معاون وزیرراه و شهرسازی در گفتوگو با «ایران» از 2 برنامه جدید برای تمرکززدایی خبر داد
راه فرار برای شهرهای بزرگ
سهیلا یادگاری
خبرنگار
افزایش جمعیت در کلانشهرها موجب بروز مشکلات بی شمار اقتصادی و اجتماعی در شهرهای بزرگ شده است. مهمترین معضل کنونی شهرهای بزرگ و شهرهای مادر، توسعه بیرویه و افزایش حاشیهنشینی است. ایجاد شهرهای جدید در این مناطق برنامه ای بوده که برای استقرار سرریز جمعیتی شهرهای بزرگ اجرا شده است. اما رفت و آمد و دسترسی به شهراصلی مشکل بعدی بود که با ایجاد شهرهای جدید خود را نشان داده است. حبیبالله طاهرخانی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، اکنون از دو برنامهای خبر میدهد که برای رفع معضلات کلانشهرها و تسهیل ارتباطات شهری اجرا میشود.
رئیسجمهوری در اظهاراتی از ساخت شهرک در اطراف کلانشهرها برای کاهش مشکلات شهرهای بزرگ خبر داد.ایجاد شهرهای جدید برای همین منظور بود. آیا شهرهای جدید اهداف را محقق نکرده است؟
خیر. شهرهای جدید اهداف برنامه را محقق می کند. اما ساخت شهرک در واقع برنامه جدیدی است که برای کاهش معضلات شهرهای مادر اجرا میشود. تفاوت شهرهای جدید و شهرکها در استقرار جمعیت است. شهرهای جدید محدودیت حداقلهای جمعیتی دارد.یعنی هر شهر جدید نباید با برنامه استقرار کمتر از 30 هزارنفر جمعیت ایجاد شود.به همین دلیل پیدا کردن زمین برای استقرار جمعیت با این تعداد نیازمند فاصلهگیری از کلانشهرها است. مثلاً در حال حاضر شهرهای جدید پرند با 500، هشتگرد با 500 و پردیس با 480 هزار نفر جمعیت، شهرهای جدید بزرگ مقیاس هستند. اما ما باید بتوانیم از ظرفیتهای سکونتگاهی کوچکتر برای پاسخ به نیاز مسکن کلانشهرها بهرهمند شویم. بر همین اساس، شورایعالی معماری و شهرسازی، دستورالعمل شهرک سازی را بهعنوان یکی از دستور کارهای جدید در مجمع شهرهای جدید مصوب کرده است و الان هم در مرحله مکانیابی ساخت شهرک ها در مناطق کلانشهری هستیم. پس باید بگویم تفاوت شهرهای جدید و شهرک ها در استقرار جمعیت پیشبینی شده است. شهرک ها حد جمعیتی کمتری دارند.
ساخت شهرک ها شروع شده است؟
ساخت تعدادی شهرک در دستور کار شورای برنامهریزی و توسعه استان تهران است. در اغلب نقاط تهران اقدامات شروع شده است. در شرق تهران 2 شهرک مکانیابی شده است.در جنوب و جنوب غرب و سمت البرز هم مکانیابی شده است.در شیراز و شهرهایی که با معضل افزایش جمعیت شدید مواجه هستیم هم شهرکسازی شروع میشود تا برای استقرار جمعیت سرریز در این مناطق پاسخ سریعتری داشته باشیم.
قرار است ساخت و ساز در شهرک ها توسط دولت اجرا شود؟
برنامهریزی ومکانیابی با دولت است. در شهرهای جدید هم مدیریت کار در دست دولت است اما در احداث از ظرفیت و مشارکت بخش خصوصی استفاده میکنیم.در برنامهریزی ساخت شهرکها و شهرهای جدید مدیریت با دولت و اجرا توسط بخش خصوصی و مشارکت این بخش است.
در بسیاری از شهرهای جدید، برنامه اولیهای که برای استقرار جمعیتی مشخص طرحریزی شده بود برآورده نشده است که دلیل اصلی آن مشکل تردد و دسترسی به شهراصلی است. با ساخت شهرک ها هم این مشکل همچنان وجود خواهد داشت؟
یکی از سیاستهای محوری وزارتخانه در توسعه شهرهای جدید، تسهیل دسترسی بین شهرهای جدید و کلانشهرها و شهرهای مادر است. در سایر کشورها موضوع دسترسی بر توسعه سکونتگاهی تقدم دارد.مثلاً درژاپن اول ریل ساخته میشود بعد سکونتگاه را ایجاد میکنند. در کشور ما تسهیل دسترسی با تأخیر ایجاد شده است. اما در این دولت، توسعه حملونقل حومه ای برای شکل دادن به رشد و توسعه کلانشهرها، در اولویت قرار دارد. تسهیل دسترسی و سرعت بخشیدن به ارتباطات شهر به دو شکل در دستور کار ویژه قرار دارد. اولویت اول ما حملونقل ریلی است.این نوع حملونقل انبوه تر، پایدارتر و متناسب با محیط زیست است.به همین دلیل در توسعه شهرک ها و شهرهای جدید ساخت ریل حومهای دستورکار اصلی است.سال گذشته مترو گلشهر-هشتگرد در ادامه خط 5، با حضور رئیس جمهوری افتتاح شد.مترو بهارستان -اصفهان، گلبهار- مشهد هم پیشرفت بالایی دارد و تلاش می کنیم بزودی به بهرهبرداری برسد. مترو فرودگاه امام- پرند با اینکه اجرای آن برعهده شهرداری است، اما توافقهایی با شهرداری داریم که سال آینده به بهرهبرداری برسد. این خطوط در اولویت توسعه حملونقل حومه ای است. مترو برخی شهرهای جدید دیگر هم در حال مطالعه است و بهدنبال پیدا کردن سرمایهگذار و پیمانکار برای آن هستیم مانند مترو تهران- پردیس که البته سرمایهگذار آن مشخص شده است. به این ترتیب در کنار راههای اصلی، متروی بین شهرها برای دسترسی شهرهای جدید به کلانشهر ایجاد میشود.
اولویت دوم کدام است؟
در کنار این برنامه، اولویت دیگر ما دسترسی آزادراهی و بزرگراهی بین شهرهای مادر و شهرکها و شهرهای جدید است و این برنامه هم در دستورکار است. آزاد راه پردیس - تهران، شهر جدید صدرا- شیراز به بهرهبرداری رسیده است. دسترسی پرند به کنار گذر جنوبی چرمشهر- آبیک هم در برنامه قرار دارد. در همین راستا روز گذشته آزادراه تبریز- شهرجدید سهند با حضور وزیر راه و شهرسازی به بهرهبرداری رسید. ساخت این آزادراه هم در راستای کاهش مشکلات کلانشهر تبریز بوده است. آزادراه تبریز-سهند 20 کیلومتر است که در 6 خط اجرا شده است.این آزادراه 8 پل بزرگ دارد و در شرایط جغرافیایی خاصی ایجاد شده است.آزادراه جدید دسترسی شهر جدید سهند به تبریز و بالعکس را 20 دقیقه کاهش میدهد.ارزش روز پروژه 600 میلیارد تومان است و از مطالبات روز شهروندان سهند و تبریز بود.
مزایای آزادراه که میتواند به حل مشکلات در منطقه کمک کند این است که جذابیت سکونت در شهر جدید سهند را ایجاد میکند.شهر جدید سهند در پاسخ به نیاز سکونتی کلانشهر تبریز ایجاد شده است.ایجاد و تسهیل دسترسی جذابیت سکونت را افزایش میدهد و اهداف مورد نظر و محتوای طرح جامع برای استقرار 200هزار نفر جمعیت در شهر سهند با ساخت آزادراه سریعاً اجرا میشود. بنابراین با افتتاح آزادراه تبریز-سهند بار ترافیک از محور قبلی کم میشود. اتلاف وقت شهروندان هم کاهش مییابد.در زمان غیر ترافیک کاهش زمان سفر نیم ساعت است و با افتتاح آزادراه، دسترسی بین شهر جدید سهند و تبریز 10 دقیقه است. در سال اول بهرهبرداری 6 میلیون و 300 هزار لیتر صرفهجویی در مصرف سوخت در این مسیر را داریم.متعاقب آن آلایندههای زیست محیطی هم در منطقه کاهش خواهد داشت. این آزادراه فرصتی ایجاد میکند تا سهند کارکرد مناسبتری از نظر اسکان ایفا کند و از توسعه بیرویه شهر تبریز بخصوص توسعههای ناپایدار این شهر از نظر حاشیه نشینی جلوگیری میکند. از سوی دیگر دسترسی مناسب کارکردهای کلان و بزرگ مقیاس در حوزه شهری، گردشگری، سفر، تفریحی و درمانی به سهند منتقل میشود.با بهرهبرداری از این آزادراه، ساکنان شهر ۱۳۰هزار نفری سهند و شهرک های اقماری مسیر، در مدت زمان کمتری نسبت به مسیر فعلی، مسیر تبریز تا سهند را خواهند پیمود.
به این ترتیب با ساخت ریل و آزادراه و بزرگراه، در آینده نزدیک دسترسی شهرهای جدید به مراکز فعالیت و شهرهای مادر تسهیل میشود و راههای ارتباطی نقش مؤثری در توسعه شهرهای جدید و کمک به حل مسائل و مشکلات کلانشهر مرکزی را ایفا میکنند. تمرکز زدایی از کلانشهر مرکزی هم در حوزه سکونتگاهی هم سایر فعالیتهایی که امکان بروز در کلانشهر مرکزی را ندارد، با توسعه زیرساختهای شهری و بین شهری ایجاد میشود.
برش
آزادراه تبریز به شهر جدید سهندافتتاح شد
روز گذشته با حضور محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی و در راستای تسهیل دسترسی شهرهای جدید به کلانشهرها آزادراه تبریز به شهر جدید سهند به بهرهبرداری رسید. وزیر راه و شهرسازی در مراسم افتتاح آزادراه تبریز- سهند با اشاره به اینکه این پروژه یکی از مهمترین طرحهای راه سازی استان آذربایجان شرقی بود، گفت: آذربایجان شرقی یک منطقه کانونی ترافیکی برای ترانزیت کالا و مسافربری است. از اینرو پروژههای زیادی در این استان تا پایان دولت به بهرهبرداری خواهد رسید.همچنین با تکمیل ایستگاه خاوران در مسیر راهآهن تبریز- میانه شاهد تحول دیگری در حوزه ریلی استان خواهیم بود.راهآهن تبریز یک مسیر برای خط اروپایی و شمال قفقاز است و تلاش میکنیم با همکاری روسیه و جمهوری آذربایجان، مسیر ریلی نخجوان بازگشایی شود.
تأمین ۹۰ درصدی خوراک طیور با نرخ مصوب دولتی
نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی گفت: در حال حاضر حدود ۹۰ درصد نهادههای مورد نیاز واحدهای مرغداری توسط دولت با نرخ مصوب تأمین میشود و انتظار داریم ۱۰درصد باقی مانده نیز برای این واحدها تأمین شود تا مرغداران احتیاجی به خرید نهاده از بازار سیاه نداشته باشند. حبیب اسداللهنژاد در پاسخ به این سؤال که آیا براساس وعده وزارت جهاد کشاورزی نهادههای مورد نیاز واحدهای مرغداری تأمین شده است یا خیر، گفت: حدود دو هفته است که وضعیت تأمین نهادهها به نسبت قبل بسیار بهتر شده است و حدود ۹۰ درصد نهادههای مورد نیاز واحدهای مرغداری توسط دولت با نرخ مصوب تأمین میشود. وی ادامه داد: اگرچه برخی از شرکتهای واردکننده در ارسال نهادهها تعلل میکنند و لازم است دستگاههای مربوطه برآنها نظارت کنند اما در مجموع وضعیت تأمین نهادهها بهتر شده و انتظار داریم ۱۰درصد باقی مانده نیز تأمین شود تا مرغداران احتیاجی به خرید نهاده از بازار سیاه نداشته باشند.
نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی اضافه کرد: اگر مشکل تأمین و توزیع نهادهها در سامانه بازارگاه نهادههای کشاورزی برطرف شود و نهادهها بموقع بهدست تولیدکنندگان برسد قطعاً بازار سیاهی در بخش نهادهها ایجاد نخواهد شد. به گفته وی اگر دولت قصد دارد ثبات و پایداری در بازار مرغ حفظ شود، قیمتها تثبیت شود و شاهد بحران نباشیم باید علاوه بر تأمین نهادهها با نرخ مصوب، قیمت مصوب مرغ زنده را هم در بازار اصلاح کند.
اسداللهنژاد با بیان اینکه قیمت مصوب مرغ زنده براساس اعلام تنظیم بازار ۱۴هزارو ۴۰۰تومان است در حالی که قیمت تمام شده مرغ زنده برای مرغداران بیش از ۱۷هزارتومان میشود، اظهار کرد: باید افزایش قیمت مؤلفههای تولید بعد از اعلام نرخ مصوب محاسبه و در قیمت مصوب ابلاغی اعمال شود تا مرغدار دچار زیان نشود./ایسنا
فراخوان شناسایی شرکتهای معتمد ارائه کننده خدمات مالیاتی
سازمان امور مالیاتی کشور طی اطلاعیهای، شرکتهای معتمد ارائه کننده خدمات مالیاتی و صدور مجوز فعالیت برای آن شرکتها را اعلام کرد. در اطلاعیه سازمان امور مالیاتی کشور تصریح شده است: در راستای اجرای قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مؤدیان مصوب 1398/08/11 و همچنین آیین نامه اجرایی موضوع ماده 26 قانون مذکور مصوب 1399/03/13، سازمان امور مالیاتی کشور بهمنظور استقرار نظام یکپارچه و فراگیر پایانههای فروشگاهی و سامانه مؤدیان در نظر دارد شرکتهای ذیصلاح و دارای شرایط لازم را شناسایی نماید تا براساس ضوابط و مقررات آیین نامه اجرایی مذکور و در چارچوب مقررات مربوطه از طریق مرکز تنظیم مقررات پایانه فروشگاهی و سامانه مؤدیان مالیاتی پس از دریافت درخواست متقاضیان و ارزیابی آنها نسبت به صدور مجوز فعالیت بهعنوان «شرکت معتمد ارائه کننده خدمات مالیاتی» اقدام نماید. این اطلاعیه افزوده است: متقاضیان جهت اطلاع از شرایط، الزامات و مدارک موردنیاز میتوانند با مراجعه به درگاه اطلاعرسانی سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی www.intamedia.ir مراجعه نمایند./سازمان مالیاتی