مجری راهاندازی کسب و کارهای نوپا در وزارت جهاد کشاورزی در گفتوگو با «ایران» اعلام کرد
40 درصد افزایش درآمد کشاورزان با شروع فعالیتهای استارتاپی
استارتاپها با شیوع کرونا تولیدات کشاورزان را به بازار عرضه کردند
سهیلا یادگاری
خبرنگار
فعالیت استارتاپها در بخش کشاورزی با هدف کاهش فاصله از تولید تا مصرف و حذف واسطهها، بهعنوان علت اصلی در افزایش قیمت تولیدات از مزرعه تا بازار، شروع شد. حمیدرضا مختاری، مجری راهاندازی پروژهها و کسب و کارهای نوپا در وزارت جهاد کشاورزی در گفتوگو با «ایران» تأثیر حضور استارتاپها در بخش کشاورزی را افزایش درآمد کشاورزان و کاهش قیمت برای مصرفکنندگان عنوان و کمک استارتاپها به کشاورزان و روستائیان برای اینکه آسیب کمتری از شیوع کرونا ببینند را تشریح کرد.
ورود استارتاپها به حوزه کشاورزی را میتوان گذار از کشاورزی سنتی به کشاورزی نوین و مدرن تعبیر کرد؟
همین که مردم فکر میکنند کشاورزی شغلی سنتی است برای استارتاپها فرصت است. استارتاپها فعالیت خود را با شناسایی چالشها و فرصتها در جامعه شروع میکنند. زنجیره تأمین و ارزش محصولات کشاورزی از مزرعه تا سفره دچار اختلال است. واسطههای زائد مهمترین آفت زنجیره تأمین در کشاورزی است. محصول روی کامیون جابهجا میشود و قیمت آن تا به دست مصرف کننده برسد نسبت به قیمت در مزرعه شاید صددرصد بیشتر باشد. استارتاپها در بخش کشاورزی برای حل مشکلات زنجیره تأمین و حمایت از فعالان این زنجیره راهاندازی شد.استارتاپ تیم جوانی است که میخواهد با نوآوری، کسب و کار سنتی را به سمت مدرنیزه شدن سوق دهد و دگرگونی در کشاورزی سنتی ایجاد کند که در این مسیر منفعت کشاورزی مهمترین هدف است.
زنجیره تأمین کشاورزی حلقههای متعددی دارد که قبل از تولید شروع میشود و به سفره مردم میرسد. در این فضا میلیونها نوآوری میتواند رخ دهد. هر کدام از این نوآوریها یک فرصت برای استارتاپها است.
با اقداماتی که در معاونت علمی ریاست جمهوری انجام گرفت، پارکهای رشد و علم و فناوری و کارخانههای نوآوری بسترهایی شدند برای اینکه نوآوران در این فضاها دست به تجربه بزنند و به حوزههای مختلف برای ایجاد نوآوری وارد شوند. در این فضاها بود که بحث ورود نوآوری به بخش کشاورزی هم مورد توجه قرار گرفت.
با ساختار سنتی کشاورزی در ایران، برای اینکه فعالان بخش استارتاپها و کسب و کارهای نوین را بپذیرند چه اقدامات تشویقی انجام شده است؟
ساختار سنتی کشاورزی ایران در حال تغییر است و این تغییر نه با اقدامات دولت که بواسطه فعالیت استارتاپها انجام می شود. نقش دولت بسترسازی است. فعالیت استارتاپها در حوزه کشاورزی تقریباً از دو سال قبل شروع شد. نقشه راه حضور استارتاپها در کشاورزی بر پنج پایه ترسیم شد. پایه اول آن فرهنگسازی است. منظور از فرهنگسازی این است که همه فعالان و مسئولان بخش کشاورزی با زبان استارتاپی آشنا شوند. برای فرهنگسازی تلاش زیادی انجام شده و ادامه دارد.
توانمندسازی برنامه دوم در نقشه راه ورود استارتاپها به حوزه کشاورزی است. توانمند کردن جوانان بخصوص در روستاها برای راهاندازی استارتاپ یا فعالیت در آن هدف ما است.برنامه سوم نهادسازی است. یعنی دولت میخواهد وظایف غیرحاکمیتی خود در حوزه فعالیت استارتاپهای کشاورزی را به بخش خصوصی واگذار کند. این انجمن بزودی کار خود را شروع میکند. در حال حاضر 10 استارتاپ برتر بخش کشاورزی به عضویت انجمن صنفی استارتاپهای کشاورزی درآمدهاند.برنامه چهارم موضوع پایش است. در نهایت براساس پایش، به استارتاپهای برتر اجازه دهیم که از برند وزارت جهاد کشاورزی استفاده کنند تا به جامعه معرفی شوند.برنامه پنجم تسهیلگری است.تسهیلگری به این معنا که به مراکز نوآوری و استارتاپها اجازه میدهیم از امکانات وزارت جهاد برای توسعه و آموزش استفاده کنند.
به کشاورزان و فعالانی که قصد ورود به شبکه استارتاپی را دارند، چه آموزشهایی ارائه میشود؟
بخش مهمی از فرهنگسازی و توانمندسازی آموزش است. کمک میکنیم تا فعالان استارتاپی با توسعههایی که در این زمینهها در دنیا رخ داده آشنا شوند و در نمایشگاههای مختلف شرکت کنند. قصد ما جهانی شدن استارتاپها است. یکی از نقاط ضعف استارتاپها این است که نمیتوانند خود را به جهان معرفی کنند.برای جذب سرمایهگذار شرط اصلی جهانی شدن است. سعی میکنیم این ضعف را با کمک خود استارتاپها رفع کنیم.آموزشها بتدریج جاری میشود. به همین منظور احداث کارخانههای نوآوری و شهرک استارتاپی کشاورزی در دستور کار قرار گرفته است و نخستین شهرک در بهمن امسال در کرج افتتاح میشود.
آیا در شهرکهای استارتاپی قرار است که کارهایی برای توسعه کشاورزی و ایجاد کسب و کارهای نوین انجام شود؟
شهرک استارتاپی، با سرمایهگذاری و برنامهریزی بخش خصوصی ایجاد میشود. انجمن صنفی استارتاپی بخش کشاورزی هم 10 استارتاپ ممتاز را در این شهرک مستقر میکند.
فعالیت استارتاپها بیشتر در کدام بخشهای زنجیره تأمین کشاورزی انجام میشود؟
در تمام حوزهها تقریباً فعالیتها شروع شده است. در زنجیره برنج، زعفران، زرشک، عسل و بسیاری تولیدات دیگر استارتاپها از تولید تا فروش محصول ورود پیدا کردهاند. امسال برای اولین بار نام و فعالیت برخی استارتاپهای بخش کشاورزی در سازمان ملل منتشر شده است. مثلاً یکی از استارتاپها برنج را از مزرعه به سفره مردم منتقل میکند. اگر یک نفر یک بار از طریق این استارتاپ برنج بخرد مطمئن هستیم این کار را برای نیازهای بعدی هم تکرار میکند. چون برنجی که از طریق این استارتاپ فروخته میشود کاملاً از نظر کیفی ارزیابی میشود، برنج را با برند اصلی ثبت میکند و با قیمت کمتر به دست مصرف کننده میرساند. هزینه مستقیم به دست کشاورز میرسد. در این سیستمهای کشاورزی قراردادی کشاورزان 40 درصد درآمد بیشتری دارند. یعنی با حذف واسطه و دلالان هم برنج ارزانتر به دست مصرفکننده میرسد هم درآمد کشاورز بیشتر است. در استارتاپها به کیفیت محصول بسیار اهمیت داده میشود چون اگر کیفیت پایین باشد مشتری دیگر خرید نمیکند و استارتاپ زیان میبیند.
با شیوع کرونا متقاضی بسیاری از محصولات روستایی بویژه صنایع دستی روستایی، کاهش پیدا کرده است، در این شرایط استارتاپ چگونه به کمک کشاورزان و روستائیان آمده است؟
ما استارتاپهایی داریم که برای فعالان غرفه مجازی درست کردهاند. این یعنی کشاورزان و روستائیان محصولات خود را در غرفههای مجازی به نمایش میگذارند و میفروشند. با شیوع کرونا بسیاری از استارتاپها شیوه کار خود را برای ارائه خدمات بیشتر در این شرایط تغییر دادهاند. انعطافپذیری ویژگی برتر استارتاپها برای فعالیت در شرایط مختلف است. استارتاپ در کشاورزی فرصتی برای انعطافپذیری صنعت هم محسوب میشود. استارتاپهای با فعالیت بازار گاه در بخش کشاورزی فعال هستند که برای تولیدات بازاریابی میکنند. حملونقل هم توسط همین استارتاپ انجام میشود. کسب و کارهای کوچک را به سمت فعالیت در این استارتاپها سوق دادهایم. مثلاً در روستای بامنان در استان گلستان 900 کشاورز در قالب یک تعاونی محصول زعفران و گلمحمدی خود را با استفاده از استارتاپها میفروشند. این روستا در چند روز آینده صاحب یک غرفه الکترونیکی میشود که تمام محصولات در این غرفه به فروش میرسد. تمرکزما بر بازار محصولات کشاورزی است و حیطه کاری ما با استارتاپها مربوط به آنهایی میشود که میخواهند بازاررسانی انجام دهند و حلقههای مختلف زنجیره تأمین محصولات را بهبود بخشند.
برای شروع فعالیتهای استارتاپی تسهیلات هم ارائه میکنید؟
وام برای استارتاپ سم است. استارتاپها از طریق مراکز نوآوری مبلغ اولیه را دریافت میکنند تا خلاقیت خود را شکوفا کنند. وامهایی که در این سالها به نوآوران دادند باعث شد آنها ورشکست شوند و تبدیل به بیکاران بدهکار شدند. در مراکز نوآوری ایدههای برتر به جای وام سرمایه میگیرند. هنر استارتاپها این است که بتوانند سرمایهگذار جذب کنند.
کشاورزان از فعالیت در استارتاپها استقبال میکنند؟
همه کشاورزانی که وارد استارتاپها شدهاند از آن استقبال میکنند. اما کشاورزانی که آگاهی ندارند وظیفه ما است تا با بسترسازی و اعتمادسازی، ورود کشاورزان به استارتاپها را آماده کنیم. استارتاپها در تمام استانها فعالیت میکنند و کشاورزان براحتی میتوانند وارد فعالیت استارتاپی شوند. در واقع ایدههای خلاقانه استارتاپها به کمک کشاورزان و اقتصاد کشاورزی کشور آمده است.
آیا یک سوم محصولات کشاورزی در ایرانِ کم آب، دورریختنی است؟
ضایعات کشاورزی؛ نتیجه چندپارگی در زنجیره ارزش
عطیه لباف
خبرنگار
آمارها از میزان ضایعات محصولات کشاورزی متفاوت است و هر نهادی رقمی را مطرح میکند. برای مثال سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) عنوان کرده است که میزان ضایعات کشاورزی در ایران 25 برابر کشورهای پیشرفته دنیاست و ایران مسئول 2.7 درصد از کل ضایعات جهان است. در بخش ضایعات میوه رتبه اول در دنیا متعلق به ایران است و با این میزان دورریختنی میتوان نیاز 15 میلیون نفر را تأمین کرد. گفته می شود که این حجم از ضایعات از میزان واردات سالیانه محصولات کشاورزی بیشتر است.
وقتی تمام آمارهای اعلامی از سوی نهادهای مرتبط را بررسی میکنیم، به طور میانگین 30 درصد از محصولات کشاورزی در ایران از مرحله کشت در مزرعه تا مصرف خانوارها به ضایعات تبدیل میشود. البته فائو میگوید کشورهای درحال توسعه حتی بیشتر از 30 درصد از محصولات کشاورزی را به ضایعات تبدیل میکنند. اما مسئولان کشور چه میگویند؟
علی کیانیراد، رئیس مؤسسه پژوهشهای برنامهریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی وزارت جهاد کشاورزی به «ایران» میگوید: «ضایعات کشاورزی، محصول به محصول متفاوت است و نمیتوان یک آمار را به کل نسبت داد. ضمن آنکه قابل محاسبه دقیق نیست. با این حال آمارها اکنون با مکانیزه شدن برداشت اکثر محصولات کاهش داشته است و اگر برخی از موارد مانند سیاستهای هدایت کشت در نظر گرفته شود، این ارقام کمتر نیز خواهد شد.»
الگوی کشت به کجا رسید؟
ایران درحالی یکی از بزرگترین دارندگان ضایعات کشاورزی محسوب میشود که با مشکل کم آبی و کسری تجمعی در مخازن آب زیرزمینی مواجه است. مسئولان وزارت نیرو میگویند که مصرف آب برای تولید این محصولات که تبدیل به ضایعات میشود، حدود دو برابر کسری در مخازن زیرزمینی آب مصرف میشود. آنها معتقدند که اگر الگوی کشت در ایران رعایت میشد، اکنون این حجم از آب و مواد غذایی در کشورمان هدر نمیرفت.
در این باره کیانی راد توضیح میدهد: «میزان محاسبه شده در مؤسسه متفاوت از ارقامی است که وزارت نیرو میگوید و اتلاف آب این بخش کمتر از رقم اعلامی وزارت نیروست.»
او با اشاره به خودکفایی ایران در تولید محصولاتی نظیر گندم میگوید: «کشاورزی ایران الگوی کشت دارد و الگوی کشت هر منطقه مشخص است و نهادهها بر همین اساس در اختیار کشاورزان قرار میگیرد. اگر کشور ما الگوی کشت نداشت، اکنون نمیتوانستیم در تولید محصولاتی نظیر گندم به خودکفایی برسیم. اما مسأله اینجاست که نمیتوانیم کشاورز را مجبور به کاشت یک محصول یا خودداری از تولید محصول دیگر کنیم.»
کیانی راد با تأکید بر اینکه کشاورز تصمیم میگیرد که کدام محصول را بکارد، توضیح میدهد: «تنها مکانیسم کنترلی ما قیمت است و میتوانیم با سیاستگذاری در این زمینه به کشاورز سیگنال بدهیم که بهتر است کدام محصول را بکارد، اما در این زمینه نیز مشکلاتی وجود دارد.»
او بیان میکند: «اگر الگوی کشت نداشتیم؛ اکنون نمیتوانستیم 125 میلیون تن محصول تولید کنیم.»
ضرورت توجه به قیمت محصولات کشاورزی
رئیس مؤسسه پژوهشهای برنامهریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی وزارت جهاد کشاورزی میگوید که «سیاست کلان کشور باید به سمتی برود که از کالای دارای اهمیت حمایت کند؛ آن زمان هم امنیت غذایی تضمین خواهد شد و هم اقتصاد کشاورز. نه آنکه قیمت خرید تضمینی یک کالای استراتژیک را کمتر از قیمت محصولی مانند گوجه نگه داریم و به این ترتیب کشاورزان همگی تشویق به تولید گوجه شوند تا محصول مورد نیاز داخل یا محصول دارای قابلیت صادرات. در چنین شرایطی با افزایش تولید گوجه، میزان ضایعات این محصول نیز بیشتر خواهد شد.» اما چگونه میتوان سیگنال قیمتی به کشاورز داد؟
کیانی راد توضیح میدهد: «دو راهکار برای بهبود شرایط و کاهش ضایعات وجود دارد؛ نخست، هدفمند کردن قیمتها و دوم، رواج کشت قراردادی. درباره رواج کشت قراردادی نیاز به دخالت دولت نیست. دولت تنها باید زمینه اتصال کشاورز با خریدار را فراهم کند تا قرارداد خرید بسته شود و محصول کشاورزی بدون بازار تولید نشود.»
ابزار سیاستی کافی نداریم
بنا بر اظهارات این مقام مسئول اکنون الگوی کشت داریم؛ در حال اجراست؛ اما رعایت این الگو مشکلاتی دارد که ریشه آن به نبود ابزارهای سیاسی و اختیارات کافی وزارت جهاد کشاورزی بازمی گردد. تا زمانی که این ابزارها فراهم نشود مشکلاتی نظیر ضایعات کشاورزی قابل مدیریت نیست.
کیانی راد با تأکید بر اینکه در تمام دنیا زنجیره ارزش و عرضه در بخش کشاورزی زیر نظر وزارت کشاورزی است، بیان میکند: «اگر زنجیره ارزش محصولات کشاورزی از پیش از تولید تا سفره مصرف کننده، در بخشهایی نظیر سیاستگذاری در خصوص مصرف آب و کود، قیمت نهایی و ابزار تعرفه واردات برای حمایت از تولیدکننده به یک نهاد نزدیک به تولیدکننده سپرده شود، نظارت دقیقتر میشود و چندپارگی در سیاستها باعث افزایش مشکلاتی نظیر ضایعات کشاورزی نمیشود.»
در حال حاضر، محصول کشاورزی از قبل کشت تا زمانی که به دست مصرفکننده برسد، چندین متولی دارد. از وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی گرفته تا وزارت صمت و ستاد تنظیم بازار. قانون انتزاع وظایف بازرگانی بخش کشاورزی یا «تمرکز وظایف کشاورزی» در یک برهه از زمان به کاهش مشکلات این بخش کمک کرد اما اکنون با کنار گذاشته شدن این قانون و مشکلات دیگری که در زنجیره ارزش دیده میشود، روند تولیدات کشاورزی نیازمند یک تجدیدنظر است تا میزان آب کمتری نیز در کشور مصرف شود. وزارت نیرو میگوید که بخش کشاورزی حدود 92 درصد از مصرف آب کشور را به خود اختصاص میدهد. اگرچه وزارت جهاد کشاورزی این رقم را قبول ندارد اما با توجه به سهم بزرگ کشاورزی در مصرف آب کشور و همینطور آلودگی منابع آبی، اگر هرچه زودتر تصمیمسازی نشود، در آینده حتی در تأمین امنیت غذایی کشور نیز با مشکل مواجه خواهیم شد.
چرا ضایعات محصولات کشاورزی داریم؟
نبود سیگنال قیمتی برای کشاورزان
استفاده از شیوههای قدیمی و سنتی و ماشینآلات و ادوات کشاورزی فرسوده در همه مراحل کاشت، داشت و برداشت محصول
عدم آموزش کشاورزان
نامناسب بودن سیستم حملونقل
ضعف برنامهریزی در زمینه صادرات
کم توجهی به تشکیل صنایع تبدیلی و تکمیلی
بد مصرفی خانواده ها
دو برابر حجم کسری مخازن آب زیرزمینی ضایعات کشاورزی داریم
محبوبه زارعزاده
رئیس گروه مدیریت مصرف و توسعه فناوریهای نوین آب و آبفای وزارت نیرو
میزان بهرهوری آب کشاورزی در ایران در حال حاضر، حدود 34/1 کیلوگرم بر متر مکعب است. این بدان معناست که به ازای هر مترمکعب مصرف آب در کشاورزی، حدود 34/1 کیلوگرم محصول کشاورزی تولید میشود. متوسط جهانی این عدد، 7/1 کیلوگرم بر مترمکعب است (مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران). این مقادیر حاکی از آن است که به ازای یک متر مکعب آب مصرفی در بخش کشاورزی، ایران محصول کمتری نسبت به متوسط جهانی تولید میکند. این مسأله سبب میشود برای تأمین امنیت غذایی کشور، آب بیشتری نسبت به متوسط جهانی مصرف شود. علاوه بر این، بالا بودن میزان ضایعات محصولات کشاورزی، سالانه منجر به تلف شدن حجم زیادی از منابع آبی کشور میشود. در شرایط بحرانی منابع آب کشور، این مسأله تاکنون کمتر مورد توجه فعالان، کارشناسان و سیاستگذاران کشور قرار گرفته است.
میزان ضایعات برآورد شده محصولات زراعی و باغی از مرحله برداشت تا مرحله مصرف، برای محصول گوجه فرنگی حدود 30 درصد، سیب زمینی 20 درصد، هندوانه و خربزه حدود 18 درصد و گندم حدود 15 درصد در محصولات زراعی و محصولات انگور، نارنگی و سیب درختی به ترتیب با 34، 31 و 28 درصد در محصولات باغی از جمله محصولات با درصد ضایعات بالا هستند (مؤسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی). میزان آب تلف شده در اثر ضایعات برای محصولات زراعی ذکر شده به ترتیب 500، 370، 370 و 1453 میلیون مترمکعب و برای محصولات باغی فوق الذکر به ترتیب 83، 150 و 850 میلیون متر مکعب برآورد شده است. این محصولات تنها چند نمونه از محصولات کشاورزی هستند که سالانه میلیاردها متر مکعب آب به خاطر ضایعات آنها در کشور تلف میشود. طبق مطالعات انجام شده توسط مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران، میزان کل آب تلف شده در اثر ضایعات محصولات کشاورزی سالانه حدود 10 میلیارد مترمکعب است که در مراحل برداشت تا قبل از مصرف در اثر این ضایعات تلف میشود.
قابل توجه است که حجم آب تلف شده ناشی از این ضایعات، معادل 20 درصد ظرفیت کل مخازن سدهای ایران یا حدود دو برابر حجم کسری مخزن سالانه منابع آب زیرزمینی در کشور است. هر چند جبران کسری مخزن سالانه به عوامل متعددی بستگی دارد و صرفاً نمیتوان گفت با حذف ضایعات کشاورزی، جبران این کسری مخزن امکان پذیر است، اما همانگونه که ملاحظه میشود حجم قابل توجهی منابع آب ارزشمند کشور از طریق ضایعات محصولات کشاورزی تلف میشود که بایستی مورد توجه خاص قرار گیرد.
عوامل متنوعی در میزان ضایعات محصولات کشاورزی اثرگذار هستند. تغییرات زیاد قیمت محصولات در بازار از جمله مواردی است که در برخی از سالها موجب روی زمین ماندن برخی از محصولات کشاورزی شده است. این در حالی است که در صورت اجرای برنامه الگوی کشت محصولات کشاورزی متناسب با میزان نیاز داخل و نیز برنامهریزی برای حجم صادرات احتمالی محصولات مختلف کشاورزی، امکان کنترل بهتر بازار و کاهش ضایعات ناشی از تلاطمهای قیمتی محصولات کشاورزی فراهم خواهد شد. طراحی الگوی کشت ملی در برنامههای پنجم و ششم توسعه و تصویب نامه هیأت وزیران برای تشکیل کارگروه ملی سازگاری با کم آبی (اسفند 1396) مورد تأکید قرار گرفته ولی به دلایل متنوعی هنوز به سرانجام نرسیده است. الگوی کشت محصولات کشاورزی اگر چه راه حلی برای همه مشکلات آب و کشاورزی ایران نیست ولی قطعاً میتواند نقش یک حلقه واسط مهم بین سیاست گذاریهای بخش کشاورزی و مدیریت منابع آب ایران را بازی کند.
تیرماه؛ موعد افتتاح عظیمترین پروژه آبرسانی به شهرک صنعتی عباسآباد تهران
در سال جهش تولید پروژه بزرگ خط انتقال آب از سد ماملو به شهرک صنعتی عباس آباد تکمیل و افتتاح میشود. مدیرعامل شهرکهای صنعتی استان تهران در بازدید معاون هماهنگی و امور اقتصادی استانداری تهران و مدیران دستگاههای اجرایی از پروژه خط انتقال آب از سد ماملو به شهرک صنعتی عباسآباد گفت: این پروژه با پیگیریهای مستمر از سال ٩٨ اجرایی شده است و اکنون در مرحله افتتاح قرار دارد. صابر پرنیان تأکید کرد با وجود همه سختیها شهرکهای صنعتی استان تهران این پروژه را که از سال ١٣٩٠ قرار بود شروع شود در سال گذشته اجرایی نمود و صنعتگران شهرک صنعتی عباسآباد با ٣٣ هزار نفر اشتغال بعد از سالها و اوج مشکلات در سال گذشته به جهت قطعی و کمبود آب امیدوارند که با افتتاح این پروژه بزرگ در تیرماه گام مهمی در جهت افزایش، رونق و جهش تولید و بالطبع صادرات بردارند.
سرپرست جدید پتروشیمی همت معارفه شد
با حکم مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، مهندس حمید رضا دهقان به سمت سرپرستی شرکت پتروشیمی همت منصوب شد. به گزارش روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، روز گذشته مراسم معارفه سرپرست جدید پتروشیمی همت با حضور اعضای هیأت مدیره شرکت پتروشیمی همت و جواد گلی مدیر روابط عمومی و امور بینالملل هلدینگ خلیج فارس به نمایندگی از جعفر ربیعی برگزار شد. در این مراسم با قرائت حکم مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس خطاب به سرپرست جدید پتروشیمی همت و اهدای حکم انتصاب به وی، از زحمات سرپرست قبلی شرکت پتروشیمی همت قدردانی شد.
در این حکم انتصاب آمده است: با عنایت به مراتب تعهد، توانمندی و سوابق ارزشمند جنابعالی، شما را بهعنوان سرپرست شرکت پتروشیمی همت منصوب مینمایم. انتظار میرود با تکیه بر خداوند متعال و استفاده از تجربیات خود و بهکارگیری همکاران متعهد و کاردان و با استفاده از کلیه امکانات درون و برون شرکتی و برقراری ارتباط مؤثر با ذینفعان محترم در جهت رفع موانع و مشکلات موجود، در ایجاد محیطی پرنشاط و ارتقای شاخصهای منابع انسانی، فرآیندی و مالی آن مجموعه همت گمارید. اطمینان دارم کارکنان متخصص و دلسوز و نیز اعضای هیأت مدیره و مدیران آن شرکت، یاریگر جنابعالی در انجام امور محوله خواهند بود. برای جنابعالی و همه همکاران شرکت پتروشیمی همت، توفیق الهی برای خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی و مردم نجیب ایران و سربلندی و موفقیت آرزومندم.