ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
معاون مطبوعاتی و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتوگو با «ایران»:
رسانهها درمواجهه با بحران بیماری کرونا بهجای تبلیغات شفافسازی کردند
مریم جهان پناه
خبرنگار
امروز رسانهها در هدایت و جهتدهی افکار عمومی بویژه در شرایط بحران نقش مؤثر و تعیینکنندهای دارند و میتوانند با ظرفیت و نفوذشان بر مخاطب ابعاد و مراحل مختلفی از بحران را به تصویر بکشند حالا فرقی نمیکند موضوع سیل باشد یا بیماری کرونا، آنطور که محمد خدادی معاون مطبوعاتی و اطلاعرسانی وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی میگوید: «رسانههای ما در نوع مواجهه با بحران روز به روز شرایط بهتری پیدا کردند» حتی او از رسانهها بهعنوان سربازان گمنام عرصه اطلاعرسانی یاد میکند که بینام در سختترین شرایط بیشترین کار را میکنند. با او درباره نقش رسانهها در دوران بیماری کرونا گفتوگوکردیم که میخوانید:
یکی از شاخصهای مهم دربحرانها، اطلاعرسانی بموقع و دقیق رسانهها درآگاهسازی مردم است آیا رسانههای ما به تعداد کافی خبرنگاران متخصص و آموزش دیده در حوزه بحران دارند؟
ببینید ما تاکنون برای خبرنگاران به دفعات ودر لایههای مختلف کلاسهای آموزشی برگزار کردهایم. ولی به نظرم اصلاً ما مشکل آموزش نداریم بلکه مشکل بیشتر در بحث مهارت و مأموریت رسانه است مثلاً اینگونه نیست که هر کس که آموزش میبیند مهارت هم دارد؛ نه. آموزش لازم وجود دارد ولی کافی نیست، چرا؟چون اساساً دنیای آموزش و اجرا دو دنیای جدا از هم هستند و این مهم کاملاً احساس میشود. در حال حاضر 28 هزار نفر خودشان را خبرنگار میدانند پس مشکل ما در کلاس و دوره و آموزش و... نیست بلکه مشکل ما در بحث مهارت است. از طرفی بحران مهارت فقط محدود به رسانه نیست در نسبت بین دانش و صنعت هم مشکل داریم. در یک سال گذشته موضوع مهارت را بهعنوان یک دغدغه مطرح کردیم. بهنظر میرسد مدرک نمیتواند به تنهایی در بهکارگیری فرد دررسانه کافی باشد بههمین علت موقع استخدام نباید مدرک ملاک باشد بلکه برگزاری آزمون مهارتی، دوره کارآموزی و.... لازم است حالا فرقی هم نمیکند چه برای افرادی که دانشگاه نرفتند و کار روزنامه نگاری کردند و چه افرادی که دانشگاه رفتند اما کار روزنامه نگاری بلد نیستند. مهم این است که در فضای رسانهای بحث کارآموزی، مهارت آموزی و کارگاه آموزشی را بگنجانیم تا به یک دغدغه اصلی تبدیل شود. از طرفی رسانه باید وارد فضای عرضه و تقاضا شود تا اقتصاد رسانه پا بگیرد. الان یکی از مشکلات رسانه این است که رسانه بهصورت نذری اداره میشود یعنی یکی پول میدهد و یکی هم نیت میکند در حالی که باید در آمد اصلی یک رسانه از محل فروش آن تأمین شود نه ازمحل آگهی.باید پول رسانه از چرخه عرضه و تقاضا تأمین شود. البته این موضوع را نمیشود بهصورت مطلق مطرح کرد این موضوع بهصورت نسبی است ولی عموماً اینطور است. اصلاً ببینید چقدر از مطالب روزنامه که تولید میشود متناسب با تقاضا است و چقدر رسانهها تقاضا شناسی و موضوع شناسی انجام میدهند؟
بحران بعدی به بحث مأموریت رسانهها و همچنین به فاصله بین کارکرد پوششی رسانه و سوژهای رسانه برمیگردد. الان کارکرد پوششی بیشتر از سوژهای شده است. بهنظرم نباید خبرنگار دیدگاه تولید کند بلکه کار او باید تولید اطلاعات یا خبر باشد البته دراینجا نحوه تولید محتوا در بحران میشود انتخاب رسانه.
درماجرای کرونا هم رسانهها بهدلیل احساس مسئولیت ومهارت کسب شده در بحرانهای یکسال اخیر درمیدان آمدند و نقش مؤثر وموفقی هم داشتند؛ کارکرد رسانهها نمره منفی نمیگیرد بلکه نمره آنها مثبت است چون باعث ایجاد اجماع شد.
معاونت مطبوعاتی بهعنوان متولی امر و با توجه به اینکه دغدغهها و مشکلات را میشناسد برای عبور و گذر از این مرحله وهمچنین مدیریت آن چه کرده است؟
بهنظرم ما در این موضوع به موفقیت نسبی دست پیدا کردیم بهدلیل اینکه سازمان رسانهای ما جایگاه خودش را در این زمینه پیدا کرده و از طرفی هم معاونت مطبوعاتی توانسته بخش اطلاعرسانی خود را فعال کند.در جریان بیماری کرونا هم بلافاصله یک کمیته اطلاعرسانی ستادملی مقابله با کرونا به ریاست وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شد و با استقرار دبیر خانه این کمیته در معاونت مطبوعاتی هماهنگی، سیاست گذاری تقسیم کار و هم افزایی رسانه ها در سطح ملی و بینالمللی انجام گرفت . همچنین در اولین اقدام پیش دستانه زمانی که دانشجویان از چین به ایران منتقل شدند جلسه تبیینی موضوع کرونا درمعاونت مطبوعاتی با حضور مسئولان وزارت ارشاد و مدیران رسانههای اصلی کشور تشکیل و کار رسانهای از همان زمان آغاز شد. دفتر مطالعات و برنامهریزی معاونت مطبوعاتی بلافاصله یک دوره آموزشی شناخت کرونا برای رسانهها برگزار کرد.
همچنین سازماندهی کارکرد رسانه با تشکیل سه کارگروه متشکل از ستاد خبری مقابله با کرونا، دو کمیته اقدام خبری مقابله با کرونا و کمیته محتوای خبری مقابله با کرونا با ترکیب سردبیران رسانهها و نمایندگان معاونت سیاسی – سیما و رادیو سازمان صداوسیما و نمایندگان دستگاهها تشکیل گردید.علاوه برآن کارگروه تولید محتوا ونظارت بر فضای مجازی هم شروع به کار کرد و به این ترتیب سازمان رصد – تحلیل نیازهای مخاطب - تولید محتوا – نشر مقابله با شایعات و.... شکل گرفت علاوه برآن ظرفیت شورای اطلاعرسانی استانها به میدان آمد و شروع به کار کرد. این یعنی دوماه تلاش شبانهروزی هزاران نفر در سراسر کشور در رسانههای مختلف- فضای مجازی – مکتوب – برخط – شبکههای تلویزیونی و رادیویی و.... با تقسیم کار و هماهنگی و همافزایی در بعد ملی واستانی... یعنی ما بستر هدایت رسانه و دسترسی اطلاعات رسانه را فراهم کردیم. نکته مهمی که در موضوع کرونا باید به آن اشاره کرد این است که کار اطلاعرسانی آن را آقای رئیس جمهوری و دولت به رسانهها سپردند و خود رسانهها آن را اداره کردند. همین اطلاعرسانی رسانهها باعث شد که مردم در خانه ماندند و بیرون نیامدند آنهم نه با زورو رفتار پلیسی بلکه با دادن اطلاعات بموقع و دقیق و باور پذیر که اگر نیایند هم به خود کمک میکنند هم به دیگران واین یک وظیفه ملی است. جادههای کشور نه با تقابل و تهدید بلکه با اطلاعرسانی بسته شد و...چرا؟ چون کارکرد اطلاعرسانی فضای اطلاعات در بستر تبیین و برای اقناع و باورپذیری مردم بود.مردم ما باور کردند که برای مقابله با کرونا باید در خانه بمانند الان هم وضعیت ما نسبت به روزهای اول شیوع بیماری کرونا بهتر شده است.حتی کار کرد رسانهای ما درفضای اخبار فیک (خبرهای جعلی) هم کمتر شده است.
یعنی معتقدید رسانهها در موضوع بیماری کرونا توانستند در اطلاعرسانی و آگاهسازی مردم درست عمل کنند؟
بهطور قطع در بحث کرونا مهمترین عامل پیشگیری، اطلاعاتی بود که از طریق رسانهها به مردم داده شد.کرونا سه ویژگی داشت؛ غافلگیری آن، ناشناخته بودن آن و سوم در برگیری آن که برای هر کدام دستوراتی تدوین شد که با آگاه کردن بموقع مردم نتیجه داد.نقش رسانهها و اثراطلاعات نزدیکترین عنصر به هر فرد درمقابله با کرونا بود بعد میرسیدیم به دارو، درمان و مواد شوینده چون رسانه بهعنوان پلی بود که در بین همه پزشکان – متخصصان – متولیان و... قرار گرفت و اثرگذار بود شاهد آن هم همین وضعیت که امروز درکشور مشاهده میکنید یعنی همدلی، همکاری و همافزایی بین همه مردم و دستگاهها و پزشکان و.....
اما با این حال ما در موضوع کرونا شاهد اخبار ضد ونقیضی هم بودیم که باعث سردرگمی و نگرانی مردم میشد؟
باید پذیرفت که اخبار فیک (خبرهای جعلی) بخشی از محیط رسانهای است. زمانیکه انحصار اطلاعات بود ما کمتر شاهد اخبار فیک بودیم چون منبع یکی بود و اطلاعات هم مشخص بود ولی طبیعی است که وقتی دامنه منابع گسترش مییابد و فضای تکثیر وجود دارد و یا با استفاده از موبایل میتوان بدون واسطه به اطلاعات دسترسی پیدا کرد فرصت برای تولید اخبار فیک به وجود میآید. امروز متأسفانه مردم دنیا بهدلیل نوظهور بودن شبکههای اجتماعی نسبت به جریان اطلاعات وصحت و سقم آنها شناخت و مهارت کافی ندارند که بتوانند برای ورود به اطلاعات از منبع آن جستوجو کنند. بنایراین ما باید دانش این امر را به مرور زمان ارتقا دهیم تا مردم آگاه شوند و مهارت استفاده از اطلاعات را پیدا کنند. نکتهای که وجود دارد این است که مهمترین عامل ایجاد اخبار دروغ بهعنوان بحران رسانه بازنشر اخباری است که اصلاً معنی ندارد رسانهای خبر رسانه دیگر را باز نشر دهد - این به همه مردم سرایت کرده نتیجه آن این شده برای کاربر مهم این است که یک اطلاعاتی را برای دیگری بفرستد اینکه محتوایی درست یا غلط داشته باشد دیگر مهم نیست و این خطرناک است چون فکر میکند ویتامین فرستاده در حالی که در داخل آن سم بوده و منجر به مسمومیت شده است.
موفقیت یک رسانه برمیگردد به موضوع اعتمادسازی و شفافیت اطلاعات که گاهی خط قرمزها مانع انتشاراخبار دقیق میشود نظر شما چیست؟
من اعتقادی به سانسور ندارم چون دلیلش را همان مهارتی میدانم که اشاره شد. در واقع ما یک خود سانسوری داریم چون اساساً نمیخواهیم در مواجهه با موضوعات وقت بگذاریم آنهم بهخاطر نبودن عرضه و تقاضا لذا ریسک نمیکنیم خطر نمیکنیم و هزینه هم نمیخواهیم بپردازیم و بهتر آنکه سادهترین راه را انتخاب میکنیم و آن اینکه تولید محتوای بیخطر میکنیم که روز بگذرد. ما بهعنوان معاونت مطبوعاتی حق اینکه به مطلب یک رسانه قبل از انتشار نظارت کنیم نداریم ما فقط بعد انتشار میتوانیم نظارت کنیم. بهنظرم خبرنگار باید مطلب خود را بهگونهای تهیه کند که بتواند مدافع آن باشد چه دربرابر مدعی حقیقی یا حقوقی – چون نمیشود بگویی هر اتهامی که به هرکس میخواهی بزن و پاسخگو هم نباش – ولی این راه دارد همیشه هم بوده آن هم مهارت و دقت برای صحت محتوای مستند است ثانیاً انتخاب سوژه به جای کارکرد پوششی و پشت میز نشینی خبرنگاران است. ما موضوعات و بحرانهای مهمی مثل سیل و زلزله و.... داشتیم ولی چند خبرنگار راجع به موضوع سیل گزارش میدانی تهیه کردند و چرا از آنجا گزارش میدانی حداقلی تهیه شد؟ چرا؟ چون انگیزه چندانی برای عرضه و تقاضا نیست آنهم به خاطر همان اقتصاد و دور باطلی است که اشاره شد.
از طرفی اشکال ما این است که وارد فضای کمی شدیم و تصور میکنیم که اگر به جای یک سایت چند سایت یا چند روزنامه با تعداد صفحات زیاد داشته باشیم اثرگذارتر خواهد بود و به نوعی امتیاز محسوب میشود در حالی که اینگونه نیست قطعاً کلید رسانه در کیفیت است نه کمیت.
در حال حاضر جایگاه رسانهها را چگونه ارزیابی میکنید؟
خب وقتی امروز 13 هزار نفر مدعی داشتن رسانه هستند یا 400نفر ادعا میکنند روزنامه دارند باید نتیجه کار را پیشبینی کرد. درست است که اصل رسانه بخشی از حیات جامعه است ولی باید بهصورت حرفهای و تخصصی کار کرد.ما جایگاه و مختصات کمی خوب داریم اما در جایگاه حرفهای و تخصصی جایگاه متناسب با نیاز نداریم چون وارد دنیای کمی شدیم البته این تنها شامل رسانه نمیشود بلکه دانشگاه و شرکت و... هم زیاد داریم. ضعف ما جایی است که متأسفانه تصور میکنیم که تعدد در هر چیزی خوب است.
پس چرا مجوز داده میشود؟
ما مجوز نمیدهیم تنها رجیستر(ثبت) میکنیم.
بهعنوان متولی حوزه رسانه چه راهکاری برای این مسأله دارید؟
بهنظرم در قانون جدید مطبوعات باید فکری در این زمینه صورت بگیرد.معتقدم برای تقویت واثرگذاری متناسب با نیاز باید به واقعیت برسیم و نیاز شناسی کنیم.امروز تقریباً همه متوجه شدند که داشتن چند رسانه امتیاز محسوب نمیشود. اتفاقاً ما نباید انحصار ایجادکنیم چون خطرناک است وامکان دارد به یک کالابرای خرید و فروش تبدیل شود وبازار سیاه ایجاد شود. یکی از راهکارهای دیگر بحث یارانه است که از یک سال گذشته یارانه به افرادی تعلق میگیرد که نمره ضریب انتشار آن 80 باشد نه اینکه اسم آن فقط رسانه باشد. الان هم رتبهبندی روزنامهها شروع شده که در آن تعداد اخبار تولیدی و کیفیت ملاک کار قرار میگیرد.
در موضوع بیماری کرونا رسانه همانند سایر کسب و کارها دچار خسارتهایی شدند برای جبران ضرر و زیان آنها چه برنامهای دارید؟
ما در این زمینه رسانهها را در لیست 10شغل آسیب دیده قرار دادیم بعد استمهال مالیات و بیمه هم برای آنها صورت گرفت از طرفی با مشورت رسانهها برآورد خسارت تهیه و به ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کردیم علاوه بر آن یک نوبت یارانه مطبوعات هم به همه رسانهها واریز شد.
البته این اقدامات کافی نیست ولی تلاش حداکثری میکنیم تا حمایت نه بهصورت تبلیغی بلکه به شکل مدیریت منطقی صورت بگیرد تا در نهایت به دست اهل آن برسد و منجر به رشد رسانه شود.وظیفه و اولویت ما این است که بقای رسانه را با مهارت – عرضه و تقاضا و انتخاب مخاطب رسانه گره بزنیم چون در اینصورت است که بقای رسانه تضمین میشود.از نظر من رسانهها در ماجرای سیل و کرونا خود را از سه جهت اثبات کردند: اول اینکه نشان دادند در صحنه باتمام وجود هستند - غیرت دارند و تلاش سختکوشانه مرام آنهاست، دوم اینکه ثابت کردند کار خود را بلدند و سوم اینکه کارکرد تبلیغاتی نداشتند بلکه کارکرد اقناعی تبیینی و توان محتوا و فرآوردهسازی و عملیاتی داشتند. علاوه برآن مرجعیت رسانهای ایجاد کردند و مقابله با اخبار دروغ و جعلی صورت گرفت . رسانهها تلاش کردند اطلاعات تولید کنند و آرامش را به جامعه بازگردانند و علاوه برآن اجماع ملی در کشور پیرامون ستادملی مقابله با کرونا شکل گرفت.
بهطور کلی رسانههای ما در موضوع کرونا حرکت رو بهجلو داشتند. البته مطلق نمیتوان راجع به چیزی صحبت کرد. باید گفت که رسانههای ما در نوع مواجهه با بحران روز به روز شرایط بهتری پیدا کردهاند ولی موضوعاتی مثل: مهارت تولید اطلاعات و رفتن از سمت کارکرد پوششی به سوژه، استفاده از عنصر مشاهده و میدان، موضوع شناسی و مخاطب شناسی هنوز هم بهعنوان آسیبهای رسانه وجود دارد.دریک جمله رسانههای ما در موضوع بیماری کرونا قدرت خود را به رخ کشیدند که به نظرم ماندگار است . لازم است همین جا قدردان زحمات سربازان گمنام عرصه اطلاعرسانی که بینام در سختترین شرایط بیشترین کار را کردند باشیم.
واکنش به مصادره و مسدود شدن سایت های موسسه ایران
امریکا می خواهد صدای مردم ایران شنیده نشود
نظر شما بهعنوان معاون مطبوعاتی درباره مصادره کردن دامنه سایت رسمی روزنامه ایران توسط امریکا چیست؟چرا که این اقدام مغایر اعلامیه جهانی حقوق بشر و آزادی بیان است و به نوعی ایجاد محدودیت رسانههاست.
ماهیت دولت امریکا یکجانبهگرایی با هدف کسب سود بهدور از هر مؤلفه انسانی و حقوقی و حتی عرفی است که تبلور آن در رفتار ترامپ نمایان شده است مصادره کردن غذاو دارو و تحمیل سختی بر زنان و کودکان برای کسب منافع مادی شاید در گذشته نتیجه سیاستهای امریکا بود درخفا اما امروز عریان شده و رسماً اعلام میکند- ابایی هم ندارد که به عصر بربریت بازگشتهاند.
درماجرای کرونا اقدام هر انسانی که انسانیت را حتی درشعار قبول دارد اعلام حمایت از مردم است نه اعلام و اقدام به محاصره و فشار و تهدید و ایجاد اضطراب و رعب و وحشت علیه مردم. امریکاییها این کار را درمورد مردم ایران کردند و مانع از دسترسی مبتلایان به کرونا به دستگاه اکسیژن و دارو و... شدند اگر چه ما درایران مشکل مردم را با همت مردم و دولت به بهترین شکل و بالاترین استاندارد حل کردیم چون عزت ما از خداست و همت ما هم ریشه دردین و فرهنگ ملی ما دارد. محدود کردن روزنامه ایران که صدای مردم ایران است در همین راستا شکل گرفته واقدام دولت امریکا همانند سیاستهای این کشور خلاف هرگونه حقوق انسانی واخلاقی است که نگذاریم صدای مردم ایران شنیده شود و صداها را با ایجاد محدودیت و ممانعت باید خفه کرد اگرچه محکوم به شکست بوده و خواهد بود.
نتیجه رفتارامریکاییها هم اثبات نیات واقعی آنهاست و البته نه تنها نتیجه نداشته و نخواهد داشت بلکه باعث مقاومت – استقلال و فراهم کردن زندگی بدون امریکا درجهان شده وخواهد شد.
وزیر آموزش و پرورش:
سیاست ما کاهش دغدغه معلمان است
وزیر آموزش و پرورش گفت: سیاست ما کاستن از دغدغههای همکاران فرهنگی است تا فرهنگیان بتوانند بر هدف اصلی خود یعنی تعلیم وتربیت متمرکز شوند.
بهگزارش روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، محسن حاجی میرزایی در دیدار صمیمی با جمعی از معلمان کشور که بهصورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، با گرامی شمردن هفته بزرگداشت مقام معلم و تشکر از زحمات و تلاشهای معلمان، اظهار کرد: سیاست ما کاستن دغدغههای همکاران فرهنگی است. در این زمینه گامهایی برداشتیم و توانستیم در ترمیم حقوق فرهنگیان، ارائه تسهیلات و مسکن فرهنگیان فعالیتهایی داشته باشیم و این موضوع را همچنان پیگیری میکنیم.
وی با بیان اینکه بستر شبکه آموزش تعاملی نیست و ما نیازمند بستری تعاملی بودیم تا ارتباط بین دانشآموزان و معلمان برقرار شود اظهار کرد: باید دانشآموزان میتوانستند سؤالات خود را از معلمان بپرسند یا معلمان تکالیفی مناسب با درسهای داده شده به دانشآموزان میدادند و تکالیف انجام شده را بررسی میکردند که آموزشهای تلویزیونی چنین قابلیتی را نداشت.
حاجی میرزایی گفت: برای سایر دانشآموزان که دسترسی به شبکه شاد ندارند باید بر استفاده از روشهای دیگر از جمله راهبران آموزشی، ارائه بستههای آموزشی و آموزشهای تلویزیونی و سایر روشها تأکید شود و این اتفاق در استانها و مناطق افتاده است و ما شاهد هستیم که راهبران آموزشی در مناطق روستایی و عشایری با رعایت فاصله اجتماعی در این مناطق کلاسهای درس را تشکیل دادهاند. حاجی میرزایی با تاکید بر لزوم اجرایی کردن سند تحول بهدلیل تأکید بر اهداف بالا اظهار کرد: برای اجرا کردن سند تحول باید جامعه را آگاه کنیم و برای این کار باید مفاهیمی را از سند تحول استخراج و در مورد آن با جامعه گفتوگو کنیم. بنابراین هر چقدر بتوانیم حوزه حساسیت و توجه جامعه را برانگیزانیم میتوانیم موفقتر عمل کنیم.
برنامه جبرانی برای دانشآموزان ابتدایی
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش ضمن ارائه توضیحاتی پیرامون نحوه ارزشیابی پایانی از دانشآموزان دوره ابتدایی گفت: برگزاری برنامههای جبرانی برای اطمینان از فراگیری کامل سه مهارت پایهای خواندن، نوشتن و حساب کردن در ابتدای سال تحصیلی آینده پیشبینی شده است.
رضوان حکیمزاده درباره نحوه ارزشیابیهای پایانی دوره ابتدایی اظهار کرد: برای دانشآموزان دوره ابتدایی طبق دستورالعمل تهیه شده و جلساتی که در شورای عالی آموزش و پرورش برگزار شد ارزشیابی کیفی - توصیفی و بر پایه ارزیابی معلم انجام خواهد شد.
وی افزود: در سالهای گذشته امتحان هماهنگ منطقهای در پایه ششم ابتدایی برگزار میشد که البته از قبل هم انتقادهایی بر آن وارد بود و در تجدیدنظرهای آییننامه ارزشیابی کیفی توصیفی پیشبینی کرده بودیم که آزمون هماهنگ منطقهای را حذف کنیم و امسال بهدلیل شرایط خاصی که پیش آمد این آزمون را نخواهیم داشت. خانوادهها از این جهت اصلاً نگرانی نداشته باشند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش با اشاره به اینکه پیشبینی شده با توجه به اهمیت مهارتهای پایه خواندن، نوشتن وحساب کردن بویژه در پایههای اول دبستان اگر لازم باشد برنامههای جبرانی در شروع سال تحصیلی آینده لحاظ شود، اظهار کرد: معلمان زحمت میکشند و ارزشیابی انجام میدهند که حتماً دانشآموزان این مهارتها را کسب کرده و به پایه بعدی بروند. اطمینان از یادگیری صحیح مهارتهای پایه در برنامه کار آموزش و پرورش خواهد بود.
گزارش «ایران» از اجرای پرو تکل جدید بهداشتی در سیستم حمل و نقل عمومی
ورود مسافران بدون ماسک به مترو ممنوع
از امروز هیچ شهروندی نمیتواند بدون ماسک وارد مترو شود. این یک هشدار جدی برای حدوداً ٥٠ درصد شهروندانی است که در این مدت پروتکلهای بهداشتی را جدی نگرفته و بدون دستکش و ماسک در خیابانها تردد کرده یا از حملونقل عمومی استفاده کردهاند. امروز البته درباره طرحهای ترافیکی که حدوداً یکماه است تعطیل شده و علت افزایش ٧٥ درصدی ترافیک در نقاط مرکزی پایتخت هم معرفی میشود، تصمیمگیری خواهد شد. ظاهراً قرار است با تغییر ساعات اجرای طرح بزودی شاهد از سر گرفتن طرحهای ترافیکی در محدوده مرکزی شهر باشیم. به گفته محمدعلیخانی، عضو شورای شهر در طرح جدید تدابیری اندیشیده شده که کارکنان ادارات قبل از ساعت ۸ در طرح حضور یابند و از ساعت ۲ تا ۴ بدون هزینه خارج شوند. با این توصیف استفاده از مترو که در روزهای اخیر بنا بهگفته علیرضا زالی، فرمانده عملیات ستاد مقابله با کرونای تهران به ٥٧٠ هزار نفر افزایش یافته، با آمار بالاتری مواجه خواهد شد. در روزهای اوج کرونا در تهران اگرچه حملونقل عمومی تعطیل نشد، اما تعداد مسافران بهطور روزانه به کمتر از ١٠٠ هزار نفر رسید که با اجرای مرحله اول بازگشاییها برای مشاغل کم خطر، این آمار به حدوداً ٣٠٠ هزار نفر افزایش یافت و حالا در مرحله دوم، درحالی که هنوز مرحله سوم بازگشاییها برای شروع بهکار مشاغل پر ریسک اجرا نشده، عدد به حدود ٦٠٠ هزار نفر رسیده است! نگرانیها البته زمانی اوج میگیرد که اجرای دوباره طرح ترافیک در نقاط ممنوعه، استفاده از خودروهای شخصی را کاهش داده و استفاده از حملونقل عمومی را بشدت افزایش دهد. در این صورت آیا باید منتظر افزایش تعداد مترو سواران به روزهای عادی، یعنی حدوداً یک میلیون و ٨٠٠ هزار نفر مسافر روزانه باشیم؟! البته آنطور که استاندار تهران گفته تا زمانی که مقدمات حفاظت فیزیکی در حملونقل عمومی افزایش نیابد، طرح ترافیک اجرایی نمیشود. انوشیروان محسنی بندپی درباره نرخ مصوب ماسک میگوید: «قطعاً قیمت ماسکها در ورودی مترو و ایستگاه اتوبوس 2 تا 5 هزار تومان خواهد بود و کسانی که قصد استفاده از حملونقل عمومی را دارند میتوانند با تهیه ماسکهای خانگی به این شیوه که از پارچه کتان یا نخی استفاده کنند و داخل آن دستمال کاغذی بگذارند از حملونقل عمومی بدون هیچ مشکلی استفاده کنند.»
اجرای طرح اجباری شدن ماسک در مترو یکی از راهکارهایی است که قرار است تضمینکننده سلامت شهروندان در این شرایط باشد، اما اگر شهروندی همکاری نکند و ماسک خود را در طول سفر برداشته و با تلفن همراه یا با دیگران شروع به صحبت کند، نمی توان امیدی به موفقیت این طرح داشت! فرنوش نوبخت، مدیرعامل شرکت بهرهبرداری مترو با بیان اینکه بههیچ وجه اجازه ورود افراد بدون ماسک به داخل مترو داده نمیشود به«ایران» میگوید: برای اینکه همه شهروندان بتوانند از ماسک استفاده کنند، در مرحله اول در ۲۵ ایستگاه پر مسافر که بیش از ۵۰۰ هزار نفر از شهروندان در آنها تردد میکنند، ماسک با قیمت مصوب عرضه میکنیم، این ایستگاهها شامل تهران (صادقیه)، کرج، گلشهر، امام خمینی(ره)، شهرری، پانزده خرداد، تئاتر شهر، میدان آزادی، بیمه، آزادگان، میدان محمدیه، شادمان، سعدی، فرهنگسرا، فردوسی، خیام، پایانه جنوب، جوانمرد قصاب، میدان انقلاب اسلامی، حسن آباد، شهدای هفتم تیر، شهید نواب صفوی، دروازه دولت، میدان شهدا و سبلان است که بتدریج بر تعدادشان افزوده میشود. شهروندانی که در این دو هفته از مترو استفاده کردهاند از خلوتی قطار شهری رضایت داشتهاند، بسیاری از آنها در نبود تاکسیها به اجبار به سراغ مترو رفتهاند و جالب اینکه با وجود برگشت دوباره دستفروشان اما اغلب مسافران صندلی برای نشستن داشتهاند، آنها میگویند که بیشتر مسافران از ماسک و دستکش استفاده میکنند. در این مدت تعداد مسافران تاکسیها ٨٠ درصد کاهش یافته است، در حوزه اتوبوسرانی نیز مردم تمایل چندانی به استفاده از اتوبوسها ندارند. آنطور که محمود ترفع، مدیرعامل اتوبوسرانی گفته است، ریزش مسافران اتوبوس موجب کاهش شدید درآمد آنها از محل خرید بلیت شده است.بنابراین سؤال اینجاست چرا با وجود مدهای مختلف حمل و نقل، مردم بیشتر از مترو استفاده میکنند؟! افزایش کرایههای تاکسی بویژه در مسیرهای طولانی و همینطور سرشکن کردن کرایه بین سه مسافر در تاکسیها علیرغم غیر قانونی بودن، البته در این بیرغبتی بیتأثیر نبوده است! از طرفی اتوبوسهای دربستی هم با کرایه مصوب و رعایت پروتکل فاصله اجتماعی توانستهاند مسافران اتوبوسهای شهری را بهسمت خود جذب کنند.
اخبـــار
غربالگری 23 میلیون نفر در مرحله دوم بسیج مقابله با کرونا
معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در مرحله دوم بسیج ملی مقابله با کرونا تاکنون 23 میلیون نفر دوباره غربالگری شدهاند. دکتر علیرضا رئیسی در نشست معاون اول رئیس جمهوری و معاونین و مدیران ارشد وزارت بهداشت افزود: در طرح بسیج ملی مقابله با کرونا، دو مرحله غربالگری را آغاز کردیم. در مرحله اول حدود ۷۱ میلیون نفر غربالگری شدند که بهعنوان نمونه حدود چهار میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از آنها افراد پرخطر و پنج میلیون و ۸۰۰ هزار نفر افراد بالای ۶۰ سال بودند. وی ادامه داد: در مرحله اول غربالگری، حدود یک میلیون نفر مشورت گرفته و خیلی از آنها به پزشک ارجاع داده شدند و یک هزار و ۲۰۰ مرکز ۱۶ ساعته برای کووید ۱۹ در کشور ایجاد کردیم. حدود ۷۸۰ هزار مورد ویزیت شدند که ۵۷۰ هزار نفر دارای مشکلات جدی نبودند، برای حدود ۲۲ هزار نفر مراقبت در منزل در حال انجام است و از ۷۱ میلیون نفری که غربالگری شدند، ۹ هزار نفر نیاز به خدمات بیمارستانی و بستری داشتند. رئیسی بیان کرد: با اجرای طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا، میزان بستری روزانه در بیمارستانها که حدود یک هزار مورد بود، حداقل به نصف کاهش یافته و روزانه حدود ۵۰۰ نفر بیمار کووید ۱۹ با شرایط عمومی مناسب پیدا میکنیم و بیماریابی بشدت تقویت شده است و این افراد در منزل ایزوله میشوند و افرادی که با آنها در ارتباط بودهاند شناسایی و آزمایش میکنیم.
هشدار معاون وزیر بهداشت در مورد بازگشت ویروس کرونا
معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: شرایط در کشور عادی نشده است و ممکن است دوباره شاهد بازگشت ویروس باشیم و این نیازمند هوشیاری همگانی است. بهگزارش فارس، ایرج حریرچی افزود: باید انسجامی که در مبارزه با ویروس بود حفظ شود و اینکه مردم فکر کنند شرایط عادی است یک خطر بزرگ است. او با بیان اینکه چند استراتژی برای مبارزه با این ویروس وجود دارد و همه اقدامات در این چند استراتژی نهفته است، گفت: استراتژی نخست رعایت فاصلهگذاری اجتماعی و رعایت بهداشت عمومی است. وی اظهار کرد: صنعت و اقتصاد باید فعال شوند ولی آنچه مهم است این است که مردم فاصلهگذاری اجتماعی و بهداشتی را رعایت کنند. معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: شناسایی افراد مبتلا در مراحل اولیه یکی دیگر از راههای مباررزه است که با غربالگری و تست بیشتر ممکن میشود.
۱۰۰۶ ابتلای جدید کرونا در کشور
سخنگوی وزارت بهداشت از شناسایی ۱۰۰۶ بیمار جدید کووید۱۹ در کشور خبر داد.بهگزارش ایسنا، دکتر کیانوش جهانپور گفت: از ظهر روز پنجشنبه تا ظهر روز جمعه و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۱۰۰۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد. وی گفت: مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۹۵ هزار و ۶۴۶ نفر رسید.بهگفته او، متأسفانه تا ظهر روز جمعه، ۶۳ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند. به این ترتیب مجموع جان باختگان این بیماری به ۶۰۹۱ نفر رسید.جهانپور افزود: خوشبختانه ۷۶هزار و ۳۱۸ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شدهاند.همچنین ۲۸۹۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. او ادامه داد: تاکنون ۴۷۵هزار و ۲۳ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.
تکذیب شایعه بازگشایی مدارس و دانشگاهها، مساجد و اماکن زیارتی
سخنگوی وزارت بهداشت اظهاراتی مبنی بر دستور رئیس جمهوری و موافقت وزیر آموزشوپرورش مبنی بر بازگشایی مدارس و دانشگاههای ۱۱ استان از اول هفته آینده را شایعه و کذب محض خواند وگفت: چنین دستوری بههیچ وجه از سوی رئیسجمهوری صادر نشده است و چنین مصوبهای از ستاد ملی مقابله با کرونا وجود خارجی ندارد. جهانپور افزود: موضوع تعطیلی مدارس و مراکز آموزش عالی در همه استانها تا پایان ماه مبارک رمضان بر قوت خود باقیست و در سایر موارد نیز حسب وضعیت و ارزیابی خطر در هر منطقه، فهرست مناطق با وضعیت سفید در جلسات آتی ستاد ملی مقابله با کرونا از سوی وزارت بهداشت اعلام میشود و در صورت تصویب ستاد، صرفاً در این مناطق آن هم مشروط به رعایت پروتکلهای ابلاغی احتمالاً شاهد بازگشایی برخی اماکن یا برگزاری محدود و مشروط برخی تجمعات از جمله نمازهای جمعه یا جماعت خواهیم بود.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
رسانهها درمواجهه با بحران بیماری کرونا بهجای تبلیغات شفافسازی کردند
-
سیاست ما کاهش دغدغه معلمان است
-
ورود مسافران بدون ماسک به مترو ممنوع
-
اخبـــار
اخبارایران آنلاین