درباره سریال عاشقانه در دوران کرونا
برای نسل جوان این دوران
دنیا پاپایی
خبرنگار
تأثیرات کرونا در بخش فرهنگ و هنر خود را بتدریج نشان میدهد، دراین ایام شبکه تلویزیونی فری فرم یکی از زیرشاخه های شبکههای دیزنی است که قصد دارد در طی روزهای آتی سریالی بهنام «عشق در زمان کرونا» را که بیشتر در مورد روابط عاشقانه در این ایام، فاصله اجتماعی و رعایت پروتکلهای بهداشتی و بزرگترین معضل این ایام یعنی در خانه ماندن است دراین تابستان به روی آنتن ببرد.
بیشتر اطلاعات این سریال از طریق خود سایت خبری شبکه فری فرم منتشر شده است. «عشق در زمان کرونا» یک سریال کمدی است که سبک آن بیشتر عاشقانه و تا حدودی امید بخش است. محور اصلی سریال دلتنگیهای این دوران، گشتن در پی نیمه گمشده و ارتباط بین عشاق در این دوره از تاریخ است.
دراین سریال همچنین به محلهای قرار گذاشتن مثل کافه و رستوران و سینماها که در این شرایط با محدودیت روبهرو شدهاند، پرداخته شده است. لورن کورائو، مدیر اجرایی این کمپانی درباره این سریال این چنین توضیح میدهد: «این یک مجموعه عالی برای این نسل است که نباید دوست داشتن و دوست داشته شدن را حتی زمانی که باید فاصله اجتماعی را رعایت کرد از یاد ببرند. با وجود تمام محدودیتها و سختیهایی که این دوران برایمان به همراه داشته، ما واقعاً سپاسگزاریم، چرا که خلاقیت زیادی برایمان به وجود آورده است.»
این سریال بیشتر حول محور افرادی می چرخد که در خانه ماندهاند و بهدنبال نیمه گمشده خود حتی در بین همسایهها میگردند در حالی که شخص مورد نظر درگیر فراموش کردن رابطه پیشین خودش است و در این بین عشقهای یک طرفه نیز ممکن است رخ دهد.
این سریال کلید خورده و احتمالاً در ماه مرداد- شهریور روی آنتن میرود.
تأکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه دوم شورای هنر شورای عالی انقلاب فرهنگی:
شورای هماهنگی موسیقی کشور تشکیل شود
گروه فرهنگی / روز پنجشنبه جلسه دوم شورای هنر شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بهصورت مجازی در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و با موضوع بررسی پیشنویس سند توسعه هنر، ماده واحده تأسیس مؤسسه هنرمندان پیشکسوت همچنین اصول و سیاستهای موسیقی کشور برگزار شد.
شورای موسیقی کشور تشکیل شود
سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این جلسه که درمورد بررسی اصلاح ماده واحده تأسیس مؤسسه هنرمندان پیشکسوت بود، گفت: ماده واحده تأسیس مؤسسه هنرمندان پیشکسوت مصوب جلسه ۵۹۶ مورخ ۵ دیماه ۱۳۸۵ است. طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مؤسسه هنرمندان پیشکسوت وابسته به بنیاد فرهنگی و هنری رودکی تعیین شده است. صالحی افزود: برای تدوین و تصویب سیاستهای اجرایی، ضوابط و آیین نامههای مربوط به حوزه موسیقی و انجام هماهنگیهای لازم بین نهادهای مسئول در امر موسیقی، شورای هماهنگی موسیقی کشور تشکیل شود. با توجه به حوزه مأموریتی مؤسسه هنرمندان پیشکسوت و اشتمال بر تمامی رشتههای هنری و فرهنگی از جمله سینما، ادبیات و هنرهای زیبا و...، مأموریت مؤسسه فراتر از قلمرو فعالیت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنیاد فرهنگی و هنری رودکی است از اینرو شایسته است تحت نظارت و در حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به فعالیت خود ادامه دهد. او افزود: پیشنهاد میشود اعضای این شورا متشکل از معاون هنری وزیر ارشاد (رئیس شورا)، مدیر کل دفتر موسیقی وزارت ارشادی (دبیر شورا)، نماینده وزارت علوم، وزارت آموزشوپرورش، صداوسیما، حوزه هنری، نماینده فرهنگستان هنر، نمایندگان صنوف و انجمنهای تخصصی (۳ نفر به انتخاب معاون هنری)، یکی از کارشناسان علوم اسلامی آشنا به مقوله هنر با معرفی مدیریت حوزه علمیه قم، دو نفر از استادان برجسته دانشگاه و متخصص در حوزه موسیقی با معرفی وزارت علوم، دو نفر از کارشناسان و صاحبنظران عرصه موسیقی با معرفی شورای هنر باشد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین ضمن تشکر از پیگیریهای دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برای احیای مجدد شورای هنر، اظهار امیدواری کرد که شورای هنر با همفکری اعضای آن بتواند اقدامات مؤثر و کارآمدی در مباحث گسترده و مختلف هنر داشته باشد. او با اشاره به تدوین پیشنویس سند توسعه هنر گفت: با توجه به وجود دامنههای وسیع در حوزه هنر و همپوشانی و همگراییهای این حوزه نیاز به تدوین سند توسعه هنر احساس شد اگر چه ممکن است در بعضی از شاخههای هنر نیاز به سند مستقل داشته باشیم.
الگوی مدنظر در طراحی سند توسعه هنر، بیانیه گام دوم انقلاب است
در ادامه جلسه محمدمجتبی حسینی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در پیمایش وضعیت موجود در حوزه هنر با نارساییهای آماری مواجه شدیم، افزود: بر اساس تحقیقات گسترده انجام شده وضعیت هنر در کشور حالتی نامتوازن و نامتعادل دارد بهعنوان مثال در موضوع منابع انسانی و رویدادها توسعه خوبی داشتهایم اما در زیرساختها دچار فقدان و کمبود منابع هستیم. او ادامه داد: موضوعات مرتبط با مجموعه هنر مورد بررسی قرار گرفت و پیشنویس اولیه تهیه شده سند توسعه هنر به معاون اول رئیس جمهوری ارائه شد و جلساتی با نمایندگان دستگاههای مختلف مرتبط با هنر تشکیل و این پیشنویس ویرایش شد. معاون هنری وزارت ارشاد تأکید کرد: در طراحی سند توسعه هنر بیانیه گام دوم انقلاب که ۸ محور آن اشاره به هنر دارد بهعنوان الگو مدنظر بوده است. حسینی در تشریح مصداقی از اقتصاد هنر در کشور گفت: در آخرین حراجهای منطقه خاورمیانه ۴۴درصد از فروش متعلق به هنرمندان ایرانی بوده است و همینطور در لیست 10 نفره از گرانقیمتترین هنرمندان خاورمیانه ۴ هنرمند ایرانی در این لیست قرار دارد. او تأکید کرد: این ظرفیت فوقالعاده هنرمندان ایرانی ایجاب میکند برای هنر قدم شایستهای برای استفاده از آن در راستای منافع ملی برداشته شود.
ارائه پیشنویس سند توسعه هنر
در ادامه محسن فراهانی از اعضای تدوین پیشنویس سند توسعه هنر با اشاره به اینکه تدوین این سند بر مبنای ۶ گام انجام شده گفت: در گام اول مدلهای توسعه هنر مانند مدل بنیاد هنرهای انگلستان جدید برای صنایع فرهنگی، مدل کارکنان و صنایع خلاق فرهنگی، مدل چرخه فرهنگی یونسکو و مدل دوایر متحدالمرکز تراسبی که بسیاری از اسناد هنر بر اساس این مدل منتشر میشود مورد بررسی قرار گرفت. فراهانی ادامه داد: در گام دوم اقتصاد هنر در دنیا بررسی شد که طبق آخرین آمار، حوزه فرهنگ و صنایع خلاق درآمدی نزدیک به 2 میلیارد و 250 دلار و با ۲۹ میلیون شغل را در دنیا تجربه کرده است. او افزود: وضعیت موجود هنر در کشور بر اساس شاخصهای مختلفی در گام سوم بررسی شده است که مطابق بررسیهای انجام شده درمورد وضعیت برگزاری رویدادهای هنری، در سال ۱۳۹۷ تعداد ۴۴۸ جشنواره ملی و استانی در کشور برگزار شده است. فراهانی درمورد وضعیت برگزاری نمایشگاههای هنرهای تجسمی در کشور هم گفت: در سال ۱۳۹۳ تعداد نمایشگاههای تجسمی در کشور با افت فاحشی همراه بوده است که اینگونه تغییرات دفعی چه با کاهش همراه باشد یا افزایش، نشان از نبود نظام منسجم در امر مدیریت و برنامهریزی این رویدادها دارد. او در تشریح بررسی وضعیت اجرای نمایش در کشور تأکید کرد: عناوین نمایش حدود ۱.۵برابر و تعداد دفعات نمایش ۲.۶ برابر و تعداد تماشاگران بیش از ۷ برابر بین سالهای ۸۵ تا ۹۷ رشد داشته است که نشاندهنده افزایش قابل توجه استقبال مردم از تئاتر و هنرهای نمایشی است. فراهانی اضافه کرد: همچنین وضعیت اجرای صحنهای موسیقی در کشور و فعالیت خانههای مد مورد بررسی قرار گرفته، که آمار نشان میدهد تعداد اجراهای صحنهای و صدور مجوز برای خانههای مد افزایش قابل توجهی داشته است. او تأکید کرد: چشمانداز کلان نظام هنری کشور در سند توسعه هنر در ۱۰ محور اصلی پیشبینی شده است که بر مبنای این چشمانداز، راهبردها، سیاستها و برنامهها در سند توسعه هنر طراحی شده است. فراهانی در مورد حمایتهای مالی گفت: انتظار داریم افزایش سهم هنر از بودجه عمومی کشور، اختصاص سهم مناسب برای هنر در صندوق توسعه ملی، افزایش سهم هنر در صندوق توسعه فناوریهای نوین و افزایش سهم هنر در صندوق توسعه صادرات پیگیری و لحاظ شود. او درمورد مشارکت سازمانها و دستگاههای دولتی با وزارت فرهنگ برای توسعه هنر تصریح کرد: انتظار میرود که هر کدام از دستگاهها سهم مشخصی از بودجه عمومی برای حمایت از توسعه محصولات و خدمات هنری اختصاص دهند.
غلبه وجه توصیف بر وجه تحلیل
محسن حاجیمیرزایی، وزیر آموزش و پرورش درمورد پیشنویس سند توسعه هنر به طرح چند سؤال در این خصوص پرداخت و گفت: در پیشنویس سند توسعه هنر، وجه توصیف بر وجه تحلیل غلبه دارد. این سؤال مطرح است که با بررسی وضعیت دنیا و خاورمیانه در حوزه هنر، جمعبندی نهایی از این مطالعه بینالمللی چیست. وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: با توجه به بررسی وضعیت موجود کشور در حوزه هنر بر اساس شاخصهای مختلف و نظام پیوستگی این گزارههای توصیفی، بر اساس چه منطقی مجموعه این بررسیها به تدوین چشمانداز کمک کرده است. در ادامه جلسه حجتالاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی درمورد پیشنویس سند توسعه هنر گفت: رهبر معظم انقلاب در ساحت هنر و فرهنگ در ترسیم وضعیت این حوزه به دیده شدن دشمن تأکید دارند که پیشنهاد میکنم این دیدگاه در سند توسعه هنر لحاظ شود.
ضرورت مدلسازی داخلی برای سند توسعه هنر
در ادامه این جلسه بهمن نامور مطلق سرپرست دانشگاه استاد فرشچیان در مورد پیشنویس سند توسعه هنر گفت: این سند نیاز به یک تحلیل کیفی بهمنظور مشخص شدن وضعیت هنر از لحاظ کیفی دارد. او تأکید کرد: در حال حاضر، در دوره صنایع خلاق و صنایع نرم زندگی میکنیم که مستندترین تعریف از صنایع خلاق، موسیقی، فیلم، طراحی و چندرسانهای، ادبیات، صنایع غذایی و صنایع دستی را شامل میشود.
ضرورت توجه به هنر رایانهای در سند توسعه هنر
محمدعلی کینژاد، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی بخصوص در زمانی که رهبر معظم انقلاب رئیس این شورا بودند، مصوبات بسیار خوبی در حوزه هنر داشته است، گفت: ضرورت دارد در تدوین سند توسعه هنر، مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه هنر لحاظ و مورد بررسی قرار گیرد. با توجه به اینکه در ۴۰ سال اخیر در حوزه هنر افتخارات بسیاری در این حوزه داشتهایم و باید برای این حرکتهای هنری انجام شده مدل توسعهای طراحی شود. کینژاد بر ضرورت توجه به هنر رایانهای تأکید کرد و پیشنهاد داد: حتماً در سند توسعه هنر یک بند برای موضوع هنر رایانهای اختصاص یابد.
فهرست آثار برگزیده و شایسته تقدیر شورای کتاب کودک که از سال ۱۳۴۲ اسفند هر سال معرفی میشود، با تأخیر چندماهه بهدلیل وضعیت همهگیری ویروس کرونا، عصرچهارشنبه هجدهم تیرماه ١٣٩٩ از طریق فضای مجازی منتشر شد.
شورای پروانه نمایش فیلمهای سینمایی برای دو فیلم مجوز نمایش صادر کرد. بهگزارش ایسنا در جلسه اخیر این شورا که با حضور اکثریت اعضا برگزار شد مجوز نمایش دو فیلم: «سلفی با دموکراسی» به تهیه کنندگی و کارگردانی علی عطشانی و«آن شب» به تهیه کنندگی محمد درمنش و کارگردانی حسن کلاهی اهری با ردهبندی سنی 12+ صادر شد.
رضا افضلی، شاعر، مدرس دانشگاه و پژوهشگر معاصر پنجشنبه بر اثر سکته مغزی در بیمارستان جوادالائمه مشهد درگذشت. او از شاعران پیشکسوت خراسان بود و انجمنی ادبی را در مشهد اداره میکرد. ترجمه کتاب «آهوی ارغوانی» اثر فیصل حجلی، «در شهر غم گرفته پاییز از شعرهای (۱۳۵۱ - ۱۳۵۶)»، مجموعه اشعار با عنوان «قاصد خوش خبر»، «شناختنامه قدرتالله شریفی» و «شناختنامه محمد قهرمان» از جمله آثار منتشر شده اوست.
چهار جشنواره مهم پاییزی سینمایی جهان شامل ونیز، تورنتو، تلوراید و نیویورک اعلام کردند، امسال و در سایه شیوع ویروس کرونا همکاری را جایگزین رقابت با یکدیگر خواهند کرد. به گزارش ورایتی، این چهار جشنواره مهم سینمایی در بیانیهای مشترک اعلام کردند: «امسال به جای رقابت با جشنوارههای رقیب در فصل پاییز، خود را متعهد به همکاری و تعامل کردهایم؛ با به اشتراکگذاری اطلاعات و ایدهها، جشنوارههایمان را بهعنوان بستری یکپارچه برای ارائه بهترینهای موجود سینما برپا خواهیم کرد. ما اینجا در خدمت فیلمسازان، مخاطبان، روزنامهنگاران و دیگر فعالان عرصه سینما هستیم که چرخ صنعت سینما را پررونق حفظ میکنند و نیاز داریم این کار را با همکاری یکدیگر انجام دهیم».
همزمان با روز ادبیات کودک و نوجوان و با گرامیداشت یاد مهدیآذریزدی، نشست تخصصی «ادبیات برای کودک و نوجوان» با حضور فعالان و کارشناسان این حوزه بهصورت مجازی برگزار شد.
پائولو سورنتینو برای کارگردانی فیلمی با تمرکز بر حرکت دست مارادونا که به دست خدا مشهور شد، انتخاب شد. به گزارش ورایتی، پائولو سورنتینو کارگردان ایتالیایی برای ساخت فیلمی سینمایی با عنوان «دست خدا» به شهر زادگاهش ناپل بازمیگردد و تهیه این فیلم را که برای نتفلیکس ساخته میشود خود سورنتینو با همراهی لورنزو میلی انجام میدهند و کار ساخت نیز در ناپل انجام میشود. نوشتن فیلمنامه و کارگردانی این پروژه برعهده سورنتینو کارگردان فیلم تحسین شده «زیبایی بزرگ» است، هرچند جزئیاتی از فیلم اعلام نشده اما اسم فیلم میتواند یادآور حرکت دیهگو مارادونا فوتبالیست آرژانتینی باشد که خودش شخصیت فیلم «جوانی» سورنتینو در سال ۲۰۱۵ بود. سورنتینو همان سال در مصاحبهای گفته بود مارادونا جانش را نجات داد. وی گفته بود: وقتی ۱۶ ساله بودم پدر و مادرم را در یک حادثه بر اثر سیستم گرمایش خانه ییلاقیمان در کوهستان از دست دادم. همیشه با هم میرفتیم اما من چون میخواستم بازی مارادونا در تیم ناپولی را ببینم در خانه ماندم و زندگیام نجات یافت. سورنتینو گفت از اینکه ۲۰ سال پس از ساخت اولین فیلمش دوباره در ناپل فیلم میسازد هیجانزده است و از «دست خدا» بهعنوان نخستین فیلم شخصی در طول دوران حرفهای کارش یاد کرد.
هادی معیرینژاد از «قطعات گمشده» تازهترین نوشتهاش میگوید
داستان ایرانی در حال تجربه دگردیسی دردآور
«ایران»: «قطعات گمشده» عنوان تازهترین نوشته هادی معیرینژاد است که از سوی نشر کتابسرای تندیس در اختیار علاقه مندان قرار گرفته. این نویسنده و روزنامه نگار«قطعات گمشده» را با محور موضوع اساطیر موازی میان ایران پیش از اسلام و کشورهای حوزه اسکاندیناوی نوشته است.مجموعه شعر «انجمن بادهای بیسرزمین»، رمانهای «ویلای مروارید» و«ساعت باران» از دیگر آثار منتشر شده معیرینژاد هستند.
رمانی برآمده از اساطیر
معیرینژاد درباره چرایی تألیف این رمان به «ایران» میگوید:«مدتها بود موضوع اساطیر موازی بین ایران پیش از اسلام و کشورهای اسکاندیناوی ذهن من را به خودش مشغول کرده بود. تصمیم داشتم این موضوع را در یک تحقیق علمی بررسی و منتشر کنم با این حال انگیزه داستاننویسی در من قویتر بود و در نهایت «رمان قطعات گمشده» متولد شد.»
این نویسنده درباره داستان این رمان توضیح میدهد: «یک دانشجوی دکترای رشته مطالعات اسکاندیناوی در دانشگاه اوپسالای سوئد در هنگام تحقیق درباره اسطورههای موازی بین ایران پیش از اسلام و کشورهای اسکاندیناوی با پیرمردی عجیب و دخترش آشنا میشود که نقش عجیبی در گذشته او داشتهاند. اما عجیبتر اینکه او نظریه عجیبی مطرح میکند که درباره تمدنهای باستانی است و در نهایت شخصیت اصلی داستان را به باور میرساند که با تفکر و فرو رفتن روشمند در گذشته میتوان آینده را تغییر داد.»
معیرینژاد فعالیت جدی در عرصه کتاب را از سال 95 آغاز کرده که حاصل آن انتشار چهار رمان و یک مجموعه شعر است که پیشتر به اسامی آنها اشاره شد. او درباره تألیف این تعداد عنوان آن هم در کمتر از چهار سال میگوید: «راستش من از نیمه دوم دهه هفتاد نوشتن را آغاز کردم که اغلب شعر و داستان کوتاه بود، البته چندان متمرکز کار نمیکردم و بیشتر جنبه تفریحی داشت. بیشتر وقت من در این سالها به حرفه روزنامه نگاری و تحصیلات دانشگاهی گذشت، در حقیقت نویسندگی در من مثل رها شدن فنری جمع شده است. علاوه بر کتابهایی که منتشر کردم یک مجموعه شعر به نام «مزرعه رؤیاهای کال » و یک رمان هم به نام «سفربا اشباح شمالی» آماده انتشار دارم.»
این نویسنده و روزنامه نگار در پاسخ به اینکه ارزیابی اش از وضعیت روزنامه نگاری امروز چیست ادامه می دهد: «دوست ندارم بگویم اوضاع خوب نیست یا همه چیز در حال نابودی است، با این حال به نظرم داستان ایرانی در حال یک دگردیسی دردآور است. واقعیتهای مهمی مثل گرانی کاغذ و کتاب، بیرون ماندن آن از سبد مصرفی خانوار، سانسورهای سلیقهای از بیرون و مشکلاتی مثل افزایش تعداد افرادی که با مطالعه دو- سه کتاب میخواهند نویسنده شوند ادبیات داستانی معاصرمان را از درون تهدید میکند.»
کاهش ریسکپذیری ناشران در انتخاب آثار
او در ادامه تشریح وضعیت حاکم بر ادبیات داستانی کشورمان به وضعیت بازار نیز اشاره میکند و معتقد است مشکلاتی که تنها به برخی از آنها اشاره شد منجر به کاهش ریسکپذیری ناشران شده است، البته این شرایطی گریزناپذیر است چرا که اغلب ناشران ترجیح میدهند برای افزایش شانس بازگشت سرمایه خود به سراغ رمانهای خارجی یا درنهایت نویسندگان نام آشنای داخلی بروند. با این حال او تأکید دارد همه اینها نه باعث مرگ داستان ایرانی میشود و نه از بین رفتن انگیزه نوشتن در بین نویسندگان داخلی را بهدنبال دارد.
معیرینژاد ادامه داد: «هر چند که این دگردیسی تلفات زیادی داده و خسارتهای بزرگی دیدهایم، با این حال به گمانم این دگردیسی باعث میشود به محض بهبود وضعیت جامعه ایرانی، درخت ادبیات داستانی هم به بار بنشیند. در شرایط فعلی سینما میتواند به یاری ادبیات بشتابد تا داشتههای داستاننویسی معاصرمان بیشتر دیده شود؛ شرایط به گونهای شده که بخشهای مختلف فرهنگ و هنر باید به یاری یکدیگر بشتابند.»
او با اشاره به معدود تعاملاتی که میان ادبیات داستانی و سینمای کشورمان برقرار بوده تأکید میکند: «تنها چند اقتباس از ادبیات ایران داریم که به نظرم بیشتر از همه مدیون داریوش مهرجویی است، با این حال در این تعامل هم اغلب شاهد تکرار برخی نامها هستیم؛ از غلامحسین ساعدی تا صادق هدایت و از صادق چوبک و محمود دولت آبادی گرفته تا هوشنگ گلشیری و مرادی کرمانی. کمی نزدیکتر به زمان حاضر به «گاو خونی» بهروز افخمی نوشته جعفر مدرس صادقی میرسیم که میتوانست نقطه عطفی در پرداختن به رمان مدرن ایرانی بعد از انقلاب باشد؛ هرچند که این اتفاق رخ نداد و جز در مواردی مثل «در دنیای تو ساعت چند است» صفی یزدانیان تقریباً هیچ انگیزهای برای پرداختن به ادبیات جدیدتر ایران در بین سینماگران ایرانی دیده نمیشود. این در حالی است که بیشتر از نیمی از فیلمهای موفق هالیوود و سینمای اروپا فیلمهای اقتباسی از ادبیات است و این مسأله به اعتلای ادبیات و سینما در کنار هم کمک میکند.»
از جمله ویژگیهای نوشتههای معیرینژاد را برخورداری نوشتههای او از زبانی خوشخوان و به دور از پیچیدگیهای رایج در نوشتههای برخی میدانند، او در پاسخ به اینکه استفاده از زبان پیچیده چه تأثیری در مخاطب به جای میگذارد ادامه میدهد: «متون پیچیده و داستانهایی که الگوی روایی و دستاوردهای زبانی آنها معطوف به نوآوری و ساختارشکنی است طرفداران خودش را دارد و لازمه تحرک و پویایی زبان است اما من، هم بهعنوان نویسنده و هم بهعنوان خواننده در شرایط فعلی که تعداد نویسندگان از تعداد خوانندگان ایرانی بیشتر شده معتقدم باید یک آشتی بین مخاطب و نویسنده صورت بگیرد. هم نویسندگان داستان ایرانی باید کمی کوتاه بیایند و هم خوانندگان باید بپذیرند ورود به دنیای رمان کمی هم تلاش و تعمق میخواهد. معتقدم تا این آشتی شکل نگرفته نویسندگان باید طوری داستان بنویسند که نه مخاطب آن را پس بزند و نه از فرط آسان گیری به ورطه ابتذال بغلتد که البته کار آسانی نیست.»