سخنگوی هیأت رئیسه مجلس در نشست خبری:
قانون جدید به انتخابات آتی میرسد
قانون نظامیان را از ثبت نام در انتخابات منع نکرده است
گروه سیاسی/ سخنگوی هیأت رئیسه مجلس روز گذشته در یک نشست خبری و در پاسخ به سؤالات خبرنگاران از عملکرد مجلس یازدهم دفاع کرد. محمد حسین فرهنگی در این نشست همچنین توضیحاتی درباره برخی طرحهای مجلس و شائبهها و انتقادهای موجود بر آنها همچون طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری داد و گفت که به هر حال آنچه در صحن تصویب میشود نظر نمایندگان است و ممکن است با ایرادهایی در شورای نگهبان روبه رو شود. با این حال او تأکید کرد که تلاش میشود این طرح به انتخابات 1400 برسد.
به گزارش خانه ملت، فرهنگی با اشاره به برخی از شبهات و ادعاهای مطرح شده در خصوص اقدامات مجلس برای اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری توسط برخی از رسانهها، تأکید کرد: فلسفه و انگیزه اصلی مجلس در پیگیری این موضوع این است که شاهد ثبتنامهای بیرویه نامناسب گذشته نباشیم که گاهی برخی از آنها به آبروی نظام آسیب میزد.
سخنگوی هیأت رئیسه ادامه داد: مصوبات نمایندگان الزاماً نهایی نیست، شاید در شورای نگهبان ایراداتی نسبت به آن گرفته شود که این موضوع حق قانونی شورا به شمار میرود. بهعنوان مثال گفته میشود دایره ثبتنامها به سمتی برده شده که خارج از احکام قانون اساسی مانند اصل 115 است؛ مسلماً شورای نگهبان در این موضوع دقت خواهد داشت و امکان مخالفت با برخی جزئیات وجود دارد.نماینده تبریز در مجلس، گفت: در شبهات طوری موضوع بیان شده که مجلس درصدد صدور مجوز برای نظامیان است؛ درحالی که این مجوز از ابتدای انقلاب وجود داشته و هیچ اقدام جدیدی در این باره انجام نشده است. بهعنوان نمونه در اولین انتخابات ریاست جمهوری که برگزار شد یکی از دریاداران مطرح ارتش در آن زمان شرکت کرد و در ادوار بعدی نیز این رویه وجود داشته است؛ قانون اساسی در این زمینه منع نکرده است و ما هم نمیتوانیم آنها را منع کنیم.
وی افزود: در خصوص اینکه چرا موضوع یاد شده در گذشته از سوی مجلس پیگیری نشده باید عنوان کرد شورای نگهبان برداشتش این بود که این امر با اختیاراتی که شورا دارد متناقض است لذا اجازه ورود ندادهاند اما وقتی مشاهده شد آنچه اختیارات شورای نگهبان است برای دستگاههای مجری (وزارت کشور) لازم الاجرا نیست و نمیتوانند به بحث ثبتنامها وارد شوند؛ موافقت کردند این موضوع از سوی مجلس بررسی شود.
وی ادامه داد: اینکه گفته میشود با این طرح مشخصاً رقبایی حذف میشوند باید گفت کدام ماده و حکم رقیبی را حذف میکند؟ اصلاً محور چه کسی است که رقبای او با این اصلاحات حذف خواهند شد. این موارد حاشیه سازیهایی است که توسط برخی رسانهها انجام میشود و خلاف واقع است. این عضو هیأت رئیسه در پاسخ به سؤالی درباره رایزنی با شورای نگهبان هم افزود: این قانون به انتخابات آتی میرسد و حتی اگر شورای نگهبان ایراد بگیرد، مجلس آن را بعد از دریافت نظرات شورای نگهبان به مجلس، خارج از نوبت بررسی میکند.وی افزود: در شکلگیری چنین طرحی نظر شورای نگهبان اخذ شده است و پشتوانهای بهنام مرکز پژوهشها داریم که نظرات آنها نیز تا حدود زیادی اعمال شده است؛ آنچه که در صحن علنی کم و زیاد میشود جدید هستند و رایزنی درباره آنها نشده است در نتیجه ممکن است در شورای نگهبان مورد بحث واقع شده و ایراد گرفته شود.
شفافیت آرا در کنار حفظ استقلال مجلس
فرهنگی درباره طرح شفافیت آرای نمایندگان نیز گفت: این طرح در روزهای ابتدایی آغاز به کار مجلس یازدهم اعلام وصول شد و به کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس رفت که بهدلیل اهمیت آن، به استناد آیین نامه داخلی به مرکز پژوهشهای مجلس ارجاع شد که بعد از بررسیهای صورت گرفته به کمیسیون بازگشت تا جزئیات آن رسیدگی شود. وی افزود: تأکید داریم در کنار شفافیت آرا، از استقلال مجلس مراقبت شود و نمایندگان نیز تحت فشار قرار نگیرند. لذا بهدنبال این هستیم که نتیجه این قانون شفافیت در کنار حفظ جایگاه و شأن نمایندگان و مجلس باشد. فرهنگی در ادامه با اشاره به تصویب طرح شفافیت آرای نمایندگان در کمیسیون و قرار گرفتن آن در سامانه، عنوان کرد: پیشنهادات نمایندگان طی ده روز اخذ شد و با توجه به عادی بودن طرح قرار شد به استناد ماده 100 آیین نامه داخلی مجلس با جمعآوری امضا آن را خارج از نوبت بررسی کنیم.
درآمدهای بودجه خوشبینانه دیده شده است
فرهنگی در پاسخ به سؤالی درباره کلیات لایحه بودجه 1400 و میزان همخوانی آن با عدم وابستگی به درآمدهای نفتی، اظهار داشت: جواب آن منفی است و همخوانی وجود ندارد؛ وابستگی بودجه به نفت بسیار بالا بوده و درآمدها خوشبینانه دیده شده و هزینههای برآوردشده نیز اجتنابناپذیر است که در صورت عدم تحقق درآمدها کشور دچار مشکلات فراوانی میشود.وی همچنین با اشاره به نظرات مختلف نمایندگان درباره تصویب کلیات لایحه بودجه، توضیح داد: لایحه بودجه در صورت رد شدن به دولت ارجاع میشود که آنها نیز دو هفته فرصت دارند گزارش آن را بعد از بررسی به مجلس بدهند که این بار در کمیسیون بررسی نمیشود بلکه مستقیماً به صحن مجلس میآید تا کلیات آن بررسی شود که در صورت تأیید، به کمیسیون تلفیق لایحه بودجه خواهد رفت تا بررسی آن ادامه یابد.وی اضافه کرد: نظر بعدی این است که اصلاح لایحه دولت از اختیارات مجلس بوده و دولت نیز برای همراهی اعلام آمادگی کرده است؛ لذا ما براساس واقعیات موجود بودجه را تصویب میکنیم در صورتی که دولت توانست درآمدهای بالاتری را با منوالی که خود در لایحه آورده کسب کند، این را طی احکامی در یک تبصرهای میآوریم و سیاستگذاری میکنیم که در صورت تحقق تا سقف لایحه، میتواند با این سیاستها، درآمدها را در ردیفهای آن بر اساس هر حکمی که ضمن آن تبصره آمده توزیع کند که البته تمام اینها بستگی به رأی نمایندگان در کمیسیون تلفیق و صحن علنی مجلس دارد.
اروپاییها زودتر تصمیم بگیرند
وی در ادامه این نشست در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری درباره اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریمها عنوان کرد: بعد از تصویب این قانون در مجلس، دولت مخالفتهایی کرد اما بعد از ابلاغ آن، دولت رسماً اعلام کرد این قانون را اجرا میکند لذا از آن جایی که طبق قانون هنوز فرصت باقی است طرف خارجی و مسئولان اجرایی داخلی باید توجه داشته باشند حالت کجدار و مریز گذشته را نخواهیم داشت و بعد از انقضای مدت تصریح شده در قانون، اقدامات خود را به طور روشن در ارتباط با بحث هستهای انجام خواهیم داد و مسئولان اجرایی نیز قول همراهی دادهاند.فرهنگی اضافه کرد: مسئولان کشورهای اروپایی بخصوص امریکا خودشان باید تصمیم بگیرند و زمانبندی این قانون به گونهای است که نمیتوانند بگویند در زمان انتقال قدرت بودهایم و امکان تصمیمگیری نداشتیم بلکه این اختیار را خواهند داشت که براحتی تصمیم گرفته و آن را اعلام کنند.
انتقاد حسین موسویان از مصوبه ضد برجامی مجلس
خروج از برجام یعنی از دست دادن حق غنیسازی
گروه سیاسی/ سیدحسین موسویان، دیپلمات سابق ایران و از اعضای ارشد تیم مذاکرهکننده هستهای، نخستین و مهمترین چالش پیش روی «جو بایدن»، رئیس جمهور منتخب امریکا را تحریمهای اولیه میداند. موسویان در گفتوگو با «برنا» درباره روند احتمالی اجرای برجام با حضور «بایدن» میگوید: «چالش اول و مهمترین مانعی که برای بایدن وجود خواهد داشت، این است که وقتی میخواهد برجام را اجرا کند، با مانع تحریمهای اولیه مواجه خواهد شد. اوباما که خودش این توافق را انجام داده بود، به صورت جدی هم میخواست اجرا کند، وزیر خارجهاش یعنی جان کری را به همه کشورها میفرستاد تا به همه تضمین دهد و همه را تشویق کند که با ایران کار و بیزینس کنید چراکه یکی از مفاد برجام این است که کشورهای امضا کننده برای روابط عادی اقتصادی و بازرگانی با ایران مانعتراشی نخواهند کرد». موسویان در ادامه تحریمهای هستهای و غیرهستهای دونالد ترامپ را هم از دیگر چالشهای دولت بعدی امریکا میداند ومعتقد است که «بایدن» با بلوک تحریمهای اولیه و تحریمهای جدید دوره ترامپ روبهرو خواهد بود که آنها تحت عنوان حقوق بشر و تروریسم است. این دیپلمات پیشین ایران در ادامه به تیم هستهای پیشنهاد میدهد که اعلام رسمی بایدن را مورد توجه قرار دهند که اعلام کرده است «اجرا در مقابل اجرا» یعنی اگر ایرانیها به برجام برگردند، امریکا هم برمیگردد و در ادامه ایران باید به امریکاییها اعلام کند که اگر امریکا به دنبال اجرای کامل برجام است و میخواهد برجام به صورت کامل، بدون نقص و تمیز (Clean) اجرا شود، دولت بایدن با تحریمهای اولیه و تحریمهای جدیدی که ترامپ اعمال کرده میخواهد چه کند؟ چون هردو به عنوان یک مانع اجرای کامل و درست برجام هستند.
به گفته موسویان استراتژی مذاکراتی ایران باید تحقق اصل «اجرای کامل در مقابل اجرای کامل» باشد. او در این باره میافزاید: اگر منظور امریکاییها اجرای ناقص و فشل است باید گفت ایران که در حال حاضر در حال اجرای ناقص برجام است و در عین حال عضو برجام است. حال اگر بناست ایران برگردد و تمام تعهداتش را به صورت صددرصدی انجام دهد، طرف مقابل هم باید متعهد به اجرای صددرصدی و کامل شود.
تأثیر مصوبه مجلس بر سرنوشت برجام
موسویان در ادامه درباره تأثیر مصوبه مجلس تحت عنوان طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریمها بر سرنوشت برجام هم گفت: «با این دو ماهی که ما برای امریکا مهلت تعیین کردیم، روشن بوده که ترامپ برنمیگردد. پس منظور ما بایدن است. بایدن هم از 20 ژانویه کار خود را آغاز میکند. اگر منظور این باشد که بایدن در همان دو سه هفته اول روی کار آمدن، باید همه تحریمها را درعمل بردارد، این یک چالش اساسی خواهد شد. چون رئیسجمهوی تازه روی کار آمده امریکا، حدود یک ماه فرصت احتیاج دارد تا دولت جدیدش تعیین شود، وزرا بروند سرکار، معاونین جدید را تعیین کنند، مستقر شوند و بعد شروع به تدوین آییننامههای اجرایی جدید برای لغو آییننامههای قبلی کنند که به خودی خود یک تا سه ماه طول میکشد. لذا اگر منظور از مصوبه مجلس این باشد که رأس دو ماه یعنی هفته اول فوریه (دوسه هفته بعد از شروع بهکار بایدن) همه تحریمها باید کامل در عمل برداشته شود در غیراینصورت ایران از پروتکل خارج و غنیسازی را به 20 درصد میرساند؛ این یعنی اینکه همان اول کار بایدن، اوضاع به بنبستی میرسد که تقریباً فاتحه برجام خوانده شده است. این دو چالش اساسی است.»
نابودی برجام؛احیای قطعنامههای دوره احمدی نژاد
به گفته این صاحبنظر مسائل بینالملل، مهمترین چالشی که برای مذاکرات هستهای از (1382)2003 تا 1392(2013) وجود داشت و مانع توافق میشد، به رسمیت شناختن غنیسازی و آب سنگین ایران بود. موسویان در این رابطه میگوید: «این خط قرمز اسرائیلی بوده وهست. علت اینکه صهیونیستها، سعودیها، اعراب و نیروهای تکفیری، نئوکانها و حتی ضد انقلابها نمیخواستند و نمیخواهد که توافق هستهای صورت بگیرد، این بوده و هست که غنیسازی و آب سنگین برای ایران از نظر مقررات به رسمیت شناخته نشود.» او افزود: «خروج از برجام یا نابودی برجام یعنی اینکه قطعنامههای قبلی دوران احمدینژاد احیا میشود. آن شش قطعنامه که اگر احیا شوند، از نظر مقررات بینالمللی، ایران حق غنیسازی و آب سنگین ندارد. کل ماجرا این است که متأسفانه عدهای در داخل توجه ندارند که در زمین چه کسی بازی میکنند به هر حال ایران چند صد میلیارد دلار هزینه داده تا توانسته این حق را در قالب برجام به دست آورد. حالا یک عده میگویند گور پدر امریکا و قدرتهای جهانی و این حق ماست در قالب معاهده عدم اشاعه سلاح هستهای (NPT). بله این حرف درست است اما همه مطلب نیست چون در چارچوب همان NPT آژانس بینالمللی انرژی اتمی وجود دارد که قاضی است.درچارچوب همان NPT، شورای امنیت بهعنوان قاضی نهایی به رسمیت شناخته شده است.»
موسویان ادامه داد: «این ماجرا اصل ماجرای دعوای هستهای است که صهیونیستها بانی اصلی آن هستند و میگویند ایران نباید غنی سازی و آب سنگین داشته باشد. عدهای هم در داخل متأسفانه درک درستی از اصل دعوای هستهای ندارند و ضد برجام کار میکنند. صهیونیسم بینالملل میخواهد که تنها قدرت هستهای خاورمیانه باشد و نه تنها ایران بلکه مصر و ترکیه و عربستان وهیچ کشوری، قدرت به چالش کشیدن تنها قدرت هستهای خاورمیانه را نداشته باشد.»
وی ادامه داد: «اصلاً فرض ما اینکه همه مخالفین برجام در داخل نه نفوذی هستند نه وابسته و نه مزدور و دلشان هم برای انقلاب میسوزد. قطعاً بسیاری از آنها واقعاً هم مخلص هستند اما بالاخره باید اصل را درک کنند که اصل دعوا بر سر چیست. این بازی را صهیونیستها علیه برجام راه انداختهاند و سعودیها و اماراتیها هم آنجا فعال شدند. همه این کشورهای عربی متحد امریکا میگویند اگر برجام به ایران حق غنیسازی و آب سنگین میدهد، چرا برای ما نباشد؟»
او در نهایت افزود: «ما در سیاست خارجی ایران هیچ وقت قادر نبودیم در حوزه امنیت ملی تصمیم کلان بگیریم و اگر گرفتیم، نتوانستیم آن رادرست اجرا کنیم. قبلاً گفتهام که بعد از انقلاب ما دو تصمیم مهم درحوزه امنیت ملی گرفتیم: یکی 598 در زمان امام(ره) که تا امروز مورد چالش است، و دومی برجام در زمان مقام معظم رهبری که آن هم تا به امروز مورد چالش داخلی است. پس بهتر است که حاکمیت یکدست شود و راجع به مسائل اساسی کشور تصمیم بگیرند.»
ادامه از صفحه اول
به نحوی که با هر نسبتی قضاوت عمومی در رابطه با کارکرد این دستگاه، به حساب کارکرد کل حاکمیت گذاشته میشود و از این منظر ضرورت داشت تا دستگاه قضایی دست به اصلاحاتی بنیادین بزند. همچنین از منظر انسانی و اخلاقی نیز جامعه ما نیازمند آن بود که با شکلی متحول شده و اصلاح شده از فرآیندهای قضایی مواجه گردد که در طی آن بتواند به سادهترین و البته شفافترین و اقناعکنندهترین شکل، به حق خویش در دعاوی مختلف برسد.
هماکنون سند تحول قضایی با تفصیل کاملی که در آن ذکر شده است میتواند به عنوان مهمترین بخش از شناسامه دستگاه قضایی کشور شناسایی شود. سندی که طی آن از یک سو برای تقویت وجهه و شأن شهروندان تلاش شده و از سوی دیگر کوشش شده تا فرآیندهای قضایی در مسیرهای آسانتر و سریعتری صورت بگیرند و هزینه کمتری متحمل بیتالمال گردد. همچنین از وجوه مهم دیگر این سند آنجایی است که تلاش شده تا حجم پروندههای ورودی به دستگاه قضایی از طریق اتخاذ ترتیباتی مشخص کاهش پیدا کند. کاهش حجم پروندههای ورودی با اتکا به روشهایی نظیر پیشبینی مجازاتهای بازدارنده و همینطور جرمزدایی از قوانین، یکی از مسائل مهمی است که میتواند در حفظ شأن شهروندان کشور ایفای نقش کند.
هماکنون میتوان گفت که در مسیر اصلاحات دستگاه قضایی این سند یک قدم بسیار مهم و اساسی است اما باید توجه داشت که این قدم فعلاً در مرحله نظری و صرفاً روی کاغذ است. آنچه که پس از این دارای اهمیت ویژه و بسزایی در قبال این سند است به دو مورد بر میگردد؛ یکی اجرای دقیق، مستمر و کم اشکال این سند و دیگری به روز کردن مستمر آن بر اساس شرایط مختلف روز و تطبیق آن با تحولات جدید. کاملاً روشن است که یک سند و برنامه با کیفیت هیچگاه بدون یک اجرای خوب و مؤثر دارای ارزش چندانی نیست. از همینرو وظیفه اصلی دستگاه قضایی درخصوص تحول بنیادین یاد شده تازه با ابلاغ این سند آغاز شده و باید این سند را صرفاً آغاز این راه دانست.
البته با توجه به اهتمام دستگاه قضایی در نگارش و تدوین این سند، برای اجرای دقیق آن نیز جای امیدواری بسیار زیادی وجود دارد. کما اینکه همگان معترف هستند که دوره جدید مدیریت دستگاه قضایی تا اینجای کار شاهد تحولات متعددی بوده و امید است اجرای موفق این سند، تحول اساسی را در دستگاه قضایی کشور رقم بزند.
اتهام یک نماینده مجلس علیه صدا وسیما درباره سایتهای قماربازی
خبر اول اینکه، یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، بانکها و صدا و سیما را متهمان اصلی شیوع سایتهای قماربازی در کشور دانسته و گفت: صدا و سیما با عملکرد ضعیفی که داشته منجر به بروز این فضا در کشور شده و به این مسائل دامن زده است. به گزارش ایلنا، جواد نیکبین با اشاره به اشاعه سایتهای شرط بندی و قماربازی در کشور و برنامه مجلس برای جلوگیری از این مسائل اظهار داشت: طبق قانون شرط بندی و گرفتن وجه از این طریق حرام است و قوانین موجود برای برخورد با این مسائل کفایت میکند، اما چنانچه قوه قضائیه یا بانکها و دولت نیاز به قانون مصوب جدید داشته باشند باید لایحه بدهند، ما نیز در مجلس حتماً بررسی و پیگیری خواهیم کرد. او بیتوجهی بانکها به تراکنشهای میلیاردی سایتهای شرط بندی را یکی از عوامل مؤثر در این ماجرا دانست و درباره اتهام کوتاهی کردن رسانه ملی در این زمینه هم گفت: باید جزئیات و نحوه کلاهبرداریهای اینچنینی به اطلاع جامعه رسانده شود و مردم بدانند که در صورت ورود به این عرصه مغبون میشوند که تاکنون رسانه ملی هیچ اقدام مثبتی انجام نداده است.
اعدام یکی از عوامل عملیاتهای تروریستی شرق ایران
خبر دیگر اینکه، عبدالحمید میربلوچزهی که در انجام عملیاتهای تروریستی و مسلحانه نقش بهسزایی داشت، اعدام شد. به گزارش ایسنا، دادگستری استان سیستان و بلوچستان با اعلام این خبر و تأکید بر اینکه تشریفات قانونی پرونده قضایی او از سال ۹۴ تاکنون طی شده است، توضیح داد: «ظهر روز ۲۰ فروردین ماه سال ۹۴ بود که دو نفر از پرسنل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هنگام پایین آمدن از کوه بیرک در کمین تیراندازی تروریستها قرار گرفتند و به شهادت رسیدند. پس از این جنایت، تحقیقات گستردهای تحت نظر دستگاه قضایی درخصوص هویت تروریستها آغاز شد که در نهایت مورخ ۸ آذرماه سال ۹۴ اقدامات و تحقیقات منجر به دستگیری عبدالحمید میر بلوچ زهی معروف به اویس از عناصر اصلی گروهک تروریستی جیش الظلم شد». اطلاعیه دادگستری استان سیستان و بلوچستان افزود: «این تروریست در انجام عملیاتهای تروریستی و مسلحانه نقش بسزایی داشته و در جنایت سال ۹۴ کوه بیرک به سمت مأموران تیراندازی کرده است. پس از تفهیم اتهام اقدام مسلحانه علیه کشور و عضویت و همکاری مؤثر با گروهکهای ضد نظام، پرونده نامبرده با صدور کیفرخواست جهت رسیدگی به دادگاه انقلاب اسلامی زاهدان ارسال شد. دادگاه پس از انجام رسیدگیهای قضایی نسبت به متهم عبدالحمید میربلوچزهی اقدام به صدور رأی کرد و بر اساس حکم دادگاه بدوی به اعدام محکوم شد. در نهایت، پس از قطعیت حکم در دیوان عالی کشور و طی تشریفات قانونی، عبدالحمید میربلوچزهی بامداد دیروز در محوطه زندان به دار مجازات آویخته شد.»
جامعه روحانیت یک دیدار انتخاباتی را تکذیب کرد
شنیدیم که، روابط عمومی جامعه روحانیت مبارز خبر دیدار دبیرعالی این تشکل با یکی از نامزدهای احتمالی ریاست جمهوری از سوی یکی از رسانهها را تکذیب کرد. به گزارش ایرنا، این تشکل با انتشار اطلاعیهای تأکید کرد: تاکنون جامعه روحانیت مبارز یا اعضای شورای مرکزی جامعه روحانیت با هیچکدام از نامزدهای ریاست جمهوری بحث یا مذاکره و دیداری نداشتهاند و در هیچکدام از جلسات شورای وحدت یا در جلسات جامعه روحانیت در مورد نامزدی افراد یا داوطلب مطرح، بحث یا مذاکرهای صورت نگرفته است. این اطلاعیه پس از آن صادر شد که برخی رسانهها، خبری مبنی بر دیدار انتخاباتی حجتالاسلام پورمحمدی با علی لاریجانی منتشر کرده بودند.
ماجرای سرقت کیف سردار سلیمانی بعد از شهادت
دست آخر اینکه، یک روزنامهنگار عراقی در توئیتی به ماجرای ربوده شدن کیف حاج قاسم سلیمانی بعد از شهادت پرداخت و از متهم این سرقت نام برد. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، نجاح محمدعلی روزنامهنگار عراقی در توئیتر نوشت: طلال ناجی مسئول اطلاعات فرودگاه بغداد و متهم اصلی در ترور سردار سلیمانی به سفارت عراق در انگلیس فراری داده شد. او متهم به خبرچینی و لو دادن لحظه ورود و خروج سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس از فرودگاه بغداد به امریکاییها بود و کیف همراه شهید سردار سلیمانی را به سرقت برده است.
آیتالله مکارم شیرازی:
ایام فاطمیه سرآغاز وحدت و دور از بگومگوهای سیاسی باشد
آیتالله ناصر مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید با صدور پیامی ضمن تسلیت فرارسیدن ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) از مسئولان خواست این ایام را سرآغاز وحدت و یکپارچگی و دوری از بگومگوهای بیحاصل بلکه مضر سیاسی قرار دهند و تا میتوانند باری از دوش مردم بردارند.
به گزارش جماران، این مرجع تقلید با اشاره به اینکه ارادتمندان صدیقۀ شهیده هر جا که باشند و در بحرانیترین اوضاع ـ چه کرونایی و چه غیر کرونایی ـ از این سنت حسنه عدول نخواهند کرد، اظهار کرد: هرچند بهدلیل شیوع بیماری کرونا برگزاری مجالس فاطمیه همانند سالهای گذشته ممکن نیست، اما تجلیل این ایام نباید مورد کمترین غفلت قرار گیرد و لازم است که از همه راههای ممکن بویژه با اقامه روضههای خانگی و استفاده از فضای مجازی برای تعظیم شعائر فاطمی استفاده کرد. آیتالله مکارم با بیان اینکه از خطبا انتظار میرود در سخنرانیها جوانان عزیز را با مبانی اعتقادی و مسائل تربیتی آشنا کنند، تأکید کرد: بسیاری از مردم از نظر معیشتی در رنج به سر میبرند، از اینرو بر کسانی که تمکن مالی دارند، ضروری است که با تأسی به اهل بیت عصمت و طهارت به فریاد برادران و خواهران نیازمند ایمانی خود برسند و گوشهای از دردهای بیشمار آنان را درمان کنند. این مرجع تقلید خطاب به مسئولان هم گفت: بر مسئولان است تا این ایام را سرآغاز وحدت و یک پارچگی و دوری از بگومگوهای بیحاصل بلکه مضر سیاسی قرار دهند و تا میتوانند باری از دوش مردم بزرگوار و عاشق اهل بیت، خاصه خانوادههای محروم و آسیبپذیر بردارند.