امشب و همه شب در تئاتر نصر، نمایش سیاهبازی با شرکت سعدی افشار . لالهزار- تلفن رزرو 317351
محصول جدید اتومبیل های استیشن و دو دفرنسیال دوج . 6 سیلندر و 8 سیلندر، با کمک گیربکس، کولر و فرمان هیدرولیک. برای استفاده در شهر و بیابان. محکم و بادوام. نمایندگی انحصاری: شرکت سهامی خاص اتو تهران. خیابان کورش کبیر
(جاده قدیم تهران) . تلفن 757311
سیل 4 شهر خراسان را با خود برد
سیلاب یک متری در قوچان
در روزهای ابتدایی اردیبهشت سال 1355 مناطق و شهرهای مختلفی از استان خراسان دچار طغیان رودخانه و سیل وحشتناک شد که در پی چند روز بارندگی و طوفان شدید رخ داد. این سیل طبق اسناد سازمان هواشناسی، گزارش روزنامهها و همچنین کتابهای تاریخ شفاهی به شهرهای قوچان، شیروان، بجنورد و نیشابور آسیب بسیاری وارد کرد. سیلابی که در قسمتهای شمالی استان خراسان به علت طغیان رودخانه اترک و رودخانههای دیگر منطقه شدت بسیار بیشتری پیدا کرد. در بین شهرهایی که از این سیل خسارت دیدند، شهر قوچان در درجه اول قرار داشت. مردم قوچان بعد از دو روز بارندگی دائم با جاری شدن حجم گستردهای از آب در شهر و خانه هایشان رو به رو شدند و بیش از 1200 خانه آسیب شدید دیدند.
بعد از زلزله تاریخی 1311 هجری قمری بزرگترین حادثه طبیعی در این شهر است. البته از میزان تلفات جانی این حادثه آمار دقیقی وجود ندارد. مؤلف «اترکنامه؛ تاریخ جامع قوچان» در صفحاتی از کتاب به سیل قوچان پرداخته و علت آن را چنین نوشته است: «سیل از آب رودهای قاچکانلو و روستاهای یادگار، پاکتل، یدک و طویل و پیوستن آبهای مسیل دره عمارت و دیزادیز و یوسف خان، یک جا به طرف شهر سرازیر شد. از جنوب شرقی قوچان نیز آبهای باران دامنه گبرآباد و قلعه دلو وارد کال قره جوی قوچان شد. در ساعت 10 صبح روز پنجشنبه دوم اردیبهشت 1355 خانهها و تأسیسات دولتی جنوب شهر را سیل فرا گرفت، به طوری که مدارس آن قسمت شهر تعطیل شد و مردم به حال آماده باش درآمدند. ساعت 5 بعدازظهر سیلهای به هم پیوسته وارد شهر شد. ابتدا منبع آب و بعد، اکثر منازل و خانههای قسمت شمال شرقی قوچان را تا منتهی الیه جنوب شهر در هم کوبید. تنها قسمت غرب و جنوب غربی شهر خرابی قابل توجهی نداشت و منازل اطراف خیابان یاد بود از حادثه سیل در امان ماند. سیل تا ارتفاع یک متر سطح خیابانها و منازل را فراگرفته بود و همراه خود ستونهای چوبی و بشکههای قیر و نفت و عدلهای پنبه و حتی ماشینهای سواری کوچک و اجساد حیوانات را میغلتاند و مردم برای نجات خود روی دیوارها و بالای درختها مستقر شده بودند. شهر نیز وضع عادی نداشت و مردم وحشت زده بودند.»
علاوه بر قوچان در جریان سیل ابتدای اردیبهشت سال 1355 در شهر شیروان ۱۹۴ خانه به کلی تخریب شد. همچنین در نیشابور سیل به محلههای شیخ عطار و طفلان مسلم آسیب وارد کرد و همینطور راهآهن نیشابور به سبزوار را تخریب کرد. علاوه براین، بجنورد دیگر شهری بود که سیل بخشهایی از آن را برد و ۲۵۶ خانه را خراب کرد.
دوره ستارگان فوتبال
ایران قهرمان جام ملتهای آسیا شد
خرداد 1355 آخرین باری است که تیم ملی فوتبال ایران طعم قهرمانی جام ملتهای آسیا را چشیده است؛ البته از آن زمان تاکنون فوتبال، جهانی بسیار متفاوت پیدا کرده است. ششمین دوره مسابقات فوتبال جام ملتهای آسیا از 13 خرداد تا 23 خرداد سال 1355 (1976) در ایران و به میزبانی دو شهر تهران و تبریز برگزار شد و ورزشگاه آزادی میزبان بازی نهایی بود. در این دوره بازیها 6 تیم ایران، کویت، عراق، چین، یمن و مالزی حضور داشتند و کشورمان برای دومین بار (اولین بار در سال 1968) میزبان بازیها بود؛ مسابقاتی که برای ایرانیان و تیم ملی فوتبال به شیرینی و با سومین قهرمانی در جام ملتهای آسیا تمام شد. البته این دوره از بازیها ابتدا قرار بود در کشور لبنان برگزار شود اما بهدلیل جنگهای داخلی در این کشور به ایران واگذار شد.
تیم ملی فوتبال ایران در دهه 70 یکه تاز و بدون شک بهترین تیم فوتبال آسیا بود؛ تیمی که در طول دهه 70 دوبار در سالهای 1972 و 1976 جام ملتهای آسیا را بالای سر برد و در بازیهای آسیایی تهران در سال 1353 (1974) هم قهرمان بازیهای آسیایی شد. تیم فوتبال ایران دو سال بعد از آخرین قهرمانی در جام ملتهای آسیا در سال 1355 برای اولین بار به جام جهانی فوتبال در آرژانتین هم راه یافت و آرزوی دیرینه ایرانیان را برآورده کرد.
۱۰ روز مانده به آغاز مسابقات جام ملتهای آسیا دو کشور عربستان و تایلند با ارسال نامهای به کنفدراسیون فوتبال آسیا انصراف خود را از حضور در این بازیها اعلام کردند. در این بین مالزی هم که خود ریاست کنفدراسیون آسیا را برعهده داشت ابتدا اعلام کرد که در بازیها شرکت نخواهد کرد ولی با نامه رسمی ایران مبنی بر اینکه در این شرایط بهتر است بازیها بهصورت کلی لغو شود؛ برای حضور در تهران اعلام آمادگی کرد. در نهایت این دوره از مسابقات با حضور کشورهای کویت، چین و مالزی در گروه اول به میزبانی تبریز و تیمهای ایران، عراق و یمن در گروه دوم به میزبانی تهران برگزار شد. جنجالیترین بازی این دوره بین تیمهای عراق و کویت در دور نیم نهایی برگزار شد و در جریان آن که با پیروزی کویت به پایان رسید بازیکنان دو تیم با هم درگیر شدند و به زد و خورد پرداختند و به همین دلیل این بازی خشنترین بازی جام ملتهای آسیا نام گرفته است. تیم ایران در این دوره بعد از دو برد پیاپی راهی نیمه نهایی شد و با گذشت از سد چین در یک بازی هجومی و نتیجه 2 بر صفر به فینال راه یافت. بازی نهایی این دوره بین ایران و کویت برگزار شد و بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران با یک گل (ضربه آزاد علی پروین) توانستند بهعنوان قهرمانی دست پیدا کنند. کاپیتان تیم ایران پرویز قلیچ خانی بود که با سومین قهرمانی به رکوردی جاودانه دست پیدا کرد؛ او تنها بازیکن آسیایی است که سه بار جام ملتهای آسیا را بالای سر برده است. در جریان این بازیها مربی تیم ملی حشمت مهاجرانی بود. او در سال 1354 و بعد از اینکه دستیار فرانک اوفارل در تیم ملی بود بهعنوان سرپرست و مربی تیم ملی در بازیهای جام ملتهای آسیایی شد. حشمت مهاجرانی پیش از آن 4 بار تیم ملی جوانان را قهرمان آسیا کرده بود. کسی که به جوانگرایی در تیم اعتقاد داشت و امکان حضور بازیکنان جدید در تیم ملی همچون حسن نظری، حسن روشن و ابراهیم قاسمپور فراهم کرد. در بازیهای جام ملتهای آسیا خرداد 1355 منصور رشیدی بهعنوان دروازه بان اجازه نداد هیچ توپی وارد دروازه ایران شود. همچنین در جریان این بازیها با درخشش بازیکنانی همچون غلامحسین مظلومی، علی رضا عزیزی، حسن روشن، ناصر نورایی و در رأس آنها علی پروین؛ تیم ایران 13 گل به ثمر رساند. علی پروین بهترین بازیکن جام شد و ناصر نورایی، غلامحسین مظلومی و فتحی کمیل مرزوق از کویت با ۳ گل عنوان آقای گلی مشترک را به خود اختصاص دادند.
تهیه و تنظیم:حسن مجیدی
تله کابین در توچال
خبرگزاری فرانسه: شرکت فرانسوی «پوماگالسگی» در گرنوبل یک قرارداد 23 میلیون فرانکی برای تأسیس سه «تلهکابین» در ایران امضا کرده است.این قرارداد در چارچوب سیاست تنظیم جهانگردی در منطقه تهران امضا شده است. شرکت فرانسوی در کوه توچال که قسمت شمالی آن 6 ماه از سال برای اسکی مساعد است سه تله کابین خودکار نصب خواهد کرد.کارهای ساختمانی، دو سال طول خواهد کشید و وسایل مورد نیاز که در حدود دو هزار تن است بهوسیله 150 کامیون از راه زمین حمل خواهد شد.
روزنامه اطلاعات- چهارشنبه 15 اردیبهشت1355
محل دقیق 61 ایستگاه متروی تهران اعلام شد
همزمان با آغاز علامتگذاری مسیر متروی تهران، نقشه تفصیلی این طرح 85 میلیارد ریالی و مشخصات مسیر آن منتشرشد. متروی تهران که در قانون آن را، راهآهن شهری تهران و حومه نامگذاری کردهاند در 4 خط وبه طول کلی 63 کیلومتر زیر اراضی تهران ساخته میشود و تهران از چهار جهت شرق، غرب، شمال و جنوب به هم میپیوندد. این 4 خط در مناطق مرکزی تهران به هم میپیوندند و مسافری که قصد دارد از شمال به شرق یا غرب برود میتواند در این ایستگاهها پیاده شود و قطار خود را تعویض کند. مجموع ایستگاههای متروی تهران 61 واحد است و بهطور کلی در هر یک کیلومتر یک ایستگاه ساخته میشود. مسیر دقیق 4 خط متروی پایتخت به شرح زیر است:
خط یک
این خط از شهستان پهلوی شروع میشود و به سوی جنوب امتداد مییابد، خط یک در امتداد مسیر خود از این تقاطعها میگذرد. عباس آباد، کریمخان زند، تخت جمشید، دروازه دولت، میدان مخبرالدوله، میدان سپه، گلوبندک، میدان محمدیه. این خط سپس به سوی جنوب غرب تغییر مسیر مییابد و پس از گذشتن از شوش، میدان راهآهن، در جنوب خیابان نواب پایان مییابد. این خط طرح توسعه ندارد.
خط دو
این خط شرقی- غربی است و از نظام آباد تا میدان شهناز، میدان مهران، میدان بهارستان و میدان سپه مسیر شمالی - جنوبی را میپیماید و سپس به موازات خیابان سپه، میدان باغ شاه، خیابان دانشگاه جنگ، خیابان آذربایجان و بهبودی امتداد مییابد.
این مسیر بعداً در دو جهت امتداد مییابد. در شمال شرقی، نظام آباد شمالی، بوستان، گلزار، میدان هفتحوض نارمک و تا تقاطع بزرگراه داریوش را دربرمیگیرد. در غرب نیز در مسیر جاده قدیم کن تا منطقهای نزدیک به آریا شهر امتداد مییابد.
خط ۳
این خط از مجیدیه شروع میشود، به چهارراه قصر و از آنجا به میدان ۲5 شهریور میرسد و در مسیری شرقی- غربی امتداد مییابد و تا تقاطع خیابان پهلوی، آریامهر پیش میآید.
خط ۳ سپس به سوی جنوب امتداد مییابد. ایستگاههای عمده این مسیر در تقاطعهای کریمخان زند، تخت جمشید، حافظ، کالج و نادری قرار دارد و آخرین ایستگاه آن در خاتمه عملیات مرحله نخست، پارک شهر است. این خط در مرحله دوم به سوی جنوب ادامه مییابد و سراسر خیابان شاهپور را میپوشاند. در انتهای شاهپور، به سوی میدان راهآهن منحرف میشود و تا فرح آباد خزانه امتداد مییابد.
خط 4
این خط از فرح آباد شروع میشود، به سوی کوکاکولا، میدان ژاله و میدان مهران امتداد مییابد و سپس به سوی خیابان شاهرضا تغییر مسیر میدهد و در مسیر این خیابان میدان فردوسی و تقاطع کالج را میپوشاند و پس از گذشتن از میدان ۲4 اسفند تا بهبودی امتداد مییابد.این خط در مرحله دوم ساختمان مترو میتواند از امتداد خط ۲ تا نزدیک آریاشهر سود جوید. خط 4 در شرق، بعداً تا پادگان فرح آباد امتداد خواهد یافت.
روزنامه اطلاعات- سهشنبه 2 شهریور 1355
پروفسور هشترودی درگذشت
پروفسور محسن هشترودی بزرگترین ریاضیدان ایران، عصر دیروز [شنبه 13 شهریور 1355] در منزلش فوت کرد.
پروفسور محسن هشترودی که درسال ۱۲۸6 در تبریز متولد شده بود، تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در مدارس اقدسیه، فیروز و دارالفنون طی کرد. سپس چند سال علم پزشکی خواند اما پس از سفری به اروپا به علم ریاضی روی آورد و در بازگشت به ایران در رشته ریاضی دانشسرای عالی به تحصیل رشته ریاضی پرداخت و در سفر دوم به فرانسه از دانشکده علوم پاریس درجه لیسانس گرفت. در سال ۱۹۳۷ با نوشتن رسالهای تحت عنوان (فضای تصویری عصر) از دانشگاه سوربن درجه دکترای دولتی گرفت.درسال ۱۳۱5 به ایران بازگشت و بهعنوان دانشیار دردانشکده علوم به تدریس پرداخت.
او در سال ۱۳۲۰ کرسی استادی این دانشکده را گرفت و در سال ۱۳۲۱ رئیس فرهنگ تهران شد. در سال ۱۳۳۰ به ریاست دانشگاه تبریز و در سال ۱۳۳6 ریاست دانشکده علوم را بعهده داشت.استاد هشترودی کتب و مقالات زیادی به فارسی و فرانسه تدوین کرده که از طرف دانشگاه تهران چاپ و منتشر شده است.پروفسور هشترودی عنوان استاد ممتاز از دانشگاه تهران گرفت و در بسیاری از کنفرانسهای جهانی ریاضی و فضایی شرکت کرد. او در عین حال ریاست هیأت امنای کانون فضایی ایران را بعهده داشت.
روزنامه اطلاعات- یکشنبه 14 شهریور1355
بشقاب پرنده در حومه تهران سقوط کرد!
نیمه شب دیشب [شنبه 27 شهریور 1355] دو جت نیروی هوایی در ارتفاع 5600 پایی آسمان تهران یک شیء نورانی را که احتمالاً یک بشقاب پرنده بود تعقیب کردند. جتها برای تعقیب بشقاب پرنده دیوارهای صوتی را شکستند و بهدنبال آن تا ارتفاع 25 هزار پا اوج گرفتند. حدود ساعت 24 دیشب، مأموران برج مراقبت فرودگاه مهرآباد متوجه شدند که یک شیء نورانی در آسمان جنوب تهران حرکت میکند. مأموران برج، اندکی بعد شیءای نورانی در ارتفاع تقریبی 6 هزار پایی دیدند که بهصورت موجی در حرکت است و متناوباً نورهایی به رنگ سبز، سرخ و آبی به شعاع چندین متر در اطراف خود پخش میکند.برج مراقبت فرودگاه بیدرنگ مراتب را به مراجع مسئول گزارش کرد و فوراً دو هواپیمای جت نیروی هوایی، به قصد نزدیک شدن به شیءای نورانی از روی باند پرواز کردند و بهطرف آن شیء پیش رفتند.شیء نورانی با نزدیک شدن هواپیماها با سرعت مافوق صوت بهطرف جنوب غربی آسمان تهران پیش رفت و در همین حال از حرکت موجی شکل بهصورت حرکت عمودی- افقی درآمد.جتها ناگزیر دیوار صوتی را شکستند و به تعقیب آن پرداختند. در گزارشهایی که از این ماجرا بهجای مانده ذکر شده است: که جتهای نیروی هوایی شیءای نورانی را محاصره کردند.این عملیات بیش از 90 دقیقه در آسمان تهران و بر فراز کوههای بیبیشهربانو ادامه یافت.
گزارش خلبان
در این حال خلبان یکی از جتها ضمن تماس رادیویی با برج مراقبت فرودگاه مهرآباد اطلاع داد که جسم دیگری از شیءای نورانی جدا شده و در دامنه کوههای بیبی شهربانو به زمین سقوط کرده است. خلبان جت، این جسم را مدور و قطر تقریبی آن را 5/4 متر گزارش کرده است.
بهدنبال این گزارش، مأموران ژاندارمری امینآباد شهرری مأموریت یافتند تا به جسم جدا شده نزدیک شوند. اما مأموران ژاندارمری باوجود جستوجوی بسیار در حوالی محلی که خلبان گزارش کرده بود، موفق نشدند آن را بیابند و ناگزیر به قرارگاه خود بازگشتند. شیء نورانی نیز پس از 90 دقیقه در آسمان تهران ناپدید شد و هواپیماهای جت به زمین بازگشتند.
مردم هم دیدند
خبرنگاران ما که در جریان این واقعه عجیب قرار داشتند ضمن تماس با مردمی که در آن لحظات در قسمتهای جنوبی آسمان تهران شیءای نورانی را دیده بودند، نوشتهاند که بسیاری از رهگذران با حیرت، تعقیب شیء نورانی توسط جت های نیروی هوایی را دیده اند.کارشناسان و آشنایان با مسائل جوی و کیهانی معتقدند که بدون تردید این شیء نورانی نمونهای از بشقاب پرندههای افسانهای است که از سالها پیش تاکنون، افکار کیهان شناسان را بهخود مشغول کرده و مطالعات عمیق و مستمری روی آنها جریان دارد.
آخرین خبر
خبرنگاران ما کسب اطلاع کردند که صبح امروز قسمت جدا شده از شیءای نورانی در حوالی اراضی کوه بیبی شهربانو (شهرری) دیده شده است.
روزنامه اطلاعات- یکشنبه 28 شهریور 1355