ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
احترام برومند: نشان داوود رشیدی برگزار نمیشود
ما هر سال بعد از تعطیلات نوروز برنامهریزی برای برگزاری مراسم اهدای نشان «داوود رشیدی» را شروع میکردیم ولی امسال بعد از تعطیلات نوروزی سال ۹۹ و بهدلیل شرایط و وضعیت جامعه و شیوع ویروس کرونا، گرفتار شک و تردید در برنامهریزی بودیم. با توجه به شرایط خاصی که در ایران وجود دارد و همه درگیر ویروس کرونا هستند و برای همدردی با مردم آسیبدیده طی یک سال اخیر، مراسم را به شیوه سه دوره گذشته خود برگزار نمیکنیم.
همسر داوود رشیدی در گفتوگو با مهر درباره برگزاری مراسم نشان ویژه این بازیگر صحبت کرد.
با تأکید بر ادبیات؛ مولّد خاطره جمعی
عروس سوخته
ارمغان بهداروند
شاعر
ادبیات، جهان وطن است و بیرخصت نقشه به روایت مینشیند و جمعیت جهان؛ شنوندگان این روایتاند. جغرافیای ادبیات، در مرزها متوقف نمیشود و رنگها و نژادها و زبانها؛ حلقههای زنجیر خویشاوندی جهان وطناند. چه بسیار ولایات که به ستایشی در شعری فراموش نشدهاند و امروزه روز به همان غنیمت، مقصد جهانگردان و جهانجویانی است که از دو چشم ادبیات به جهان نگریستهاند. بخارای «بوی جوی مولیان آید همی» رودکی، شیراز «خوشا شیراز و وضع بیمثالش» حافظ و «ایوان مدائن را آیینه عبرت دان» خاقانی؛ از جمله شهرهایی هستند که تحسین شده ادبیاتاند و چه بسیارند دیگر شهرها که در چهارسوی نقشه جهان، خُنکای خاطرهای، عشقی، تولدی و مرگی را ابراز داشتهاند. «بیروت» که بندرگاهی در سواحل مدیترانه است در شعرهای پرشوری ستایش شده است که اکنون بهعنوان خاطره جمعی ما محسوب میشود. شهری کهن که خوشیها و ناخوشیهای بسیاری به چشم دیده است و از پس زیباییهای مسحورکننده طبیعی و آب و هوای مدیترانهای، عروس خاورمیانه خوانده میشود.
این روزها که بیروت از فرط مصیبت هیچ کم از برهوت ندارد آنچه که بیشتر به همدردی و مدارا آستین بالا زده است؛ ادبیات است. مصیبتی که در مرور اندوه یادهای عاشقانه نزار قبانی در سوگ بلقیس، سوگسراییهای غاده السمان در خاطرههای خونین جنگ و دردنامههای جوزف حرب، آرام گرفته است. بازخوانی تسکینبخش ادبیات که زخمهای کهنه بیروت را فریاد میکرد حالا مرهم عزای عظیمی است که عروس خاورمیانه را سیاهپوش کرده است. بازنشر سطرهایی همچون «سلام به بیروت از قلبم»، «ما را ببخش/ اگر در بستر مرگ تنهایت گذاشتیم/ اگر چون سربازان شکستخورده ترکت کردیم» و «بلقیس!/ رفته بودی، انار بگیری/ تکههایت برگشت» همه مدلول جهانوطنی ادبیاتاند.
این منش ادبیات که انسان را به اعتبار انسان، محترم میشمارد میتواند الگوی صالحی برای مراودات معاصران ما باشد و بهعنوان گزینهای نجاتبخش در مصائب و ابتلائات اجتماعی به کار گرفته شود. بازنشر آثار شاعران عرب و همعزایی شاعران دیگر سرزمینها با بیروت بلادیده، دستکار انسانی است که نمیخواهد در هیچ جای جهان جنگ باشد. این آرزوی ادبیات است.
تکه گم شده پازل
نلی محجوب
فعال حوزه ادبیات کودک و نوجوان
زنگ مدرسهها بزودی به صدا در میآید آن هم با هراس و نگرانی این روزها و سال جدید تحصیلی آغاز میشود؛ اما چگونگی شیوه تدریس به دغدغه اصلی بسیاری از والدین و دانشآموزان تبدیل شده است.
یکی از مشکلاتی که برخی دانشآموزان و معلمان با آن روبهرو بودند کلاسهای خشک و رسمی و همینطور کتابهای آموزشی رسمی بود.
اما در همین شرایط بودند معلمان خلاقی که در کمترین زمان خلاقیتهای گوناگون بهکار بردند و فضای رسمی را با درآمیختن با هنر و فعالیتهای گوناگون تلطیف کردند. معلمان و مدارسی با سیستم آموزشی منعطف که سعی کردند خیلی سریع شرایط مناسب کلاس و تدریس را برای بچهها از چارچوب قابهای مجازی مهیا کنند و سیستم دو سویهای که در آن دانشآموزان را درگیر میکرد.
کمتر از یک ماه به شروع سال تحصیلی مانده است. آموزش و پرورش دورههایی برای معلمان در نظر گرفته است که چطور در شرایط کرونا از طریق فضای مجازی تدریس کنند - ای کاش دست اندرکاران برنامه های تلویزیونی با توجه به مخاطبان خودشان هم در ارائه برنامههای درسی دقت بیشتری برای دوره جدید داشته باشند و برای آنها هم شیوههای جدید تعریف شود تا با توجه به حجم مخاطب بتوانند به بهترین و خلاقانهترین شکل این کلاسها را برگزار کنند- شاید شیوه تدریس برخی از معلمان موفق در کشورمان و ارائه الگوی داخلی با محدودیتهای موجودی که در هر منطقه از کشور وجود دارد، بتواند راهکارهای عملی در اختیار سایر مدارس و معلمان قرار بدهد و اگر فرصت و امکانی بود از شیوه سیستمهای موفق دیگر کشورها هم استفاده کنیم اینکه با دانشآموز از چه بگوییم، چطور بگوییم و چه سؤالی بپرسیم تا با روحیات او آشنا شویم، همه به خلاقیت معلم بازمیگردد.
شاید زنگ انشا و کتابخوانی از پازلهای مفقودهای باشد که در دوران کرونا معلمان عزیز میتوانند بیشتر بر آن تکیه کنند. خواندن و نوشتن دو عاملی هستند که ذهن بچهها را رها میکنند. بچهها با ادبیات و کتابها میتوانند فشارهای روحی را کاهش دهند. با داستانها به جاهای سفر نکرده بروند و تجربیات تازهای کسب کنند. نوشتن باعث میشود آنها تخلیه شوند و از تنش و فشار آنها کاسته شود. فعالیتهای هنری و کارهای دستی میتواند زمان آنها را پر کند و احساس بهتری به آنها بدهد. آنها میتوانند حتی از راه دور کار گروهی و مسئولیتپذیری را تجربه کنند و از تجربیات خواندن و کارهای عملی با همسالان گفتوگو کنند. گاهی لازم است خودمان قدم برداریم با سیستم پیچیده زندگی امروز نمیتوانیم منتظر بمانیم. گاهی میشود تدریس را به تئاتر خلاق و مشارکتی تبدیل کرد تا نه تنها ارتباط معلم و دانشآموز قطع نشود بلکه به توانمندی و خودباوری دانشآموز کمک شود.
محیط بومی هر منطقه و شرایط دانشآموزان قطعاً میتواند به معلم کمک کند. بسیاری از معلمان اهل مطالعه با سیستمهای جدید آموزش خلاقانه و مشارکتی آشنا هستند. یکی از این سیستمها سیستم مدارس والدورف است و همینطور سیستم ایده آل مدارس فنلاند. به معلمان علاقهمند پیشنهاد میکنیم کتاب «سفری پر ماجرا» نوشته تورینام فینزر؛ نمایش خلاق در کلاس درس نوشته راث بیل هیفینگ و درسهای فنلاندی از پاسی سالبرگ را تورق کنند تا بتوانند ایدههای مناسب پیدا کنند.
فعال حوزه ادبیات کودک و نوجوان
زنگ مدرسهها بزودی به صدا در میآید آن هم با هراس و نگرانی این روزها و سال جدید تحصیلی آغاز میشود؛ اما چگونگی شیوه تدریس به دغدغه اصلی بسیاری از والدین و دانشآموزان تبدیل شده است.
یکی از مشکلاتی که برخی دانشآموزان و معلمان با آن روبهرو بودند کلاسهای خشک و رسمی و همینطور کتابهای آموزشی رسمی بود.
اما در همین شرایط بودند معلمان خلاقی که در کمترین زمان خلاقیتهای گوناگون بهکار بردند و فضای رسمی را با درآمیختن با هنر و فعالیتهای گوناگون تلطیف کردند. معلمان و مدارسی با سیستم آموزشی منعطف که سعی کردند خیلی سریع شرایط مناسب کلاس و تدریس را برای بچهها از چارچوب قابهای مجازی مهیا کنند و سیستم دو سویهای که در آن دانشآموزان را درگیر میکرد.
کمتر از یک ماه به شروع سال تحصیلی مانده است. آموزش و پرورش دورههایی برای معلمان در نظر گرفته است که چطور در شرایط کرونا از طریق فضای مجازی تدریس کنند - ای کاش دست اندرکاران برنامه های تلویزیونی با توجه به مخاطبان خودشان هم در ارائه برنامههای درسی دقت بیشتری برای دوره جدید داشته باشند و برای آنها هم شیوههای جدید تعریف شود تا با توجه به حجم مخاطب بتوانند به بهترین و خلاقانهترین شکل این کلاسها را برگزار کنند- شاید شیوه تدریس برخی از معلمان موفق در کشورمان و ارائه الگوی داخلی با محدودیتهای موجودی که در هر منطقه از کشور وجود دارد، بتواند راهکارهای عملی در اختیار سایر مدارس و معلمان قرار بدهد و اگر فرصت و امکانی بود از شیوه سیستمهای موفق دیگر کشورها هم استفاده کنیم اینکه با دانشآموز از چه بگوییم، چطور بگوییم و چه سؤالی بپرسیم تا با روحیات او آشنا شویم، همه به خلاقیت معلم بازمیگردد.
شاید زنگ انشا و کتابخوانی از پازلهای مفقودهای باشد که در دوران کرونا معلمان عزیز میتوانند بیشتر بر آن تکیه کنند. خواندن و نوشتن دو عاملی هستند که ذهن بچهها را رها میکنند. بچهها با ادبیات و کتابها میتوانند فشارهای روحی را کاهش دهند. با داستانها به جاهای سفر نکرده بروند و تجربیات تازهای کسب کنند. نوشتن باعث میشود آنها تخلیه شوند و از تنش و فشار آنها کاسته شود. فعالیتهای هنری و کارهای دستی میتواند زمان آنها را پر کند و احساس بهتری به آنها بدهد. آنها میتوانند حتی از راه دور کار گروهی و مسئولیتپذیری را تجربه کنند و از تجربیات خواندن و کارهای عملی با همسالان گفتوگو کنند. گاهی لازم است خودمان قدم برداریم با سیستم پیچیده زندگی امروز نمیتوانیم منتظر بمانیم. گاهی میشود تدریس را به تئاتر خلاق و مشارکتی تبدیل کرد تا نه تنها ارتباط معلم و دانشآموز قطع نشود بلکه به توانمندی و خودباوری دانشآموز کمک شود.
محیط بومی هر منطقه و شرایط دانشآموزان قطعاً میتواند به معلم کمک کند. بسیاری از معلمان اهل مطالعه با سیستمهای جدید آموزش خلاقانه و مشارکتی آشنا هستند. یکی از این سیستمها سیستم مدارس والدورف است و همینطور سیستم ایده آل مدارس فنلاند. به معلمان علاقهمند پیشنهاد میکنیم کتاب «سفری پر ماجرا» نوشته تورینام فینزر؛ نمایش خلاق در کلاس درس نوشته راث بیل هیفینگ و درسهای فنلاندی از پاسی سالبرگ را تورق کنند تا بتوانند ایدههای مناسب پیدا کنند.
به مناسبت میلاد بابالحوائج امام موسی کاظم(ع)
الگوی مسلمانی
اسماعیل علوی
دبیر گروه پایداری
امام موسی کاظم(ع) هفتمین خورشید فروزان هدایت در سال 128 ه.ق در چنین روزی – بیستم ذیحجه – در راه بازگشت کاروان امام صادق (ع) از سفر حج در روستای «ابواء» نزدیکی مدینه متولد شد و در خاندان عصمت وطهارت که هم سنگ قرآن کریم است، بالید تا دو دهه بعد، پس از پدربزرگوارش، راهبرخردورز کشتی هدایت و مأمن و پناه امت باشد.آن حضرت (ع) در استمرار رسالت محمدی(ص)و مصون نگه داشتن آن از تباهی وتحریف، راه و روش پدران خود را پیش گرفت ومکتب ومحفل علمی امام صادق (ع) را برای برخورداری جویندگان علم ومعرفت زنده و پویا نگه داشت، اما خیلی زود با ممانعت عباسیان که تازه برسرکار آمده بودند روبه رو واز ادامه این کار بازماند. پیروان مذاهب مختلف علیرغم تفاوت در گرایشها،یکصدا به منزلت والای علمی واخلاقی امام موسی کاظم (ع) اذعان و فضائل بسیاری برای آن حضرت برشمردهاند. آن حضرت (ع) در بیت قداست و تقوی پرورش یافت و در کانون بندگی وعبودیت بزرگ شده و آنچنان زاهدانه میزیست که از حداقل نیازها بیبهره و در سطح طبقه ضعیف جامعه روزگار میگذراند. این درحالی بود که اموال فراوانی از سوی شیعیان به سوی ایشان فرستاده می شد و ازنخلستانهایی که با تلاش خود ایجاد کرده بود، درآمد خوبی به دست میآورد. اما همه را بین نیازمندان ومحرومان تقسیم میکرد، بدون آنکه آنان بدانند این دهش از سوی چه کسی انجام میشود. بردباری ازدیگر صفات بارز امام موسی کاظم(ع) بود، تا جایی که در صبر و فروخوردن خشم ضربالمثل شد. آن حضرت(ع) به کسانی که نسبت به ساحتش بدی وتعدی میکردند راه گذشت وچشمپوشی پیش میگرفت.بلکه پا را از این هم فراتر نهاده و با آنان از در نیکی در میآمد ونسبت به آنان احسان و خوبی روا میداشت تا بدان وسیله روح شرارت و خودخواهی را از نهانخانه آنان بزداید. امام کاظم (ع) درعرصه اصلاح و پالایش جامعه از نابسامانیها نیز راهنمای مردم به مسیر حق وحقیقت بود وبراین مهم اهتمام ویژهای داشت. روش امام (ع) در این کار به کارگیری ملاطفت آمیخته با حکمت بود تا آنجا که افراد را برآن میداشت تا از وادی گمراهی برآمده و طریق حق وحقیقت را پیش گیرند. به برکت دم مسیحایی امام کاظم (ع) و شیوه مؤثر آن حضرت(ع) شمار زیادی از افراد به فطرت پاک الهی خود بازگشته و درسایه ارشادهای اصولی و تأثیرگذارامام کاظم(ع) به جمع دوستداران حقیقت پیوستند و دست ازسرکشی برداشته و برای خاموش کردن شعله تمایلات نفسانی در وجود خود آن حضرت را الگو قرار دادند.امام موسی کاظم(ع) با درک وشناخت ضرورتها روشی مناسب و هماهنگ با اهداف رسالت برگزید که یادآور ویژگیهای دوران پیامبر اسلام (ص) بود و جلوههایی از خصلتها و معیارهای عصر پیامبر را متبلور میساخت.
دبیر گروه پایداری
امام موسی کاظم(ع) هفتمین خورشید فروزان هدایت در سال 128 ه.ق در چنین روزی – بیستم ذیحجه – در راه بازگشت کاروان امام صادق (ع) از سفر حج در روستای «ابواء» نزدیکی مدینه متولد شد و در خاندان عصمت وطهارت که هم سنگ قرآن کریم است، بالید تا دو دهه بعد، پس از پدربزرگوارش، راهبرخردورز کشتی هدایت و مأمن و پناه امت باشد.آن حضرت (ع) در استمرار رسالت محمدی(ص)و مصون نگه داشتن آن از تباهی وتحریف، راه و روش پدران خود را پیش گرفت ومکتب ومحفل علمی امام صادق (ع) را برای برخورداری جویندگان علم ومعرفت زنده و پویا نگه داشت، اما خیلی زود با ممانعت عباسیان که تازه برسرکار آمده بودند روبه رو واز ادامه این کار بازماند. پیروان مذاهب مختلف علیرغم تفاوت در گرایشها،یکصدا به منزلت والای علمی واخلاقی امام موسی کاظم (ع) اذعان و فضائل بسیاری برای آن حضرت برشمردهاند. آن حضرت (ع) در بیت قداست و تقوی پرورش یافت و در کانون بندگی وعبودیت بزرگ شده و آنچنان زاهدانه میزیست که از حداقل نیازها بیبهره و در سطح طبقه ضعیف جامعه روزگار میگذراند. این درحالی بود که اموال فراوانی از سوی شیعیان به سوی ایشان فرستاده می شد و ازنخلستانهایی که با تلاش خود ایجاد کرده بود، درآمد خوبی به دست میآورد. اما همه را بین نیازمندان ومحرومان تقسیم میکرد، بدون آنکه آنان بدانند این دهش از سوی چه کسی انجام میشود. بردباری ازدیگر صفات بارز امام موسی کاظم(ع) بود، تا جایی که در صبر و فروخوردن خشم ضربالمثل شد. آن حضرت(ع) به کسانی که نسبت به ساحتش بدی وتعدی میکردند راه گذشت وچشمپوشی پیش میگرفت.بلکه پا را از این هم فراتر نهاده و با آنان از در نیکی در میآمد ونسبت به آنان احسان و خوبی روا میداشت تا بدان وسیله روح شرارت و خودخواهی را از نهانخانه آنان بزداید. امام کاظم (ع) درعرصه اصلاح و پالایش جامعه از نابسامانیها نیز راهنمای مردم به مسیر حق وحقیقت بود وبراین مهم اهتمام ویژهای داشت. روش امام (ع) در این کار به کارگیری ملاطفت آمیخته با حکمت بود تا آنجا که افراد را برآن میداشت تا از وادی گمراهی برآمده و طریق حق وحقیقت را پیش گیرند. به برکت دم مسیحایی امام کاظم (ع) و شیوه مؤثر آن حضرت(ع) شمار زیادی از افراد به فطرت پاک الهی خود بازگشته و درسایه ارشادهای اصولی و تأثیرگذارامام کاظم(ع) به جمع دوستداران حقیقت پیوستند و دست ازسرکشی برداشته و برای خاموش کردن شعله تمایلات نفسانی در وجود خود آن حضرت را الگو قرار دادند.امام موسی کاظم(ع) با درک وشناخت ضرورتها روشی مناسب و هماهنگ با اهداف رسالت برگزید که یادآور ویژگیهای دوران پیامبر اسلام (ص) بود و جلوههایی از خصلتها و معیارهای عصر پیامبر را متبلور میساخت.
عکس نوشت
برنامه رویداد موسیقایی ایران و اتریش در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران برگزار شد. سرور بختی، رئیس مؤسسه فرهنگی اکو در این برنامه حضور داشت و قطعاتی از موسیقی ایران و اتریش توسط هنرمندان اجرا شد. حسام ساختیانچی تهیهکننده و کارگردان رویداد موسیقیایی ایران و اتریش بود و در این برنامه قطعه سرناد اثر فرانتس شوبرت، قطعه سپاس که تلفیقی از موومان «لاکریموزا» از قطعه رکوییم موتسارت است و قطعه «دو سه شبه» استاد بزرگ لشگری و قطعه «ایران ما» که از تلفیق دستگاه همایون - اصفهان، موسیقی فولکلوریک جنوبی و موسیقی فولک و اصیل بختیاری بود اجرا شد.
شهروند مجـــازی
یگانه خدامی
#پرویز_فتاح
حرف های پرویز فتاح رئیس بنیاد مستضعفان در تلویزیون حسابی جنجالی شد. او در صحبت هایش از ارگان ها و افرادی نام برد که در املاک متعلق به این بنیاد ساکن هستند. از غلامعلی حدادعادل تا ارتش و سپاه پاسداران. معصومه ابتکار و شهیندخت مولاوردی که فتاح گفت ۵ میلیارد تومان برای تخلیه ساختمان مطالعات زنان متعلق به بنیاد گرفته اند در توئیتر به این مسأله اعتراض کردند و از رسانه ملی خواستند برای آنها زمانی را برای پاسخگویی در نظر بگیرد. حرف های فتاح از نظر بعضی کاربران پیش زمینه های انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ بود و بعضی ها هم از شجاعت او می گفتند: «فتاح در مصاحبه با صداوسیما بدون ملاحظه و بدون سیاسیکاری اسم تمامی افراد و نهادها (سپاه، ارتش، مجمع تشخیص، حداد عادل، احمدینژاد و...) که باید اموال بنیاد مستضعفان را برگردانند، ذکر کرد. اگر نیت خوانی نکنیم، نفس عمل و این شجاعت برای بازپسگیری اموال به نفع مستضعفان شایسته تحسین است»، «خطر نزدیک شدن به ۱۴۰۰»، «پرویز فتاح خواب ریاست جمهوری میبیند.مردی که اشبهالناس به احمدینژاد شهردار تهران درسال۸۳و۸۴ است.» او دیشب در تلویزیون، با املاک بنیاد مستضعفان و اسمبردن از ارتش،سپاه، مجمعتشخیص،احمدینژاد، حدادعادل، مرکز پژوهشهای مجلس،ابتکار و..کار انتخاباتیاش را استارت زد. »، «اظهارات پرویز فتاح در مورد زمین ها و ساختمان های در اختیار آقایان حدادعادل، احمدی نژاد و... حتی اگر بوی کاندیداتوری انتخابات1400 را بدهد،نشان می دهد رئیس بنیادمستضعفان فعلاً از شجاعت کافی برخوردار است.انتظار می رود دلیل و نحوه این واگذاری ها در زمان مدیران سابق هم روشن شود.»، «پرویز فتاح گفته ارتش و سپاه املاک بنیاد رو پس نمی دن جالبه که خودش تو حرفهاش کد انتخابات ۱۴۰۰ رو می ده و میگه که بهش می گن پوپولیست»، «مسئولی که توی خونه چندصد متری اهدایی بنیاد مستضعفان زندگی میکنه،هیچ وقت درد اون مستأجری که بخش عمده حقوقشو اجارهخونه میده و فقط برای زنده موندن تلاش میکنه رو نمی فهمه. حالا اون مسئول می خواد خاتمی باشه یا حدادعادل یا هر کس دیگهای که از بیت المال ارتزاق میکنه»، «سلامی هم عرض کنیم خدمت آقایان حدادعادل و احمدینژاد و درخواست کنیم از سر سفره بلند شن و ملکهای فرشته و ولنجک رو تخلیه کنند!»، «فقط یه فرد مستقل میتونه از حدادعادل تا ابتکار ومولاوردی و از احمدی نژاد تا سپاه و ارتشو به پس دادن اموال مردمی وادار کنه. داره خوشم میاد از فتاح»، «طبق اظهارات فتاح، تنها مسئولی که ملک متعلق به بنیاد مستضعفان را سالها قبل از ریاست فتاح تحویل داده خاتمی است و سایر مسئولان از جمله حدادعادل و احمدینژاد ساکن املاک مستضعفانند. احمدینژاد مدعی ساده زیستی، ۷ سال پس از ریاست دولت هم ملک ۱۸۰۰ متری اشرافی ولنجک را در تصرف دارد!»، «سایتی چیزی نیست بریم ببینیم بابامون از بنیاد مستضعفان زمین گرفته یا نه؟ اینطور که فتاح میگفت همه گرفتن»
کرونای گران
در روزهای شیوع بیماری کرونا یکی از بحث هایی که به آن پرداخته می شود هزینه های این بیماری است. به خصوص هزینه های بستری شدن در بیمارستان و تأمین دارو و کپسول اکسیژن. کاربرانی با نوشتن از تجربیات خودشان یا اطرافیان شان درباره این مسأله و گرانی درمان کرونا می گویند: «پدر یکی از دوستانم به علت کرونا در بیمارستان خاتمالانبیا بستری شده، از دوستم امروز اوضاع شون رو پرسیدم، گفتن بهترن فقط اینکه تا الان ۱۴۰ میلیون تومن هزینه کردند بابت دارو و اکسیژن. البته این مقدار برای ایشون مثل ۱۴۰ هزارتومنه، اما داشتم فکر میکردم یکی از علل آمار فوت همین هزینه بالاست.»، «روز دوم قرنطینه کلیه ها به شدت درد میکنه احساس می کنم کسی داره کلیه هام رو میچلونه یادم میاد که موقع HRCT از آخرین بیمار که علائم خاصی نداشت و ناقل بود مبتلا شدم بیمارستان هم هیچ کمکی بهمون نمیکنه. هزینه داروهام یک میلیون و 300 هزار تومن شد»، «یکی از دوستای من در بیمارستان نیکان، دو هفته بستری بود. همون ابتدا زمان بستری کردن گفتند ۲۰ میلیون تومن علی الحساب واریز کنین. در پایان دو هفته حساب کتاب کردند و تقریباً همون هزینه درمان شد.»، «من کرونا گرفتم. آزمایش ها و سی تی اسکن من روی هم شد یک میلیون. بیمارستان اقبال رفتم بار اول. هیچ تخفیفی وجود نداره. اگه بیمه تکمیلی داشته باشی باید پیگیری کرد که شاید بشه بخشی رو گرفت که نمیشه روش حساب کرد. این جدا ازدو، سه هفته خانه نشینی بدون حقوق و تغذیه مغذی و گران است...»، «تخت بیمارستان شبی ۳ میلیون؟ ۵ تا آمپول ۷۰ میلیون؟ واقعاً فکر نمیکنم جونم بیشتر از هزینه کفن و دفن ارزش داشته باشه. اگر مریض شدم راضی نیستم کسی هزینه کنه برام.»، «بر اثر تجربه شخصی خودم در ابتلا به کرونا ، بخوبی متوجه شدم این مریضی در خفیف ترین حالت نیز نیاز به مراقبت های خانگی، هزینه کردن های نه چندان کم، استراحت مطلق و ... داره که این مهم برای تمامی هموطنان ما فراهم نیست .»، «تست های ویروس کرونا از 300هزار تومان تا 700 هزار تومان است! پس تکلیف اون کسی که این پول را ندارد چیست!؟»، «کسی می گفت عزیزش کرونا گرفته و هنوز اکسیژن خونش پایین بوده از بیمارستان دولتی بخاطر کمبود جا ترخیص کردند، دستگاه اکسیژن ۱۸ میلیون خریدند خراب بوده، با سه میلیون تعویض کردند، کاسبی از کرونا و بی تفاوتی برخی مدیران نفس مردم را گرفته است، مراقب خودتان باشید اگر پس انداز ندارید خیلی بیشتر.»
به نام تاریخ
20 مرداد
227 سال پیش در چنین روزی موزه لوور پاریس تأسیس شد. موزهای که نقش مهمی در معرفی آثار هنری برجسته جهان به مردم دارد و آثاری چون مونالیزای لئوناردو داوینچی در آن نگهداری میشود. 38 هزار اثر هنری مربوط به پیش از تاریخ تا قرن 21 میلادی در لوور پاریس قرار دارد.
تولدها
عباس زریاب خویی: مورخ، ادیب، نویسنده و مترجم ایرانی سال 1298 در چنین روزی به دنیا آمد. عباس زریاب خویی پس از اینکه توسط قوای روس به تهران تبعید شد کار در کتابخانه مجلس شورای ملی را آغاز کرد و بعدها با استفاده از بورس مطالعاتی بنیاد هومبولت به آلمان رفت و رشتههای تاریخ و فلسفه را خواند. او از سال 1345 استاد دانشکده ادبیات دانشگاه تهران و در زبان شناسی، فلسفه، تاریخ و نسخه شناسی سرآمد بود. از عباس زریاب خویی کتابهایی چون اطلس تاریخی ایران و ترجمههایی مانند تاریخ فلسفه و لذات فلسفه به جا مانده است. او سال 1373 درگذشت.
امین تارخ: بازیگری که هنوز هم او را با نقشهایی مانند ابن سینا میشناسیم امروز 67 ساله میشود. امین تارخ هنرهای نمایشی را در دانشگاه تهران خواند و فوق لیسانسش را در رشته مدیریت فرهنگی گرفت. بازیگری را در سینما با فیلم «مرگ یزدگرد» بهرام بیضایی آغاز کرد و پس از آن او را در فیلمهایی چون «پرنده کوچک خوشبختی»، «مادر»، «سرب»، «سارا»، «دلشدگان»، «قاعده بازی» و «رئیس» دیدیم. تارخ سال 56 در سریال «ارثیه ایرانی» بازی کرد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در سال 63 با سریال «سربداران» بازی در سریالهای تلویزیونی را ادامه داد. «بوعلی سینا» سریالی بود که تارخ را به شهرت رساند و پس از آن در سریالهای «آپارتمان»، «شیخ مفید»، «هفت سنگ»، «سفر سبز»، «معصومیت از دست رفته»، «باران عشق»، «اغما»، «خسته دلان»، «جراحت» و «رهایم نکن» بازی کرد. تارخ در تئاتر هم بسیار فعال بود و از سال 76 بهعنوان یکی از چهرههای برتر احیای تئاتر ایران شناخته شد. علاوه بر اینها او با کارگاه آزاد بازیگری اش شناخته میشود که یکی از مؤسسههای معتبر آموزش بازیگری در ایران است و چهرههایی مانند حبیب رضایی، مهتاب کرامتی، ترانه علیدوستی، شبنم مقدمی از این مؤسسه وارد بازیگری شدند.
کامران عدل: بنیانگذار عکاسی مدرن در ایران سال 1320 در چنین روزی به دنیا آمد. کامران عدل از کودکی به عکاسی علاقه داشت و در پاریس و در هنرستان صنعتی این شهر با عکاسی مدرن آشنا شد. سال 47 به ایران بازگشت و مدیر گروه عکاسی سازمان رادیو تلویزیون ملی ایران شد و تدریس عکاسی را هم آغاز کرد. او در سالهای فعالیتش بنیانگذار عکاسی نوین خبری، عکاسی نوین صحنه و عکاسی نوین معماری و اجتماعی شد. حاصل سالها فعالیت و عکاسی کامران عدل در کتابهایی مانند «بازارهای ایرانی»، «فرش ایران»، «آنان که خاک را به نظر کیمیا کنند» و «یاد باد آن روزگاران، یاد باد» منتشر شده است.
هادی آزرم: آهنگساز و نوازنده کمانچه سال 1327 در چنین روزی به دنیا آمد. پدرش با ویولن آشنایی داشت و او هم ابتدا این ساز را آموخت. پس از تحصیل در هنرستان عالی موسیقی و از سال 1349 همکاری اش را با ارکسترهای ایرانی و با استادانی چون فرهاد فخرالدینی و حسین دهلوی آغاز کرد. از سال 55 بهصورت خودآموز کمانچه را یاد گرفت و ویولن نوازی ایرانی را از همایون خرم آموخت و اکنون بهعنوان یکی از نوازندگان برجسته کمانچه شناخته میشود. از سال 59 همکاری اش را با ارکستر سمفونیک تهران آغاز کرد و چند سالی هم سرپرست ارکستر موسیقی سنتی بود اما از سال 58 بهصورت جدی آهنگسازی را دنبال کرد و تاکنون برای خوانندگانی چون مهرداد کاظمی، محمد گلریز و اسفندیار قره باغی آهنگسازی کرده است.
افشین خورشید باختری منتقد و بازیگر، فاتح بادپروا کارگردان، مرتضی پاشایی خواننده پاپ، فارس باقری داستان نویس، سورنا جوکار شاعر، علی شروقی داستان نویس، بابک طیبی داستان نویس، غلامرضا کافی شاعر، محبوبه میرقدری داستان نویس، علیرضا نوری شاعر و آگوست پرژی گرتفسکی کارگردان لهستانی هم متولد امروز هستند.
درگذشت
احمد رائض: نقاش و مینیاتوریست برجسته ایرانی سال 1372 در چنین روزی درگذشت. احمد رائض سال 1298 متولد شد و از 12 سالگی شاگرد حاج مصورالملکی شد و نقاشی، تذهیب و نگارگری را از او آموخت. پس از آن کارگاهی در اصفهان تأسیس کرد و در این کارگاه مینیاتورهایی خلق کرد که بسیاری از آنها به کشورهای دیگر صادر شدند. مینیاتورهای احمد رائض از خمسه نظامی شهرت جهانی دارد و یکی از آثار برجسته او مینیاتوری است که در آن 145 صورت تصویر شده و این تابلو در موزه سوئیس نگهداری میشود. او مدیر کارگاه میناسازی ایران هم بود که آثار برجسته بسیاری در این کارگاه خلق شد و آثار آن در نمایشگاه جهانی بروکسل مدال نقره و دیپلم هنری افتخاری گرفت. از رائض 145 تابلو نقاشی، آثار نقره کاری و قلم زنی به یادگار مانده است.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
سخن روز
-
احترام برومند: نشان داوود رشیدی برگزار نمیشود
-
عروس سوخته
-
تکه گم شده پازل
-
الگوی مسلمانی
-
عکس نوشت
-
شهروند مجـــازی
-
به نام تاریخ
اخبارایران آنلاین