ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
سخن روز
امام علی (ع): به راستى که حقیقت خوشبختى آن است که پایان کار انسان خوشبختى باشد و حقیقت بدبختى آن است که کار انسان به بدبختى خاتمه یابد.
معانى الاخبار ص 345
ابراهیم حسن بیگی: خروجی هیچ جشنوارهای رضایت همه را تأمین نمیکند
در ادوار مختلف جایزه ادبی جلال آل احمد هرگز لحظهای اهمال و کوتاهی نشده و یا به سمت رابطههای دوستی و یا حب و بغض نرفتیم همچنین حساسیتهای بالایی در جریان داوری وجود داشته است. بهنظر میرسد، خروجی هیچ جشنوارهای رضایت همه را تأمین نمیکند چراکه در مباحث هنری خط کش و شاقول، نمیتوان تعریف کرد. همه تلاش کردند. در ادوار مختلف داوران تلاش کردند به بهترین نتایج دست پیدا کنند و نظر جمعیت حداکثری را جلب کنند؛ برای دوره سیزدهم نیز این رویکرد وجود دارد.
بخشی از گفتههای دبیر علمی جایزه جلال در ایسنا
سینما همچنان جذابیت دارد
غلامرضا موسوی
تهیهکننده سینما
کرونا مدتی است که زندگی ما را دچار تغییر کرده و این تغییر همچنان ادامه خواهد یافت و روزگار تازهای را رقم خواهد زد. تبیین و تحلیل این پدیده و اثرات آن در مسائل فرهنگی نیاز به زمان دارد. در پساکرونا اثرات شیوع این ویروس را بر زندگی ابنای بشر مشاهده خواهیم کرد. تغییراتی که انسان را که موجودی اجتماعی است به ترک این عادت ویژه انسانی کشانده است. ویروسی که وزنش به چند هزارم گرم هم نمیرسد چنان دماری از زندگی بشر و عادات ویژه او درآورده که بهسادگی قابل تبیین نیست و حالا حالاها باید اثرات آن را بررسی و درباره آن نوشت.
سینما همچون تئاتر و موسیقی از همان روزهای اول شیوع کرونا به ناچار مجبور به پذیرش تغییراتی شد با این تفاوت اساسی که در نقاشی و حتی موسیقی میتوان خلاقیت فردی داشت اما تولید آثار سینمایی و تئاتر با مصیبتهای ویژه رودررو است. تولید فیلم سینمایی یعنی اجتماع حداقل 40-50 نفری بنابراین همکارانی که به تولید فیلم و سریال اقدام میکنند در حقیقت مصیبت و تحمل پذیرش مشکلات کرونا را از همان ابتدا پذیرفتهاند.
با وجود لحاظ کردن انواع پیشبینیها از جمله همراهی تیم پزشکی و رعایت پروتکلهای کامل بهداشتی اما کافی است راننده، آشپز، آبدارچی یا بازیگری این پروتکل را رعایت نکند آن وقت با مصیبت همهگیری و در نهایت تعطیلی سرمایه روبهرو خواهیم شد. از سوی دیگر سالنهای سینما هم با وجود رعایت تمام پروتکلهای بهداشتی و اختصاص ظرفیت کمتر از 50درصد تماشاگر همچون مرغ عروسی و عزا اولین قربانی تصمیمهای ستاد کرونا هستند و تعطیل میشوند آن هم در شرایطی که بسیاری از مراکز همچون آرایشگاهها، سونا یا مجتمعهای فروشگاهی به فعالیت مشغول هستند. به عبارت دیگر سالنها هم دچار مصیبت شدهاند. خوشبختانه تکنولوژیهای جدید این امکان را برای تماشاگران ایجاد کرده که در خانه به تماشای بهترین فیلمها و سریالها بنشینند.
بر همین اساس قدر و قیمت پلتفرمهای ایرانی و خارجی نیز افزایش یافته و در بورس خارج از کشور تا چند برابر و در داخل بین 30 تا 40 درصد افزایش داشته اشت. اگر چه به نظر میرسد این پلتفرمها هم به نوعی غافلگیر شدهاند و بهسمت سرقت فیلمها و سریالهای خارجی رفتهاند و هیچ سیستم و دستگاه نظارتی بر آنها نظارت ندارد. حال سؤال این است که آیا استقبال از این پلتفرمها میتواند بر سلیقه مخاطب تأثیر بگذارد؟ به اعتقاد من نخیر. چون VODها یا پلتفرمهای اینترنتی در ترجمه بهعنوان ویدیو درخواستی خوانده میشوند یعنی تماشاچی فیلمی را که دوست دارد و درخواست تماشای آن را دارد میبیند.
معمولاً سیستمی میتواند روی مخاطب اثر بگذارد که تماشاگر بالاجبار مجبور به مشاهده آن باشد در حالی که در سیستم سینمای به اصطلاح شبکههای VOD تماشاچی به انبار این فیلمها مراجعه میکند و بر اساس ژانر مورد علاقهاش آن را انتخاب میکند و طبیعتاً فیلمهایی که جذابیت بیشتری داشته باشند بیشتر مورد اقبال قرار میگیرند. به هر حال کرونا زندگی جدیدی به ما تحمیل کرده و در آینده هم روشها و عادات جدیدی را تحمیل میکند.
در برخی گمانهزنیها، پیشبینیها از تعطیلی سالن سینما حکایت دارد اما من بعید میدانم. سالن سینما جذابیتهای خودش را دارد. زمانی با فراگیر شدن تلویزیون هم این بحث بود که سالنها تعطیل خواهد شد اما با همه اتفاقهای تازه از جمله تلویزیونهای کابلی و ماهوارهای و اینترنتی و ویدیو درخواستی سینما همچنان جذابیت دارد.
در نهایت به امید این که ستاد مقابله با کرونای تهران با دقت بیشتری برای تعطیلی سینماها تصمیم بگیرد. امیدوارم این تغییرات که برخی ناخودآگاه و برخی آگاهانه است به افزایش کیفی و کمی تولید منجر شود.
هنر دیوارنگاری در ایران با محدودیتهای بسیاری مواجه است
دیوارنگاری تنها حوزه نشان دادن مسائل روز دنیا در قالب هنر است
خسرو خسروی
استاد نقاشی
مسأله دیوارنگاری در ایران با جریان دیوارنگاری در دنیا به لحاظ امور لجستیکی خیلی فرق میکند. به این معنی که بخشی از دیوارنگاریها در دنیا به صورت خصوصی یا با مؤسسات غیرانتفاعی سرو کار دارد و البته شهرداریها هم نقش مهمی دارند ولی یک مکانیزم بازتری برای کار دیواری وجود دارد. حتی در کنار آن در دنیا دیوارنگاری گرافیتی را داریم که به صورت آزاد و مستقل عمل میکند. اخیراً هم در اخبار شنیدیم که هنرمندی مثل بنکسی که خیلی معروف است، یکسری کار در مورد کرونا و پروتکلهای بهداشتی آن با لحن خودش و به صورت کاملاً گرافیتی و آزاد در داخل قطارهای مترو کار کرده است و تصاویرش در فضای مجازی پخش شد که خیلی هم کار جذابی بود. حتی بعد از آن هم شهرداری و مسئولان مرتبط با مترو کارها را پاک کردند اما به عنوان یک رویداد خیلی خبرساز شد و خیلی هم در تعریف مسأله رعایت پروتکلها و نکات بهداشتی مؤثر بود.
جریان دیوارنگاری در دنیا چندین گرایش دارد و این گرایشها به طور مستقل میتوانند در یک آن و به طور لحظهای به امور و مسائل پیش آمده سریع واکنش نشان دهند. این انعکاس سریع در دنیا و مراکز مهم میتواند در واکنش و مورد هدف قرار دادن مسائل مهم به روز خیلی مؤثر باشد.
متأسفانه درمورد ایران این مکانیزم کمی دچار دیوانسالاری است و به این سرعت هنرمندان نمیتوانند در حوزه دیوارنگاری تأثیر داشته باشند. مسأله گرافیتی یک هنر کاملاً خارج از حدود شهرداریها، دولت و نظارت قانونی انجام میشود و کاملاً مستقل در دنیاست. ما در ایران چنین هنری نداریم. معمولاً این گرایش از هنر بدون وابستگی به منابع مالی، اداری و قانونی است و میتواند سریع واکنش نشان دهد. اما در ایران چنین مکانیزمی در میان هنرمندان نداریم. به خاطر اینکه گاهی مسائل سیاسی خیلی در این ماجرا مؤثر میشود و محدودیتهای سیاسی و اجتماعی اجازه رشد هنر گرافیتی به معنای واقعی را نمیدهد. شهرداری و سازمان زیباسازی در مقاطعی سعی کرد هنر گرافیتی را به صورت رسمی ترویج کند اما با ذات هنر گرافیتی در تناقض بود و آنچه که در مکانیزم ارائه طرح، انتخاب و تأیید طرح و بستن قرارداد که گاهی تا یک تا دو سال هم مراحلش طول میکشد، اصلاً مفهوم هنر گرافیتی را از بین میبرد. در مبادی رسمی هنر دیوارنگاری در ایران پروسه کار بسیار طولانی است. اولاً دادن طرحها به دنبال فراخوانها اتفاق میافتد و فراخوانها زمان طولانیای را طی میکنند تا کار را دریافت کنند.هیأت داوری این کارها را انتخاب کند و بعد مورد تأیید مسئولان زیباسازی قرار بگیرد. بعد از تأیید کمیتههای انتخاب یک مرحله هم رد شدن از فیلتر مناسبات قانونی زیباسازی است تا به مرحله قرارداد برسد که اغلب تا دو سه سال طول میکشد. بنابر این نمیتوانیم با این مکانیزم انتظار داشته باشیم که دیوارنگاری در ایران به سرعت به چالشهای اجتماعی جواب دهد. اصلاً مقدور نیست مگر اینکه ما امکان رشد به گروههای مستقل را در این زمینه داده باشیم که چنین امکانی وجود ندارد. گروههای مستقل هنری صرفاً با انگیزههای هنری در واکنش دارای فعالیت زیاد نسبت به چالشهای اجتماعی. فعالیت ما نسبت به این قضیه بسیار پایین است. طبیعی است که از طرف هنرمندان شاخصمان چنین واکنشهایی را نبینیم.
نمونه بنکسی نمونهای از خروار کارهایی است که هنرمندان در حوزه دیوارنگاری و هنر شهری به سرعت واکنش نشان دادهاند. اما ما به خاطر سیستم بروکراتیک و دیوانسالاری انجام یک اثر دیواری اصلاً واکنشی نخواهیم داشت و نمیتوانیم هم واکنش داشته باشیم. هنرمندان در آتلیه شخصی خودشان این واکنش را دارند. باید توجه داشت که اتفاقات به روز اجتماعی یک حوزه ارائه اثری میخواهد که فقط شامل دیوارنگاری است و در کنارش حضور هنرمندان و گروههای مستقل. تقریباً ما این دو را در ایران نداریم و محدودیتهای قانونی بسیاری برای آن است. البته گاهی توسط بعضی هنرمندان در ایران این اتفاق افتاده است. من از برخی هنرمندان آثاری را در رابطه با کرونا روی دیوار دیدهام اما این نسبت در مقایسه با آنچه که باید مخاطب وسیع ایرانی را دربربگیرد، بسیار ناچیز است. رفع این مشکل احتیاج به یک تعامل و نوعی ظرفیت بین حاکمان جامعه دارد.
شهروند مجـــازی
یگانه خدامی
# دلار
نوسانهای بازار ارز دیروز هم ادامه داشت و همه را متعجب کرد. روند کاهشی که از سهشنبه آغاز شده بود دیروز تغییر کرد و نرخ دلار دوباره به کانال ۲۸ هزار تومان بازگشت. با این اتفاقات کاربران شبکههای اجتماعی شرایط را تحلیل میکردند و از اتفاقاتی که در این بازار میافتد و اثرات آن بر زندگی مردم مینوشتند: «با این فرمونی که دلار داره بر میگرده بعید نیست دوباره ۳۲ رو هم ببینه. تو دو روز از ۳۲ رفته ۲۶ و دوباره برگشته به 28.»، اختلاف قیمت ۲۰۰۰ تومانی صرافی ملی در خرید و فروش باعث افرایش قیمت مجدد دلار طی روز جاری شد. منطقیش اینه که این اختلاف قیمت باید زیر ۵۰۰ تومان باشه.کماکان معتقدم قیمت دلار در بازار آزاد باید حداقل به ۲۵۰۰۰ تومان برسه»، «ما دلار میخریم ارزون میشه، ملک میخریم التهابش فروکش میکنه، ماشین میشویم بارون میاد... یهتنه داریم با مشکلات اقتصادی و زیستمحیطی کشور مقابله میکنیم، یه نفرم نمیاد اَزَمون تشکر کنه»، «دلار داره با شیب زیاد میاد پایین و دوباره قراره هرجنسی میخوایم بخریم، طرف بگه نه آخه ببین من اینارو با دلار 32 تومن گرفتم نمیتونم بیارم پایین قیمتو...عجیبه وقتی بالا میره هم میگن همینو بخوام جایگزین کنم باید فلانقدر پول بدم نمیتونم با قیمت قبل حساب کنم...»، «قیمت ارز اومده پایین؛ الان یه خیز میگیره میپره بالا.»، «از خرید و فروش دلار فاصله بگیرین. دلار مثل بورس ۵ درصدی نیستا یهو شب میخوابی صبح بیدار میشی می بینی سرمایه ات پودر شده»، بله عزیزان دلار دوباره رفت بالا و جماعتی که برای دلار 27 تومانی سوت زدن و هشتگ سقوط دلار می زدن دوباره رفتن خونه هاشون»، «قالیباف: «کاهش قیمت ارز و تثبیت بازار بورس ادامه خواهد یافت.» فعلاً که بورس منفیه و دلار هم پس از یکی، دو روز کاهش در راه صعود مجدده»، «چه شد که دلار پایین آمد و چه شد که از صبح تا الآن بالا میرود؟ آیا کسی جز بازارساز میداند؟ رفت تا ۲۷۵۰۰ حالا شده ۲۸۰۰۰ با این نوسانها جایی برای تجارت می ماند؟»، «کاش صرافی ملی از دستکاری نرخ دست برمیداشت و بر تثبیت قیمت در دورهای معقول تمرکز میکرد. دستکاری مداوم نرخ، بازار را گیج کرده چنانکه نرخ درهم که نزولی بود ظهر امروز کمی افزایشی شد. صرافی ملی بهجای تلاش برای راضی نگهداشتن سیاستمداران باید به فکر حفظ دلار روی نرخی بهینه باشد.»
رکوردهای کرونا
رکوردشکنیهای پیدرپی کرونا باعث شده بخش زیادی از نوشتهها و بحثهای شبکههای اجتماعی مربوط به این بیماری باشد. کاربران تلاش میکنند یکدیگر را به رعایت پروتکلها دعوت کنند و درخواست میکنند قوانین سخت تری گذاشته شود: «یادمه اون اوایل که روزی حدوداً 30 نفر بهخاطر کرونا جون خودشون از دست میدادن میگفتیم وای فاجعه انسانی و وا مصیبتا و...الان به روزی بالای 300 نفر رسیده و انگار سِر شدیم، برامون عادی شده! آمار مبتلایان تو 24 ساعت گذشته 5616 نفر...رعایت کن هموطن... جان عزیزت رعایت کن»، «آخرین بخش بیمارستان هم به کرونا اختصاص یافت. الان بهغیر از بخش مسمومیت و زنان و یک سی سی یو و یک آیسییو، بقیه اورژانس و ۵ بخش و آیسییو فقط بیمار کرونا میخوابونن و به قول همکار فوق تخصص ریه الان فقط و فقط وسط حیاط جا داریم.»، «به علت آلودگی هوا، پدرتنگی نفس شدید داشتند.کپسول اکسیژن خونگی شون رو امروز بردم جای همیشگی که پر کنم، نداشت. در کارگاه چهارم تونستم یک کپسول ۱۰لیتری خانگی رو پر کنم. بهخاطر تقاضای بیمارستانهایی که در گیر کرونا هستند اکسیژن نیست.این رو هم به دفتر نداشته هامون اضافه میکنم.»، «خیلی عجیبه به طرف میگی آقا کرونا جدیه، خواهشاً رعایت کن. فاصله رو حفظ کن، ماسک بزن. میگه چقد غر میزنی؟»، «وضعیت کرونا از بحران به فاجعه ملی رسید... با چه زبونی میشه خواهش کرد که ترددهای غیرضروری رو لغو کنید، ماسک بزنید، اگر احساس میکنید بیمارید از منزل خارج نشید و...»، «به خدا کرونا گرفتن سخته ها. میفتین از کار و زندگی. دو هفته اجازه ندارید به اعضای خانوادتون حتی از فاصله چند متری نگاه کنید. تنگی نفس کشیدین تاحالا؟ میدونین احتمال مرگ و میر بالاتر رفته؟»، «سیاه چاله کرونا» را جدی بگیرید. با توجه به تعداد جمعیت، در سه روز اخیر مقام اول مرگ کرونایی جهان را با ۳۳۷، ۳۳۲ و ۳۱۲ فوتی کسب کردهایم. بالاترین میزان مرگ و میر کرونا از آن ایرانیان است. از این سیاه چاله فقط و فقط با رعایت صددرصدی پروتکلهای بهداشتی توسط صددرصد مردم میتوان بیرون آمد. اینجا، جای خودخواهی و لجبازی نیست، همه ایرانیان در خطر مرگ قرار گرفتهاند.»، «از اول هفته کرونا داره رکورد میزنه. تعطیل کنین»، «به اونی که میپرستید بیایید نذاریم آمار ۳رقمی مرگ اونم بالای ۳۰۰ برامون عادی بشه. لعنت بهت کرونا.»
عکس نوشت
مهرداد اسکویی عکاس عکسهای خود را از هوشنگ ابتهاج، محمدرضا شفیعی کدکنی، احمد شاملو، سیمین بهبهانی و سیمین دانشور به مردم ایران هدیه کرد. پس از درگذشت محمدرضا شجریان و استفاده از عکسی که سالها پیش اسکویی از استاد آواز ایران گرفته بود، او این عکس را به مردم ایران اهدا کرده بود. اسکویی درباره ۵ عکس دیگرش گفت: «بعد از تجربه عکس آقای شجریان و استقبال از آن و حال خوبی که مردم به من منتقل کردند، تصمیم گرفتم تعداد دیگری از عکسها را که آنها نیز مورد تمایل مردم هستند، به مردم خوب و فرهنگدوست ایران و تمام مردم فارسیزبان در جهان تقدیم کنم تا بدون دغدغه و هرگونه مشکلی، آن طور که مایلند در بُعدهای ملی و بینالمللی استفاده کنند و بهعنوان دارایی ملی مورد استفاده قرار دهند.»
به نام تاریخ
اول آبان
تولدها
دوریس لسینگ: نویسنده انگلیسی سال 1919 در چنین روزی به دنیا آمد. آن هم در کرمانشاه. چون پدرش کارمند بانک در آن زمان بود و مادرش پرستاری میکرد. البته آنها سال 1925 از ایران مهاجرت کردند و به زیمبابوه رفتند. دوریس لسینگ سال 1949 نخستین رمانش را با نام «علفها آواز میخوانند» منتشر کرد. «دفترچه طلایی» در سال 1962 باعث شهرت لسینگ شد و پس از آن «رهنمودهایی برای نزول در دوزخ»، «تابستان پیش از تاریکی»، «زمستان در ماه جولای»، «فرزند پنجم» و «بن در جهان» را نوشت. لسینگ در سال 2007 برنده جایزه نوبل ادبیات شد و سال 2013 درگذشت.
سالروز تولد کاترین دونو بازیگر فرانسوی، حمیدرضا نوربخش خواننده و مدیرعامل خانه موسیقی، زاون یدیگاریانس نوازنده ویلن، علی محمد رشیدی نویسنده و استاد موسیقی، مهدی آذر سینا نوازنده ویلن و کمانچه، محمدعلی کیانینژاد نوازنده نی، غلامحسین دریانورد نمایشنامه نویس، محمدرضا آل ابراهیم داستان نویس، محسن احمدی شاعر، زکریا اخلاقی شاعر، محسن جعفری شاعر، فیروز زنوزی جلالی داستان نویس، فرزام شیرزادی داستان نویس، خدابخش صفادل شاعر، زهرا میمندی داستان نویس، محمدرضا آل ابراهیم نویسنده، سیاوش مفیدی بازیگر، محمد رسول اف کارگردان و کریستوفر لوید بازیگر امریکایی هم امروز است.
درگذشتها
فرصت الدوله شیرازی شاعر و نویسنده و نقاش ایرانی و پل سزان نقاش فرانسوی در چنین روزی درگذشتند.
2 آبان
تولدها:
انگ لی: کارگردان تایوانی تبار برنده جایزه اسکار سال 1954 به دنیا آمد. انگ لی با فیلمهایی مانند «ضیافت عروسی»، «عقل و احساس»، «طوفان یخ»، «ببر خیزان، اژدهای پنهان» و «هالک» شناخته میشود اما با فیلم «کوهستان برو کبک» در سال 2005 مشهور شد و اولین جایزه اسکارش را به دست آورد و فیلم «زندگی پی» در سال 2012 این موفقیت را برایش تکرار کرد.
نصرالله ناصحپور خواننده و مدرس آواز، علی طباطبایی بازیگر، علی آبان شاعر، ناظم الغزالی خواننده عراقی و رایان رینولدز بازیگر کانادایی هم متولد امروز هستند.
درگذشت
پرویز ملکزاده فیلمبردار فیلمهایی مانند «بودن یا نبودن»، «بچههای آسمان»، «لک لکها»، «مردی شبیه باران» و «به خاطر هانیه» سال 1385 در چنین روزی درگذشت.
3 آبان
تولدها
محمود استادمحمد: کارگردان و نمایشنامه نویس تئاتر سال 1329 در چنین روزی به دنیا آمد. محمود استادمحمد با بازی در نمایش «شهر قصه» به شهرت رسید و نمایشهای «آسید کاظم»، «قصص القصر» «آخرین بازی»، «دیوان تئاتر ال» و «شب بیست و یکم» از مشهورترین آثار او هستند. استادمحمد سال 1388 در سریال «در چشم باد» بازی کرد و سال 1392 درگذشت.
منصور صارمی نوازنده سنتور، فرامرز سلیمانی شاعر، علی شهسواری شاعر، لیلا مهرپویا شاعر و جما زامپروگنا بازیگر کانادایی هم متولد امروز هستند.
درگذشتها
فریدون مشیری: شاعر شعر «کوچه» سال 1379 درگذشت. فریدون مشیری متولد 1305 بود و سال 1334 نخستین کتابش بهنام «تشنه طوفان» منتشر شد و پس از آن «گناه دریا»، «ابر»، «یکسو نگریستن»، «بهار را باور کن»، «پرواز با خورشید»، «از خاموشی»، «مروارید مهر» و «یک آسمان پرنده» از او به چاپ رسید. شعر «کوچه» سال 1339 منتشر شد و همچنان مشهورترین اثر مشیری است.
ابوالقاسم حالت شاعر اولین سرود ملی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی و ساسان سپنتا پژوهشگر موسیقی هم در چنین روزی درگذشتند.
4 آبان
تولدها
پابلو پیکاسو: نقاش مشهور سبک کوبیسم سال 1881 به دنیا آمد. «دوشیزگان آوینیون»، «گرنیکا» و «پسری با پیپ» از مشهورترین آثار او هستند و تابلوی «نقاشی و مدلش» از او در موزه هنرهای معاصر ایران نگهداری میشود. پیکاسو سال 1973 درگذشت.
بهروز افخمی: کارگردان ایرانی سال 1335 به دنیا آمد. بهروز افخمی کارش را با ساخت فیلمهای کوتاه آغاز کرد و با ساخت فیلم «عروس» در سال 1369 به شهرت رسید. «روز فرشته»، «شوکران»، «گاوخونی»، «فرزند صبح»، «سن پترزبورگ»، «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» و «روباه» از مهمترین فیلمهای او هستند.
سعید راد: بازیگر ایرانی امروز 76 ساله میشود. «فاتحین صحرا»، «خداحافظ رفیق»، «مردی در طوفان»، «کافر»، «صادق کرده»، «خروس»، «تنگنا» و «سفر سنگ» از فیلمهایش پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و «خط قرمز»، «دادشاه»، «عقابها»، «دوئل»، «چ»، «پایان خدمت» و«عشق و جنون» از آثار او پس از پیروزی انقلاب اسلامی هستند.
سالروز تولد ناصر فرهنگ فر نوازنده تنبک، بهرام ابراهیمی بازیگر، منوچهر غیوری نوازنده نی، محمدرضا فیاض نوازنده سنتور، عباس جهانگیریان منتقد و نویسنده، محمدرضا احمدی فر شاعر، مسعود برزین روزنامه نگار، علیرضا بابایی شاعر، امیر دادویی شاعر، جعفر کوش آبادی شاعر و اسماعیل براری تهیه کننده و کارگردان هم امروز است.
درگذشتها
طاهره صفارزاده: شاعر و پژوهشگر ایرانی سال 1387 درگذشت. طاهره صفارزاده متولد سال 1315 بود و اولین مجموعه شعرش را بهنام «رهگذر مهتاب» در سال 1341 منتشر کرد. پس از آن از او «طنین در دلتا»، «سفر پنجم»، «مردان منحنی» و «دیدار با صبح» منتشر شدند. او نخستین کسی است که ترجمه دوزبانه از قرآن انجام داد و سال 1385 هم شاعر برگزیده جشنواره شعر فجر شد.
علی اشرف درویشیان: داستان نویس ایرانی سال 1396 درگذشت. علی اشرف درویشیان متولد 1320 بود و پس از آشنایی با جلال آل احمد و سیمین دانشور نویسندگی را بهصورت جدی آغاز کرد. بسیاری از آثار او به زندگی افراد فقیر میپردازند و «سالهای ابری»، «سلول 18»، «روز اول تعطیلی»، «آبشوران» و «درشتی» از مشهورترین آنها هستند.
یحیی دولت آبادی شاعر، یحیی آریانپور نویسنده، ریچارد برایتگان نویسنده امریکایی، ریچارد هریس بازیگر ایرلندی و مورین اوهارا بازیگر ایرلندی در چنین روزی درگذشتند.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
سخن روز
-
ابراهیم حسن بیگی: خروجی هیچ جشنوارهای رضایت همه را تأمین نمیکند
-
سینما همچنان جذابیت دارد
-
دیوارنگاری تنها حوزه نشان دادن مسائل روز دنیا در قالب هنر است
-
شهروند مجـــازی
-
عکس نوشت
-
به نام تاریخ
اخبارایران آنلاین