ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
رئیس دفتر و معاون پارلمانی رئیس جمهوری در گفتوگو با «ایران» تأکید کردند
نظر دولت همچنان لایحه جامع انتخابات است
امیری: به عنوان یک کارشناس حقوقی میگویم بخشهایی از طرح مجلس، خلاف قانون اساسی است
گروه سیاســـــــی/دولت میگوید مجلســــــیها بایــــــد به جــــــــای طرحنویسیهای سریع خود، لایحه جامع انتخابات را که از یک سال و نیم قبل در بهارستان مسکوت مانده روی میز بگذارند؛ این توصیهای است که رئیس دفتر رئیس جمهوری و معاون پارلمانی دولت در گفت و گو با «ایران» مطرح کردهاند. در مجلس اما چیزی که مشهود است، شتاب و عجله برای تصویب طرحهای انتخاباتی تا موعد آذرماه است. عجلهای با یک پیام مشخص؛ مجلسنشینان میخواهند انتخابات بعدی را با یک قانون جدید اجرا کنند. طرح پیشنهادی قانون آنها اما تا همین جا مورد انتقادات زیادی بوده. نه فقط اصلاحطلبان و حامیان دولت، بلکه حتی اصولگرایان طرفدار مجلس یازدهم هم گفتهاند طرحهای انتخاباتی اخیر نه کارشناسی است و نه دقیق. نمونه برجسته این موضع در مقالات انتقادی دو هفته قبل خبرگزاری «تسنیم» و روزنامه «کیهان» منتشر شد. با این همه در روزهای اخیر باز هم رئیس و نایب رئیس کمیسیون شوراهای مجلس گفتهاند که بر بررسی و تصویب سریع این طرحها خصوصاً طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری اصرار دارند. در سخنان اخیر محمدصالح جوکار و محمدحسن آصفری یک مسأله دیگر هم مورد تأکید بود؛ حضور نمایندگان دولت و وزارت کشور در جلسات بررسی این طرحها در کمیسیون. اتفاقی که این سؤال را ایجاد میکرد؛ آیا دولت از موضع اصرار بر لایحه جامع انتخابات عقب نشست و همراه طرحهای سهگانه مجلس شده؟ محمود واعظی و حسینعلی امیری در گفتوگو با «ایران» تأکید میکنند که پاسخ این سؤال منفی است و همچنان دولت لایحه جامع انتخابات را برای اصلاحات این حوزه، از همه لحاظ دارای اولویت میداند.
تقاضای دولت؛ تقدم لایحه جامع انتخابات بر طرحهای مجلس
دیروز ابتدا قائم مقام وزیر کشور در امور مجلس بود که به مسأله حضور نمایندگان وزارت کشور در جلسات کمیسیون شوراها واکنش نشاد داد و تأکید کرد که همچنان «توصیه وزارت کشور به مجلس، در دستور کار قرار دادن لایحه جامع انتخابات است.» به گزارش پایگاه اطلاعرسانی وزارت کشور، آن طور که محمدجواد کولیوند گفته است، این وزارت به دعوت کمیسیون شوراهای مجلس در جلسات بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات شرکت کرده و «طبعاً نظرات مخالف یا موافق خود را پیرامون مفاد طرح» عنوان کرده است. با این وجود کولیوند تأکید کرده است: «از نظر ما، بررسی لایحه جامع انتخابات که از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی ارسال شده، کارشناسیترین روش برای رفع دغدغههای موجود نمایندگان محترم است.» موضوع دیگر مورد تأکید کولیوند این بوده که وزارت کشور هیچ نقشی در تهیه و تدوین طرح اصلاح قانون انتخابات نداشته است. پیام این سخنان کاملاً مشخص است؛ وزارت کشور موافقتی با کلیات طرحهای انتخاباتی مجلس ندارد و لایحه جامع انتخابات را دارای اولویت میداند.
اما آن طور که محمود واعظی دیروز به «ایران» گفت، به نظر میرسد حساسیتها در دولت بر روی طرحهای انتخاباتی مجلس افزایش یافته. چرا که واعظی خبر داده که معاون امور مجلس رئیس جمهوری در همین رابطه به دولت گزارش داده است. واعظی این را هم افزوده که «فعلاً نیتخوانی نمیکنیم کسانی که این طرح را دادهاند، نیت خاصی داشته باشند. تأکید ما بر همان لایحه جامع انتخابات دولت است.» واعظی در سخنانش افزوده است: «نظر ما بر این است لایحه ای که در کمیسیونهای مختلف با حضور همه ذی نفعان بررسی شده، مراحل خود را طی کرده و در خود دولت هم بحث شده است، اعتقاد و فکر دولت این است که میبایست آن لایحه به بحث گذاشته شود. ما متأسفیم که هم این لایحه و تعداد دیگری از لوایح ما در مجلس گذشته بررسی نشد و اکنون در مجلس فعلی هم به جای اینکه ابتدا به لوایح بپردازند و اگر لوایح اشکالی دارد، آنها را اصلاح کنند، دنبال طرح هستند. لذا نظر من بر این است که بیشتر روی لایحهای که دولت داده است باید متمرکز شوند.» حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهوری هم به «ایران» گفته است: «این لایحه که از هر نظر جامع است، با فوریت تقدیم مجلس قبلی شد، اما متأسفانه مورد رسیدگی قرار نگرفت. من از نمایندگان مجلس تقاضا میکنم به جای پرداختن به طرح به لایحه جامع انتخابات بپردازند که از غنای کارشناسی خوبی برخوردار است و حاصل تجربه مدیران اجرایی در انتخابات مختلف و صاحب نظران و احزاب و گروههای سیاسی با هر سلیقه سیاسی است که در کشور وجود دارد.»
پشتوانه کارشناسی؛ برگ برنده لایحه دولت
نکتهای که دولتیها روی آن تأکید دارند پشتوانه کارشناسی لایحه جامع انتخابات است. پیشتر بسیاری از ناظران و حتی تحلیلگرانی از جریان اصولگرا به این نکته اشاره کرده بودند که طرحهای انتخاباتی مجلس شتابزده و بدون بررسی قبلی و کارشناسی تهیه شده. دولتیها هر چند این ایراد را مستقیم مطرح نمیکنند اما وقتی بر پشتوانه کارشناسی و فنی لایحه جامع انتخابات تأکید دارند، میتوان فهمید که منظورشان کیفیت پایین طرحهای مجلس از این لحاظ هم هست. حسینعلی امیری در همین رابطه به «ایران» توضیح داده است: « لایحه جامع انتخابات در جلسات مختلف کمیسیون سیاسی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و کنشگران سیاسی نسبت به پیشنویس آن اظهار نظر کردند، احزاب و گروههای سیاسی هم نظرات خود را اعلام کردند، این پیشنویس در سیاست وزارت کشور قرار گرفت و صاحب نظران دیگرهم درباره این لایحه اظهار نظر کردند.
بنابراین دولت و کارشناسان و ناظران و مجریان از بخشهای مختلف با سلیقههای مختلف سیاسی وقت زیادی برای تهیه لایحه جامع انتخابات صرف کردند.» این در حالی است که هفته گذشته مسئولان احزاب مختلف و حتی مقامات خانه احزاب به «ایران» گفته بودند که طراحان طرحهای انتخاباتی مجلس به هیچ عنوان برای تدوین این طرحها با آنها به عنوان یکی از مراجع مهم سیاسی کشور، مشورت و گفتوگو نکرده بودند. محمود واعظی هم در سخنان خود بر همین موضوع تأکید کرده و لایحه جامع انتخابات را حاصل بحثهای کارشناسی در سطوح مختلف و کمیسیونهای دولت عنوان کرده است.
ایرادات حقوقی معاون پارلمانی دولت به طرح مجلس
حسینعلی امیری البته ایرادات بیشتری هم به طرح مجلس گرفته و گفته است: «به نظر من این طرح از جامعیت لایحه دولت برخوردار نیست، ضمن اینکه از نظر ادبیات قانونگذاری نیز غنای لازم را ندارد. البته به عنوان یک کارشناس حقوقی میگویم که بخشهایی از این طرح، خلاف قانون اساسی است و فکر میکنم در شورای محترم نگهبان مورد ایراد قرار بگیرد.» او در بیان ایرادات مد نظر خود توضیح داده است: «به طور مفصل میتوان به این مساله پرداخت، اما به ویژه بخشهایی که درباره شرایط نامزدها هست که در اصل 115 قانون اساسی تعریف شده، یعنی بحث رجل سیاسی، رجل مذهبی یا مدیر و مدبر، اینها معیارهای کیفی هستند که از نظر قانون اساسی تبدیل آنها به معیارهای کمی آسان نیست. ضمن اینکه در مجالس گذشته هم مشابه این طرحها را داشتیم که مورد ایراد شورای محترم نگهبان قرار گرفت، لذا تقاضای من از نمایندگان محترم مجلس این است که لایحه جامع انتخابات را بررسی کنند. دولت این لایحه را با فوریت تقدیم مجلس شورای اسلامی کرده بود، کار آمادهای است و صدها ساعت وقت صرف تدوین این لایحه شده است. اگر به جای طرح به این لایحه بپردازند، به نفع کشور است و در وقت مجلس شورای اسلامی هم صرفه جویی میشود و میتوانند اولویتهای دیگر را در دستور کار قرار دهند.»
او درباره مغایرت این طرح با روح جمهوریت نظام هم توضیح داده که «نظام ما ترکیبی از جمهوریت و اسلامیت است. هر طرحی که بخواهد اسلامیت یا جمهوریت نظام را محدود کند، با روح قانون اساسی، نظرات حضرت امام(ره) و منویات مقام معظم رهبری سازگاری ندارد. خوشبختانه برای کنترل این موضوع، قانون اساسی شورای محترم نگهبان را مرجع رسمی بررسی عدم مغایرت مصوبات مجلس با شرع مقدس و قانون اساسی قرار داده است. امیدواریم کار به آنجا نرسد که وقت زیادی صرف شود و در نهایت طرح در شورا مورد ایراد قرار بگیرد.»
تروئیکای اروپایی در بیانیهای موضع قبلی خود را یادآور شد
امریکا حق استفاده از مکانیسم ماشه را ندارد
گروه سیاسی/ آلمان، انگلیس و فرانسه در بیانیه مشترکی که در نشست اخیر شورای حکام آژانس بینالمللی انرژی اتمی درباره فعالیتهای راستیآزمایی و نظارت بر برنامه هستهای جمهوری اسلامی ایران منتشر کردند، بر تعهد خود برای حفظ و اجرای کامل توافق هستهای ایران تأکید و اعلام کردند که تروئیکای اروپایی بیش از تعهدات خود کار کرد تا روند تجارت مشروع با ایران را تسهیل کند که شامل مکانیسم اینستکس نیز میشود. سه کشور اروپایی در ادامه این بیانیه درباره اطلاعیه ایران برای نصب سانتریفیوژهای جدید در تأسیسات غنیسازی نطنز، ابراز نگرانی کردند و گفتند: «این امر، ظرفیت غنیسازی ایران را افزایش داده و از محدودیتهای برجام در این حوزه، تعداد و مکان سانتریفیوژها عبور میکند. ما از ایران میخواهیم از این گامها اجتناب کند.» ابراز نگرانی درباره افزایش ذخایر اورانیوم غنی شده ایران که به گزارش آژانس به ده برابر محدودیت برجام رسیده است، از دیگر محورهای بیانیه اروپا بود. این سه کشور با اشاره به نشست کمیسیون مشترک برجام در یازدهم شهریور اعلام کردند که به تلاشهای خود برای به عقب برگرداندن همه اقدامات هستهای ایران تلاش خواهند کرد. این سه کشور اروپایی با اشاره به نامه امریکا به شورای امنیت سازمان ملل و ارجاع به رویههای ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ با هدف فعال کردن مکانیسم ماشه، یادآور شده است که همچنان بر مواضع اعلامی خود در بیانیه مشترک 20 آگوست پایبند است. این کشورها در آن بیانیه مشترک با اعلام اینکه امریکا عضوی از برجام به شمار نمیآید، حق رجوع این کشور به مکانیسم ماشه را رد و اعلام کردند که با امریکا همراهی نخواهند کرد. «میخائیل اولیانوف»، نماینده روسیه در سازمانهای بینالمللی در وین هم در صفحه توئیترش حمایت از آژانس، حمایت از توافق هستهای، ضرورت بازگشت ایران به پایبندی کامل به تعهدات هستهای و ابراز تأسف از موضع امریکا را چهار نکته اصلی عنوان کرد که در مذاکرات شورای حکام آژانس درباره راستی آزمایی در ایران مطرح شد. اولیانوف همچنین نوشت: «مذاکرات در شورای حکام آژانس نشان میدهد که عملاً هیچکسی تلاشهای مضحک امریکا برای نشان دادن خود به عنوان عضوی خودخوانده از توافق هستهای را نمیپذیرد. واشنگتن خود را در سال ۲۰۱۸ با خروج از توافق هستهای از موقعیتش محروم کرد.»
بیانیه آژانس در حالی منتشر شد که جدیدترین نشست شورای حکام آژانس به بررسی روند فعالیت هستهای ایران و موضوعات اختلافی جدید پرداخت. این در حالی بود که آغاز همکاریهای جدید میان ایران و آژانس و تفاهم برای دسترسی آژانس به مراکز مورد درخواست در ایران، به مانعی برای صدور یک قطعنامه علیه ایران در شورای حکام منجر شد تا کشورهای اروپایی به جای صدور یک قطعنامه دیگر که میتوانست پرونده ایران را به شورای امنیت ارجاع دهد، به صدور یک بیانیه با مواضع تکراری اکتفا کند.
تفسیر عجیب و خودسرانه امریکا از قطعنامه 2231
محسن بهاروند، معاون امور حقوقی و بینالمللی وزارت امور خارجه ایران در نشست شورای حکام آژانس به تشریح مواضع ایران در خصوص برجام پرداخت. او با بیان اینکه گزارش مدیرکل بار دیگر نشان داد که سطح همکاری بین ایران و آژانس در همان سطحی که تاکنون بوده، میباشد، گفت: «حتی در شرایط دشوار ناشی از همهگیری کرونا، فعالیتهای راستی آزمایی آژانس بدون هیچ مانعی انجام شدهاند و بدون اخلال ادامه دارند. گزارش مدیرکل مجدداً حاکی از این است که آژانس به انجام مأموریت خود در رابطه با فعالیتهای راستیآزمایی تحت برجام، ادامه میدهد.»
معاون وزیر خارجه ایران به اقدامات اخیر امریکا برای استفاده از مکانیسم «اسنپبک» اشاره کرد و گفت: «دولت ایالات متحده اخیراً وارد فاز دیگری از خرابکاری شده که به نوعی با یک بحث حقوقی منحرف شده است. آنها موضوع به اصطلاح اسنپبک را بر اساس یک تفسیر عجیب و غیرحرفهای و قرائتی خودسرانه از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت مطرح کردند. آنها قصد داشتند تا از این قطعنامه استفاده کنند، به طوری که وانمود کنند که از مشارکتکنندگان در برجام هستند.» بهاروند در ادامه افزود: «حقیقت ساده است، ایالات متحده عضو برجام نیست که بخواهد از به اصطلاح اسنپبک استفاده کند و اگر برای تخریب برجام به قطعنامه ۲۲۳۱ استناد میکند، راه را اشتباه رفته است؛ زیرا اولاً هدف اصلی قطعنامه ۲۲۳۱ حفظ توافق و ارتقای اجرای برجام است، نه تبدیل آن به ابزاری برای تخریب برجام؛ و ثانیاً انجام اسنپ بک دارای رویهای مشخص است که از طریق کمیسیون مشترک اعضای برجام میگذرد و برای این کار، طرف آغازگر باید عضو کمیسیون مشترک باشد تا بتواند آن کار را انجام دهد. حتی اگر امریکا عضو برجام هم بود، بدون اجرای تعهدات برجامی توأم با حسن نیت خود، نمیتوانست به اسنپبک استناد کند.» این دیپلمات ارشد ایرانی همچنین در واکنش به هشدار اروپا برای بازگشت ایران به تعهدات برجامیاش گفت: «اروپاییها باید تعهدات خود را به طور کامل و مؤثر ذیل برجام اجرا کنند و البته پاسخ سؤال مطرح شده منفی خواهد بود اگر ایران نتواند از حقوق خود طبق برجام و قوانین بینالمللی به طور کلی بهرهمند شود. در صورت عدم توازن بین حقوق و تعهدات ایران بر اساس توافقنامه و تضعیف چند جانبهگرایی و تداوم حاکمیت یکجانبهگرایی به صورت فعال یا منفعل، باز هم پاسخ منفی است.»
حراج شرافت عربی
ادامه از صفحه اول
اگر چه انتخابات در امریکا بخصوص در این ایام متمرکز بر کرونا، تظاهرات و ناآرامیهای امریکا و موضوعات اقتصادی است و هرکس نشان دهد میتواند این مسائل را حل و فصل کند، شانس بیشتری در انتخابات دارد. با این حال سیاست خارجی هم - هر چند با تأثیری محدود - میتواند برای کاندیداها آراء جمع کند. آقای ترامپ در این اندیشه است که رأی حوزههای میشیگان و فلوریدا را که جمعیت یهودی قابل توجهی دارند و از حوزههای کلیدی در انتخابات امریکا هستند بهدست آورد. بنابر این در ضلع امریکایی، ترامپ از قبال این توافق درصدد استفاده انتخاباتی است.
ضلع دیگر این ماجرا رژیم صهیونیستی است. بعد از «کمپ دیوید» در حوزه روابط میان اسرائیل و کشورهای عربی و اسلامی، اسرائیل همواره یک شکست خورده به شمار میرود. اسرائیل از این توافق به دنبال خارج شدن از انزوا است و برای این هدف از ضعف نفس و بیهویتی کشورهای کوچکی مانند امارات و بحرین بهره گرفته است. همچنین اسرائیل با این اقدامات درصدد ایجاد نفاق میان کشورهای اسلامی و تضییع هر چه بیشتر حقوق مردم فلسطین است. در ضلع سوم این ماجرا جهان عرب و کشورهای اسلامی قرار دارند. متأسفانه رخوت و بیعملی در میان این کشورها هر روز بیشتر شده است. دیدیم که از اتحادیه عرب یا سازمان کنفرانس اسلامی هیچ صدایی در نیامد. مرعوب بودن این مجموعه موجب گستاخی بیشتر امریکا و رژیم صهیونیستی و تنها ماندن مردم فلسطین شده است.
ضلع چهارم بحرین و اماراتاند. کشورهایی که آلت فعل رژیم صهیونیستی شدند و با این خیانت بزرگ به سینه مردم فلسطین و آرمانهای آنها خنجر زدند. این قبیل کشورها از این توافق هیچ دستاوردی به همراه نخواهند داشت. زیرا آنان پیشتر خود را به امریکا عرضه کرده و فروخته بودند. رژیم صهیونیستی هیچ چیزی بیشتر از آنچه امریکا در اختیار این دو کشور میگذارد به آنها نخواهد داد؛ بیآبرویی و منفور شدن در افکار عمومی مسلمانان. خیانتی که این دو کشور کردند دیر یا زود گریبان آنها را خواهد گرفت؛ همچنان که در مصر و یا در نقاط دیگر شاهد آن بودیم.
ضلع پنجم این حوادث مردم محروم فلسطیناند که آرمانهایشان از سوی سیاستمداران بیمایه به سخره گرفته شده و خود را در جهان عرب بیش از گذشته تنها میبینند. اما آنچه موجب دلگرمی و امید است مقاومت و مبارزه قهرمانانه مردم فلسطین و پایبندی به آرمانشان است. مواضعی که مسئولان فلسطینی با هر گرایشی در این روزها اتخاذ کردهاند حاکی از خشم آنها از این توافق و خیانتی است که از سوی همکیشان و همنژادان خود دیدهاند.
بنابر آنچه ذکر شد، به نظر نمیرسد این قبیل توافقات دیرپا باشد و به رژیم صهیونیستی کمکی کند. از آنسو دولتهایی که چنین اقدامی کردهاند هم در میان مردم خود و هم در میان کشورهای اسلامی بیاعتبار میشوند. مشکلی که وجود داشت رابطه داشتن یا نداشتن با رژیم صهیونیستی نبود. این قبیل روابط هم هیچ چیز را تغییر نمیدهد. رژیم صهیونیستی همچنان یک رژیم اشغالگر و نامشروع است. رژیمی که باعث آواره شدن میلیونها فلسطینی شده است. برقراری روابط اینچنینی در این ماهیت هیچ تغییری نمیدهد. همچنان که روابط گسترده رژیم صهیونیستی با امریکا و متحدانش و کشورهای اروپایی ذرهای از ماهیت جنایتکارانه رژیم صهیونیستی را تغییر نداده است. شاید در بادی امر این رژیم خود را پیروز ماجرا بداند و تصور کند توانسته قدری از انزوای خود بکاهد؛ اما بدون تردید صف انقلابیون و مقاومت در حمایت از مردم بیدفاع فلسطین مستحکمتر شده و کیان رژیم صهیونیستی را بر باد خواهد داد.
اگر چه انتخابات در امریکا بخصوص در این ایام متمرکز بر کرونا، تظاهرات و ناآرامیهای امریکا و موضوعات اقتصادی است و هرکس نشان دهد میتواند این مسائل را حل و فصل کند، شانس بیشتری در انتخابات دارد. با این حال سیاست خارجی هم - هر چند با تأثیری محدود - میتواند برای کاندیداها آراء جمع کند. آقای ترامپ در این اندیشه است که رأی حوزههای میشیگان و فلوریدا را که جمعیت یهودی قابل توجهی دارند و از حوزههای کلیدی در انتخابات امریکا هستند بهدست آورد. بنابر این در ضلع امریکایی، ترامپ از قبال این توافق درصدد استفاده انتخاباتی است.
ضلع دیگر این ماجرا رژیم صهیونیستی است. بعد از «کمپ دیوید» در حوزه روابط میان اسرائیل و کشورهای عربی و اسلامی، اسرائیل همواره یک شکست خورده به شمار میرود. اسرائیل از این توافق به دنبال خارج شدن از انزوا است و برای این هدف از ضعف نفس و بیهویتی کشورهای کوچکی مانند امارات و بحرین بهره گرفته است. همچنین اسرائیل با این اقدامات درصدد ایجاد نفاق میان کشورهای اسلامی و تضییع هر چه بیشتر حقوق مردم فلسطین است. در ضلع سوم این ماجرا جهان عرب و کشورهای اسلامی قرار دارند. متأسفانه رخوت و بیعملی در میان این کشورها هر روز بیشتر شده است. دیدیم که از اتحادیه عرب یا سازمان کنفرانس اسلامی هیچ صدایی در نیامد. مرعوب بودن این مجموعه موجب گستاخی بیشتر امریکا و رژیم صهیونیستی و تنها ماندن مردم فلسطین شده است.
ضلع چهارم بحرین و اماراتاند. کشورهایی که آلت فعل رژیم صهیونیستی شدند و با این خیانت بزرگ به سینه مردم فلسطین و آرمانهای آنها خنجر زدند. این قبیل کشورها از این توافق هیچ دستاوردی به همراه نخواهند داشت. زیرا آنان پیشتر خود را به امریکا عرضه کرده و فروخته بودند. رژیم صهیونیستی هیچ چیزی بیشتر از آنچه امریکا در اختیار این دو کشور میگذارد به آنها نخواهد داد؛ بیآبرویی و منفور شدن در افکار عمومی مسلمانان. خیانتی که این دو کشور کردند دیر یا زود گریبان آنها را خواهد گرفت؛ همچنان که در مصر و یا در نقاط دیگر شاهد آن بودیم.
ضلع پنجم این حوادث مردم محروم فلسطیناند که آرمانهایشان از سوی سیاستمداران بیمایه به سخره گرفته شده و خود را در جهان عرب بیش از گذشته تنها میبینند. اما آنچه موجب دلگرمی و امید است مقاومت و مبارزه قهرمانانه مردم فلسطین و پایبندی به آرمانشان است. مواضعی که مسئولان فلسطینی با هر گرایشی در این روزها اتخاذ کردهاند حاکی از خشم آنها از این توافق و خیانتی است که از سوی همکیشان و همنژادان خود دیدهاند.
بنابر آنچه ذکر شد، به نظر نمیرسد این قبیل توافقات دیرپا باشد و به رژیم صهیونیستی کمکی کند. از آنسو دولتهایی که چنین اقدامی کردهاند هم در میان مردم خود و هم در میان کشورهای اسلامی بیاعتبار میشوند. مشکلی که وجود داشت رابطه داشتن یا نداشتن با رژیم صهیونیستی نبود. این قبیل روابط هم هیچ چیز را تغییر نمیدهد. رژیم صهیونیستی همچنان یک رژیم اشغالگر و نامشروع است. رژیمی که باعث آواره شدن میلیونها فلسطینی شده است. برقراری روابط اینچنینی در این ماهیت هیچ تغییری نمیدهد. همچنان که روابط گسترده رژیم صهیونیستی با امریکا و متحدانش و کشورهای اروپایی ذرهای از ماهیت جنایتکارانه رژیم صهیونیستی را تغییر نداده است. شاید در بادی امر این رژیم خود را پیروز ماجرا بداند و تصور کند توانسته قدری از انزوای خود بکاهد؛ اما بدون تردید صف انقلابیون و مقاومت در حمایت از مردم بیدفاع فلسطین مستحکمتر شده و کیان رژیم صهیونیستی را بر باد خواهد داد.
اخبــــــار
رئیسی در جمع فرماندهان نیروی انتظامی تأکید کرد
پرهیز از هر اقدامی که مردم را نگران میکند
رئیس قوه قضائیه با اشاره به نقش تعیینکننده تحقیقات و بررسیهای پلیس در پیشبرد پروندههای قضایی، گفت: تحقیقات میدانی و بررسیهای مقدماتی در نیروی انتظامی پیرامون پروندهها در جهت کاهش اطاله دادرسیها و اتقان آرای قضایی بسیار تأثیرگذار است.
به گزارش میزان، سید ابراهیم رئیسی در سخنانی در گردهمایی سراسری فرماندهان، رؤسا و معاونان ناجا گفت: رمز اساسی برای اثر بخشی نیروی انتظامی آن است که در درون این سازمان عظیم نظم بهعنوان عنصر محوری در همه امور نقشآفرین باشد. تجلی نظم در نیروی انتظامی برنامهریزیهای دقیق و مدبرانه، به کارگیری سامانههای فناورانه، اتخاذ تصمیمات متناسب و انجام فرماندهی و عملیات دقیق و بهموقع است. وی آسیب شناسی در مجموعه نیروی انتظامی را یکی از جلوههای نظم در این نیرو دانست و گفت: در امر آسیبشناسی باید این نکته را مدنظر قرار دهیم که اتخاذ کدام روشها و رویکردها به احقاقحق و تسهیل امور مردم و حفظ امنیت جامعه و برخورد با ناهنجاریها منجر میشود.
وی در ادامه با بیان اینکه باید از هر اقدامی که مردم را دچار نگرانی و دغدغه میکند، پرهیز شود، گفت: چه در امور قضایی و چه در امور انتظامی و چه در سازمانهای دولتی باید در جهت امیدوار کردن مردم تلاش شود. در همین راستا ضرورت دارد مشکلات و کاستیهای موجود در یک دستگاه در سلسله مراتب و سازمان اداری مرتفع شود و از منتقل کردن این مشکلات و کاستیها به مردم پرهیز شود.
آیتالله رئیسی در ادامه «مهربانی»، «اقتدار» و «تدبیر» را سه نکته محوری در ارتباط با نیروی انتظامی دانست و گفت: نیروی انتظامی باید ملجأ و پناهگاه مردم و افراد مورد ظلم واقع شده باشد و به مانند عدلیه بهمثابه پدری مهربان برای مردم و مظلومان عمل کند. وی اقتدار نیروی انتظامی را امری بسیار مهم دانست و گفت: اقتدار و قاطعیت پلیس یعنی بهصورت قانونمند و با قدرت عمل کردن؛ بنابراین اقتدار و قاطعیت به معنای تجاوز به حقوق مردم نیست؛ آنچه در پلیس امریکا و اروپا امروز مشاهده میشود، تجاوز به حقوق مردم و سلب آزادی و حیات آنهاست. رئیس قوه قضائیه در ادامه با اشاره به اهمیت افزایش نظارتها بر تحتنظرگاهها و بازداشتگاههای موجود در کلانتریها گفت: لاجرم در فرآیند رسیدگی به یک موضوع باید افرادی در مراحل تحقیقات مقدماتی در کلانتریها نگهداری شوند؛ در همین راستا افزایش نظارتها بر تحتنظرگاهها و بازداشتگاههای موجود در کلانتریها از اهمیت زیادی برخوردار است.
رئیس قوه قضائیه در ادامه خطاب به فرماندهان ناجا تأکید کرد: مطلقاً نباید اجازه دهیم هیچ نقطهای از کشور - اعم از شهر یا روستا، نقاط مرزی یا داخلی- برای افراد متخلف و مجرم و معتادان متجاهر و توزیع کنندگان جزئی و کلی مواد مخدر، امن باشد.
توضیحات دادگستری فارس درباره پرونده نوید افکاری
روابط عمومی دادگستری استان فارس در پاسخ به شبهات مطرح شده در مورد پرونده نوید افکاری، متهم به قتل کارمند سازمان آب منطقهای شیراز که روز شنبه این هفته قصاص شد، اطلاعیهای صادر کرد.
در بخشی از این اطلاعیه آمده است:شبهه بروز خطای فاحش در تمامی مراحل {رسیدگی} از بازجویی و دادرسی گرفته تا صدور حکم و بررسی مجدد پرونده در دیوان عالی کشور امری نزدیک به محال بوده و ارائه پیشنهاد بررسی پرونده از ناحیه «هیأت حقوقی بی طرف» پیشنهادی غیرحقوقی است که در هیچ نظام قانونی و حقوقی جایگاهی ندارد.
در این اطلاعیه با اشاره به گزارش پزشکی قانونی مبنی بر مشاهده نشدن هیچ آثاری دال بر آزار جسمی (شکنجه) نظیر سوختگی، اسکار جراحت و شکستگی استخوان و ... آمده: براساس قانون قاضی اجرای احکام پیش از اجرای حکم باید موضوع را به محکوم اطلاع دهد تا وی اگر می خواهد کسی را ببیند یا با فردی تماس بگیرد اعلام کند که این مهم از سوی قاضی اجرای احکام صورت پذیرفته است. به مرحوم افکاری اعلام میشود قبل از اجرای حکم خواستار ملاقات حضوری است یا تماس تلفنی که وی اعلام میکند صرفاً تقاضای تماس تلفنی با خانواده را دارد و برای این موضوع شماره موبایلی را اعلام و با خانواده خود صحبت میکند.
اتفاق مورد اشاره صورتجلسه شده و مرحوم افکاری نیز آن را امضا کرده و اثر انگشت زده است. ضمن آنکه علاوه بر آقای افکاری شش نفر از مقامهای زندان نیز پای صورتجلسه را امضا کردهاند و تمامی مراحل قانونی قبل از اجرای حکم به صورت دقیق و با نظارت ویژه قاضی اجرای احکام به مرحله اجرا در آمده است. در پایان آمده است: درخصوص این پرونده خانواده مرحوم افکاری و وکلای وی بیش از دو سال فرصت داشتند تا از خانواده مرحوم ترکمان رضایت بگیرند که متأسفانه این اتفاق صورت نگرفته است و براساس اصرار خانواده مقتول حکم قصاص طبق ضوابط و تکالیف قانونی اجرایی شده است، قصاص یک حق برای خانواده مقتول است و دستگاه قضایی نمیتواند از اجرای این حق جلوگیری نماید.
ولایتی در نشست فوقالعاده مجمع جهانی بیداری اسلامی:
امارات و بحرین هزینه اقدام خود را خواهند داد
علی اکبر ولایتی، دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی در سیزدهمین نشست فوقالعاده مجمع جهانی بیداری اسلامی که از طریق ارتباط تصویری و با مشارکت صاحب نظران حدود ۵۰ کشور اسلامی برگزار شد، اقدام خیانت بار امارات و بحرین در سازش با رژیم صهیونیستی را بنای خانه بر روی آب توصیف کرد و تأکید کرد که آنان هزینه این اقدام خفتبار را پرداخت میکنند. او در این نشست مجازی که در خبرگزاری تسنیم برگزار شد، راهبردها و طرحهای خباثت آمیز نظام سلطه در منطقه غرب آسیا را برای مقابله با ارزشها و آرمانهای اسلام ناب دانست و تصریح کرد: پس از شکست اعراب در جنگ شش روزه از اسرائیل غاصب، دهها مذاکره و نشست سازش بین اعراب و رژیم صهیونیستی با بازیگردانی ایالات متحده روی داده است، و در طول همه مذاکرات نه تنها دستاوردی برای مردم مظلوم فلسطین نداشته بلکه نتیجه عکس داشته و موجب زیاده خواهی، ادامه شهرک سازی، اخذ امتیازات بیشتر و نهایتاً گسترش دامنه زیاده خواهیهای خود از فلسطین به تمامی کشورهای عربی است.
ولایتی افزود: عادیسازی روابط برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی، نقشه مشترک امریکا و اسرائیل برای نابودی مسأله فلسطین و تسلط بر ثروت و منابع حیاتی کشورهای عربی است.
دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی این طرح شوم را پیش زمینه اجرای کامل طرح معامله قرن و نمایشی تبلیغاتی توصیف و تصریح کرد: برخی دول وابسته حاشیه خلیج فارس به جای تکیه به وعدههای الهی، وحدت کلمه، ارادههای مردمی و ظرفیتهای بیبدیل جهان اسلام امید پوچ بر هیچ بسته اند و خانه ای بر روی آب بنا کردهاند، به گونهای که هم هزینه و هم پیامدهای این سازش و عادی سازی خفت بار را باید از سرمایههای ملی و معنوی کشورهایشان پرداخت کنند.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
نظر دولت همچنان لایحه جامع انتخابات است
-
امریکا حق استفاده از مکانیسم ماشه را ندارد
-
حراج شرافت عربی
-
اخبــــــار
اخبارایران آنلاین