مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل اعلام کرد
ساخت 3950 کیلومتر مسیر جدید ترانزیتی تا 1400
سهیلا یادگاری
خبرنگار
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل گفت: مسیرهای جدید حمل و نقل شامل مسیرهای ریلی، آزادراهی و بزرگراهی است که بخشی از آن امسال و بخش دیگر سال آینده به بهرهبرداری می رسد و مسیرهای جدید کریدورهای ترانزیتی کشور را تکمیل میکنند.
به گزارش «ایران»، خیرالله خادمی در نشست خبری با اشاره به اینکه 8 پروژه ریلی، 9 آزادراه و 32محور بزرگراهی در دست ساخت است گفت:این پروژهها در جهت کمک به رونق تولید در اولویت ساخت قرار دارند.
در حال حاضر 3400 کیلومتر مسیر ریلی در کشور در حال اجرا است که به گفته خادمی 8 پروژه به طول 1560 کیلومتر در اولویت ساخت است و پروژههایی هستند که پیشرفت فیزیکی بالایی دارند و به جهش تولید کمک میکنند. همچنین 1345 کیلومتر آزادراه هم در حال ساخت است که 651 کیلومتر آن امسال یا سال آینده تحویل داده میشود. از مجموع 7800 کیلومتر مسیر بزرگراهی 1761 کیلومتر آن تا سال 1400 ساخته میشود که شامل 77 پروژه است. به گفته وی، درمجموع 3 هزار و 956 کیلومتر مسیر جدید ریلی، آزادراهی و بزرگراهی تا سال 1400 درکشور احداث خواهد شد. خادمی ارزش روز هزینه مجموع پروژه های ساخت مسیرهای جدید حمل و نقلی را 35 هزار میلیارد تومان برآورده کرد که بیشتر آن منابع دولتی است.
ابرپروژه آزادراهی در کریدور شمال-جنوب
مدیرعامل شرکت ساخت با اشاره به اینکه 300 کیلومتر آزادراه از ابتدای امسال به بهرهبرداری رسیده است، گفت: در مسیرهای آزادراهی و مسیرهای مربوط به جهش تولید، اولین ابرپروژه ای که پنجشنبه به بهرهبرداری می رسد، آزادراه 6 خطه کنار گذر شرقی اصفهان به طول 63 کیلومتر است.تا امروز 700 میلیارد تومان در پروژه هزینه شده است که برآورد میشودهزینه نهایی به 1300 میلیارد تومان افزایش یابد.
این کریدور بخشی از کریدور ترانزیتی جنوب به شمال است که در مرکز کشور قرار دارد و نقش مهمی در تردد و حمل بار و کالا دارد.
مزیتهای آزادراه
آنطور که مدیرعامل شرکت ساخت اظهار کرد، آزادراه کنار گذر شرقی اصفهان، 80 دقیقه زمان سفر از مسیر شمال به جنوب را کاهش میدهد و 35 کیلومتر اتصال مسیر شمال به جنوب را کوتاه میکند.به این ترتیب این مسیر نقش مؤثری در اقتصاد کلان ایفا میکند و سالانه 250نفر تلفات انسانی در کریدور شمال-جنوب را کاهش میدهد. همچنین در دوره ای 20 ساله، این مسیر تولید 2میلیون تن آلایندههای زیست محیطی را کم میکند.
افزایش توزیع بار، کمک به اقتصاد منطقه، افزایش گردشگری، از مزیتهای محلی و منطقه ای آزاد راه کنارگذر شرق اصفهان است. این آزادراه ترافیک سنگین عبور و مرور از جنوب به شمال در شهر اصفهان را به حاشیه شهر میبرد.
قطار برقی اصفهان ـ تهران
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور درباره راهآهن برقی تهران ـ قم ـ اصفهان هم گفت: موانع پروژه رفع شده است و کارگاه فعال است؛ چینیها به خاطر کرونا نوروز امسال رفته بودند، اما برگشتند و کار این پروژه در حال اجراست. این خط ریلی به دو بخش اصفهان تا قم و قم تا تهران تقسیم شده است که اصفهان تا قم 20 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ساخت آن حدود ۵ تا ۶ سال به طول میانجامد.
وی گفت: تا امروز از سوی سازمان برنامه و بودجه 15 هزار میلیارد تومان اعتبار در سالجاری به ما ابلاغ شده است که 11 هزار و 100 میلیارد تومان آن نقدی و اسناد خزانه اسلامی است که عموماً برای بخش ریلی و آزادراهی است. آزادراه کنارگذر جنوبی تهران، آزادراه خرم آباد ـ بروجرد، آزادراه منجیل ـ رودبار، آزادراه ایزدخواست ـ شیراز، آزادراه تبریز ـ صوفیان، آزادراه مراغه ـ هشترود، باند غربی منطقه 2 تهران ـ شمال و منطقه 2 آزادراه گرمسار ـ تهران از پروژههایی است که در قالب جهش تولید افتتاح خواهد شد.
خواف-هرات تکمیل کریدور غرب به شرق
پروژه مهم دیگری که از مجموع پروژههای حملونقل مربوط به جهش تولید، بزودی به بهرهبرداری میرسد، اتصال راهآهن خواف به هرات در افعانستان است.این مسیر ریلی
4 قطعه دارد که 2 قطعه آن در خاک ایران و دوقطعه در خاک افغانستان قرار دارد. هزینه ساخت 3 قطعه از 4 قطعه را ایران پرداخت کرده است. به گفته مدیرعامل شرکت ساخت، تأمین منابع ساخت یک قطعه از مسیر ریلی خواف هرات، در خاک افغانستان بر اساس توافق دو کشور و از محل اختصاص منابع برای کمک به توسعه افغانستان تأمین شده است.دو قطعه اول به طول 77 کیلومتر در خاک ایران ساخته شد، قطعه سوم به طول 63 کیلومتر توسط ایران در خاک افغانستان ساخته شد، همچنین ایستگاه روزنک نیز در انتهای قطعه سوم توسط ایران تکمیل شد و قطعه چهارم به طول 80 کیلومتر توسط طرف افغانستانی تکمیل شد.
به گفته خادمی، ارزش امروز قطعه سوم که در خاک افغانستان ساخته شد حداقل 1100 میلیارد تومان است.برای کل قطعات یک تا سه در خط آهن خواف ـ هرات 400 میلیارد تومان هزینه شده که ارزش روز آن 2500 میلیارد تومان است. مدیرعامل شرکت ساخت گفت: قرار بود ریل خواف-هرات آخر آبان افتتاح شود اما به علت درخواست دولت افغانستان افتتاح آن به آذرماه موکول شد.
یکی از اهداف وزارت راه و شهرسازی در بخش توسعه ریلی کشور اتصال راهآهن و شبکه ریلی به کشورهای همسایه است.یکی از کریدورهایی که در شبکه ریلی مورد توجه است، کریدور ترانزیتی شرق ـ غرب است، راهآهن خواف ـ هرات به طول 220 کیلومتر تا شهر هرات افغانستان حلقه مفقوده این کریدور است. راهآهن خواف ـ هرات در کنار اتصال ایران به افغانستان بخشی از کریدور ریلی ترانزیتی شرق - غرب است. در ادامه هم کشور افغانستان هرات را به مزار شریف متصل میکند بنابراین با تکمیل خواف ـ هرات کریدور ریلی شرقی ـ غربی خواهیم داشت که چین، ترکمنستان و قرقیزستان را به ایران متصل میکند.
استفاده از ریل ملی
مدیرعامل شرکت درباره تأمین ریل این خط آهن گفت: بخشی از ریل این مسیر ریلی چون از قبل وارد کشور شده بود، وارداتی است، اما از سال 97 که ذوبآهن اقدام به تأمین ریل ملی کرد ما در ریلگذاریها از ریل ایرانی استفاده میکنیم. مگر آنکه ریلی از قبل وارد کشور شده باشد، حتی در ایستگاه روزنک علاوه بر ریل از سوزن ریل که در داخل تولید شده بود، استفاده کردیم. اگر نرخ ارز فعلی در بازار آزاد را در نظر بگیریم، ریل ملی ارزانتر از ریل بینالمللی است.
وی گفت: برای پروژه خط آهن خواف ـ هرات در سال بهرهبرداری حمل 3 میلیون تن بار و در افق 1420 جابهجایی یک میلیون مسافر و 6 میلیون تن بار هدفگذاری شده است.
تأثیرگذاری در اقتصاد
مدیرعامل شرکت ساخت درخصوص تأثیرگذاری توسعه ریلی بر اقتصاد گفت: برخی پروژههای ریلی مراکز استانها را به ریل سراسری متصل میکند که راهآهن همدان-سنندج، مبارکه-شهرکرد، میانه- اردبیل تا 1400 3 مرکز استان کردستان، چهارمحال و بختیاری و اردبیل را به راهآهن متصل میکند. برخی مسیرهای ریلی در دست ساخت هم مانند مسیر چابهار-زاهدان یا خواف-هرات برای تکمیل کریدور شمال-جنوب و شرق به غرب است. برخی طرحهای ریلی مانند اقلید-یزد موجب تسهیل جابهجایی بار و مسافر در کشور است. تمام این مسیرها بر اساس مطالعات اقتصادی در دست ساخت است و بهرهبرداری از آنها موجب رشد ترانزیت و در نتیجه رشد اقتصادی و جهش تولید است.
گزارش «ایران» از تأثیر ورود میلیونها تن کالای اساسی به بازار
رکوردشکنی ترخیص کالا ادامه دارد
گروه اقتصادی / باقی ماندن بیش از 8 میلیون تن کالای اساسی و مواد اولیه تولید در گمرکات کشور درحالی که بازار مصرف و تولیدکنندگان به آن نیاز شدیدی دارند، باعث شد تا در جلسه فوقالعاده ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در ششم آبان ماه، رئیس جمهوری سیاستهای جدید ارزی را برای رفع مشکل رسوب کالا ابلاغ کند تا براساس آن امکان واردات با ارز متقاضی نیز به مجموعه تأمین ارز واردات اضافه شود. به دنبال آن محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهوری در 15 آبان ماه در دستورالعملی 14 بندی جزئیات و نحوه ترخیص فوری کالاها را به دستگاههای ذیربط ابلاع کرد. پس از این مصوبات و ابلاغها، رکورد تاریخی ترخیص کالا از گمرک شکسته شد، بهطوری که مهرداد جمال ارونقی معاون فنی گمرک در روز 21 آبان ماه جاری اعلام کرد درحالی که از ابتدای سال، ۱۵ میلیون تن کالای اساسی از گمرکات ترخیص شده، اما برای اولین بار، ظرف دو روز، بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن کالا اجازه ترخیص از گمرک گرفتند که این یک رکورد جدید است. حال با تداوم این روند به نظر میرسد تا چند روز آینده کل کالاهای باقیمانده در گمرک راهی بازار شود و اثرات مثبت خود را بگذارد.
ترخیص 3.8 میلیون تن کالای اساسی و مواد اولیه تولید
در همین خصوص رئیس کل گمرک از ترخیص 3.8 میلیون تن کالای اساسی و مواد اولیه تولید با مصوبه دولت خبر داد. مهدی میراشرفی یکشنبه شب در شبکه خبر با اشاره به روند ترخیص کالا از گمرکات اظهار داشت: درحال حاضر باید میان رسوب و موجودی کالا در بنادر و گمرکات تفکیک قائل شویم. معاون وزیر اقتصاد درخصوص کالاهای اساسی گفت: 3 میلیون تا ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تن موجودی کالا است و اگر بیش از ۴ میلیون تن باشد به عنوان رسوب تلقی میشود. رئیس کل گمرک ایران در مورد کالاهای اساسی و مواد اولیه تولید که تاکنون منتظر کد رهگیری بانک بودند، عنوان کرد: با مصوبه ستاد اقتصادی دولت کالاهایی که تا ۱۰ آبان ۹۹ قبض انبار گمرک گرفته باشند میتوانند بدون کد رهگیری ترخیص شوند که در مقطع قبلی ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تن بود و در حال حاضر ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تن ترخیص شد.
ترخیص ۹۰ درصدی کالای اساسی مشروط شد
طبق اعلام معاون فنی گمرک ترخیص کالاهای اساسی تا سقف ۹۰ درصد بدون الزام به ارائه کد رهگیری بانک با اخذ تعهد از صاحب کالا برای عرضه در چارچوب تعیین شده و با نرخ مصوب انجام میشود.
مهرداد جمال ارونقی در گفتوگو با ایسنا، جزئیات تکالیف گمرک بر اساس جلسه اخیر ستاد تنظیم بازار در رابطه با ترخیص کالاهای اساسی و غیراساسی طبق مصوبه اخیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت را تشریح کرد.
وی در رابطه با ترخیص درصدی کالاهای اساسی توضیح داد: این کالاها شامل روغن خام، دانههای روغنی، کنجاله سویا، جو و ذرت، قابل ترخیص به صورت درصدی تا سقف ۹۰ درصد بدون الزام به کد رهگیری را دارا هستند.
معاون فنی گمرک با اشاره به شرایط تعیین شده برای صاحبان این کالاهای اساسی بدون کد رهگیری بانک تأکید کرد: ترخیص درصدی کالاهای اساسی با درخواست و اخذ تعهد از صاحب کالا مبنی بر عرضه این کالاها با نرخ مصوب یا عرضه در سامانهها از جمله بازارگاه و شبکههای توزیع تعیین شده انجام میشود.
تأثیر ترخیص میلیونها تن کالا در بازار
درحالی که طی هفتههای اخیر قیمت برخی محصولات با افزایش قیمت و برخی مواقع با کمبود مواجه شده بود، سرازیر شدن میلیونها تن کالا که بخش عمدهای از آن را کالاهای اساسی و نهادههای تولید تشکیل میدهد، تأثیر بسیار مثبتی در بازار خواهد داشت. در همینباره معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: اثرات ترخیص نهادههای دامی در بازار مرغ و تخممرغ تا 45 روز دیگر مشخص میشود.
عباس قبادی در یک برنامه خبری در مورد وضعیت ترخیص کالاهای اساسی و مواد اولیه تولید از گمرکات کشور گفت: در شرایط فعلی که با جنگ اقتصادی مواجه هستیم، نمیتوان با ضوابط و شرایط عادی و بوروکراسیهای سخت کالارسانی کرد، لذا ستاد هماهنگی اقتصادی برای تأمین کالاهای اساسی و سرعت بخشیدن برای ترخیص کالاهای اساسی و ضروری و مواد اولیه تولید اختیاراتی را به وزیر صمت داد.
وی با اشاره به 200 هزار تن برنج مانده در گمرکات کشور بیان داشت: از این برنج که ماندگاری آن در گمرکات به معضل تبدیل شده بود، تاکنون 40 درصد ترخیص شده است. قبادی بیان داشت: نتیجه ترخیص نهادههای دامی از گمرکات 45 روز دیگر روی مرغ و تخم مرغ تأثیر میگذارد. وی گفت: در زمینه تولید گوشت وضعیت خوبی داریم و مشکل روغن نیز حل شده است.
مشکل تأمین روغن کشور تا یک ماه دیگر حل میشود
همچنین معاون دفتر برنامهریزی تأمین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صمت با بیان اینکه مشکل تأمین روغن کشور تا یک ماه دیگر حل میشود، گفت: 140 هزار تن روغن از محل ذخایر استراتژیک تأمین و توزیع میشود. به گزارش فارس، سعید صارمی گفت: ستاد تنظیم بازار به صورت ویژه موضوع تنظیم بازار روغن نباتی را در دستور کار قرار داده است و بر اساس تصمیم ستاد تنظیم بازار مقرر شد تا 70 هزار تن روغن از محل ذخایر استراتژیک در بخش خانوار به صورت مایع توزیع شود که کار توزیع از اول آبان ماه شروع شده است.
سرنوشت پوپولیستهایی که رهبرشان را از دست دادند
نتایج انتخابات امریکا (در همان ابتدا) که گول زننده شده بود، جانز جانسا، نخست وزیر اسلونی درتوئیتی ادعا کرد: «واضح است که مردم امریکا دونالد ترامپ و مایک پنس را برای چهار سال دیگر انتخاب کردهاند... هر چقدر طول بکشد و نخواهند حقایق را ببینند... پیروزی نهایی بزرگتر خواهد شد.» توئیت رهبر اسلونی چیزی بیش از یک سوء محاسبه خندهدار نبود. همچنین این توئیت یک نکته مهمی را مطرح میکرد و آن اینکه رهبران و حکومتهایی در سراسر جهان بودند که عمیقاً برای دور دوم دونالد ترامپ سرمایهگذاری کرده بودند. رئیس جمهوری اخراجی ایالات متحده رهبر غیر رسمی پوپولیست بینالمللی است. مهمترین مقرهای پوپولیستهای بینالمللی حکومتهای برزیل، لهستان و مجارستان است. همچنین در کشورهایی از قبیل ایتالیا و آلمان، احزاب دست راستی پوپولیستی هستند که از ترامپ الهام و اعتبار میگیرند.
صفحه 10 را بخوانید
303 معدن به مدار تولید بازگشت
رئیس هیأت عامل ایمیدرو گفت: براساس طرح احیا و فعالسازی معادن کوچک مقیاس تعطیل شده در سطح کشور، از سال گذشته تاکنون ۳۰۳ معدن احیا و به مدار تولید بازگشت. «خداداد غریب پور» در جلسه پایش طرح احیا و فعالسازی معادن کوچک مقیاس، افزود: امسال تا پایان بیستم آبان ماه جاری تعداد ۱۵۷ معدن در قالب طرح احیا، فعال شدند و امسال بازگشت ۲۰۰ معدن به چرخه فعالیت در دستور کار قرار دارد. معاون وزیر صنعت معدن و تجارت اضافه کرد: اکنون همگرایی بیشتری برای توجه به زیرساختهای معادن احیا شده وجود دارد که این مهم با حضور همه اجزای این طرح، قابل تحقق است. وی گفت: شرکت ملی صنایع مس در تأمین اعتبار برای احیای معادن مس همکاری دارد و از محل ۵۰ میلیارد تومانی که این شرکت برای طرح در نظر گرفته، اکنون با حمایت و ضمانت صندوق بیمه سرمایهگذاری فعالیتهای معدنی، نخستین مجموعه معدنی و فرآوری مس در آستانه جذب تسهیلات برای تأمین زیرساخت برق و فعال شدن معادن اطراف واحدفرآوری است./ سازمان ایمیدرو
پیشگیری از صدور چک بیمحل، هدف اصلی قانون جدید
مدیر اداره اطلاعات بانکی بانک مرکزی گفت: قانون جدید چک با هدف بازگرداندن اعتبار به چک، تهیه و تدوین شده است و کاهش قابل ملاحظه آمار چکهای برگشتی نشان میدهد در مسیر درستی حرکت میکنیم. «محبوب صادقی» با اشاره به پیشرفتها و چالشهای روند اجرای قانون جدید چک و خدمات جدید نظام بانکی افزود: پس از احصا و شناسایی نیازها و مشکلات قانون پیشین چک، در سال ۱۳۹۷ قانون جدید چک توسط نمایندگان مجلس تدوین و به بانک مرکزی برای اجرا ابلاغ شد. وی با بیان اینکه قانون جدید، یکی از مشکلات کنونی چک، یعنی عدم امکان شناسایی و اعتبارسنجی صادرکننده را حل کرده است، افزود: اعتبارسنجی چک بهصورت سامانه محور انجام میشود و به طور کلی بیشتر امکانات جدید چک بهصورت نرمافزاری و سیستمی به هموطنان ارائه خواهد شد. وی با تأکید بر اینکه روند رفع سوءاثر از چک برگشتی تغییر چندانی نخواهد کرد، افزود: فرد برای رفع سوءاثر از چک برگشتی خود یا باید مبلغ چک را پرداخت کند، یا نامهای از قوه قضائیه مبنی بر سرقت یا سوءاستفاده چک برگشتی خود در اختیار داشته باشد، یا اینکه با مراجعه به دفاتر اسناد رسمی و ارائه رضایتنامه رسمی فرد شاکی، رفع سوءاثر از چک را انجام دهد./ بانک مرکزی