ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
واکنش اولیه تهران به انتخابات ریاست جمهوری امریکا
ظریف: مشخص است بین بایدن و ترامپ تفاوت وجود دارد
حسن روحانی: امیدواریم دولت بعدی امریکا به تعهدات خود برگردد
گروه سیاسی/ چند روز پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری امریکا که شمارش آرای آن تا اینجا با برتری «جو بایدن» نامزد دموکرات این رقابت در برابر دونالد ترامپ، رئیس جمهور فعلی ادامه دارد، حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در واکنش به این رویداد ابراز امیدواری کرد که دولت بعدی امریکا به تعهداتش بازگردد. حسن روحانی با بیان اینکه امیدوار است تحریمکنندگان امریکایی متوجه شده باشند که راهشان، نادرست و ناصحیح بوده و به هیچ عنوان به اهداف خود دست نخواهند یافت، تأکید کرد که ایران امید دارد تجربه سه ساله، درسی باشد که دولت بعدی امریکا برابر قانون و مقررات تسلیم باشد و به همه تعهدات خود برگردد. محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران هم در گفتوگویی تفاوت عملکرد بایدن و ترامپ در عرصه سیاست خارجی را مورد تأکید قرار داد. ظریف که در سفر به چند کشور امریکای لاتین از جمله ونزوئلا، کوبا و بولیوی به سر میبرد، در پایان حضورش در کاراکاس به عنوان نخستین مقصد سفرش در گفتوگویی با شبکه تلویزیونی «تله سور» به انتخابات امریکا واکنش نشان داد و گفت: «هنوز نمیدانیم که چه کسی پس از این انتخابات پیروز خوهد شد، اما معلوم است که تفاوتی میان این دو مورد وجود دارد».
به گزارش ایرنا، ظریف درباره موضع ایران درباره نتیجه انتخابات امریکا ضمن یادآوری تفاوت دموکراتها و جمهوریخواهان در حوزه سیاست خارجی گفت: «در دوران دولت ترامپ که حتی اختلافاتی میان خود جمهوریخواهان نیز وجود داشت و دیپلماسیای که دولت ترامپ در پیش گرفت، اگرچه دیپلماسی زیادی هم از آن ندیدیم، بر اساس تهدیدهای شخص او و وزیر امور خارجهاش بود. بنابراین تفاوتهایی وجود خواهد داشت اما آنچه برای ما اهمیت دارد لحن و کلمات نیست بلکه عملکردهاست. امریکا فعالیتی غیرقانونی علیه ایران داشته است به دلیل اینکه به اقتصاد و مردم ما لطمه زد و اگر میخواهد وضعیت تغییر کند، باید رویهاش را تغییر دهد».
امریکا باید یک صندلی پشت میز مذاکره به دست بیاورد
رئیس دستگاه دیپلماسی ایران درباره اینکه آیا امیدی به بازگشت امریکا به توافق هستهای که این کشور در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد، دارد یا نه، توضیح داد: «توافق هستهای یک در چرخان نیست. امریکا تصمیم گرفت که از آن توافق خارج شود و حالا باید یک صندلی پشت میز مذاکره این توافق به دست بیاورد. نکته این است که امریکا حق نداشت از این توافق خارج شود چراکه این توافق یک توافق دوجانبه میان ایران و امریکا نبود و یک قطعنامه شورای امنیت است. اگر امریکا میخواست از تعهدات این توافق رهایی یابد، باید از سازمان ملل خارج میشد، نه فقط از یک توافق».
ظریف درباره پایان یافتن تحریم تسلیحاتی ایران و شکست امریکا در تلاش برای تمدید آن در شورای امنیت گفت: «ما امریکا را سه بار در شورای امنیت در سه ماه گذشته شکست دادیم و این نشان میدهد که چقدر سیاست فشار حداکثری امریکا و زورگویی آن در جامعه بینالمللی به انزوا کشانده شده است. این یک پیروزی برای ایران نیست اما پیروزی قوانین بینالمللی، منشور سازمان ملل و قطعنامههای شورای امنیت سازمان ملل بود».
وزیر خارجه ایران در پاسخ به این سؤال که آیا ایران از تحریمهای جدید واشنگتن ترسی ندارد، گفت: «اساساً طبق همان چیزی که «رابرت اوبراین»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید به رئیس جمهور ترامپ گفت، دیگر تحریمی برای امریکا باقی نمانده است که بر ایران اعمال کند، بنابراین کاری کردهاند که تحریمهایشان ته کشیده است».
او در ادامه این گفتوگو درباره اقدام تقابلی ایران در برابر امریکا در پی اقدام دولت این کشور در به شهادت رساندن سردار شهید قاسم سلیمانی، گفت: «ما با هدف قرار دادن پایگاهی که این عملیات تروریستی در آن علیه سردار سلیمانی انجام شده بود، حمله درخوری علیه یک عملیات تروریستی انجام دادیم اما واقعیت ماجرا این است که امریکا جنایتی بزرگ را مرتکب شد؛ پیامدهای آن جنایت بزرگ بویژه پیامدهای جمعی آن و تأثیرش بر احساسات مردم ایران و عراق همانطور که در مراسم تشییع سردار سلیمانی دیدید، در پی امریکا خواهد بود. یکی از پیامدهایش این بود که پارلمان عراق از امریکا خواست این کشور را ترک کند و من فکر میکنم این بهای نهایی امریکا است که برای ماجراجویی، خصومت و تروریسماش در عراق علیه سردار سلیمانی میپردازد».
ظریف در پاسخ به این سؤال که نظرش درباره خروج نیروهای امریکایی از خاورمیانه و وعدههای دولت ترامپ درباره عملی کردن این موضوع چیست، گفت: «بیشتر آن تبلیغات است و خود رئیس جمهور امریکا گفته است در مناطقی که حضور دارند فقط برای حفاظت از نفت است نه حفاظت از مردم آن مناطق یا منافع امریکا. آنها در سوریه فقط برای حفاظت از میدانهای نفتی حضور دارند که از آن بهره میبرند و این به تاراج بردن ثروت مردم سوریه است. آنها حق قانونی حضور در آنجا را ندارند و هیچ وقت از آنها درخواست نشده است نیروهایی به سوریه بفرستند».
سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت خارجه هم در واکنش به انتخابات ریاست جمهوری امریکا گفت: «سیاستهای اصولی ایران نیز که مبتنی بر مقابله با سلطه و مقاومت در برابر فشارهای غیرقانونی است مسلماً تحت تأثیر انتخابات امریکا قرار نخواهد گرفت، اما طبیعی است که در صورت بروز شرایط جدید جمهوری اسلامی نیز شیوهها و راه حلهای مناسب و منطبق با آن شرایط را برای تأمین منافع خود و برای مقابله با هرگونه فشار یا تهدید احتمالی جدید، اتخاذ خواهد کرد».
او صحبت درباره احتمال بازگشت رئیس جمهور جدید امریکا به برجام را زودهنگام دانست و گفت: «چالشهای بسیاری وجود دارد، اما پیش از هر چیز باید منتظر ماند و سیاستهای احتمالی جدید در امریکا را ملاحظه کرد».
آمادگی ایران و کوبا برای همکاری در زمینه تولید واکسن کرونا
وزیر امور خارجه ایران در دومین مقصد سفر خود به امریکای لاتین راهی کوبا شد. دیدار محمد جواد ظریف با مقامهای بلندپایه این کشور که همزمان با انتخابات ریاست جمهوری امریکا انجام شد در حالی است که تهران و هاوانا در سالهای اخیر تحت تحریمهای فزاینده دولتمردان امریکایی قرار گرفتهاند و حضور ظریف در کشورهای مهم این منطقه نشاندهنده همبستگی سیاسی و اقتصادی ایران با کشورهایی است که از فشار حداکثری امریکا بیبهره نبودهاند. ظریف در مهمترین برنامه حضور خود در هاوانا با «میگل دیاز کانل»، رئیس جمهوری کوبا به شکل ویدئوکنفرانس گفتوگو و تبادل نظر کرد. رئیس جمهوری کوبا در این گفتوگو بر مواضع کشورش در ضدیت با تحریمها و اقدامات امریکا علیه ملت ایران و همچنین حق ایران در بهرهبرداری از انرژی صلحآمیز هستهای تأکید کرد. در این گفتوگوی ویدئوکنفرانسی همچنین روابط خوب سیاسی بین دو کشور مورد اشاره قرار گرفت و به ظرفیتهای موجود برای گسترش روابط و همکاریهای اقتصادی دو کشور ایران و کوبا پرداخته شد. دو طرف آمادگی خود را برای همکاری در زمینه تولید واکسن و از جمله واکسن ویروس کرونا اعلام کردند. موضوع انرژی و همکاریهای نفتی بین دو کشور نیز از دیگر موضوعات مورد مذاکره ظریف با رئیس جمهور کوبا میگل دیاز کانل بود.
ظریف نیز با تشکر از حمایت کوبا در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، دعوت حسن روحانی رئیسجمهوری کشورمان از همتای کوبایی برای دیدار از جمهوری اسلامی ایران را تجدید کرد.
وزیر خارجه ایران در ادامه دیدارها با مقامات کوبایی با «ریکاردو کابریساس»، معاون اول نخستوزیر این کشور ملاقات کرد. ظریف و معاون اول نخستوزیر کوبا در این دیدار بر لزوم توسعه همکاریها در زمینههای اقتصادی، انرژی و تجاری بین دو کشور تأکید کردند. همچنین استفاده از تجربیات یکدیگر در حوزههای پزشکی، نانو تکنولوژی، علمی، دارویی و انرژی هم در این دیدار مورد توافق قرار گرفت. وزیر امور خارجه ایران در این سفر همچنین با «برونو رودریگز»، همتای کوبایی خود پیرامون ابعاد مختلف مناسبات بحث و گفت و گو کرد. رئیس دستگاه دیپلماسی ایران همچنین در این سفر از دو مرکز مطالعات پزشکی و دارویی در هاوانا بازدید کرد و در جریان پیشرفتهای به دست آمده برای تولید انواع واکسن از جمله واکسن کووید۱۹ قرار گرفت.
وزیر امور خارجه ایران پیش از این نیز سفری به کاراکاس داشت و با مقامات ونزوئلا دیدار و گفتوگو کرد و قرار است در سومین مقصد این سفر به بولیوی برود تا در مراسم تحلیف رئیس جمهوری جدید این کشور شرکت کند.
انتقاد یک اقتصاددان از مصوبه مجلس
پرداخت یارانه جدید سیاست پوپولیستی برای جلب رضایت آنی مردم است
با وجود تصویب کلیات طرح مجلس برای الزام دولت به پرداخت یارانه تأمین کالاهای اساسی به مردم، اما انتقادات از این طرح همچنان وجود دارد. دولت پیش از این ضمن اعلام مخالفت خود با طرح یاد شده گفته بود که منابع لازم برای تأمین اعتبار این طرح وجود ندارد. حالا محمود جامساز اقتصاددان و استاد دانشگاه هم تأکید دارد که معلوم نیست منابع این طرح از کجا میخواهد تأمین شود.
جامساز در بخشی از گفتوگوی خود با خبرآنلاین، گفت: مسأله پرداخت یارانه معیشتی که در مجلس تصویب شده و بنا بر آن مقرر شده به ۶۰میلیون نفر (به ۲۰میلیون نفر یارانه ۱۲۰هزار تومانی و به بقیه یارانه ۶۰هزار تومانی) داده شود رقم بسیار بزرگی است که اگر با یارانه ۴۵هزار و ۵۰۰ تومانی جمع شود در نیمه دوم امسال حدود ۵۰هزار میلیارد تومان اعتبار برای این کار لازم است.
وی افزود: با توجه به کسری بودجه فعلی و همچنین مشکلات ناشی از کرونا و فسادهای اقتصادی گسترده که منابع را از دسترس خارج میکند، مشخص نیست ۵۰هزار میلیارد تومان یارانه از کجا قرار است تأمین شود. گرچه دولت اقداماتی انجام داده برای اینکه کسری بودجه را پوشش دهد اما باید توجه کرد که این اقدامات نیمی از این کسری را بیشتر پوشش نمیدهد. این یارانهها در حقیقت یک راهکار بسیار کوتاه مدتی است برای جلب اعتماد مردم.
این استاد دانشگاه ادامه داد: این در حالی است که ۳ماه بعد ازارزش مبلغ ۱۲۰هزار تومان یا ۶۰هزار تومانی که قرار است به مردم داده شود، کاسته خواهد شد و مردم دوباره گرفتار مشکلات معیشتی میشوند زیرا قدرت خرید آنها کاهش مییابد.
بنابراین به اعتقاد بنده باید در پرداخت یارانهها تجدید نظر شود و به بخشهای واقعی اقتصاد، یارانه را به صورت یارانه بهره تسهیلات تولیدی پرداخت کنند که حداقل موجب حرکت تولید شود و این اقدام ارزش افزوده ایجاد کند و سبب تحرک در تولید شود، و به تولید محصول ملی، درآمد، اشتغال منجر شود. این کار میتواند تقاضا را پوشش دهد و خودبهخود موجبات تعدیل قیمتها را فراهم کند.
جامساز گفت: پرداخت یارانهها به این صورت طرح معیوبی است که دائم در حال تکرار آن هستیم؛ به طوری که یارانه ۴۵هزار و ۵۰۰ تومانی که پرداخت میشود الان برابر با هیچ است. اگر بخواهیم به دلار تبدیل کنیم با یارانه معیشتی که قرار است پرداخت شود، نفری ۲۰سنت در ماه به هر نفر میرسد که واقعاً باعث تأسف است.
به اعتقاد بنده این کار نوعی سیاست پوپولیستی برای جلب رضایت آنی مردم است.
جامساز درباره اینکه چه توصیهای به دولت دارید تا در ماههای آتی میزان فشارها بر مردم کمتر شود و شرایط اقتصادی تعدیل شود؟ افزود: دولت ناگزیر است ارتباطات و مناسبات دیپلماتیک خود را حداقل با شرکای سابق اروپایی خود مطلوب کند تا بتواند وارد زنجیره اقتصاد جهانی شود.
اگر قرار باشد درها را به روی خود ببندیم و به شکل یک جزیره کار کنیم و با دنیا ارتباط نداشته باشیم، به ما هیچ کمکی نمیکند و با توجه به سیاستهایی که الان وجود دارد و همچنین اختلافات و فساد؛ همین میزان منابعی که در کشور وجود دارد نیز به هدر خواهد رفت و به سمت تولید هدایت نمیشود.در نتیجه مردم بیشتر در فشار قرار خواهند گرفت.
جامساز در بخشی از گفتوگوی خود با خبرآنلاین، گفت: مسأله پرداخت یارانه معیشتی که در مجلس تصویب شده و بنا بر آن مقرر شده به ۶۰میلیون نفر (به ۲۰میلیون نفر یارانه ۱۲۰هزار تومانی و به بقیه یارانه ۶۰هزار تومانی) داده شود رقم بسیار بزرگی است که اگر با یارانه ۴۵هزار و ۵۰۰ تومانی جمع شود در نیمه دوم امسال حدود ۵۰هزار میلیارد تومان اعتبار برای این کار لازم است.
وی افزود: با توجه به کسری بودجه فعلی و همچنین مشکلات ناشی از کرونا و فسادهای اقتصادی گسترده که منابع را از دسترس خارج میکند، مشخص نیست ۵۰هزار میلیارد تومان یارانه از کجا قرار است تأمین شود. گرچه دولت اقداماتی انجام داده برای اینکه کسری بودجه را پوشش دهد اما باید توجه کرد که این اقدامات نیمی از این کسری را بیشتر پوشش نمیدهد. این یارانهها در حقیقت یک راهکار بسیار کوتاه مدتی است برای جلب اعتماد مردم.
این استاد دانشگاه ادامه داد: این در حالی است که ۳ماه بعد ازارزش مبلغ ۱۲۰هزار تومان یا ۶۰هزار تومانی که قرار است به مردم داده شود، کاسته خواهد شد و مردم دوباره گرفتار مشکلات معیشتی میشوند زیرا قدرت خرید آنها کاهش مییابد.
بنابراین به اعتقاد بنده باید در پرداخت یارانهها تجدید نظر شود و به بخشهای واقعی اقتصاد، یارانه را به صورت یارانه بهره تسهیلات تولیدی پرداخت کنند که حداقل موجب حرکت تولید شود و این اقدام ارزش افزوده ایجاد کند و سبب تحرک در تولید شود، و به تولید محصول ملی، درآمد، اشتغال منجر شود. این کار میتواند تقاضا را پوشش دهد و خودبهخود موجبات تعدیل قیمتها را فراهم کند.
جامساز گفت: پرداخت یارانهها به این صورت طرح معیوبی است که دائم در حال تکرار آن هستیم؛ به طوری که یارانه ۴۵هزار و ۵۰۰ تومانی که پرداخت میشود الان برابر با هیچ است. اگر بخواهیم به دلار تبدیل کنیم با یارانه معیشتی که قرار است پرداخت شود، نفری ۲۰سنت در ماه به هر نفر میرسد که واقعاً باعث تأسف است.
به اعتقاد بنده این کار نوعی سیاست پوپولیستی برای جلب رضایت آنی مردم است.
جامساز درباره اینکه چه توصیهای به دولت دارید تا در ماههای آتی میزان فشارها بر مردم کمتر شود و شرایط اقتصادی تعدیل شود؟ افزود: دولت ناگزیر است ارتباطات و مناسبات دیپلماتیک خود را حداقل با شرکای سابق اروپایی خود مطلوب کند تا بتواند وارد زنجیره اقتصاد جهانی شود.
اگر قرار باشد درها را به روی خود ببندیم و به شکل یک جزیره کار کنیم و با دنیا ارتباط نداشته باشیم، به ما هیچ کمکی نمیکند و با توجه به سیاستهایی که الان وجود دارد و همچنین اختلافات و فساد؛ همین میزان منابعی که در کشور وجود دارد نیز به هدر خواهد رفت و به سمت تولید هدایت نمیشود.در نتیجه مردم بیشتر در فشار قرار خواهند گرفت.
تأکید رئیسی بر متناسبسازی جرم و مجازات
اطلاع رسانی بعد از اقدام قضایی برای تنویر افکارعمومی مهم است
سیدابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه در نشست با اعضای فراکسیون روحانیت مجلس یازدهم بهعنوان مجلسی ولایتمدار، انقلابی و مردمی و ضد فساد یاد کرد که نسبت به مسائل کشور مطلّع است و دغدغه رفع مشکلات مردم دارد.
به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، وی اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی را از تأکیدات رهبری و سیاستهای قطعی نظام دانست و تصریح کرد: حتماً باید تصدی گری دولت کاهش یابد و نظارت و حمایت و توانمندسازی بخش خصوصی تقویت شود. رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه تخلفات اندک در حوزه خصوصیسازی نباید مانع اجرای سیاستهای اصل ۴۴ شود، گفت: قوه قضائیه تخلفات در واگذاریها را با جدیت پیگیری میکند و هیچ زمانی این کار متوقف نشده است، اما نباید سیاست مصوب نظام بر زمین بماند بلکه باید روند صحیح خود را طی کند.
رئیسی در ادامه سخنانش به موضوع برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز هم گریز زد و با بیان اینکه قانون عمومیت دارد و در همه نقاط کشور حاکمیت دارد، گفت که برخورد با موضوع باید متناسب با شرایط هر منطقه و کارشناسی شده باشد. او تأکید کرد: اولویت در برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز، تخلفات درشت، ویلاها و ساختمانهای بزرگ است نه آلونکهای ۴۰ یا ۵۰ متری. رئیسی در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر متناسبسازی جرم و مجازات، از لزوم تنقیح قوانین و تکلیف قوای سه گانه در این زمینه سخن گفت و اظهار داشت: متناسبسازی جرم و مجازات در قانون مجازات اسلامی و آیین دادرسی کیفری نیازمند بررسی جدی است و مجلس نقش مهمی در این زمینه دارد. رئیس قوه قضائیه همچنین استفاده از ظرفیتهای مردمی بهعنوان یکی از ظرفیتهای قانونی برای پیگیری مأموریتهای دستگاه قضا را مورد اشاره قرار داد و بخشنامه صادره برای همکاری تشکلهای مردم نهاد را از مهمترین اقدامات صورت گرفته در راستای اجرای تعهدات برنامه ششم توسعه دانست.
آیت الله رئیسی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به برخی گلایهها از اطاله دادرسی گفت که اطاله دادرسی عوامل مختلف درون سازمانی و برون سازمانی دارد که مورد بررسی و شناسایی قرار گرفته و برای آنها تدابیری اندیشیده شده است.
آیت الله رئیسی با اشاره به تداوم روند رسیدگی به پروندههای معوقه، ابراز امیدواری کرد همه پروندههای موجود در دادگستریها و دیوان عالی کشور تا پایان سال جاری رسیدگی و به روز شوند و امسال سال پایان پروندههای معوقه در دستگاه قضایی باشد.
او همچنین در بخش دیگری از سخنان خود در این نشست، اطلاع رسانی بعد از اقدام قضایی را مورد تأکید قرار داد و آن را در جهت تنویر افکارعمومی و جلوگیری از تشویش اذهان مردم مهم و مؤثر دانست و تأکید کرد: بارها گفتهایم که مبارزه با فساد نیازمند اقدام و عمل است و اعلام کشف یک فساد بدون برخورد با عوامل آن دغدغه مردم را برطرف نمیکند.
رئیس قوه قضائیه همچنین استفاده از ظرفیتهای مردمی به عنوان یکی از ظرفیتهای قانونی برای پیگیری مأموریتهای دستگاه قضا را مورد اشاره قرار داد و بخشنامه صادره برای همکاری تشکلهای مردم نهاد را از مهمترین اقدامات صورت گرفته در راستای اجرای تعهدات برنامه ششم توسعه دانست.
پیش از سخنان رئیس دستگاه قضا، حجتالاسلام سید رضا تقوی رئیس فراکسیون روحانیت مجلس با ارائه گزارشی از برنامهها و اهداف این فراکسیون، فضای مجلس یازدهم را انقلابی و ولایی توصیف و نمایندگان این دوره و اعضای فراکسیون متبوعش را متعهد، خدمتگزار و علاقهمند به حل مسائل کشور و مردم معرفی کرد و گفت که با توجه به افزایش تحریمهای ظالمانه دشمن مردم بیشترین انتظار برای حل مشکلات را از مجلس دارند.
بپذیریم که بایدن، ترامپ نیست
محمد رضا تابش
فعال سیاسی
در جریان برگزاری انتخابات امریکا و شمارش آرای آن، میزان بالای حساسیت جامعه ایرانی و پیگیری مستمر تحولات این موضوع توسط مردم یک واقعیت بود که نمیتوان آن را انکار کرد. فراتر از اینکه با یک ارزیابی فنی بپذیریم که آیا نتیجه انتخابات امریکا در ایران تأثیر واقعی دارد یا خیر، واکنش جامعه نشان میداد که مردم بر وجود چنین تأثیری باور دارند. شاید بتوان این باور را نقد کرد و گفت که باوری غلط است اما نمیتوان وجود آن را در سطح عمومی انکار کرد.
در نگاه اول این وضعیت جای تأسف دارد و با آموزههای ملی، فرهنگی و حتی دینی ما قدری فاصله دارد. با این حال این تأسف نمیتواند باعث انکار چنین وضعی شود. بنابراین جا دارد وقتی سیاستگذاران و استراتژیستهای ما به مسأله انتخابات امریکا نگاه میکنند، این عامل مهم را در حاشیه نگذارند و به بررسی و تحلیل دقیق آن بپردازند.
در تجربه تاریخی روابط ایران و امریکا نشانههایی وجود دارد که شیوه رفتار امریکا در ایران هم بیتأثیر نبوده است. نمونه برجسته آن آخرین تجربه این موضوع در سال 2016 است. جایی که اگر به جای ترامپ، هیلاری کلینتون رئیسجمهوری شده بود، شاید این حجم از تحریمها که به فشار حداکثری موسوم شده اعمال نمیشد. این ادعا البته به آن معنا نیست که کلینتون دست از دشمنی با ایران بر میداشت و به کمک اقتصاد ایران میآمد. اما قطعاً رفتار متفاوت او و دموکراتها، وضعیتی متفاوت در حوزه مناسبات خارجی ایران و اثرات اقتصادی ناشی از آن ایجاد میکرد.
بهعبارتی، اگرچه در دشمنی و تمایل هر دو حزب امریکا علیه ایران تردیدی نیست اما همزمان این هم واقعیتی است که تاکتیکهای آنها در اجرای این سیاستها متفاوت است. آنچنان که محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان هم تأکید کرده که بین ترامپ و بایدن تفاوتهایی وجود دارد. بههمین اعتبار نمیتوان و نباید این دو طرف را صرفاً بهدلیل اشتراک نظر در دشمنی با ایران یکی فرض کرد و در تنظیم سیاست با امریکا لازم است متغیر تفاوت تاکتیک آنها را نیز لحاظ نمود.
آن چیزی که مردم را در نهایت به جایی میرساند که در رفتار خود اینگونه واکنش نشان دهند که نتیجه انتخابات امریکا در زندگی آنها تأثیر دارد، مجموعه اتفاقاتی است که روی زمین رخ میدهد. نمونه آن سیر اتفاقات بعد از امضای برجام است؛ جایی که تا قبل از قدرت گرفتن ترامپ رشد اقتصادی در کشور رقم میخورد و اوضاع اقتصادی چشمانداز کاملاً مثبتی میگیرد اما به محض تغییر سیاست در واشنگتن و تقابل کاخ سفید با برجام، تحریمها مشکلاتی را برای اقتصاد کشور بهوجود میآورد چنان که رئیس جمهوری هم تأکید دارند ریشه بسیاری از مشکلات کشور در کنار کرونا، همین تحریمهای حداکثری دونالد ترامپ است.
مردمی که در چنین صحنهای زیست میکنند و شاهد چنین تغییراتی هستند چه برداشتی از عوامل مؤثر برای این تغییرات دارند؟ در چنین وضعیتی واقعیت ضعفهای مدیریت داخلی کشور هم عموماً نادیده گرفته میشوند و عرصه عمومی بیشتر عامل خارجی را دلیل موقعیت و وضعیت زندگی خود میداند.
بههر حال بخشی از مشکلات امروز کشور ناشی از برخی سیاستها و مدیریتهای نادرست در طول سالههای گذشته است و قاعدتاً ربطی به عوامل تحمیلی و بیرونی ندارد اما اتفاقی که میافتد این است که از یک سو عدم پرداختن به شکافها و مشکلات واقعی اجتماعی و سیاسی داخلی و از سوی دیگر تأکید بسیار زیاد بر یکدست دیدن امریکا و به هیچ گرفتن تأثیر آن اتفاقاً در تصور عمومی اثر معکوس گذاشته و تصویری دیگر در اذهان عمومی میسازد.
بهنظر میرسد در کنار این واقعیت محتوم که دو حزب امریکایی از نظر میزان تمایل به تقابل با جمهوری اسلامی فرقی با هم ندارند باید این تبصره هم جدی گرفته شود که این دو، با دو تاکتیک کاملاً متفاوت این کار را انجام میدهند و به همین اعتبار نمیتوان و نباید با یک سیاست واحد با این دو تاکتیک متفاوت برخورد کرد. بنابراین باید پذیرفت که بایدن، ترامپ نیست و تفاوتهایی با او دارد و بههمین اعتبار برای مهار سیاستهای تقابلی او هم باید با روشی متفاوت از آنچه در این چهار سال گذراندیم، با دولت احتمالی بایدن برخورد کنیم. در واقع روشن است که بایدن کسی نیست که بگذارد انزوای امریکای ترامپ ادامه پیدا کند و این یعنی آنکه منافع ایران ایجاب میکند در این برهه، متوجه شیوه متفاوت تقابل امریکا باشد و برای آن تدبیر و سیاستی متفاوت طراحی کند.
نه ترامپ قدرت برانداختن جمهوری اسلامی را داشت و نه بایدن انگیزه و تمایلی برای سرو سامان دادن به اقتصاد ما دارد. عمده مسأله ما در داخل کشور است که اتفاقاً تشخیص دقیق و درست تحولات امریکا بهعنوان یکی از مسائل مهم سیاست خارجی ایران است که میتواند فرصت واقعی تحول در داخل را ایجاد کند. اتفاقاً اصرار بر داشتن یک سیاست واحد در قبال هر دو حزب امریکا از جهتی میتواند عکس آنچه مد نظر این سیاست است، عمل کند و اهمیت تأثیر رفتارهای امریکا بر مسائل ما را افزایش دهد. میطلبد راهبرد مرتبط با سیاستهای احتمالی جو بایدن را طراحی کنیم و از فرصتهای احتمالی ناشی از تفاوت رویکرد او با دونالد ترامپ به نفع منافع ملی بهره ببریم.
فعال سیاسی
در جریان برگزاری انتخابات امریکا و شمارش آرای آن، میزان بالای حساسیت جامعه ایرانی و پیگیری مستمر تحولات این موضوع توسط مردم یک واقعیت بود که نمیتوان آن را انکار کرد. فراتر از اینکه با یک ارزیابی فنی بپذیریم که آیا نتیجه انتخابات امریکا در ایران تأثیر واقعی دارد یا خیر، واکنش جامعه نشان میداد که مردم بر وجود چنین تأثیری باور دارند. شاید بتوان این باور را نقد کرد و گفت که باوری غلط است اما نمیتوان وجود آن را در سطح عمومی انکار کرد.
در نگاه اول این وضعیت جای تأسف دارد و با آموزههای ملی، فرهنگی و حتی دینی ما قدری فاصله دارد. با این حال این تأسف نمیتواند باعث انکار چنین وضعی شود. بنابراین جا دارد وقتی سیاستگذاران و استراتژیستهای ما به مسأله انتخابات امریکا نگاه میکنند، این عامل مهم را در حاشیه نگذارند و به بررسی و تحلیل دقیق آن بپردازند.
در تجربه تاریخی روابط ایران و امریکا نشانههایی وجود دارد که شیوه رفتار امریکا در ایران هم بیتأثیر نبوده است. نمونه برجسته آن آخرین تجربه این موضوع در سال 2016 است. جایی که اگر به جای ترامپ، هیلاری کلینتون رئیسجمهوری شده بود، شاید این حجم از تحریمها که به فشار حداکثری موسوم شده اعمال نمیشد. این ادعا البته به آن معنا نیست که کلینتون دست از دشمنی با ایران بر میداشت و به کمک اقتصاد ایران میآمد. اما قطعاً رفتار متفاوت او و دموکراتها، وضعیتی متفاوت در حوزه مناسبات خارجی ایران و اثرات اقتصادی ناشی از آن ایجاد میکرد.
بهعبارتی، اگرچه در دشمنی و تمایل هر دو حزب امریکا علیه ایران تردیدی نیست اما همزمان این هم واقعیتی است که تاکتیکهای آنها در اجرای این سیاستها متفاوت است. آنچنان که محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان هم تأکید کرده که بین ترامپ و بایدن تفاوتهایی وجود دارد. بههمین اعتبار نمیتوان و نباید این دو طرف را صرفاً بهدلیل اشتراک نظر در دشمنی با ایران یکی فرض کرد و در تنظیم سیاست با امریکا لازم است متغیر تفاوت تاکتیک آنها را نیز لحاظ نمود.
آن چیزی که مردم را در نهایت به جایی میرساند که در رفتار خود اینگونه واکنش نشان دهند که نتیجه انتخابات امریکا در زندگی آنها تأثیر دارد، مجموعه اتفاقاتی است که روی زمین رخ میدهد. نمونه آن سیر اتفاقات بعد از امضای برجام است؛ جایی که تا قبل از قدرت گرفتن ترامپ رشد اقتصادی در کشور رقم میخورد و اوضاع اقتصادی چشمانداز کاملاً مثبتی میگیرد اما به محض تغییر سیاست در واشنگتن و تقابل کاخ سفید با برجام، تحریمها مشکلاتی را برای اقتصاد کشور بهوجود میآورد چنان که رئیس جمهوری هم تأکید دارند ریشه بسیاری از مشکلات کشور در کنار کرونا، همین تحریمهای حداکثری دونالد ترامپ است.
مردمی که در چنین صحنهای زیست میکنند و شاهد چنین تغییراتی هستند چه برداشتی از عوامل مؤثر برای این تغییرات دارند؟ در چنین وضعیتی واقعیت ضعفهای مدیریت داخلی کشور هم عموماً نادیده گرفته میشوند و عرصه عمومی بیشتر عامل خارجی را دلیل موقعیت و وضعیت زندگی خود میداند.
بههر حال بخشی از مشکلات امروز کشور ناشی از برخی سیاستها و مدیریتهای نادرست در طول سالههای گذشته است و قاعدتاً ربطی به عوامل تحمیلی و بیرونی ندارد اما اتفاقی که میافتد این است که از یک سو عدم پرداختن به شکافها و مشکلات واقعی اجتماعی و سیاسی داخلی و از سوی دیگر تأکید بسیار زیاد بر یکدست دیدن امریکا و به هیچ گرفتن تأثیر آن اتفاقاً در تصور عمومی اثر معکوس گذاشته و تصویری دیگر در اذهان عمومی میسازد.
بهنظر میرسد در کنار این واقعیت محتوم که دو حزب امریکایی از نظر میزان تمایل به تقابل با جمهوری اسلامی فرقی با هم ندارند باید این تبصره هم جدی گرفته شود که این دو، با دو تاکتیک کاملاً متفاوت این کار را انجام میدهند و به همین اعتبار نمیتوان و نباید با یک سیاست واحد با این دو تاکتیک متفاوت برخورد کرد. بنابراین باید پذیرفت که بایدن، ترامپ نیست و تفاوتهایی با او دارد و بههمین اعتبار برای مهار سیاستهای تقابلی او هم باید با روشی متفاوت از آنچه در این چهار سال گذراندیم، با دولت احتمالی بایدن برخورد کنیم. در واقع روشن است که بایدن کسی نیست که بگذارد انزوای امریکای ترامپ ادامه پیدا کند و این یعنی آنکه منافع ایران ایجاب میکند در این برهه، متوجه شیوه متفاوت تقابل امریکا باشد و برای آن تدبیر و سیاستی متفاوت طراحی کند.
نه ترامپ قدرت برانداختن جمهوری اسلامی را داشت و نه بایدن انگیزه و تمایلی برای سرو سامان دادن به اقتصاد ما دارد. عمده مسأله ما در داخل کشور است که اتفاقاً تشخیص دقیق و درست تحولات امریکا بهعنوان یکی از مسائل مهم سیاست خارجی ایران است که میتواند فرصت واقعی تحول در داخل را ایجاد کند. اتفاقاً اصرار بر داشتن یک سیاست واحد در قبال هر دو حزب امریکا از جهتی میتواند عکس آنچه مد نظر این سیاست است، عمل کند و اهمیت تأثیر رفتارهای امریکا بر مسائل ما را افزایش دهد. میطلبد راهبرد مرتبط با سیاستهای احتمالی جو بایدن را طراحی کنیم و از فرصتهای احتمالی ناشی از تفاوت رویکرد او با دونالد ترامپ به نفع منافع ملی بهره ببریم.
درگذشت نماینده سابق تهران به دلیل عارضه قلبی
محمدرضا نجفی نماینده سابق تهران در مجلس شورای اسلامی به دلیل عارضه قلبی درگذشت. به گزارش ایسنا، درگذشت وی به دلیل ابتلا به عارضه قلبی بوده است. محمدرضا نجفی 51 ساله و جانباز شیمیایی جنگ هشت ساله ایران و عراق بود .وی از چهرههای صنعتی و اقتصادی اصلاحطلب و دانشآموخته مهندسی صنایع در دانشگاه صنعتی امیرکبیر بود که در مجلس دهم در کمیسیون صنایع عضویت داشت. دیروز اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری، علی لاریجانی، رئیس سابق مجلس و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس جمهوری در پیامهای جداگانهای درگذشت این نماینده دوره دهم مجلس را تسلیت گفتند.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
ظریف: مشخص است بین بایدن و ترامپ تفاوت وجود دارد
-
آمادگی ایران و کوبا برای همکاری در زمینه تولید واکسن کرونا
-
انتقاد یک اقتصاددان از مصوبه مجلس
-
تأکید رئیسی بر متناسبسازی جرم و مجازات
-
بپذیریم که بایدن، ترامپ نیست
-
درگذشت نماینده سابق تهران به دلیل عارضه قلبی
اخبارایران آنلاین