با ترمیم سریع اقتصاد چین
کرونا «هوآوی» را صدرنشین جهان کرد
میترا جلیلی
خبرنگار
شیوع کووید 19 هرچند دردسرهای زیادی برای جهان ایجاد کرده و درنتیجه آن، عملاً اقتصاد جهان با بحرانهای جدی مواجه شده اما برند چینی هوآوی از این وضعیت بیشترین بهره را گرفته است؛ برندی که پس از یک دهه موفق شد در بازار فروش تلفن هوشمند از اپل و سامسونگ پیشی بگیرد و صدرنشین شود .ازآنجا که چین زودتر از بقیه کشورهای جهان موفق به ترمیم اقتصاد خود پس از موج گسترده کرونا شد، هوآوی نیز موفق شد رقبای قدرتمندش را پشت سر بگذارد و در سه ماهه دوم سالجاری میلادی بیشترین میزان فروش تلفن هوشمند را به نام خود ثبت کند.
تعبیر یک رؤیا
هرچند پیش از این به نظر میرسید بهدلیل تحریمهای امریکا رؤیای هوآوی برای صدرنشینی هرگز تعبیر نخواهد شد اما پاندمی کرونا، زمینه ساز تحقق این رؤیا شد و عملاً هوآوی به بزرگترین فروشنده تلفن هوشمند جهان تبدیل شد. طبق گزارش محققان کمپانی پژوهشی Canalys، گوشیهای هوآوی برای نخستین بار پس از 10سال موفق شدند اپل و سامسونگ را کنار بزنند. بن استنتون از پژوهشگران ارشد مؤسسه Canalys (یک کمپانی سنگاپوری و از پیشتازان تحقیق در بازار تکنولوژی در جهان که از سال 1998 تاکنون تحقیقات جامع و قابل اعتمادی در این عرصه انجام داده است) معتقد است این، نتیجه شگفت انگیزی است که کمتر تحلیلگری در سال گذشته میتوانست آن را پیشبینی کند و درواقع اگر موضوع شیوع ویروس کووید 19 پیش نیامده بود هوآوی هرگز در جایگاه امروز قرار نمیگرفت. هوآوی با همه قوا از بهبود سریع وضعیت اقتصادی چین در دوران پساکرونا کمک گرفته تا حداقل برای مدتی، سلطان بلامنازع بازار تلفن همراه جهان باشد. طبق این گزارش، چین نخستین کشوری است که درگیر ویروس کرونا شد و بالطبع صنعت تلفن هوشمند آن هم بشدت ضربه دید ولی ازسوی دیگر نخستین کشوری هم به شمار میرود که دوران قرنطینه را پشت سر گذاشته و به وضعیت عادی بازگشته است. ازسوی دیگر توانمندی این کشور در سرعت دادن به ترمیم اقتصاد پساکرونا نسبت به امریکا، اروپا، امریکای جنوبی و هندوستان، هوآوی را بهعنوان کمپانی برتر تلفن همراه چین در وضعیتی مناسب قرار داده است طوری که فاصله یک دهه هوآوی با سامسونگ در بازار فروش برداشته شد و عملاً هوآوی از سامسونگ پیشی گرفت تا تاجدار بازار تلفن همراه شود.
در این گزارش آمده است، درمجموع میزان فروش تلفنهای هوشمند جهان در سه ماهه دوم سال 2020، کاهشی 27درصدی را نسبت به مدت مشابه سال 2019 تجربه کرده است و هر سه برند هوآوی، سامسونگ و اپل بهدلیل شیوع کرونا با کاهش میزان فروش مواجه شدهاند اما این میزان کاهش فروش برای هوآوی کمتر از بقیه بوده است. درحالی که هوآوی در سه ماهه دوم سالجاری 55.8میلیون دستگاه تلفن هوشمند به فروش رسانده که نشان از کاهش 5درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد این رقم برای سامسونگ به 53.7میلیون دستگاه تلفن هوشمند رسیده که نشان میدهد این برند محبوب در جهان با کاهش 30درصدی میزان فروش مواجه شده است. طبق این گزارش، درحال حاضر هوآوی 19درصد سهم فروش را در بازار تلفن هوشمند جهان به خود اختصاص داده درحالی که سهم سامسونگ از این بازار بهدلیل شیوع کرونا و از دست رفتن بازارهای کلیدی این برند ازجمله هندوستان، برزیل، بخشهایی از اروپا و امریکا تنها 17درصد است و این موضوع حتی بر میزان فروش سری گلکسی S20 نیز تأثیر گذاشته است.
یک نقطه عطف متزلزل
اما آیا هوآوی میتواند برای مدتی طولانی در این جایگاه باقی بماند و همچنان به پیشتازی خود در بازار تلفن هوشمند جهان ادامه دهد؟ تحلیلگران معتقدند پیشبینی وضعیت بازار تلفن هوشمند در سالجاری چندان راحت نیست و تا زمانی که درمان مناسب یا واکسن مؤثر علیه کووید 19 عرضه نشود نمیتوان اظهارنظر قطعی داشت. اما همگی متفق القول بر یک موضوع تأکید دارند و معتقدند هوآوی برای مدت زیادی درجایگاه نخست باقی نمیماند و دیر یا زود باید این صدرنشینی را فراموش کند. با این حال این پیشگامی، یک نقطه عطف برای این کمپانی چینی محسوب میشود که بشدت تحت فشار امریکا قرار دارد و دامنه این تحریمها به تبعیت از امریکا به سایر کشورها نیز کشیده شده است. یکی از مواردی که تحلیلگران بهعنوان دلیل موقتی بودن صدرنشینی هوآوی عنوان میکنند این است که تحریمهای امریکا در تجارت بینالمللی هوآوی تأثیرگذار بوده و این برند را مجبورکرده بیشتر بر بازار داخلی چین تمرکز کند. فروش تلفنهای هوشمند برند هوآوی در بازارهای خارج از چین در سه ماهه دوم سالجاری میلادی کاهشی 27درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است در حالی که این برند در بازار داخلی چین نه تنها با رکود یا کاهش فروش مواجه نشده بلکه رشد 8درصدی فروش را هم تجربه کرده است. هوآوی 70درصد از فروش بازار چین را به خود اختصاص داده درحالی که سهم سامسونگ از این بازار تنها یک درصد بوده است. میزان فروش سامسونگ در سایر بازارهای دنیا ازجمله برزیل، هند و اروپا و امریکا که از کرونا بشدت تأثیر گرفته و ضربه خوردهاند هم وضعیتی بهتر ازاین ندارد. «مو جیا» یکی از تحلیلگران مؤسسه Canalys معتقد است ماندگاری در این رده کار چندان راحتی برای هوآوی نخواهد بود و ماندن در بازار چین هم نمیتواند ضامن موفقیت دائمی هوآوی باشد.
دردسرهای هوآوی
با افزایش تنشهای تجاری امریکا و چین و اعمال تحریمهای جدید علیه هوآوی، این برند نه تنها در بازار امریکا جایی ندارد بلکه بهدلیل ممانعت از بهره گرفتن از سیستم عامل اندروید و سرویسهای مختلف گوگل، با وجود صدرنشینی امروزش همچنان در انتظار کاهش فروش 20درصدی محصولاتش به سر میبرد و میداند که این وضعیت، موقتی است. با اینکه هوآوی سیستم عامل HarmonyOS را بهعنوان نمونه بومی رونمایی کرد اما بهدلیل برتری اندروید در جهان، به نظر نمیرسد این سیستم عامل شانس زیادی برای هوآوی به همراه بیاورد. این برند مطرح چینی همچنین اپ استور و اکوسیستم ویژه و منحصربهفرد خود را توسعه داده اما قطعاً در خارج از مرزهای چین کاربران به گوشیهایی بدون سرویسهای گوگل ازجمله گوگل درایو، گوگل مپ، یوتیوب، جیمیل و... چندان روی خوش نشان نمیدهند.
امریکا همچنین به هوآوی اجازه نمیدهد از تراشههای کمپانی تایوانی TSMC -که بزرگترین تولیدکننده تراشه در جهان محسوب میشود - در محصولاتش استفاده کند و همین موضوع هم هوآوی را بویژه برای ساخت گوشیهای پرچمدارش با دردسرهای جدی مواجه کرده است. تحلیلگران معتقدند با توجه به مجموع این موارد انتظار نمیرود هوآوی بتواند مدت زیادی بر این مسند تکیه بزند مگر اینکه تحریمهای امریکا به نوعی برداشته شود. یکی دیگر از مواردی که پژوهشگران مؤسسه Canalys به آن اشاره کردهاند احتمال خطر از ناحیه شیائومی است. به گفته تحلیلگران ازآنجا که هوآوی سالانه 6میلیارد دلار در حوزه پژوهش و تحقیقات تلفن همراه هزینه میکند و این رقم بالاتر از هزینه تحقیقات سایر برندهاست، باید مراقب رقیب خود شیائومی هم باشد، چراکه هوآوی بهدلیل نداشتن سرویسهای گوگل نمیتواند بازارهای خارجی را چندان پوشش دهد اما شیائومی فعلاً این مشکل را ندارد و برخی هم احتمال میدهند که شیائومی بتدریج میتواند مشتریهای بالقوه هوآوی را در جهان جذب خود کند.
امیدهای بربادرفته هوآوی در فناوری5G
مشکلات هوآوی فراتراز این موارد است؛ بهعنوان مثال رویترز در گزارشی آورده است آخرین تحریمها و محدودیتها علیه هوآوی، این کمپانی را با ضرر 25میلیارد دلاری مواجه خواهد کرد.هرچند این کمپانی چشم امید فراوانی به تجهیزات5G داشت اما امریکا برای دسترسی این کمپانی به تراشههای مورد نیاز موانعی ایجاد کرده و همراه کردن متحدانش برای استفاده نکردن از این تجهیزات هم خود مزید بر علت شده است. ازسلسله کشورهایی که همکاری خود درزمینه تجهیزات5G را با هوآوی قطع کردند میتوان به بریتانیا اشاره کرد که ماه قبل اعلام کرد این عدم همکاری تا سال 2027 ادامه خواهد داشت؛ موضوعی که هوآوی را بشدت ناامید کرد. امریکا هوآوی را متهم کرده که از تجهیزات ارتباطی خود برای جاسوسی از مردم امریکا و سایر کشورها و کمپانیها بهره میگیرد و از سال 2012 بسیاری از کمپانیهای امریکایی از استفاده تجهیزات ارتباطی این شرکت چینی منع شدند. درسال 2019 بعد از فرمان دونالد ترامپ هوآوی در لیست سیاه امریکا قرار گرفت و این ممنوعیت فعلاً تا سال 2021 ادامه دارد. البته هوآوی همه این اتهامات را رد کرده و هرگونه همکاری با دولت چین برای جاسوسی را انکار کرده است.
درخواست وزارت ارتباطات برای رفع فیلتر توئیتر
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از درخواست وزارتخانه متبوعش برای رفع فیلتر توئیتر خبر داد.
به گزارش خانه ملت، محمدجواد آذری جهرمی از درخواست وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای رفع فیلتر توئیتر خبر داد و گفت: این موضوع جزو حوزههایی است که مربوط به کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه است اما تاکنون در دستور کار قرار نگرفته است. پیش از این نیز وزیر ارتباطات اعلام کرده بود که مدتهاست در حال پیگیری رفع فیلتر است اما امکان اجرایی شدن این کار از اختیار او خارج است و باید گروهی برای آن تصمیم بگیرند.
همراه اول 26 ساله شد
19 مرداد ۱۳۷۳، با واگذاری ۴ سیمکارت به کارکنان نهاد ریاست جمهوری، عرضه سیمکارت در ایران توسط همراه اول رسماً آغاز شد و در همین راستا باید گفت روز گذشته اپراتور اول 26 ساله شد.
به گزارش «ایران» بهرهبرداری از اولین فاز شبکه تلفن همراه کشور، ابتدا در مرداد ماه سال ۱۳۷۳ در شهر تهران با ۲۴ سایت BTS و با ظرفیت ۹۲۰۰ شماره آغاز شد و بهدنبال استقبال مردم، شرکت مخابرات ایران درصدد گسترش پوشش آن از تهران به کل کشور برآمد. همراستا با تغییر پارادایمهاى ارتباطى در دنیا و متناسب با نیاز و تقاضای مردم، توسعه شبکه تلفن همراه در اهداف عالى مجموعه مخابرات کشور قرار گرفت. در ادامه و بنا به پیشنهاد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، هیأت دولت اساسنامه شرکت ارتباطات سیار را با سرمایه ۲۰۰۰ میلیارد ریال تصویب کرد و تمامی وظایف امور ارتباطات سیار شرکت مخابرات ایران به شرکت ارتباطات سیار ایران(همراه اول) واگذار شد. با جدی شدن خصوصىسازى صنعت مخابرات کشور، این شرکت با درک اقتضائات جدید بازار رقابت، از سال ۱۳۸۶ فعالیت خود را با نام تجارى «همراه اول» ادامه داد. در سال ۱۳۸۹ این شرکت از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل و در ۲۸ آذر ۱۳۸۹، پنج درصد سهام (معادل ۱۰۳ میلیون سهم) خود را در فرابورس عرضه کرد. روز ۲۹ مرداد ۱۳۹۲ نماد «همراه اول» در بازار بورس بازگشایی شد و این شرکت از آن سال در بازار بورس ایران حضور دارد. شرکت ارتباطات سیار ایران با بیش از 90 میلیون مشترک در تمامی شهرهای کشور و حدود 45 هزار روستا (بیش از ۹۰ درصد روستاها) و بیش از 74 هزار کیلومتر از جادههای کشور، ۹۷ درصد جمعیت کشور را تحت پوشش دارد. این اپراتور علاوه بر اینکه پیشتاز در عرضه سیمکارت بوده است، پس از دریافت مجوز ارتقاى خدمات نسل ٣ و نسل هاى بالاتر از آن در تاریخ ٤ شهریور ١٣٩٣ با نوسازی مداوم شبکه خود، به روزترین تجهیزات شبکه تلفن همراه کشور را در اختیار مشترکان خود قرار داده است. هماکنون همراه اول با داشتن بیش از 45 هزار و 600 سایت و 35.6 میلیون مشترک 3G و 4G، وسیعترین شبکه باند پهن سیار را در اختیار دارد. ارزش شرکت ارتباطات سیار ایران بهعنوان تنها اپراتور بورسی ایران، طی شش ماه گذشته بیش از چهار برابر شده و به ارزش بازار حدود 140هزار میلیارد تومانی رسیده است.