شعر آئینی، امروزه در یک دایره بسته سیر میکند
مدتی است که کیفیت برخی اشعار و سرودههای مذهبی و آیینی مورد انتقاد شاعران و منتقدان ادبی قرار گرفته و این بحث بهوجود آمده که آیا واقعاً نسل شاعران خلاقی که در گذشته در این حوزه قلم میزدند تمام شده و ما اینروزها شاهد یک افول در شعر آیینی هستیم یا نه. محمدرضا روزبه در گفتوگو با ایسنا، درباره کیفیت شعر معاصر در موضوع سیره حضرت علی(ع) و شهادت ایشان معتقد است که در یک وجه کلی، شعرهای دینی، مذهبی و آیینی و از نگاهی خاص شعرهای علوی، به تبع حرکت عمومی شعر بهسمت نوآوری حوزه ذهن و زبان و زیباییشناسی تازهتر شده اما از یک منظر میبینیم که نگاه و تماشای شاعران هنوز چندان تازه و ابتکاری متناسب با ابعاد نواندیشی دینی نیست. یعنی شاعر امام علی(ع) یا امام حسین(ع) یا واقعه عاشورا را به تصویر میکشد و آنها را ستایش میکند، ولی زاویه تازه و نگاه معرفتشناسانه تازهای به ماجرا و شخصیت ندارد. این استاد دانشگاه و پژوهشگر ادیبات معاصر معتقد است شعر آئینی در یک دایره بسته سیر میکند و شعر فارسی مخصوصاً در بهرهگیری از مضامین «نهجالبلاغه» فقیر است. روزبه به اینکه شیوه بیان شاعران در شعر علوی عوض شده اشاره میکند و میگوید: وقتی شاعر به یاد امام علی(ع) میافتد، فقط مضامینی مثل عدالت و شهادت امام علی(ع)، رابطه ایشان با پیامبر(ص) و با امام حسن(ع) و امام حسین(ع) مورد نظرش میآید و شعر دینی در یک دایره بسته سیر میکند و چشماندازهای تازهای ندارد. شاعر باید کتابهای دینی را بخواند و تاریخ اسلام را زیر و رو کند و بخواند تا به چشماندازهای تازهای برسد. صرف اینکه شعر علوی را در بافتی تازه و قافیه تازه یا با پارهای از تشبیهات، تفسیرها و تعبیرهای نو ارائه کنیم، شعر دینی نو نسرودهایم.
هادی مظفری مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی در گفتوگو با «ایران»:
موزه هنرهای معاصر پایان تابستان بازگشایی میشود
محسن بوالحسنی
خبرنگار
دوسالی میشود که موزه هنرهای معاصر بهدلیل مرمت و بازسازی زیربنایی، به روی علاقهمندان بسته است و در روزگار کرونایی، بسیاری امیدوار بودند که بتوانند بهصورت تورهای مجازی، آنچنان که در بسیاری از کشورها و موزههای معتبر دنیا اتفاق افتاد از آثار موجود در این موزه دیدن کنند. طرح «نوبهنو» پایان اسفندماه، طی چهل شب و شماری از آثار این موزه را به نمایش گذاشت و حالا هادی مظفری این خبر خوب را به علاقهمندان حوزه تجسمی میدهد که این موزه تا پایان تابستان امسال بازگشایی خواهد شد. در این گفتوگو او از چالشهای تورهای مجازی و موزههای امروزی و البته چالشهای بازسازی و مرمت موزه هنرهای معاصر تهران سخن میگوید.
سهماه از تعطیلی موزهها و گالریها میگذرد و در این بین موزه هنرهای معاصر هم تعطیلی دوساله خود را بهدلیل مرمت و بازسازی تجربه میکند. آیا تعریف یا رویکرد جدیدی برای آینده این موزه طراحی و تدوین شده است؟
در تعریف موزه میگویند موزه جایی است برای نمایش و بازنمایی یک آرشیو که قطعاً این تعریف مربوط به یک مقطع و دوره تاریخی است و هیچ موزهای نمیتواند ادعا کند که تمام یا بخشی عمده از تاریخ بشریت را در اختیار دارد. امروزه موزهها در میان جنگ حافظهها به سر میبرند و در روزگاری که هر روز فراموشی بیشتر و بیشتر میشود و در میان روایتهای معتبر و نامعتبر، موزهها باید امانتداران خوبی باشند. به قول یکی از استادان، موزهها با آلزایمرهای تاریخی و فرهنگی مقابله میکنند و این نقش و کارکرد اساسی و مهمی برای موزههای ما نیز هست. امروز نگاه به موزه در دنیا با نگاه و تعریفی که در ابتدای پاسخ به سؤال شما به آن اشاره کردم آنچنان منطبق نیست موزهها دیگر صرفاً محلی برای نگهداری اشیایی مربوط به گذشته نیستند و تعریفهای گستردهای پیدا کردهاند و به یک نهاد اجتماعی تبدیل شدهاند که خود مخاطب هم جزئی اساسی از این رکن است. ما برای پویایی موزهها به مبانی بینارشتهای نیاز داریم و همیشه بنا بوده که موزهها حافظه تاریخی ما را تقویت کنند و صرفاً محل جمعآوری آثار ارزشمند نباشند. سه ویژگی برای موزه حائز اهمیت است. موزه باید در دسترس عموم باشد و مهمترین کارکرد موزه اخیر، نوع و نحوه تاباندن نور به این آثار ارزشمند است. همین باعث شده که در دورههای اخیر تخصصی بهنام کیوریتوری یا نمایشگاهگردانی در موزهها بسیار حائز اهمیت شود. از طرفی دیگر موزهداری با انبارداری صحیح بسیار متفاوت است و شاید تلقی قدیمی این بود که آثار مربوط به بخشی از تاریخ را ما باید به شیوهای صحیح فقط نگهداری و حفظ کنیم و آنها را به نمایش بگذاریم. در موزهداری، آثاری از سرمایه بشریت در اختیار ماست که اتفاقاً باید روی آنها بحث و نقد و نظر و از همه مهمتر روایتگری صورت بگیرد. بهنظر من تفاوت روایت با نقد و نظر و... این است که در روایت، قضاوتگری کمتری اتفاق میافتد و اتفاقاً به همین دلیل بسیار حائز اهمیت است. امروز ما در موزهها بسیار نیاز به روایتهای صحیح داریم. روایت از خلق اثر، روایت از مجموعه آثار یک هنرمند یا هنرمندان متعددی که در طول بخشی از تاریخ آثاری را خلق کردهاند.
وضعیت موزه هنرهای معاصر به کجا رسیده و کی میتوان شاهد بازگشایی آن بود؟
همه ما تجربه کار بازسازی و مرمت بنا را در زندگی داشتیم اما تفاوت کار مرمت و بازسازی یک بنای معمولی، با ساختمانی که دارای ارزش تاریخی و معماری است بسیار متفاوت است. دقت و وسواس در این نوع دوم، بسیار حائز اهمیت است و کار وقتی سختتر میشود که آثار نفیسی در این بنا وجود دارد و باید بدون خروج آنها از ساختمان و تخلیه کار مرمت انجام شود. باید اصل آثار بدون آسیب بمانند و در کنار این مسأله، کار مرمت هم باید طبق یک قاعده درست و صحیح مرمت و بازسازی انجام شود. این دو سال، یعنی از اردیبهشت 97 تا امروز، دلیل این سختی چنین موضوعاتی است. از سال 56 تا دو سال پیش که کار مرمت شروع شد، تقریباً طی بیش از 40 سال این موزه دچار فرسایش شده بود و سیستمهای سرمایشی گرمایشی و تأسیساتیاش عمر مفید خود را سپری کرده بودند و طبیعی بود که این موزه باید مرمت شود و دولت تصمیم گرفت این کار را انجام دهد و سختی کار را به جان خرید. همه میدانند مرمت جای بسیار مهمی مثل موزه هنرهای معاصر، کار بسیار سختی است اما این اتفاق افتاد و کار پیش رفت و تا امروز بیش از 86 درصد کار پیش رفته و امیدواریم که تا پایان نیمهنخست همین امسال، یعنی پایان تابستان موزه بازگشایی شود.
شما طرحی بهنام «نوبهنو» را در روزهای پایانی سال و با شیوع ویروس کرونا و بحث قرنطینه اجرایی کردید...
بله... در ایام قرنطینه هم موزه هنرهای معاصر یکی از پیشگامان بود و در روزهای پایان سال، یعنی از 25 اسفند 98 تا پایان فروردین، چهل شماره رویدادی را بهنام «نو به نو» هر روز به معرفی یک یا چند اثر از آثار موزه اختصاص داد و استقبال خوبی هم از آن شد و از فرصت تعطیلی و عملیات عمرانی و بازسازی موزه سعی کردیم به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم و همکاران ما در موزه کار پژوهشی بسیار گستردهای را آغاز کردند و تکتک آثار و مجموعه را مورد تحقیق قرار دادند و این ثروت به مرور منتشر خواهد شد و مردم از آن در قالب کتاب و مقاله و نمایشگاه استفاده خواهند کرد. طی 40 سال اخیر، بانک اطلاعاتی صحیح و کاملی از مجموعه آثار موزه در اختیار نداشتیم و همه چیز بهصورت دستنویس و سنتی اداره میشد و مرمت و بازسازی این فرصت را داد تا با برنامهنویسی و ایجاد بانک اطلاعاتی بهروز و نرمافزار قابل دسترسی، تمامی آثار موزه از قبیل شناسنامه، زمان خرید، نوع مالکیت و ابعاد آنها و... جمعآوری و راستی آزمایی شود و حالا آماده است تا با بازگشایی این اطلاعات در اختیار عموم قرار بگیرد.
برش
تور مجازی موزه معاصر
همانطور که شما اشاره کردید برخی موزههای دنیا دسترسی آنلاین تماشا را برای مدت چند روز در اختیار علاقهمندان قرار دادهاند اما باید به این نکته دقت داشته باشیم که آنچه در موزهها و در شکل و شمایل بازدید آنلاینش میبینیم بیشتر حرکت در موزه و تماشای آثاری است که برای همیشه در محل موزه قرار دارد. تفاوتی که در موزه هنرهای معاصر ما وجود دارد این است که از نظر کمیت و ارزش آثار موجود، 9گالری ما هیچزمان بضاعت کافی برای نمایش همه آثار را در اختیار نداشتهاند و رویه بر آن بوده که هر سال چهار نمایشگاه برگزار شود. بهعنوان مثال یک یا دو نمایشگاه به هنرمندان ایرانی و مدعو اختصاص داشت یا یک یا دو نمایشگاه به نمایش آثار خود گنجینه. چیزی حدود 3260 اثر در گنجینه بوده و امکان نمایش همگی آنها را در آن واحد نداشتهایم چون کل فضای ما دوهزار متر مربع است و چنین امکانی را به ما نمیدهد. امروز این امکان وجود دارد که نمایشگاهی از آثار هنرمندان یک سبک به نمایش گذاشته شود و امکان تورهای آنلاین هم برای آن مهیا خواهد بود. از این نکته نباید غافل شویم که رونق حضور و رفت وآمد مردم هم مسألهای بسیار حیاتی و ضروری است و همین است که مردم از قارهای به قارهای دیگر سفر میکنند تا آثار یک موزه را ببینند و تورهای آنلاین این خون تازه که با حضور مخاطب به گردش میافتد دچار آسیب میکند. از نظر من همین موزهها که گردش مجازی را فراهم کردهاند هم چند روزه و محدود بود و ما هم سعی کردیم تعدادی از آثار را در 40 شب در رأس ساعت مقرر به نمایش بگذاریم و امیدواریم اینگونه برنامهها در آینده هم ادامه پیدا کند.
میزان فروش سینماهای کشور در سال ۹۸ اعلام شد
نزدیک به سهماه است که سینماها تعطیل و فیلمهای در نوبت اکران در وضعیت بلاتکلیفی قرار گرفتهاند. با این حال، مروری طبق آمار و ارقامی که معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی منتشر کرده سال گذشته وضعیت سینمای ایران چندان بد نبوده و فیلمهای حوزه اجتماعی و طنز از فروش قابل قبولی برخوردار بودهاند و «مطرب» مصطفی کیایی گوی رقابت و فروش را از دیگر فیلمها ربود و این فروش نشان میدهد که همچنان فیلمهای طنز اقبال بیشتری در فروش دارند. این معاونت آمار فروش فیلم و سینماهای ایران در سال ۹۸ را از دو منظر سالن سینما و فیلمهای سینمایی مورد بررسی قرار داده و اعلام کرده که سال ۹۸ معادل
۲، ۹۹۳، ۴۳۷، ۴۶۷، ۰۰۰ ریال با متوسط بلیت ۱۱۳، ۷۷۴ ریال و
۲۶، ۳۱۰، ۳۸۴ نفر تماشاگر بوده و فیلمهای مطرب، متری ششونیم، تگزاس۲، رحمان ۱۴۰۰، شبی که ماه کامل شد، سرخپوست، چشم و گوش بسته، چهارانگشت، ما همه باهم هستیم و زیرنظر، از جمله پرفروشترین فیلمهای اکران شده در سال ۹۸ بودند. پرفروشترین فیلم ایرانی در سال گذشته «مطرب» ساخته مصطفی کیایی بود که به فروشی معادل ۳۸۵، ۴۵۸، ۰۰۰،۰۰۰ ریال دست پیدا کرد. همچنین پردیسهای کوروش، آزادی، ایران مال، باغ کتاب، هویزه مشهد، مگامال، اطلس، چارسو، هنر شهر آفتاب شیراز و ملت از جمله سینماهای پرفروش و استانهای تهران، خراسان رضوی، اصفهان، فارس، البرز، مازندران، خوزستان، آذربایجان شرقی، گیلان و همدان نیز ۱۰ استان برتر از نظر جذب تماشاگر به سینما در سال گذشته بودند. استان تهران با حدود
۱۳، ۲۶۷، ۶۳۷ نفر جمعیت دارای ۶۶ سینما با ۱۹۹ سالن و ظرفیت ۴۳، ۲۳۲ صندلی در سال ۹۸ به فروش ۱، ۷۲۰، ۳۶۹، ۷۵۰، ۷۳۹ ریال دست پیدا کرد. اطلاعات ارائه شده بر اساس سینماهای متصل به سیستم مکانیزه فروش سینماشهر است.
امرالله احمدجو از سریال «سلمان فارسی» میگوید
جوینده حقیقت
نیلوفر ساسانی
خبرنگار
ایام مناسبتی و مذهبی در تلویزیون به تجربیات سریالسازی داوود میرباقری گره خورده است. عادت کردهایم که در ایام شهادت حضرت علی(ع) بازپخش چندباره سریال امام علی(ع) و البته گاهی «معصومیت از دست رفته» را روی آنتن یکی از شبکههای تلویزیونی ببینیم. ایام محرم و اربعین هم که «مختارنامه»اش پای ثابت پخش تلویزیون است و گاهی از چند شبکه همزمان پخش میشود. سریال «سلمان فارسی» تازهترین تجربه سریالسازی میرباقری برای تلویزیون هم خبر خوشی برای علاقهمندان آثار اوست و هم احتمالاً خیال مدیران تلویزیون را بابت تأمین خوراک آنتن تلویزیون در دیگر ایام مناسبتی سال آسوده میکند. البته تا آماده پخش شدن این سریال عجالتاً باید بههمین بازپخشها تن داد و چند سالی صبر کرد تا آن طور که امرالله احمدجو میگوید بیننده سریالی شوند که بالاترین جایگاه را در کارنامه کاری میرباقری خواهد داشت.
احمدجو که در دیالوگنویسی نیز به همراه دو نویسنده دیگر بهصورت مجزا با میرباقری همکاری دارد درباره این همکاری به «ایران» میگوید: «هر کدام به سلیقه خودمان چیزهایی را نوشتیم که دستشان پر باشد و در دیالوگنویسی نهایی اگر چیزی به دردشان خورد استفاده کنند. بدیهی است که آقای میرباقری هم نمایشنامهنویس قابلی است و هم فیلمنامهنویس قابلی. بسیار با ذوق است.»
آنطور که احمدجو میگوید میرباقری از حدود 30 سال قبل قصد ساخت این سریال را داشته: «حدود 30 سال پیش که میرباقری همواره از ساخت «سلمان فارسی» صحبت میکرد تصور میکردم خیلی پتانسیل سریال تلویزیونی را ندارد. به او میگفتم زندگی سلمان خیلی ماجرا ندارد یک شخصیت فرهنگی است. مثل مختار یا حضرت علی(ع) نیست که آن اتفاقات مهیج و جنگ در کارنامهاش باشد اما زمانی که فیلمنامه را خواندم پی بردم کاملاً حق با ایشان است. بسیار جذاب و خواندنی بود از سفر سلمان از ایران تا شام و فلسطین و عربستان و یثرب و در نهایت آشناییاش با حضرت محمد (ص) و از جمله کارهایی که در جنگ خندق میکند. فیلمنامه فوقالعاده مهیج و با ضرباهنگ خوب نوشته شده است.» او مهمترین وجهه شخصیتی «سلمان فارسی» از نگاه میرباقری را حقیقتجویی عنوان میکند: «وجه خاص شخصیتی که بسیار قوی برجسته شده معرفی آدمی است که متفکر زمانه خودش است و دغدغه ذهنیاش مسأله فرهنگ و در رأس آن دیانت است. چند دین عوض میکند. پیجوی حقیقت و گوهر دین الهی است. مسألهاش جستوجوی حقیقت است و برای آن هزینه هم میکند؛ اعیانزادهای که مقام و رفاه و املاکش را رها میکند، به بردگی گرفته میشود و در قالب غلام یک یهودی به مدینه میرسد و در آنجا پس از درک محضر حضرت محمد(ص) توسط ایشان آزاد میشود. بر شاخصه فداکاری و از جان مایه گذاشتن سلمان در راه حقیقت و خداشناسی هم در تاریخ تأکید شده و هم در قصه آقای میرباقری؛ البته در دل این قصه گزارشی از تاریخ ساسانیان و شرایط اجتماعی آن دوره تا بیزانس و عربستان در صدر اسلام هم تصویر میشود.» ساخت سریال «سلمان فارسی» که یکی از مهمترین پروژههای الف فاخر تلویزیون در سالهای اخیر است اوایل دیماه در لوکیشنهای اطراف شهداد آغاز شد و پس از آن گروه تولید برای ادامه تصویربرداری به قشم رفتند. در همان ایام ادامه تصویربرداری این سریال که با شیوع کرونا همزمان شده بود جنجالسازی رسانهای را به همراه داشت و پخش کلیپهایی قدیمی از این سریال مبنی بر رعایت نکردن نکات بهداشتی در فضای مجازی خبرساز شد اما با وجود حواشی و اعمال فشار رسانهای عوامل «سلمان فارسی» تا اواخر اسفند کار در این لوکیشن را ادامه دادند. احمدجو در این باره توضیح میدهد: «به شکل ناگهانی فشارها زیاد شد اما واقعاً نمیشد کار را رها کرد چون لوکیشن در موقعیتی بود که اگر به بعد از عید موکول میشد با توجه به گرمای فوقالعاده قشم غیر ممکن بود و اگر منتظر پاییز و زمستان سال بعد میماندیم ممکن بود سیل به دکورها آسیب بزند. ضمن اینکه خوشبختانه آنجا وضعیت سفید بود و لوکیشنها همه بیابانی و دور از شهر بود. با رعایت نکات بهداشتی خوشبختانه مسأله خاصی پیش نیامد.» ساخت این سریال که از آغاز بهار متوقف شده طبق آخرین اخبار بعد از ماه مبارک رمضان پیگیری خواهد شد اما شیوع کرونا باعث ایجاد تغییراتی در برنامه تولید این سریال شده و بخشهای فصل بیزانس که قرار بود در ترکیه فیلمبرداری شود در شهرک سینمایی نور ضبط خواهد شد. احمدجو که در بخشی از کارهای اجرایی با این سریال همراه بوده پیشبینی میکند «سلمان فارسی» بالاترین جایگاه را در کارنامه کاری این فیلمساز داشته باشد: «میرباقری در طراحی، میزانسنها، دکوپاژ، هدایت بازیگران و دقت در جزئیات با ظرافت خاصی عمل میکند که پشتوانه آن تجربه فراوانشان در زمینه صدر اسلام و تسلطی است که دارند. ایشان در این زمینه منحصر به فرد و بیرقیب هستند. به مخاطبان تلویزیون نوید یکی از بهترین سریالهای موفق در این زمینه را میدهم.» در «سلمان فارسی» که داوود میرباقری آن را پیچیدهترین تجربه کاریش میداند حدود 800 بازیگر حضور خواهند داشت و تا به اینجای کار نام علیرضا شجاع نوری بهعنوان بازیگر نقش سلمان فارسی مطرح شده و فرهادی اصلانی بعد از «شاهگوش»، «مختارنامه»، «امام علی (ع)» در چهارمین همکاریاش با میرباقری در نقش یک تاجر بازی میکند. همچنین علی دهکردی و محمدرضا هدایتی از دیگر بازیگرانی هستند که در این سریال به ایفای نقش میپردازند.
«یلدا» سومین ساخته بلند مسعود بخشی به بخش مسابقه بینالملل جشنواره فیلم صلح پیونگ چانگ کشور کره جنوبی راه یافت. این جشنواره که از معدود جشنوارههای سینمایی است که بهدلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل نشدهاند، هشت فیلم بلند را برای بخش مسابقه خود برگزیده که یلدا از ایران در کنار ۳ فیلم کرهای برای کسب جوایز بخش بینالملل جشنواره رقابت میکنند.
مهلت ارسال آثار به جشنواره ملی موسیقی جوان تا 17 خرداد تمدید شد. پیش از این ۳۱ اردیبهشت بهعنوان آخرین مهلت ارسال آثار اعلام شده بود و بهدلیل درخواست متقاضیان و پیشنهاد داوران جشنواره، با توجه به شرایط خاص در ایام کرونا، این تاریخ تغییر کرد.
تصویربرداری مجموعه «ایلدا» به کارگردانی راما قویدل اوایل خرداد در خرم آباد از سر گرفته میشود. به گفته سبط احمدی تهیهکننده سریال تصویربرداری با رعایت پروتکلهای بهداشتی و گندزدایی از محل تصویربرداری و استفاده از تجهیزات بهداشتی تصویربرداری انجام میشود.
شرکت تولید فیلم ریدلی اسکات با شرکت اپل قرارداد بست. با این قرارداد چند ساله، «اسکات فری»، شرکت ریدلی اسکات، پروژههای مختلف تلویزیونی بینالمللی برای اپل تیوی پلاس تولید میکند و ریدلی اسکات، دیوید زاکر، کلیتون کروگر و جوردن شیهان بهعنوان تهیهکنندگان اجرایی این پروژهها فعالیت خواهند کرد.
فراخوان چهارمین دوره جایزه داستان تهران منتشر شد. موضوع محوری این دوره از جایزه داستان تهران به ترتیب «مهاجرت به تهران» و «تهران در یک قرن» عنوان شده و مهلت ارسال اثر به این جایزه تا پایان تابستان سالجاری است. علاقهمندان برای ارسال اثر باید با ایمیل dastanetehran.ccia@tehran.ir مکاتبه کنند.
فرد ویلارد بازیگر فیلمها و سریالهای کمدی امریکایی مانند «خانواده مدرن» در ۸۶ سالگی درگذشت. او که چهار بار نامزد دریافت جایزه امی شده بود به گفته دخترش به مرگ طبیعی از دنیا رفت و تا آخرین ماههای زندگی مشغول کار بود. این بازیگر کمدی که در فیلمها و سریالهای معروف جلوی دوربین رفته بود، صداپیشگی انیمیشنهای «وال ای» و «خانه هیولا» را نیز در کارنامه داشت.
نمایش «تختی» روی صحنه میرود. تینو صالحی این نمایش را کارگردانی میکند و دربارهاش گفت: «تختی درباره بخشی از زندگی غلامرضا تختی است اما اثری زندگی نامهای نیست و تأکیدی روی تاریخ نگاری ندارد. تمام اتفاقات نمایش از شب تا صبح روزی که تختی در اتاق هتل دست به خودکشی زد، میگذرد و در این فاصله در تخیلاتش افراد مختلفی که در زندگی اش تأثیرگذار بودند به سراغش میآیند.»
آلبوم سالار عقیلی بعد از 19 سال به بازار میآید. این اثر در قالب یک مجموعه ساز و آوازی تولید شده بود و این بار تصمیم گرفته شده
با عنوان «میدانم که میآیی» برای علاقهمندان موسیقی ایرانی منتشر شود. تمامی کار آهنگسازی و تنظیم این آلبوم توسط امیرحسین سام انجام گرفته و ترانههای آن نیز از شفیعی کدکنی، مولانا و هوشنگ ابتهاج (سایه) است.
«رضا عزیز» تهیهکننده «گرگ وال استریت» به پولشویی متهم شد. رضا عزیز که ناپسری نجیب رزاق نخستوزیر اسبق مالزی است با دولت به توافق رسید و پیش از هرگونه تبرئه آزاد شد و به این ترتیب بازپرسها میتوانند اتهام را احیا کنند.