«ایران» از افزایش ازدواجها در شش ماه اول سال گزارش میدهد
کرونا بخت جوانان را باز کرد!
مهسا قوی قلب
خبرنگار
با شیوع ویروس کرونا در کشور بسیاری از مناسبات و روابط اجتماعی کاهش شدید پیدا کرد و برخی هم به طور کامل حذف شدند، این در حالی است که برخلاف تصور عموم مبنی بر کاهش آمار ازدواج بهدلیل حذف مراسم عروسی، در چهارماهه نخست سالجاری با آماری افزایشی در این زمینه مواجه بوده ایم. به گفته علی مظفری، رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق در چهار ماه نخست امسال حدود ۲۰۰ هزار واقعه ازدواج و ۳۵ هزار واقعه طلاق ثبت شده در حالیکه در مدت مشابه سال قبل ۱۶۷ هزار ازدواج و ۳۷ هزار طلاق ثبت شده بود. این آمار نشان میدهد که با وجود اینکه ویروس کرونا همچنان در کشور وجود دارد، اما دختران و پسران به قولی، تمایل به حذف مراسم داشته و با یک عقد ساده زندگی مشترک خود را آغاز میکنند. کرونا با اینکه آسیبهای اجتماعی و اقتصادی زیادی را با خود به همراه داشت، اما شاید یکی از معدود اتفاقات مثبت با ظهور این ویروس، برگزاری ساده مراسم عروسی و به نوعی حذف تجملات پرهزینه برای خانواده عروس و داماد بود، اما این سؤال مطرح میشود که در دوران کرونا با توجه به محدود بودن فضای دفترخانهها آیا پروتکلها به طور کامل در این دفاتر اجرا میشود؟
سری به خیابان آزادی میزنم، تقریباً حوالی دانشگاه شریف، سردفتر خودش در را باز میکند. از آمار و کارکرد این روزهای دفترش سؤال میکنم، به گفته این سردفتر ثبت ازدواج، تعداد ازدواجها کمی نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده و بخصوص اوایل سال که تازه ویروس کرونا شیوع پیدا کرده بود، مردم منتظر بودند که بیماری تمام شود و بتوانند مراسم عروسی برگزار کنند و دائماً تاریخ ازدواج را به تعویق میانداختند، اما کم کم با ماندگاری بیماری، به همین عقد ساده در دفترخانه بسنده کردند، هرچند برخی از دختران و پسران از این اتفاق خوشحال هستند و معتقدند که تا اندازه زیادی از ریخت و پاشها و صرف هزینههای زیاد جلوگیری میشود.
دختر و پسرجوانی در دفترخانه حضور داشتند، از پسرجوان میپرسم که چه برنامهای برای شروع زندگی مشترک دارید. پاسخ میدهد: «دوبار مراسم را به تعویق انداختیم، دلم میخواست یک مراسم در خور داشته باشیم اما قسمت نشد، طاقتمان طاق شده و میخواهیم بدون گرفتن مراسم زندگی مشترک را شروع کنیم. دوست نداریم با گرفتن یک جشن همه اقوام مریض شوند و جان همه را به خطر بیندازیم. آمدیم صحبت کنیم تا بعد از ماه صفر در همین دفترخانه خیلی ساده عقد کنیم. به اقوام هم قول دادیم بعد از اتمام بیماری کرونا جشن میگیریم.»
درباره تعرفه عقد همراه با استفاده از اتاق عقد از سردفتر سؤال میکنم. او پاسخ میدهد: «410 هزار تومان، تعرفه سازمان ثبت است و 40 هزار تومان هم هزینه آزمایش، بابت اتاق عقد هم 150 هزار تومان میگیریم که روی هم نهایت 600 هزار تومان هزینه یک عقد در دفترخانه میشود. البته برخی از دفاتر، تجملات بیشتری دارند و مثل اینجا ساده نیستند، مثلاً نورپردازی و گل آرایی مفصل، تصویربرداری و پذیراییهای لوکس دارند یا این که محل دفترخانه در نزدیکی شیرینی فروشی، گل فروشی یا آرایشگاه زنانه قرار دارد. همه این موارد سبب میشود چنین دفترهایی به مراتب مشتریهای بیشتری هم داشته باشند. در این میان برخی مراکز هم وجود دارند که خود، برگزاری مراسم عقد را به طور کامل بر عهده گرفته و با یک سردفتر قرارداد میبندند، این دفاتر بهخاطر خدمات لوکسی که ارائه میدهند، قیمتهای بالا دارند، بهعنوان مثال 8 میلیون یا 10 میلیون تومان دریافت میکنند و از این رقم مبلغی به سردفتر ازدواج تعلق میگیرد. برخی دفاتر هم مراسمی موسوم به آریایی برگزار میکنند و از این روشها تعداد بیشتری ازدواج در دفتر آنها به ثبت میرسد ولی از آنجایی که مراسم آریایی قانونی نیست و به لحاظ قانونی سندیتی ندارد، در این دفتر از ارائه چنین سرویسهایی به طور جدی خودداری میشود.»
در منطقه یوسف آباد تهران هم، پروتکلها برای انجام مراسم عقد به طور کامل رعایت میشود. آقای یوسفی، سردفتر ازدواج در این منطقه به «ایران» میگوید: «کلاً از خانواده دوطرف، روی هم رفته 6 نفر میتوانند حضور داشته باشند، یعنی با عروس و داماد در مجموع 8 نفر میتوانند در مراسم حاضر باشند. ماسک زدن هم از لحظه ورود تا زمان خروج اجباری است و باید فاصلهگذاری اجتماعی هم رعایت شده و همه با فاصله از یکدیگر بنشینند. در نهایت همه سعی خود را به کار میبندیم تا هم خود و هم مراجعه کنندگان از مخاطرات بیماری دور باشند.» سردفتری در محله جمهوری هم با اشاره به این که 22 صندلی همراه با عروس و داماد و در کل 24 صندلی در اتاق عقد دفترخانه وجود دارد، به «ایران» میگوید: «در دوران کرونا بخشنامه رسمی شده که فقط 6 میهمان میتوانند در مراسم حاضر باشند و در نهایت 10 نفر اجازه ورود دارند، در واقع نفر یازدهم باید بیرون منتظر بماند، چون اگر حتی یک نفر ناقل بیماری کرونا باشد، بقیه هم مبتلا میشوند.» به گفته این سردفتر ازدواج، در برخی ماهها کلا آمار ازدواج بالا میرود، مثلاً ماههای ذیحجه، ذیقعده و اسفندماه، ثبت ازدواج به بالاترین میزان خود میرسد، ولی در ایام محرم و صفر یا فاطمیه با کاهش آمار روبهرو هستیم. در کل، این روزها بیشتر دخترها و پسرها به همین برگزاری مراسم ساده بسنده کرده و برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا از برگزاری مراسم توأم با تجمل خودداری میکنند، در مقابل برخی خانوادهها، هنوز پافشاری میکنند تا مراسمی برای فرزندان خود بگیرند و درخواست دارند که عاقد در محل تالار یا محلی که برای جشن در نظر گرفتهاند، حاضر شود، اما ما زیر بار نمیرویم و به هیچ قیمتی در مراسم بیرون از دفترخانه حاضر نمیشویم. البته در جریان هستم که برخی خانوادهها برای فیلمبرداری و عکاسی در مراسم از عاقد صوری استفاده میکنند. با توجه به شیوع کرونا در کشور باید از برگزاری چنین مراسمی خودداری شود و به برگزاری مراسم در دفترخانه آن هم با رعایت کامل پروتکلهای بهداشتی بسنده کرد.
پسری در دفتر نشسته و با منشی دفتر در حال قطعی کردن تاریخ عقد است. سؤال میکنم: «جشن نمی گیرید؟ در دوران کرونا چطور شد که تصمیم به ازدواج گرفتید؟» پاسخ میدهد: «از شما چه پنهان هزینههای یک عروسی هرچند ساده هم بسیار بالا است. من و خانمم کارمند هستیم و خانواده هایمان نیز وضع مالی متوسطی دارند. حقیقتاً از کم شدن هزینه عروسی خوشحال شدم. کرونا هر چقدر بدی داشت این خوبی را داشت که باعث شد بهخاطر مراسم عروسی زیر بار قرض نروم.» او میافزاید: البته دوست نداشتیم با برگزاری جشن ما کسی کرونا بگیرد و خاطرهای تلخ از عروسیمان داشته باشد.
برش
تالار ها همچنان تعطیلند
خسرو ابراهیمی نیا، رئیس اتحادیه تالارهای پذیرایی و تجهیز مجالس با اشاره به تداوم تعطیلی تالارها به «ایران» میگوید: بر اساس آمارهای موجود، رقم ازدواج در کشور پایین نیامده، اما تالارها همچنان تعطیل هستند، این در حالی است که با توجه به تعطیلی تالارها بسیاری از مردم مراسم خود را در محیطهای غیر استریل و آلوده برگزار میکنند. حتی دیده شده در یک کارواش مراسم عروسی گرفتهاند.
به گفته او، باتوجه به این که ظرفیت تالارها مشخص است و میتوان با 50 درصد یا 30 درصد ظرفیتها و رعایت کامل پروتکلهای بهداشتی مراسم را برگزار کرد، چرا این اتفاق نمیافتد. میتوانیم فاصله اجتماعی را رعایت کنیم و قبل و بعد از مراسم و در طول مراسم، همه مناطق را به طور کامل ضدعفونی کنیم. متأسفانه اماکنی که امکان رعایت پروتکلهای بهداشتی را دارند، بازگشایی نمیکنند، این مورد را هم باید لحاظ کرد که 8 ماه است کارگران تالارها بیکار هستند و راهی برای ارتزاق و امرار معاش ندارند در حالی که از اول ذیحجه تمام رستورانها، سفره خانهها و چلوکبابیها در حال فعالیت هستند. برخی در چنین اماکنی مراسم برگزار میکنند و میهمانان نزدیک هم نشسته و به هیچ عنوان هم موارد بهداشتی را رعایت نمیکنند، همواره هم پس از برگزاری چنین مجالسی، آمار بالای ابتلا به کرونا دیده میشود. برخی خانوادهها نمیتوانند از آرزوی قلبی خود در جهت برگزاری مراسم بگذرند، تالارها و باغ تالارهای بدون مجوز اطراف تهران بهعنوان مثال اطراف شهریار و کرج در حال فعالیت هستند، این در حالی است که تالارهای روباز و روبسته مجوزدار امکان فعالیت ندارند.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی کاربردی خبر داد
راهاندازی 170 مرکز نوآوری در کشور
هدی هاشمی
خبرنگار
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی کاربردی میگوید: مصوبه شورای عالی اداری مبنی بر تعطیلی دانشگاههای وابسته به دستگاههای دولتی در دانشگاه جامع علمی کاربردی اجرا شد. برخی از سازمانهای دولتی برای خودشان دانشگاه تأسیس کرده بودند تا نیروی مورد نیازشان را تأمین کنند. این درحالی است که آموزش عالی هم از دستگاهها خواست تا آنها کار خودشان را انجام دهند و اجازه دهند آموزش عالی نیز کار خودش را بکند. بر این اساس تمام وزارتخانههایی که مرکز (آموزش دانشگاهی) داشتند تعطیل شدند. با این همه در چهار سال گذشته حدود هزار مرکز علمی کاربردی در کشور وجود داشت که هماکنون مراکز ما به 560 مرکز رسیده است.
مهدخت بروجردی با اشاره به اینکه دانشگاه جامع علمی- کاربردی یک دانشگاه نسل سومی است، به خبرنگار «ایران» اظهار میکند: دانشگاه جامع به عنوان یک دانشگاه نسل سومی معروف شده است. این دانشگاه توجه اصلیاش روی کارآفرینی دانشجویان است. همانطور که میدانید نسل اول دانشگاهها به آموزش، نسل دوم به پژوهش و نسل سوم دانشگاهها به کارآفرین توجه دارند. ما برای اینکه دانشگاه نسل سومی داشته باشیم فعالیتهای بسیاری انجام دادهایم. این دانشگاه از نظر قوانین و مقررات با همه دانشگاههای کشور متفاوت است. دانشگاه جامع تنها دانشگاه کشور است که حالت فرابخشی دارد. از دولت هم بودجهای نمیگیریم. تفاوت عمده دانشگاه جامع با دیگر دانشگاهها این است که در دانشگاه ما مرکزی میتواند رشته بگیرد که محیط کار داشته باشد و تا زمانی که محیط کاری وجود نداشته باشد مجوز برای رشتهای داده نمیشود. بنابراین دانشجویان ما از آنجایی که قرار است کارآفرین باشند هم واحدهای عملی دارند و هم واحدهای نظری. یکی دیگر از تفاوتهای مهم دانشگاه جامع این است که در این دانشگاه رشتههای طولانی مدت آموزش داده نمیشود مثلاً ممکن است یک مرکز برای چند ترم رشتهای آموزش دهد. برای اینکه ما یک نیازی در جامعه احساس کردیم و آن نیاز برطرف شده و دیگر نیازی به آن رشته هم وجود ندارد.
او درباره کیفیت آموزش در این دانشگاه میگوید: چهار سال پیش بیش از هزار مرکز آموزشی داشتیم و برخی از سازمانهای دولتی هم برای خودشان دانشگاه تأسیس کرده بودند تا نیروی مورد نیازشان را تأمین کنند. اتفاقی که افتاد این بود بنابر مصوبه شورای عالی اداری و با این نگاه که فقط آموزشعالی در حوزه علوم تحقیقات و فناوری فعالیت کند تمام وزارتخانههایی که مرکز دانشگاهی داشتند مراکز خودشان را تعطیل کردند. در حال حاضر در حدود 560 مرکز داریم. همین تعدیل مراکز یک گام در جهت کیفیت بخشی دانشگاه بوده است. موضوع دیگر راهاندازی آزمونهای متمرکز است. برای اینکه بتوانیم آزمون متمرکز برگزار کنیم نیاز داشتیم که کتابهای با کیفیت منتشر کنیم. کتابهای مورد نیاز دانشجویان هم با کمک استادان برجسته تولید شد. علاوه بر این برای افزایش کیفیت در دانشگاه ما کتابخانهای را راهاندازی کردیم.
بروجردی به مدرسان دانشگاه جامع اشاره میکند و میگوید: در سالهای گذشته حدود 93 هزار مدرس در دانشگاه جامع علمی کاربردی داشتیم که این استادان مراحل مختلف گزینشهای علمی را طی نکرده بودند در 4 مرحله بررسی مدرسان را انجام دادیم و مدرسان از این پس مثل استادان وزارت علوم با فراخوان انتخاب میشوند. هماکنون چهارمین دوره فراخوان استادان انجام شده است.معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی -کاربردی به راهاندازی 170 مرکز نوآوری در کشور اشاره میکند و میگوید: استارتاپهایی در حوزههای مختلف راهاندازی کردیم و از دانشجویان خواستیم که برای مشکلات صنایع و کشاورزان راهکارهایی ارائه دهند. مرکز نوآوری و خلاقیت برای این مهم راهاندازی شده است و دانشجویان در این مرکز خلاقیتها و نوآوریهای خود را ارائه میهند. ایدهها توسط تیم داورهای برگزیده برررسی میشود و دانشجویان باید از ایدههاشان دفاع کنند. سه ایده اول را در سایتی قرار میدهیم و از تولیدکنندگان میخواهیم تا ایدههای دانشجویان را بخرند. البته در این بخش به صنایع مهم گفتیم که مشکلاتشان را اعلام کنند. آنها هم فهرستی از مسائلشان را به دانشگاه دادهاند. ما این مشکلات را در اختیار دانشجویان خلاق میگذاریم و آنها به ما فکر میدهند.
او با تأکید براینکه 70درصد دانشآموختگان دانشگاه وارد بازار کار میشوند اظهار میکند: به خاطر سامانههای متمرکزی که داریم به دانشجویانمان دسترسی داریم. ما از دانشجویان میپرسیم که آیا شاغل هستند یا خیر؟ اگر شاغلید آیا در رشتهای که تحصیل کردهاید کار میکنید؟ که 70 درصد دانشآموختگان ما اعلام کردند که شاغلند و 48 درصد از دانشآموختگان ما در رشتهای که تحصیل کردهاند کار میکنند.
مدرک تحصیلی دانشگاه جامع علمی-کاربردی مورد تأیید وزارت علوم است
همچنین سید محمد حسن پیشبین رئیس دانشگاه جامععلمی -کاربردی تهران غرب نیز اظهار میکند: نقش دانشگاه جامع این است که دانشجویان را به گونهای آموزش میدهد که در حین تحصیل مهارتهای لازم را یاد بگیرند و 60 درصد آموزش دانشجویان، عملی است برای همین مراکز دانشگاهی حداکثر 2 کیلومتر از مراکز تولید فاصله دارند.او با اشاره به دیگر همکاریهای دانشگاه جامع با صنایع بزرگ میگوید: سایپا حدود 700 نمایندگی در سراسر کشور دارد که کارمندان خود را برای آموزش به دانشگاه علمی کاربردی میفرستند و آنها از یک کارمند به متخصص تبدیل میشوند. با مثالی توضیح میدهم اینکه برخی از دانشگاههای کشور نمیتوانند با صنایع ارتباط برقرار کنند زیرا این دانشگاهها فقط آموزشهای تئوری میدهند اگر دانشجو بخواهد کار با صنعت را یاد بگیرد باید 6 ماه تا یک سال در کنار یک کارخانه آموزش ببیند تا بتواند در آن کارخانه مشغول به کار شود اما دانشجویی که از دانشگاه علمی کاربردی فارغالتحصیل میشود میتواند بلافاصله وارد بازار کار شود.اکثر دانشجویان دانشگاه علمی-کاربردی در زمان تحصیل و در دوره کاردانی مشغول به کار هستند.
پیشبین میگوید: به خانوادها توصیه میکنم که حتماً توجه لازم را در انتخاب رشته به دانشگاه علمی-کاربردی داشته باشند. برخی تصور میکنند که سطح مدرک علمی-کاربردی از دانشگاههای سراسری پایینتر است اما اینطور نیست و همانطور که دانشگاههای سراسری زیر نظر وزارت علوم امتیاز دارند و سطح علمی آنها کنترل میشود، سطح علمی دانشگاه علمی - کاربردی نیز کنترل میشود و مجموعه زیر نظر وزارت علوم است و نقش دانشگاه جامع کنترل و ارزیابی کلاسها، اساتید و دانشجویان است.او تأکید میکند: همچنین در کشور ما که بیکاری به نوعی معضل است دانشگاه علمی - کاربردی راه حل بسیار خوبی است که یک مرکز آموزشی است که دانشجو را از نظر عملی و نظری تربیت میکند و هیچ بودجهای را از دولت نمیگیرد و تمام دانشگاه با اخذ شهریه از دانشجویان اداره میشود. مدرک تحصیلی دانشگاه جامع علمی-کاربردی مورد تأیید وزارت علوم است و هیچ تفاوتی با مدرک دانشگاههای سراسری ندارد و همه در یک سطح هستند.
دکتر حمید سوری
استاد دانشگاه
در طول اپیدمی کرونا بارها صحبت از کدبندی مناطق کشور بر اساس رنگهای قرمز و نارنجی و سبز شده و اخیراً هم هرکسی رنگی مانند قرمز تیره و سیاه و... را هم بیان میکند. بدیهی است منظور از کد رنگی مناطق همانند تریاژ بیماران واکنش درخوری را در اپیدمی طلب میکند و تنها بازی با اسم رنگها نیست. گاه برای تقسیمبندی مناطق سه رنگ سبز و زرد و قرمز و گاه ۴ رنگ سبز و زرد و نارنجی و قرمز استفاده شده است. مرکز کنترل بیماریهای امریکا سه معیار اصلی را برای رنگ بندی اپیدمی در مناطق مطرح میکند که یکی تعداد موردهای جدید به ازای ۱۰۰ هزار نفر در ۱۴ روز گذشته، دوم درصد تستهای مثبت در ۱۴ روز گذشته و سوم تعداد موارد خودگزارش دهی بیماری است که دو معیار اول مهمتر و مرسوم ترند. برای هر رنگ اقداماتی باید انجام شود تا مدیریت اپیدمی به درستی صورت گیرد. مثلاً در شرایط قرمز بودن منطقه باید علاوه بر اقدامات معمول مانند ماسک و فاصلهگذاری اجتماعی سفرها ممنوع شود، مراکز فروش در حداقل ممکن اجازه فعالیت داشته باشند، مدارس تعطیل شوند ارتباط مردم در حد خانواده محدود شود و افراد در خانه میمانند و...
تعاریف عملیاتی رنگ کدها:
سبز: منطقهای است که طی ۲۸ روز گذشته هیچ مورد جدید کووید19 گزارش نشده است. یا کمتر از یک مورد مثبت به ازای ۱۰۰ هزار نفر داشته باشیم.
زرد: در منطقه یک یا بیشتر مورد بیماری تست پیسیآر دیده شده و خطر در حد قابل انتظار است. تعداد موارد جدید قطعی به ازای ۱۰۰ هزار نفر ۱ تا ۹ مورد.
نارنجی: تعداد موارد جدید قطعی ۱۰ تا ۲۴ به ازای ۱۰۰ هزار نفر و روند کلی اپیدمی بالا رونده است.
قرمز: بیش از ۲۵ مورد در روز به ازای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت و روند اپیدمی در حال ازدیاد است. از این واژهها و کدبندی رنگها باید درست استفاده شود و اقدامات لازم برای هر وضعیت انجام گیرد.
توزیع واکسن آنفلوانزا برای 3 گروه در اولویت
توزیع یکونیم میلیون دوز واکسن آنفلوانزا که از شنبه گذشته تحویل معاونت بهداشتی وزارت بهداشت داده شده بود با اولویت دریافت واکسن آنفلوانزا برای کارکنان مراکز بیمارستانی و همچنین زنان باردار و مبتلایان به بیماریهای خاص از روز گذشته در شبکههای بهداشتی سراسر کشور آغاز شد. بر اساس اعلام مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت، روند تحویل واکسن به سردخانه مرکزی واکسن تا امروز نیز ادامه دارد و به همین شکل توزیع به استانها و شهرستانها استمرار خواهد داشت. بنا به گفته دکتر محمد مهدی گویا؛ افرادی که جزو گروههای در معرض خطر بیماری آنفلوانزا هستند به صورت تلفنی با مراکز بهداشتی هماهنگی قبلی انجام دهند و ضمن اخذ نوبت مراجعه کنند تا در زمان مراجعه از خدمات سریعتر، اتلاف وقت کمتر و همچنین بدون تجمع و ازدحام بهرهمند شوند.