ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفتوگو با «ایران» مطرح کرد
کاهش صادرات در ماههای آینده به سرعت جبران میشود
مرجان اسلامی فر
خبرنگار
به نظر میرسد اکثر کشورها به دوران پساکرونا نزدیک شدهاند، دورانی که فصل جدیدی از کسب و کارها را به همراه خواهد داشت، از اینرو ضروری است سیاست گذاران به گونهای برنامهریزی و رفتار کنند تا آمادگی برای ورود به مرحله جدیدی از اقتصاد را داشته باشند. صنعت و تجارت دو بخشی هستند که از شیوع بیماری کووید19 بیشترین آثار منفی را گرفتند؛ تولیدکنندگان مجبور به کاهش تولید و در برخی از موارد به سمت تعطیلی رفتند و تجار هم به جهت فراگیری این ویروس امکان صادرات را از دست دادند.
آنچنان که صنعتگران و فعالان اقتصادی مطرح میکنند از نیمه دوم اردیبهشت خبرهای خوبی از باز شدن مرزها و احیای تولید شنیده میشود و این به منزله آن است که کشور در حوزه تولید و تجارت شمارش معکوس برای دوران پساکرونا را آغاز کرده است.
سعید زرندی، معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفتوگویی با «ایران» از برنامه و سیاستهایی گفت که در دوران پساکرونا عملیاتی خواهد شد.
با توجه به اثر کرونا بر بخش صنعت کشور، وزارت صمت چه بسته حمایتی برای صنایع در نظر گرفته است؟
شیوع بیماری کرونا بهطور کلی از دو منظر «آسیب پذیری زنجیره تأمین و کاهش تولید» و «کاهش تقاضای داخلی و خارجی» بر بخش تولید اثرگذار بوده است. در این راستا، به منظور حمایت از زنجیره تأمین و جهش تولید اجرای برنامه توسعه و تعمیق ساخت داخل در دستور کار وزارت صمت قرار گرفته است؛ این برنامه شامل پروژههای نهضت ساخت داخل، فعالسازی واحدهای راکد صنعتی، تکمیل و راه اندازی طرحهای نیمه تمام پیشران و منتخب، برنامه فعال کردن ظرفیت خالی واحدها است. از طرفی به منظور بهبود تقاضای داخل اجرای برنامه تحریک تقاضای خرید کالاهای مصرفی بادوام ساخت داخل مدنظر قرار گرفت و همچنین برای افزایش تقاضای خارجی اجرای برنامه افزایش حجم و تنوع محصولات صادراتی (کالا و خدمات) به 15 کشور در دستور کار وزارت صنعت، معدن و تجارت است.
کدام صنایع از شیوع کرونا بیشترین آسیب را دیدند؟ برنامه وزارت صمت برای نجات صنایع آسیب دیده چیست؟
به واسطه تحریمها و نوسانات نرخ ارز در سالهای گذشته، سیاست نگاه به درون برای تأمین مایحتاج از تولیدکنندگان داخل و تعمیق ساخت داخل در صنایع مختلف کلید خورده است و صنایع کشور نیز با استفاده از این تجربیات و بهرهمندی از ظرفیت صنایع دانش بنیان و تولید و تأمین کنندگان داخلی، تأمین ملزومات از خارج را به حداقل رسانده و در شرایط فعلی که شیوع بیماری کرونا منجر به آسیب دیدن زنجیره تأمین برخی صنایع در سطح جهان شده است؛ اثرات منفی کمتری به صنایع کشور تحمیل شده است. بدیهی است در صورت استمرار وضعیت همهگیری کرونا و کاهش تقاضای جهانی با محدودیت در صادرات محصولات صنایع معدنی، پتروشیمی و فولاد مواجه خواهیم شد. همچنین محصولات متنوع صنعتی از جمله مواد پلاستیکی و اشیای ساخته شده، مصالح ساختمانی، محصولات سرامیکی، قطعات خودرو، لوازم خانگی، پوشاک و... که عمدتاً به کشورهای همسایه صادر میشوند با محدودیتهایی مواجه خواهند شد، اما به دلیل اینکه سهم صادرات در این صنایع نسبت به بازار داخلی اندک است، لذا پیشبینی میشود که تأثیر این وضعیت بر بخشهای مختلف صنعتی خیلی زیاد نباشد و امیدوارم با رفع این بیماری در ماههای آتی، کاهش صادرات به سرعت جبران شود.
دولت در تلاش است با تدابیر و اعطای تسهیلات و تنفسهای هزینهای از جمله امهال و استمهال وام، مالیات و تأمین اجتماعی شرایط لازم را برای تعدیل فشارهای این بیماری بر بخشهای مختلف کسب و کارها فراهم کند.
برآوردی از اثر کرونا بر کاهش تولید در بنگاههای تولیدی کوچک، متوسط و بزرگ وجود دارد؟
سازمانهای بینالمللی برآوردهای متعددی در خصوص کاهش تولید در سطح جهان در طی سالجاری و بر اساس سناریوهای مختلف ارائه کردهاند. بهطور مثال مؤسسه مکینزی در دو سناریوی خوش بینانه و بدبینانه، کاهش تولید منفی 1.8 درصد تا منفی 4.7 درصد را برای اقتصاد جهانی ارزیابی کرده است. اما اقتصاد ایران با توجه به اینکه از دو سال گذشته با محدودیتهایی در تعاملات بینالمللی مواجه بوده است در صورتی که طی ماههای آتی، وضعیت انتشار و درمان بیماری در شرایط باثبات قرار گیرد و فعالیتهای اقتصادی و اجتماعی به روال عادی بازگردد، پیشبینی میشود بنگاههای تولیدی در اسرع وقت کاهش تولید ابتدای سال را جبران و به سطح مورد انتظار تولید دست پیدا کنند.
آیا دستیابی به اهداف شعار سال یعنی جهش تولید با بحران کرونا امکانپذیر است؟
بخش صنعت در سالجاری با چالشهای تحریم، FATF، شیوع کرونا، کاهش قیمت نفت و افت تقاضای جهانی مواجه است. شیوع کرونا به کاهش تولید (کاهش فرصتهای کسب و کار) و کاهش مقطعی تقاضای داخلی و خارجی (بسته شدن مرزهای زمینی توسط کشورهای همسایه) و کاهش نقدینگی بنگاهها منجر شده است. به عنوان نمونه کاهش ۵۰ تا ۷۰ درصدی تقاضای صنوف یکی از پیامدهای شیوع ویروس کرونا طی اسفند و فروردین است. از طرفی دیگر افزایش هزینه دولت به دلیل افزایش هزینههای سلامت و محدودیتهای تأمین کالاهای اساسی بهدلیل ذخیرهسازی کالاهای اساسی توسط برخی کشورها از دیگر آثار شیوع ویروس کرونا در کشور است. هرچند وزارت صنعت، معدن و تجارت جهت تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز آحاد جامعه طی ماههای آتی اقدامات متعددی انجام داده است و به هیچ عنوان نگرانی بابت کمبود کالا وجود ندارد.
با سیاستهای اتخاذ شده و در صورتی که وضعیت تأثیر شیوع بیماری کرونا بر فعالیتهای اجتماعی و اقتصادی طی چند ماه آینده برطرف شود، دستیابی به شعار سال یعنی جهش تولید دور از دست نیست.
اقتصاد کشور در سالهای اخیر به دلیل فشارهای تحریم، کاهش فروش نفت و افزایش نرخ ارز دچار مشکلات و نوسانات متعددی بوده است. اما با توجه به اینکه بنگاههای تولیدی توانستند خود را با این شرایط تطبیق داده و نوسانات ایجاد شده را بگذرانند به نظر میرسد که عبور از وضعیتی که ویروس کرونا برای کشور ایجاد کرده است در قیاس با سایر مشکلات امکانپذیر باشد. از سویی این را هم باید گفت که از سال 98 با وجود انبوهی از چالشها تولید به مسیر طبیعی خود بازگشته است.
لذا این امیدواری وجود دارد که با کاهش تبعات منفی بیماری کرونا بر فعالیتهای اجتماعی و اقتصادی، بتوان برنامههای تدوین شده جهش تولید را محقق کرد.
چه راهکاری برای کاهش اثرات کرونا بر بخش تولید دارید؟
امروز با بحرانی مواجه هستیم که گذر از آن و شرایط پس از آن و بازگشت به شرایط اولیه میتواند زمانبر باشد و میبینیم که در شرایط موجود زنجیره تأمین جهانی هم دچار آسیب شده است. در دوره پساکرونا تغییر نگرشها و سبک زندگی مشتریان بر منطق مدلهای کسب و کار اثرگذار خواهد بود و لازم است علاوه برانجام اقدامات حمایتی به کشف فرصتهای جدید و بهرهبرداری همزمان از ظرفیتها و توانمندیهای موجود توجه ویژهای صورت گیرد.
مهمترین چالشهای پیش روی بخش صنعت در پساکرونا چیست؟
با توجه به اینکه ایجاد اشتغال جدید در صنوف تولیدی کوچک و کارخانههای مقیاس پایین حداقل تا دو سال پس از تعطیلی امکانپذیر نیست، لذا مهمترین چالش پیشروی صنعت علاوه بر کاهش تقاضای داخلی و خارجی، بازیابی و احیای مجدد مشاغل از دست رفته است. لازم به ذکر است برای برخی چالشها نیز برنامههای مشخصی درنظر گرفته شده است. به عنوان مثال یکی از چالشها آسیب به زنجیره تأمین و کاهش تولید کالاها است. برای رفع آن برنامههایی مانند ساماندهی لجستیک تجاری و زنجیرههای تأمین کشور (توسعه سامانه مدیریت توزیع مویرگی کالا و ایجاد فرآیند ساماندهی شرکتهای لجستیک و ایجاد شرکتهای لجستیکی)، تقویت سیستمهای نظارتی کالا و خدمات و نظام توزیع از تولید و واردات تا مصرف (ایجاد و توسعه سامانههای مرتبط با بازرسی کالا و خدمات اعم از سامانه جامع انبارها و غیره، توسعه سامانههای مرتبط با بازرسی کالا و خدمات اعم از سامانه اطلاعرسانی قیمت کالا و خدمات و غیره و نوینسازی شیوههای بازرسی کالا و خدمات با استفاده از تجهیزات روز) و نهضت ساخت داخل (فعالسازی واحدهای راکد صنعتی، تکمیل و راه اندازی طرحهای نیمه تمام پیشران و منتخب و فعال کردن ظرفیت خالی واحدها) در نظر گرفته شده است.
با توجه به شرایط فعلی کشور چه راهکارهایی برای تأمین منابع مالی واحدهای صنعتی دارید؟
تأمین منابع مالی و توسعه سرمایهگذاری دارای ابعاد بسیار مهمی است به گونهای که در یکی از محورهای اصلی برنامههای امسال وزارت صنعت، معدن و تجارت آمده است. اولین پروژه بهکارگیری ابزارهای نوین تأمین مالی با هدف جذب نقدینگی سرگردان است که شامل فعالیتهای مشارکت سرمایهگذاران خرد در راهاندازی پروژهها و واحدهای راکد و تنوعبخشی به روشهای تأمین مالی بنگاهها است. دومین پروژه بهرهگیری از ظرفیت سرمایههای مردمی و حمایت از راه اندازی هلدینگهای سرمایهگذاری شامل فعالیتهای مشارکت مردم هر استان در تأمین مالی و اجرای پروژههای مهم منطقه، کمک به تقویت زنجیره تأمین از طریق هلدینگهای تخصصی، انجام فعالیتهای صنعتی و معدنی در مقیاس اقتصادی، مشارکت سرمایهگذاران خرد در راهاندازی پروژهها و واحدهای راکد و هدایت هدفمند نقدینگی سرگردان جامعه به بخشهای مولد است. سومین پروژه جذب سرمایهگذاری و منابع مالی خارجی است که تشویق شرکتهای خارجی دارای سهم بازاری در ایران به سرمایهگذاری (تبدیل تجارت به سرمایه گذاری)، پیشنهاد ایجاد آژانس تشویق سرمایهگذاری خارجی حوزه صنعت، معدن و تجارت، استفاده حداکثری از ظرفیتها و منابع ارزی داخلی و بانکها و مؤسسات بینالمللی، ایجاد سامانه فرصتهای سرمایهگذاری و کلینیک سرمایهگذاری خارجی را شامل میشود.
با توجه به شرایط موجود کشور، آیا صنعتی تعریف شده که در دوران پساکرونا در اولویت حمایت وزارت صمت قرار گیرد؟
از آنجا که شیوع ویروس کرونا بر اکثر صنایع کشور اثر گذاشته است، وزارت صمت میزان اثرگذاری را استخراج و واحدهای صنعتی که بیشترین آسیب را دیدند احصا کردیم تا در دوران پساکرونا حمایت بیشتری شوند. این به منزله آن نیست که سایر واحدهای تولیدی و صنعتی از سوی دولت حمایت نمیشوند. بدین جهت در دوران پساکرونا تولیدکنندگان وسایل نقلیه موتوری، تولیدکنندگان تلویزیون (دستگاههای ارتباطی)، تولیدکنندگان منسوجات و پوشاک، مبلمان و صنایع چوب بیشترین حمایت مالی و غیرمالی را خواهند داشت.
5 نکته
در دوران پساکرونا با توجه به اینکه ایجاد اشتغال جدید در صنوف تولیدی کوچک و کارخانههای مقیاس پایین، حداقل تا دو سال پس از تعطیلی امکانپذیر نیست، لذا مهمترین چالش پیشروی صنعت علاوه بر کاهش تقاضای داخلی و خارجی بازیابی و احیای مجدد مشاغل از دست رفته است.
در دوره پساکرونا تغییر نگرشها و سبک زندگی مشتریان بر منطق مدلهای کسب و کار اثرگذار خواهد بود و لازم است علاوه برانجام اقدامات حمایتی به کشف فرصتهای جدید و بهرهبرداری همزمان از ظرفیتها و توانمندیهای موجود توجه ویژهای صورت گیرد.
امیدواری وجود دارد که با کاهش تبعات منفی بیماری کرونا بر فعالیتهای اجتماعی و اقتصادی، بتوان برنامههای تدوین شده جهش تولید را محقق کرد.
در صورت استمرار وضعیت همهگیری کرونا و کاهش تقاضای جهانی با محدودیت در صادرات محصولات صنایع معدنی، پتروشیمی و فولاد مواجه خواهیم شد.
در صورتی که طی ماههای آتی، وضعیت انتشار و درمان بیماری کرونا در شرایط باثبات قرار گیرد و فعالیتهای اقتصادی و اجتماعی به روال عادی بازگردد، پیشبینی میشود بنگاههای تولیدی کاهش تولید ابتدای سال را جبران و به سطح مورد انتظار تولید دست پیدا کنند.
قائم مقام شرکت پخش در گفتوگو با «ایران» خبر داد
آغاز ثبت نام متقاضیان دوگانهسوز کردن خودروهای عمومی
گروه اقتصادی / ثبت نام از متقاضیان دوگانه سوز کردن خودروهای عمومی در سامانه جدید از روز گذشته کلید خورد. اکنون وانت بارها، تاکسیها و مسافربرهای شخصی میتوانند از آدرسی که شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی اعلام کرده، به صورت رایگان برای تبدیل خودروی بنزینی خود به خودروی دوگانه سوز ثبت نام کنند. دوگانه سوز کردن وانت بارها و همینطور تاکسیها قرار است رایگان انجام شود؛ اما برای مسافربرهای شخصی دولت بخشی از هزینه را (240 دلار) پرداخت میکند. قائم مقام شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی با اعلام این خبر؛ در گفتوگو با «ایران» توضیح میدهد: «از روز گذشته ثبت نام آغاز شده و طی یک فرآیند١٤ ماهه در نظر داریم که یک میلیون و 464 هزار خودروی عمومی را از حالت بنزین سوز به دوگانه سوز تبدیل کنیم. این طرح منطبق بر مصوبه دولت است.»
حمید قاسمی ده چشمه تأکید میکند: «براساس مصوبه شورای عالی اقتصاد، دوگانه سوز کردن خودروهای عمومی شامل وانتهای سبک و سنگین، تاکسیها صددرصد رایگان انجام میشود.»
در سامانه جدید ثبت نام خود را دنبال کنید
آنطور که قائم مقام شرکت ملی پخش میگوید؛ ثبت نام متقاضیان و مالکان خودروهای عمومی در سامانه قبلی نیز در سامانه جدید روی آدرس GCR.NIOPDC.IR قابل پیگیری است. سامانه جدید به زیرساختهای اطلاعاتی مثل ثبت احوال و شاهکار متصل است و صاحبان خودرو میتوانند با در اختیار داشتن فقط شماره ملی و شماره تلفن همراه خود که متعلق به مالک خودرو باشد، به این سامانه مراجعه و مراحل ثبت نام خود را پیگیری کنند. قاسمی از اتصال این سامانه با کارگاههای تبدیل و دوگانه سوز کردن خودروها خبر میدهد و بیان میکند: «بر این اساس افراد پس از ثبت نام، پیامکی را دریافت میکنند که بر اساس آن، زمان و محل سکونت مالکان خودرو عملیات فراخوان و تبدیل انجام خواهد شد.»
به گفته قائم مقام شرکت ملی پخش، هماکنون همه کارخانهها و مراکز تبدیل با تمام ظرفیت در حال فعالیت هستند و با توجه به زیرساختهای مناسبی که فراهم شده است روند دوگانه سوز کردن خودروهای عمومی در سریع ترین زمان ممکن انجام خواهد شد. ضمن اینکه افرادی که پیش از این در سامانه قبلی ثبت نام کردهاند و پیامکهای فراخوان برای آنها ارسال شده حتماً باید به سایت یا شماره تلفنهایی که در پیامک اعلام شده مراجعه کنند، تا نوبت خود را از دست ندهند.
برای خودروهای سنگین هم برنامه داریم
قاسمی میگوید: «استراتژی ما این است که بار و مسافر را به سمت مصرف گاز سوق دهیم. این کار از ناوگان سبک شروع شده و ممکن است به ناوگان سنگین نیز برسد؛ حال با استفاده از سیستم «سی ان جی» یا با «ال ان جی» و «ال پی جی».»
«سی ان جی» گاز طبیعی فشرده است و «ال ان جی» گاز طبیعی مایع و «ال پی جی» گاز مایعی است که آشناترین مثال آن، کپسولهای گاز خانگی است که اکنون برخی از خودروها نیز به صورت غیرقانونی از آن استفاده میکنند.
قاسمی درباره دوگانه سوز کردن خودروهای شخصی نیز میگوید: «در این مرحله اولویت با خودروهای عمومی است، اما پس از این مرحله نحوه ثبت نام دیگر خودروها از جمله خودروهای شخصی نیز به ترتیب اطلاعرسانی خواهد شد.»
با هزینه دولت، خودروی خود را
دوگانه سوز کنید
با توجه به اینکه قرار است طرح دوگانه سوز کردن خودروها به صورت رایگان و با وامهای کم بهره انجام شود، پیشبینی میشود که استقبال از این طرح قابل ملاحظه باشد. قاسمی میگوید: «بسیار منطقی است که افراد برای کاهش هزینههای خود اقدام به دوگانه سوز کردن خودروهای خود کنند. دوگانه سوز کردن خودروها علاوه بر تأثیری که بر اقتصاد خانوارها دارد ارزش خودروها را نیز افزایش داده و توصیه میکنیم مالکان خودروهای عمومی حتماً از شرایط پیش آمده استفاده کنند.»
سی ان جی جذاب میماند
قائم مقام شرکت ملی پخش از برنامهای برای حفظ جذابیت قیمتی گاز در برابر بنزین خبر میدهد. او میگوید: «برنامه این است که در 5 سال آینده فقط کارمزد متغیر باشد و قیمت خود گاز تغییری نکند. به این ترتیب که تغییر قیمت کارمزد و در مجموع CNG کمتر از 100 تومان خواهد بود.»
اکنون هر مترمکعب سی ان جی ۴۵۳۲ ریال و هر کیلوگرم آن ۶۵۶۸ ریال عرضه میشود، درحالی که بنزین سهمیهای لیتری 1500 تومان و بنزین آزاد 3 هزار تومان است.
قاسمی با اشاره به اینکه قیمت بنزین الآن در تمام جهان متغیر است اما با کاهش شدت شیوع ویروس کرونا و افزایش مصرف در سراسر جهان دوباره قیمتها بالا خواهد رفت، گفت: «قیمت سی ان جی با افزایش قیمت بنزین جذابتر نیز خواهد شد.»
کاهش مصرف بنزین تا ١٢میلیون لیتر با سی ان جی
در حال حاضر، جایگاههای سی ان جی توان عرضه روزانه 40 میلیون متر مکعب گاز سی ان جی را دارند اما فقط 24 میلیون متر مکعب آن مورد استفاده قرار میگیرد و 16 میلیون مترمکعب با وجود ظرفیت خالی وجود دارد.
قاسمی میگوید که با اجرای طرح تبدیل خودروهای عمومی بنزین سوز به دوگانه سوز حدود 10 میلیون تا 20 میلیون لیتر در روز در مصرف بنزین صرفهجویی خواهد شد و این ظرفیت آزاد شده را میتوان صادر کرد.
بنزین یکی از فرآوردههای نفتی است که در دو سال گذشته به لیست کالاهای صادراتی ایران اضافه شده است. با افزایش ظرفیت صادرات این کالای محبوب، ایران میتواند درآمد ارزی خود را افزایش دهد. در عین حال با جایگزین کردن گاز به جای بنزین میتوان آلودگی هوا را نیز کاهش داد.
خبر خوان
واردات ۲.۲ میلیون تن کالای اساسی در ۴۵ روز
«مهرداد جمال ارونقی» معاون فنی گمرک ایران درباره آخرین وضعیت ترخیص کالاهای اساسی از بنادر و گمرکات کشور گفت: میزان موجودی کالاهای اساسی غیرکانتینری در بنادر مهم کشور اکنون بیش از چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تن برآورد میشود که ۷۳۶ هزار تن کالای اساسی از شناورهای مربوطه درحال تخلیه در بنادر هستند.وی ادامه داد: همچنین بیش از یک میلیون و ۱۲۰ هزارتن اقلام اساسی در شناورهای منتظر در لنگرگاه، موجود هستند. معاون فنی گمرک تصریح کرد: در حال حاضر تنها در گمرک بندر امام خمینی(ره)، ۶۰۳ هزارتن کالای اساسی، پروانه شده و درحال خروج و همچنین ۸۰۰ هزارتن کالای اساسی در هنگام انجام تشریفات گمرکی هستند.
موجودی دو میلیونی ذرت در گمرکات کشور
این مقام مسئول ادامه داد: بیش از دو میلیون و ۴۸۰ هزار تن از میزان موجودی کالاهای اساسی بنادر و گمرکات کشور اختصاص به کالای «ذرت» دارد که بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، با ارائه «کد تخصیص ارز» به گمرکات کشور، با رعایت سایر مقررات مربوطه قابل ترخیص است. ارونقی خاطرنشان کرد: مقرر گردیده است بانک مرکزی یا وزارت صنعت فهرست صاحبان کالاهایی که کالای ذرت آنها «در صف تخصیص ارز» باشد را به گمرک اعلام تا گمرکات اجرایی بقید فوریت نسبت به ترخیص این کالا اقدام کنند. وی با بیان اینکه گمرک تنها میتواند سایر کالاهای اساسی (به جز ذرت) را که «در صف تأمین ارز بانکی» هستند، بهصورت درصدی ترخیص کند، گفت: در این راستا، درخصوص اقلام اساسی که در صف تأمین ارز بانکی هستند، گمرکات میتوانند نسبت به ترخیص درصدی از کل کالا اقدام کنند و مابقی کالا در گمرکات کشور رسوب میکند. ارونقی میزان موجودی کالاهای غیر اساسی غیر کانتینری در بنادر کشور را بیش از سه میلیون و ۳۰۰ هزارتن اعلام کرد و افزود: بررسیهای صورت گرفته نشان میدهد بیش از ۸۰ درصد این اقلام، کالاهای سرمایهای و تجهیزات مورد استفاده در خطوط تولید، ماشینآلات پروژه ها و کارخانجات مختلف و سایر اقلام مرتبط هستند که در صورت اظهار به گمرک و نداشتن مشکل قانونی و مقرراتی، نسبت به ترخیص این اقلام اقدام میشود./ایرنا
استخراج بیش از ۶۴.۲ میلیون تن سنگ آهن
در سال ۹۸
جداول آماری مربوطه حاکی است، مجموع سنگ آهن استخراجی واحدهای یاد شده در سال ۹۸ رقم ۶۴ میلیون و ۲۷۴ هزار و ۹۸۳ تن بود. همچنین میزان تولید سنگ آهن(کنسانتره) در سال گذشته واحدهای سنگ آهن مرکزی، گهر زمین، معدنی و صنعتی گل گهر، سنگان، گسترش صنایع و معادن ماهان، میشدوان، سیرجان ۲، جلال آباد، چادرملو و سنگ آهن فلات مرکزی (چاه گز) به ۳۳ میلیون و هشت هزار و ۲۷۵ تن رسید.علاوه براین میزان سنگ آهن ارسالی به مبادی مصرف هم در مجموع پارسال از سوی واحدهای یاد شده، ۳۶ میلیون و ۸۳۶ هزار و ۳۶۵ تن ثبت شد.
آمارهای مورد بررسی نشان میدهد در بخش استخراج گهر زمین با رقم ۱۷ میلیون و ۲۴۷ هزار و ۵۴۹ تن با سهم ۲۶.۸ درصد از استخراج کل بالاترین میزان را به خود اختصاص داد. براساس این بررسی معدنی و صنعتی گل گهر نیز در سال ۹۸ با ۱۶ میلیون و ۱۱ هزار و ۷۲۰ تن بیشترین سهم در تولید سنگ آهن (کنسانتره) را بین واحدهای مورد ارزیابی با ۴۸.۵ درصد به خود اختصاص داد.میزان ارسال سنگ آهن به مبادی مصرف هم سهم چادرملو با رقم ۱۳ میلیون و ۴۹۱ هزار و ۸۶۲ تن بالغ بر ۳۶.۶ درصد، بیشترین عملکرد را در بین واحدهای مزبور نشان میدهد.ایران در افق ۱۴۰۴ سند چشمانداز دستیابی به ظرفیت ۵۵ میلیون تن فولاد را هدفگذاری کرده و در قالب زنجیره این فلز راهبردی نیاز به حدود ۱۶۰ میلیون تن کنسانتره سنگ آهن وجود دارد.ایران دهمین فولاد ساز جهان محسوب میشود و پارسال میزان تولید این بخش به بیش از ۲۷ میلیون تن رسیده است/ایرنا
آغاز پروازهای هواپیمایی هما به هلند بعد از دوماه وقفه
روابط عمومی «هما»، درباره جزئیات پرواز به هلند نوشت: پرواز به هلند با کسب مجوز از وزارت بهداشت و سازمان هواپیمایی کشوری و رعایت کامل پروتکلهای بهداشتی، روزهای پنجشنبه هر هفته از فرودگاه حضرت امام خمینی(ره) به مقصد فرودگاه آمستردام انجام میشود. براساس مجوز صادر شده، شهروندان کشور هلند، دارندگان کارت اقامت، ویزای بلند مدت و افرادی که ویزای (MVV)تایپ D دارند، شهروندان اتحادیه اروپا، انگلیس و سوئیس، دپیلماتها، اعضای سازمانهای بینالمللی، سازمانهای بشردوستانه و پرسنل نظامی، دیپلماتهایی که از وزارت امور خارجه ایران نامهای مبنی بر آغاز فعالیت در کشور هلند داشته باشند، کادر بهداشت و درمان، پرسنل بخش حملونقل کالا و کارگران مرزی، میتوانند به هلند مسافرت کنند. همچنین افرادی که به دلایل غیرمترقبه خانوادگی نیاز به سفر داشته باشند و بتوانند مستندات دلایل خود را ارائه کنند، افرادی که به دلایل فوریتی یا مسائل بشر دوستانه نیاز به سفر داشته باشند و بتوانند مستندات مربوطه را ارائه کنند؛مسافران تراتزیت که دارای بلیت تأیید شده باشند در همان روز در مسیر دوم میتوانند به هلند مسافرت کنند.پروازهای برنامهای «هما »در ساعت ۸ و ۴۵ دقیقه روزهای پنجشنبه هر هفته از فرودگاه حضرت امام خمینی(ره) انجام و در ساعت ۱۲ به وقت محلی وارد فرودگاه آمستردام میشود. روابط عمومی هما توضیح داد:این پرواز، همان روز در ساعت ۱۴ به وقت محلی فرودگاه آمستردام را ترک و در ساعت ۲۱ و ۵۵ دقیقه وارد فرودگاه حضرت امام خمینی(ره) میشود./ ایرنا
سقوط ۶۰ درصدی درآمد برندهای لوکس به خاطر کرونا
تداوم بسته باقی نگه داشته شدن فروشگاههای لوکس در سراسر جهان بویژه بازارهای بزرگ نظیر چین، هنگ کنگ و فرانسه در حالی وارد پنجمین ماه خود میشود که این روند احتمالاً تا پایان سه ماهه دوم امسال نیز ادامه خواهد داشت. پیشبینی میشود درآمد برندهای لوکس در سه ماهه دوم سال بین ۵۰ تا ۶۰ درصد نسبت به سال قبل کمتر شود. انتظار میرود با توجه به کاهش بیشتر شاغلین در سطح جهان بر اثر کرونا، تقاضا در سطح جهان برای اقلام غیرضروری تری نظیر کالاهای لوکس با کاهش چشمگیر مواجه شود و همین مسأله، سال سختی را برای برندهای لوکس رقم بزند. برخی برندهای لوکس قبل از بحران کرونا هزینههای زیادی برای توسعه فعالیتهای خود کرده بودند و بحران فعلی مشکلات مالی آنها را تشدید خواهد کرد برای مثال لویی ویتون- با ارزشترین برند لوکس جهان حدود ۱۵ میلیارد دلار برای خرید برند تیفانی و توسعه فعالیتهایش در امریکا هزینه کرده بود. مؤسسه مشاورین مک کینزی نیز هشدار داده است برندهای لوکس حتی در سناریو خوش بینانه با کاهش ۴۰ درصدی درآمدهای امسال خود مواجه خواهند شد و عبور از فروش ۳۰۰ میلیارد دلار که پیشتر پیشبینی میشد امسال محقق نخواهد شد. با وجود بازگشاییهای نسبی در چین و هنگ کنگ، دیگر پایگاههای اصلی برندهای لوکس نظیر پاریس، لندن و نیویورک کماکان در قرنطینه هستند این مسأله باعث خواهد شد سهم چین از بازار کالاهای لوکس در جهان از ۳۵ درصد در سال گذشته به ۵۰ درصد در سالجاری افزایش یابد. مؤسسه مک کینزی با بیان اینکه میل مصرف کالاهای لوکس در شرق آسیا بیش از هر نقطه دیگری در جهان رو به افزایش است افزوده که تا سال ۲۰۲۵ حدود ۷۰ درصد بازار مصرفی کالاهای لوکس در شرق آسیا خواهد بود./ بیزینس اینسایدر
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
کاهش صادرات در ماههای آینده به سرعت جبران میشود
-
آغاز ثبت نام متقاضیان دوگانهسوز کردن خودروهای عمومی
-
خبر خوان
-
سقوط ۶۰ درصدی درآمد برندهای لوکس به خاطر کرونا
اخبارایران آنلاین