ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
ادعای جنجالی صادق درودگر درباره مدیران سرخابی در 2 دهه پیش:
پول گرفتند و قید حق پخش را زدند
باید حداقل 200 میلیارد تومان از طریق صداوسیما به فوتبال برسد
محمد محمدی سدهی
خبرنگار
موضوع پرداخت حق پخش فوتبال توسط سازمان صدا و سیما سالهاست که محل بحث و چالش است. موضوع مهمی که به رغم وعدهها و توافقات، هیچ گاه جامه عمل نپوشید. در این میان مسعود سلطانیفر، وزیر ورزش و جوانان چند روز پیش اعلام کرد که بعد از ۴۰ سال حق پخش ۳۰ درصدی در لایحه بودجه قرار گرفته و این موضوع نشان دهنده عزم جدی دولت برای پرداخت حق پخش است. اختلاف دولت با صدا و سیما بر سر لایحه بودجه سال ۹۹ و سهم رسانه ملی باعث شد تا یک بند قانونی برای نخستین بار در اسناد بالادستی به نفع ورزش حرفهای گنجانده شود و صدا و سیما ملزم و مجبور به پرداخت بخشی از حق فوتبالیها باشد؛ حقی که اصلیترین درآمد باشگاههای فوتبال در تمام دنیا محسوب میشود. این موضوع در شرایط فعلی که باشگاهها از حضور هواداران و بلیت فروشی هم محروم خواهند بود، ارزشی دوچندان برای بقای باشگاهها خواهد داشت.
صادق درودگر، رئیس سازمان اقتصادی فدراسیون فوتبال به خبرنگار «ایران» گفت: «براساس قانونی که مجلس شورای اسلامی مصوب کرده، باید حق پخش پرداخت شود. این درست که وزارت ورزش با صدا و سیما توافقاتی داشته اما بنده به عنوان مسئول اقتصادی فدراسیون فوتبال و نماینده فدراسیون در مسائل اقتصادی باید بگویم که فوتبال نمیتواند دلگرم پرداخت حق پخش باشد. از نظر من پرداخت ۳۰ درصدی حق فوتبال توسط صدا و سیما درصد صحیحی نیست اما همین که قانونی برای حق پخش مصوب شد، یعنی یک گام جلو هستیم و در صورت عدم پرداخت این ۳۰ درصد می توانیم معترض باشیم.» او بیان داشت: «سال ۱۳۷۹ درخواست پرداخت حق پخش در مجلس شورای اسلامی مصوب شد اما در شورای نگهبان با این درخواست مخالفت شد. پس از آن، این درخواست به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شد و در زمان رأیگیری مدیران وقت باشگاههای استقلال و پرسپولیس در مجمع حاضر شدند و در آنجا اعلام کردند که ما حق پخش نمیخواهیم! در آن زمان آقای هاشمی رفسنجانی ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام را برعهده داشت و به او گفتند که وقتی این دو باشگاه که پایههای فوتبال ایران را تشکیل میدهند حق پخش نمیخواهند، چرا باید این قانون تصویب شود؟» درودگر ادامه داد: «مرحوم هاشمی رفسنجانی قانع شده بود که حق پخش تصویب شود اما مدیران سرخابی مانع این موضوع شدند. البته شنیده شد که متأسفانه هر کدام از آن مدیران، مبلغی دریافت کرده بودند و با دریافت این مبلغ به عدم دریافت حق پخش رضایت دادند. در حال حاضر فدراسیون فوتبال پافشاری زیادی برای تصویب قانون حق پخش داشته و خوشبختانه این قانون مصوب شد. زمانی که این قانون تصویب شد، صدا وسیما و با وزارت ورزش جلساتی برگزار کردند اما نمایندگان فدراسیون را به این جلسات دعوت نکردند. نظر من این است که مبلغ آنچنانی به فوتبال نخواهد رسید.»
رئیس سازمان اقتصادی فدراسیون فوتبال اظهار داشت: «کنفدراسیون فوتبال آسیا حق پخش ۴۵۰ میلیون دلاری برای فوتبال ایران قیمت گذاری کرده و ما میتوانیم با این رقم حق پخش مسابقات را بفروشیم اما صدا و سیما این مبلغ را نمیدهد. صدا و سیما میگوید که طبق قانون اساسی پخش مسابقات برعهده ماست. فوتبال امارات امسال ۱۵۰ میلیون دلار از طریق حق پخش درآمد داشته. آنها لیگ پرتماشاگری ندارند و این مبلغ با این وجود به فوتبال امارات پرداخت شد. ما یک سال دیگر هم صبر می کنیم تا ببینیم خروجی جلسات صدا و سیما با وزارت ورزش درخصوص حق پخش چه میشود.»
او در پاسخ به این سؤال که ۳۰ درصد مورد نظر چه مبلغی است، افزود: «درآمد واقعی را ای اف سی ارزش گذاری کرده و اگر صدا و سیما این مبلغ را قبول ندارد، باید حداقل ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیارد تومان به فوتبال برسد. ما نمیتوانیم درخصوص این ۳۰ درصد صحبت کنیم و باید منتظر بمانیم تا بررسی شود. این موضوع قابل بررسی است و میتوان مثلاً تعداد بینندگان تلویزیونی را که پای یک مسابقه فوتبال نشستهاند مشخص کرد و براساس آن یک مبلغ به یک مسابقه اختصاص دهیم.» عضو هیأت رئیسه سازمان لیگ درباره زیان تعطیلی فوتبال هم اظهار داشت: «طبیعی است اگر کارخانه کار نکند زیان میدهد، اگر شرکتها تعطیل باشند زیان میدهند و اگر لیگ هم برگزار نشود زیان میدهیم و هر اتفاقی درباره تعطیلی رخ دهد، بهرهوری کاهش مییابد. لیگ ما ۹ هفته است که برگزار نمیشود و در صورت عدم برگزاری مسابقات، فوتبال ضرر میکند.»
بازتاب
درآمد بلیتفروشی پرسپولیس 5 میلیارد، استقلال 15 میلیارد!
گزارش تحقیق و تفحص مجلس از پرسپولیس و استقلال با نکات عجیب و بعضاً شوکآوری همراه بوده است. در گزارشی که در برنامه ورزش و مردم درباره تحقیق و تفحص مجلس دهم از سرخابیها در 10 سال گذشته داده شد، به این موضوع اشاره شد که درآمد بلیتفروشی پرسپولیس 5 میلیارد و استقلال 15 میلیارد بوده است که در نوع خود بسیار عجیب است!
نامه اعتراضی 4 باشگاه لیگ برتری به وزارت ورزش کجاست؟
علینژاد: در مشهد، تبریز یا قائمشهر مانده!
هفته گذشته باشگاههای تراکتور، ماشینسازی، نساجی و شهرخودرو در نامهای به مسعود سلطانیفر وزیر ورزش خواستار جلوگیری از برگزاری مسابقات لیگ برتر فوتبال شدند. مسئولان این باشگاهها حتی پا را فراتر گذاشته و در نامهشان تهدید به کنارهگیری از لیگ و ارسال نامه به مراجعی چون ای اف سی و فیفا کردند. در این شرایط، مهدی علینژاد معاون وزیر ورزش در پاسخ به این سؤال که آیا در جریان نامه این ۴ باشگاه است، اظهار داشت: «این نامه تا الان (دیروز) به وزارتخانه نرسیده است. احتمالاً کسی که قرار بود نامه را برساند، گرفتاریاش زیاد بوده است. یا در مشهد، یا تبریز یا در قائمشهر مانده است! اصل نامه ۴ باشگاه را نمیدانم کجاست ولی ما نامهای را دریافت نکردیم. انتشار نامه در رسانهها و فضای مجازی مسیر اداری را طی نمیکند و قوانین خاص خودش را دارد.» او خاطرنشان کرد: «چیزی که ستاد ملی مبارزه با کرونا تصمیم گرفت، این بود که برای مسابقات فوتبال از ۲۲ خرداد در لیگ برتر و دسته اول مجوز صادر کند. این مجوز در راستای بازگشایی پلکانی بود. تقریباً امروز اکثر صنوف و مشاغل بازگشایی شدند و فعالیت خود را آغاز کردهاند. به هر حال باید معیشت مردم هم به خطر نیفتد.»
علینژاد که با برنامه ورزش و مردم صحبت میکرد، افزود: «اینکه فدراسیونها چه تصمیمی بگیرند، مربوط به خود فدراسیونهاست. فرهاد حمیداوی، مالک شهرخودرو دوست و برادر ماست و قدم او روی چشم ولی اینکه مسابقات برگزار شود یا نه، به فدراسیون مربوط است. در عین حال پروتکلی هم داریم که وزارت بهداشت آن را مصوب کرده است. این موضوع با مطالعه افراد سرشناس پزشکی صورت گرفته و قطعاً باید پروتکل اجرا شود.»
معاون وزیر ورزش خاطرنشان کرد: «کشورهایی مثل آلمان و ایتالیا کار خود را شروع کردند یا شروع خواهند کرد. شرایط ایتالیا و اسپانیا از ایران به لحاظ مرگ و میر خیلی بدتر است ولی آنها هم کارشان را آغاز کردهاند. ضمن آنکه این ویروس تا ۲ سال در ایران خواهد بود و در پاییز ما موج دوم این ویروس را شاهد هستیم و شرایط سختتر خواهد بود. آن چیزی که ستاد مبارزه با کرونا به ما ابلاغ کرده، در اختیار فدراسیونها قرار گرفته است. ما میگوییم آنها مجاز به برگزاری هستند و اجازه دادیم اما برگزاری آن یا عدم برگزاری بازیها برعهده فدراسیون فوتبال خواهد بود.»
اخبـــــــار
آغاز لیگ جزیره از 28 خرداد، سری آ از 31 خرداد
صدای پای بازگشت فوتبال بلندتر شد
با گذشت 2 هفته از رقابتهای بوندسلیگای آلمان، حالا لیگهای دیگر کشورهای اروپایی نیز در حال آغاز شدن است. بر همین اساس، قانون انجام 5 تعویض در هر بازی، در فدراسیون فوتبال پرتغال نیز به تصویب رسید و از 14 خرداد، لیگ این کشور برگزار خواهد شد. همچنین اتحادیه فوتبال انگلیس رسماً اعلام کرد فصل متوقف شده لیگ برتر این کشور از 28 خرداد ازسر گرفته خواهد شد و در اولین بازی هفته بیست و نهم، منچسترسیتی به مصاف آرسنال خواهد رفت. اما در شرایطی که تیمهای حاضر در لیگ برتر از پنجشنبه تمرینات گروهی خود را آغاز کردهاند، بنابر اعلام رسمی مسئولان لیگ برتر انگلیس، در دور سوم تست کرونا ویروس از افراد حاضر در مسابقات، تست 4 فرد که عضو 3 باشگاه هستند، مثبت اعلام شده است. گفتنی است بر اساس اعلام وینچنزو اسپادافورا، وزیر ورزش ایتالیا دو بازی مرحله نیمه نهایی کوپا ایتالیا 24 و 25 خرداد برگزار میشوند و در صورتی که همه چیز طبق برنامه پیش برود و اتفاق خاصی برای برگزاری بازیهای سری A رخ ندهد، بازی فینال جام حذفی نیز 28 خرداد در ورزشگاه المپیکو برگزار خواهد شد. ضمن اینکه او 31 خرداد را زمان ازسرگیری مسابقات سری A اعلام کرد. جالب اینکه حق پخش این بازیها در اختیار شبکه تلویزیونی دولتی «رای» است که بازیهای را به صورت رایگان برای مردم ایتالیا پخش میکند. فدراسیون فوتبال روسیه نیز اعلام کرد مسابقات لیگ این کشور از اول تیر با حضور 10 درصدی تماشاگران برگزار میشود. همچنین با اعلام مسئولان فدراسیون فوتبال ترکیه، رقابتهای لیگ این کشور از ۲۳ خرداد آغاز میشود. با این حال، فدراسیون فوتبال لبنان لغو مسابقات این فصل لیگ را به خاطر ویروس کرونا اعلام کرد.
حمیداوی: پولمان را بدهید، هرجا بخواهید بازی میکنیم
مالک باشگاه شهرخودرو در گفتوگوی تلویزیونی صحبتهایی داشت که نشان می دهد احتمالاً دغدغه اصلی او برای ازسرگیری مسابقات، مسائل و مشکلات مالی است، نه کرونا. فرهاد حمیداوی خطاب به مدیر تیم فوتبال پرسپولیس گفت: «آقای پیروانی، فوتبال را تجارت میدانم. شما که از عشق به فوتبال صحبت میکنید، با 2 گونی عشق برای ما بلیت بخرید و هم پول ما (انتقال یحیی گلمحمدی) را بدهید تا بتوانیم به تهران سفر کنیم. شما هرجا بگویید میآییم بازی میکنیم.»
انتقاد نشریه اکیپ از تعطیلی لیگ فرانسه
روزنامه فرانسوی اکیپ پس از اعلام تاریخ شروع دوباره مسابقات لیگ جزیره و سری A و پیش از آن اسپانیا و آلمان، تعطیلی زودهنگام مسابقات لیگ فرانسه را زیر سؤال برده و اعتراض خود را با تیتر «مثل احمقها؟» نشان داده است.
بازی تدارکاتی پرسپولیس لغو شد
هواداران پرسپولیس منتظر بودند تیمشان در اولین بازی خود در سال جدید به میدان برود اما لغو مسابقه دوستانه با نیروی زمینی و اخطار فدراسیون پزشکی ورزشی برای انجام مسابقات دوستانه سبب شد تا این دیدار برگزار نشود. با این حال در صورتی که آغاز مسابقات در همان تاریخ قبلی باشد، ستاد مقابله با کرونا در ورزش باید فکری به حال انجام مسابقات تدارکاتی هم بکند.
نقشه جدید برای نقش دیگر قالیباف
ادامه از صفحه 2
هاشمی؛ رئیس بیرقیب
هاشمی در دو دوره دوم و سوم برای ریاست مجلس رقیبی نداشت و وقتی سکان ریاست را دست گرفت از نواقص دو دوره قبل مجلس غافل نشد؛ یکی بینظمی نمایندهها در ورود و شروع به کار مجلس، دیگری مذاکرات خصوصی نمایندهها با هم و سوم «که عیب شرعی در مجلس هست و امام هم به ما دستور دادهاند و ما در دوره اول و دوره قبل نتوانستیم این دستور امام را اجرا بکنیم، این است که نمایندهها در نطقهایشان و در مذاکرات شان به افرادی که در مجلس نیستند اهانت میکنند و او در جلسه نیست که دفاع بکند. امام فرمودند حق داشته باشد اینجا از او دفاع بشود.» با این هشدار که «ممکن است حضرت امام تصمیم بگیرند که با یک نحوهای این ارتباط مستقیم را با مردم قطع بکنند که همه حرفی نتواند این جوری به جامعه برسد.»
هاشمی ۴ روز پس از تمدید ریاست در مجلس سوم با پیشنهاد حضرت آیتالله خامنهای، رئیس جمهوری وقت و حکم امام، جانشین فرمانده کل قوا شد و یک سال پس از آن رئیسجمهوری. در ۲۴ مرداد ۱۳۶۸ که از ریاست مجلس استعفا داد تا به پاستور برود گفت که حکم یک تبعیدی را دارد و اگر قبلاً شهید رجایی خود را فرزند مجلس نخوانده بود حالا او خودش را مستحق این توصیف میدانست. مجلس با بازنگری در قانون اساسی جایگاه مهمتری یافته بود و هاشمی به نمایندگان تذکر میداد که از همه حقوق شان استفاده کنند: «با اینکه من خودم رئیس مجلس بودم و شاید من بایستی مدافع این حقوق باشم هیچوقت تشویق نمیکردم نمایندهها را که زیاد از حقوق شان استفاده بکنند به خاطر مشکلاتی که برای دولت میدیدم.
من میدانستم که دولت در زمان جنگ چقدر مشکل دارد برای اداره کشور وبا این حال سعی میکردم اینجا با اینکه رئیس مجلس بودم دفاع بکنم همیشه از دولت ولی در زمانی که من خودم در بین شما نیستم و میروم در یک سنگر دیگری من از شما تقاضا میکنم مخصوصاً حالا که دیگر جنگ هم نیست از آن حقوقی که دارید واقعاً استفاده بکنید یعنی مثلاً حق تفحص را خیلی جدی بگیرید. این به نفع دولت است، به نفع مملکت است، به نفع مردم است. جدی بگیرید بدانید من هیچ وقت گله نخواهم کرد که بگویم من یک وقتی با شما بودم حالا شما آمدهاید مدعی من شدهاید، من چنین حرفی نخواهم زد. تشویق میکنم و الان از شما خواهش میکنم این را جدی بگیرید هر جا گزارش فسادی، گزارش خلافی دیدید از این حق استفاده بکنید. از اصل ۹۰ بخوبی استفاده بکنید.» آخرین توصیه رئیس سه دوره مجلس به نمایندگان این بود: «وقتی که رئیس معین کردید همه پشت سر رئیس تان بایستید که بتواند با مجلس کار بکند. اگر رئیس مجلس، هیأت رئیسه احساس ضعف بکنند در داخل مجلس به ضرر مجلس تمام میشود.» فردای آن روز در ۲۵ مرداد ۱۳۶۸ از ۲۴۱ رأیی که به گلدان ریخته شد، ۱۴۵ نفر به مهدی کروبی رأی دادند، ۹۲ نفر به علیاکبر ناطق نوری و یک نفر هم به قاسم معماری، سه رأی ممتنع و دو نفر هم رأی ندادند. کروبی، نایب رئیس وقتی آرا را اعلام کرد درباره خودش گفت: «بنده بهعنوان مسئول و مدیر مجلس تعیین شدم.» او در آخرین جلسه مجلس سوم هم همین عبارت «مسئول و مدیر مجلس» را تکرار کرد.
ناطق؛ پیروز رقابت دو نوری
کروبی سه دوره بعد از ریاست سه سالهاش در مجلس سوم، باید دوباره پشت همان تریبون از جایگاه ریاست مجلس دفاع میکرد؛ گرچه دو دوره جایش را به علیاکبر ناطق نوری داد که آن روز ۹۲ رأی کسب کرده بود اما در ۹ خرداد ۱۳۷۱ تنها گزینه ریاست موقت مجلس چهارم بود که ۲۰۳ رأی از ۲۴۰ رأی نمایندگان را گرفت و در انتخاب رئیس دائمی ناطق باز تنها نامزد بود که از ۲۳۰ رأی، ۱۹۱ رأی کسب کرد و در جایگاهش ماند. ۱۳ خرداد ۱۳۷۵ در مجلس پنجم سید محمود نوریزاده، رئیس سنی نام دو نوری دیگر را برای ریاست موقت مجلس خواند: ناطق نوری و عبدالله نوری. از ۲۴۱ برگه رأی نمایندگان که به گلدانها ریخته شد، روی ۱۳۲ برگه نوشته شده بود ناطق نوری و روی ۱۰۵ برگه عبدالله نوری. چهار رأی هم باطله بود. در ۱۶ خرداد ۱۳۷۵ رقابت برای کسب کرسی ریاست دائمی مجلس باز بین دو نوری تکرار شد که از ۲۴۰ رأی، ناطق نوری ۱۴۶ رأی و عبدالله نوری ۹۲ رأی (باطله دو رأی) کسب کردند و در نهایت نوری جامعه روحانیت مبارز بر نوری مورد حمایت کارگزاران سازندگی و اقلیت قدرتمند مجلس غلبه کرد. گرچه دو سال بعد این بار مجید انصاری بود که به مصاف ناطق نوری رفت اما نتیجه رقابت با ۱۶۴ رأی (در مقابل ۸۳ رأی به انصاری و ۹ رأی ممتنع) باز به سود ناطق نوری بود؛ چنانکه در ۹ خرداد ۱۳۷۸ باز ناطق نوری بود که در رقابت با انصاری، رئیس ماند تا جایش را در مجلس ششم دوباره به کروبی داد.
کروبی؛ حافظ نهاد ریاست
روز ۸ خرداد ۱۳۷۹ کروبی با انصراف مجید انصاری، تنها نامزد پست ریاست مجلس بود که ۱۸۶ رأی موافق از جمع آرای ۲۵۱ نماینده را کسب کرد. ۶۳ رأی سفید یا باطله هم به گلدان انداخته شد. او در همان روز تا روی صندلی ریاست مجلس نشست، دست روی یکی از پرمناقشهترین موضوعاتی گذاشت که آن روزها زیاد دربارهاش گفتوگو میشد: «بعضی از عزیزان و صاحبان قلم و بعضی از بزرگواران بحثهایی را در جراید و روزنامهها مطرح میکردند که رئیس مجلس، سخنگوی مجلس است. چون مسأله بحث یک نهاد است، بحث فرد نیست، مدتی مدیر مجلس آقای هاشمی بود، مدت سه سال بنده بودم، مدت هشت سال آقای ناطق نوری بودند، حالا مجدداً (موقت) بنده اینجا خدمت شما آمدهام، اگر آینده هم رأی دادید اینجا هستیم و اگر هم رأی ندادید تشکر میکنیم و در خدمت شما هستیم، بحث فرد نیست، بحث نهاد است... ریاست و مدیر مجلس جایگاه خاصی در ایران، در قانون اساسی، در آییننامه و در نظام ما دارد. در قانون اساسی در جاهای متعددی بهطور صریح جایگاه و مسئولیت برای رئیس مجلس و برای مجلس تعیین کرده (تا آنجا که در حافظه من است) در چهار جا در قانون اساسی بالصراحه در رابطه با رئیس مجلس دارد. یکی شورای امنیت ملی که یک اصل بسیار مهم است و در بازنگری به قانون اساسی اضافه شد و آن اعضایی که تعیین میکند چه افرادی باشند، سران سه قوه اعضای ثابت شورای امنیت ملی هستند. در بازنگری قانون اساسی که اگر چنانچه روزی رهبری مصلحت بداند قانون اساسی تغییر یابد یا جاهایی از آن اصلاح شود، آنجا گروههایی برای بازنگری قانون اساسی تعیین شدهاند، سران سه قوه مشخصاً تعیین شده در قانون اساسی هستند... همه مصوبات دولت باید از زیر نظر رئیس مجلس بگذرد که چنانچه او تذکر داد که مغایر با قانون هستند دولت موظف است اصلاح کند که در قانون مشخص و معین شده است که آغاز این هم از مسئولیت بنده بود.»
رئیس مجلس ششم خطاب به نمایندگان مجلس گفت: «اگر خدای ناکرده حادثهای برای ریاستجمهوری پیش بیاید، عزلی، مریضی، مرگی یا حادثهای پیش بیاید در قانون اساسی مشخص شده که به فرمان و دستور رهبری (موافقت رهبری) معاون اول کارها را انجام میدهد، شورایی تشکیل میشود که آن شورا رئیس قوه قضائیه و رئیس مجلس عضو آن هستند که در طول ۵۰ روز در ضمن اداره کشور باید انتخابات انجام بدهند و رئیس جمهوری جدید انتخاب شود. اینها صراحت قانون اساسی است که مربوط به رئیس مجلس میشود که در بعضی جاها بعضی قوا هستند و در بعضی از جاها نیستند، یعنی مثل همینجایی که یادآوری شد... حتی غربیها هم در خبرهایشان میخواندم که در رابطه با ایران میگویند که رئیس مجلس ایران وضع خاصی دارد و یک سلسله اختیارات و جایگاهی در قانون اساسی دارد.» این نطق پاسخ به گفتههای برخی فعالان سیاسی بود: «ریاست مجلس چیزی بیش از یک سخنگویی و نمایندگی نمایندهها نیست.» (سعید حجاریان)، «ما از روز اول تأکید داشتهایم که ریاست مجلس باید سخنگوی آن باشد نه چیزی بیش از آن.» (محمدرضا خاتمی)، «ما با تأکید بر جایگاه رئیس مجلس میگوییم رئیس مجلس وقتی جایگاه خود را از نمایندگان میگیرد، در حقیقت نظرات آنها را در این مجامع دنبال میکند. وقتی در یکی از مواد آییننامه مجلس بین مجلس پنجم و شورای نگهبان اختلاف حاصل شد و مصوبه مجلس به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد، حجتالاسلام علیاکبر ناطق نوری رئیس مجلس پنجم در مجمع تشخیص مصلحت خلاف نظر مجلس بهنظر شورای نگهبان رأی داد. در حقیقت رئیس مجلس برخلاف نظر مجلس عمل کرد. اینجاست که میگوییم رئیس مجلس سخنگوی اکثریت مجلس است.» (محسن میردامادی)
در مقابل اما استدلال میشد: «مطابق با قوانین موجود رئیس مجلس صرفاً سخنگو نیست و در مواردی دارای صلاحیت اختیاری است و میتواند به تشخیص خود عمل نماید زیرا مطابق با اصل ۸۸ قانون اساسی در مقام ایفای نمایندگی در اظهارنظر و رأی خود کاملاً آزاد است. مرجع تشخیص عدم مغایرت مصوبات دولت با قوانین است. در این خصوص رئیس مجلس الزامی به تأمین نظر مجلس ندارد. به حکم مقام رهبری عضو ثابت مجمع تشخیص مصلحت و شورای عالی انقلاب فرهنگی است. اما رئیس مجلس فعال مایشا و مبسوط الید نیست و در همه موارد یاد شده نمیتواند با استناد به صلاحیت اختیاری، به تشخیص خود عمل نماید و چنانچه با شأن مجلس در مجامع حضور یابد تصمیماتش مستقل از اراده جمعی مجلس اثر خارجی نخواهد داشت.» (اکبر اعلمی، نماینده تبریز، روزنامه بیان، ۱۶ خرداد ۱۳۷۹)
در ۲۲ خرداد ۱۳۷۹ از ۲۴۵ نماینده، ۱۹۳ نفر به تنها گزینه ریاست مجلس ششم رأی دادند و ۵۲ نفر هم رأی سفید در گلدان انداختند. کروبی برای چهار سال بعد هم در مسند ریاست مجلس ششم ماند و عاقبت با بیانیه ۲۲۶ نفر از همان نمایندگان، با جایگاهش وداع کرد.
حدادعادل؛ یک دوره صدرنشینی
در ۹ خرداد ۱۳۸۳ برای اولین بار رقابت بر سر ریاست موقت مجلس بین دو غیرمعمم بود: غلامعلی حدادعادل و حسن سبحانی؛ از ۲۶۶ رأی مأخوذه، حدادعادل ۱۹۶ رأی کسب کرد و سبحانی ۵۵ رأی (با ۱۵ رأی سفید). روز ۱۷ خرداد فقط حدادعادل نامزد کسب ریاست دائمی مجلس بود که از ۲۵۹ رأی مأخوذه، ۲۲۶ رأی گرفت؛ تعداد آرای سفید ۳۲ عدد و باطله یک رأی بود. سال بعد برای ریاست یکساله حسن سبحانی به رقابت با حدادعادل برخاست که این بار ۸۶ رأی کسب کرد اما در مقابل ۱۶۰ رأی حدادعادل (از ۲۵۵ رأی مأخوذه و ۹ رأی باطله) نتوانست کرسی ریاست را کسب کند. سید مهدی طباطبایی، نماینده مجلس هفتم سالها بعد انتخاب فردی غیرروحانی برای ریاست مجلس را «حیله» خواند اما این تبدیل به یک رویه شد. حدادعادل اما یک دوره فرصت بالانشینی داشت و برای اولین بار در تاریخ مجالس پس از انقلاب، از کرسی ریاست پایین آمد و در صندلی نمایندگی نشست. رؤسای قبل و حتی بعد او تا در مجلس بودند، جایشان را در آن دوره و دوره بعد به کس دیگری ندادند.
لاریجانی؛ رئیس بلامنازع سه دوره
در هشتم خرداد ۱۳۸۷، علی لاریجانی با کسب ۲۳۲ رأی از ۲۶۳ رأی مأخوذه رئیس موقت مجلس هشتم شد. روز ۱۲ خرداد ۱۳۸۷ لاریجانی از ۲۵۹ رأی، ۲۳۷ رأی را گرفت و رئیس دائمی مجلس هشتم شد که تا آخر دورههای هشتم و نهم و دهم ادامه داشت. لاریجانی در ۸ خرداد ۱۳۹۱ با ۱۷۳ رأی از مجموع ۲۷۵ رأی رئیس موقت دوره نهم مجلس شد. رقیبش رئیس سابق مجلس بود؛ حدادعادل ۱۰۰ رأی کسب کرد و دو رأی سفید هم در این انتخابات داده شد. برای انتخاب رئیس دائمی در ۱۶ خرداد ۱۳۹۱ لاریجانی ۱۷۷ رأی کسب کرد و حدادعادل ۸۹ رأی و چهار رأی سفید هم به گلدانها افتاد. در دوره دهم مجلس در ۹ خرداد ۱۳۹۵ رقابت باز بین دو غیرروحانی و این بار بین دو نامزد دو جناح بود: از ۲۸۱ رأی ریخته شده به گلدانها برای انتخاب رئیس موقت مجلس دهم، علی لاریجانی ۱۷۳ رأی کسب کرد و محمدرضا عارف ۱۰۳ رأی (با ۵ رأی سفید). دو روز بعد مصطفی کواکبیان به رقابت با لاریجانی برخاست و گرچه وسط کار انصراف داد اما چون اعلام رأیگیری شده بود دیگر تغییر نکرد. لاریجانی از ۲۷۶ رأی نمایندگان، ۲۳۷ رأی کسب کرد و کواکبیان ۱۱ رأی و آرای سفید هم ۲۸ رأی. دو سال بعد در نهم خرداد ۱۳۹۷، بگومگویی بین این دو رقیب شکل گرفت که داستان ریاست و سخنگویی مجلس را تازه کرد. بعد از آنکه نام رئیس و نواب رئیس سال سوم مجلس مشخص شد، کواکبیان در اخطار قانون اساسی به نوع اعلام انصراف حاجیبابایی انتقاد کرد اما لاریجانی اخطار او را وارد ندانست. کواکبیان در اخطاری به استناد اصل ۴۰ قانون اساسی خطاب به لاریجانی گفت: «امیدوارم پیام رأی مجلس را دریافت کرده باشید و سخنگوی مجلس باشید نه فقط رئیس.»
برش
قالیباف؛ نجات جایگاه حقوقی یا سیاسی؟
روز پنجشنبه هشتم خرداد ۱۳۹۹، محمدباقر قالیباف با کسب ۲۳۰ رأی از مجموع ۲۶۷ رأی نمایندگان رئیس مجلس شد؛ رقبایش مصطفی آقامیرسلیم با ۱۲ رأی و فریدون عباسی با ۱۷ رأی جایگاه ریاست را به او واگذار کردند. ۸ رأی هم باطله بود. تا اینجا لاریجانی به رکورد هاشمی رفسنجانی رسید که سه دوره پیاپی رئیس مجلس شد. تا امروز همه رؤسای مجلس نظر به پاستور داشتهاند؛ هاشمی، ناطق نوری، کروبی و حدادعادل پس از تجربه ریاست مجلس، نامزد ریاستجمهوری شدند (و بخت فقط با هاشمی یار بود) و دو دیگر (لاریجانی و قالیباف) قبل از نشستن بر کرسی ریاست مجلس، نامزدی ریاستجمهوری را آزمودند و توفیقی نداشتند؛ گرچه هنوز پرونده نامزدیهای بعدی خود را نبستهاند. قالیباف حالا در اولین مصاف باید همان راهی را برود که ۲۰ سال قبل رئیس مجلس ششم رفت؛ نجات شأن ریاست از سخنگویی نمایندگان و «مبصری مجلس»؛ گرچه لاریجانی با تکیه بر همان اختیارات، متهم به استبداد شد. اینکه رئیس مجلس باید سخنگوی نمایندگان باشد (یادداشت کیهان) یا «مسئول اداره جلسات است نه ریاست بر نمایندگان» (شمسالدین حسینی) که پیش از انتخاب رئیس مجلس یازدهم بارها گفته شد، جدالی درون جناحی است که نه فقط جایگاه سیاسی قالیباف که رئیس مجلس را در ساختار سیاسی ایران هدف گرفته است؛ خصوصاً که اعلام شده برنامه مجلس یازدهم تغییر آییننامه داخلی و کاهش اختیارات و قدرت رئیس مجلس است.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
پول گرفتند و قید حق پخش را زدند
-
علینژاد: در مشهد، تبریز یا قائمشهر مانده!
-
اخبـــــــار
-
نقشه جدید برای نقش دیگر قالیباف
اخبارایران آنلاین