ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
سخن روز
امام على علیه السلام:
خداوند عز و جل بر پیشوایان عادل واجب کرده که سطح زندگى خود را با مردم ناتوان برابر کنند تا فقیر را، فقرش برآشفته نکند. کافی(ط-الاسلامیه) ج 1 ، ص 411 ، ح 3
سیدعباس صالحی: عکاسی دفاع مقدس نقطه عطف تاریخ است
عکاسی دوران دفاع مقدس نقطه عطفی در تاریخ عکاسی و بلکه تاریخ تصویرگری در ایران محسوب میشود که باید مورد توجه و اهتمام قرار گیرد. عکاسی آن دوران از دو جهت بسیار قابل توجه است، نخست ثبت خاطرات و لحظات ماندگاری که این تصاویر از هشت سال دفاع مقدس برای ما به یادگار گذاشتند و به نحوی تاریخ مصور جنگ را ساخته و پرداخته کردند؛ از سوی دیگر این عکسها اثرگذاری و انرژی ای که منتقل میکنند به اندازهای است که یک کتاب یا چند کتاب نمیتوانند این قالب را داشته باشند. آمار شهدای سمنان نشان دهنده آن است که فضای جهاد و شهادت در ایام دفاع مقدس در استان سمنان در چه سطحی بوده است.
بخشی از سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار تصویری با خانواده شهیدان شهر سمنان «محمدمهدی محب شاهدین» و «محمدباقر امیناللهی» /ایرنا
به بهانه انتشار خبر حضور لیلا حاتمی در فیلم تازه ترنس مالیک
در مسیر ستاره شدن
.
احمد طالبینژاد
منتقد سینما
حضور بینالمللی بازیگران سینمای ایران اگر چه پیشینهای دیرینه دارد اما صاحب سابقه قابل دفاع و ارزشمندی نیست. در سالهای دور برخی بازیگران همچون جهانگیر غفاری به کشور ترکیه رفتند و فعالیتهایی در این زمینه داشتند اما در نهایت بازیگری را رها کرده و بر تهیهکنندگی و پخش فیلم متمرکز شد. محمدعلی فردین هم دورهای سینمای ایتالیا را با بازی در فیلم وسترن اسپاگتی «مردانه بکش» تجربه کرد اما این حضور تداوم نداشت. کارنامه حضور بازیگران سینمای ایران در سینمای جهان در سالهای پس از انقلاب گاهی قابل توجه است و گاهی هم چندان پراهمیت نیست مثل فیلمهایی که پیمان معادی بازی کرده است. چرا که مسأله صرفاً حضور نیست، حضور چند ثانیهای لطفی ندارد و دیده نمیشود. از سوی دیگر مسأله کوتاهی نقش هم نیست گاهی بازیگری بنا به مصلحت و موقعیت نقشی را میپذیرد که توجیه دارد مثل سوسن تسلیمی که طبق شنیدهها به تازگی در یک فیلم چند ثانیهای حضور داشته اما حضور کوتاه معادی و همایون ارشادی که هر دو به زبان انگلیسی هم مسلط هستند از این جنس نیست. این حضور زمانی اهمیت مییابد که نقش و جایگاه بازیگر در فیلم مهم باشد. اگر همایون ارشادی در فیلم «بادبادک باز» نسبتاً مطرح میشود هم به خاطر داستان است و هم به خاطر نقشی است که انگ این بازیگر است. نکته مهم بعدی جایگاه کارگردان است. در دهه 60 میلادی جوان سیهچرده مسلمان مصری توسط دیوید لین برای فیلم «لورنس عربستان» انتخاب میشود و با این فیلم نامش به عنوان ستارهای هم عرض تمام ستارههای بزرگ آن دوران مطرح میشود. «عمر شریف» به خاطر اعتبار این رمان، فیلمنامه اقتباسی، کارگردان و همبازی شدن با ستارههایی چون پیتر اوتول، سر الکس گینس و... با «لورنس عربستان» ستاره میشود و تا حدود 30 سال موقعیت ستاره بودن را حفظ میکند. حضور لیلا حاتمی در فیلم «آخرین سیاره» و انتخاب او توسط یکی از بهترین کارگردانان سینمای معاصر خبری خوشحالکننده و امیدبخش است. ترنس مالیک سازنده چند اثر شاخص سینمای معاصر جهان است. نامآشناترین آن «درخت زندگی» است که از شاعرانهترین فیلمهای فلسفی در سینمای جهان است. اطمینان دارم ماحصل این همکاری برای لیلا حاتمی خوب است چون ترنس مالیک کارگردان بزرگی است و حتی اگر نقش، نقشی بلند نباشد حتماً در یادها خواهد ماند. در عین حال اما موقعیت پرخطری هم هست چرا که برخی اوقات بازیگران زیر سلطه نام کارگردانان قرار میگیرند. به عنوان مثال در 30 سال گذشته کمتر دیدهایم کسی راجع به بازیگران فیلمهای زندهیاد کیارستمی حرف بزند چرا که اعتبار نام کارگردان آنقدر پر و سنگین است که بر سر عوامل فیلم سایه انداخته است. ترنس مالیک هم از این دست فیلمسازان است. اگر موفقیتهای قبلی او در «آخرین سیاره» تکرار نشود ممکن است لیلا حاتمی امکان یافتن جایگاهی بین سینمای ستاره سالار امریکا و اروپا را نیابد اما اگر کار تازه ترنس مالیک، فیلم خوبی شود مسیر لیلا حاتمی برای حضور در عرصههای جهانی هموار شده است. آرزو و خواسته هر بازیگری در دنیا تجربه عرصهای فراختر است و لیلا حاتمی ظرفیت ستاره شدن در سطح جهان را دارد. او از جنینی با سینما محشور بوده، پدر و مادرش هر دو اهل سینما هستند، از کودکی بازیگری کرده تا اینکه با اولین نقش جدیاش «لیلا» تبدیل به ستاره اول سینمای ایران بویژه آثار ملودرام شده است. از ویژگیها او صورت خاصش است. خیلیها او را با اینگرید برگمن قیاس میکنند که تشبیه کاملاً درستی است. برگمن هم بازیگری است که همه احساسش را میشود در چشمان و صورتش دید. لیلا ظرفیت تبدیل شدن به ستاره در عرصه جهانی را دارد، اگر حواسش باشد.
به مناسبت حلول ماه محرم و ایام سوگواری عاشورای حسینی(ع)
باز این چه شورش است که در خلق عالم است؟
اسماعیل علوی
دبیر گروه پایداری
بار دیگر با فرارسیدن ماه محرم، شور حسینی(ع) تکاپویی محسوس در سراسر کشور ایجاد کرده و بهرغم محدودیتهای ناشی از شیوع ویروس کرونا همه جا شور و حال خاصی به چشم میآید که بیانگر تجربهای تازه در برپایی سنت عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) با رعایت اصول بهداشتی است. این شور و حال از چند روز قبل آغاز و موجب طرح این پرسش فطری است که حقیقتاً این حسین کیست که عاشورایش همهساله اینچنین شورشی به راه میاندازد و جانها را شیفته خود ساخته است؟ عاشورا از مرزهای عقیده فراتر رفته و به فرهنگ تبدیل شده به گونهای که با فرا رسیدن ماه محرم و ایام سوگواری اباعبدالله الحسین و یاران باوفایش، فضای جامعه مالامال از شور حسینی میشود. در هر کوی و برزنی تکیههای بسیاری متولد و اهالی آن با یکرنگی و صفا به عزاداری میپردازند. دلیل آنکه حماسه عاشورا تا هنوز زنده مانده و شعله آن خاموشی نمیگیرد فلسفه قیام اباعبدالله الحسین(ع) به عنوان مظهر آزادگی و نماد ایستادگی در برابر ظلم و ستم و الگوی مبارزان در راه حق و حقیقت است. از اینرو عاشورا به عنوان غنیترین ذخیره فکری و عاطفی شیعه و برپایی عزا و سوگواری نیز به عنوان شیوهای برای حمایت از حق و مخالفت با باطل در طول تاریخ بوده و میباشد. بزرگان دین به برپایی عزای حسینی توصیه و تشویق نموده و چون هلال ماه محرم نمودار میشد امام صادق خود مجلس ماتم برپا نموده و شیعیان را نیز توصیه به این کار میفرمودند.
بسیاری از احادیث و روایات در لزوم بزرگداشت واقعه کربلا و شهادت امام حسین(ع) توسط امام صادق(ع) نقل شده و امام رضا(ع) به اقتضای شرایط سیاسی که فضای مساعدی برای ترویج فرهنگ عاشورا پدید آمده بود، عزاداری برای امام حسین(ع) را به عنوان هماهنگی با حماسه حسینی(ع) حمایت از جبهه حق در مقابل باطل تلقی نمودند. آن حضرت(ع) وقتی از مصیبتهای جدش امام حسین(ع) سخن به میان میآورد از عبارت «ما» استفاده میکرد که معنای آن استمرار عاشورا در طول تاریخ است. بزرگداشت حماسه حسینی(ع) به شیوه سوگواری خاص بزرگان و عالمان شیعه نبوده بلکه عالمان و شخصیتهای برجسته اهل سنت نیز در دورههای مختلف تاریخی بدان اهتمام داشتهاند. در قرن ششم هجری دو واعظ معروف اهل سنت «علی بن حسین غزنوی» و«امیر عبادی» برای اباعبدالله مجالس سوگ برپا داشته و عزاداری میکردند. در قرن نهم نیز عالمی از اهل سنت کتابی در مصایب اهل بیت و عاشورا نوشته و سنت سوگواری را میان مسلمانان گسترش میداد. امروز نیز ایام محرم به عنوان روزهای ماتم و عزای حسینی(ع) تلقی شده و در زندگی شیعیان جنب و جوش و هیجان خاصی به وجود میآورد و آنان را به فعالیتهای دستهجمعی و عزاداری به اشکال گوناگون وامیدارد. با اجتماع بر محور عاشورا تفاهم و هماهنگی ویژهای میان افراد جامعه بهوجود میآید که به نوعی اقتدار معنوی منتج میشود.
از رنگ درمانی تا کاربرد در تصویر (12)
آرام مرتضوی
پژوهشگر و رواندرمانگر تحلیلی
ظهر یک روز گرم است تابستان تازه شروع شده باغبان کمی خسته است و پس از گذر ازباغ گیلاس تصمیم میگیرد فردا زردآلوها را با کمک بچهها بچیند، به سمت چادری که در زیر درخت گردوی قدیمی باغ بنا کرده قدم میزند و تصمیم میگیرد که امروز نان و پنیرش را بعد از یک چرت خواب بخورد، گیوههایش را در میآورد آنها را میتکاند و جفت میکند پارچهای از داخل کلبه میآورد و روی گیوهها میکشد و آنها را زیر سرش میگذارد رو به آسمان دراز میکشد نور آفتاب از لابلای برگها به صورتش میتابد گرمای آفتاب برایش آشناست قبل از اینکه به خواب برود از پشت چشمان بستهاش نور خورشید را احساس میکند ابتدا نور را به رنگ روشن درک میکند و بعد آهسته آهسته درکی از رنگ قرمز برایش پدیدار میشود او به خواب میرود و بعد از گذشت نیم ساعت خورشید کمی تغییر جهت داده است مستقیمتر به صورتش میتابد به آرامی با صدای همسرش از خواب بیدار میشود به همسرش میگوید در میان دشت در حال دویدن بودم مثل یک اسب وحشی به این سو و آن سو میرفتم همه دشت پوشیده بودند از علفهایی که از تابش خورشید زرد شده بودند چه احساس عجیبی داشتم....
رنگ زرد نزدیکترین رنگ به نور خورشید است، گرما و سرور میتاباند این رنگ همچنین مظهر قدرت عقل و منطق و خرد است.
ویلز عنوان میکند از بین مزایای جسمانی این رنگ، قدرتش در ایجاد انرژی در ماهیچهها است. رنگ زرد رنگ جدایی است و میتواند کمک کند از افکار و رفتار آزارنده جدا شوید. اما در تفسیر نقاشی کودکان اگر کودک برای ترسیم خورشید از رنگ زرد پر رنگ بهصورت برجسته استفاده کند نشانه ارتباط عمیق و سالم با پدر است. رنگ زرد در میان رنگها خط فاصلهای است میتواند براحتی دو بافت رنگی هم طیف را از هم جدا کند و شکلی جدید در یک بافت همگون پدید آورد. یک پژوهش در دانشگاه ییل در سال 2002 نتیجه جالبی را به علاقهمندان این حوزه نشان داد، در این پژوهش 214 کودک که در تستهای مرتبط شخصیت استقلال شخصیتیشان مشخص شده بود در برابر انتخاب زمین بازی رنگی قرار گرفتند، آنها میتوانستند از میان رنگها قرمز، سبز، آبی و زرد یک زمین را برای بازی انتخاب کنند جالب اینجاست که کودکانی زمین زرد را انتخاب کرده بودند که تمایل بیشتری داشتند بهصورت انفرادی بازی کنند. این کودکان به مراتب نمرههای مربوط به استقلال طلبی بیشتری داشتند و تمایل کمتری به بازیهای دسته جمعی نشان میدادند. کسانی که در حیطه درمان با هاله فرد سرو کار دارند عقیده دارند وقتی زرد طلایی در هاله فرد وجود دارد مبین متفکر بودن و خصوصیات اصیل است، رنگ زرد کم رنگ ملایم، نشانه قدرت تعقل است و زرد رنگ و رو رفته تیره مشخصه حسادت و ظن است و زرد کدر و بیحال، یعنی خوشبینی کاذب. البته پژوهش در رابطه با رنگ هالهها چند سالی است که جنبهای علمیتر به خود گرفته است، امروزه حتی دستگاههایی وجود دارد که در شرایط بیمارستانی کلیشهای از هاله دور بدن فرد در اختیار او قرار میدهد.
عکس نوشت
پس از ۵ ماه وقفه فیلمبرداری «ماتریکس ۴» در برلین از سرگرفته شد. کیانوریوز که باز هم بازیگر نقش اول این فیلم است در یک مصاحبه ویدیویی این خبر را داد و درباره پروتکلهای بهداشتی در جریان فیلمبرداری گفت: «شیوهنامههای دقیق و مؤثری اعمال شده اند؛ با وجود این آهنگ ساخت فیلم مختل نشده و تحت تأثیر قرار نگرفته است که آن هم نتیجه تمام سختکوشیها و سازماندهیهاست.» لانا واچوفسکی کارگردان این فیلم است و علاوه بر ریوز، پریانکا چوپرا، جسیکا هنویک، نیل پاتریک هریس، برایان جی اسمیت، ارندیرا ایبارا، اندرو کالدول، یحیی عبدالمتین و آن ماس در آن بازی میکنند. ماتریکس ۴ قرار است اول آوریل ۲۰۲۲ (۱۲ فروردین ۱۴۰۱) اکران شود.
شهروند مجـــازی
یگانه خدامی
#لیلا_حاتمی
خبر بازی لیلا حاتمی در فیلم جدید ترنس مالیک یعنی «آخرین سیاره» و در نقش مریم مجدلیه بازتاب زیادی داشت. خیلیها از اینکه این اتفاق افتخاری برای سینمای ایران است مینوشتند اما ماجرا با اتفاقی که در سایت IMDB افتاد جالبتر شد. در حالی که نام لیلا حاتمی در فهرست بازیگران فیلم جدید مالیک نوشته شده بود چند ساعت بعد نام محمدرضا شریفی نیا و جمشید هاشمپور هم در این فهرست نوشته شد. کاری که گفتند توسط کاربران ایرانی این سایت و برای شوخی انجام شده است: «فارغ از حضور لیلا حاتمی در فیلم ترنس مالیک و نقش مهم مریم مجدلیه آنچه او را متمایز میکند؛ عدم شوآف و هیاهویش برای بازی در یک فیلم بینالمللی است. برخلاف بسیاری از همکارانش!»، «راستی باید بااحتیاط از خبر ملحق شدن لیلا حاتمی به فیلم جدید ترنس مالیک خوشحال شد. مالیک معروفه به حذفکردن بازیگرا توی اتاق تدوین. مثلاً کریستین بیل و بنیسیو دلتورو بهطور کامل از فیلم Song to Song حذف شدن! هر فیلمش چندتا بازیگر از کات نهایی حذف میشن و بزرگ و کوچیکم ندارن»، «رفتم IMDB رو چک کنم ببینم اسم لیلا حاتمی اضافه شده یا نه اسم شریفینیا رو دیدم. اول فکر کردم واقعاً بازیگر فیلم بوده ولی بعد که اسم جمشید هاشمپور و بهمن مفید را دیدم فهمیدم که کار یه آدم بیکاریه. چون هر کسی میتونه به صفحه فیلم ، بازیگر اضافه کنه و با دلیل بازیگر حذف کنه»، «به نظر همه سر کار رفتیم و یک هموطنی گل کاشته. لیلا حاتمی، بهمن مفید، جمشید هاشمپور و محمدرضا شریفینیا در IMDB تو لیست بازیگران فیلم ترنس مالک هستن.»، «یه نفر رفته توی سایت IMDBتوی لیست بازیگرای فیلم جدید ترنس ملیک اسم لیلا حاتمی و شریفینیا رو اضافه کرده خوبه که معلوم شده چاخانه وگرنه من به شخصه منتظر همکاری ایرج ملکی با آلپاچینو میشدم»، «لیلا حاتمی به همان دلیل بازی در فیلم ترنس مالیک را رسانهای نکرد که معادی و فراهانی درباره فیلمهای پیتر ستلر و ریدلی اسکات چنین کردند. در سینمای حرفهای، انتشار اطلاعات پروژه جزو اختیارات کمپانی است. این رفتار غیرحرفهای میتواند به پایان همکاری آژانس بازیگری با بازیگر منجر شود»، «عدم شوآف و هیاهو برای بازی در یک فیلم بینالمللی حُسن به حساب میاد؟ کی گفته که در سکوت برگزار کردن چنین موفقیتی کار درستیه؟ این چه حرف عجیبیه؟ اونهم در دنیای امروز که دنیای دیدهشدنه؟ سخته فهمیدن اینکه دلایل لیلا حاتمی برای سکوت و هیاهوی کم چی هست؟»، «به نظرم اگر اتفاق خاصی پیش نیاد، چشمانداز بازیکردن لیلا حاتمی در نقش مریم مجدلیه در فیلم جدید ترنس مالیک، گرفتن جایزه اسکاره»، «یک چیز جالب اینکه کسانی که منتقد فیلمهای مالیک بودن و یا از آثارش خوششون نمیاومد حالا که لیلا حاتمی در فیلم جدیدش هست، از مالیک طرفداری میکنند و بازی حاتمی در این فیلم رو افتخاری برای ایران می دونن.»، «خداخیرتون بده. از خنده رودهبر شدم. شریفینیا در نقش ولید و جمشید هاشمپور در نقش زینال بندری هم بازی میکنه».
در انتظار محرم
در آستانه ماه محرم بحث درباره چگونگی برگزاری مراسم عزاداری امسال در شرایط شیوع کرونا جدیتر دنبال شد. کاربران زیادی از هیأتها و تکیههایی که تصمیم گرفتهاند مراسم برگزار نکنند یا با شرایط خاص این کار را انجام دهند مینوشتند. البته کاربرانی هم به تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا معترض بودند که اعلام کرده برگزاری مراسم عزاداری در فضای سرپوشیده ممنوع است: «محرم اومد. با توجه به شرایطی که پخش غذای نذری ممنوعه و عزاداریها شکل خاصی به خودش گرفته. میشه پرچم بگیریم و سردر خونه نصب کنیم. به جای غذای نذری هرساله پرچم بگیریم و سر در خونه همسایهها نصب کنیم. تصور کن کوچه و خیابونهای شهر سیاه پوش بشه. چقدر زیبا میشه شهر با پرچمهای یا حسین»، «متولیان اطمینان دارند که متدینین کلام رهبری را بر زمین نگذاشته و آیین عزاداری در محرم را طبق مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا به طور دقیق اجرا میکنند، در واقع فشار بیش از پیششان برای جبران خلأ ایجاد شده از سوی بخشی از جامعه است که تابع قانون نیستند و دلیل عقلی دیگری ندارد.»، «نمیشد محرم امسال هر خانه یک حسینیه باشد؟ شبکههای تلویزیونی چند مراسم را بدون حضور عمومی برای همه پخش کنند؟ نمیشد هیأتها با پخش آنلاین مراسم بدون اعلام عمومی و با حضور اعضای اصلی هیأت عزاداری را با رعایت تمام پروتکلها برگزار کنند؟ آیا مسأله دیده شدن و در معرض بودن نیست؟!»، «محرم امسال با شعار هر خانه یک حسینیه و رعایت دستورالعملهای بهداشتی، نمایش عظیمی از عقلانیت شیعه بپا خواهیم کرد.»، «اونایی که من رو از نزدیک دیدن میدونن که موقع کار بسیار جدی هستم و استثناء سرم نمیشه مگر مورد معقولی. برای مراسم شب قدر در حرم شهدا، اجازه ندادم احدی ماسکش رو پایین بیاره. نگاهم به لطف خدا کافی بود براشون. اینکه به اسم عزاداری کسی بخواد حق بقیه رو ضایع کنه حداقل تا وقتی من هستم نشدنیه»، «امسال عزاداری مردم شهر من مثل سالهای قبل نخواهد بود امسال عزاداری امام حسین علیه السلام را باشکوه برگزار میکنیم ولی با نفرات کم.»
به نام تاریخ
30 مرداد
در صد و پنجاه و چهارمین روز از سالی که چندان آسان نگذشته از هنرمندان و چهرههای ادبی و فرهنگی یاد کنیم که امروز سالروز تولدشان است یا در چنین روزی درگذشتند.
تولدها
فرزان سجودی: زبانشناس ایرانی سال 1340 به دنیا آمد. فرزان سجودی دکترای زبانشناسی از دانشگاه علامه طباطبایی دارد و از بنیانگذاران حلقه نشانهشناسی تهران است. او در زمینه زبانشناسی تألیفات زیادی دارد. کتابهایی مانند «ساختگرایی و مطالعات ادبی»، «نشانهشناسی و ادبیات» و «نشانهشناسی کاربردی». کتابهایی مانند «فریاد خاموش» «هنر و اندیشههای اهل هنر»، «صور خیال» و «نشانهشناسی تئاتر و درام» هم با ترجمه سجودی منتشر شدهاند.
پیتر ویر کارگردان استرالیایی و شیما ملاجعفر شاعر هم در چنین روزی به دنیا آمدهاند.
درگذشتها
جری لوئیس: کمدین مشهور امریکایی سال 2017 در چنین روزی درگذشت. جری لوئیس سال 1926 به دنیا آمد و بواسطه شغل پدرش که مجری برنامههای نمایشی بود از 16 سالگی بازی در نمایشهای کمدی را آغاز کرد. شهرتش را با بازی در کنار «دین مارتین» خواننده امریکایی بهدست آورد و این دو در دهه 40 میلادی نمایشهای زیادی بازی کردند. شهرت لوئیس در این نمایشها باعث شد مارتین کم کم از دور خارج شود و بعد از مدتی همکاری آنها به پایان رسید. لوئیس برای اینکه کارش را ادامه دهد شروع به اجرای برنامه و خواندن در کافهها کرد و بسیار هم مورد توجه قرار گرفت. سال 1957 در نخستین فیلم سینماییاش یعنی «مجرم ظریف» بازی کرد و فعالیتش را پس از آن در سینما با فیلمهای «پادو»، «پسر پیغامرسان» و البته «پروفسور دیوانه» ادامه داد که این فیلم بسیار شهرت پیدا کرد. «دنیای دیوانه دیوانه دیوانه دیوانه»، «فریبخورده»، «خدمتکار نامرتب»، «دهان گشاد»، «سلطان کمدی» و «رؤیای آریزونا» فیلمهای دیگری بود که با حضور لوئیس ساخته شد. تسلط کامل لوئیس بر حرکاتش یکی از نقاط قوت بازیگری او بود و باعث شد با اینکه از سال 1995 دیگر فعالیت نمیکرد همچنان محبوب باشد.
31 مرداد
آخرین روز از ماه مرداد را با نام هنرمندان بزرگی سپری میکنیم که نقش مهمی در هنر و فرهنگ ایران داشتهاند و سالروز تولد یا درگذشتشان بهانهای برای مرور نام و آثارشان است.
تولدها
هوشنگ سیحون: معمار و نقاش و تندیسساز سرشناس سال 1299 در چنین روزی بهدنیا آمد. هوشنگ سیحون در خانوادهای اهل هنر و موسیقی رشد کرد اما خودش به معماری علاقه داشت و پس از پایان تحصیل در این رشته در دانشگاه تهران برای ادامه تحصیل به فرانسه رفت. در این کشور دکترای معماری گرفت و پس از بازگشت به ایران علاوه بر تدریس فعالیتهایش را در زمینه معماری و نقاشی ادامه داد. آرامگاه ابن سینا در همدان یکی از مشهورترین آثار سیحون است که در 23 سالگی آن را طراحی کرد. آرامگاههای خیام، کمالالملک و نادرشاه افشار و بناهایی چون ساختمان مرکزی بانک سپه، سینما آسیا و سینما مرکزی هم با طراحی او ساخته شدند و بناهایی چون آرامگاه فردوسی را هم بازسازی کرد. سیحون در نقاشی هم صاحب سبک بود و آثارش در نمایشگاههایی در کنار آثار هنرمندانی چون پیکاسو و سالوادور دالی به نمایش درآمد.
آشا محرابی: بازیگر تلویزیون و تئاتر امروز 47 ساله میشود. آشا محرابی که فارغالتحصیل کارگردانی و فیلمسازی است در کانون هنری حمید سمندریان بازیگری را آموخت و فیلمنامهنویسی را در کلاسهای ناصر تقوایی یاد گرفت. سال 74 بازی در نمایشهای رادیویی را آغاز کرد و سال 77 با بازی در نمایش «دایره گچی قفقازی» وارد تئاتر شد. «خسیس»، «خانه برنارد آلبا»، «سه خواهر»، «ملودی شهر بارانی» و «عشقه» نمایشهایی است که محرابی در آنها بازی کرده است. علاوهبر این او را در فیلمهای «عشق و خیانت»، «دو لکه ابر»، «جاده مهآلود» و سریالهای «مرگ تدریجی یک رؤیا»، «آشپزباشی»، «هشت و نیم دقیقه» و «آرام میگیریم» بازی کرده است.
سالروز تولد اشکان بانکی بازیگر و علی هاشمی کارگردان هم امروز است.
درگذشتها
اکبر خواجویی: کارگردانی که با سریال «پدرسالار» او را میشناسید سال 1393 در چنین روزی درگذشت. اکبر خواجویی سال 1326 بهدنیا آمد و کارش را از دهه 40 بهعنوان بازیگر آغاز کرد. مدتی بعد کارگردانی را دنبال کرد و سریالهایی چون «آقای مطالعه»، «عکاسباشی»، «هشت بهشت» و «با سلسله حکمت» با کارگردانی او ساخته شدند و البته در این سالها فیلمهایی چون «خانه ابری»، «آخرین مهلت» را هم ساخت. سال 1372 سریال «پدرسالار» را کارگردانی کرد که از پرمخاطبترین سریالهای تلویزیون بود و پس از آن هم مجموعههای «برگبار»، «رسم شیدایی» و «پیک راستان» از او پخش شد. «محیا» هم آخرین فیلمی بود که با کارگردانی خواجویی روی پرده سینما رفت. او را بهعنوان مؤسس و بنیانگذار مؤسسه سینمای جوان در اصفهان هم میشناسند.
صادق صندوقی: یکی از ماندگارترین تصویرگران کتابهای کودک و نوجوان سال 1397 در چنین روزی درگذشت. صادق صندوقی متولد 1325 بود و پس از تصویرگری قصههای قرآنی بهعنوان تصویرگر کتاب شناخته شد اما آثار او را بیشتر در کتابهای درسی دیدهاید و حتماً تصویر درس اصحاب فیل را که توسط او کشیده شد به یاد دارید. علاوهبر این بیشتر کتابهای ژول ورن در ایران با طرحهایی که صندوقی برای جلدشان میکشید منتشر شدند. صادق صندوقی را احتمالاً با آثار دیگری هم به یاد میآورید که برایتان خاطرهانگیز است. کارتهای آفرین، صد آفرین و هزار آفرین توسط او طراحی شدند. کارتهایی که محبوبیت زیادی میان دانشآموزان داشت. در ششمین دوسالانه تصویرگری و در بخش تصویرگری کتاب از صندوقی بهعنوان پیشکسوت این هنر تجلیل شد.
ناصر احمدی: دوبلور و گوینده رادیو سال گذشته در چنین روزی درگذشت. ناصر احمدی سال 1323 بهدنیا آمد و از سال 1344 دوبله با کمک محمود قنبری و منوچهر نوذری را آغاز کرد و در فیلمهای ماندگاری چون «گربه روی شیروانی داغ»، «مظنونین همیشگی» و «ارباب حلقهها» به جای شخصیت «گیملی» صدای او را شنیدهاید. او از سال 1348 گویندگی خبر را در رادیو آغاز کرد و بازیگر نمایشهای رادیویی هم بود.
محمود دانشور روزنامهنگار هم در چنین روزی درگذشت.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
سخن روز
-
سیدعباس صالحی: عکاسی دفاع مقدس نقطه عطف تاریخ است
-
در مسیر ستاره شدن
-
باز این چه شورش است که در خلق عالم است؟
-
از رنگ درمانی تا کاربرد در تصویر (12)
-
عکس نوشت
-
شهروند مجـــازی
-
به نام تاریخ
اخبارایران آنلاین