ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
بزرگان موسیقی به داوری آثار چهاردهمین جشنواره موسیقی جوان مینشینند
نداسیجانی
خبرنگار
چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان همچنان درحال برگزاری است؛ آن هم در روزهایی که جامعه در بیم و نگرانی بهسرمیبرد و اغلب جشنوارهها و برنامههای فرهنگی و هنری تعطیل شده، جوانان مستعد و باذوق کشورمان باردیگر پرامیدتر و باانگیزهتر بر صحنه هنر موسیقی حاضر شدهاند و آمدهاند تامیراثدارهنرایرانزمین باشند و نغمههای موسیقایی خود را طنینانداز کنند و در شرایط کنونی عزمشان را جزمتر از سالهای گذشته کرده اند.
فراخوان چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان سال گذشته با دبیری هومان اسعدی و مشارکت گستردۀ استادان موسیقی کشور توسط انجمن موسیقی ایران و حمایت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سه بخش «موسیقی دستگاهی ایران»، «موسیقی کلاسیک»، و «موسیقی نواحی ایران» منتشر شد و در مرحله نخست داوری با حضور اساتید و بزرگان موسیقی همچون حسین علیزاده،علی اکبرشکارچی،محمدرضا درویشی، داریوش پیرنیاکان،هنگامه اخوان،اردشیر کامکار و... 2400 اثر بررسی و ارزیابی شد که از این تعداد ۵۰ درصد آثار مربوط به بخش موسیقی دستگاهی، ۱۵ درصد موسیقی کلاسیک و ۳۵ درصد سهم موسیقی نواحی است. شیوع ویروس کرونا در برپایی این جشنواره بیتأثیر نبوده و شرکتکنندگان در هر دو مرحله بهصورت مجازی شرکت میکنند و آثارخود را به صورت فایل ویدئویی از طریق سامانه «بامک» (سایت انجمن موسیقی ایران) به دبیرخانه این جشنواره ارسال کردهاند که با بررسی و ارزیابی این آثار توسط هیأت داوران وارد مرحله دوم شدهاند. ناگفته نماند در مرحله اول اگرچه آثار به صورت ویدئویی به جشنواره ارسال شده اما ستاد جشنواره پس از احراز هویت ارسالکنندگان، فقط فایلهای صوتی را برای داوران پخش میکند. ضمن اینکه تمامی فرمهای امتیازدهی به صورت بینام و کدگذاری شده است.
حالا با پایانیافتن مرحله نخست داوریها، از ابتدا تا پایان تیرماه، برگزیدگان هر بخش معرفی و وارد مرحله نهایی شده اند و به رقابت می پردارند که در این مرحله هم بهخاطر گسترش این بیماری، آثار طبق فراخوان اعلامشده در مرحله نهایی شرایط جداگانهای دارد و قطعات متفاوت است و پس از بررسی توسط هیأت داوران نفرات اول تا سوم در هر بخش معرفی میشوند. نکته دیگر اینکه امسال برخلاف سالهای گذشته و با وجود این بیماری، در بخش موسیقی نواحی از استانهای گیلان و کرمان نیز شرکتکنندگانی حضور داشتند و موسیقی این منطقه نیز در جشنواره ارزیابی خواهد شد که این نوید اتفاقی خوب دراین حوزه است. قرار است بعد از اتمام جشنواره و انتخاب منتخبان، آثار برگزیدگان این دوره از جشنواره در فضای مجازی منتشر شود تا علاقهمندان به هنر موسیقی آشنایی بیشتر و بهتری با نسل نوظهور موسیقی ایران داشته باشند.
بستههای حمایتی سازمان سینمایی تکمیل میشود
چراغ بیاور و یک دریچه
نیلوفر ساسانی
خبرنگار
سالنهای سینما چراغشان روشن است تا امید، راهش را گم نکند. سالنداران میگویند همین که در سالن سینماها باز باشد، دلمان گرم است که روزهای بهتر هم از راه میرسد. کرونا راه تنفس سینما را هم تنگ کرده و هر نشانهای بر فعالیت سینما گواه زنده بودن سینما است و روزنه روشن امید. در گرگ و میش و نبرد بیم و امید برای ادامه مسیر، خبر بسته حمایتی تازه سازمان سینمایی در روزهای پایانی هفته یکی از همین روزنههای امید بود. خروجی یازدهمین جلسه کارگروه بررسی آسیبهای کرونا در سینما مصوباتی تازه برای حمایت از سینما بود. اختصاص فروش سینماها از ابتدای مرداد ماه به مدت سه ماه به سینما و پرداخت سهم دفاتر پخش توسط سازمان سینمایی، تعلق کمک هزینه اکران یکصد میلیون تومانی برای فیلمهای اکران شده از تاریخ اول مرداد لغایت اول آبان، وام 4 درصدی به میزان فروش حداکثر تا سقف 500 میلیون تومان، وام100 میلیون تومانی دیگر بهصورت بلاعوض به فیلمهایی که فروش بالای 500 میلیون را تجربه کنند و پرداخت قبض برق سینماهای فعال حاضر در اکران از ابتدای مرداد ماه به مدت سه ماه توسط سازمان سینمایی بخشی از جمله وعدههای حمایتی بود. همچنین بنا به پیشنهاد دبیر شورای صنفی نمایش مقرر شد سینماها از روز شنبه تا چهارشنبه نیم بها باشد.
حمایت در حد بضاعت نه رؤیاپردازی
سید غلامرضا موسوی تهیهکننده سینما و عضو کارگروه بررسی آسیبهای کرونا در سینما، بستههای حمایتی اعلام شده از طرف سازمان سینمایی را متناسب با امکانات دولت و این سازمان میداند. او به «ایران» میگوید: «بسته آخر، بسته پروپیمانی است. توجه داشته باشید که سازمان سینمایی و دولت بودجهای دارد و کارگروه بررسی آسیبهای کرونا بر اساس همین امکانات تصمیمگیری میکند، نه بر اساس رؤیاپردازی. وقتی تعهدی ایجاد میشود امکانات پرداخت هم باید وجود داشته باشد. مصوبات اخیر طبق امکانات حال حاضر سازمان سینمایی است و بر اساس بودجه موجود، حداکثر کمکهای ممکن تا آبان ماه از سوی این سازمان لحاظ شده است.»
او درباره مشروط شدن اکران آنلاین به نمایش دو هفتهای فیلمها در سالنهای سینما به عنوان یکی دیگر از مصوبات یازدهمین جلسه این کارگروه توضیح میدهد: «این تصمیم یک بازی برد برد است. از یکسو فیلمهای متقاضی اکران آنلاین، صد میلیون تومان برای تبلیغات در سینماها دریافت میکنند که به فضای تبلیغاتی فیلم در سالن سینما و پلتفرمهای آنلاین کمک میکند و از سوی دیگر هر دو طیف مخاطب را خواهند داشت. هم مخاطبی که عادت کرده فیلم را روی پرده عریض سینما ببیند و هم مخاطبی که ترجیح میدهد در فضای امروز فیلم را در خانه تماشا کند.»
مساعدت به سینماداران بدهکار
از جمله اخبار امیدوارکننده روزهای پایانی هفته، پرداخت بدهی سینماها به پخشکنندگان با مساعدت سازمان سینمایی بود. شیوه غلط گردش مالی در سینمای ایران باعث شده که سهم صاحبان فیلم از فروش آثار در اختیار سینمادارها قرار بگیرد و اهالی سینما همواره از دیرکرد پرداختها گلایه داشتهاند. نمونه اخیر این اعتراضها نامه تهیهکننده چهار فیلم پرفروش سال 98 در هفته گذشته بود، مبنی بر اینکه سینماداران فروش سال گذشته را به بهانه کرونا پس نمیدهند. اگر چه یکی از امتیازات وعده داده شده برای راهاندازی سامانه سمفا پاسخ به همین انتقادات و تقسیم درآمد سینما همزمان با فروش بلیت است اما در عین حال هفته گذشته معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی اعلام کرد که از طریق صندوق اعتباری امید وام 4 درصدی جهت تسویه حساب پخشکنندگان به سینماها پرداخت خواهد شد و سینماداران متعهد به پرداخت این بدهی میشوند. غلامرضا موسوی تهیهکننده سینما دراینباره میگوید: «صندوق اعتباری هنر و امید وامی در اختیار سینماداران میگذارند که بدهیشان را به پخش کنندهها پس بدهند. طبیعی است که وقتی هنرمندان طلبشان را بگیرند این پول به چرخه تولید بازخواهد گشت.»
مشغول کاریم
اما خروجی جلسات کارگروه بررسی آسیبهای کرونا که هفته گذشته به شماره یازدهم رسید زمانی نتیجه خواهد داشت که این وعدهها رنگ عمل و اجرایی هم بگیرد. در حالی که برخی سینماداران از عملی نشدن وعدههای حمایتی گلایه دارند، رمضانعلی حیدری خلیلی، معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان سینمایی بر اجرای قطعی تمام مصوبات این ستاد تأکید دارد. او به «ایران» میگوید: «بخشی از این حمایتها انجام شده و بخشی مسیر قانونی را طی میکند. مصوبات تازه هم در دستور کار قرار گرفته است. اعطای تسهیلات مشروط به طی پروسههای قانونی است. دریافت هر وام مستلزم پایبندی به اصول و قواعد است و سینما هم مستثنی نیست. فرد باید تقاضای خود را تسلیم کند و اسناد مورد نیاز را به بانک یا صندوق کارآفرین تحویل بدهد. اگر چه این پروسه نیاز به زمان دارد اما به فاصله کمی تسهیلات اعطا میشود.»
حیدری خلیلی از اعطای سهم بیمه کارفرمایان به عنوان یکی از وعدههای عملی شده یاد میکند. بر اساس این مصوبه، به سینماهای بخش خصوصی، لابراتوارها و استودیوهای صدا که پرسنل خود را در سال 99 اخراج نکرده باشند معادل 3 برابر 23 درصد سهم کارفرما در لیست بیمه دی ماه سال 98 کمک بلاعوض میشود. او در این باره میگوید: «تمام سالنهای سینما که فروش ماهیانهشان تا سال قبل حداکثر 50 میلیون تومان بود و تا زمان مقرر یعنی 11 تیرماه برای دریافت تسهیلات ثبت نام کردند از کمک هزینه کارفرمایی بهرهمند شدهاند. لیست بیمه تأمین اجتماعی دو دوره دی ماه سال قبل و فروردین امسال مورد بررسی قرار گرفت و بر مبنای ماه فروردین کمک هزینه تعلق گرفت. این کمک هزینه ظرف چند روز آینده به حساب افراد مشمول واریز خواهد شد. استودیوها و آموزشگاههای سینمایی هم مشمول همین قوانین هستند.»
او همچنین از عملی شدن وعده کمک هزینه به فیلمهای خط شکن یعنی «خوب بد جلف، ارتش سری» و «شنای پروانه» در همان هفتههای ابتدایی اکران خبر میدهد. طبق این مصوبه برای هر دو فیلم 300 میلیون تومان وام بلاعوض در نظر گرفته شد. پیش از این هم 60 میلیون تومان جهت تبلیغات فیلمهای اولین اکران سال 99 در نظر گرفته شده بود که به تمام آثار اکران شده پرداخت شده است.
درباره جایگاه کاریکاتور در روزگار کرونا
کارتونهای ایرانی امیدبخش پزشکان جهان
مریم سادات گوشه
خبرنگار
کارتونها و کاریکاتورها سالهاست که در بحرانهای جهانی بیش از سایر هنرها مطرح میشوند و خیلی هم موفق عمل کردهاند. وقتی در ایران کرونا آمد و مردم قرنطینه شدند، کاریکاتوریستها و انیماتورها هم دست به کار شدند. هنرآفرینی کردند بدون هیچ پشتوانهای تا جایی که هنرشان جهانی شد.
در بین کاریکاتوریستهای ایرانی گرچه خیلی از هنرمندان آثار پرمخاطبی داشتند، اما این بار آثار علیرضا پاکدل یکی از آثار پربازدید به روایت تعداد لاینکها در اینستاگرام شد. آثاری که به گفته او بیشتر در دنیا بازتاب داشت تا در ایران. به گفته این کاریکاتوریست او پیامهایی از پزشکان آن سوی مرزها داشته است و مورد تحسین واقع شده است.
سؤال اینجاست که چرا کاریکاتور و کارتون نسبت به سایر هنرها اینگونه رشد داشته است؟ و توانسته حرف بیشتری در دنیا بزند و در مواجهه دنیا با ویروس کووید19 ارتباط بیشتری با جامعه جهانی برقرار کند. از طرفی وقتی چنین حوزهای ظرفیت بالایی برای رونق بخشی بهکار هنرمندان ایران دارد، چرا هنوز در ایران اینگونه به آن بیمهری میشود در صورتی که کار هنرمندان ما مرزها را درنوردید!
کارتون و انیمیشن پاسخگوی نیازهای مردم است
جمال رحمتی از جمله کاریکاتوریستهای موفقی بود که انیمیشن هفت خان کرونایی را در همان روزهای اول قرنطینه ساخت و مخاطبان بسیاری آن را دیدند و دستبهدست در فضای مجازی چرخید.
او در پاسخ به اینکه چرا کارتون و کاریکاتور بیشتر از آثار دیگر حوزه تجسمی در شرایط بحرانی موفقتر عمل کردهاند، به «ایران» میگوید: «کارتون جزو ابزارهای رسانهای است که در مطبوعات کاربرد دارد و طبیعتاً مخاطب را میشناسد. دوم اینکه ذاتاً یک ابزار رسانهای خبری است. یعنی همیشه در کنار مطبوعات بوده است. برای همین وقتی مسألهای خبری میشود، آن هم از این جنس و در سطح جهانی شاخکهای همه را حساس میکند، طبیعتاً اینجا جایی است که کارتون و کاریکاتور باید وارد شود. از طرفی هم کارتون و کاریکاتور یک زبان بینالمللی دارد و این زبان را همه میفهمند. و اصولاً بر خلاف نقاشی و رشتههای دیگر تجسمی که با حس افراد سر و کار دارد، کارتون با قدرت تحلیل افراد سروکار دارد. یعنی بهصورت واضح و مشخص در مورد مسألهای حرف میزند. در نقاشی الزاماً اینگونه نیست. بهطور عمده در نقاشی با حس سر وکار داریم. اما اینجا مشخصاً صحبت کردن در مورد یک رویداد است. از طرفی هم در مواجهه با بحران یکسری نیازها پیدا میشود. مثلاً نیاز به اینکه کسی دلگرمی به شما بدهد و امیدوارت کند و در کنارت باشد. و خیلی نیازهای دیگر. کارتون و در کنارش انیمیشن بخوبی میتواند به مردم پاسخ این نیازها را بدهد. خیلی از مشاغل با آمدن کرونا لطمات زیادی دیدهاند. مثلاً اگر من دارای شغلی باشم که لطمه دیده است با دیدن این کاریکاتور به بخشی از احساس من جواب داده شده است و حس میکنم که حرف من جایی گفته شده و ممکن است مسئولی آن را ببیند. چون اینها جوابگوی این حسها و نیازها است از آن استقبال میشود. از طرفی هم چیزی است که زمان بسیار کمی را از بیننده میگیرد و نیاز نیست که برای ارتباط گرفتن با محتوای آن زمان زیادی صرف شود برای همین انسان دوره مدرن که زمان زیادی برای مطالعه ندارد به شکل طبیعی از آن استقبال میکند.»
او در پاسخ به اینکه کارتونها و کاریکاتورها چقدر میتواند در تنویر افکار عمومی نسبت به بحران هایی مثل کرونا تأثیرگذار باشد، میگوید: «چون کارتون و کاریکاتور زمان کمی از مخاطب میگیرد، امکان بسیار مناسبی است تا بتوان در افکار عمومی تأثیر گذاشت. منتهی موفقیت یا عدم موفقیت آن در این است که این کارتون کجا ارائه میشود؟ یعنی باید در جاهایی ارائه شود که مردم به شکل عادی به آنجا بیشتر مراجعه میکنند. مثلاً دربیلبوردهای شهری که محل تردد مردم است. یا در فضای مجازی که مردم با آن سرو کار دارند بسیار مؤثر است. طبیعتاً ارائه کار هم خیلی مهم است. خود کارتون میتواند مؤثر باشد اما این تأثیر زمانی بیشتر میشود که برای محل ارائه آن درست فکر شود.»
رحمتی در خصوص جایگاه کاریکاتور در ایران و در دنیا توضیح میدهد: «ایران در دنیا جایگاه و رتبه خوبی در کارتون و کاریکاتور دارد و اگر بخواهیم کاریکاتور و کارتون را به دو بخش مطبوعاتی و غیرمطبوعاتی تقسیم کنیم، ایران در بخش غیر مطبوعاتی موفقتر است. و در بخش مطبوعاتی بهدلیل اینکه مطبوعات رونق چندانی ندارد شاید بتوان آن را طبیعی دانست. به طور کلی همکاران من در این حرفه بسیار خوب عمل کردهاند. از جمله موفق ترینها در این زمینه علیرضا پاکدل بود که کارهایش به شکل جهانی دیده شد و این نشان میدهد که ظرفیت ما در این حوزه بسیار بالاست و میتواند مخاطب جهانی پیدا کند. و ایران هم جایگاه خوبی دارد.»
این هنر در ایران با همه قابلیتهایش مظلوم است
علیرضا پاکدل کاریکاتوریست جوان ایرانی که کارهایش در جهان دیده شده است، درباره جهانی شدن کارش به «ایران» میگوید: «تأثیر چشمگیر این کار در دنیا برای من هم شگفتی داشته است. من هم همزمان با کارتونیستهای دیگر کارم را در ایام کرونا شروع کردم و حجم کارهایم را هر روز بیشتر کردم و یکدفعه متوجه شدم در ابعاد جهانی در فضای مجازی منتشر میشود. این برایم شگفتی آور بود چرا که کارهایم فقط در صفحه شخصی اینستاگرامم منتشر میشد و مربوط به جایی هم نبود.»
او در مورد این هنر و وجه تمایزش با سایر هنرها میگوید:«هنر کاریکاتور یکسری ویژگیهایی دارد که نسبت به هنرهای دیگر آن را متمایز میکند. ارتباط سریع همراه با چاشنی طنز چه فکاهی و چه تلخ کمک بزرگی در همه گیر شدن این رشته از هنر کرد. در مورد جهانی شدن کارتون و کاریکاتور کرونا چون این بیماری بینالمللی بود انتشار آثارش هم بعد بینالمللی دارد. وقتی کارهای من اینگونه وسیع دیده شد، حس خوبی داشتم و باعث شد از نظرات مخاطبان داخلی و خارجی برای کارهای بعدیام استفاده کنم.»
پاکدل با اشاره به استقبال رسانهها و سایتهای خارجی از آثارش تصریح کرد:«آثارم در سایتها و شبکههای تلویزیونی دنیا به نمایش درآمد در صورتیکه هیچ سایت یا رسانهای در داخل ایران کارهایم را حمایت نکردند. حتی یک بیلبورد شهری به آن اختصاص ندادند. اما باز هم خدا را شکر که بخش سازمان نظام پزشکی و آتشنشانی از آن استقبال کردند. بسیاری از پرستاران و پزشکان در سطح جهان در مورد آثارم از تمام نقاط دنیا پیام دادند و ابراز خوشحالی کردند که یک هنرمند، فداکاری کادر درمان و آتشنشانی و هلال احمر را اینگونه منتشر کرده است. صفحه اینستاگرام برای اولین بار بود که من و دو نفر از هنرمندان سایر کشورها در حوزه تجسمی را معرفی کرد. اما در کشور ما دریغ از کمی اهمیت از سوی مدیران فرهنگی. و برای من دلسردکننده بود با اینکه فرهنگ ایرانی اسلامی کشورم را در آثارم نمایش دادم و کارهای من و همکارانم همه خودجوش بوده است، اما نه بازخورد داخلی داشت و نه مورد توجه مسئولان فرهنگ و هنر قرار گرفت. این هنر با همه قابلیتهایش مظلوم است.»
برگزاری نشست آنلاین هوشنگ ابتهاج با علاقهمندان آثارش
ماجرای درختی که سر از شعرهای سایه درآورد
«ایران»: «ارغوان» سایه از آن شعرهایی است که یقه آدم را میچسبد، با هر نگاه و تفسیری میتوان سراغش رفت؛ از دریچه اوضاع و احوال سیاسی گرفته تا ابرهای گاه تیره و تاری که بر دلمان سنگینی میکنند. از همین رو جالب است که بدانید هوشنگ ابتهاج، تنها بازمانده حلقه یاران «انجمن ادبی شمع سوخته»، چرا و چطور آن را سروده؛ نکتهای که طی روزهای اخیر در فضای مجازی با علاقهمندان اشعار خود در میان گذاشته است.
فرصتی برای دیدار مجازی با سایه
در خلال این نشست که از سوی خانه ایران در مونیخ برپا شد، علاقهمندان شعر معاصر فرصتی یافتند پای صحبتهای سایه بنشینند، اگر فرصت تماشای آن را پیدا کرده باشید که هیچ، اما اگر اطلاعی از این نشست نداشتهاید بخشهایی از آن را با شما به اشتراک میگذاریم، ازجمله آن قسمتی که سایه درباره شعر مشهور ارغوان گفت. ابتهاج این شعر را برای درخت خانهای گفته که برای سالها، میزبان او و خانوادهاش در تهران بوده، او پیش از خواندن شعر«ارغوان» برای آنهایی که نشست آنلاین را دنبال میکردند از ماجرای درخت ارغوان خانهای گفت که سالها پیش در آن زندگی میکرده است. وقتیکه از آن خانه میرود و در دوری از ارغوانی که همپای بچههایش رشد کرده بوده این شعر را میسراید. البته سایه پیشتر هم نکاتی درباره داستان این شعر و درخت ارغوانی که برای او نمادی از همه داشتههایش بوده گفته. آنطور که در ادامه سخنانش اشاره کرد وقتی میشنود هرازگاهی برخی افراد علاقهمند برای دیدن خانه و درختش میروند این شعر را مینویسد. سرودههای ابتهاج همواره با استقبال زیادی از سوی بزرگان عرصه موسیقی هم مواجه شده، ازجمله محمدرضا شجریان، شهرام ناظری و حتی جوانترهایی همچون علیرضا قربانی. در این بین یکی از قطعات پرطرفدار قربانی میان علاقهمندان موسیقی، آهنگ «ارغوان» است. در این جلسه از سایه درباره قطعه «ارغوان» قربانی هم میپرسند که او میگوید: «آن دیگر تقصیر من نیست؛ خدا باید راضی باشد. بله، ظاهراً شنوندهها هم از این راضی هستند، من شنیدهام که تا مقدمه شروع میشود مردم شروع به دست زدن میکنند یعنی دیگر آن را میشناسند. ولی عیبش این است، که البته حق هم دارند، این شعر برای آواز و تصنیف طولانی است، مقدار زیادی از آن زده شده و یکخرده شعر شَل و کور شده، ولی در مجموع حالتی که این شعر بهوجود آورده تا حدی در خود شعر جا پایش معلوم است.»
بدون مبادله اندیشه، شعرخوانی بیفایده است
او با اشاره به دشواری خوانش شعر ارغوان حتی برای خودش ادامه میدهد:«راستش را بهشما بگویم، خواندن این شعر برای من دشوار است، معمولاً هم سعی میکنم از اول شعر را با لحن دیگری که لحن خودم نیست بخوانم تا به جاهایی که میرسد بتوانم بهراحتی از آن بگذرم، گاهی هم یادم میرود این کار را بکنم و دستهگل به آب میدهم و خواندن قطع میشود.» اما اینهمه صحبت ابتهاج در این نشست مجازی نبوده، او در بخشی هم با گلایه از شیوه برپایی جلسههای ادبی میگوید: «من همیشه دلم میخواهد هرازگاهی با جمعیت کمتری معمولاً جمع شویم و دایرهوار بنشینیم و همه باهم حرف بزنیم. شعرخوانی اگر به صورت درددل یا مبادله اندیشه و عقاید نباشد، کار بیحاصلی است. ولی مثل اینکه در روزگار ما هنوز رسم نیست، هم شاعر هنوز به این کار عادت نکرده و هم هنوز شنونده عادت نکرده است.» این شاعر در بخش دیگری از سخنانش میگوید: «در حدود ۸۰ سال است که من با این زبان شعر آشنایی دارم و خیال میکنم قسمت زیادی از آنچه را میخواهم بگویم بلدم بگویم، یعنی راهحلی برای گفتن آن پیدا کردهام. ولی رساترین شعری که تا امروز داشتهام و خیال میکنم که از آن راضی هستم در حدود ۲۰درصد از آن چیزی است که در درون من هست که این به نظرم حداقل است. برای درون آدمیزاد هنوز این وسیله را پیدا نکردهایم.»
خط خبر
برگزارکنندگان جشنواره بینالمللی فیلم تورنتو شامگاه پنجشنبه اسامی فیلمهای چهل و پنجمین دوره این رویداد را اعلام کردند. از ایران دو فیلم «بندر بند» به کارگردانی منیژه حکمت و «خط فرضی» به نویسندگی و کارگردانی فرنوش صمدی در جشنواره تورنتو 2020 حضور دارند. در وبسایت جشنواره از «بندر بند» منیژه حکمت بهعنوان یک فیلم جادهای آکنده از موسیقی یاد شده که درباره سفر یک روزه یک گروه موسیقی به تهران در شرایطی است که سیل آمده است. رضا کولغانی، پگاه آهنگرانی و امیرحسین طاهری در این فیلم 75 دقیقهای بازی میکنند که تولید مشترک ایران و آلمان است. «بندر بند» در بخش سینمای جهان معاصر جشنواره تورنتو روی پرده میرود که به گفته برگزارکنندگان جشنواره به فیلمهایی با داستانهای جذاب، توأم با چشمانداز جهانی اختصاص دارد. «خط فرضی» اولین تجربه کارگردانی فرنوش صمدی در بخش مسابقه فیلمهای اول و دوم «اکتشافات» جشنواره تورنتو حضور دارد. سحر دولتشاهی، پژمان جمشیدی، حسن پورشیرازی و آزیتا حاجیان از بازیگران این فیلم 83 دقیقهای به تهیهکنندگی علی مصفا هستند. داستان درباره یک معلم مدرسه در تهران است که خود را برای شرکت در یک مراسم عروسی در شمال ایران آماده میکند. وقتی شوهرش ناگهان او را از رفتن به مراسم منع میکند، زن تصمیمی میگیرد که او را در مسیری دردناک قرار میدهد. چهلوپنجمین دوره از جشنواره بینالمللی تورنتو از ۱۰ تا ۱۹ سپتامبر (۲۰ تا ۳۰ شهریور) در شهر تورنتو کانادا بهصورت حضوری و آنلاین برگزار خواهد شد./ هنرآنلاین
کتاب جدید محمود دولتآبادی با عنوان «اسبها اسبها از کنار یکدیگر» همزمان با هشتاد سالگی این نویسنده منتشر شد. طبق اعلام نشر چشمه، ۱۰ مرداد، همزمان با زادروز محمود دولتآبادی، کتاب تازه او توزیع سراسری شده و ۴۰ کتابفروشی در سراسر ایران بهطور همزمان از این کتاب رونمایی خواهند کرد. بر اساس اعلام ناشر، خرید کتاب «اسبها اسبها از کنار یکدیگر» به سه صورت اینترنتی (از سایت پاکت)، تلفنی و حضوری از ۴۰ کتابفروشی از 10 مردادماه تا ۱۸ مردادماه با ۲۰ درصد تخفیف امکانپذیر است./ ایسنا
کارگردان «یلدا» در اکران ویژه فیلم از اختصاص همه عواید فروش اکران این فیلم در ایران برای آزادی یک زندانی خبر داد. مراسم اکران ویژه سومین ساخته مسعود بخشی و تهیه کنندگی علی مصفا عصر پنجشنبه ۹ مردادماه با حضور هنرمندان و اصحاب رسانه در موزه سینما برگزار شد. سعید امیرسلیمانی، افسانه بایگان، لیلا زارع، بهزاد نعلبندی، مهدی کوهیان، فیروزه خسروانی، فرزاد خوشدست، مهتاب سلیمانی، هومن نوروزی و... از هنرمندانی بودند که در این مراسم حضور داشتند./ روابط عمومی فیلم
شیبان خاقانی تدوینگر سریال «آقازاده» با انتشار یک استوری در صفحه شخصی اینستاگرامش از ممیزی این سریال نوشت که ساعتی مانده به پخش قسمت جدید او را بار دیگر پای میز تدوین کشانده است./خبرآنلاین
نمایش «جان کاه» که پیشتر در بخش صحنهای بیست و دومین جشنواره بینالمللی تئاتر دانشگاهی ایران روی صحنه رفته بود از روز جمعه دهم مرداد ماه اجراهای خود را در مرکز تئاتر مولوی آغاز کرد. این نمایش برنده تندیس بهترین نور و کاندیدای بهترین کارگردانی از بیستودومین جشنواره بینالمللی تئاتر دانشگاهی ایران شده است. نمایش «جان کاه» به نویسندگی و کارگردانی سعید رسولی و با بازی بهزاد حاجی حسنی، شادی ضیایی و حمید گرامی ساعت ۱۸:۰۰ به نشانی خیابان انقلاب، خیابان ۱۶ آذر، جنب باشگاه دانشجویان، مرکز تئاتر مولوی روی صحنه میرود./ خبرآنلاین
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
بزرگان موسیقی به داوری آثار چهاردهمین جشنواره موسیقی جوان مینشینند
-
چراغ بیاور و یک دریچه
-
کارتونهای ایرانی امیدبخش پزشکان جهان
-
ماجرای درختی که سر از شعرهای سایه درآورد
-
خط خبر
اخبارایران آنلاین