واکنش حسن فتحی به حواشی «مست عشق»
فرهنگی/ «هر توضیحی را به بعد از روشن شدن نتیجه گفتوگوها موکول میکنیم» این عبارات تازهترین واکنش حسن فتحی به حاشیههای «مست عشق» است. فیلم سینمایی که از اولین اخبار پیش تولید تا همین حواشی اخیرش یعنی اختلاف سرمایهگذار ترک و ایرانیاش محل بحث و گفتوگو بوده است. بالاگرفتن حاشیهها و تلاش اهالی رسانه برای دریافت اطلاعات دقیقتر از سرنوشت این فیلم حالا حسن فتحی را دست به قلم کرده تا در صفحه اینستاگرامش از دلایل سکوت چند روزه بنویسد: «از آنجا که تهیهکننده و سرمایهگذار ایرانی فیلم درخواست کردهاند تا زمان تعیین نتیجه گفتوگو با طرف ترک جهت حل موارد اختلافی، سکوت اختیار کنم، لذا هر توضیحی در این خصوص را، به زمان بعد از روشن شدن نتیجه گفتوگوها موکول میکنم!» 26 مهرماه صحبتهای سهراب پورناظری که قرار بود آهنگسازی این اثر را انجام بدهد آغازگر دومینو حاشیههای تازه برای «مست عشق» بود. در حالی که او در گفتوگویی از ناتمام ماندن تولید این فیلم سخن گفته بود، روابط عمومی سرمایهگذار تُرک با انتشار تیزری از پایان تدوین این فیلم در دو قالب سینمایی و سریال و آغاز اکران آن در هفته مولانا (آذرماه) در ترکیه خبر داد. در واکنش به این خبر حسن فتحی بلافاصله اعلام کرد که فیلمبرداری ۸سکانس اصلی و مهم فیلم باقی مانده و هرگونه دخل و تصرف در تدوین و امور فنی بدون اجازه کارگردان و تهیه کننده و سرمایهگذار ایرانی واجد پیگرد قانونی است. فرهاد توحیدی که به همراه حسن فتحی فیلمنامه «مست عشق» را نوشته از اختلاف میان دو تهیهکننده ترک و ایرانی خبر داد. او با گلایه از اعتماد بیش از حد به سرمایهگذار ترک و قرار دادن تمام راشها در اختیارشان عنوان کرد که هشت سکانس کلیدی باقی مانده مربوط به بازیگران ترک است. این موضعگیریها سرمایهگذار ترک را به واکنش واداشت تا در بیانیهای اعتراضآمیز با اظهار تعجب از طولانی شدن تولید، از این که برای یک فیلم 70 ساعت فیلمبرداری شده گلایه کند و بگوید قرار بر این بوده که «مست عشق» دیماه آماده نمایش شود. او در عین حال مدعی شد که با اطلاع سرمایهگذار ایرانی و پایبندی به قوانین و حقوق مؤلف تدوین پروژه به پایان رسیده است. در آخر هم مهران برومند در بیانیهای با تأکید بر اختلافات حقوقی هشدار داد که «هرگونه اقدام بدون تأیید کارگردان محترم و شریک اصلی پروژه تبعات سنگینی خواهد داشت.» حالا در حالی که به مناقشات ایران و ترکیه بر سر تصاحب مولانا یک اثر سینمایی هم اضافه شده است، کارگردان «مست عشق» ضمن اعلام تلاش برای رایزنی و توافق میگوید: «در جهت احقاق حقوق معنوی و حفظ کیفیت هنری این اثر که زحمات زیادی برای آن کشیده شده است، به اشد قوا از هیچ تلاش قانونیای فروگذار نخواهم کرد.»
امسال 58 درصد راه یافتگان به جشنواره چهاردهم در بخش موسیقی نواحی است
جشنواره موسیقی جوان و استمرار فرهنگی
گروه فرهنگی / چهاردهمین جشنواره موسیقی جوان هم به روزهای پایانی رسید. در این دوره کودکان و نوجوانان به تالار رودکی نیامدند، از اجراهای خود فیلم گرفتند و برای جشنواره فرستادند تا داوری شود. جشنواره برگزار شد اما گویا ارتباط و گفت و گویی را که با اجرای جوانان و حضور داوران برقرار میشد، با همه تکنولوژیهای ارتباطی که مرزهای زمانی و مکانی را هم برمیدارند، فراهم نمیشود. جشنواره موسیقی جوان امسال برگزار شد و به دلیل کرونا حضور نوجوانان و جوانان در جشنواره ممکن نبود اما روند جشنواره تداوم پیدا کرد.
جشنواره موسیقی جوان برای کودکان، نوجوانان و جوانان است و به موسیقی دستگاهی، کلاسیک و نواحی میپردازد. در واقع جشنواره امکان استعدادیابی است و در این استعدادیابی توان و هنر جوانان محک میخورد. از آنجا که نوجوانان و جوانان در متن آموزش و فراگیری هستند، جشنواره میتواند مسیری هم باشد که روند غالب و مسلط آموزش موسیقی کشور و چگونگی آن را نشان دهد.
جشنوارهای برای آینده
مشخصه دیگر جشنواره موسیقی جوان، آینده نگری است، آیندهای که در ادامه گذشته است. جوانانی که موسیقی دستگاهی، کلاسیک و نواحی را که پیشینه فرهنگی دارد در تعامل و گفتوگو با هنرمندان دنبال میکنند و به آینده پیوند میدهند. جشنواره موسیقی جوان نمونه ای است که اهمیت استمرار فرهنگی را در کشور یادآوری میکند و در این استمرار نقش دارد. موسیقی دستگاهی و موسیقی نواحی و همچنین موسیقی کلاسیک محور جشنواره است. موسیقی دستگاهی و نواحی امروز در جامعه چندان مورد توجه نیست و جشنواره موسیقی جوان امکانی است که تداوم این موسیقی و توجه به آن از سوی جوانان تقویت شود.
به روایت آمار
جشنواره موسیقی جوان از دوره نخست تا هفتم فقط در حوزه موسیقی دستگاهی برگزار شد. در هفتمین دوره 749 نفر متقاضی حضور در جشنواره بودند که 149 نفر به جشنواره راه یافتند. در هشتمین دوره، موسیقی کلاسیک نیز به جشنواره اضافه شد و در موسیقی دستگاهی 616 نفر و موسیقی کلاسیک 407 نفر متقاضی حضور در جشنواره بودند که 154 نفر در موسیقی دستگاهی و 99 نفر در موسیقی کلاسیک در جشنواره پذیرفته شدند.
موسیقی نواحی از نهمین دوره به جشنواره موسیقی جوان اضافه شد. در این دوره 110 نفر متقاضی حضور در بخش نواحی جشنواره بودند که 75 نفر به جشنواره راه یافتند. تعداد متقاضیان حضور در جشنواره نهم یکهزار و 196 نفر بود که 776 نفر در موسیقی دستگاهی، 310 نفر موسیقی کلاسیک و 110 نفر موسیقی نواحی بود. در نهمین دوره جشنواره در مجموع 338 نفر به جشنواره راه یافتند که 168 نفر در موسیقی دستگاهی، 95 نفر موسیقی کلاسیک و 75 نفر موسیقی نواحی بود.
در چهاردهمین جشنواره موسیقی جوان که به صورت غیرحضوری برگزار شده و در نقطه پایانی است دو هزار و 364 نفر در جشنواره شرکت کردند که 857 نفر به جشنواره راه یافتند. اگر با نهمین دوره که برای نخستین بار سه بخش موسیقی دستگاهی، کلاسیک و نواحی در جشنواره حضور داشت مقایسه شود، تعداد متقاضیان دوره چهاردهم نسبت به دوره نهم تقریباً دوبرابر شده و تعداد افرادی که به جشنواره راه یافتند بیش از دو برابر شده است. شرکت کنندگان موسیقی دستگاهی در این دوره یک هزار و 168 نفر و راه یافتگان موسیقی دستگاهی 248 نفر است در حالی که در نهمین دوره جشنواره 776 نفر متقاضی شرکت در بخش موسیقی دستگاهی بودند که از بین آنان 168 نفر به جشنواره راه یافتند. در بخش موسیقی کلاسیک نهمین دوره با چهاردهمین دوره جشنواره از نظر تعداد شرکتکنندگان تفاوت چندانی ندارد. در نهمین دوره 310 نفر متقاضی بخش موسیقی کلاسیک بودند که از بین آنان 95 نفر در جشنواره اجرا کردند. در چهاردهمین دوره تعداد شرکت کنندگان بخش موسیقی کلاسیک 359 نفر است که از بین آنان 110 نفر به جشنواره راه یافتند.
اما در موسیقی نواحی افزایش چند برابری شرکت کنندگان دیده میشود. نهمین دوره جشنواره که موسیقی نواحی به جشنواره اضافه شد 110 نفر در بخش موسیقی نواحی شرکت کردند که 75 نفر به جشنواره راه یافتند. اما در چهاردهمین جشنواره تعداد شرکتکنندگان موسیقی نواحی به 837 نفر رسید که نسبت به دوره نهم جشنواره نزدیک به هشت برابر افزایش دارد. تعداد افرادی هم که در این بخش به جشنواره چهاردهم راه یافتند 499 نفر است که نسبت به نهمین دوره بیش از شش برابر است.
فرهنگ ایرانی را با نقاشیهایش به دنیا معرفی کرد
گروه فرهنگی / روز شنبه سوم آبان ماه عباس معیری هنرمند نگارگر، نقاش و مجسمهساز بعد از تحمل دورهای بیماری در پاریس از دنیا رفت. او که یکی از هنرمندان برجسته هنر مدرن ایران بود گاهی در یک اثر نمایشی یا سینمایی هم بازی می کرد. او دانشجویان بسیاری را در کشور فرانسه تعلیم و تربیت کرد و به نوعی فرهنگ ایران را با نقاشیهایش به دنیا معرفی کرد. او یک بار در مهرماه 1397 در ایران نمایشگاه مجموعه آثارش را به کیوریتوری زهرا جهانبخش در گالری شیرین برپا کرد. او در این نمایشگاه شخصیت ایرانی هنرمندی را به نمایش گذاشت که برای بیان وجود ایرانی خود ابزارهای متفاوتی را در اختیار می گرفت. نقاشی رسانه همیشگی و اصلی او بود، ولی معیری به نقاشی بسنده نمیکرد. گاهی اوقات شعر و سازش را به مدد میگرفت و گاهی بازی در یک اثر نمایشی یا سینمایی.
زهرا جهانبخش کیوریتور تنها نمایشگاه معیری در ایران در مورد این هنرمند به «ایران» می گوید:«در مورد عباس معیری هر چه بگویم کم گفته ام. من ایشان را خیلی اتفاقی ملاقات کردم و با اینکه سبک نقاشی ایشان در تخصص من نبود، اما وقتی سالیان سال تلاش ایشان برای هنر ایران چه مینیاتور و چه نقاشی ایرانی را در فرانسه دیدم و از همه مهمتر شخصیت بزرگ و والای ایشان بود که مرا تشویق کرد تا با ایشان همکاری کنم.»
او در ادامه توضیح داد: «او عاشق فرهنگ و ادبیات و نقاشی ایران بود و تمام زندگی خود را وقف کرد تا بتواند این هنر و فرهنگ را در جامعهای که شناخت خوبی از ایران نداشت، ترویج کند و بسیار هم موفق بود. و دانشجویان بسیار موفقی هم تربیت کرد که توانستند مینیاتور و نقاشی ایرانی را در مجموعه های مختلف بینالمللی به نمایش بگذارند.»
جهانبخش در مورد مراسم خاکسپاری معیری تصریح کرد:«به خاطر کرونا مراسم خاکسپاری به صورت خصوصی برگزار خواهد شد. اما یک مراسم یادبود برای ایشان برگزار خواهد شد. با رفتن استاد معیری این بار فقط جامعه ایرانی نیست که همدردی می کند بلکه جامعه فرهنگی فرانسه هم در مورد این موضوع صحبت می کنند و از نبود ایشان ناراحت هستند.»
فعالیتهای چهار دهه عباس معیری و تلاش او برای معرفی هنر و فرهنگ ایرانزمین، رئیس جمهوری سابق فرانسه، ژاک شیراک، را بر آن میدارد که از او به عنوان استاد هنر بخش ایرانِ شهرِ پاریس دعوت به همکاری کند. معیری در طول عمر خود، لحظهای از هنر ایرانی خود غافل نبوده است. او در بیش از 140 نمایشگاه در کشورهای مختلف شرکت کرده است. تابلوهای او را میتوان در مجموعههای خصوصی چون شاهزاده حسنخان محلاتی، شاهزاده ابونصر عضد، سلطانعلی قاجار و بسیاری از اهالی سینمای فرانسه از جمله کلود بری و بسیاری دیگر یافت.