گزارش «ایران» از مشکلات و نارضایتی مردم از وضعیت ناوگان حملونقل عمومی در پایتخت
افزایش سلیقه ای کرایههای تاکسی به بهانه کرونا!
حمیده امینی فرد
خبرنگار
مرد از شدت به قول خودش کلافگی ناشی از بیمسافری، با گوشه لنگی که کاملاً خیسش کرده؛ دورتا دور شیشههای پراید زهوار در رفتهاش را برق میاندازد. از نیم ساعت پیش کنار متروی مصلی رژه میرود تا بلکه یک مسافر دربستی به تورش بخورد. از شانس او هرکه آمده یا رد اتوبوسها را گرفته و یا بیخبر از همه جا تا نرخ کرایه ۲۰ هزار تومانی مجیدیه را شنیده ترجیح داده برای خالی شدن ونهای ارزانتر؛ در صفی که معلوم نیست کی نوبتش بشود؛ بایستد. مرد اما خودش را از تک و تا نمیاندازد.«مصلی - رسالت – مجیدیه...»
زنی که از شدت خستگی نای سؤال پرسیدن ندارد؛ همین که در را باز میکند تا بنشیند با واکنش تند مرد میخکوب میشود. مرد راننده با صدای بلند طوری که بقیه مسافرها هم میشنوند از زن میخواهد رد کارش را بگیرد و برود. بعد همینطور که سرش را با نگاه متعجب من تکان میدهد؛ میگوید:«کرونا داشت. من الان قد یک دکتر بیشتر میفهمم؛ نمیتوانست در را باز کند... همکارم هفته پیش فوت شد با سه بچه قد و نیم قد. نه بیمهای؛ نه حقوقی؛ هرچه پسانداز داشت هم خرج دوا و درمان کرد. از یکی از مسافرهایش گرفته بود. دیگر مثل آن وقتها نیست که پلاستیک بزنیم یا مردم رعایت کنند. ماسک هم بزنند معلوم نیست از صبح چقدر استفاده شده گاهی هم داخل ماشین به هوای نفس تنگی بر میدارند؛یا بعضیها حالشان آنقدر وخیم است که ما میفهمیم اما نمیدانم چرا در خیابان میچرخند؛ کسی هم به کسی نیست.» مرد همینطور که مشغول غر زدن است یک مسافر از راه میرسد. کلمه دربستی را که میشنود انگار کسی به او کارد زده باشد؛ شروع میکند به بدو بیراه گفتن: «انصافتان کجاست کرایهها را که ۳۰درصد بالا بردهاند. من بیچاره چطور میتوانم اینهمه خرج کرایه بدهم. مترو اتوبوس که غلغله است. بعد میگویند چرا میروید سراغ حملونقل عمومی. بفرما از کجا بیاورم روزی 70 هزار تومن کرایه بدهم. حقوقم تازه شده ماهی ۴میلیون تومن...»
چند مسافر دیگر همین که صدای او را میشنوند هم داد اعتراضشان بالا میرود. یکیشان میگوید اتوبوس مطهری را هزار و ۳۰۰ میدادم الان شده ۲ هزار تومان. تاکسی یوسفآباد به ونک را که
۴ هزارو ۵۰۰ بود کردهاند ۶ هزار تومان؛ یعنی هزار و ۵۰۰ تومان روی آن کشیدهاند. شما بگو این کجایش ۳۰ درصد میشود؟» یک مسافر دیگر هم اشاره میکند به تاکسی جلویی و میگوید: «ببین همین آقا میخواهد کرایه نفر چهارم را روی ما سرشکن کند. هنوز سوار نشده میگوید بین خودتان تقسیم کنید. من مسافر خسته میتوانم هر روز با راننده بحث کنم!؟»
مسافر یوسفآبادی دوباره حرفهایش را از سر میگیرد: «مشکل ما افزایش کرایهها هم نیست. الان برای رانندهها نمیارزد در مسیرهای طولانی مسافر بزنند. من برای رفتن به ونک روزی دوبار تاکسی میگیرم. راننده به بهانه ترافیک تا ونک نمیرود؛ چون چند خیابان بالاتر برود مثل همین میدان کلانتری هم ۶ هزار تومنش را میگیرد؛ خب مگر دیوانه است اینهمه راه تا ونک برود! تاکسیهای خطی بشدت کم شده. گاهی باید ساعتها منتظر یک تاکسی بایستیم. بارها هم گزارش دادهایم؛ اما هیچ اتفاقی نیفتاده درحالیکه این کرایه برای دوراهی یوسفآباد تا ونک است!»
مسافر دیگری وسط حرفهای او میپرد و میگوید:«جدیداً ورودی تعریف کردهاند. این دیگر چه صیغهای است؟ گاهی از زور پادرد میخواهم تاکسی بگیرم اما ننشسته پیاده میشوم. شما ببین از سیدخندان تا خرمشهر چقدر راه است؟ پا داشتم پیاده میرفتم. همین راه ۴ هزار تومن میدهم. قبل از عید ۳ هزار تومن بود. هیچ نظارتی هم نیست. همه چیز سلیقهای شده. حق هم دارند شما نرخها را ببین هر روز یک بساط جدید است....»
مرد راننده کنار اوکه انگار تازه دوزاریاش افتاده باشد شروع میکند به درد دل کردن:«عید که مسافر نداشتیم. حالا هم که میبینید. وضع ما مگر چقدر تغییر کرده؟ مردم ترجیح میدهند بمیرند اما دو هزار تومن کرایه بیشتر ندهند. من خطی فرودگاه امام بودم. از بیمسافری و ناچاری آمدم مسافرکش گردشی شدم. چند ماه آزگار روزی یک مسافر هم نداشتم. همکارانم ماشینهایشان را فروختند تا از پس مخارجشان بر بیایند. این ۳۵ درصد کجای تورم ۴۰ درصدی را میگیرد.»
خانم بهادری راننده آژانس است:«از اول ماه شاید روزی یک مسافر هم نداشتهام. خانهام پردیس است. خیلی وقتها به هوای اینکه پول بنزین ندهم به تهران نمیآیم. قبل از کرونا روزی ۱۰ مسافر هم داشتم. اما حالا چشم مردم ترسیده. حتی بهشت زهرا هم نمیروند یا بروند هم با مترو میروند. مسیر فرودگاه مهرآباد هم کلا کم مسافر شده؛ الان هم که بازار تعطیل است. جایی برای ما نمانده.»آقای روحی راننده ۲۵ سالهای است که از گرانی قطعات و مواد مصرفی گلایه میکند: «همین دیروز یک روغن و دوتا فیلتر عوض کردم شد۳۰۰ هزار تومن. پارسال هم تا برج ۱۱ و ۱۲ هیچ پول بنزینی به ما ندادند. الان برای فروردین و اردیبهشت را ریختهاند و همین ۲۱۰ هزار تومن هم برای ما نعمت است.» او برخلاف مسافران میگوید که اتفاقاً بیشتر مسیر بلند را میرود تا کوتاه. چون مسافر برای یک مسیر کوتاه ۸ هزار تومنی که حالا ۱۰ هزار تومن شده؛ نق میزند. اما راه دوری که ۱۰ هزار تومن بوده و حالا شده ۱۳ هزار و ۵۰۰ برایش مقرون به صرفهتر است.«درماه خیلی کار کنم برایم ۳ونیم -۴ میلیون تومن میماند. فقط دومیلیون تومنش را اجاره میدهم. شاید بد باشد که بگویم اما دستم جلوی بچههایم دراز است. هرماه برایم مرغ و گوشت و برنج میخرند. نه بیمه هستم نه جایی حقوق اضافه دارم. دیابت هم دارم و میتوانم واکسن بزنم اما حتی وقت نکردم که بروم و واکسن بزنم.»
خانم کنعانی که پیش از کرونا سرویس مدرسه داشته هنوز هم منتظر باز شدن مدارس نشسته است:«این جمعیتی که بیرون میبینید پول تاکسی ندارند که اگر داشتند جانشان را کف دستشان نمیگرفتند لای جمعیت پرسه بزنند.»
او حالا با پول یارانه و حقوق بازنشستگی همسرش این روزها را میگذراند:«جلوی خودم مسافر دو میلیون پول خرید سوپر مارکت میدهد اما وقتی میخواهد ۳۰هزار تومن برای من بکشد انگار آسمان را به زمین آوردهاند. خیلی رانندهها بهخاطر کرونا تغییر شغل دادهاند. دوستان خودم دستفروش شدهاند. مخصوصاً آژانسیها چون مسافرشان به صفر رسیده. شما سهم ۲۰ درصدی آژانس را هم درنظر بگیر پول بنزین و قطعات دیگر چه میماند.»
مسافرها اما همچنان حرفشان روی یک پاشنه میچرخد. رها میگوید:«مسیر روزانه من از میدان ملت (بالای مجیدیه شمالی) تا میدان ونک است. باور کنید کرایهای که قبلاً ۹ تومن بود الان شده ۱۳ تومن. یا تاکسی اینترنتی که ۱۹-۲۰ تومن میدادم الان باید ۲۷ هزار تومن بدهم. بعضی وقتها شما تاکسی اینترنتی میگیرید میزند ۲۳ هزار تومن اما وقتی میخواهید پرداخت کنید شده ۲۵ هزار تومن! درحالی که شما اطلاعی ندارید. یا مثلاً مینویسد شما عجله دارید؟ و اگر بزنید بله؛ یکدفعه ۵ هزار تومن روی کرایه میآید. خب اگر کسی عجله نداشته باشد که پیاده میرود! اینها هم شیوههای جدید است یا اوکی کردهاید و دقیقه ۹۰ که میخواهید سوار شوید کنسل میکنند؛اما چون مسافر از ترس کرونا هست؛ آنها هم هرطور زورشان میرسد عمل میکنند.»
«میگویید مردم چرا مترو سوار میشوند؟ مسیر خانه ما تا محل کارم از خیابان فلاح تا قلهک؛کرایه تاکسی اینترنتی شده ۶۰ هزار تومن. برای تاکسی خطی هم باید حدوداً۴۰-۴۵ هزار تومن بدهم. چارهای برایم نمیماند تا مترو سوار شوم. یک روز با گوش خودم شنیدم که زن دستفروشی داشت از تست کرونای مثبتش پشت تلفن حرف میزد. ترسیده بودم اما کاری هم از دستم بر نمیآمد حتی جا نبود از او فاصله بگیرم. تا دو هفته عذاب وجدان داشتم و از خانوادهام فاصله میگرفتم اما حالا دیگر برایم عادی شده؛ چون کار هر روزم است.» این حرفهای مسافری است که تازه کرونا را پشت سرگذاشته و با درگیری ریه ۵۰ درصدی یک هفته در بیمارستان بستری بوده است.
آقای رستمنژاد سال پیش یکبار کرونا گرفته است و حالا هم در صف واکسن است:«یک مسیر کوتاه را در نظر بگیرید از بلوار صبا تا میدان تجریش؛ روزی۶ هزار تومن میدهم. تاکسی هم کاملاً پر است. فقط راننده لطف کند شیشهها را پایین بکشد و خودش هم ماسک نصف و نیمهای زده باشد. خودروی شخصی هم دارم اما از ترس جای پارک ترجیح میدهم نیاورم.» کرونا درددل مسافران و راننده تاکسیها را بیشتر کرده است. حالا ۲۴۰ راننده تاکسی اسیر خاکی شدهاند که کرونا پاشیده. البته شهردار تهران قول داده بزودی واکسیناسیون رانندهها به نتیجه برسد.
واکسیناسیون سالمندان 75 سال در انتظار ورود واکسنهای وارداتی به کشور
فریبا خان احمدی/ خبرها از ورود واکسنهای کوپاستور و کووبرکت از دو ماه آینده به چرخه تولید در کشور حکایت دارند. رئیس جمهوری شنبه شب گذشته در دیدار جمعی از مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تعدادی از مدیران شرکتهای فعال در زمینه تولید واکسن کرونا گفت: بنا بر گزارشهای ارائه شده واکسن کوپاستور اواخر اردیبهشت و واکسن برکت در خردادماه آماده بهرهبرداری خواهد بود. ایران در حالی به توانمندی تولید واکسن کرونا دست یافته که به گفته حسن روحانی در طول پاندمی کرونا و با وجود آنکه ایران جزو نخستین کشورهایی بود که برای تأمین واکسن کرونا از کوواکس درخواست واکسن کرده بود که مانعتراشیهای امریکا منجربه تأخیر در تحویل واکسن به ایران از مجموعه کوواکس شده است. روحانی همچنین دیروز در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت با تأکید بر الزام اجرای سند واکسیناسیون، گفت: طبق برنامه وزارت بهداشت و درمان تا پایان تیرماه ۱۳ میلیون نفر گروه پرخطر در کشور، واکسینه خواهند شد و روند اجرای عملیات واکسیناسیون به نحوی انجام خواهد گرفت که تزریق روزانه واکسن در سایت مربوطه ثبت و به طور منظم افزایش یابد. با وجود این؛ فاز اول واکسیناسیون کرونا و بخشی از واکسیناسیون عمومی فاز دوم برای سالمندان بالای 80 سال در حالی در ایران به نقطه پایانش نزدیک شده که تاکنون سه میلیون و 200 هزار دوز واکسن کرونا وارد کشور شده که از این مقدار در مجموع در کشور یک میلیون و ۶۵۵ هزار و ۴۱۱ دوز واکسن تزریق شده است. طبق سند ملی واکسیناسیون، تزریق واکسن کرونا در روزهای آتی با گروه سنی 75 سال ادامه پیدا میکند.
800 هزارنفر در نوبت تزریق واکسن/ رئیس مدیریت شبکه وزارت بهداشت در این باره به «ایران» میگوید: هنوز زمان واکسیناسیون سالمندان 75 سال به طور دقیق مشخص نیست بعد از واردات واکسن زمان واکسیناسیون این گروه رسماً اعلام میشود. جعفر صادق تبریزی با بیان اینکه ما منتظر واکسنهای وارداتی برای گروه سنی 75 سال هستیم، میافزاید: جمعیت سالمندان 75 سال در کشور 800 هزار نفر است به محض آنکه اولین محموله واکسنهای وارداتی به دست وزارت بهداشت برسد، واکسیناسیون این گروه شروع خواهد شد. چنانچه در مسیر واردات موانع و مشکلاتی پیش نیاید، به احتمال بسیار قوی روز جمعه اولین محموله واکسن برای سالمندان 75 سال وارد کشور خواهد شد و سپس بعد از توزیع وارد چرخه واکسیناسیون سالمندان 75 سال خواهیم شد و بتدریج 5 سال به 5 سال سن تزریق را کاهش میدهیم و همه اولویتها براساس اعلام رسمی وزارت بهداشت فراخوان میشوند. وی در پاسخ به این سؤال که توزیع و تزریق محموله یک میلیون دوز واکسن چینی که هفته گذشته توسط هلال احمر وارد کشور شده بود تمام شده است، میافزاید: امور بینالملل وزارت بهداشت همه اقدامات خرید و پرداخت پول واکسنها را انجام میدهد و از طریق مبادیهای مختلف از جمله هلال احمر واکسنها را وارد میکند همه یک میلیون دوز واکسن چینی که هفته گذشته وارد شد بین یک میلیون و 200 هزار سالمند بالای 80 سال توزیع و تزریق شد. تبریزی درباره برخی شائبههایی مبنی بر تزریق واکسن سالمندان 75 سال در برخی پایگاههای بهداشت هم میگوید: پایگاههای جامع خدمات سلامت در تهران و کلانشهرها به هیچ وجه اجازه ندارند زیر 80 سال واکسن بزنند.علاوه بر این در فاز دوم واکسیناسیون در کنار گروه سنی و سالمندان قسمت دیگر مربوط به بیماران خاص و مبتلا به سرطان است. البته واکسیناسیون کسانی که مبتلا به سرطان فعال، پیوندی یا دیالیزی هستند بنا به اعلام سخنگوی وزارت بهداشت از اواخر خرداد ماه شروع میشود.
تزریق واکسن در خود رو / همچنین دیروز با حضور فرمانده ستاد مدیریت مقابله با کرونای کلانشهر تهران، نخستین مركز واكسيناسيون علیه کرونا در خودرو در بوستان سرخه حصار تهران آغاز به كار كرد.با راه اندازی این مرکز، متقاضیان با خودروهای خود به محل تزریق واکسن، مراجعه می کنند و به نوبت واکسن کرونا به افراد واجد شرایط تزریق می شود.
رئیس شورای شهر تهران اعلام کرد
بدهی ۴۲۰۰ میلیارد تومانی شرکت رسا تجارت نوین به شهرداری
گروه اجتماعی: شرکت «رسا تجارت نوین» ۴۲۰۰ میلیارد تومان به شهرداری بدهی دارد. گزارش تحقیق و تفحص از عملکرد قراردادهای شرکت «رسا تجارت» و واگذاری املاک موسوم به طرح «۳ شهید» دیروز در شورای شهر تهران قرائت و مشخص شد این شرکت ۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به شهرداری تهران بدهی دارد. طرح تحقیق و تفحص ۱۱ آبان ماه سال ۹۸ به تصویب شورا رسید و قرار شد این تحقیق و تفحص در چندین بند از جمله بررسی توافقنامه و قراردادهای شهرداری تهران با سقف بالای ۵۰۰ میلیارد تومان، بررسی انطباق این قراردادها با برنامه دوم توسعه، بررسی اختیارات قانونی و وظایف شهردار و شهرداری تهران در عقد توافقنامهها و بررسی قراردادهای منعقده فیمابین شهرداری، رسا تجارت و انطباق با تفاهمنامهها و قراردادها عملیاتی شود. به گفته محمود میرلوحی عضو شورای شهر تهران، شورا با محدودیتهای فراوانی در اجرای این تحقیق و تفحص روبهرو بوده است. به گزارش ایسنا؛ او گفت: گزارشها نشان میدهد ۱۲ هزار و ۹۴۰ میلیارد تومان از منابع شهرداری شامل املاک، عوارض، هولوگرام، حواله و همچنین پرداختهای نقدی از طرف شهرداری به رسا تجارت ارائه شده که این حجم از بدهی نشان دهنده ناکارآمدی و سوء مدیریت بوده است. بدهی بنیاد تعاون سپاه به شهرداری در اسفند ۹۹، مبلغ 4 هزار و 294 میلیارد تومان بوده است که پس از پس گرفتن املاک هم هنوز این مبلغ از بدهی باقی مانده است. قانون آییننامه معاملاتی شهرداری تهران مصوبه ۵۵ و آییننامه مالی معاملاتی شهرداریهای کشور مصوب ۴۶، نحوه قراردادها را روشن کرده است. شهرداری نمیتوانست با رقم دو هزار میلیارد قرارداد ببندد. میرلوحی با اشاره به عدم اختیار قانونی شهردار و قائم مقام در انعقاد قرارداد گفت: تمام مستندات را گردآوری و بررسی حقوقی کردیم و از صدر تا ذیل این دو قرارداد دارای اشکال حقوقی و عدم توازن بین طرفین قرارداد است. شهردار وقت تهران و عیسی شریفی حق انعقاد چنین قراردادی را نداشتند و قراردادهای مذکور توسط شورا تصویب نشده است.
او با بیان اینکه متن قرارداد ناپخته و نامتوازن بوده است، گفت: در هر دو قرارداد اعلام شده که محرمانه است و به همین دلیل چند سال طول کشید تا بتوانیم قراردادها را کشف و بررسی کنیم. رئیس شورای شهرتهران هم در این باره گفت: بر اساس تحقیق و تفحص بهعمل آمده از سوی شورای شهر میزان بدهی شرکت «رسا تجارت نوین» 4 هزار و 200 میلیارد تومان است که شهرداری تهران باید هر چه سریعتر در این خصوص پیگیری به عملمی آورده تا این بدهی وصول شود. محسن هاشمی گفت: ادامه رسیدگی به حسابرسی سازمان املاک در سال ۹۴ که تصویب شد و ابلاغ نیز میشود، یکی از دستورهای جلسه دیروز بود. در ادامه نتیجه یکی از مصوبات شورا درخصوص تحقیق و تفحص در مورد تفاهمنامه و قراردادهای شهرداری با بنیاد تعاون سپاه برای تأمین مالی و قراردادهایی که با شرکت «رسا تجارت نوین» و شرکت «رسا تجارت الماس» در شهرداری انجام شده بود، بررسی شد. وی افزود: از سوی این تشکیلات بدهیهایی به شهرداری تهران موجود بوده که باید پرداخت میشد و تا به حال هم پرداخت نشده است، لذا در گزارشی که در این خصوص تهیه شده بود موارد غیرقانونی و میزان بدهی این تشکیلات به شهرداری مشخص و احصا شد که بر این اساس نزدیک به 5 هزار میلیارد تومان میزان بدهی شرکت «رسا تجارت نوین» به شهرداری تهران محاسبه شده است.
وی ادامه داد: در این تحقیق و تفحص از شهرداری خواستهشده که دلایل عدم پرداخت این مبلغ را بیان کنند و اگر قرار است این بدهی پرداخت گردد، باید شکایت شود. چون شهرداری و شورای شهر به اعداد و ارقام مطمئن نبودند. در این گزارش موارد احصا شده و به شهرداری برای پیگیری و اجرای موارد تحقیق و تفحص ابلاغ میشود. محسن هاشمی تأکید کرد: این موضوع از ابتدا هم مطرح بود، حتی از روزهای اول شورا من از این بدهی گفتم ولی چون پرونده در دادسرای نظامی مطرح بود قرار بر این شد که دادسرای نظامی رسیدگی کند و حق شهرداری داده شود. اما بعد از مدتی گفتند که دادسرای نظامی به شکایت شهرداری کاری ندارد و پرونده مذکور مربوط به شکایت خود سپاه از بعضی افراد در آن تشکیلات است که ظلمی به سپاه کردند. در نتیجه روند رسیدگی به موضوع کند شد، لذا شورا از شهرداری خواست این کار را زودتر انجام دهد ولی شهرداری این کار را بهسرعت انجام نمیداد و مشغول مذاکرات برای نهایی کردن همه موارد قراردادها و عملیاتی که انجام شده و بعضاً ثبتنشده و نیز راستیآزمایی و حسابرسی بود که سبب شد روند رسیدگی به این موضوع به طول بینجامد. او گفت: نتیجه این تحقیق و تفحص به کمیسیون حقوقی ارجاع میشود تا تبدیل به نامههایی مشخص به شهرداری برای پیگیری و حصول نتیجه شود.