آسپرین بچه ها اکنون در ایران. هنگام تب، سرماخوردگی و بروز درد، اثر آسپرین بچه ها فوریست.
باطری ری .اُو.واک همیشه تازه می ماند. برای انواع رادیو ترانزیستوری و چراغ قوه.
تولید نخستین سواری در ایران
تولد پیکان
«تولد، تولد، تولدت مبارک، مبارک، مبارک تولدت مبارک...» حتماً در زندگیتان این ملودی را بارها و بارها شنیدهاید؛ یکی از مشهورترین ساختههای انوشیروان روحانی آهنگساز برجسته ایرانی که میلیونها ایرانی تاکنون شمع تولدشان را با آن خاموش کردهاند؛ اما ساخت این آهنگ قصهای عجیب دارد که به صنعت خودروسازی ایران گره میخورد.
سال 1347 احمد و محمود خیامی بنیانگذاران کارخانه ایران ناسیونال در روزهای طلایی زندگی و در نخستین سالگرد تولید اصلیترین محصول این کارخانه یعنی «پیکان» میخواستند جشن بزرگی با شرکت کارگران کارخانه در هتل ونک برگزار کنند و برای همین به فکر ساخت ملودی ایرانی افتادند و این کار را به انوشیروان روحانی سفارش دادند؛ آهنگی که در کنار پیکان خود به اثری بسیار ماندگار بدل شد.
اما برادران خیامی برای رسیدن به جشن برگزاری اولین سال تولید پیکان راهی بسیار سخت را پشت سر گذاشتند که روی کاغذ در واقع اصلاً به کارخانهداری و کارآفرینی ختم نمیشد ولی آنها با سخت کوشی، هوش بسیار زیاد، نگاه ویژه اقتصادی (بخصوص در احمد خیامی) و البته مدیریت دقیق صنعتی و نیروی انسانی (بویژه در نگاه محمود خیامی) نشان دادند «نشدی» وجود ندارد. احمد و محمود متولد مشهد بودند و در خانوادهای متوسط بزرگ شدند و پدرشان کارواشی در این شهر داشت که دو برادر از نوجوانی در آن کار میکردند و چند سال بعد با پس اندازشان آن را از پدراجاره (روزی 10 تومان) کردند و مدتی بعد با توسعهاش کار مکانیکی هم انجام میدادند. البته احمد خیامی نگاهی بشدت توسعهگرا در کار داشت و همین شد که خیلی زود نمایندگی فروش لاستیک و قطعات خودرو چند شرکت خارجی و در نهایت فروش مرسدس بنز را در مشهد راهاندازی کرد و مدتی بعد باواگذاری مدیریت این مجموعهها به محمود برادرش خود به تهران آمد تا ایدههای بزرگتری که در سرداشت را اجرایی کند. احمد که از کودکی عاشق ماشین بود در ابتدا در خیابان اکباتان نمایندگی فروش قطعات خودرو راهاندازی کرد ولی طولی نکشید به فکر عملی کردن رویایش افتاد و آن ساخت خودرو بود و همین شد که در ابتدای دهه 40 زمینی در جاده کرج خرید و تقاضای خود را به معاونت صنایع وزارت اقتصاد داد. خود او در کتاب «پیکان سرنوشت ما» دراین باره میگوید: «موقعی که متن تقاضای اجازه ساخت اتوبوس و مینیبوس را مینوشتیم، شرکتی بهنام شرکت سهامی کارخانجات صنعتی ایران ناسیونال را به ثبت رساندیم، با سرمایه 10 میلیون تومان که پنجاه درصد آن بهنام خودم و پنجاه درصد منهای یک بهنام محمود بود، بدون اینکه محمود یک شاهی بدهد و اصلاً در کار تأسیس شرکت عملاً کاری کرده باشد. یک درصد را هم بهنام پدرم ثبت کردم، زیرا طبق قانون تجارت ایران حداقل اعضای یک شرکت سهامی باید سه نفر باشد و ما کسی را بهتر از پدرم برای همکاری سراغ نداشتیم.» مدتی از ثبت درخواست احمد خیامی نگذشت که مجوز شرکت ایران ناسیونال صادر و کار ساخت سولههای کارخانه سرعت گرفت و احمد خیامی از برادرش خواست که برای ادامه راه به او بپیوندد. البته در ابتدای کار به گفته احمد خیامی برادرش تمایل چندانی به دل کندن از مشهد نداشت ولی زمانی که پافشاری برادر بزرگترش را دید راهی تهران شد. برادران خیامی اولین اتوبوس تولید شده در کارخانه ایران ناسیونال را در سال 1341 راهی خیابانهای پایتخت کردند. احمد خیامی مدیریت داخلی کارخانه ایران ناسیونال را به برادرش محمود واگذار کرده بود که مدیریتی قوی و البته دلسوزانه داشت. مثلاً احمد خیامی تعریف کرده است: «محمود هر جمعه در منزل خود مراسم دیدار برگزار میکرد و کارگران و آشنایان برای صرف صبحانه گردهم جمع میشدند و مشکلات و مسائل را در همان دیدارها مطرح و حل میکردند» اما ساخت اتوبوس کف خواستهها و نگاه احمد و محمود خیامی نبود؛ آنها بسیار بلند پرواز بودند و وقتی دیدند که از پس تولید خودرو آن هم اتوبوس برآمدهاند به فکر راهاندازی خط تولید خودروسواری افتادند؛ آن هم خودرویی که ایرانیها قدرت خریدش را داشته باشند و به نوعی به وسیله نقلیه خانواده ایرانی بدل شود. تا آن زمان تنها مدلهایی از جیپ و فیات در ایران مونتاژ میشد برای همین برادران خیامی تلاش کردند تا با همکاری یک شرکت خودروساز خارجی در ایران خط تولید رسمی خودرو راهاندازی کنند، اتفاقی که چندسال طول کشید ولی در نهایت به امضای قرارداد تولید خودرو پیکان بین شرکت ایران ناسیونال (که بعد از انقلاب به ایران خودرو تغییر نام داد) و گروه صنعتی روتس (Group Rootes) انگلستان که در حال ورشکستگی بود، منجر شد. طراحی اصلی پیکان کاری از شرکت تالبوت از زیر مجموعههای گروه روتس بود.
احمد خیامی سفر خود به اروپا برای پیدا کردن یک شریک کاری را اینگونه تعریف کرده است: «پس از بینتیجه بودن مذاکره با بیام و، فورد، فیات در آلمان و ایتالیا به دعوت لرد روتس، رئیس کارخانجات هیلمن، راهی انگلستان شدم و سرانجام با همین کارخانه به توافق رسیدم. در ضمن صحبت با آنها فهمیدم اتومبیلی در دست ساخت دارند که آن را Arow (به فارسی: پیکان) مینامیدند. پس از ۹ روز برای دیدن اتاق اتومبیل پیشنهادی روتس [رئیس کارخانجات هیلمن] بهنام پیکان مجدداً به لندن بازگشتم. آنها طرح اتاق یک سواری را با مواد پلاستیکی ساخته بودند. طرح چندان هم بد نبود. به آنها گفتم بهتر نیست جلو و عقب این اتاق را به صورتی که روی تخته سیاه کشیدم تغییر بدهید؟ و آن طرحی بود که از جلو و عقب اتومبیلهای ۲۵۰ که تازه مرسدس به بازار داده بود اقتباس کرده بودم و با طرح بنز کمی اختلاف داشت.»
با امضا توافق نهایی بین شرکتهای ایران ناسیونال و هیلمن اقدامات لازم برای راهاندازی خط تولید پیکان در ایران راهاندازی شد و در نهایت تولید پیکان در سال 1346 در ایران با تولید 60 هزار دستگاه خودرو در سال شروع شد. خودرویی که تولید آن تا سال 1384 ادامه داشت و در نهایت پس از 38 سال و تولید دو میلیون و 295 هزار دستگاه به موزه خاطرهها پیوست. خودرویی که البته ملودی «تولدت مبارک» یک سالگی آن همچنان سر زبانهاست.
تهیه و تنظیم:حسن مجیدی
گاری های تهران جمع آوری می شود
به دستور دولت و به موجب تصمیمات کمیسیون تاکسیرانی گاری های تهران جمع آوری و بجای آنها موتورهای بارکش شروع بکار می کنند.
روزنامه اطلاعات - دوشنبه 3 مهر۱۳46
دانشآموزان با تلفن، مسائل ریاضی حل میکنند
خانمها شبکه تلفن را فلج کرده اند!
خانمها، بعضی از دانشآموزان وعدهای از آقایان که پای تلفن زیاد حرف میزنند باعث اختلال شبکه تلفنی تهران شدهاند ۸۰ درصد خانمها بیش از ۱۰ تا ۲۰ دقیقه خط تلفنی را اشغال میکنند!
این نتایج را شرکت تلفن در بررسی اشکالات ناشی از اشغال شبکه تلفن تهران و آزاد نشدن خطوط بهدست آورده است؛ از یک میلیون بار مکالمات تلفنی که همه روزه در تهران انجام میشود، چهل درصد آن را خانمها انجام میدهند و این قبیل مکالمات که مدت آن بسیار طولانی است، شبکه تلفنی تهران را فلج کرده و مراکز تلفن و شبکه کابل را به صورت غیر فعال در آورده است.
مکالمه خانمها
مقامات شرکت تلفن اعلام کردند که خانمهای تهران در ساعات اداری روز و در شب و لحظاتی که مردم شهر و ادارات کارهای خود را با تلفن انجام میدهند، شبکه را مدت مدیدی اشغال کرده و به درد دل و گفتوگو و تعریف میهمانیها و شب نشینیهایی که رفتهاند میپردازند که این قبیل گفتوگوها بهطور کلی هر یک بیش از ۱۰ تا ۲۰ دقیقه بطول میانجامد و همین که 10 یا بیست هزار نفر در آن واحد به این طریق از تلفن استفاده میکنند، ظرفیت شبکه پر میشود و مکالمه برای دیگران مشکل و گاهی غیر مقدور میگردد.
حل مسائل ریاضی!
مقامات شرکت تلفن اعلام کردند که دانشآموزان مسائل ریاضی را با تلفن حل میکنند و گاهی یک سلکتور و دو رشته از سلکتور و دو رشته از سیم کابلهای ارتباطی به این صورت اشغال میشود و سایر مردم همه این ناراحتیها را از شرکت تلفن میبینند. شرکت تلفن از مردم تهران درخواست کرد که در ساعات اداری و در موقع کار ادارات دولتی ترتیبی بدهند که حداکثر مدت مکالمات بیش از ۳ تا ۵ دقیقه بطول نینجامد.
روزنامه اطلاعات - یکشنبه 28 آبان 1346
شهر زیرزمینی در کویر لوت پیدا شد
هیأت زمینشناسی ایران و فرانسه که در کویر لوت مشغول مطالعه و تحقیقات زمینشناسی است اعلام داشت، در قسمتی از کویر آثاری از یک شهر قدیمی بهدست آمده که احتمالاً «شهر لوت» میباشد و نام کویر لوت از آن گرفته شده است.
سرپرست این هیأت گفت: شهر زیرزمینی مکشوفه حدود 12 کیلومتر طول و شش کیلومتر عرض دارد و ضمن حفاری این محل تعدادی ظروف سفالی، سنگی و مفرغی و مقداری ابزار و وسایل کار مربوط به دوران قدیم بهدست آمده است.
سرپرست هیأت زمین شناسی فرانسه، استاد دانشگاه سوربن میباشد که به اتفاق چهار زمین شناس فرانسوی به ایران آمده و در منطقه شهداد، یکی از بخشهای کنار کویر لوت به مطالعات زمین شناسی پرداخته است و گروه زمین شناسان ایرانی به سرپرستی آقای دکتر مستوفی نیز با آنان همکاری میکند. هیأت زمینشناسان فرانسوی تا به حال در اغلب کویرهای دنیا به مطالعه پرداخته و کویر لوت آخرین کویری است که مورد مطالعه آنان قرار میگیرد. با اینکه هدف این زمین شناسان تحقیقات باستان شناسی نیست، معهذا با کشف آثار و علائم شهر زیرزمینی در کویر لوت به تحقیقات خود در این باره ادامه میدهند.
روزنامه اطلاعات- شنبه 9 دی 1346
مرگ غلامرضا تختی
ضربه در هتل آتلانتیک
غلامرضا تختی [متولد سال ۱۳۰۹ در محله خانی آباد تهران ] قهرمان معروف کشتی جهان، امروز در هتل آتلانتیک خودکشی کرد. ساعت یازده صبح به آقای علی گرگانی دادستان تهران خبر رسید که غلامرضا تختی خودکشی کرده و یک وصیت نامه از او باقی مانده است.
جسد تختی در ساعت نیم بعد از ظهر از هتل به پزشکی قانونی منتقل شد. بنابر اظهارکارکنان هتل آتلانتیک، تختی پریشب دیر وقت به هتل آتلانتیک مراجعه کرد و اتاقی خواست و اضافه کرد که چون دیر وقت است نمیخواهد به خانه برود و از کارکنان هتل تقاضا نمود که نامش را در دفتر هتل ثبت نکنند. تختی روز بعد (دیروز) پس از صرف صبحانه از هتل خارج شد، اما دیشب به هتل بازگشت و وارد اتاق شماره ۲۳ گردید و دیگر خارج نشد. کارکنان هتل صبح امروز متوجه شدند که اتومبیل تختی پنچر است برای اینکه ناراحت نشود به اتاق او تلفن کردند تا کلید اتومبیل را بدهد و آنها چرخ اتومبیل را عوض کنند، اما هر چه تلفن زنگ زد تختی جواب نداد. کارکنان هتل که از این وضع نگران شده بودند، به مقابل اتاق او رفته و چون باز هم صدایی از داخل اتاق نشنیدند و از طرفی ملاحظه کردند که در اتاق قفل است در را شکستند و با جسد تختی روبهرو شدند.به گفته کارکنان هتل، تختی قبل از اینکه به این اتاق برود از آنها کاغذ و مدادی گرفت و روی این کاغذ نوشته است که کسی مسئول مرگ او نیست چون از زندگی سیر شده خودکشی کرده است. وصیت نامه تختی محضری و هم اکنون در اختیار بازپرس است. پارهای از کارکنان هتل نیز میگفتند که تختی از سه شب پیش به آنجا آمده بود و نوشتههای تقویم و کاغذی که از او بجای مانده غیر از وصیت نامه رسمی ظاهراً حکایت از وجود اختلافات خانوادگی در زندگی او میکند.
خبر درگذشت تختی بسرعت در تهران انتشار یافت و در ساعت یک بعدازظهر عدهای از ورزشکاران بخصوص کشتی گیران و دوستان و آشنایان و جمعی از بستگان تختی جهت اطلاع از علت مرگ او به پزشکی قانونی آمده بودند.
مرحوم غلامرضا تختی روز شانزدهم دی ماه دو روز قبل در محضر اسناد رسمی شماره ۲۰۲ وصیت نامه خود را تنظیم کرد. متن این وصیت نامه که در اختیار بازپرس است هنوز فاش نشده است ولی تختی در این وصیت نامه برای خود یک وصی تعیین کرده است.حدود ساعت دو و سه ربع بعدازظهر امروز جنازه مرحوم تختی از اداره پزشکی قانونی با شرکت هزاران نفر تشییع شد و جنازه به ابن بابویه منتقل گردید....
روزنامه اطلاعات - دوشنبه 18 دی 1346
افتتاح سازمان بورس تهران
ایجاد بورس اوراق بهادار در ایران، به سال 1315 بر میگردد. در این سال، یک کارشناس هلندی و یک کارشناس بلژیکی بهنام «وانلوترفلد» به منظور بررسی و اقدام درمورد تهیه و تنظیم مقررات قانونی ناظر بر فعالیت بورس اوراق بهادار، به ایران آمدند، اما مطالعات آنها با آغاز جنگ جهانی دوم متوقف ماند. پس از کودتای 28 مرداد1332، مجدداً در سال 1333 مأموریت تشکیل بورس اوراق بهادار به اتاق بازرگانی و صنایع و معادن، بانک مرکزی و وزارت بازرگانی وقت محول گردید. این گروه پس از دوازده سال تحقیق و بررسی درسال 1345 قانون و مقررات تشکیل بورس اوراق بهادار تهران را تهیه و لایحه مربوطه را به مجلس شورای ملی ارسال داشتند که این لایحه در اردیبهشت سال 1345 تصویب شد. سرانجام بورس اوراق بهادار تهران روز 15 بهمن سال 1346 افتتاح شد.
اولین اطلاعیه سازمان بورس تهران
«بدینوسیله بهاطلاع عموم میرساند که داد و ستد اوراق بهادار در بورس تهران از تاریخ یکشنبه 15 بهمن ماه 1346 شروع میشود و تالار معاملات بورس تا آگهی بعدی هر هفته روزهای یکشنبه از ساعت یازده صبح تا ظهر دایر خواهد بود.
همچنین اطلاع میدهد که سهام بانک توسعه صنعتی و معدنی ایران برای معامله در بورس مورد تصویب هیأت پذیرش اوراق بهادار قرار گرفته و قابل معامله در بورس میباشد. علاقهمندان میتوانند برای خرید و فروش سهام بانک نامبرده به کارگزاری مجاز بورس که اسامی آنها بهشرح ذیل است مراجعه نمایند:
بانک اعتبارات ایران
بانک اعتبارات صنعتی
بانک ایران و انگلیس
بانک ایران و خاورمیانه
بانک ایرانیان
بانک بازرگانی ایران
بانک بینالمللی ایران و ژاپن
بانک پارس
بانک تجارت خارجی ایران
بانک تجارتی ایران و هلند
بانک توسعه صنعتی و معدنی ایران
بانک تهران
بانک سپه
بانک صادرات ایران
بانک عمران
بانک ملی ایران»
دبیرکل سازمان بورس تهران- دکتر فریدون مهدوی
روزنامه آیندگان- یکشنبه 8 بهمن 1346