گروه فرهنگی/ اولین قسمت سریال «زخم کاری» روز جمعه 14 خرداد منتشر شد؛ سریالی که هم اولین تجربه سریالسازی محمد حسین مهدویان است و هم جزو اولین سریالهایی که در تیتراژ آن اقتباس از یک اثر ادبی ذکر شده است.
سریال مهدویان یک نوآر ملتهب است و از رمان «بیست زخم کاری» محمود حسینیزاد اقتباس شده است.
تعدد لوکیشن، سرعت روایت رمان و همچنین گریز به امور سیاسی احتمالاً جزو مؤلفههایی است که کارگردان «ماجرای نیمروز»، «ایستاده در غبار» و «درخت گردو» را ترغیب به اقتباس از این اثر کرده است. حسینیزاد این رمان را با نگاهی به «مکبث» شکسپیر نوشته است و درهمین قسمت اول شخصیت مالکی (جواد عزتی)، سمیرا همسر مالکی (رعنا آزادیور) و ریزآبادی (سیاوش طهمورث) مکبث، لیدی مکبث و دانکن را تداعی میکند. هانیه توسلی، سعید چنگیزیان، الهه حصاری، عباس جمشیدی فر، مهدی زمینپرداز، امیرحسین هاشمی، کاظم هژیرآزاد، منوچهر علیپور، مه لقا باقری، مائده طهماسبی، مرتضی امینیتبار و سارا حاتمی دیگر بازیگران این سریال 20 قسمتی هستند.
«زخم کاری» به تهیهکنندگی محمدرضا تخت کشیان جمعه هرهفته ساعت ۲۰ پخش میشود. این سریال با تصمیم ساترا، با درجهبندی سنی ۱۵+ سال روی پلتفرم فیلیموعرضه میشود.
«میدان سرخ» ابراهیم ابراهیمیان، «قبله عالم» حامد محمدی، «جزیره» سیروس مقدم و «جیران» حسن فتحی از دیگر سریالهای این پلتفرم در باکس سریالهایی که بزودی آماده پخش خواهند شد، قرار دارند.
نشست خبری جشنواره فیلم کن برگزار شد
چه کسی نخل طلا را خواهد برد؟
سیدحسام فروزان
منتقد
بالاخره نشست خبری جشنواره فیلم کن امسال برگزار شد و فیلمهای حاضر در هفتاد و چهارمین دوره معلوم شد. طبق اعلام قبلی این دوره در ۱۵ تیرماه با نمایش فیلم موزیکال «آنت» (با شرکت آدام درایور و ماریون کوتیار) ساخته لئوس کاراکس آغاز میشود. پییر لسکور رئیس جشنواره کن و تیری فرمو مدیر این جشنواره در سینما نرماندی پاریس در نشستی رسانهای اسامی فیلمهای انتخاب شده در بخشهای مختلف جشنواره را اعلام کردند. اسپایک لی رئیس هیأت داوران این دوره خواهد بود. امسال تعداد فیلمهای بخش مسابقه افزایش یافته است و یک بخش تازه به نام «کن پریمیر» (CANNES PREMIERE) نیز اضافه شده است. نکته مهم برای ما ایرانیان حضور آخرین فیلم اصغر فرهادی در بخش مسابقه و رقابت او با بزرگانی مانند وس اندرسون یا ژاک اودریار است. جشنواره امسال با توجه کامل به شیوهنامههای بهداشتی برگزار خواهد شد و تمامی شرکت کنندگان و مسافران باید مراحل واکسیناسیون و تستهای مورد تأیید آژانس پزشکی اتحادیه اروپا را گذرانده باشند.
یک قهرمان
«یک قهرمان» نهمین فیلم بلند اصغر فرهادی فیلمساز پرآوازه ایرانی است. حالا دیگر هر فیلم تازهای از فرهادی برای ما و دیگر تماشاگران جهان اتفاقی تازه است و کنجکاویهای بسیار برمیانگیزد. باید ببینیم راوی درامهای اخلاقی شگفتانگیز طبقه متوسط این بار به سراغ چه داستانی رفته و چه آسی رو میکند. فرهادی معمولاً چیز زیادی از فضا و داستان فیلم لو نمیدهد تا تماشاگر تا لحظه نمایش فیلم پیشزمینهای نداشته باشد. یک مجله انگلیسی اخیراً نام فرهادی را جزو فیلمسازانی آورده بود که فیلم بد نمیسازند و آثارشان به اوج قله موفقیت و تأثیرگذاری رسیدهاند. نشریه ورایتی نیز در پیشبینی خود «یک قهرمان» را بخت مسلم اسکار بهترین فیلم بینالمللی دانسته است. اولین نمایش فیلم در جشنواره کن نیز امیدواری زیادی ایجاد کرده است. یک قهرمان با وقفهای چندماهه بهدلیل همهگیری ویروس کرونا در شیراز فیلمبرداری شده است. طبق معمول چیز زیادی از داستان و فضای فیلم نمیدانیم. فقط میدانیم با فیلمی معمایی روبهرو خواهیم بود. شرکت آمازون حق پخش جهانی آن را خریده است و قرار است برای فروش بینالمللی نسخه انگلیسی فیلمنامه نیز در اختیار تماشاگران قرار بگیرد. برخی از تحلیلگران فیلمنامه آن را نیز از بختهای کسب جایزه بهترین فیلمنامه در جشنوارهها دانستهاند. باید منتظر بود و دید. در جعبه پاندورای این نابغه درامنویسی همیشه چیزهایی برای شگفتی ما پیدا میشود. در ادامه مروری داریم فهرستوار به اسامی فیلمهای پذیرفته شده در بخشهای اصلی این جشنواره معتبر.
فیلمهای بخش مسابقه:
«آنت» ساخته لئو کاراکس (فیلم شب افتتاحیه)، «همه چیز خوب پیش رفت» ساخته فرانسوآ اوزون، «یک قهرمان» ساخته اصغر فرهادی، «سه طبقه» ساخته نانی مورتی، «تیتان» ساخته جولیا دوکورنو، «گزارش فرانسوی» ساخته وس اندرسون، «موشک قرمز» ساخته شان بیکر، «آنفلوانزای پتروف» ساخته کیریل سربرنیکوف، «فرانسه» ساخته برونو دومون، «نیترام» ساخته جاستین کورزل، «خاطره» ساخته آپیچاتپونگ ویراستاکول، «المپیک» ساخته ژاک اودیار، «بندیتا» ساخته پل ورهوفن، «شکستگی» ساخته کاترین کورسینی، «بیقرار» ساخته یواخیم لافوس، «لینگویی» ساخته مهمت-صالح هارون، «بدترین آدم جهان» ساخته یواخیم تریه، «جزیره برگمان» ساخته میا هانسن-لاو، «ماشین مرا بران» ساخته ریوسوکه هاماگوچی، «زانوی احد» ساخته نداف لپید، «بیتهای کازابلانکا» ساخته نبیل آیوچ، «محفظه شماره ۶» ساخته یوهو کاسمانین، «داستان زن من» ساخته ایلدیکو انیدی.
فیلمهای بخش خارج از مسابقه:
«در طول زندگی او» ساخته امانوئله برکوت، «استیلواتر» ساخته تاد مککارتی، «زیرزمینی مخملی» ساخته تاد هینس، «باک نورد» ساخته سدریک خیمنس، «تنها» ساخته والری لمرسیه، «اعلامیه اضطرای» ساخته هان جی-ریم.
فیلمهای حاضر در بخش جدید
کن پریمیر:
«تکامل» ساخته کورنل موندرسکو، «گاو» ساخته آندرا آرنولد، «یکشنبه مادری» ساخته اوا هوسون، «ترانههای عاشقانه برای بچههای چموش» ساخته ساموئل بنکتریت، «در برابر صورت تو» ساخته هونگ سانگ-سو، «به من محکم بچسب» ساخته متیو آمالریک، «فریب» ساخته آرنود دسپلچین.
فیلمهای بخش اکران ویژه:
«اچ ۶» ساخته یییی، «کتابچههای سیاه» ساخته شولمی الکابتز، «ملوان کوهستان» ساخته کریم آینوز، «ملاقات دوباره جیافکی: از ورای عینک» ساخته اولیور استون، «سال طوفان» ساخته مشترک جعفر پناهی، آنتونی چن، مالیک ویتال، لورا پوتراس، دومینگا سوتومایور، دیوید لاوری، آپیچاتپونگ وراستاکول
فیلمهای حاضر در بخش نوعی نگاه:
«بی گناهان» اسکیل ووگت، «بعد از یانگ» کوگونادا، «دلو» ساخته آلکسی جرمن جونیور، «مادر خوب» حفسیا هرزی، «شب آتش» تاتیانو هوزو، «بره» ساخته ولادیمیر جانسن، «یک دنیا» ساخته لورا وندل، «فریدا» ساخته جسیکا جنوس، «مانیبویز» ساخته سیبییی، «بلو بایو» ساخته جاستین چون، «تعهد حسن» ساخته سمیح کاپلان اوغلو، «ریحانا مریم نور» ساخته عبدالله محمد سعد، «بگذار صبح شود» ساخته اران کولیرین، «باز کردن مشتها» ساخته کایرا کووالنکو، «مدنی» ساخته آنا میهای، «زنان گریه میکنند» ساخته مینا میلوا و واسلا کازاکووا.
سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در توئیتی درباره مناظرههای انتخاباتی نوشت: «منطق گفتوگو و ادب گفتوگو معیارسنج مناظره سالم هستند.مناظره نه میدان مبارزه گلادیاتورهاست و نه جای نقاشی مار و تزویر عوام!وقتی که هر چهار سال یکبار قاب سیما را برای گفتوگو و مناظره میگشاییم، نابلدی و هولزدگی و بداخلاقی دور از انتظار نیست!»/ایرنا
طرح «بهارانه کتاب ١۴٠٠» از امروز دوشنبه ۱۷ خرداد با مشارکت ٨۶٠ کتابفروشی در سراسر کشور آغاز میشود. در این طرح، سقف مجاز خرید برای هر خریدار ۲ میلیون ریال است و خریداران میتوانند تا ٢٣ خردادماه با مراجعه به کتابفروشیهای عضو با یارانه ٢٠درصدی کتاب خریداری کنند. اسامی کتابفروشیهای عضو به تفکیک هر استان در پایگاه اینترنتی tarh.ketab.ir قابل مشاهده است.اسامی و مشخصات کتابفروشیهای عضو طرح «بهارانه کتاب ١۴٠٠» به تفکیک هر استان در پایگاه اینترنتی tarh.ketab.ir قابل مشاهده است.
/روابط عمومی
تابلوی نقاشی رنگ روغنی که در سال ۱۹۲۱ توسط «وینستون چرچیل» نخستوزیر سابق بریتانیا خلق شده است در حراجی فیلیپس واقع در نیویورک به قیمت تقریبی ۱.۵ تا ۲ میلیون دلار به مزایده گذاشته میشود./ایسنا
نیکی کریمی که بهعنوان یکی از داوران بخش اصلی بیست و چهارمین دوره جشنواره فیلم «شانگهای» انتخاب شده، مجبور شد این داوری را بهدلیل محدودیتهای دوران کرونا و شرایط قرنطینه دو هفتهای داوران در محل جشنواره رد کند./ایلنا
زندهیاد علی انصاریان، بازیکن سابق فوتبال کشورمان و بازیگر و مجری سالهای اخیر سینما و تلویزیون، ۴ ماه پس از درگذشتش، نخستین جایزه جهانی خود در عرصه بازیگری را برای فیلم «کولبرف» دریافت کرد.
اعضای خانه موسیقی برای صدور کارت هوشمند عضویت باید اطلاعات خود را در سامانه جامع هنرمندان بهروزرسانی کنند./ایلنا
یادی از دکتر محمود ابراهیمی، محققی نستوه از کردستان
عمری خدمت در آستان دیانت و فرهنگ
شهباز محسنی
استاد دانشگاه
دریغا که جامعه دانشگاهی و فرهنگی کشور، در 14 خرداد 1400 یکی از فرزانگان برجسته خود را از دست داد.
دکتر محمود ابراهیمی، استاد مبرز دانشگاه کردستان بود. او سال 1319 در خلیفان مهاباد در خانوادهای کشاورز متولد شد؛ از نوجوانی به تحصیل علوم دینی و ادبی نزد استادان حوزه و حجره، در روستاهای مهاباد و سردشت رو آورد؛ از جمله استادانش، ملاعبدالکریم شهریکندی، ملاصالح مدرسی پسوه بودند و از حوزه علمیه بانشاط آن وقت مسجد سور(سرخ) مهاباد فارغالتحصیل و موفق به دریافت گواهی افتاء و تدریس شد، بعدها به دانشگاه رفت و پس از گرفتن لیسانس ادبیات عرب، برای چندسال در بیجار و تهران دبیر شد و پس از ادامه تحصیل در مقطع فوق لیسانس و دکترای ادبیات عرب و علوم قرآنی، در سال 1355 به وزارت علوم و دانشگاه جندی شاپور اهواز انتقال یافت؛ در کنار مسئولیت هیأت علمی و تدریس، مدیر آموزش دانشکده بود. در 1358 به دانشکده تربیت دبیر سنندج و بعدها با پیگیریهای خود وی و همکارانش از جمله مرحوم دکتر خرمدل،وارد دانشگاه کردستان شد، تا آنکه در 1383 بهعنوان دانشیار بازنشسته شد.
همزمان با تدریس، مسئولیت آموزش دانشگاه و مدیریت گروه ادبیات فارسی و ادبیات عرب را برعهده داشت و تلاشهای پیگیر و صادقانهای در توسعه دانشگاه و پرورش و تعلیم دانشجویان داشت،ایشان پس از بازنشستگی تا پایان عمر به تحقیق و ترجمه و نوشتن مشغول بود. از تلاشهای قلمی وی و باقیات الصالحاتش تألیف و ترجمههایی حد ده هزار صفحه است که مورد توجه و استقبال فراوان اهل علم و تحقیق قرار گرفته است و هریک چند بار چاپ شدهاند. او فردی بسیار مقید و متدین بود و توان بالایی در تدریس و انتقال مطلب به دانشجویان داشت و بسیار شوخ و بذله گو و خوش محضر بود؛ گنجینهای بود از خاطرات و طنزها و شوخ طبعی ؛ معلمی به معنای کامل. مطالعاتش محدود به اسلام و قرآن نبود، پیگیر جدی مسائل جامعه و جریانهای تاریخی و سیاسی بود؛ در مناطق اهل تسنن و کردستان هر جا حجره و حلقه درسی بود بدانجا سر میزد و علما و طلاب را تشویق به جدیت و پیگیری و نشاط در امر آموزش و پژوهش میکرد. در دینداری بسیار پایبند بود و در اعتقادات اهل سنت نیز محکم و استوار بود و در برابر تهاجمات و تضییقاتی که گاه افراد کج سلیقه برای حوزه فرهنگ و اهل سنت فراهم میآوردند به دور از مجامله و ریا و خودشیرینی در برابر صاحبان مقام و دنیاپرستان، بشدت مدافع بود.
برگردانهای ایشان:
ترجمه کتاب چهار جلدی فقه السنه از سید سابق مصری/ ترجمه عقیده المسلم از شیخ محمد غزالی مصری(باور راستین)/قرآن و محورهای پنجگانه از محمد غزالی مصری/
زن در اندیشه اسلام تألیف جمالالدین فقیه الرسول(از علمای کردستان عراق)/ روش تربیتی اسلام و تطبیق عملی آن، محمد قطب/امامهای چهارگانه اهل سنت، یوسف قرضاوی
مناسک سه گانه حج، نماز و روزه از عبدالرزاق نوفل/فقه آسان در مذهب امام شافعی از احمد عیسی عاشور/پاسخ به صد سؤال درباره صدر اسلام از محمد غزالی مصری
فلسفه احکام قرآن کریم از دکتر مصطفی زلمی.
روانشاد ابراهیمی علاوه بر ترجمههای فوق، این تألیفات را هم دارد: شرح دیوان سقط الزند ابوالعلاء معری/تصحیح کامل تفسیر فارسی قرآن با عنوان تاج التراجم فی التفسیر للأعاجم از ابوالمظفر شاهفور اسفراینی از علمای قرن 5 خراسان و معاصر غزالی که زیر چاپ است.
محمد قنبری کارگردان تئاتر در گفتوگو با «ایران» از تجربه تولید و پخش تلهتئاتر اینترنتی میگوید
در این شرایط نباید بازنده بود
محسن بوالحسنی
خبرنگار
پس از «سهم زن» این روزها محمد قنبری کارگردان تئاتر در حال آمادهسازی نهایی تازهترین تجربه خود، «یک آشنایی ساده» والنتین کراسناگوروف است و بعد از آن قرار است «اتاق عروس» از همین نویسنده را کلید بزند که همه این آثار نمایشی، از طریق پلتفرمهای آنلاین پخش خواهند شد. قنبری در گفتوگو با «ایران» درباره تجربههای تازهاش میگوید: «اوضاع کرونا ما را به این سمت برد که در کنار تجربههای گذشته بیاییم و دوباره تلهتئاتر را زنده کنیم و شاید من اولین کسی هستم که بعد از آن دوران اوج پخش تلهتئاتر در تلویزیون دوباره سراغ چنین موضوعی رفتهام. کرونا اتفاقی غیرقابل پیشبینی بود که به هر روی اتفاق افتاد و مشخص نبود که تا چه زمانی با این بلا درگیر خواهیم بود و همین مسأله روند کاری در حوزههای مختلف از جمله حوزههای هنر را بههم ریخت. با این حال باید به این موضوع توجه داشت که محصولات هنری جزو اقلام اصلی سبد فرهنگ خانوار هستند مخصوصاً ما که در کشوری زندگی میکنم با تاریخ تمدن و فرهنگ بسیار غنی که همه دستمایههای کار در سینما و تئاتر میتواند باشد و بههمین دلیل هیچ غفلتی در تولید اثر در این حوزه جایز نیست. بههمین دلیل تصمیم گرفتم به یکی از ریشهدارترین شکلهای تئاتر، یعنی تلهتئاتر رجوع کنم و در این زمینه تولید اثر داشته باشم و در ابعاد همان دقایق کاری بر مبنای نمایشنامه تولید کنیم. آذر سال گذشته «سهم زن» را شروع کردم و به مرحله ساخت رساندیم و تدوین آن تمام شده است.» این کارگردان در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره جذب سرمایه و از سوی دیگر بازگشت آن در چنین تجربهای هم میگوید: «ما نمیتوانیم در انتظار ورود سرمایه دست روی دست بگذاریم و کاری نکنیم. بهنظر من اگر اصل و اساس کار درست باشد و همسو با بحثهای ساخت و تولید، مباحثی مثل تبلیغات و امور رسانهای هم درست پیش برود و حمایتهایی از کار شود مردم هم کار را خواهند دید و طبیعتاً برگشت سرمایه هم اتفاق خواهد افتاد.»
قنبری به شرط لازم کیفی آثار تولیدی در این زمینه اشاره میکند و میگوید: «در این بین دو مسأله حائز اهمیت است؛ یکی کیفیت کار است که خود من و همکارانم تمام تلاشمان این است که کار با کیفیتی بسازیم که از استانداردهای لازم در این حوزه برخوردار باشد و بحث دیگر بحث تبلیغات است. ما در بحث تبلیغات سینمایی و... از رسانههایی مثل صداوسیما این انتظار را داریم که به ما در بحث اطلاعرسانی کمک کنند. چه عیب و ایرادی دارد که رسانه ملی ما بیاید و در کنار تئاتر قرار بگیرد؟ چنین اتفاقی میتواند از یک دغدغه فرهنگی نشأت بگیرد که اگر چنین دغدغهای وجود داشته باشد حتماً چنین اتفاقاتی را هم شاهد خواهیم بود و حداقل به یک زیرنویس ما را میهمان خواهند کرد.»
یکی از گلایههایی که خالقان آثار در حوزههای مختلف هنری دارند عدم حمایت کافی است و قنبری معتقد است این حمایت میتواند کم و کوتاه شدن روند بوروکراسی اخذ مجوز باشد. او میگوید: «تنها انتظاری که از این عزیزان میتوانم داشته باشم سهل و ساده کردن مراحل دریافت مجوز است که گاهی اوقات پروسههای اداری در این مسیر انرژی زیادی از هنرمندان میگیرد و طبیعتاً میتواند در نتیجه کار هم دخیل شود. اگر مجوزها زود صادر شود ما هم میتوانیم آثار را زودتر پخش کنیم و فاصلههای زمانی باعث ریزش مخاطبها و فرسایشی شدن کار نمیشود. اگر این اتفاقها بیفتد فکر میکنم به لحاظ بازگشت سرمایه که در سؤالهای قبلی مدنظر بود امیدواری و مسیر راه بهتری را بشود ترسیم کرد.» کارگردان تلهتئاترهایی چون «سهم زن» در بخشی دیگر از گفتوگو به مصداقهایی از این مشکلات اشاره میکند و میگوید: «غیر از مرکز، سازمان سینمایی برای صدور مجوز صاحبنظر هستند و همینجا فرصت خوبی است که از این دوستان تقاضا کنیم در این زمینه کمی با دل و دستی گشادهتر با آثار برخورد کنند. خود ما تا جایی که میتوانیم سعی میکنیم اثری تولید کنیم که منطبق با فرهنگ شرعی و عرفی جامعه باشد و اتفاقاً به همین دلیل هم سراغ نمایشنامههایی میروم که پیشتر در قالب کتاب از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز گرفته و منتشر شدهاند و از نویسندگان بزرگ دنیا هم هستند.»
او پیشنهاد میکند که «مدیران و بررسان محترمی که آثار را برای مجوز پخش و... نگاه میکنند با نگاه مودتآمیز، این فرصت را فراهم کنند تا این مسیر به راه خود ادامه دهد و این چرخه از توقف باز نماند و وقتی این چرخه راه بیفتد و مردم به تلهتئاتر دوباره گرایش پیدا کنند، آن وقت میشود قدمهای دیگر و بزرگتری برداشت و کمکم در حوزههای دیگر هم آثاری قابل توجه و تحسین تولید کرد و با گامهایی مطمئن همانطور که در سینمای معناگرا و متفکر اتفاق افتاد، در حوزه تلهتئاتر هم میشود کارهایی تولید کرد که مردم را درگیر تعقل و تفکر کند. خواهش من از دوستان در شورای بازبینی این است که همه این مسائل را در نظر داشته باشند و به کسانی مثل ما که در این شرایط کار میکنند با دیدی حمایتی نگاه کنند.»
او در پایان این پرسش را که «آیا تولید تئاتر میتواند در چنین شرایطی احیاکننده تئاتر باشد؟» اینطور پاسخ میدهد که «حتما میتواند کمکرسان باشد. وقتی هنرمندان و به طور کلی عوامل تولید یک اثر نمایش وارد و درگیر یک پروژه میشوند حداقل بخشی از مشکلات معیشتی آنها حل میشود و طبیعتاً اتفاقهای بهتری خواهد افتاد. درست است که تلهتئاتر با تئاتر صحنهای متفاوت است اما ما باید خودمان را برای شرایط مختلف، مثل همین کرونا، آماده کنیم و دست بازنده را در چنین شرایطی نداشته باشیم. به عقیده من آنچه ضروری است تغییر نوع نگاهی است که بسیاری از ما داریم. چطور یک کار سینمایی را میشود چندین بار دید؟ تلهتئاتر هم همین نقش را میتواند ایفا کند و ثبت تصویری آن میتواند یک امکان برای تئاتر ما باشد. باید این کارها انجام شود و اینها نیاز جامعه تئاتری ماست.»