انقلاب در بخش پایانی سخنانشان یک تذکر ضروری دینی و انسانی درباره مسائل پیشآمده در جریان عدم احراز صلاحیت برخی ثبتنام کنندگان در انتخابات را بیان کردند.
ایشان خاطرنشان کردند: به بعضی از افرادی که صلاحیت شان احراز نشد، ظلم و جفا شد و به آنها یا خانوادههایشان که خانوادههای محترم و عفیفی بودند، نسبت های خلاف واقع داده شد که بعداً ثابت شد آن گزارش ها غلط و خلاف است.
حضرت آیتالله خامنهای با اشاره به انتشار این موارد در بین مردم و در فضای مجازی رها و بدون قید و بند، تأکید کردند: حفظ آبرو جزو بالاترین حقوق انسان ها است بنابراین خواهش و مطالبه من از دستگاههای مسئول این است که مواردی را که گزارش خلاف واقع راجع به فرزند یا خانواده کسی داده شده، جبران و اعاده حیثیت کنند.
ایشان افزودند: خداوند متعال ما را از ظلم، هتک حرمت مؤمن و تخلف از وظایفمان محفوظ بدارد. امام بزرگوار را با اولیاء بزرگ خود محشور و او و شهیدان را از ما راضی کند و با تقدیر خیر برای ملت ایران، این انتخابات را جزو انتخابات دشمنشکن قرار دهد.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دفتر مقام معظم رهبری، رهبر انقلاب همچنین با اشاره به تأکید همیشگی امام خمینی درباره ضرورت شرکت آحاد مردم در انتخابات، انتخاب فردی شایسته را راهحل نابسامانیها و مشکلات خواندند و با بیان نکاتی مهم درباره لزوم پایبندی رئیسجمهوری آینده به ایجاد عدالت اجتماعی، مبارزه صریح و بدون ملاحظه با فساد و تقویت تولید داخلی افزودند: آحاد مردم خود را به شرکت در انتخابات و تشویق دیگران به این کار ملزم بدانند. رهبر انقلاب با اشاره به جاری شدن دوباره یاد و خاطره امام در ایام رحلت آن بزرگوار افزودند: ملت و کشور همیشه به نگاهبانی از یاد و رهنمودهای «آن شخصیت عظیم، آن رهبر بیجایگزین و آن خردمند حکیم و برخوردار از اراده پولادین، دل عطوف و ایمان عمیق» نیازمند است. رهبر انقلاب با اشاره به اول انقلاب و حجم بیسابقه پیشبینیهای مکرر زیادهخواهان جهانی مبنی بر نابودی دو ماهه، شش ماهه یا حداکثر یکساله جمهوری اسلامی افزودند: صلابت و قاطعیت امام و پیروزیهای درخشان ملت در جنگ و مسائل دیگر، این همهمه را کمرنگ کرد اما بعد از رحلت امام خمینی، دشمنان و بدخواهان بار دیگر به تکرار آرزوی خود مبنی بر زوال جمهوری اسلامی پرداختند.
شکست پیشگوییهای غلط علیه جمهوری اسلامی
حضرت آیتالله خامنهای، اعلام رسمی یک حزب فرسوده و پرمدعا در سال ۶۹، نامه چند سال بعد گروهی از نمایندگان مجلس مبنی بر رو به پایان بودن مهلت جمهوری اسلامی و اعلام علنی برخی مقامات امریکایی مبنی بر نرسیدن جمهوری اسلامی به چهل سالگی را از نمونههای پیشگوییهای غلط برای زوال جمهوری اسلامی برشمردند و گفتند: این افراد و گروهها در پیشگوییهای خود، علاوه بر بیان آرزوهایشان، به شکست و نابودی انقلابهای جهان نیز استناد میکردند. رهبر انقلاب افزودند: حتی در داخل کشور نیز دو نهضت مشروطیت و نهضت ملی چند سال بعد از شکلگیری با روی کار آمدن دیکتاتوری کاملاً سیاه رضاخان و استبداد کودتایی، پیچیده و عمیق محمدرضا شکست خوردند بنابراین پیشبینیها درباره نابودی جمهوری اسلامی به این مسائل تاریخی نیز متکی بود.
حضرت آیتالله خامنهای با اشاره به شکست کامل پیشگوییهای دشمنان و اقتدار و پیشرفت و توسعه مستمر جمهوری اسلامی افزودند: راز پرشکوه و افتخارآمیز ماندگاری نظام امام خمینی، همراهی دو کلمه جمهوری و اسلامی است.
ایشان، ابداع نظریه جمهوری اسلامی را کار بزرگ امام خمینی خواندند و افزودند: امام بزرگوار این نظریه را در عرصه نظریات سیاسی بینالمللی وارد کرد و با قدرت مردم و معرفت بسیار عمیق خود آن را عینیت بخشید و محقق کرد.
رهبر انقلاب، شناخت و تسلط جامع امام خمینی بر معارف اسلامی را پشتوانه ایجاد و تحقق نظریه جمهوری اسلامی برشمردند و گفتند: امام لزوم حاکمیت اسلام و اعتقاد به مردم را از دل اسلام ناب به دست آورده بود و به آنها عمیقاً ایمان داشت.
ایشان با اشاره به مخالفان سرسخت دو وجه اسلامی و مردمی بودن جمهوری اسلامی افزودند: بخشی از مخالفان حاکمیت اسلام، «سکولارهای غیرمذهبی» بوده و معتقدند دین شأنیت تشکیل نظام سیاسی و مدیریت کشور را ندارد و محصور به مسائل فردی و عبادات است، البته عدهای از سکولارها هم معتقد بودند دین اصولاً مضر و افیون جامعه است.
رهبر انقلاب افزودند: دسته دیگری از مخالفان حاکمیت اسلام، به دین اعتقاد دارند اما میگویند اسلام نباید به سیاست آلوده شود، این افراد در واقع «سکولارهای مذهبی» هستند و به دخالت و حاکمیت دین در شئون زندگی سیاسی- اجتماعی، اعتقادی ندارند.
حضرت آیتالله خامنهای، مخالفان مردمی بودن جمهوری اسلامی را نیز دو دسته دانستند و گفتند: جمعی از این مخالفان، «لیبرالهای سکولار» هستند که میگویند دموکراسی و مردمسالاری را باید لیبرالها و تکنوکراتها ایجاد کنند و این مسأله ربطی به دین ندارد.
ایشان خاطرنشان کردند: دسته دوم مخالفان مردمسالاری دینی، به دین اعتقاد دارند اما میگویند مردم در حاکمیت دینی هیچ کارهاند و دین باید بدون اتکا و نقشآفرینی مردم، حکومت تشکیل دهد که شکل افراطی این نظر، در سالهای اخیر در شکلگیری گروه داعش ظاهر شد.
مردمسالاری دینی از متن اسلام برخاسته است
حضرت آیتالله خامنهای حاکمیت دین با اتکا به مردم را یک استنباط و نظریه عالمانه و نه احساسی خواندند و گفتند: مردمسالاری دینی از متن اسلام برخاسته است و هر کس انکار کند در قرآن مطالعه و تدبر نکرده است.
ایشان، با استناد به آیات مکرر قرآن مبنی بر لزوم اطاعت مردم از رسول اکرم(ص) افزودند: در صدها آیه قرآن زمینههای اطاعت مردم از نبی مکرم تشریح شده است که آیات جهاد، اقامه قسط و عدل، اجرای حدود، معاملات اجتماعی - اقتصادی، قراردادهای بینالمللی و دهها عرصه دیگر از جمله این زمینهها هستند که مجموعه همین زمینهها، به معنای تشکیل حکومت است.
رهبر انقلاب با استناد به احادیث فراوان و سنت رسول اکرم مبنی بر تشکیل حکومت افزودند: بعد از رحلت پیامبر با وجود اختلاف درباره جانشینی ایشان، احدی از مسلمانان شک نداشت که باید حکومت بر اساس دین و قرآن ادامه یابد. رهبر انقلاب، در جمعبندی این بخش از سخنانشان تأکید کردند: بر اساس آیات قرآن مجید و احادیث و سنت پیامبر، اگر کسی به اسلام اعتقاد داشته باشد باید به حاکمیت اسلام هم معتقد باشد.
رهبر انقلاب بعد از تبیین موضوع حاکمیت اسلام، به موضوع جمهوریت و مردمسالاری پرداختند و با تأکید بر اینکه اعتبار رأی مردم مسأله بسیار مهمی است، گفتند: به این موضوع از دو منظر میتوان نگریست ۱- از منظر دینی و اعتقادی و در چارچوب مسئولیت و حق ۲- از این منظر که تحقق عملی حاکمیت دین بدون مردم امکانپذیر نیست.
ایشان درخصوص رأی مردم از منظر دینی و اعتقادی افزودند: در آیات و روایات، آحاد مردم و خواص در قبال سرنوشت جامعه و همچنین جلوگیری از انحراف و بروز شکاف طبقاتی مسئول دانسته شدهاند و امر به معروف نیز یک وظیفه عمومی شمرده شده که یکی از مهمترین معروفها برپایی حکومت دینی است. همچنین انسان ها دارای اراده و حق تعیین سرنوشت هستند که حاکمیت مردم یکی از نمودهای حق تعیین سرنوشت است.
رهبر انقلاب به موضوع مردمسالاری دینی از منظر نیاز حکومتها به پشتوانه مردمی نیز اشاره کردند و گفتند: حکومتها بدون پشتوانه مردمی، چارهای جز روی آوردن به زور و ظلم نخواهند داشت و از آنجا که در حکومت اسلامی ظلم جایز نیست، تحقق حکومت اسلامی و ادامه آن، فقط با پشتوانه مردمی امکانپذیر است.
حضرت آیتالله خامنهای تأکید کردند: بنابراین مردمسالاری دینی و جمهوری اسلامی یک طرح ناب و خالص دینی است و اینکه برخی میگویند امام مردمسالاری را از غربیها گرفت، سخنی بیمبنا است زیرا امام کسی نبود که بهخاطر رودربایستی از حکم خدا منصرف شود.
ایشان افزودند: روزی که امام موضوع الزام حجاب در اجتماع را مطرح کردند برخیها از جمله بعضی نزدیکان امام مخالف بودند اما ایشان بهطور قاطع، دستور دین را مطرح کردند. رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: امام بزرگوار با انجام این نواندیشی دینی که مبتنی بر معرفت عمیق دینی بود، ملت ایران را که قرنها با استبداد خو گرفته بود، به میدان آورد تا با باور به تواناییهای خود، کارهای بزرگی همچون ساقط کردن سلطنت چند هزارساله و ایستادگی در مقابل جنگ هشت ساله و متکی به پشتیبانی همه قدرتهای بزرگ دنیا را انجام دهند.
ایشان با تأکید بر اینکه امام دو کلمه «جمهوری» و «اسلامی» یعنی «حاکمیت اسلام» و «حاکمیت مردم» را گرهگشای همه مشکلات میدانستند، افزودند: هر زمان که مردم بهکار گرفته شدند و معیارهای اسلام رعایت شد، پیش رفتیم و هرجا که یکی از این دو رعایت نشد، پیش نرفتیم.
رهبر انقلاب به یک نمونه اشاره کردند و گفتند: اگر در اقتصاد، رشد کارگاه های کوچک و متوسط یعنی زمینه ورود مردم را به حوزه تولید فراهم کرده بودیم اکنون وضع اقتصادی بهتر بود.
ایشان افزودند: بنابراین اگر مسئولان حدود و موازین اسلامی را در مسائل داخلی و خارجی رعایت و سازوکار حضور مردم در صحنه را نیز فراهم کنند، مشکلات حل خواهد شد.
امام انتخابات را فریضه دینی میدانستند
حضرت آیتالله خامنهای در ادامه با اشاره به برخی بیانات امام(ره) درباره اسلام و مردمسالاری افزودند: از دیدگاه امام(ره)، اسلام از یک طرف «ضد تحجر و التقاط»، «ضد ظلم، استکبار، فساد و ویژهخواری»، «ضدسلطه امریکا و دخالت بیگانگان»، «ضد اشرافیگری و اختلاف طبقاتی» و از طرف دیگر «طرفدار محرومان و عدالتخواه» است.
ایشان همچنین در خصوص دیدگاه امام درباره مردمسالاری و انتخابات خاطرنشان کردند: امام انتخابات را «فریضه دینی» میدانستند و در وصیتنامه خود میگویند «عدم حضور در انتخابات در برخی مقاطع چه بسا گناهی در رأس گناهان کبیره باشد» و «کوتاهی در مشارکت، پیامدهای دنیوی و حتی تا نسلهای بعد داشته باشد که مستلزم بازخواست الهی است».
رهبر انقلاب اسلامی گفتند: به لطف خداوند بعد از رحلت امام، ملت ایران عطیه الهی مردمسالاری دینی را حفظ کرده و در مقابل توطئه دشمنان برای جدایی مردم از نظام و بیاعتقاد کردن آنها به اسلام و مردمسالاری دینی، محکم ایستادهاند.
حضرت آیتالله خامنهای افزودند: متأسفانه برخی با ادبیات مختلف، حرف دشمنان را تکرار میکنند. گاهی از لزوم ایدئولوژی زدایی و حرکت به سمت لیبرال دموکراسی میگویند، گاهی از موضع دلسوزی برای قداست دین وارد میشوند و حتی برخی هم میگویند ضوابط اسلامی با مردمسالاری قابل جمع نیست.
ایشان تأکید کردند: کسانی که این سخنان را تکرار میکنند، دلسوز ملت ایران نیستند و بهدنبال زدن ریشه اسلام هستند.
رهبر انقلاب با اشاره به قانون اساسی که در آن هم جمهوریت و هم اسلامیت در نظر گرفته شده است، گفتند: در قانون اساسی، از شروط رئیسجمهور، «رجل سیاسی و مذهبی بودن» و «حفظ تقوا و امانت» است و این بدین معناست که رئیس قوه اجرایی با اقدامات خردمندانه، در سیاست مصلحت مردم را در نظر بگیرد و در میدان اعتقادات نیز دین مردم را هدایت و حفظ کند.
ایشان در بخش دیگری از سخنانشان با اشاره به گرمتر شدن محیط انتخابات گفتند: دعوت مردم به حضور نیافتن در انتخابات با بهانههای واهی، عمل به خواست دشمنان است و اگر هر یک از دو رکن مردمسالاری و دین تضعیف شود، اسلام و ایران ضربه و سیلی خواهند خورد.
رهبر انقلاب افزودند: گفته میشود برخی بهعلت فشارهای معیشتی که همه ما آن را لمس میکنیم، برای شرکت در انتخابات مردد هستند یا برخی میگویند در دورههای قبل با شوق به فردی رأی دادیم اما در آخر دوره، منجر به دلخوری شد، بنابراین در انتخابات شرکت نمیکنیم. این موارد استدلالهای درستی نیستند و نباید ما را از مشارکت در انتخابات دلسرد کنند.
ایشان تأکید کردند: اگر نابسامانی، ناکارآمدی و ضعف در مدیریتها وجود دارد، باید آن را با انتخاب درست و خوب و روی کارآوردن مدیریت مردمی و اسلامی جبران کرد نه با شرکت نکردن در انتخابات.
حضرت آیتالله خامنهای با تأکید بر دقت در انتخاب و توجه به عملکرد کاندیداها افزودند: صرفاً به وعدهها و حرف ها نمیتوان اکتفا کرد همچنانکه در قضیه مذاکرات هستهای هم که در جریان است، همواره به مسئولان گفتهایم به عمل کار برآید و به حرف ها و وعدهها نمیتوان اعتماد کرد.
رهبر انقلاب خاطرنشان کردند: کارآمدی را با حرف نمیشود تشخیص داد، بنابراین باید نگاه کرد که آیا گذشته و عملکرد کاندیداها، وعدههای آنها را تأیید و تصدیق میکند یا نه؟
توصیههای رهبری به نامزدهای انتخابات
ایشان در ادامه چند توصیه مهم به نامزدهای محترم داشتند.
رهبر انقلاب اسلامی با توصیه مؤکد به کاندیداها به پرهیز از بیان وعدههایی که از انجام آنها مطمئن نیستند، گفتند: دادن وعدههای بدون پشتوانه عملی جایز نیست و اینگونه وعدهها، گناه و به ضرر کشور است چون با محقق نشدن آنها مردم از انتخابات و نظام دلسرد میشوند بنابراین فقط وعدههایی بدهید که اهل فن آنها را تأیید میکنند.
حضرت آیتالله خامنهای، توقع دیگر از کاندیداها را صداقت با مردم و بیان شعارهایی دانستند که در دل خود به آنها کاملاً اعتقاد دارند و افزودند: کاندیداها با مردم صادق باشند و شعارهایی ندهند که به آنها اعتقاد ندارند.
رهبر انقلاب اسلامی، تشویق به مشارکت در انتخابات را وظیفه تک تک مردم دانستند و گفتند: تک تک مردم خود را موظف بدانند که همه آحاد مردم اعم از خانواده، دوستان و آشنایان را به مشارکت در انتخابات دعوت کنند و این، مصداق «تواصی به حق» است.
ایشان افزودند: توقع دیگر از کاندیداها این است که در صورت پیروزی، خود را به «عدالت اجتماعی»، «کاهش فاصله فقیر و غنی»، «مبارزه بدون ملاحظه با فساد»، «تقویت تولید داخلی و مبارزه با قاچاق و واردات بیرویه و افرادی که با پر کردن جیب خود از طریق واردات کمر تولید داخلی را میشکنند» متعهد بدانند. حضرت آیتالله خامنهای تأکید کردند: کاندیداها صراحتاً درباره این موضوعات موضع بگیرند تا اگر بعد از انتخاب، عمل نکردند، دستگاههای نظارتی بتوانند از آنها سؤال و مؤاخذه کنند.
تأکید بر اعاده حیثیت از برخی نامزدهای احراز صلاحیت نشده
رهبر انقلاب در بخش پایانی سخنانشان یک تذکر ضروری دینی و انسانی درباره مسائل پیشآمده در جریان عدم احراز صلاحیت برخی ثبتنام کنندگان در انتخابات را بیان کردند.
ایشان خاطرنشان کردند: به بعضی از افرادی که صلاحیت شان احراز نشد، ظلم و جفا شد و به آنها یا خانوادههایشان که خانوادههای محترم و عفیفی بودند، نسبت های خلاف واقع داده شد که بعداً ثابت شد آن گزارش ها غلط و خلاف است.
حضرت آیتالله خامنهای با اشاره به انتشار این موارد در بین مردم و در فضای مجازی رها و بدون قید و بند، تأکید کردند: حفظ آبرو جزو بالاترین حقوق انسان ها است بنابراین خواهش و مطالبه من از دستگاههای مسئول این است که مواردی را که گزارش خلاف واقع راجع به فرزند یا خانواده کسی داده شده، جبران و اعاده حیثیت کنند.
ایشان افزودند: خداوند متعال ما را از ظلم، هتک حرمت مؤمن و تخلف از وظایفمان محفوظ بدارد. امام بزرگوار را با اولیاء بزرگ خود محشور و او و شهیدان را از ما راضی کند و با تقدیر خیر برای ملت ایران، این انتخابات را جزو انتخابات دشمنشکن قرار دهد.
تنفس در مذاکرات وین
بازگشت دیپلماتها به پایتختها برای مشورت
گروه سیاسی/ رؤسای هیأتهای دیپلماتیک یکبار دیگر برای مشورت جهت تصمیمگیری نهایی پیرامون حل موضوع برجام به پایتختهای خود بازگشتند. این جدیدترین خبری است که بعد از چند روز رایزنی فشرده میان هیأت دیپلماتهای ایران و کشورهای 1+4 در وین اعلام شده است. پنجمین دور مذاکرات برجام که از چهارم خرداد ماه آغاز شد درحالی ادامه یافت که چهارشنبه هفته گذشته ( 12 خرداد) پس از ۹ روز مذاکره و پس از برگزاری نشست کمیسیون مشترک تصمیم گرفته شد رؤسای هیأتها به منظور مشورتها و تصمیمگیریهای بیشتر به پایتختها بازگردند. به گزارش «ایران»، در این نشست رؤسای هیأتهای کشورهای عضو برجام آخرین وضعیت گفتوگوها را ارزیابی کرده و همه هیأتها ضمن ابراز خرسندی از پیشرفتهای صورت گرفته تا این مرحله، یکبار دیگر بر عزم و جدیت خود برای پیگیری روند گفتوگوها در روزهای آتی با هدف یافتن راهحلهایی برای چند موضوعی که هنوز حل و فصل نشدهاند تأکید کردند. سیدعباس عراقچی، مسئول تیم مذاکره کننده ایرانی در مذاکرات وین پس از این نشست با اعلام اینکه پیشرفتهای خوبی در روند مذاکرات حاصل شده است، اما تأکید کرد که هنوز بر سر برخی موضوعات کلیدی باید به توافق دست یافت. عراقچی که با پرس.تی.وی گفتوگو میکرد، تصریح کرد: طرف دیگر است که باید تصمیمات سختی بگیرد. اکنون زمان آن است که امریکا و اروپاییها تصمیات دشوار خود را بگیرند و امیدواریم که بتوانند این کار را انجام دهند. معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران همچنین در گفتوگویی با خبرگزاری صدا و سیما با بیان اینکه منطقاً دور آینده میتواند دور پایانی مذاکرات وین باشد، یادآور شد: «در مذاکرات دیپلماتیک هیچ چیزی قابل پیشبینی نیست.» محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان هم جمعه گذشته در توئیتی از گفتوگوی تلفنی با همتای انگلیسی خبر داد و اعلام کرد که در تماس تلفنی با «دومینیک راب» وزیر خارجه انگلیس در خصوص لزوم از سرگیری پایبندی کامل به برجام توافق کرده است. ظریف اضافه کرد: «در این گفتوگو خاطرنشان کردم که ایالات متحده باید به طور کامل به تعهداتش بازگشته و از تلاش برای استفاده از جنگ اقتصادی علیه ایران بهعنوان اهرم مذاکراتی دست بردارد.»
در همین حال «میخائیل اولیانوف» نماینده روســــــــیه در ســــــــازمانهای بینالمللی در وین اتریش در پیامی در توئیتر به اثرات مثبت احیای برجام بر اوضاع در خلیج فارس اشاره کرد. او در این پیام توئیتری نوشت: «احیای برنامه جامع اقدام مشترک ممکن است که اثرات مثبتی بر اوضاع در خلیج فارس داشته و مسیر را برای گفتوگوهای مستقیم میان کشورهای منطقه درباره موضوعات امنیت منطقه با توجه به ابتکارهای موجود از جمله برداشت روسیه از مفهوم امنیت جمعی در منطقه باز کند.»
متن 20 صفحهای توافق
همزمان با توقف در رایزنیهای وین، رسانه امریکایی «پلتیکو» در گزارشی به بررسی موارد اصلی مانع بر سر راه توافق در گفتوگوهای احیای برجام در وین پرداخت و نوشت مذاکرهکنندگان دور پنجم را هم در حالی که در چند نقطه اصلی به اختلاف برخورده بودند، به پایان رساندند و به کشورهای خود بازگشتند. به نوشته این نشریه مذاکرهکنندگان دستکم ۲۰ صفحه متن شامل گزینههای مختلف درباره چگونگی حل موانع باقی مانده تهیه کردهاند. در بین این موانع، اختلافنظر درباره نحوه رسیدگی به سانتریفیوژهای پیشرفته ایران، ماشینآلات مورد استفاده برای غنیسازی اورانیوم و همچنین اختلافنظر درباره اینکه آیا بازرسان دسترسی کافی به سایتهای هستهای ایران دارند یا خیر، دیده میشود. طبق این گزارش، ایران هم به نوبه خود به دنبال گرفتن ضمانت از امریکاست که این کشور و یا هر عضو دیگری برجام را ترک نکند. براساس گزارش این رسانه تحریمها یکی دیگر از موارد اختلافات طولانی مدت است و امریکا و ایران هنوز نتوانستهاند درباره اینکه ایالات متحده کدام موارد را لغو کند، به توافق برسند. ایران در خصوص این مورد هم گفته بعد از لغو همه تحریمهای امریکا و راستیآزمایی آن، به تعهدات کامل خود ذیل برجام باز خواهد گشت.
در همین حال «میخائیل اولیانوف» نماینده روســــــــیه در ســــــــازمانهای بینالمللی در وین اتریش در پیامی در توئیتر به اثرات مثبت احیای برجام بر اوضاع در خلیج فارس اشاره کرد. او در این پیام توئیتری نوشت: «احیای برنامه جامع اقدام مشترک ممکن است که اثرات مثبتی بر اوضاع در خلیج فارس داشته و مسیر را برای گفتوگوهای مستقیم میان کشورهای منطقه درباره موضوعات امنیت منطقه با توجه به ابتکارهای موجود از جمله برداشت روسیه از مفهوم امنیت جمعی در منطقه باز کند.»
متن 20 صفحهای توافق
همزمان با توقف در رایزنیهای وین، رسانه امریکایی «پلتیکو» در گزارشی به بررسی موارد اصلی مانع بر سر راه توافق در گفتوگوهای احیای برجام در وین پرداخت و نوشت مذاکرهکنندگان دور پنجم را هم در حالی که در چند نقطه اصلی به اختلاف برخورده بودند، به پایان رساندند و به کشورهای خود بازگشتند. به نوشته این نشریه مذاکرهکنندگان دستکم ۲۰ صفحه متن شامل گزینههای مختلف درباره چگونگی حل موانع باقی مانده تهیه کردهاند. در بین این موانع، اختلافنظر درباره نحوه رسیدگی به سانتریفیوژهای پیشرفته ایران، ماشینآلات مورد استفاده برای غنیسازی اورانیوم و همچنین اختلافنظر درباره اینکه آیا بازرسان دسترسی کافی به سایتهای هستهای ایران دارند یا خیر، دیده میشود. طبق این گزارش، ایران هم به نوبه خود به دنبال گرفتن ضمانت از امریکاست که این کشور و یا هر عضو دیگری برجام را ترک نکند. براساس گزارش این رسانه تحریمها یکی دیگر از موارد اختلافات طولانی مدت است و امریکا و ایران هنوز نتوانستهاند درباره اینکه ایالات متحده کدام موارد را لغو کند، به توافق برسند. ایران در خصوص این مورد هم گفته بعد از لغو همه تحریمهای امریکا و راستیآزمایی آن، به تعهدات کامل خود ذیل برجام باز خواهد گشت.
برداشتها و گمانهزنیهای انتخاباتی در پی سخنان مقام معظم رهبری
شورای نگهبان فضای مجازی را مقصر دانست
گروه سیاسی/ برداشتهای متفاوت از سخنان جمعه گذشته رهبر معظم انقلاب، هیجانها و گمانههای بسیاری در فضای سیاسی افکند. بسیاری امیدوار شدند که پس از این سخنان، افراد بیشتری به ترکیب نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری اضافه شوند. واکنش توئیتری عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان به این امید دامن زد اما چند ساعت بعد، با بیانیه شورای نگهبان و نامههای قدردانی لاریجانی و جهانگیری به رهبر معظم انقلاب، رقابتهای انتخاباتی بدون هیچ تغییری ادامه یافت.
فراز پایانی سخنان مقام معظم رهبری از این قرار بود: «باید یک تذکر دینی و انسانی بدهم. در جریان عدم احراز صلاحیت، به بعضی کسانی که صلاحیتشان احراز نشد جفا و ظلم شد. به خودشان یا خانوادههای محترم و عفیفشان نسبتهایی داده شد که ثابت شد خلاف است. حفظ آبرو جزو بالاترین حقوق انسانهاست. مطالبه من این است که دستگاههای مسئول جبران کنند.» ساعتی بعد، عین این عبارتها در حساب کاربری دفتر رهبر انقلاب در توئیتر تکرار شد، اما با این تفاوت که کلمه «جبران» با هشتگ در این متن درج شد. رسانهها و فعالان سیاسی از این «توئیت» و این هشتگ، به عنوان «توئیت و اقدام معنادار دفتر رهبر معظم انقلاب» یاد کرده و این طور تفسیر کردند که تأکید بر «جبران» جفاهای اتفاق افتاده در جریان عدم احراز صلاحیتها، به معنای بازگشت برخی چهرهها، مانند لاریجانی و جهانگیری به عرصه رقابتهای انتخاباتی است. این برداشت وقتی تقویت شد که عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان هم در توئیتر و هم در گفتوگویی با ایسنا، تلویحاً بر این برداشت صحه گذاشت. او در توئیتر نوشت «فرمایشات مقام معظم رهبری مدظله العالی فصل الخطاب است و حکم ایشان لازم الاتباع. شورای نگهبان با اذعان به اینکه مصون از خطا نمیباشد، بزودی نظر خود را اعلام خواهد کرد.»
در فاصله این اظهار نظر کدخدایی تا انتشار بیانیه شورای نگهبان بود که پیش بینی ها شدت گرفت. هر چند برخی نیز واکنش هایی داشتند. مهمترین واکنش از سوی حجتالاسلام مصطفی پورمحمدی، دبیرکل جامعه روحانیت مبارز مطرح شد که طی یادداشتی، نوشت: «آنچه در فراز دردمندانه کلام آخر حضرت آیتالله خامنهای بیان شد، غم نهفته سالیان بود که در جریان رد و تأیید صلاحیتها و حواشی و شایعات قبل و بعد آن، به بسیاری ظلم شده است؛ بررسیهایی که بر اساس گزارشهای نادرست، ناقص و بعضاً یکطرفه و بدون امکان دفاعِ صاحبان حق، به سرنوشتهایی تلخ و قصههایی پرغصه انجامید.» او تأکید کرد «متأسفانه جریان بررسی صلاحیتها و حواشی آن، بیش از هر مجموعه و فرد، ساحت شورای محترم نگهبان را مخدوش ساخته است؛ در حالی که به حفظ حریم آن جایگاه سخت نیازمندیم. باید صادقانه و دردمندانه بگوییم که این ساز و کار رسیدگیها و پیامدهای آن، بیش از آنکه به افراد ذیحق و خانوادههایشان آسیب برساند و به آنها ظلم و جفا کند، ظلم و جفایی به مراتب سهمگینتر در حق نظام جمهوری اسلامی، حضرت امام و مقام معظم رهبری بوده و هست.» غلامرضا مصباحیمقدم، دیگر عضو جامعه روحانیت مبارز نیز در گفتوگو با «خبرآنلاین» اظهار کرد: «طبعاً اگر شورای نگهبان بازنگری را در قوانین و مقررات خودشان بدانند، جا دارد و شایسته است که این کار را انجام دهند وگرنه نیاز به حکم حکومتی دارد و رهبری باید حکم حکومتی صادر کنند.» محمد مهاجری، روزنامهنگار اصولگرا و مشاور علی لاریجانی هم در توئیتی، نوشت: «به نظر من تأیید صلاحیت آقای لاریجانی اهمیتش کمتر از اصلاح روند اشتباه کنونی است. شورای نگهبان باید صریح و سریع و شفاف جواب بدهد چرا چنین اشتباه بزرگی مرتکب شده است. هر فرد و دستگاهی که اطلاعات دروغ داده به جامعه معرفی شود.» مهدی فضائلی، عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب، پس از آنکه برداشتهای طرفداران نامزدهای رد صلاحیت شده از سخنان رهبر انقلاب اوج گرفت، در توئیتر نوشت که «تعریض رهبر انقلاب به جفا و ظلم به برخی نامزدها در جریان احراز صلاحیت برای ریاست جمهوری، متوجه شورای محترم نگهبان نیست و تأثیری در نتیجه اعلام شده از سوی این شورا ندارد.»
بیانیه شورای نگهبان
پس از این بود که شورای نگهبان نیز با صدور بیانیه ای، «با تقدیر و تشکر از رهنمودهای حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی مدظله العالی» اعلام کرد: «در حین بررسی صلاحیتهای داوطلبان ریاست جمهوری و پس از آن، در فضای مجازی و برخی رسانهها با استناد به بعضی از گزارشهای نادرست و غیرمستند در مورد برخی داوطلبان محترم و بستگان ایشان نسبتهای نادرستی داده شده است. شورای نگهبان ضمن تأکید بر حفظ حرمت اشخاص و محکوم نمودن هتک حرمت و حیثیت داوطلبان و خانوادههای ایشان از کلیه رسانهها مؤکداً میخواهد با توجه به محرمانه بودن بررسی صلاحیتها در این شورا و با عنایت به اینکه در بررسیها مجموعهای از موضوعات، مستندات و مدارک مورد ارزیابی قرار گرفته و برخی گزارشهای نادرست در نظریه نهایی شورای نگهبان مؤثر نبوده است، از گمانهزنی و استناد به امور غیرواقعی و نادرست اجتناب نمایند.»
موضع علی لاریجانی و اسحاق جهانگیری
در ادامه این علی لاریجانی بود که با نوشتن نامهای خطاب به رهبر انقلاب، از ایشان تشکر کرد تا به این ترتیب، ماجرا، پایان یافته تلقی شود. لاریجانی در نامه خود نوشت: نامه خود را این طور آغاز کرد: «بسمه تعالی، محضر مبارک رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، حضرت آیتالله خامنهای دامت برکاته، با سلام و عرض ارادت؛ بیانات حکیمانه حضرتعالی در سالگرد رحلت پیشوای بزرگ انقلاب اسلامی امام خمینی (قدس سره) برای آینده کشور، بار دیگر پایههای استوار و عقلانی نظام جمهوری اسلامی را ظهور بخشید. تذکر و مطالبه جنابعالی نیز در رفع ظلم و جفایی که در بررسی صلاحیت کاندیدهای ریاست جمهوری رخ داد؛ بزرگی و بزرگواری و روحیه حقطلبی آن حضرت را بیش از پیش عیان نمود. سپاسگزارم. از خداوند متعال طول عمر با عزّت برای آن جناب خواستارم. بنده خدا، علی لاریجانی.» اسحاق جهانگیری دیگر نامزد احراز صلاحیت نشده هم در توئیتر با بیان اینکه خودش را مصداق تذکر رهبری درباره جفا و ظلم به برخی نامزدها و خانوادههایشان میداند، نوشت: «اما هیچ اعتراض و تقاضایی نداشته و ندارم. از بزرگواری ایشان صمیمانه تشکر میکنم ولی هزینه شدن از جایگاه رهبری را به مصلحت نمیدانم. از شورای محترم نگهبان میخواهم هر مبنا و مستندی برای تصمیم خود درباره من دارد را در اختیار عموم ملت قرار دهد.»
سومین دور مذاکرات ایران و اوکراین
سومین دور گفتوگوهای ایران و اوکراین در سطح معاونان وزرای خارجه دو کشور در خصوص سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه (۱۲ و ۱۳ خرداد ماه) در کییف پایتخت اوکراین برگزار شد. به گزارش ایرنا، در این دور از مذاکرات که با حضور «محسن بهاروند» معاون امور حقوقی و بینالمللی وزارت امور خارجه ایران برگزار شد، «یوگنی ینین» معاون وزیر خارجه اوکراین صلاحیت محاکم قضایی ایران در رسیدگی به این پرونده را مورد تأکید قرار داد. به گفته «منوچهر مرادی» سفیر ایران در اوکراین دور سوم گفتوگوهای ایران و اوکراین پیرامون سانحه پرواز PS752 پس از دو روز مذاکره فشرده و جدی و در فضایی سازنده و حرفهای پایان یافت.
به گفته سفیر کشورمان، هیأت ایرانی در این نشست اعلام کرد خانوادههای ۱۰۳ تن از جانباختگان نزد محاکم قضایی ایران شکایت خود را ثبت کردهاند که تعدادی از شاکیان، از اتباع خارجی هستند. هیأت ایرانی اعلام کرد آمادگی دارد در چارچوب قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران، چنین فرصتی را نیز برای خانوادههای جانباختگان اوکراینی بهمنظور اخذ وکیل و طرح و پیگیری شکایت فراهم کند. همچنین هیأت ایرانی آمادگی خود را برای پرداخت خسارت به خانوادههای اوکراینی درگذشتگان این سانحه به مبلغ ۱۵۰ هزار دلار برای هر نفر - طبق مصوبه هیأت دولت جمهوری اسلامی ایران - اعلام کرد و از هیأت اوکراین درخواست کرد موضوع را به آگاهی بازماندگان درگذشتگان اوکراینی برساند.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
نامزدان شعارهایی ندهند که به آنها اعتقاد ندارند
-
بازگشت دیپلماتها به پایتختها برای مشورت
-
شورای نگهبان فضای مجازی را مقصر دانست
-
سومین دور مذاکرات ایران و اوکراین
اخبارایران آنلاین