ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
سخن روز
امام على علیه السلام:
پاکدامنى مرد به اندازه غیرت اوست.
نهج البلاغه(صبحی صالح) ص 477 ، حکمت47
علی شیرازی: خوشنویسی ایران از رقبایش جلوتراست
هزاران هزار کتاب و هزاران قطعه خوشنویسی با امضای هنرمندان آن، حکایت از تاریخ کهن این هنر در ایران دارد. واضح است که این تاریخ و قابلیت را کسی نمیتواند بهنام خودش بزند و اگر هم چنین اتفاقی بیفتد تأثیری بر هنر خوشنویسی در ایران ندارد. خوشنویسی شکل دیگری از شعر و ادبیات و غزل ما است و همانطور که غزل ما را نمیتوانند ببرند، خط ما را هم نمیتوانند. خوشنویسی ایران بسیار قویتر از این است که اگر این هنر بهنام کشور دیگری (ترکیه) ثبت شود تحت تأثیر قرار بگیرد.
بخشی از صحبت این هنرمند پیشکسوت با ایسنا
به شوق زادروز محمود دولت آبادی، نویسنده بزرگ معاصر
شریف و وفادار به قلمی که هرگز آن را نفروخت
جمال میر صادقی
نویسنده و مدرس داستاننویسی
محمود دولتآبادی عزیز از آن دست نویسندگانی است که خیلی مفصل درباره آثارش در کتاب «نویسندگان نامآور معاصر» نوشتهام. بیتردید او یکی از نویسندگان شاخص دوران معاصر ادبیات فارسی بهشمار میآید که در تقسیمبندی نویسندگان ایرانی، در زمره نسل دومیها جای میگیرد. در دوره زمانی مذکور با سیویک نویسنده مطرح طرف هستیم که چهار ـ پنج نفر آنان جایگاهی متفاوت دارند؛ ازجمله غلامحسین ساعدی، احمد محمود، هوشنگ گلشیری و محمود دولتآبادی. نوشتههای هر یک از اینها برخوردار از ویژگیهای خاصی است که درخشش و تمایز آنها در مقایسه با دیگران را سبب شده است. ساعدی بهدلیل تألیف آثاری واقعگرا اما وهمناک، محمود بهدلیل درآمیختگی نوشتههایش با تاریخ معاصرمان و گلشیری هم به سبب توجهی که به جریان سیال ذهنی نو نشان داد که از این بابت نویسنده نوگرایی به شمار میآید. اما آنچه نام دولتآبادی را ماندگار کرده به پیوند آثار او با زندگی روستاییها بازمیگردد. دولتآبادی طی دورههای مختلف زندگیاش به حرفههای مختلفی مشغول بوده که تأثیر این تجربههای زیستی مختلف در همه رمانها و مجموعه داستانهای او دیده میشود. بااینکه نیمقرن از آغاز جدی فعالیت ادبیاش میگذرد اما هنوز هم از شاخصترین نویسندگان معاصرمان بهشمار میآید. چرایی این مسأله به استمراری بازمیگردد که در کار نوشتن به خرج داده، درست برخلاف برخی نویسندگان که بهرغم تألیف یکی-دو اثر شاخص کار را رها کرده و حتی فراموششدهاند. پیش از انقلاب نویسندگان بسیاری قدم به عرصه گذاشتند که حالا نامی از هیچکدام باقی نمانده، اما دولتآبادی باوجود موانع متعدد و بیمهریهایی که دید همچنان نوشت. شما اگر به سراغ زندگی نویسندگان بزرگ جهان هم بروید میبینید که تا مرگ، نویسندگی را رها نمیکنند؛ اما اگر نگاهی به آثار این نویسنده کشورمان داشته باشیم، باوجود جایگاهی که همگان برای رمان چند جلدی «کلیدر» قائل هستند من «جای خالی سلوچ» را بهترین نوشتهاش میدانم. این کتاب اثر شگفتانگیزی است، پای مطالعه آن که بنشینید باشخصیتهایی متفاوت ازآنچه در آثار دیگران آمده روبهرو میشوید که ماندگار و بسیار قوی هستند، زنی که شوهرش میرود و تمام مصیبتهای عالم بر سرش آوار میشود. دولتآبادی در سبک و سیاق رئال مینویسد و آنچه به عقیده من منجر به درخشش نام وی شده مضمونهایی است که در خلق آثار ادبی خود استفاده کرده، موضوعاتی که درنهایت منجر به خلق آثاری درخشان شدهاند. در خلال مطالعه آثار محمود دولتآبادی، مخاطب قادر است با شرایط زندگی روستایی آشنا شود، او بهخوبی با زندگی روستایی آشناست و داستانهای خود را بر اساس اطلاعاتی سطحی ننوشته است. اما در آخر بگذارید اشارهای کوتاه هم به خود محمود دولتآبادی، این دوست نویسنده قدیمیام داشته باشم. شاید دوستی خیلی نزدیکی با او نداشته باشم اما از همان سالهایی که در مسیر نامآور شدن گام برداشت دولتآبادی را میشناسم و دیدارهایی داشتهایم. بیاغراق دولتآبادی نویسندهای است که هیچگاه شرافت قلمش را به آسودگی زندگی و خواست برخی نفروخت. نویسندگانی که نان به نرخ روز خور باشند شاید برای دورهای مطرح شوند اما ادبیات آنان را کنار میزند، بخشی از ماندگاری دولتآبادی به شخصیت و انسانیتش بازمیگردد. دولتآبادی از معدود نویسندگان بزرگی است که از دورههای قبل برای ما مانده، ایکاش قدر او را بدانیم.
کلاغی بر بالای تلویزیون شما!
پیام فروتن / طراح و استادیار دانشگاه تهران
آنچه مسلم است در روزگار کرونا، انتقال اخبار، رویدادها و حوادث از اهمیت بیشتری برخوردار شده و در این میان نقش رسانهها بسیار پررنگتر و حیاتیتر از گذشته بهنظر میرسد. بویژه رسانههایی همچون تلویزیون که از طیف وسیعتر و تودهایتر مخاطبان برخوردار است. اجازه دهید مستقیم سر اصل مطلب برویم. بهگفته اسپنس، ماهیت و جوهر رسانه، فریبکار و دروغگوست. پژوهشگرانی چون او، گریفیث ولی، پنج عنصر فریب را در ماهیت رسانه در تمام جهان معرفی کرده اند: دروغ، تعصب، پنهان سازی، فوقالعادهها و زیرنویسها. رسانه اطلاعاتی را تهیه میکند که مخالف یا بسیار متفاوت با حقیقت است (دروغ). بیانیههای غیر مستقیم و مبهم صادر میکند و آنها را در اختیار مخاطب خود قرار میدهد (تعصب). رسانه مبادرت به حذف اطلاعات مهم یا پنهان کردن آنها میکند (پنهان سازی). رسانه اطلاعات اشتباه یا حقیقت تحریف شده را در اختیار مخاطبان قرار میدهد و آنها را بهسمت اطلاعات حاشیهای و فرعی هدایت میکند (فوقالعاده ها) و در نهایت، رسانه با بهحداقل رساندن یا نادیده گرفتن جنبههای حقیقت در یک موضوع با مخاطب روبهرو میشود.
اما این پایان ماجرا نیست. شاید بتوان عنصر ششم فریب را در تلویزیون خودمان جستوجو کرد: تناقض! در این روزهای کرونایی، سیمای جمهوری اسلامی در رابطه با این بیماری فراگیر، سرشار از تناقض شده است. در این میان بد نیست به دو نمونه آن اشاره کنیم. مدتی است گویندگان و مجریان خبر در تمام شبکهها از ماسک استفاده میکنند! واقعاً غرض از نمایش چنین تصویری چیست؟ آیا گوینده خبر میخواهد خود را از گزند بیماری حفظ کند؟ یا این، صرفاً نمایشی بیهوده بیش نیست؟ در حالی که یک مجری تنهای خبر، با نزدیکترین شخصی که ارتباط دارد، تصویربردار است که او هم چند متر با وی فاصله دارد. استودیو نیز یک فضای بسیار بزرگ با سقف بلند است که از بهترین شیوه تهویه هوا برخوردار است. از سوی دیگر نگاه کنیم به برنامه پربیننده دورهمی: مهران مدیری و میهمانش تا نزدیکترین فاصله ممکن (بدون ماسک) با یکدیگر روبهرو میشوند. تقریباً هیچ یک از تماشاگران ماسک ندارند و فاصله آنها نیز بسیار کمتر از حتی یک متر است. این در حالی است که گاه قهقهه تماشاگران نیز برمی خیزد و آلودگی تنفسی را بیش از زمان تنفس عادی منتقل میکند. حالا زمان نتیجهگیری است! اگر این دو رویکرد را کنار هم بگذاریم، چیزی جز تناقض در رفتار و رویکرد رسانه نسبت به کرونا نصیبمان نمیشود. ایام محرم نزدیک است و باید منتظر تناقضات بیشتری از این دست در رسانه ملی باشیم. اگرچه بسیاری از متفکران مدرن و پسامدرن در تمام جهان، نقدهای تند و تیزی نسبت به تلویزیون و ماهیت آن نوشته و مینویسند؛ اما از تماشای آن - بویژه در میان تودهها - گریزی نیست. پس حداقل میتوان به این فکر کرد که همواره کلاغی بالای جعبه جادویی شما نشسته و چشم در چشمتان دوخته است.
(برای مطالعه بیشتر رجوع کنید به مقاله: مطالعه کیفی شیوههای فریبکاری رسانه و آثار آن در خانواده، نوشته فائزه تقیپور، فصلنامه علمی و ترویجی در حوزه اخلاق، سال هشتم، شماره 31، پیاپی 53، پاییز 1397، صفحات 81 تا 106).
«روزنامهنگاری برند» منتشر شد
انتشارات ثانیه کتاب «روزنامهنگاری برند» نوشته اندی بول با ترجمه مریم چهاربالشی و محسن ایلچی را وارد بازار نشر کرد.
این کتاب اولین کتاب درسی اختصاصی طراحی شده برای دورههای دانشگاه و همچنین اولین راهنمای جامع و عملی برای بهکارگیری روزنامهنگاری برند و ترکیبی از درونمایههای روابط عمومی استراتژیک و ارتباطات بازاریابی است.
نویسنده در این کتاب به این مسأله اشاره میکند که چگونه روزنامهنگاری برند را بهکار بگیرد. همه سازمانها، از انواع مختلف شرکتهایی که کسب و کار B2B یا B2C دارند تا سازمانهای دولتی و کمیتههای تخصصی و حتی خیریهها به روزنامهنگاری برند نیاز دارند. این کتاب به شما میگوید که چگونه میتوانید از روزنامهنگاری برند برای تحقق اهدافتان بهره بگیرید و همچنین بهعنوان یک تولیدکننده محتوا چگونه میتوانید موفق عمل کنید. همچنین این کتاب برای روزنامهنگاران، برای برندها و کسانی که با برندها کار میکنند از جمله فعالان حوزه مدیریت برند، بازاریابی، روابطعمومی، ارتباطات و خدمات مشتریان طراحی شده است. این کتاب به روزنامهنگاران میآموزد که چگونه آنچه را یاد گرفتهاند یا در حال یادگیری آن هستند در یک سازمان و یک فضای غیررسانهای به کار بگیرند.
روزنامه نگاری برند، در ۳۱۸ صفحه، با قیمت ۳۸ هزار تومان وارد بازار نشر شد.
به نام تاریخ
11 مرداد
امروز صد و سی و پنجمین روز از سال است. چه چیز بهتر از اینکه چند دقیقهای با خواندن نام و آثار هنرمندان و چهرههای فرهنگی اخبار تلخ این روزها را کمی پشت سر بگذاریم؟
تولدها
داریوش آشوری: نویسنده، زبانشناس و مترجم ایرانی سال 1317 در چنین روزی به دنیا آمد. داریوش آشوری از دانشآموختگان دارالفنون بود که لیسانس اقتصاد گرفت اما در میانه تحصیل بیشتر به ترجمه و تألیف کتاب پرداخت. «فرهنگ سیاسی» نخستین کتابی بود که از او منتشر شد در حالی که هنوز دانشجو بود؛ کتابی که امروز هم با عنوان «دانشنامه سیاسی» و یک کتاب مرجع مورد استفاده قرار میگیرد. آشوری در بهبود سبک نگارش فارسی نقش زیادی داشت و کلماتی چون گفتمان، آرمان شهر، رهیافت و درسگفتار را به کار برد که تازه بودند و معادل دیگری نداشتند. «بازاندیشی زبان فارسی»، «عرفان و رندی در شعر حافظ» و «شعر و اندیشه» کتابهایی است که از آشوری به عنوان نویسنده منتشر شده است. ضمن اینکه کتابهای معروفی چون «چنین گفت زرتشت»، «فراسوی نیک و بد»، «تبارشناسی اخلاق» و «آرمان شهر» هم توسط او ترجمه شدهاند. آشوری از بنیانگذاران کانون نویسندگان ایران است.
امیر آقایی: بازیگر پرطرفدار سینما و تئاتر و تلویزیون امروز 50 ساله میشود. امیر آقایی کارگردانی خوانده و اولین حضورش در سینما با فیلم «ارتفاع پست» ابراهیم حاتمیکیا بود. پس از آن در فیلمهایی مانند «زن دوم»، «روز بر میآید»، «کیمیا و خاک»، «دوزخ، برزخ، بهشت»، «مرگ کسب و کار من است»، «سعادتآباد»، «هیس دخترها فریاد نمیزنند»، «چهارشنبه 19 اردیبهشت»، «بادیگارد» و «بدون تاریخ بدون امضا» بازی کرد و آخرین فیلمی که از او اکران شد یعنی «شنای پروانه» تحسین منتقدان و سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را برایش همراه داشت. آقایی در سریال «اولین شب آرامش» برای مخاطبان تلویزیون شناحته شد و پس از آن در سریالهای «ارمغان تاریکی»، «بیگناهان»، «نوار زرد» و «سرزمین کهن» بازی کرد. او در نوشتن کتاب، سرودن شعر، نقاشی و عکاسی هم دستی دارد و یک مجموعه هایکو به نام «بیدها در باد» و کتابهای دیگری مانند «دختر ماه هفتم»، «با خود و با دیگریاش»، «زمان به وقت ما همیشه ابتدای شب است» منتشر کرده است.
هرمان ملویل: نویسنده کتاب مشهور «موبی دیک» سال 1819 در چنین روزی به دنیا آمد. هرمان ملویل در 18 سالگی ملوان شد و همین شغل پایه نویسندگی او بود. تجربهای سخت که در جریان آن صید نهنگ و سکونت در کنار قبیله آدمخوارها را هم از سر گذراند. او در 25 سالگی دریانوردی را رها و براساس تجربههایش شروع به نوشتن داستان کرد. 4 کتاب اولش بیشتر خاطرهنگاری بودند. حتی کتاب «موبی دیک» که سال 1851 آن را نوشت و منتشر کرد. «ماردی»، «نیم تنه سفید»، «پیر»، «مرد مطمئن»، «افسانههای پیازا»، «کلارل»، «دکل بان» و «قصههای بازار» دیگر آثاری بودند که از ملویل منتشر شدند. آثار او در زمان زندگیاش چندان مورد توجه قرار نمیگرفتند اما حوالی سال 1920 «موبی دیک» به عنوان یکی از برترین شاهکارهای ادبیات امریکا و جهان شناخته شد.
داداش مهرآوری: هنرمند شاخص نقاشی پشت شیشه سال 1329 در چنین روزی به دنیا آمد. او میخواست نقاشی را یاد بگیرد اما به صورت اتفاقی با کار شیشه و پس از آن نقاشی روی شیشه آشنا شد. از سال 46 به عنوان یکی از هنرمندان این عرصه برگزاری کارگاه و کلاس و نمایشگاههای مختلف را آغاز کرد و چند بار در نمایشگاه سازمان میراث فرهنگی برگزیده شد. تدریس رشته نقاشی مینایی را مهرآوری برای اولین بار در دانشگاهها و مراکز آموزش هنر ایران آغاز کرد و همچنان هم به این کار مشغول است. او در این هنر نوآوریهای خاصی داشته که یکی از آنها کشیدن طرحهای تذهیب نگارگری روی شیشه است. او سال 84 مدرک درجه یک هنری گرفت.
ادیبالممالک فراهانی شاعر، احمد بطحایی داستان نویس و رابرت جیمز والر موسیقیدان امریکایی هم متولد امروز هستند.
درگذشت
احمد علامه دهر: بازیگر و خوشنویس ایران سال 1394 در چنین روزی درگذشت. احمد علامه دهر متولد 1332 بود و در رشتههای نمایش، سینما، نقاشی و خوشنویسی فعالیت و تدریس میکرد. او کلاسهای گریم و طراحی صحنه هم داشت و سال 1394 نمایشگاهی از آثار نقاشی و طراحی، خوشنویسی و عکس او برگزار شد. فیلم «غزال»، نمایشهای «دقیانوس امپراتور شهر افسوس»، «پهلوان کچل و اژدها»، «رام کردن زن سرکش»، «یوسف و زلیخا» و «باغ من پائیز است» و سریالهای «پرده نشین»، «مختارنامه»، «میوه ممنوعه»، «آسمان من» و «تفنگ سرپر» را با بازی احمد علامه دهر دیدهاید. او جوایزی مانند تندیس بهترین بازیگر نقش سیاه از جشنواره آیینی سنتی و دیپلم افتخار بهترین بازیگر و تندیس بهترین طراحی صحنه را از جشنواره تئاتر فجر به دست آورد.
عکس نوشت
کیهان کلهر دومین کنسرت آنلاین خود را دوشنبه ۱۳ مردادماه در اصفهان برگزار میکند.
او در صفحه اینستاگرامش نوشت: «دوشنبه سیزدهم مردادماه، شهر خاموش را در خانههایتان مینوازیم. فروردین 98 و در شروع تور «شهر خاموش» قرار بر رفتن به اغلب شهرهای کشورمان را داشتیم که بخشی از برنامهمان نیز کنسرت برای هموطنان در شهرهای مرزی و از سرگیری اجرای رایگان پیرو تور قبلی در مناطق محروم بود که بهدلیل شیوع بیماری کرونا امکان پذیر نشد. از اینرو تصمیم بر ادامه این اجرا بهصورت پخش زنده در فضای مجازی با امکان دسترسی رایگان برای همه مخاطبان در اینستاگرام و یوتیوب گرفتیم تا در این احوال برای ساعتی همدلانه بنوازیم و بشنویم. و به این منظور دو مکان زیبا که برای تمام ایرانیان خاطرهانگیز و عزیز است در تهران و اصفهان انتخاب کردیم که اطلاعات آن متعاقباً به شما عزیزان اعلام میشود.»
کیهان کلهر مدتی پیش اولین کنسرت آنلاین خود را در موزه آبگینه تهران برگزار کرد که به تکنوازی سهتار اختصاص داشت.
شهروند مجـــازی
یگانه خدامی
#عزاداری_محرم
به دلیل شیوع بیماری کرونا مدتی است که بحث بر سر چگونگی برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم در شبکههای اجتماعی بهصورت جدی پیگیری میشود. خیلیها از تجمع مردم و شیوع کرونا میترسند بخصوص پساز انتشار عکسها و فیلمهای برگزاری عزاداری مسلمیه در شهرری که در آن پروتکلها رعایت نشده بود. خیلیها هم تأکید میکنند که قرار است هیأتها پروتکلها را رعایت کنند. سخنان دیروز رهبر معظم انقلاب درباره نحوه برگزاری عزاداری ماه محرم به بسیاری از این دغدغهها پایان داد و کاربران زیادی هیأتهای مذهبی و واعظان و مداحان را به توجه به سخنان رهبر انقلاب دعوت میکردند. اهالی شهرهای مختلف هم درباره تصمیمهای هیأتهای مذهبی شهرشان و نحوه برگزاری این مراسم مینویسند: «کلام رهبری درباره محرم فصلالخطاب بود و به دوگانهسازی کاسبانی که دینداری و سلامت را در برابر هم جلوه میدهند پایان داد. امیدوارم هم جماعتی که به جای مسئولیتپذیری عادت به فرافکنی مشکلات دارند و هم جماعت خلاصهکننده دین در ظواهر از ایشان بیاموزند.»، «برخی از هیأتهای بزرگ یزدی (آزادشهر، باغگندم، پنبهداران و...) اعلام کردند امسال جهت جلوگیری از شیوع بیماری و حفظ سلامت عزاداران حسینی «عزاداری به شیوه سنتی» نخواهند داشت و به توزیع بسته معیشتی بین نیازمندان اقدام خواهند کرد. هیأت نینوا صفاییه نیز با انتشار بیانیهای از لغو مراسم سنتی خود و صرف هزینه آن جهت تهیه نذری و بسته حمایتی خبر داده است.»، «مُحَرم امسال میخوایم بجای عزاداری جمعی زیرِ سقف، تو فضای باز باند بذاریم، بجای غذا، ماسک و لوازم بهداشتی نذر کنیم. هم فضای محل عطر و بوی مُحَرم رو بگیره و هم به جنگ با کرونا بریم!»، «پیام رهبر انقلاب به آقایانی که یا در حال افراطند یا تفریط: معیار آن چیزی است که کارشناسان میگویند (ستاد ملی مبارزه با کرونا)»، «اکثر هیأتهای مذهبی یزد با صدور اطلاعیههایی گفتهاند برخلاف هرسال؛ هیأت تعطیل است اما بهجای آن بسته معیشتی و نذری خواهند داد»، «توی دزفول اکثر هیأتها اعلام کردن که هیچ مراسمی برگزار نمیکنن»، «هیأت سبزقبای دزفول اعلام کرده، حتی اگر همه هیأتها مراسم داشته باشند محرم امسال هیچ برنامهای ندارد. فقط دهه اول محرم با حضور مداح مراسم از اینستاگرام پخش زنده میشود. درهای حسینیه بسته است. نذورات هم بهصورت بستههای مواد غذایی خام بین مستمندان تقسیم میشود.»
کنکور کرونایی
برگزاری کنکور دکترا در روز پنجشنبه و اولین نوبت آزمون دکترای وزارت بهداشت که دیروز برگزار شد حرف و حدیثهای زیادی داشت. خیلیها از مدتها قبل برای شیوع بیشتر بیماری کرونا در جریان برگزاری کنکورها نگران بودند و کاربرانی که پنجشنبه و جمعه در آزمونها شرکت کردند از تجربه خودشان مینوشتند. از اینکه پروتکلها چقدر رعایت میشد و شرایط داوطلبان با ماسک چگونه بود: «حوزهای که من امروز آزمون دادم، پونصد نفر رو چپونده بودند توی سالن فوتسال، فاصله اجتماعی هم مثل کنکورهای قبلی بود که شرکت کرده بودم و اصلاً افزایشی نداشت. تهویه سالن یک در میان کار میکرد و متأسفانه اکثر شرکتکنندگان هم میانسال و مسن بودند که من حقیقتاً براشون نگران هستم»، «کنکور دکترا رو شرکت کردم جالب بود همه چی مثل همیشه بود هیچ پروتکل بهداشتی رعایت نشده بود تنها تفاوت، ماسک داوطالبا بود که اونم یکی در میون دیگه موقع آزمون نزده بودن. امیدوارم بقیه کنکورها به تعویق بیفته چون در غیر این صورت به فاجعهای مرگبار میرسیم!»، «امروز سر آزمون دکترا توی همین تهران به حدی گرم بود که هنوز چند دقیقه از شروع آزمون نگذشته بود احساس گرمازدگی میکردم. واقعاً گرما انرژیام رو گرفته بود. تازه دو تا ماسک دو لایه هم اضافه کنید. کولرها ظاهراً بهخاطر پروتکلها خاموش بودن یا کم بودن»، «من فکر میکنم با برگزاری امروز دکترای وزارت بهداشت قراره ارشد و سراسریام برگزار بشه چون امروز پروتکل اجرا شده میخوان بگن دیروز بار اولمون بوده مهارت نداشتیم الان یاد گرفتیم»
موسیقی کودک در گفتوگو با ناصر نظر آهنگساز
ناصر نظر، آهنگساز، سالهاست که در زمینه موسیقی کودک مشغول کار و فعالیت است. او از نخستین کسانی بود که پس از انقلاب با راه اندازی و ساماندهی کلاسهای موسیقی به شیوه «اُرف» که شیوه و مکتب کارل ارف، آهنگساز آلمانی، را به کار میگرفت
همت گماشت.
برنامه
«کیو آر اسکنر» را میتوانید
از اپلیکیشن های مختلف دانلود کنید.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
سخن روز
-
علی شیرازی: خوشنویسی ایران از رقبایش جلوتراست
-
شریف و وفادار به قلمی که هرگز آن را نفروخت
-
کلاغی بر بالای تلویزیون شما!
-
«روزنامهنگاری برند» منتشر شد
-
به نام تاریخ
-
عکس نوشت
-
شهروند مجـــازی
-
موسیقی کودک در گفتوگو با ناصر نظر آهنگساز
اخبارایران آنلاین