ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
سخنگوی دولت: در چارچوب قانون با مجلس همکاری میکنیم و از تفاوت آرا نگرانی نداریم
دولت تا 12 مرداد 1400 ایستاده و از پا نمینشیند
گروه سیاسی/ «دولت ایستاده، دولت مقاوم» اینها توصیف علی ربیعی از دولت دوازدهم است؛ دولتی که در 55 ماه فعالیت خود، یا با تحریمهای حداکثری امریکا مواجه بود، یا با بحران عالم گیر کرونا که فقط در 3 ماه، 108 هزار میلیارد تومان به اقتصاد ایران خسارت زد. اما در بحبوحه این فشارها و بحرانها، ثبات اقتصادی و سیاسی ایران چگونه حاصل شد؟ سخنگوی دولت این طور پاسخ داد: دولتی با درآمدهای ارزی و فراوان و نجومی نبودیم، دولتی بودیم که با سختکوشی و عقلانیت و تلاش بی محابا به اداره کشور پرداختهایم. او در نشست خبری روز گذشته خود، با ادبیاتی که میتوان آن را پاسخی به منتقدان جدید دولت در قوای دیگر دانست، اعلام کرد که تا ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ از پا نخواهیم نشست و فرصتی را تلف نخواهیم کرد، هرچند دولت برای کاستن از نگرانی مردم، برای همافزایی و حل مسائل در این مسیر دشوار دست دوستی به سوی همه قوا دراز کرده است.
سخنگوی دولت روز گذشته، با اشاره به فرا رسیدن سالگرد ارتحال امام خمینی(ره)، با بیان اینکه برای اداره کشور ارجاع به نظرات امام (ره) الگویی است که پاسخ مثبتی به همراه دارد و امروز با کلیدواژههایی نظیر اداره جامعه با نظر مردم و همه با هم بیش از هر زمان دیگری نیازمندیم، تصریح کرد: دولت تدبیر و امید به آرمانهای امام(ره) متعهد است و در آن مسیر قدم بر میدارد و با احترام به استقلال مجلس از هیچ تلاشی برای انجام وظایف مجلس فروگذار نیست.
سخنگوی دولت ابراز امیدواری کرد: همان گونه که قانون اساسی دولت را محور اداره امور اجرایی قرار داده و قوه مجریه که بار اجرایی را به دوش میکشد، مجلس تازه نفس هم به همافزایی دولت در این مصاف بپیوندد و در عمل برای حل مشکلات و پیشرفت و توسعه کشور به کمک و توسعه کشور بپا خیزد.
دست دوستی به سمت قوای دیگر
ربیعی با بیان اینکه هم افزایی مجلس با دولت، تنها در حوزه عمل محقق میشود، اضافه کرد: دولت در زمان باقیمانده خود نهتنها به ادامه مسیر درست خدمتگزاری به ملت آن هم در سختترین شرایط تاریخی با قدرت ادامه خواهد داد، بلکه نهادسازی مناسب برای ادامه مسیر در دولت آینده را هم فراهم خواهد ساخت. او با بیان اینکه تا ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ از پا نخواهیم نشست و هیچ فرصتی را تلف نخواهیم کرد، اظهار کرد: امروز دولت در مسیر مطلوب در حال حرکت است و با توجه به شرایط تحمیلی برای کاستن از نگرانی مردم برای هم افزایی و حل مسائل در این مسیر دشوار دست دوستی به سوی همه قوا دراز کرده است.
ربیعی، دولت دوازدهم را دولت «ایستاده و مقاوم» توصیف کرد و درباره چرایی این توصیف گفت: در شرایط دشوار امروز کشور، جامعه متحول شده با نیازهای متنوع، تحریمهای کمرشکن و ضد بشری بینظیر در تاریخ روابط بینالملل، فشار عظیم اقتصادی برای به چالش کشیدن مردم و نظام و فشار بیحد وحصر بر زندگی مردم، هجوم بیسابقه سیاسی علیه ایران و فشار بر امنیت روانی مردم، اقتصاد کوچک شده ناشی از تحریم، همه ارکان نظام در این شرایط با همه توان خود برای عبور اطمینان بخش و به سرمنزل مقصود بردن جامعه باید به طورهم افزا در کنار هم قرار بگیرند.
او اضافه کرد: ما دولتی با درآمدهای ارزی و فراوان و نجومی نبودیم، دولتی بودیم که با سختکوشی و عقلانیت و تلاش بی محابا به اداره کشور پرداختهایم، به همه موارد پیش گفته توجه و به آن مدیریت موفق صد روزه کرونا را اضافه کنید، بیماری کووید ۱۹ فقط در ۱۳ رسته محاسبه شده ما را با ۱۰۸ هزار میلیارد تومان کسری درآمد و ضربه به کسب و کارها مواجه کرد.
سخنگوی دولت با بیان اینکه الگوی مدیریت کرونا به ما نشان داد با همکاری و هماهنگی همه دستگاهها از قوا تا نیروهای مسلح و حاکمیت واحد و دولت واحد و اعتماد بالای مردم به دولت میتوانیم از همه بحرانها عبور کنیم، افزود: ما میتوانیم برنامههای متعددی برای پیشرفت جامعه با همکاری با مجلس شورای اسلامی در پیش رو داشته باشیم.
دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری اظهارکرد: همه مردم شاهد هستند که با وجود مشکلات واقعی اعم از تهدید زورگویان جهانی و تمام مشکلات موجود، نهراسیدیم و در ۵۵ ماه کارنامه درخشانی با رشد اقتصادی بالا، تورم پایین، درصد اشتغال قابل قبول و نرخ ارز تثبیت شده و پیشی دادن مزد بر تورم داشتیم.
تفاوت اظهارات غیرسازنده با تعارض آرا
ربیعی در ادامه، با بیان اینکه برای برگزاری جلسات توجیهی مجلس و روی میز قرار دادن مسائل مهم کشور آمادگی داریم، راه حل عبور از مشکلات کشور را تنها اقدام در چارچوب قانون اساسی و رهنمودهای رهبری برای قوا دانست و گفت: ما تعارض آرا را منفی نمیدانیم، اما معتقدیم در تضارب آرا باید منصفانه و با اخلاق در کنار یکدیگر باشیم.
او با اشاره به اینکه نگاه باید کاستن از رنج مردم و نگرانی آنان باشد، اضافه کرد: در چارچوب قانون اساسی، حدود و وظایف اختیارات نهادهای کشور مشخص شده، با مجلس همکاری کرده و از تفاوت آرا و نظر هم نگرانی نداریم، اما آنچه مسلم است در این تعامل اظهارات آرامبخش و سازنده تعاملی مؤثر است. اظهارات غیرسازنده، اظهار نظرهای مبتنی بر قضاوتهای زودرس مبتنی بر تصورات پیشینی نمیتواند همکاری در سطحی که مردم امیدوارانه به آن نگاه میکنند را محقق کند.
سخنگوی دولت با تأکید بر اینکه ما قضاوت زود هنگامی درباره اظهارات نخواهیم داشت، بیان کرد: معتقد هستیم همکاری در سطح بسیار عالی را باید انتظار بکشیم. خوشبین هستیم. برخی اظهارات در گذشته شده و در دوره خود پاسخ خودش را هم گرفته است. البته همه حق دارند در همه قوا به ویژه نمایندگان که به تعبیر امام راحل (ره) عصاره فضائل ملت هستند، دیدگاههای خودشان را آزادانه مطرح کنند.ربیعی اضافه کرد: این اظهار نظرها باید سازنده، منصفانه و متکی بر شواهد و در راستای منافع ملی و وحدت باشد. دولت بی ادعا و بدون تبلیغات به مسیر خودش ادامه میدهد و هرگاه تصمیمی را درست تشخیص بدهد، به آن عمل خواهد کرد.
وی با اشاره به شرایط کشور گفت: با شرایط دشوار و پیچیده امروز، جمعیت متحول شده، اقتصاد تحریمزده، نیازهای جدید و نیاز به اشتغال جدید، تغییرات کمی و کیفی جمعیتی، دشمنیهای خارجی و کسریهای زیادی از درآمدهای ارزی به وجود آمده، قطعاً دولت، دولت موفقی بوده است و معلوم نیست اگر کسان دیگری به جای این دولت بودند، موفقیتهای بیشتری را به دست میآوردند. معتقد هستم که این دولت نسبت به سایر گزینهها موفقیت قابل توجهی داشته است.
حل مشکل آب غیزانیه تا دو هفته آینده
سخنگوی دولت درباره وضعیت آبرسانی به غیزانیه خوزستان با بیان اینکه طرح آبرسانی غیزانیه از مدتها قبل در دست اجرا بود و اخیراً سرعت گرفت، گفت: حداکثر تا دو هفته دیگر با تزریق ۴۵ میلیارد تومان دیگر که قبل هم ۲۳ میلیارد تومان تزریق شده بود، ۵۰ کیلومتر خط لوله و ایستگاه پمپاژ برای غیزانیه بزرگ نصب و طرح تکمیل میشود و مشکل آبرسانی به این منطقه کاملاً حل میشود. ۳۰ میلیارد تومان دیگر برای تکمیل برخی روستاهای پراکنده این منطقه در دست اقدام است. ربیعی ضمن ابراز تأسف از نبود سرعت عمل لازم برای آبرسانی به این منطقه و عذرخواهی از مردم غیزانیه، تأکید کرد: از نیمه سال ۹۲ تاکنون بیش از ۸ میلیون نفر از هموطنان روستایی را از سیستم آب آشامیدنی بهداشتی برخوردار و هدفگذاری کردیم که تا پایان دولت، اوایل سال ۱۴۰۰ این عدد را به ۱۰ میلیون نفر برسانیم. در حالی که قبل از این دولت حدود یک میلیون نفر از آب آشامیدنی سالم برخوردار بودند.
تکذیب استعفای وزیر بهداشت
در ادامه، خبرنگاری درباره نقش رئیس دفتررئیس جمهوری در تحولات پشت پرده دولت و ادعای تهدید وزیر بهداشت به استعفا پرسید که ربیعی تأکید کرد: به هیچ وجه وزیر بهداشت تاکنون نه قصد استعفا داشته و چنین اقدامی را هم انجام نداده است. ما از اساس این موضوع را تکذیب میکنیم و از فردی هم که چنین مسأله ای را مطرح کرده درخواست میکنیم با دقت حرف بزند.
سخنگوی دولت با بیان اینکه واعظی رئیس دفتر دولت است، ادامه داد: بدیهی است دیدگاهها و نظرات رئیس جمهوری گاهی تلخ و گاهی شیرین است و گاهی هم رئیس جمهوری حسابکشانه از دستگاهها گزارشهایی را درخواست می کند. طبیعی است این نوع مسائل از مجرا و کانال رئیس جمهوری انتقال پیدا میکند و تصوراتی را ایجاد میکند.
او تأکید کرد: با توجه به شناختی که از رئیس جمهوری و واعظی دارم، ایشان برخلاف نظر رئیس جمهوری، نه نظری میدهد و نه اقدامی میکند.
ربیعی درباره برنامه دولت برای کنترل قیمت مسکن، با اشاره به طرح اقدام ملی مسکن گفت که یک میلیون و ۹۱۷ هزار واحد مسکن مهر تا حالا تحویل شده و اکنون هم ۱۱۸ هزار واحد آماده تحویل هست.
مردمگرایی وجه بارز حکومتداری امام(ره)
ادامه از صفحه اول
از جمله اینکه تأکید میشود نظام سیاسی حاکم بر جامعه نباید مغایر با مبانی اسلامی، حرکت و اقدامی داشته باشد. در آن دوره هر چند امام با تبصره یاد شده چارچوب نظام مشروطه را قبول میکنند اما به موازات آن انتقادات بسیار تندی هم از جانب ایشان علیه نظام رضاخانی مطرح میگردد. محور این انتقادات هم خروج رضاخان در مقام پادشاه ایران از چارچوب قانون اساسی بود که مقام پادشاهی را از یک قدرت فرمایشی در چارچوب مشروطه به یک قدرت مطلقه تبدیل کرده بود.
بعد از آن مرحله به مقطع دهه 40 میرسیم که نقطه آغاز نهضت اسلامی است. در آن مقطع تا زمان حیات آیتالله بروجردی، حضرت امام(ره) در مقام مشاور ایشان ایفای نقش میکردند و از حریم ایشان نیز خارج نمیشدند، این در حالی بود که آیتالله بروجردی نسبت به ورود به مسائل سیاسی بجز مواردی خاص، اکراه داشتند اما حضرت امام(ره) این بحث را طور دیگری میدیدند. با این حال ایشان فراتر از آیتالله بروجردی حرفی نمیزدند تا ثبات و اقتدار حوزه علمیه قم حفظ گردد. بعد از فوت آیتالله بروجردی در سال 1340، نهاد مرجعیت دچار تکثر میشود و رژیم هم فکر میکند که مجتهد مبرزی در عرصه نیست و میتواند اهداف خود را جلو ببرد.
با این تصور بحث انجمنهای ایالتی و ولایتی مطرح میشود و این همان نقطهای است که رهبری سیاسی حضرت امام(ره) در قامت رهبر نهضت آغاز میگردد.
اولین پیروزی سیاسی امام(ره) هم در همین مقطع و با پس گرفتن لایحه انجمنهای ایالتی و ولایتی توسط رژیم محقق میشود.
این درست خلاف برداشت آن زمان رژیم و شرکای خارجی آن بود که گمان میکردند توانستهاند بعد از مشروطه پای دین را از سیاست ببرند. اما تحلیل گفتمانی مجموعه اعلامیهها، سخنرانیها و موضعگیریهای حضرت امام(ره) در آن مقطع نشان میدهد که ایشان همچنان نوک پیکان حمله خود را متوجه برخی از رفتارهای رژیم کردهاند و کل سیستم را زیر سؤال نبردهاند. کما اینکه در جایی در همین مقطع میفرمایند «اگر رژیم به قانون اساسی عمل کند ما اصلاً حرفی نداریم.» این یعنی آنکه در آن مقطع امام(ره) هنوز امیدوار به اصلاح بودند. بنابراین رهبری ایشان در این برهه ناظر به این هدف بود که رژیم خود را اصلاح کرده، از خود رأیی دست بکشد و به چارچوب قانون اساسی که حاصل خون بسیاری از روشنفکران و علما در عصر مشروطه بود، برگردد. در همان زمان است که گروههای معتقد به مبارزه مسلحانه اندک اندک ظهور میکنند.
اما امام به چند دلیل روش مسلحانه را نمیپذیرفتند؛ یکی اینکه نیاز این کار وابستگی به یکی از قدرتهای جهانی آن زمان بود که مغایر اصل استقلال بود. دیگر اینکه در این روش افراد نیازمند پنهانکاری هستند و از وصل شدن به جامعه عقب میمانند و از کف جامعه فاصله میگیرند. از همه خطرناکتر هم این بود که جریاناتی با گرایشهای نظامی معمولاً پتانسیل بالایی برای خودکامگی و انحصارطلبی، بعد از پیروزی دارند. با این توصیف شیوه امام(ره) در مبارزه سیاسی گرفتن حداکثر ارتباط با توده جامعه و بالا بردن آگاهی در میان اقشار مختلف بود. با این هدف که بعد از افزایش آگاهی خود مردم بدون نیاز به اسلحه میتوانند دست به انتخاب برای تعیین سرنوشت خویش بزنند.
در پی همین موضوع هم به مشخصه دیگر رهبری سیاسی حضرت امام(ره) میرسیم که آن هم تکیه صرف و مطلق بر مردم است. با این توجیه که مردم آگاه خودشان اقدام میکنند، خودشان راه را پیدا میکنند و خودشان هم از دستاوردهایشان محافظت خواهند کرد. لذا میبینیم که حضرت امام(ره) چه قبل و چه بعد از انقلاب بر اصل مردم تأکید دارد و آنها را ولی نعمت خویش و انقلاب میداند و به همین جهت هم رسیدگی به امور مردم را از بزرگترین واجبات و حتی عبادات میداند. اما مهمترین وجه مردمی بودن حضرت امام(ره) را باید در سادهزیستی و البته تطابق حرف با عمل و رفتار او دانست. به عبارتی زندگی شخصی و سیاسی او برای مردم روی پنهانی دیگری نداشت و این راستی و صداقت اولین و مهمترین مرحله مردمگرایی ایشان بود. چه اینکه اولین حقی که از مردم بر شانه خود احساس میکرد را در این میدید که با آنها صادق و راستین باشد و همان چیزی که در واقعیت هست را از خود به نمایش بگذارد. در پی موضوع مردمگرایی حضرت امام(ره) اصل دیگری را مورد تأکید قرار میدانند که جدا از بحث صداقت با مردم نیست و آن هم موضوع وحدت است؛ موضوعی که ایشان آن را کلید پیروزی میدانستند. این مسأله هم به دوران مبارزات قبل از انقلاب مربوط میشد و هم پس از آن برای استقرار نظام و تحکیم ان.
در دوران پساز انقلاب که متأسفانه ما بلافاصله با پدیده جنگهای خیابانی و تروریستی گروههایی چون مجاهدین خلق مواجه شدیم و پس از آن تجربه 8 سال جنگ تحمیلی را داشتیم، اولویت حضرت امام(ره) این بود که کشور حفظ شود.
اما همزمان نیز مسائلی چون دریافت مشاوره از افراد صاحبنظر و در ادامه آن اخذ تصمیمات قاطع از دیگر اولویتهای رهبری ایشان بود. از نمونههای مهم این مورد پذیرش قطعنامه 598 بود. وقتی ایشان در آن مقطع نظرات کارشناسان را شنید و در معرض مشاورههای افراد مختلف قرار گرفت با انعطاف در موضع قبلی خود، با قاطعیت تصمیم را اتخاذ کرد و مسئولیت آن را پذیرفت که نشان میدهد مصالح و منافع عمومی و ملی ایشان در قامت یک رهبر سیاسی حتی از وجهه شخصی خودشان هم مهمتر بود.
چه آنکه اکثر قریب به اتفاق رهبران سیاسی جهان اگر در چنین موقعیتی قرار بگیرند قطعاً براحتی تن به تغییر موضع قبلی خود نخواهند داد، حتی به بهای پرداخت هزینههای گزاف عمومی. این نوع رفتار حضرت امام هم در واقع در ادامه همان ویژگی مردم گرایی ایشان قابل توصیف و تعریف است؛ ویژگی که در دوران مبارزه به یک شکل و در دوران زعامت نظام اسلامی به شکلی دیگر در رفتار این رهبر بزرگ متجلی شده بود.
سخنگوی وزارت امور خارجه: سیروس عسگری به زودی از زندان امریکا آزاد و به ایران می آید
کره جنوبی باید 7 میلیارد دلار پول ایران را برگرداند
سخنگوی وزارت خارجه از بازگشت سیروس عسگری، زندانی ایران در امریکا به کشور خبر داد. سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری روز گذشته با نمایندگان رسانه درباره آخرین وضعیت تبادل زندانیان با امریکا گفت: «موضوع آقای عسگری تمام شده است و احتمال میدهم اگر مشکلی رخ ندهد و موانع جدیدی ایجاد نکنند، ظرف دو، سه روز آینده ایشان به کشور برگردد». موسوی با بیان اینکه «امنیت زندانیان ایرانی در امریکا و اروپا که آنها را گروگان تلقی میکنیم، برای ما مهم است»، افزود: «این رایزنیها ادامه دارد. ما آماده هستیم که زندانیان را تبادل کنیم و آنها را به کشورمان بازگردانیم».
همدردی با مردم امریکا
به گزارش « ایران» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران همچنین در پیامی با مردم امریکا پیرامون رویدادهای خشونت بار اخیر در این کشور ابراز همدردی کرد. موسوی در پیامی به زبان انگلیسی خطاب به مردم امریکا گفت: «رژیم امریکا خشونت و قلدری را همزمان در داخل و خارج از ایالات متحده دنبال میکند».
وی یادآور شد: «از صحنههای خشونت باری که این روزها پلیس امریکا در پیش انظار مردم جهان خلق میکند و بیمحابا و با حداکثر خشونت مردمی را که بهصورت مسالمتآمیز خواستار احترام و توقف خشونت هستند سرکوب میکند، بسیار متأسفیم». سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین به دولت و پلیس امریکا گفت: «خشونتها علیه مردم خود را متوقف کنید و بگذارید آنها نفس بکشند».
لزوم عودت هفت میلیارد دلار پول ایران از کره جنوبی
سخنگوی وزارت خارجه درباره ارسال محموله جدید پزشکی از کره جنوبی به ایران به ارزش ۵۰۰ هزار دلار عنوان کرد: «خیلی زحمت کشیدند! ما حدود دو سال با کرهایها مذاکره کردیم. اما از آنجایی که آنها به حرف امریکاییها گوش میدهند، منتظر پاسخ امریکا بودند. هفت میلیارد دلار پول ایران در کره است که باید به کشور ما عودت داده میشد اما آنها در این زمینه هم غفلت و هم تعلل داشتند».سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: «ما تأکید میکردیم استناد به تحریمها توسط کرهجنوبی نادرست است زیرا ایران تحت هیچ تحریمی نیست و تحریمهای امریکا نمیتواند مورد استناد آنها باشد. اقدام جدید کره، گام کوچک اما با تأخیر فراوان است و لازم است آنها فکر بیشتری کنند تا روابط دیرینه دو کشور که در مقاطعی زبانزد بوده است را بیش از این مخدوش نکنند».
اسناد طرف افغانستانی را بررسی خواهیم کرد
موسوی درخصوص جزئیات سفر معاون حقوقی وزارت امور خارجه به کابل اظهار داشت: «هیأتی بلندپایه از ایران شامل معاون حقوقی و دستیار وزیر خارجه به کابل رفته بودند. هرچند موضوع مرزی، بحث اصلی این سفر و گفتوگوها بود اما درخصوص دولت جدید افغانستان، روابط تجاری و اقتصادی دو کشور، روند صلح در افغانستان که استارت آن در دولت جدید کلید خواهد خورد، بحث شد».
این دیپلمات با تأکید بر اینکه برای ایران، یک صلح عادلانه و فراگیر در افغانستان مهم است، تصریح کرد: «کمیسیون مشترک دو کشور که در سالهای اخیر مسکوت مانده بود، در دولت جدید مجدداً فعال خواهد شد». موسوی درباره گفتوگوها درخصوص مسأله مرزی هم خاطرنشان کرد: «طرف افغانستانی اسنادی در مورد مسأله مرزی ارائه داد که گفتهایم آن را بررسی خواهیم کرد که نتیجه را هم به طرف افغانستانی و هم مردم دو کشور ارائه خواهیم داد».
به گفته وی موضوع ادعایی درباره غرق شدن تعدادی از اتباع افغانستانی در خاک ایران نبوده است.
دیگه چه خبر
روایت آیتالله یزدی از نگاههای ناهمسو در حوزه
خبر اول اینکه، آیتالله محمد یزدی در گفتوگویی به وجود نگرشهای مختلف نسبت به اسلام سیاسی در حوزه اشاره کرد. به گزارش ایسنا، این عضو شورای نگهبان با بیان اینکه پیش از انقلاب نظریه دیگری جز نظریه ولایت فقیه که امام در زمان تبعید به نجف مطرح کردند وجود نداشت، گفت: «هیچ نظریه دیگری جز ولایت فقیه مطرح نبوده است. البته نه به این شکلی که در قانون اساسی هست ولی اینکه حکومت حق امام هست و در زمان غیبت امام، فقیه در پیشگاه خدا مسئول است و اگر مردم از او حمایت کردند، حقش هست که حکومت کند».
او در ادامه افزود: «سربسته عرض میکنم که در عمق حوزه علمیه مرکزی اگر با شخصیتهای اثرگذار ملاقات داشته باشید کسانی را میبینید که میگویند ما را چه به سیاست و ما باید احکام شرعیه را توضیح دهیم و حاکم هرکسی باشد. مثلاً در بعضی علمای ما میبینید که حکام فاجر حکومت میکردند ولی امام از زمانی که میخواست پیام آیتالله بروجردی را به شاه ببرد، به شاه فهماند که حکومت حق تو نیست و حق مجتهد واجدالشرایط است». او با تأکید بر مخالفت با رهبری شورایی، اظهار داشت:«مبنای امام مبنای خاندان عصمت و روایاتی است که از امام زمان در توقیعات آمده و ولی فقیه واجد الشرایط است».
کاخ سفید، ایران را
متهم به دخالت در امور داخلی امریکا کرد
دست آخر اینکه، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در سخنانی ایران، چین و روسیه را به افزایش ناآرامیها درایالات متحده متهم کرد و مدعی شد ایالات متحده بر این بحرانها غلبه خواهد کرد. به گزارش فارس، «رابرت اوبرین» در گفتوگو با شبکه خبری «ای بی سی نیوز» در پاسخ به سؤال مجری برنامه در زمینه نحوه مقابله با مخالفان امریکا همچون چین و روسیه و تلاش آنها در ایجاد ناآرامیهای بیشتر در این کشور، گفت که ممکن است فعالان روس چنین اقداماتی را در ایالات متحده انجام دهند.
وی در بخش دیگری افزود: ممکن است امریکا اختلافات سیاسی داشته باشد، اما قبلاً این بحرانها را پشت سر گذاشته شده و ایالات متحده بر آنها غلبه خواهد کرد. اوبرین درباره ایران نیز مدعی شد: «بله، به ایران نگاه کنید، این کشور به یقین در اینجا مشغول فعالیت است. شما این را میدانید. ما ابزارهایی در جعبه ابزار خود داریم. ما در حال همکاری نزدیک با متحدان خود هستیم. من با همکارانم، مشاوران امنیت ملی تلفنی گفتوگو میکنم و ما در روزهای آینده هم آنها را ملاقات خواهیم کرد.»
رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم اعلام کرد:
تعداد کشتههای حوادث آبان۲۳۰ نفر بود
در حالی که عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور از اعلام آمار کشته شدگان اعتراضات آبان 98 در همین روزها خبر داده بود؛ این آمار را رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم و نماینده دوره یازدهم مجلس در حاشیه جلسه اجتماعی انتظامی ستاد مقابله با کرونا در وزارت کشور، رسانهای کرد و گفت بر اساس آمار اعلام شده از سوی پزشکی قانونی در جریان آن حوادث 230 نفر کشته شدهاند. به گزارش ایسنا، مجتبی ذوالنور درباره آن حوادث با بیان اینکه آنچه در آبان ۹۸ اتفاق افتاد یک حادثه طبیعی بود و مردم ممکن است اعتراض داشته باشند و آن را اعلام کنند، گفت: ولی نظام سلطه از فرصت آبان بهره گرفت و تجمعهای خیابانی را راه انداخت. او اعتراض مردم در آبان 98 را آرام و مسالمتآمیز توصیف کرد و افزود: کسی به آن اعتراضها حساسیت نداشت اما وقتی تعرض به اماکن خصوص و دولتی و مراکز انتظامی رخ میدهد، مردم از حاکمیت استقرار امنیت و نظم را مطالبه میکنند. بر اساس اعلام او در جریان آن حوادث ۴۹۷ مرکز دولتی و بخش خصوصی مورد خسارت جدی قرار گرفت، ۴۲۲ خودرو مردم آسیب جدی دیدند و سوختند،۲۳۰ خودرو دولتی و عمومی آسیب دیدند و به ۵۶۹ خودرو و موتور نیروهای امنیتی و انتظامی آسیب زدند.۹۹۱ بانک یا تخریب یا آتش زده شد، ۱۲۳ مرکز سوخت و تخریب شد. او با تأکید بر اینکه نیروی انتظامی از جان مایه گذاشتند تا کسی آسیب نبیند، افزود: در این تجمعات 2 هزار نفر مجروح شدند و البته آمار مجروحان نیروهای امنیتی و انتظامی بیشتر از ۵ هزار نفر بود و این یعنی نیروی انتظامی بنای دفاع داشت نه تهاجم به گفته ذوالنور.۶ مأمور رسمی نیروهای امنیتی به شهادت رسیدند. رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم و نماینده مجلس یازدهم سپس در تفکیک آماری 230 نفری که در جریان اعتراضات آبان 98 جان باختند، گفت: ۷ درصد در درگیریهای مستقیم مسلحانه با نیروهای انتظامی جان باختند و ۱۶ درصد در حمله به مراکز نظامی و انتظامی در حالی که مجهز به انواع سلاحهای سرد و گرم بودند. ۳۱ درصد در حمله به مراکز عمومی مثل فروشگاهها، پمپ بنزینها، بانکها و مساجد جان باختهاند و ۲۰ درصد از جانباختگان در قالب نیروهای تأمین کننده امنیت و نظم که شامل بسیج و نیروهای مردمی میشوند بودهاند. به گفته وی، ۲۶ درصد هم کسانی بودند که در اعتراضات حضور داشتند اما جزو آشوبگران نبودند و به دلایل نامعلوم جان باختهاند مثلاً شقیقه آنها از فاصله سه متری هدف قرار گرفته بود. به گفته او ۲۲ درصد از جانباختگان حوادث آبان ۹۸ سابقه محکومیتهای کیفری داشتهاند و هیچ گزارشی مبنی بر اینکه کسی در بازجویی و شکنجه جان باخته باشد وجود نداشته. این نماینده مجلس با بیان اینکه باید به اعتراض مردم احترام گذاشت، گفت: اعتراض باید در بستر قانونی خود انجام شود تا بهانه به دست ضدانقلاب داده نشود.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
دولت تا 12 مرداد 1400 ایستاده و از پا نمینشیند
-
مردمگرایی وجه بارز حکومتداری امام(ره)
-
کره جنوبی باید 7 میلیارد دلار پول ایران را برگرداند
-
دیگه چه خبر
-
تعداد کشتههای حوادث آبان۲۳۰ نفر بود
اخبارایران آنلاین