اوضاع کرونایی سینماهای امریکای شمالی پایان نمیگیرد
صدرنشینی یک فیلم ساخت دو سال پیش در جدول پرفروشها
وصال روحانی
خبرنگار
صدرنشین شدن یک فیلم ساخت دو سال پیش در جداول پرفروشترین فیلمهای این هفته امریکای شمالی سند تازه و قاطعی در خصوص بلایای مهلکی است که بیماری مرگبار کرونا بر سر سینمای امریکا و بواقع بر کل هنر هفتم نازل کرده است.
فیلمی که فقط با 153 هزار دلار فروش در 44 درایوین سینما و در زمینه عرضه ویدئویی و اجارهای (vod) یا Streaming (دانلود روی چند سایت مرتبط با ساخت فیلم) در صدر سودسازترین آثار این هفته سینماهای امریکای شمالی و مرکزی نشست، کاری ترسناک و ماوراءالطبیعی به نام «تعقیب شده» (یا «تحت تعقیب») است که سناریوی آن را تاد کلیک نوشته و آنتوان لی آن را کارگردانی کرده که این البته اولین فیلم بلند آنتوان لی در مقام یک کارگردان است. یک نقطه تفاوت «تعقیب شده» با سایر آثار روز سینما نوع فیلمبرداری آن است که بهنظر میرسد تمام تصاویر و کل ماجرا از یک Screencast و دوربین واحد گرفته و روایت شده و بیننده این حس را پیدا میکند که دارد تصاویر را به روی پرده بزرگ و حتی صفحه تلویزیون و نه با شیوههای 35 یا 70 میلیمتری بلکه روی کامپیوترش و یک وب پیج نگاه میکند و این مسأله بهعنوان نوعی تنوع در دیدن فیلمهای تازه میتواند مزیتی خاص برای «Followed» تلقی شود.
مدتها پس از ستایشهای اولیه
در عین حال نباید فراموش کرد که این فیلم نه کاری تازه بلکه محصول 2018 است و 22 ماه پیش یعنی در سپتامبر 2018 (شهریور 1397) اولین نمایش بینالمللی خود را در جشنواره بینالملل بربنک امریکا تجربه کرد و مورد ستایش حاضران هم قرار گرفت و هیأت داوران آن جشنواره جایزه بهترین فیلم سبک وحشت (هارور) در بین فیلم اولیها (کارگردانانی که اولین کار بلندشان را تجربه کردهاند) به این فیلم و سازندگی آن اهدا کرد. تقویم بشدت پر پخش آثار سینمایی در امریکای شمالی و کل جهان سبب شد این فیلم تا این هفته هرگز اکران عمومی نشود و فقط در برخی شبکههای نمایشی خانگی در اختیار علاقهمندان قرار گیرد. اما وضعیت افتضاحی که در امریکا، کانادا و مکزیک به سبب هجومهای کرونا در تمامی شئون ایجاد شده، سبب شد گلوبال ویو کمپانی سازنده توزیعکننده این فیلم و اتحادیه سینماداران امریکا بر سر پخش عمومی آن به توافق برسند و با اینکه این یک پیروزی دیرهنگام و بر پایه فروشی بسیار نازل برای «تحت تعقیب» شده است اما لی و همکارانش میتوانند به این ببالند که فیلمشان سرانجام در صدر آثار سودساز سینماهای امریکا نشسته و به تبع آن به جمع فیلمهای اندک و نخبهای پیوسته که در طول هر سال و هر دهه در این فهرست اول میشوند و از این بابت از سایرین تفکیک میگردند.
پیامدهای تلخ کوچ به هتل نفرین شده
«Followed» با بازی هنرپیشههای عمدتاً درجه دوم و سومی مانند متیو سولومون، سم والن تاین، تیم درایر، کاتیلین گریس، کلسی گریس وولد و البته جان سویج آشنا و کهنهکار متمرکزی بهنام دراب دمایک با بازی متیو سولومون است، دمایک، مالک چند سایت و پایگاه خبری جنجالی در دنیای مجازی در امریکا است که اوضاعش به لحاظ مالی عالی نشان میدهد و روزگار بر وفق مراد اوست تا اینکه روزی تصمیم میگیرد مقر و تأسیسات خود را به محل یک هتل متروکه که طلسم شده است و اشباح بر آن حکم میرانند منتقل کند و این کوچ همان و بدبخت شدن دمایک و همراهانش همان.
مدیر فیلمبرداری و تدوینکننده آن به ترتیب نلسون پون و متیو رایان بروبیکر هستند و موسیقی متن آن را هم جیسن سودا ساخته است. سایت ارزشگذاری روتن دوماتوز درباره فیلم 96 دقیقهای «Followed» که در جشنواره آثار مستقل هالیوود و جشنواره فیلمهای مستقل سیدنی استرالیا در سال 2018 هم بهترین فیلم ترسناک مستقل شناخته شده، آورده است: «خط و ربطهای قصه «تعقیب شده» بخوبی به یکدیگر گره خورده و بههمین سبب یک نمره و درجه تأییدی 70 درصد سزاوار آن است حال آنکه در سناریوی فیلم جای بعضی چیزهای حساس و لازم خالی است.»
لسآنجلس تایمز هم نوشته است: «اولین تجربه کارگردانی آنتوانلی در زمینه ساخت فیلمهای بلند با فراز و فرودهایی همراه است اما در مجموع نمره قبولی شایسته او و فیلم وی است.» ناگفته نماند که این فیلم دلهرهآمیز براساس حدس و تخمین بنگاههای ارزشگذاری فیلم تا روز جمعه این هفته رقم 380 هزار دلار را هم در درایوین سینماها و سیستمهای VOD امریکا رد خواهد کرد که هرچند برای هالیوود و آمار نجومی کارهای پرطمطراق آن رقمی مسخره است اما بهروری «Followed» را از تعقیب کنندگانش متمایز میسازد.
زنی جوان در مقابل زندانیان فراری
این هفته رتبههای دوم تا پنجم در جدول درآمد آفرینان سینماهای امریکای شمالی به ترتیب به فیلمهای «بدنام» (صدرنشین هفته پیش)، «بکی»، «بدبخت» (صدرنشین 5 و 6 هفته پیش) و «سگ ستارهای و گربه توربو» اختصاص یافت و این در حالی روی داد که گیشه «سگ ستارهای» در اولین هفته نمایشش در شش درایوین سینما و روی سیستم vod و «Streaming» از رقم اسفبار 46 هزار دلار فراتر نرفت که به طور عادی از درآمد یک فیلم متوسط هم در طول یک روز در یکی از سینماهای امریکا کمتر است. در میان این فیلمها شاید «بکی» (Becky) از سایرین بهتر و دیدنیتر باشد زیرا بر داستانی دلهرهآور و جذاب تمرکز دارد و با وجود داشتن تمی آسان (تنها ماندن یک دختر جوان در خانهاش در قبال یک گروه خلافکار فرار کرده از زندان) آن را بخوبی پرورش داده و عرضه کرده است. این فیلم با کارگردانی مشترک جاناتان میلوت و کری مورینون و براساس سناریویی از نیک موریس و لین اسکای و روکاس اسکای و با بازی لولو ویلسون، کوین جیمز و جوئل مک هیل در نقشهای اصلی باید طبق برنامههای اولیه در اواخر فروردین امسال در جشنواره تریبکا نخستین اکران جهانیاش را تجربه میکرد و از 15 اردیبهشت در امریکای شمالی و اروپای غربی به نمایش درمیآمد اما به سبب شیوع کرونا از این نعمات بیبهره شد و سرانجام از سه هفته پیش در 22 درایوین سینما در سطح امریکا و کانادا و در بازار vod در اختیار عموم قرار گرفت و طی این مدت 673 هزار دلار پولسازی داشته و پس از تجربه کردن رتبههای دوم و سوم در جداول سودسازان امریکای شمالی این هفته هم به رتبه سوم دست یافت و در این راه 85 هزار دلار فروش کرد.
برش
سه فیلم تازه در راهند
از جمعه این هفته (13 تیر) سه فیلم جدید در امریکای شمالی، در سطح درایوین سینماها یا با سیستمهای vod به نمایش درمیآیند که «حقیقت»، «Relic» و «پایگاه مرزی» نام دارند. این فیلمها و نامها و کیفیت مهجورشان و همچنین شیوه پخش محدود آنها و اوضاع همچنان سوت و کور سینماهای امریکا نشانگر این است که برخلاف ادعاهای سران استودیوها و اتحادیههای سینمایی امریکا و در تضاد با امیدهای مدیران سالنهای نمایش در امریکای شمالی، بازکردن گسترده این سالنها و بازگشت به شرایط قبل از کرونا فعلاً امکانپذیر و عقلایی نیست و کووید19 اجازه این کار را نمیدهد. این امر به این معنا است که جدول پرفروشهای هفته بعد چندان متفاوت با جدول این هفته نخواهد بود ولی باید دید آیا فیلمهای در آستانه اکران یا سایر کارهای حاضر در جدول فعلی، «followed» را که نشانه مسلم پیشتازی کارهای کهنه در سینمای ظاهراً نوی امریکای شمالی است، بسرعت به زیر خواهند کشید یا نه.
مظفری در نشست دوسالانه سرامیک ایران مطرح کرد
دوسالانه سرامیک ایران عامل بهبود و نشاط فضای اجتماعی
صبح دیروز نشست خبری یازدهمین دوسالانه ملی سرامیک با حضور هادی مظفری، مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی و هیربد همتآزاد، دبیر دوسالانه در سالن گوشه فرهنگسرای نیاوران و جمعی از اعضای شورای سیاستگذاری و کمیته برگزاری دوسالانه برگزار شد.
به گزارش «ایران» این نشست که با رونمایی پوستر هفدهمین دوسالانه سرامیک، اثر فرهود تعالی آغاز شد، با صحبتهای هادی مظفری ادامه یافت. او برگزاری چنین رویدادی را برای بهبود فضای اجتماعی و ایجاد نشاط عمومی مفید دانست و با مطرح کردن خواسته هنرمندان تجسمی برای برگزاری دوسالانهها گفت: «برگزاری این رویدادها متأثر از خواست و استقبال در انجمنهای تخصصی است.»
مظفری ادامه داد: «اما و اگرهایی مبنی بر مخالفت ارشاد یا متمرکز کردن رویدادها در جشنواره فجر مطرح بود که هیچکدام صحت ندارد. باور ما این است که دولت نباید دوسالانه برگزار کند و این مهم باید به انجمنهای تخصصی اعطا شود. دلایل به تعویق افتادن را مطالعه کردیم و بخشی از آن را در تغییرات انجمنها یافتیم که دورههای آن دو ساله است.»
مظفری توضیح داد:«کوتاه بودن دوره مدیریت انجمنها و تلاقی دوسالانه موجب میشود تأمین بودجه و برنامهریزی انجمنها مخدوش شود.»
وی تأکید کرد:«با کاهش شیوع کرونا شاهد دوسالانه سرامیک و مجسمهسازی خواهیم بود و از سوی انجمن عکاسان و نقاشان برای برگزاری دوسالانه تخصصی در سال ۱۴۰۰ صحبتهایی شده و اداره کل هنرهای تجسمی کمکهایی برای برگزاری این رویدادها مهیا کرده است.»
او افزود: «با شرایط پیش آمده جامعه امروز به لحاظ نشاط و بهبود فضای اجتماعی نیازمند برنامههای فرهنگی است و از سوی دیگر آفرینش آثار هنری در دوران کرونا نیازمند فضا برای عرضه است. سال سخت اما پر رویدادی پیشرو داریم. با وجود شرایط جامعه تلاش میکنیم به تکتک برنامهها دست پیدا کنیم.»
در ادامه این نشست هیربد همتآزاد دبیر دو سالانه گفت: «برنامهریزی برای یک دوسالانه در شرایط امروز بسیار دشوار است و همه از جوانب آن آگاهیم و این برنامهریزی با عزم جدی هنرمندان و مدیران میسر شده است. برگزاری در این شرایط کرونا علاوه بر دستاورد هنری، موجب ایجاد فضای شور و نشاط برای هنرمندان آن رسانه میشود.»
او درباره امکان بهرهگیری از برندها و بخشهای خصوصی برای مشارکت در این رویداد گفت «رایزنیهایی برای این مهم صورت گرفته است که مربوط به قبل از کرونا بود. آسیبهای اقتصادی کرونا شرایط مساعد صنعت را مخدوش کرد و به هر حال باید انتظارات حامی متناسب با شرایط ما باشد. شاید حامی آماده فعالیت باشد؛ اما خواستههای آن در اختیارات ما نباشد.»
همتآزاد درباره شکل برگزاری دوسالانه گفت: «در بخش مسابقه شورای انتخاب آثار متشکل از 6 نفر است و در دو مرحله آثار پذیرش میشوند. مرحله نخست از روی عکس ارسالی و در مرحله دوم آثار منتخب مرحله نخست از روی اثر فیزیکی برگزیده میشود. در نمایشگاه سه اثر برگزیده بدون رتبهبندی خواهیم داشت که جایزه این بخش 20 میلیون تومان است. همچنین دو نفر مورد تقدیر قرار میگیرند که جایزه آنان 10 میلیون تومان است.»
دبیر جشنواره گروه داوری مرحله نخست را متشکل از بهزاد اژدری، مجید ضیایی، محمود محرومی، بیتا فیاضی، مجتبی شاه کوچکی و نفیسه خلج معرفی کرد. در مرحله دوم داوری برعهده بهزاد اژدری، مجید ضیایی، حمید سوری و ژاک کافمن است.
همتآزاد تأکید کرد: «در این رویداد من از تمام هنرمندان تجسمی دعوت میکنم تا با کمک از زبان سرامیک ایدههای خود را بیان کنند و این رویداد قرار است در فضای بینارشتهای برگزار شود.»
دوسالانه ملی سرامیک ایران از نهم آبان تا هفتم آذرماه در فرهنگسرای نیاوران برگزار میشود.
بلیت فروشی کنسرت چهار خواننده موسیقی پاپ که از روزهای گذشته با افزایش غیرمنتطره قیمت در سامانههای اینترنتی آغاز شده بود، در پی اعتراضات متوقف شد. به گفته محسن رجبپور مدیرعامل مجمع صنفی تولیدکنندگان و تهیهکنندگان آثار شنیداری طبق جلساتی که پیشتر برگزار شد قرار براین بود در روزهای کرونایی افزایش قیمتی وجود نداشته باشد. این شرایط در حالی بود که وقتی دوستان انتقادات و گلایههای بحق خود را درباره شرایط برگزاری کنسرت، به مدیر دفتر موسیقی ارشاد اعلام کردند، ایشان نیز موافق برخی از این گلهمندیها بود و وعده داد تا پس از دوران کرونا و ایام محرم و صفر درباره ماجرای افزایش قیمت بلیتها جلسات دیگری برگزار شود. شرایطی که گویا برای برخی دوستان سوءتفاهم ایجاد کرد و برخی فکر کردند که موضوع افزایش قیمتها باید از همین حالا شروع شود!
دبیر هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت، از اهدای جایزه ویژه سپهبد شهید حاجقاسم سلیمانی در مراسم اختتامیه این جشنواره خبر داد. به گفته حمید نیلی این جایزه را برای دورههای بعدی جشنواره تئاتر مقاومت نیز نهادینه و تثبیت کنیم و پس از این، در پایان هر دوره از جشنواره، این جایزه ویژه به یک اثر برگزیده تعلق گیرد، تا به نوعی ادای دین، تعلق خاطر و همبستگی جامعه متعهد و فرهیخته تئاتر کشور با این سردار آسمانی ابدی شود. هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح، آذرماه سالجاری با دبیری حمید نیلی برگزار خواهد شد.
محمد معتمدی (خواننده موسیقی ایرانی) بهتازگی کتاب «آلاله آبی رود» را منتشر کرده است.معتمدی در صفحه شخصی خود خبر داده: این اثر مکتوب را برای ایجاد و پرورش تحریر در صدای هنرجویان مناسب دانسته است.
مدیرعامل بنیاد رودکی و معاون فنی اپرای دولتی وین از طریق ویدئو کنفرانس درباره همکاریهای مشترک از جمله نوسازی تالار وحدت گفتوگو کردند.با توجه به ویژگیهای مشترک تالار وحدت و سالن اپرای وین، تجهیز، بازسازی و نوسازی بخش ماشینری و فنی تالار وحدت و همچنین ارائه مشاوره در استانداردسازی تجهیزات نگهداری سازها و نتها از نکات مهم این کنفرانس ویدئویی بود.
مجموعه شعری از حسین تولایی که توسط بخش کودک و نوجوان انتشارات علمی و فرهنگی«پرنده آبی» منتشر شده، نامزد هجدهمین جشنواره قلم زرین شد.
آثار رسیده به دبیرخانه سومین جشنواره عکس تلفن همراه «هشت» داوری شدند و ۸۵ عکس به نمایشگاه راه یافت.
دوانیمیشن ایرانی «خاطره نمناک» و «این سو، آن سو» به بخش مسابقه جشنواره بینالمللی انیمیشن «گلدن کوکر» در کشور بلغارستان راه یافتند.
فیلم سینمایی «گورکن» به کارگردانی کاظم ملایی در اولین حضور بینالمللی خود در بیست و سومین جشنواره بینالمللی فیلم شانگهای چین به نمایش در میآید.