ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
غلامرضا منتظری نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در گفتوگو با «ایران»:
حوزه فرهنگ جای افراط و تفریط نیست
باید روش های ایجابی را جایگزین راهکارهای سلبی کنیم / استیضاح رئیس جمهوری منتفی است
رضوانه رضایی پور
خبرنگار پارلمانی
نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تأکید دارد که اعضای این کمیسیون در پی تشدید محدودیتها یا فضای کنترلی در حوزههای مختلف فرهنگی نیستند. غلامرضا منتظری نماینده گرگان در مجلس در گفتوگو با «ایران» گفت که مصالح ملی باید برای نمایندگان اولویت باشد. او اگر چه انتقاد و نظارت بر عملکرد دولتمردان را حق مجلس میداند، اما حاشیههای جلسه مجلسیها با ظریف را نیز درست نمیداند و معتقد است که بعد از بیانات رهبرمعظم انقلاب موضوع استیضاح رئیس جمهوری منتفی شده است.
٭٭٭
حوزه فرهنگ بسیار بسیط است و بخشهای مختلفی را در بر میگیرد. به نظر شما کمیسیون تخصصی فرهنگی باید به دغدغههای طیف سیاسی نزدیک به خود اهتمام داشته باشد یا سلایق بخشهای متنوع فرهنگی موجود را مد نظرقراردهد؟
یک نماینده وقتی به مجلس میآید پاسخ «آری» و «نه» او چند ثانیه بیشتر طول نمیکشد. پاسخ مثبت یا منفی نماینده، در مصالح ملی هم میتواند اثر مثبت بگذارد و هم پیامدهای منفی داشته باشد. بنابراین اولویت نماینده باید مصالح ملی باشد، نه جناحی و گروهی. درست است که من برگزیده یک حوزه انتخابیه هستم اما بناست در مقیاس ملی و فراملی تصمیم بگیرم. لذا اگر نگاهها معطوف و محدود به مسائل جناحی شود، هم خلاف اخلاق و هم خلاف قانون است.
آقای قالیباف قبل از شروع مجلس گفتند که صدای همه باید در مجلس شنیده شود. بیشتر بحث ما ناظر بر این است که اگر شما بخواهید در رابطه با طرح یا لایحه ای مشورت و نظرخواهی داشته باشید آیا این مشورت ها از مجموعه مثلاً بسیج استادان و چهرههای اصولگرا خواهد بود یا اینکه نمایندگان طیفهای مختلف میتوانند به شما مشورت بدهند؟
اگر هر کمیسیونی بنا دارد که گامهای موفقی بردارد باید پنجره افکارش را به روی نسیم اندیشهها باز کند. در نطق دو دقیقهای خودم در مجلس این را با صراحت گفتم. کمیسیون تخصصی برای اینکه بتواند گامهای موفقی را بردارد نیازمند شنیدن آرای متخصصان است. بشنویم و بهترین را انتخاب کنیم. کمیسیونهای فرهنگی باید مجموعههای اندیشهورزی داشته باشد که هرکدام بتوانند در حوزههای تخصصی ما را یاری کنند. چه اصلاحطلب و چه اصولگرا، همه ما درون یک کشتی نشستهایم. برای اینکه بتوانیم به مقصد برسیم باید به مصالح ملی نگاه کنیم. مثال سادهای را از دوران دفاع مقدس میگویم. در دوران دفاع مقدس دو ایرانی در یک سنگر بودند. از تنها چیزی که نمیپرسیدند خط و مشی سیاسی یکدیگر بود. به تنها چیزی که فکر میکردند فتح خاکریز پیش رو بود. اگر چنین نبود خرمشهر فتح نمیشد. امروز ما خرمشهرهای مختلفی در حوزههای معیشت و اقتصاد و سیاست و فرهنگ داریم. مصالح ملی اقتضا میکند که دست به دست هم بدهیم تا این کشتی امواج را براحتی پشت سر بگذارد.
اکثریت قریب به اتفاق مجلس از جریان اصولگرا هستند و کمیسیون فرهنگی هم قطب تصمیمگیریها در حوزه اجتماعی و فرهنگی است. شاید برخی از طیفهای مختلف جامعه این نگرانی را داشته باشند که آیا ما در دوره جدید باید شاهد محدودیتهای بیشتر یا نگاههای کنترلی بیشتری در حوزه فرهنگ باشیم؟ مثلاً اظهارنظرهایی که برخی همکاران شما داشتهاند. گفتهاند که میخواهیم اینستاگرام را فیلتر کنیم. این موضوع یک نگرانی در بین مردم به وجود آورد، اگرچه خیلی زود تکذیب شد. شما این اطمینان را به مردم میدهید که صرفاً نماینده طیف اصولگرا نیستید و نگرانیهای همه بخشها را در نظر میگیرید؟
طبیعی است وقتی فردی منتخب شد نسبت به همه شهروندان مسئولیت دارد، دارای هر تفکر و اندیشه سیاسی که باشد. حتی اگر کسی به من رأی نداده باشد، موظف هستم که پاسخگوی نیازهای او هم باشم. در کمیسیون فرهنگی هم نگاه نگرانکنندهای که برخی در بیرون ابراز میکنند، وجود ندارد. در حوزه فضای مجازی دغدغه کمیسیون فرهنگی، تقویت فضای مجازی و پیامرسانهای داخلی است. ما باید سعی کنیم که پیامرسانهای داخلی خود را تقویت کنیم. باید بتوانیم شبکه ملی اطلاعات را تقویت کنیم. اگر بناست که روی پای خودمان بایستیم و پرچم اقتدار را در تمام حوزهها به اهتزاز در بیاوریم، راهش خودباوری است. اعتقادم این است که نباید همیشه وابسته به پیامرسانهای بیگانه باشیم. معنی آن هم این نیست که از تجربه و دانش آنان استفاده نکنیم. باید قلمرو نگاهمان را به درون محدود کنیم ولی حتماً نگاه به بیرون هم داریم. در همین بحث کرونا روزهای ابتدایی را به خاطر بیاورید. تصویری که از ما در خارج از کشور میساختند یک جامعه در حال تهدید بود که زانوی تسلیم به زمین خواهد زد. اما وقتی به سرمایههای داخلی اعتماد کردیم موفقیتهای خوبی بهدست آوردیم. نکته دوم اینکه در هر حوزهای باید از افراط و تفریط بپرهیزیم. بویژه در حوزه فرهنگ حتماً باید براساس استانداردهای قابل دفاع حرکت کنیم. حتماً باید وقت خودمان را برای روشهای ایجابی بگذاریم تا سلبی. باید بتوانیم اعتماد محیط را به خودمان جلب کنیم.
در جلسهای که آقای ظریف به صحن مجلس آمده بودند برخی همکاران شما انتقادات صریح شان را بیان کردند بدون آنکه تهمتی به وزیر دولت بزنند اما برخی راه دیگری را رفتند و او را متهم به خیانت و دروغگویی کردند. ارزیابی شما از آن جلسه چیست؟
اعتقادم بر این است که یکی از مأموریتهای مجلس پرسشگری و نظارت در کنار قانونگذاری است. به طور طبیعی مجلس این حق را دارد که از شخص رئیسجمهوری تا اعضای کابینه، هر جایی که نیاز است ورود پیدا کند و سؤال بپرسد. پرسشگری آداب و آیینی دارد که باید به آن پایبند باشیم. به شخصه در گفتوگو و مذاکره و مناظره، معتقدم ضمن اینکه باید بر اصول خود محکم بایستیم در نقد عالمانه کوتاه نیاییم. اهل تسامح و تساهل بیحد و حصر نباشیم. حرف خودمان را بزنیم اما حریم طرف مقابل را حفظ کنیم. هم من حق دارم که نپذیرم و هم کسی که پرسشگر است حق دارد که پاسخها را نپذیرد. به هر جهت وجدانهای بیداری وجود دارند که قضاوت درست خواهند کرد.
چه خوب بود امثال شما که نقدهایی را به رفتار آن چند نفر از نمایندگان داشتهاند، این شهامت را علنی میکردند. دوستان اصولگرا، ادعایشان این است که نسبت به رقبایشان اخلاقیتر هستند. همین ادعا ایجاب میکرد که با حفظ مواضع شان نسبت به دولت به آن رفتارها هم صریح انتقاد میکردند.
این بحث در بین دوستان ادامه دارد. اما کمی هم آن طرف را نگاه کنیم. آقای ظریف به قول رهبر معظم انقلاب و سردار سلیمانی استناد کرد. کسی اینها را رد نمیکند که رهبر معظم انقلاب از چه تعابیری برای آقای ظریف براساس مصالح ملی استفاده کردند. اما سؤالم از آقای ظریف این است: شما که این همه ارادت به ولی امر مسلمین دارید، چرا در مقام عمل درخصوص پیامدهای منفی برجام با رهبر معظم انقلاب همصدا و همراه نشدید!؟ نظر اکثر کارشناسان دلسوز کشور بر این است که برجام برای کشور خروجی قابل دفاعی نداشته...
ارزیابی شما از سخنان روز یکشنبه رهبری در دیدار مجازی با نمایندگان بخصوص در بخشی که مرتبط با تعامل مجلس و دولت بود، چیست؟
رهبری به سنگینی رسالت و مسئولیت مجلس یازدهم در این شرایط سخت اشاره کردند و به زیبایی گفتند که این مجلس مظهر امید است. یک چنین سخنانی وظیفه نمایندگان را خیلی سنگینتر میکند. ما باید با یک روحیه جهادی آستین همت بالا بزنیم تا اسباب امید و اعتماد بیشتر را برای مردم تقویت کنند. محور دومی که رهبری بر آن تأکید داشتهاند، اولویتها و پرهیز از کارهای حاشیهای است. ایشان در بخشی از سخنان خودشان از استانداردهای اخلاقی در مجلس سخن به میان آوردند که باید مورد توجه همه ما نمایندگان قرار بگیرد. نقد و سؤال حق نماینده است اما در مقام پرسش و نقد، باید به استانداردهای اخلاقی و اعتقادی پایبند باشیم و حریم یکدیگر را حفظ کنیم. ایشان هرگونه رفتار نامناسب را نکوهیده قلمداد کردند و تأکید داشتند که نباید در مجلس شاهد برخی از این صحنهها باشیم. در یک جاهایی نیز تأکید داشتند که به جهات شرعی و قانونی جایز نیست. رهبر معظم انقلاب با ترسیم این خطوط کلی، نقشه راه نوینی را برای نقش آفرینی مؤثرتر و بالندگی بیشتر مجلس فراهم کردند. در پایان هم از مجلس خواستند در تعامل خود با قوه مجریه و سایر قوا روندی را پیش نگیرند که در جامعه تنش به وجود بیاید. با رعایت همه اصول نقد خود را داشته باشند اما روشی را هم در پیش بگیرند که دولت در مقام عمل دچار سستی و رخوت نشود.
بحث رهبری درخصوص تعامل مجلس با دولت در زمانی مطرح شده که برخی نمایندگان در پی سؤال و حتی استیضاح رئیس جمهوری هستند. تکلیف این اقدام نمایندگان چه میشود؟
با توجه به توصیههای رهبری بعید میدانم که دیگر در مجلس حرفی از استیضاح به میان بیاید. اما پرسش همیشه در تمام مجالس ساری و جاری هست. آن هم پرسش توأم با احترام و منطق و آداب. این یک امر طبیعی است. اتفاقاً سبب تحرک و پویایی بیشتر میشود. نمایندگان محترم قطعاً پس از این سخنرانی تحلیلهای خود را انجام میدهند و در مسیری حرکت میکنند که مورد انتظار ولی امر مسلمین خواهد بود.
خبرنگار پارلمانی
نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تأکید دارد که اعضای این کمیسیون در پی تشدید محدودیتها یا فضای کنترلی در حوزههای مختلف فرهنگی نیستند. غلامرضا منتظری نماینده گرگان در مجلس در گفتوگو با «ایران» گفت که مصالح ملی باید برای نمایندگان اولویت باشد. او اگر چه انتقاد و نظارت بر عملکرد دولتمردان را حق مجلس میداند، اما حاشیههای جلسه مجلسیها با ظریف را نیز درست نمیداند و معتقد است که بعد از بیانات رهبرمعظم انقلاب موضوع استیضاح رئیس جمهوری منتفی شده است.
٭٭٭
حوزه فرهنگ بسیار بسیط است و بخشهای مختلفی را در بر میگیرد. به نظر شما کمیسیون تخصصی فرهنگی باید به دغدغههای طیف سیاسی نزدیک به خود اهتمام داشته باشد یا سلایق بخشهای متنوع فرهنگی موجود را مد نظرقراردهد؟
یک نماینده وقتی به مجلس میآید پاسخ «آری» و «نه» او چند ثانیه بیشتر طول نمیکشد. پاسخ مثبت یا منفی نماینده، در مصالح ملی هم میتواند اثر مثبت بگذارد و هم پیامدهای منفی داشته باشد. بنابراین اولویت نماینده باید مصالح ملی باشد، نه جناحی و گروهی. درست است که من برگزیده یک حوزه انتخابیه هستم اما بناست در مقیاس ملی و فراملی تصمیم بگیرم. لذا اگر نگاهها معطوف و محدود به مسائل جناحی شود، هم خلاف اخلاق و هم خلاف قانون است.
آقای قالیباف قبل از شروع مجلس گفتند که صدای همه باید در مجلس شنیده شود. بیشتر بحث ما ناظر بر این است که اگر شما بخواهید در رابطه با طرح یا لایحه ای مشورت و نظرخواهی داشته باشید آیا این مشورت ها از مجموعه مثلاً بسیج استادان و چهرههای اصولگرا خواهد بود یا اینکه نمایندگان طیفهای مختلف میتوانند به شما مشورت بدهند؟
اگر هر کمیسیونی بنا دارد که گامهای موفقی بردارد باید پنجره افکارش را به روی نسیم اندیشهها باز کند. در نطق دو دقیقهای خودم در مجلس این را با صراحت گفتم. کمیسیون تخصصی برای اینکه بتواند گامهای موفقی را بردارد نیازمند شنیدن آرای متخصصان است. بشنویم و بهترین را انتخاب کنیم. کمیسیونهای فرهنگی باید مجموعههای اندیشهورزی داشته باشد که هرکدام بتوانند در حوزههای تخصصی ما را یاری کنند. چه اصلاحطلب و چه اصولگرا، همه ما درون یک کشتی نشستهایم. برای اینکه بتوانیم به مقصد برسیم باید به مصالح ملی نگاه کنیم. مثال سادهای را از دوران دفاع مقدس میگویم. در دوران دفاع مقدس دو ایرانی در یک سنگر بودند. از تنها چیزی که نمیپرسیدند خط و مشی سیاسی یکدیگر بود. به تنها چیزی که فکر میکردند فتح خاکریز پیش رو بود. اگر چنین نبود خرمشهر فتح نمیشد. امروز ما خرمشهرهای مختلفی در حوزههای معیشت و اقتصاد و سیاست و فرهنگ داریم. مصالح ملی اقتضا میکند که دست به دست هم بدهیم تا این کشتی امواج را براحتی پشت سر بگذارد.
اکثریت قریب به اتفاق مجلس از جریان اصولگرا هستند و کمیسیون فرهنگی هم قطب تصمیمگیریها در حوزه اجتماعی و فرهنگی است. شاید برخی از طیفهای مختلف جامعه این نگرانی را داشته باشند که آیا ما در دوره جدید باید شاهد محدودیتهای بیشتر یا نگاههای کنترلی بیشتری در حوزه فرهنگ باشیم؟ مثلاً اظهارنظرهایی که برخی همکاران شما داشتهاند. گفتهاند که میخواهیم اینستاگرام را فیلتر کنیم. این موضوع یک نگرانی در بین مردم به وجود آورد، اگرچه خیلی زود تکذیب شد. شما این اطمینان را به مردم میدهید که صرفاً نماینده طیف اصولگرا نیستید و نگرانیهای همه بخشها را در نظر میگیرید؟
طبیعی است وقتی فردی منتخب شد نسبت به همه شهروندان مسئولیت دارد، دارای هر تفکر و اندیشه سیاسی که باشد. حتی اگر کسی به من رأی نداده باشد، موظف هستم که پاسخگوی نیازهای او هم باشم. در کمیسیون فرهنگی هم نگاه نگرانکنندهای که برخی در بیرون ابراز میکنند، وجود ندارد. در حوزه فضای مجازی دغدغه کمیسیون فرهنگی، تقویت فضای مجازی و پیامرسانهای داخلی است. ما باید سعی کنیم که پیامرسانهای داخلی خود را تقویت کنیم. باید بتوانیم شبکه ملی اطلاعات را تقویت کنیم. اگر بناست که روی پای خودمان بایستیم و پرچم اقتدار را در تمام حوزهها به اهتزاز در بیاوریم، راهش خودباوری است. اعتقادم این است که نباید همیشه وابسته به پیامرسانهای بیگانه باشیم. معنی آن هم این نیست که از تجربه و دانش آنان استفاده نکنیم. باید قلمرو نگاهمان را به درون محدود کنیم ولی حتماً نگاه به بیرون هم داریم. در همین بحث کرونا روزهای ابتدایی را به خاطر بیاورید. تصویری که از ما در خارج از کشور میساختند یک جامعه در حال تهدید بود که زانوی تسلیم به زمین خواهد زد. اما وقتی به سرمایههای داخلی اعتماد کردیم موفقیتهای خوبی بهدست آوردیم. نکته دوم اینکه در هر حوزهای باید از افراط و تفریط بپرهیزیم. بویژه در حوزه فرهنگ حتماً باید براساس استانداردهای قابل دفاع حرکت کنیم. حتماً باید وقت خودمان را برای روشهای ایجابی بگذاریم تا سلبی. باید بتوانیم اعتماد محیط را به خودمان جلب کنیم.
در جلسهای که آقای ظریف به صحن مجلس آمده بودند برخی همکاران شما انتقادات صریح شان را بیان کردند بدون آنکه تهمتی به وزیر دولت بزنند اما برخی راه دیگری را رفتند و او را متهم به خیانت و دروغگویی کردند. ارزیابی شما از آن جلسه چیست؟
اعتقادم بر این است که یکی از مأموریتهای مجلس پرسشگری و نظارت در کنار قانونگذاری است. به طور طبیعی مجلس این حق را دارد که از شخص رئیسجمهوری تا اعضای کابینه، هر جایی که نیاز است ورود پیدا کند و سؤال بپرسد. پرسشگری آداب و آیینی دارد که باید به آن پایبند باشیم. به شخصه در گفتوگو و مذاکره و مناظره، معتقدم ضمن اینکه باید بر اصول خود محکم بایستیم در نقد عالمانه کوتاه نیاییم. اهل تسامح و تساهل بیحد و حصر نباشیم. حرف خودمان را بزنیم اما حریم طرف مقابل را حفظ کنیم. هم من حق دارم که نپذیرم و هم کسی که پرسشگر است حق دارد که پاسخها را نپذیرد. به هر جهت وجدانهای بیداری وجود دارند که قضاوت درست خواهند کرد.
چه خوب بود امثال شما که نقدهایی را به رفتار آن چند نفر از نمایندگان داشتهاند، این شهامت را علنی میکردند. دوستان اصولگرا، ادعایشان این است که نسبت به رقبایشان اخلاقیتر هستند. همین ادعا ایجاب میکرد که با حفظ مواضع شان نسبت به دولت به آن رفتارها هم صریح انتقاد میکردند.
این بحث در بین دوستان ادامه دارد. اما کمی هم آن طرف را نگاه کنیم. آقای ظریف به قول رهبر معظم انقلاب و سردار سلیمانی استناد کرد. کسی اینها را رد نمیکند که رهبر معظم انقلاب از چه تعابیری برای آقای ظریف براساس مصالح ملی استفاده کردند. اما سؤالم از آقای ظریف این است: شما که این همه ارادت به ولی امر مسلمین دارید، چرا در مقام عمل درخصوص پیامدهای منفی برجام با رهبر معظم انقلاب همصدا و همراه نشدید!؟ نظر اکثر کارشناسان دلسوز کشور بر این است که برجام برای کشور خروجی قابل دفاعی نداشته...
ارزیابی شما از سخنان روز یکشنبه رهبری در دیدار مجازی با نمایندگان بخصوص در بخشی که مرتبط با تعامل مجلس و دولت بود، چیست؟
رهبری به سنگینی رسالت و مسئولیت مجلس یازدهم در این شرایط سخت اشاره کردند و به زیبایی گفتند که این مجلس مظهر امید است. یک چنین سخنانی وظیفه نمایندگان را خیلی سنگینتر میکند. ما باید با یک روحیه جهادی آستین همت بالا بزنیم تا اسباب امید و اعتماد بیشتر را برای مردم تقویت کنند. محور دومی که رهبری بر آن تأکید داشتهاند، اولویتها و پرهیز از کارهای حاشیهای است. ایشان در بخشی از سخنان خودشان از استانداردهای اخلاقی در مجلس سخن به میان آوردند که باید مورد توجه همه ما نمایندگان قرار بگیرد. نقد و سؤال حق نماینده است اما در مقام پرسش و نقد، باید به استانداردهای اخلاقی و اعتقادی پایبند باشیم و حریم یکدیگر را حفظ کنیم. ایشان هرگونه رفتار نامناسب را نکوهیده قلمداد کردند و تأکید داشتند که نباید در مجلس شاهد برخی از این صحنهها باشیم. در یک جاهایی نیز تأکید داشتند که به جهات شرعی و قانونی جایز نیست. رهبر معظم انقلاب با ترسیم این خطوط کلی، نقشه راه نوینی را برای نقش آفرینی مؤثرتر و بالندگی بیشتر مجلس فراهم کردند. در پایان هم از مجلس خواستند در تعامل خود با قوه مجریه و سایر قوا روندی را پیش نگیرند که در جامعه تنش به وجود بیاید. با رعایت همه اصول نقد خود را داشته باشند اما روشی را هم در پیش بگیرند که دولت در مقام عمل دچار سستی و رخوت نشود.
بحث رهبری درخصوص تعامل مجلس با دولت در زمانی مطرح شده که برخی نمایندگان در پی سؤال و حتی استیضاح رئیس جمهوری هستند. تکلیف این اقدام نمایندگان چه میشود؟
با توجه به توصیههای رهبری بعید میدانم که دیگر در مجلس حرفی از استیضاح به میان بیاید. اما پرسش همیشه در تمام مجالس ساری و جاری هست. آن هم پرسش توأم با احترام و منطق و آداب. این یک امر طبیعی است. اتفاقاً سبب تحرک و پویایی بیشتر میشود. نمایندگان محترم قطعاً پس از این سخنرانی تحلیلهای خود را انجام میدهند و در مسیری حرکت میکنند که مورد انتظار ولی امر مسلمین خواهد بود.
سخنگوی قوه قضائیه از مرخصی دوباره به زندانیان خبر داد
آخرین وضعیت احکام اعدام صادر شده؛ از تأیید تا اجرا
سخنگوی قوه قضائیه درباره آخرین وضعیت پرونده سه جوان بازداشت شده در جریان اعتراضات آبان 98 و نیز اجرای حکم اعدام دو فرد متهم به جاسوسی اطلاعرسانی کرد.
بهگزارش میزان، غلامحسین اسماعیلی در نشست خبری دیروز خود با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی خبرهای مبتنی بر تأیید حکم اعدام سه نفر در ارتباط با حوادث آبان ۹۸ از سوی دیوان عالی کشور را صحیح دانست و گفت: «اینکه حکم اجرا میشود یا خیر؟ باید بگویم که اجرای احکام فرآیند قانونی دارد که باید طی شود ممکن است در این فرآیند قانونی دادرسیهای فوقالعاده مانند اعمال ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری چه در این پرونده و چه در سایر پروندهها نتیجه پرونده را توأم با تغییر کند». سخنگوی قوه قضائیه در واکنش به مسائلی که درباره این متهمان در رسانهها مطرح شده با بیان اینکه این افراد جزو اصلی اغتشاشات بودند اما در صحنه دستگیر نشدند و پرونده دیگر و اتهام دیگر داشتند، گفت: «دو نفر در سرقت مسلحانه دستگیر شدند برای ربودن اموال یک خانم که مجهز به سلاح سرد و اسلحه بودند» اسماعیلی سپس توضیح داد: «پس از دستگیری این افراد در گوشی آنها صحنههایی بود که نشان میداد آنها بانک و اماکن عمومی را آتش میزنند و اتوبوسهای مربوط به شهرداری را آتش میزنند و با جسارت از اعمال مجرمانه خود فیلمبرداری کرده و برای برخی خبرگزاریهای خارج از کشور ارسال کردند. اینها در حافظه موبایل آنها بود و اینگونه مشخص شد که از اراذل و اوباشی بودند که در اغتشاشات دست به جنایت زدند».
او افزود: «خودشان از اعمال مجرمانه خود بهترین مستندات را تهیه کردند و همه اقرار داشتند و صحنهها بازسازی شد و بهرهمند از دفاع هم خودشان و هم وکلایشان شدند».
اسماعیلی سپس در واکنش به اظهاراتی مبنی بر برخوردار نشدن این افراد از دفاع وکلا گفت: «در این پرونده ۴ نفر در فرآیند دادرسی اعلام وکالت کردند بویژه یکی از وکلا که نسبت فامیلی با یکی از محکومین داشت هم به لحاظ حرفه وکالت و هم تعصب خانوادگی دفاعیات لازم را انجام داد و وکلای دیگر به همین شکل دفاع کردند. جلسات دادگاه فیلمبرداری شد و حضور وکلا و اقاریر آنها موجود است و مستندات وجود دارد نهایتاً رسیدگی انجام و حکم صادر شد».
سخنگوی قوه قضائیه سپس درباره اجرای حکم اعدام «موسوی مجد» که متهم به جاسوسی برای موساد درباره سردار شهید قاسم سلیمانی است، گفت: این حکم هنوز اجرا نشده اما جزو احکام قطعی لازم الاجرای ما است و کاری به فضاسازیها نداریم.او با بیان اینکه امنیت جامعه و کشور خط قرمز است و قوه قضائیه با کسانی که بخواهند امنیت شهروندان و کشور را به مخاطره بیندازند با صلابت و اقتدار برخورد میکند، افزود: فضاسازیها ما را عقب نخواهد راند، مگر میشود کسی اسرار کشور را به بیگانه بفروشد و ما بیتفاوت باشیم. بهگفته او هفته گذشته یک کارمند بازنشسته هوافضای وزارت دفاع که پیش از بازنشستگی پیش از موعد در سال 95 و در سالهای پایانی خدمت و بعد آن به سرویس سیا وصل شده بود اجرا شد. اسماعیلی گفت: «این فرد (رضا عسگری) به جهت اینکه آشنایی با فعالیتهای موشکی ما داشت برخی از آن را به سازمان سیا فروخت و پول گرفت که شناسایی و بازداشت و محاکمه و محکوم به اعدام شد و هفته گذشته حکمش اجرا شد».
اسماعیلی در پاسخ به سؤالی درباره آخرین وضعیت پرونده مهدی جهانگیری، گفت: دادگاه به اتمام رسیده و حکم صادر شده است. محکومیتهایی مطرح شده است که در برخی از اتهامات غیر قطعی است و اعلام نتیجه و جزئیات اتهامات را باید به قطعیت حکم موکول کرد. به گفته اسماعیلی، پرونده «ولیالله سیف» و «احمد عراقچی» در حال بررسی است. این پرونده به موضوع پرونده مدیران بانک مرکزی ارجاع شده است. هیچ کدام از این افراد بازداشت نیستند.
برش
مرحله دوم مرخصی به زندانی ها
سخنگوی قوه قضائیه همچنین از تصمیم این قوه برای اعطای مرخصی مجدد به زندانیان با توجه به موج دوم کرونا خبر داد و گفت: براساس تصمیم قوه قضائیه در چهارشنبه گذشته دستورالعمل مجددی برای اعطای مرخصی به زندانیان صادر و به واحدهای قضایی و زندانها ابلاغ شد. اسماعیلی با این حال در پاسخ به سؤالی درباره نامه «نرگس محمدی» که گفته میشود تقاضای مرخصی برای او مورد موافقت قرار نگرفته و در زندان زنجان مبتلا به کرونا شده است، گفت: «شایعات در این زمینه را تأیید نمیکنیم. سلامت زندانیان جز اولویتهای اصلی ما است و تبعیضی بین زندانیان قائل نیستیم».
برگزاری دو دادگاه مهم فساد اقتصادی در یک روز
یازدهمین جلسه رسیدگی به اتهامات اکبر طبری و متهمان 22 گانه این پرونده و نخستین جلسه دادگاه اخلال ارزی ۶۰ میلیون یورویی روز گذشته برگزار شد.
در جلسه یازدهم رسیدگی به پرونده طبری پیرامون اتهامات ارتشاء مطرح شده علیه دانیال زاده از جمله ارتکاب به رشاء و ارتشاء میان او و اکبر طبری از طریق خرید ملک فلورای دانیال زاده توسط مهرصادقی و پرداخت رشوه 30 میلیارد ریالی به علیزاده با وساطت مهدی زاهدیان برگزار شد.
به گزارش میزان، وکیل دانیال زاده در این جلسه که موکلش با ارائه گواهی پزشکی در دادگاه حضور نداشت، با این ادعا که موکلش قصد پرداخت رشوه نداشته و وجه پرداخت شده به زاهدیان حقالوکاله طرح دعوی علیه بانکها در محاکم حقوقی بوده است، گفت: اینکه زاهدیان وجهی به علیزاده پرداخت کرده یا نکرده مربوط به موکل من نمیشود. نماینده دادستان نیز در این مورد با بیان اینکه این پرونده شامل سه بعد یعنی زاهدیان، علیزاده و دانیالزاده است، گفت: اظهارات نهایی را پس از دفاعیات این افراد بیان میکنم.
در ادامه قاضی اتهام مهرصادقی را که معاونت در جرم ارتشاء بود، به وکیل وی تفهیم کرد. وکیل مهر صادقی این گونه از موکل خود دفاع کرد که: طبری برای دانیال زاده کاری کرده و حتی اگر این ملک را دانیالزاده در مقابل دخالتهای احتمالی طبری در امور خود به وی داده باشد، باز هم رشاء و ارتشاء نیست. او مدعی شد موکلش علم به موضوع جرم و قصد فراهم نمودن موجبات ارتشاء را نداشته است. در این زمان قهرمانی نماینده دادستان با اشاره به اینکه دفاع وکیل مهرصادقی مبنی بر تفاوت فاحش در قیمت فلورا و استناد به مبایعه نامه را نمیپذیرد، گفت: ملکی که طبری در فلورا ساخت اگر چه آن پنتهاوس مدنظر نبود، اما طراحی و دکوراسیون این ملک با نظارت طبری انجام شد یعنی این ملک برای طبری حالت ویآیپی داشت. در ادامه امیرعباس مصدق کارشناس فنی متهم شده در این پرونده به جایگاه فراخوانده شد و گفت: لیست تمام کارشناسیهای خود را به بازپرس ارائه دادم و هیچ گاه در این بازپرسیها حق را ناحق نکردم. وکیل متهم امیرعباس مصدق نیز این گونه دفاع کرد که نظریه موکلش صرفاً بنا به درخواست طبری ارائه شده و موکلش به میزان بار علمی خود نظریهای را صادر کرده که صرفاً برای متقاضی یعنی طبری حجیت داشت و ملاک عمل محاکم نبوده است. پس از پایان دفاعیات وکیل متهم مصدق، قاضی با اعلام ختم جلسه دادگاه گفت: تاریخ جلسه بعدی متعاقباً اعلام میشود.
دادگاه اخلال ارزی ۶۰ میلیون یورویی
روز گذشته نخستین جلسه دادگاه اخلال ارزی ۶۰ میلیون یورویی در شعبه دوم ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی زرگر برگزار شد. در این جلسه بر اساس کیفرخواست قرائت شده توسط «احمد وهاب» نماینده دادستان مرتضی روحینژاد و فرزندان او به نامهای امین و ایمان، جواد فرخنده، یاسر صابونی، علیرضا برخوردار کاشانی، حسین عطار جاننثار نوبری و شرکت امین تجارت خزر به نمایندگی جعفر آذرطوس به مشارکت در اخلال در نظام ارزی به صورت عمده از طریق قاچاق عمده ارز و فروش ۶۰ میلیون یورو ارز دولتی در بازار آزاد و کسب منفعت متهم شدند.
به گفته نماینده دادستان این متهمان با همدستی عوامل خود در بانکهای عامل اقدام به ارائه اسناد ساختگی واردات تجهیزات و ماشینآلات به بانک کرده و پس از اخذ اعتبارات ارزی لازم و انتقال ارز به خارج از کشور ضمن کسب منافع هنگفت زمینه ایجاد بدهیهای بلاوصول کلان ارزی به بانکها را فراهم آوردند، زیرا تضامین اخذ شده از این قبیل اشخاص نیز عمدتاً در قالب چک و سفته و با نام اشخاص ثالث بوده که ایفای تعهدات خود را نمیکردند. مرتضی روحینژاد و پسرانش به عنوان مدیران شرکت امین تجارت خزر دارای یک شرکت در روسیه به نام FAHM LTD بودند. آنها در سال ۸۴ کمپرسورهای یخچال از مبدأ روسیه خریداری و آنها را از بندر تجاری نوشهر وارد کشور کرده و سپس به منطقه آزاد تجاری سلفچگان میفرستند. این در حالی بود که آن کمپرسورها در سال ۱۹۹۱ میلادی خریداری شده بودند. کالاهای وارد شدهای که به منطقه آزاد تجاری سلفچگان برده شده بودند، در همانجا ماندند و روحینژاد توان ترخیص آن کالاها را نداشت. نماینده دادستان با بیان اینکه در سال ۹۵ که قیمت ارز در کشور دچار تلاطم و نوسان میشود، خانواده روحینژاد به این فکر میافتند که پروفرم جدید درست کنند و وانمود کنند که میخواهند از روسیه کالا به کشور وارد کنند درحالی که نیت و اقدام آنها این گونه بود که میخواستند کالاهایی را که ۱۱ سال قبل به منطقه آزاد تجاری سلفچگان برده شده بود و آنها توان ترخیص آن را نداشتند، به جای کالاهای وارداتی جا بزنند.
جواد فرخنده مقام، یاسر صابونی، علیرضا برخوردار کاشانی و حسین عطار جاننثار نوبری، ۴ متهم دیگر این پرونده در ترخیص کالا به خانواده روحینژاد کمک کردند. خانواده روحینژاد با هماهنگی این ۴ نفر و تهیه پروفرمهای جعلی، ۶۰ میلیون یورو ارز را به صورت «لیر» به حساب بانک در دوبی واریز میکنند و در آن بانک تبدیل ارز انجام میشود. قاضی زرگر در پایان جلسه اعلام کرد که تاریخ جلسات بعدی این دادگاه در روزهای آتی اعلام میشود و بررسیهای لازم درخصوص این پرونده با حضور متهمان و وکلای آنها انجام خواهد شد.
دیگه چه خبر
ادعای آزادی یک لبنانی در مذاکرات غیرمستقیم ایران و امریکا
خبر اول اینکه، رویترز ادعا کرد: «قاسم تاجالدین» تاجر لبنانی که به اتهام حمایت مالی از «حزبالله» لبنان در امریکا زندانی بود، در پی مذاکرات مخفی بین تهران- واشنگتن آزاد و به بیروت بازگشت. تاجالدین 65 ساله در سال 2018 به اتهام نقض تحریمهای مالی امریکا به 5 سال زندان و پرداخت 50 میلیون دلار محکوم شد. به گزارش عصر ایران، رویترز در ادامه نوشت: این تاجر لبنانی که به اتهام حمایت مالی از حزبالله لبنان زندانی شده بود، در ماه گذشته و با تماسهای غیرمستقیم بین تهران و واشنگتن از زندان امریکا آزاد شد. دو منبع آگاه در این مورد اعلام کردند که مسیر آزادی تاجر لبنانی بسیار شبیه به آزادی «نزار زکا» بازرگان لبنانی و شهروند دائمی امریکا از زندانهای این کشور و «سم گودوین» از زندانهای سوریه است. منبع خاورمیانهای رویترز در این باره گفت: آزادی تاجالدین مقدمهای از مسیر گسترده تبادل است که بعدها در سطحی وسیعتر بین دو طرف اتفاق خواهد افتاد. این فرآیند ادامه خواهد یافت. با این حال سخنگوی وزارت خارجه امریکا در این باره گفت: تاجالدین به دلیل مشکلات جسمانی آزاد شده و گزارشها مبنی بر مذاکرات پشت پرده در مورد آزادی او صحت ندارد.
نگرانی اسرائیل از توافق ایران و چین
خبر دیگر اینکه، جروزالم پست در گزارشی به توافق ایران و چین پرداخت. به گزارش ایلنا، این روزنامه اسرائیلی نوشت: فشار حداکثری امریکا اثرات مهمی روی ایران داشته اما وارد شدن سرمایهگذاریهای چین، این فشارها را بیتأثیر میکند. در حالی که ایران و چین در حال نهایی کردن یک توافق امنیتی و اقتصادی ۲۵ ساله هستند، این خبر میتواند اسرائیل را نگران کند. کاریس ویت، تحلیلگر سیاسی گفت: هر یک دلاری که وارد ایران میشود، پولی است که میتواند علیه اسرائیل مورد استفاده قرار گیرد. این در حالی است که در یک گزارش اخیر پنتاگون آمده چین به دنبال فروش پهپاد تهاجمی، جنگنده و تانک به ایران بعد از انقضای تحریمهای تسلیحاتی علیه ایران در ماه اکتبر است.
مراسم مذهبی تابع تصمیمهای ستاد کروناست
شنیدیم که، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان تهران درباره برگزاری مراسم روز عرفه و عزاداری امام حسین(ع) در ایام محرم گفت: ما نمیخواهیم تحت هر شرایطی برنامه مناسبتهای مذهبی را به همان شکل سابق برگزار کنیم و تابع تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم. به گزارش ایلنا، حجتالاسلام علیاصغر سهرابی افزود: در سازمان تبلیغات نیز مانند سایر دستگاهها و ستاد ملی کرونا در حال بررسی و رصد شرایط و به دنبال ایدههای نو هستیم تا بتوانیم وظیفه خودمان را بخوبی انجام دهیم. وی گفت: براساس شرایط تا محرم هر طور که وضعیت بیماری پیش برود، تصمیمگیری میکنیم چه مناسبتها به شکل قبلی خود با شرایط کرونا انجام شود چه اینکه ایدهها، فضاها و آیینهای جدیدی برای برگزاری مراسم عزاداری امام حسین(ع) ایجاد شود.
توهینکنندگان به ظریف انشاءالله توبه میکنند
دست آخر اینکه، نماینده تهران در مجلس با بیان اینکه رفتار چند نماینده را نمیتوان به کل مجلس تسری داد، گفت: عموم مجلس احترام وزرایی که میهمان خانه ملت بودند را حفظ کردند و کسانی که این کار را نکردهاند به فرموده رهبر معظم انقلاب دچار گناه شده و حرام شرعی انجام دادهاند که انشاءالله توبه میکنند. علی خضریان در گفتوگو با ایرنا افزود: مجلس از ۲۹۰ نماینده تشکیل شده و وقتی یک نفر از وزیری عصبانی میشود ممکن است صدایش را بلند کند. این رفتار به معنی این نیست که کل مجلس آن توهین را انجام داده است. این امر مورد تأیید اینجانب نیست و همان روز هم مخالف بودم و این کار را نکردم. از آن بالاتر ضمن اینکه حضرت آقا تذکر دادند همچنین همان روز تعدادی از نمایندگان هم به آنها تذکر دادند و گفتند که کار شما خطاست و نباید انجام میدادید چون این کار به ساحت و جایگاه مجلس آسیب میزند. خضریان ادامه داد: تذکر اخلاقی حضرت آقا، حُسن بود، زیرا ایراد مجلس به بعضی از نمایندگان را جنبه شرعی داد. البته نمایندگانی که این کار را انجام دادند میشناسم؛ افراد غیرمتشرعی نیستند و تذکر آقا را گردن مینهند و آن اشتباه را تکرار نخواهند کرد. گفتنی است در جلسهای که وزیر خارجه میهمان مجلسیها بود، تعدادی از نمایندگان با حاشیهسازی و توهین به محمد جواد ظریف او را دروغگو و خائن خواندند.
ضرورت اتفاق نظر و اجماع ملی درباره ایرانیان خارج از کشور
معاون کنسولی، مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه با نگاهی به پیشینه دبیرخانه شورای عالی ایرانیان در ریاست جمهوری و انتقال آن به وزارت امور خارجه در دولت یازدهم، سیاستگذاری در مورد ایرانیان خارج از کشور را نیازمند توجه به شرایط ایران، ویژگیهای ایرانیان خارج از کشور و شرایط جهانی دانست.
بهگزارش ایرنا، حسین جابری انصاری در نشست افتتاحیه مجموعه نشستهای تخصصی دبیرخانه شورایعالی ایرانیان خارج از کشور، یکی از آسیبهای مهم در حوزه تعامل با ایرانیان خارج از کشور را نبود اتفاق نظر و اجماع ملی بر سر موضوع دانست و دلیل اصلی عدم شکلگیری این اجماع را وجود دو رویکرد در سیاستگذاریهای کلان این حوزه عنوان کرد که اتخاذ هر کدام از آنها منجر به سیاستها و رفتارهای متفاوتی میشود. وی با معرفی این رویکردها اظهارکرد: یک رویکرد با نگاه فرهنگی-تمدنی و پویا و باز به ایرانیان خارج از کشور، آنها را ظرفیتهای گسترده ایران در سراسر جهان میبیند که پیوندشان با یک یا چند عنصر از عناصر هویت ساز سرزمین مادریشان فرصتی برای کشور به حساب میآید و رویکرد دیگر با نگاهی ایستا و سیاست زده، ناشی از واقعه مهاجرت گروهی از ایرانیان در ابتدای انقلاب و زاویه داشتن آنها با سیاستهای کشور، بیشتر طرفدار سیاستهای بسته و محدودیتساز نسبت به ایرانیان خارج از کشور است. وی با اشاره به اینکه تا زمانی که نگاه جامع به عناصر هویت بخش ایران نداشته باشیم، به تکرار حرفهای مشابه و بیعملی در حوزه ایرانیان خارج از کشور دچار خواهیم بود، این عناصر هویت بخش را ملیت ایرانی، دین اسلام، مذهب تشیع و مدرسه انقلاب اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: با نگاه جامع و وسیع به این عناصر، با هر ایرانی خارج از کشور حداقل در عنصر هویت بخش ملیت ایرانی و گاه تا چهار عنصر هویت بخش اشتراک داشته و همین، نقطه پیوند ما با آنها و استفاده از ظرفیتهایشان در خدمت به کشور خواهد بود.
جابری انصاری با تأکید بر ضرورت تدوین قانون جامع و جدید تابعیت مبتنی بر دههها تحولات پس از تصویب قانون تابعیت فعلی ایران، توجه به تحول در مسأله تابعیت مضاعف را مهم دانست و ادامه داد: تشکیل کارگروه ویژه امور ایرانیان در ۵۱ نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور، تلاش برای تدوین قانون جامع حمایت از ایرانیان مقیم خارج، طراحی پروژه چت آنلاین و تیک تنگ برای پاسخگویی به سؤالات ایرانیان سراسر جهان، طرح تسهیل آمد و رفت ایرانیان و همایشهای مجازی نخبگان ایرانی مقیم خارج در سطح استانهای کشور از جمله اولویتهای کاری وزارت امور خارجه در حوزه ایرانیان است که این برنامهها در حال طراحی و اجرا است.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
حوزه فرهنگ جای افراط و تفریط نیست
-
آخرین وضعیت احکام اعدام صادر شده؛ از تأیید تا اجرا
-
برگزاری دو دادگاه مهم فساد اقتصادی در یک روز
-
دیگه چه خبر
-
ضرورت اتفاق نظر و اجماع ملی درباره ایرانیان خارج از کشور
اخبارایران آنلاین