در اولین تجربه سینماماشین برج میلاد چه گذشت
شب خاطرهساز با «خروج» حاتمیکیا
نیلوفر ساسانی
خبرنگار
با «خروج» ابراهیم حاتمیکیا از صف اکران، اولین فیلم سینمای ایران بدون اکران در سینماها بهصورت آنلاین اکران شد و هفته گذشته تیم تولید این فیلم با رونمایی از طرح «سینما ماشین» خیز دوم را برای ثبت یک اولین دیگر در کارنامه این فیلم برداشتند. شامگاه جمعه 12 اردیبهشت ماه فیلم «خروج» ابراهیم حاتمیکیا با ظرفیت تکمیل پارکینگ شماره 3 برج میلاد بهعنوان اولین فیلم بعد از انقلاب در طرح سینما درایوین به نمایش درآمد.
نمایش فیلم با چراغ خاموش و رادیو روشن
«سینما ماشین» تجربه تازهای در سینمای ایران نیست. سینما درایوین حداقل سابقهای 50 ساله دارد و پیش از انقلاب این طرح در دو نقطه از تهران (سینمادرایوین تهرانپارس و ونک) تجربه شده است اما برای آنهایی که این تجربه را نداشتهاند بخصوص نسل جوان، تجربهای جدید است. از همین رو نسل جوان فارغ از اینکه چه فیلمی اکران میشود برای تجربه این اتفاق هیجانانگیز شامگاه جمعه به برج میلاد آمدند.
طبق وعده روابط عمومی فیلم، درهای محوطه نمایش فیلم از نیم ساعت قبل از شروع سانس باز است و ورود موتورسیکلت، ون، وانت و مینیبوس ممنوع است. قرار است ماشینهای شاسی بلند در جایگاه عقبتر مستقر شوند اما اگر مزاحمتی برای ماشینها بعدی نداشته باشند ممنوعیتی هم برای حضور در صفهای جلوتر وجود ندارد. همانطور که در اطلاعیههای خبری روزهای گذشته آمده نمایش فیلم فقط برای سرنشینان جلو امکانپذیر است اما این بند به معنای ممنوعیت ورود برای ماشینهایی با سرنشینان بیشتر نیست.
«رادیوی خود را روی فرکانس Fm ۱۰۷/۸ بگذارید»؛ جملهای که با تصاویری از حاتمیکیا و فرامرز قریبیان مدام روی نمایشگر نوشته میشود گویای آن است که قرار است صدا از طریق رادیو پخش شود. کیفیت صدا و تصویر در اولین شب سینما ماشین بعد از انقلاب آنقدر اطمینانبخش است که هم سازندگان فیلمهای دیگر را برای اکران فیلمشان در چنین فضایی و هم مخاطبان را برای تماشای دیگر فیلمها ترغیب کند. با خاموشی پروژکتورها از تماشاگران خواسته میشود تا چراغهای ماشینشان را خاموش کنند و نمایش فیلم «خروج» با 15 دقیقه تأخیر در غیبت عوامل فیلم آغاز میشود. البته بر اساس شنیدهها صاحبان این فیلم برای نمایش این فیلم در روزهای آینده در تدارک اکران مردمی با حضور عوامل فیلم هم هستند.
پیشتاز در آنلاین و درایوین سینما
شیوع ویروس کرونا و تعطیلی سینماها، شرایطی را فراهم کرد که فیلم تازه ابراهیم حاتمیکیا همچون دیگر فیلمهایش پر سروصدا باشد. اگر چه آخرین ساخته این فیلمساز شناخته شده سینما با واکنش مثبت منتقدان سینمایی در سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر همراه نبود اما حاتمیکیا از آن دست فیلمسازانی است که کنجکاوی برای دیدن آثارش در مخاطب نه چندان جدی سینما هم زیاد است. از اینرو از اکران فیلم «خروج» هم بهصورت آنلاین استقبال شد و هم در قالب «سینما ماشین» یا درایوین سینما. تا روز شنبه 13 اردیبهشت ماه با گذشت سه هفته از نمایش آنلاین فیلم در فیلیمو و نماوا بالغ بر صد و شصت و پنج هزار بلیت فروش رفته و تا اینجای کار «خروج» فروش دو میلیارد و بیست میلیون تومانی را در تعطیلی سالنهای سینما کسب کرده است.
اولین نمایش یک فیلم بعد از انقلاب در طرح سینما ماشین به خودی خود آنقدر وسوسهبرانگیز است که مخاطب با هر سلیقهای بخواهد آن را تجربه کند. بلیت فروشی «خروج» برای سانسهای ۲۱:۳۰ و ۲۳:۳۰ صبح پنجشنبه آغاز شد و در همان ساعات ابتدایی تمام ظرفیت تکمیل شد. تمام بلیتهای طرح سینما درایوین این فیلم تا روز دوشنبه 15 اردیبهشت ماه به فروش رفته است. این فیلم در دو سانس در پارکینگ شماره 3 برج میلاد اکران میشود و ظرفیت هر سانس 160 ماشین است. بلیت به ازای هر ماشین 40 هزار تومان است و با یک حساب سرانگشتی میتوان محاسبه کرد که سهم هر شب فروش «خروج» در این طرح دوازده میلیون و هشتصدهزار تومان باشد.
رئیس انجمن هنرمندان نقاش ایران در گفتوگو با «ایران»:
پویش فروش کتاب به نفع هنرمندان تمام میشود
مریم سادات گوشه
خبرنگار
مدتی است که فراخوانی از سوی انجمن هنرمندان نقاش ایران با نام پویش فروش کتاب به نفع هنرمندان منتشر شده است تا در این شرایط بحران کرونا و قرنطینه خانگی به هنرمندانی که از طریق دولت تأمین مالی نمیشوند و تاکنون صرفاً با فروش آثارشان درآمدزایی میکردهاند، به نحو شایستهای کمک شود. گفتوگوی حاضر با امیر راد رئیس انجمن هنرمندان نقاش ایران درباره ساز و کار برگزاری این پویش است.
در ابتدا بفرمایید پویش فروش کتاب به نفع هنرمندان چگونه ایجاد شد و شکل گرفت؟
در سالهای گذشته در انجمن هنرمندان نقاش ایران بارها تصمیم گرفته شده بود که یک صندوق رفاهی ایجاد شود. پیشتر در ساختار انجمن هنرمندان نقاش ایران یک کمیته رفاه داشتیم که در دوره جدید هیأت مدیره این کمیته در سایر کارگروههایی که تعریف شده است، ادغام شد. بنابر این اندیشهای برای ایجاد یک صندوق وجود داشت که اتفاق نیفتاده بود و این ماجرا به انتهای سال گذشته و آغاز بیماری همه گیر کرونا ختم شد و خیلی زود صدمات خود را در حوزه فرهنگ و هنر نشان داد. وقتی شرایط اقتصادی به هم میخورد متأسفانه اولین قشری که دچار آسیب میشوند فعالان حوزه فرهنگ و هنر هستند. بخصوص هنرمندان هنرهای تجسمی. خیلی زود خبردار شدیم که اعضای انجمن و خیلی از هنرمندان دچار مشکلات مالی شدید شدهاند. بههمین دلیل هم در اوایل فروردین ماه جلساتمان را بهصورت آنلاین شروع کردیم و تصمیم گرفته شد که صندوقی بنا شود. در جلساتمان فکر کردیم که باید بسرعت کمکی به اعضای انجمن بکنیم. به همین دلیل تعدادی از افراد را شناسایی کردیم و هدیههای مادی که در شأن هنرمندان هم باشد تقدیمشان کردیم. شهرداری تهران هم بهعنوان اسپانسر به ما کمک کرد. هدایایی برای برخی فرستاده شد و بعضی از هنرمندان هم بهصورت نقدی هدیه دریافت کردند. این اتفاقات در روزهای اول عید امسال افتاد.
پیشنهاد پروژه فروش کتاب به نفع هنرمندان چگونه به دست انجمن رسید؟
بعد از این ماجرا بود که خانم شرفجهان پیشنهاد یک پروژه را به ما دادند که نهایتاً ختم شد به پروژه فروش کتاب به نفع هنرمندان و ایده این بود که از ناشران و تمام فعالان حوزه فرهنگ وهنر کتابهایی هدیه گرفته شود و به نفع هنرمندان به فروش برسد.
در مورد صندوق صحبت کردید. به چه نحوی میخواهید از طریق صندوق به هنرمندان کمک کنید؟
ما چون فکر صندوق هم بودیم آن را بنا کردیم و برای صندوق هم یک فرمی را در نظر گرفتیم. صندوق را جزئی از انجمن قرار دادیم و ساختاری برایش تهیه کردیم و شکل حقوقیاش را مشخص کردیم. این صندوق که نامش پایا است صندوقی است که برای حمایت از هنر و هنرمندان است. به این معنی که پروژههای هنری کلان انجمن مثل «بیینال» و نمایشگاههای بزرگ را تأمین مالی خواهد کرد و همچنین هنرمندان را هم در مواقع و شرایط اضطراری و مورد نیاز کمک خواهد کرد. به این شکل اهداف صندوق مشخص شد. و شکل جمعآوری منابع مالی این صندوق هم به دو صورت در نظر گرفته شد. یکی به شکل مستقیم که فرم آنلاینی در وب سایت انجمن برایش طراحی شد که از آن طریق کمکشان را بهصورت مستقیم به صندوق واریز کنند. و تعریف پروژههای مشترک تا نفع آنها به صندوق واریز شود. پروژههایی که گالری طراحان آزاد پیشنهاد کردند که در زیر مجموعه صندوق پایا برای بخش دوم شکل تأمین مالی پروژهها را در نظر گرفتیم.
بعد از شروع کارتان چقدر و از سوی چه کسانی حمایت شدید؟
این کار آغاز شد و تعداد بسیار زیادی از ناشران معتبر، هنرمندان و نویسندگان و مترجمان حتی نهادهای دولتی آمدند و شروع به کمک کردند. بیش از 500 عنوان کتاب به دست ما رسید و کار آغاز شد. کمی پیش از اعلام رسمی ما عدهای کتابها را خریداری کردند و بعد در یکم اردیبهشت ماه بهصورت رسمی اعلام کردیم. به هر حال پروژه موفقی بوده است.
از چه طریقی افراد را شناسایی میکنید تا همه هنرمندانی که نیاز به کمک و هدیه دارند مشکلاتشان مرتفع شود؟
بخش اعظم شناسایی هنرمندان بهصورت خوداظهاری است. از 15 اردیبهشت ماه فرم خود اظهاری در سایت قرار میگیرد و افرادی که نیاز دارند باید خودشان اعلام کنند. چون تعداد اعضای انجمن بسیار زیاد است و شناسایی افراد از طریق آشنایی بسیار سخت است و ممکن است حقوق برخی افراد تضییع شود و ما میتوانیم به اهدافمان برسیم. گرچه در چنین مواردی حتی امکان خطا هم هست اما تلاش میکنیم کمتر خطا شود. طریق دیگر شناسایی از طریق معرفی و شناختی است که افراد دارند که از طریق هیأت مدیره انتخاب خواهند شد و کمکها بهصورت هدیه و وام قرضالحسنه و شکلهای دیگر به دست آنها خواهد رسید.
ژانرنویسی در ادبیات داستانی به بهانه انتشار«امارت شر» مجتبا هوشیار محبوب
جسارت خلق جغرافیایی جدید
محمد مفتاحی
منتقد ادبی
ژانرنویسی در ادبیات داستانی، کاری سهل و ممتنع است. از طرفی، به نویسنده جهت میدهد و او را ثبت میکند، خوانندگان ثابت و همیشگی را به سویش میکشاند و خیالش را از بابت جذب مخاطب آسوده میکند و از طرفی رؤیای دغدغهنویسی را بر باد میدهد. از بهترین نمونههای پرطرفدار ژانرنویسی «آگاتا کریستی» را میتوان نام برد. پرمخاطبترین نویسنده جهان است و کتابهایش پرفروشترین کتابهای تاریخ نوشتن. در ایران مهمترین نمونه موفق ژانرنویسی پلیسی و حادثهای به اسماعیل فصیح برمیگردد. او رمانهایی برگرفته از فرهنگ و آداب و رسوم ایرانی مینوشت که شخصیت اصلی آن «جلال آریان» در همه رمانها حضور داشت و هر بار او یا یکی از اعضای خانوادهاش داستان را روایت میکردند. فصیح در ایران چند دهه مخاطب داشت. او به ژانری که انتخاب کردهبود معتقد ماند. نویسندگان با این رویکرد به دو گروه تقسیم میشوند: آنها که ژانر انتخابیشان دغدغه و دلمشغولی شخصیشان است و آنها که تنها بهدلیل یافتن مخاطب و خدمت به رونق بازار کتاب و جبران خلأهای موجود در زمینه ژانرنویسی به نوشتن در این وادی میپردازند. گروه دوم خود به سه شاخه تقسیم میشوند: اول آنانکه وارد وادی ژانرنویسی میشوند و جاذبه شهرت و مخاطبیابی سبب میشود عطای دغدغهنویسی را به لقایش ببخشند. دوم آنها که در یک زمان هر دو مسیر را پیش میگیرند و ضمن حفظ جاذبههای ژانرنویسی، دغدغههایشان را در متفاوتنویسی و انتلکتوالیته بیان میکنند و دسته سوم که پساز مدتی پرداختن به ژانرنویسی، مسیرشان را به سوی متفاوتنویسی برمیگردانند.
مجتبا هوشیارمحبوب نویسندگی را با چاپ رمان آغاز کرد. «آقای مازنی و دلتنگیهای پدرش» که در نشر روزگار منتشر شد نخستین رمان منتشر شده اوست. متفاوتگویی، جانمایه کار او بود و همان کتاب نامزد دریافت جایزه واو و در آنجا تحسین شد. هوشیار پساز آن، رمانهای «آنها با شاعری که خیلی دوستش داشتند بد تا کردند» (نشر چشمه) و «روزهای آبی شب مکافات» (انتشارات آرادمان) را منتشر کرد. هر کدام از این دو رمان هم ویژگیهای درخشانی داشتند؛ اصالت و شایستگی لازم را داشتند و مسیر نویسنده را در کارنامهکاریاش حفظ کردند. بعد از این سه رمان، هوشیار محبوب رو به ژانر پلیسی آورده است. نمونههای موفق این ژانر در ادبیات امروز ما در حد هیچ است؛ شاید چون کمتر نویسندهای خطر نوشتن در این ژانر را به جان میخرد. نمونههای موفق خارجی و سریالها و فیلمهای متعدد و موفق هالیوودی و غیر آن سبب شده است که سلیقه مخاطبان ارتقا پیدا کند و حاضر نباشند که هر رمان ماجرایی و پلیسی و جنایی را با هر کیفیتی بخوانند.
رمان «امارت شر» جغرافیای خاص خود را دارد. نویسنده به دقت فضاهای مختلف یک کشور خیالی را ترسیم کرده و خواننده را به درک آن فضاها دعوت میکند. هر چند معتقدم که اگر جنبههای سمبولیک این فضاهای ذهنی بیشتر و پررنگتر بود، اثر او پراتیکتر میشد؛ اما جسارت خلق فضایی تجربه نشده را هم نباید دست کم گرفت. زبان یکدست و نثر روان هوشیار، رمان را خوشخوان کرده است. هرچند میدانم که مجتبا هوشیار محبوب ادامه این رمان را در مجلدی جدید آماده انتشار میکند، برای من که او را خوب میشناسم مهم این نیست که این رمان چه اندازه در جذب مخاطب و برانگیختن تحسین مخاطبان و اهل فن موفق باشد؛ مهم گام بعدی او و استراتژیاش در ترسیم ادامه راه نویسندگیست. شاید حرفه نویسندگی بههمین دلیل جذاب است، که نه ما و نه خود نویسنده از آینده کاری او با خبر نیستیم. تأثیرپذیری ناخواسته او از برآیند شرایط اجتماعی، او را هر روز به خود واقعیاش نزدیک؛ یا از آن دور میکند. اینک آنچه در دست است «امارت شر» مجتبا هوشیار محبوب است. بخوانیم و لذت ببریم.
فیلم سینمایی «زمستان بود» به کارگردانی وحید پرشاد و تهیهکنندگی بهمن کامیار پس از بحران کرونا در تهران کلید خواهد خورد. «زمستان بود» فیلمی پربازیگر است و تاکنون در آن حضور بازیگرانی چون الهام کردا، نازنین بیاتی، محمدرضا غفاری و (با حضور افتخاری) شاهرخ فروتنیان قطعی شده است.
آلبوم موسیقایی «نجوای جان» که نمونههایی از بهترین آثار استاد سید احمد مراتب با موضوع نیایش خداوند و ستایش اهل بیت(ع)، متناسب با حال و هوای ماه مبارک رمضان است منتشر شد. این آلبوم در هفت بخش مختلف از میان آوازهای خوانده شده استاد احمد مراتب در سالهای گذشته گلچین و منتشر شده است.
پس از موفقیت بزرگ «جوکر»، تاد فیلیپس کارگردان این فیلم در حال مذاکره برای ساخت دنباله این فیلم با حضور احتمالی واکین فینیکس است؛ نقشی که جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد را برای فینیکس پس از چند سال به ارمغان آورد.
برایان هوگ بازیگر ایرلندی سینما که با نام هنری بیجی هوگ شناخته میشد، در ۶۵ سالگی پس از یک دوره کوتاه بیماری درگذشت. برایان هوگ در چند اپیزود از سریال «بازی تاج و تخت» نقش آدام ماربربند را بازی کرده بود.
صفحه اینستاگرام شبکه العالم با وجود دارا بودن نشان تأیید و اصالت اکانتها (تیک آبی وری فای) همزمان با ماجرای قرار دادن حزبالله در لیست تروریستها، بسته شد.
فیلمبرداری فیلم مستند «A_B_C_D» بهکارگردانی محسن خانجهانی، با محوریت کرونا و حواشی اجتماعی آن در تهران ادامه دارد. این مستند برخلاف آنچه تصور میشود در هیچ بیمارستانی تصویربرداری نشده است و فقط به حواشی اجتماعی شیوع ویروس کرونا در جامعه و تأثیراتی که بر زندگی افراد میگذارد، پرداخته است.
اما استون بازیگر برنده اسکار از جمله بازیگرانی است که به اختلال سلامت روانی در دوران کرونایی واکنش نشان داده است و راهکار پیشنهادیاش نوشتن برای مقابله با این مشکل است. جونا هیل، مارگو رابی، اندرو گارفیلد، اکتیویا اسپنسر، میستی کوپلند، کوین لاو، جمیلا جمیل، لینا دانم، مارک رانسون، جیم گفیگان، زویی دویچ، کیث پاورز، جولیا مایکلز، موبی، میسی فرنکلین، نیکول شرزینگر، سارا میشل گلار، لیندزی استرلینگ، اما چمبرلین و خیلی چهرههای دیگر مشارکت خود در این ابتکار را تأیید کردهاند.
جایزه بهترین مستند کوتاه جشنواره جهانی فیلم سیدنی به فیلم «درد از آن من است» ساخته فرشید اخلاقی محصول استرالیا اهدا شد. این فیلم یک سکانسپلان است که به روایت زندگی زنی میپردازد که مدت زیادی به قرصهای تسکین درد اعتیاد داشته است.
فیلم کوتاه «بهار میآید» به کارگردانی سعید بهمن در جشنواره بینالمللی آنلاین Covid ۱۹ Film Festival، جزو ۲۲ فیلم برتر قرار گرفت. همچنین بخشهایی از این فیلم در برنامه «داستانهای انسانیت» Stories of Humanity در کانال مدیا وان کانادا به نمایش درآمد. «بهار میآید» فردی کلافه از شرایط پاندمی و قرنطینه را به تصویر میکشد که با درختی که به تازگی شکوفه داده رو به رو میشود.
نمایش «خانم آنلاین» به نویسندگی و کارگردانی آریان رضایی و با بازی نسیم ادبی، به شیوه آنلاین و تعاملی در سایت تیوال اجرا میشود. قصه «خانم آنلاین» درباره زنی است که در ایام قرنطینه بهصورت آنلاین به مردم آموزش آشپزی میدهد. این نمایش روزهای پنجشنبه و جمعه ـ ۱۸ و ۱۹ اردیبهشت ـ ساعت ۱۰ شب بهصورت زنده اجرا خواهد شد.
سالار عقیلی شامگاه جمعه ۱۲ اردیبهشتماه به اتفاق حریر شریعتزاده در صفحه اینستاگرامش کنسرت آنلاین برگزار کرد و بیش از ۳۵۰۰ نفر به دیدن آن نشستند.
۱۲۵ هزار نفر «طلا» را دیدند
آماری که دیروز منتشر شد نشان میدهد از اکران اینترنتی فیلم «طلا» استقبال شده است.
بهگزارش روابط عمومی فیلیمو و با بررسی آمار تجمیعی فروش بلیتهای فیلم «طلا» در دو سرویس ویاودی فیلیمو و نماوا، در دو روز ابتدایی اکران اینترنتی این فیلم ۵۰ هزار بلیت فروش رفته است.
«طلا» بهکارگردانی پرویز شهبازی از چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت به اکران در سینمای آنلاین رسید و طبق معیارهای سنجش تعداد تماشاگر در شبکه نمایش خانگی یعنی در نظر گرفتن حداقل 5/2 تماشاگر به ازای یک بلیت، دسترسی ۸ ساعته به محتوا و امکان تماشای خانوادگی، مجموع تعداد تماشاگران فیلم طلا در دو سرویس ویاودی فیلیمو و نماوا تعداد کسانی که این فیلم را تماشا کردهاند حداقل ۱۲۵ هزار نفر در ۴۸ ساعت ابتدایی برآورد شده است.
پیشبینی میشود با روند صعودی افزایش تماشا در دو روز ابتدایی «طلا» و حضور بازیگرانی چون نگار جواهریان، هومن سیدی، طناز طباطبایی، هدی زینالعابدین، احترام برومند و مهرداد صدیقیان در روزهای آینده نیز ادامه داشته باشد. «طلا» پس از «خروج» ابراهیم حاتمی کیا دومین فیلم سینمایی است که اینترنتی اکران شده است.
جزئیات حمایت از سینماییها در برابر کرونا
از پرداخت مستقیم تا بستههای حمایتی
صنعت سینما هم از کرونا متضرر شده است. از سینماها که مدتی است تعطیل هستند تا پروژههای سینمایی که متوقف شدهاند اما رئیس سازمان سینمایی وعده داده است که از قشرهای آسیبپذیر سینما از طریق پرداخت مستقیم حمایت میشود. حسین انتظامی اعلام کرد که جبران ضرر و زیان صنعت سینما در پی شیوع ویروس کرونا یکی از اولویتهای اصلی وزارت فرهنگ است و گفت: «در جلسات متعدد بررسی آسیبهای کرونا مقرر شده است تا از قشرهای آسیبپذیر سینما از طریق پرداخت مستقیم و همچنین فعالیتهایی که بر اثر کرونا دچار آسیب و تعطیلی شدهاند، حمایت شود. سازمان سینمایی با حداکثر توان خود در این موضوع اهتمام داشته و با کمک فعالان صنفی به ترمیم آسیبهای وارده خواهیم پرداخت.»
تصویب بستههای حمایتی یکی از مسیرهای کمک به صنعت سینماست که در کارگروه بررسی آسیبهای کرونا بررسی و تصویب شده است. انتظامی با اشاره به توقف صدور پروانه ساخت آثار سینمایی و برگزاری کارگروه بررسی آسیبهای کرونا در سینما گفت: «تا کنون در۶ جلسه برگزار شده این کارگروه، پیشنهادات و بستههای حمایتی مختلف مطرح و مورد تصویب قرار گرفته است. از جمله این بستههای حمایتی میتوان به تعویق پرداخت اقساط اعضای خانه سینما بهمدت سه ماه و پرداخت وام قرضالحسنه به سینماهای بخش خصوصی به ازای هر پرده ۱۰ میلیون تومان (به شرط عدم اخراج کارکنان) اشاره کرد.»
بهگفته رئیس سازمان سینمایی پرداخت هزینه سهم کارفرمای بیمه تأمین اجتماعی کارکنان آموزشگاهها، لابراتورها، شرکتهای پخش و سینماها از طریق اعتبارات حمایتی سازمان سینمایی از اسفند ماه تا زمان بازگشایی سالنهای سینما و حمایت از فیلمهای سینمایی اکراننشده درصورت عرضه در شبکه نمایش خانگی است که معادل ۲۰ درصد مبلغ قرارداد علاوه بر قراردادی که با آن سامانهها دارند، از دیگر موارد حمایتی از سوی این سازمان در این روزهاست. مدتی پیش سازمان سینمایی اعلام کرد فعالان سینما که در اثر کرونا دچار آسیب شدهاند اطلاعاتشان را در سامانه حمایت ثبت کنند تا برای جبران خسارتهای آنها اقداماتی انجام شود. تاکنون به گفته حسین انتظامی ۳۶۴۵ نفر در این سامانه ثبتنام کردهاند. او درباره چگونگی حمایت از این افراد میگوید: «بررسیها با اولویت افراد ضعیفتر و آسیب دیده بیشتر ناشی از بیکاری کرونا و بر اساس اطلاعات دریافتی، فرمولها و اولویتها خواهد بود و در نهایت با مطابقت اطلاعات خانه سینما و صندوق اعتباری هنر، بستههای مختلف حمایتی برای گروههای مختلف تعریف خواهد شد.»
سینماداران این روزها بسیار نگران نحوه ادامه فعالیتشان هستند و هر روز خبرهایی درباره زمان بازگشایی سینماها و شرایط این بازگشایی اعلام میشود. این در حالی است که تعطیلی دو ماهه خسارتهای زیادی برای سینماها و سینماداران همراه داشته است. با وجود خبرهایی که درباره زمان بازگشایی منتشر میشود انتظامی همه چیز را منوط به ستاد ملی مبارزه با کرونا میداند و میگوید: «ضوابط بازگشایی سالنهای سینما در ۱۵ بند برای ارائه به ستاد ملی مبارزه با کرونا آماده و تدوین شده است و پس از کسب تکلیف نهایی از این ستاد بر اساس قوانین بهداشتی ابلاغ شده نسبت به بازگشایی سالنهای سینما اقدام میشود.»
نامهای تازه در پویش مشاهنر
پویش مشاهنر از همان روزهای ابتدای شیوع بیماری کرونا و خانه نشینی بسیاری از مردم توسط هنرمندان کلید خورد. هنرمندان در این پویش آمادگی و همراهی خود را برای تولید آثار هنری برای مردم در دوران کرونایی اعلام کردند و در این مدت شاهد کنسرتها و نمایشها و نمایشگاههایی در قالب این پویش بودیم.
در حالی که پیش از این نامهایی چون علی نصیریان، عبدالوهاب شهیدی، محمدعلی کشاورز، ایرج راد، کامبیز روشنروان، پرویز پرستویی، بهزاد فراهانی، محمد سریر، رضا بابک، فاطمه معتمدآریا، پرویز پورحسینی، مجید مظفری، راضیه برومند، گلاب آدینه، پری ملکی، کیوان ساکت و عبدالجبار کاکایی در این پویش حضور داشتند دیروز اعلام شد تعداد دیگری از هنرمندان به پویش مشاهنر پیوستند و با دعوت از مردم برای ماندن در قرنطینه خانگی اعلام کردند برای آنها آثار هنری تولید میکنند.
سالار عقیلی، حریر شریعتزاده، عباس غفاری، عباس تجویدی، بردیا صدر نوری، حمید متبسم، جهانگیر الماسی، احمد پوری، منصور ضابطیان، رؤیا میرعلمی، حسین کیانی، بهنوش بختیاری، علیرضا امینی، امیر دلاوری، ابوالحسن مختاباد، مهدیه محمدخانی، محسن خانجانی، آلبرت کوچویی، سعید ابوطالب و گروه مجموعه شام ایرانی، حبیب احمدزاده، فاضل ترکمن، اردشیر رستمی، مهدی عزیزی و گروه رسانهای موسیقی ما، علیاصغر سیدآبادی، سعید بیابانکی، از جمله چهرههایی هستند که برای فعالیت در پویش مشاهنر اعلام آمادگی کردهاند.