ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
«ایران» از داستان فداکاری معلمان در مناطق دوردست گزارش میدهد
درس الفبای ایثار و مهربانی در روزهای کرونایی
هدی هاشمی
خبرنگار
قصه فداکاری معلمان پایانی ندارد؛ انگار کار معلمی با از خودگذشتگی و فداکاری گره خورده است و این قصه امروز و دیروز نیست. سالهای سال است که معلمان نشان دادهاند که معلمی فراتر از یک شغل است و کارشان فقط به یک کلاس درس ختم نمیشود. مگر میشود فداکاری محمدعلی محمدیان همان معلم مهابادی را فراموش کرد، معلمی که موی سرش را بهخاطر دانشآموز مبتلا به سرطان تراشید تا با او همدردی کند یا حمیدرضا گنگوزهی معلم خاشی که خودش زیر آوار جان داد اما جان دانشآموزانش را از مرگ نجات داد. اصلاً نمیتوان داستان ایثار خانم معلم کردستانی را از یاد برد، خانم معلمی که به دانشآموزان بیبضاعتش کمک می کرد و خودش را به آب و آتش میزد تا خرج تحصیل و درمان دانشآموزانش را تأمین کند یا آن آقای معلم بلوچستانی که هر روز صبح دانشآموزانش را از رودخانه خروشان عبور میداد تا همه کودکان روستا حق تحصیل داشته باشند. این فداکاریها هر از گاهی تیتر یک نشریات و فضای مجازی میشود و همه از مهربانی معلمان و بیمهری که به آنها میشود میگویند. در این روزها هم اگر چه کلاس درس و مدرسه تعطیل است اما دوباره ایثار معلمان سرخط خبرهای شبکههای اجتماعی شده است. در این دوران کرونایی عکسهایی در شبکههای مجازی دستبهدست میشود که نشان از عشق معلمان به دانشآموزانشان دارد. این گزارش روایت معلمانی است که در این روزهای آموزش مجازی فقر دانشآموزانشان را دیدند و برایشان گوشی هوشمند، تلویزیون و تبلت خریدند تا آنها از کلاس درس جا نمانند. معلمانی که میدانند، دانشآموزان در مناطق محروم و روستاهای دورافتاده نه اینترنت دارند و نه گوشی هوشمند، خودشان را به روستاها رساندند تا تکبهتک به دانشآموزانشان درس دهند؛ همانهایی که دل به کوه میزنند تا کودکان عشایر الفبا را کامل یاد بگیرند.
تحصیل حق همه کودکان است
نامش محسن رضایی است و در مناطق عشایری سردشت دزفول تدریس میکند. این آقای معلم 43 دانشآموز در پایه ابتدایی دارد. از همان روز اولی که آموزش مجازی شد آقای معلم میدانست که دانشآموزانش نه گوشی هوشمند دارند و نه اینترنت. برای همین تصمیم گرفت تا هر هفته به روستای محل خدمتش برود و یکبهیک به دانشآموزانش درس دهد تا هیچ کودکی از درس و مدرسه جا نماند. البته این رفتن هم برایش چندان آسان نبود. منطقهای که رضایی درس میدهد، صعب العبور است و فقط با نیسان وانت میتواند جادههای خاکی و پرپیچ و خم روستا را طی کند: «از خانه تا مدرسه 6 ساعت راه است، دو ساعت این مسیر جاده آسفالت است و 4 ساعت دیگرش هم خاکی. وقتی مدرسه باز بود ما 25 روز در منطقه بیتوته میکردیم و چند روزی هم به خانه میآمدیم اما حالا مجبورم هرهفته رفتوآمد کنم برای اینکه دانشآموزان اول ابتدایی الفبا را کامل یاد بگیرند.» قصه معلمان خوزستانی پر از بخشش و ایثار است. آنها نگران ترک تحصیل دانشآموزانشان هستند برای همین هرکاری میکنند تا این دانشآموزان از درس و مشق عقب نمانند. این حرفهای مژگان کرمینژاد است که این روزها تلاش میکند تا برای دانشآموزان دخترش که شاگرد ممتاز مدرسه هم هستند گوشی هوشمند بخرد. او معلم پایه متوسط اول و دوم دزفول است و 90 دانشآموز دارد. خودش میگوید بسیاری از دانشآموزانش شاگرد ممتازند اما حالا که آموزش مجازی شده برخی از دانشآموزان و خانوادههایشان گوشی هوشمند ندارند، بنابراین نمیتوانند درس و مشق را ادامه دهند. برای همین خانم معلم دست بهکار شد و از خیرین کمک گرفت و برای دو دانشآموز پشت کنکوریاش گوشی هوشمند خرید. او البته تنها نیست چندین معلم دیگر هم در خوزستان هستند که برای دانشآموزانشان تبلت و گوشی هوشمند خریدهاند. این معلم فقط یک دغدغه دارد و آن هم این است که آموزش حق همه کودکان است: «دغدغه اصلی من ترک تحصیل دختران است، خیلی از دختران تا پایه ششم درس میخوانند اما بسیاری از دختران مجبور میشوند ازدواج کنند و برخی دیگر هم کمک خرج خانواده میشوند و سر زمین پدرانشان کار میکنند. دلم میخواهد همین دخترانی که تا متوسطه اول و دوم آمدهاند دیپلم را بگیرند و وارد دانشگاه شوند. این خانم معلم اشک و گریه دانشآموزانش را دیده که نمیخواستند ازدواج کنند که دوست داشتند درس بخوانند: «دانشآموزان نخبهای داشتم که بهخاطر فقر مجبور به ازدواج شدند، تعدادی آمدند مدرسه و گریه کردند که خانم با پدرمان صحبت کنید تا ما ازدواج نکنیم. بارها التماس خانواده را کردیم که ما فرد خیری را پیدا میکنیم تا خرج تحصیل دختر را بدهد اما بهخاطر شرایط فرهنگی هیچ کدام موافقت نکردند.»
یک تلویزیون برای چند دانشآموز
کرونا که آمد مدرسهها تعطیل شد، خانم معلم اما دست از کار آموزش نکشید به تکتک دانشآموزانش سرکشی کرد چون میدانست که برخی از این خانوادهها حتی امکانات اولیه را برای زندگی ندارند؛ چه برسد به اینکه تبلت و گوشی هوشمند داشته باشند. رقیه سرقینی 27 سالی است که در پایه اول تا پنجم ابتدایی تدریس میکند. او با همه خانوادههای دانشآموزانش در ارتباط است، همان روزهایی که مدرسه تعطیل نبود به خانواده دانشآموزانش رسیدگی میکرد و کم و کاستی زندگیشان را با کمک خیرین رفع و رجوع میکرد. او برای خیلی از خانوادهها یخچال خریده، خانه مخروبه دانشآموزانش را در حاشیه شهر بازسازی کرده؛ وسایل بهداشتی بین دانشآموزان دخترش پخش کرده؛ کامپیوتر و بستههای غذایی بسیاری توزیع کرده؛ چرخ خیاطی خریده تا کمک خرج زن سرپرست خانوار باشد و حالا وقتی مدرسه تلویزیونی راه افتاد برای یک دانشآموزش تلویزیون خریده تا از درس و مشق عقب نماند: «اینجا خانوادهها آنقدر محروم هستند که امکانات و دسترسی به گوشی هوشمند ندارند، اگر هم داشته باشند یک گوشی دست پدر خانواده است صبح تا غروب سر کار میرود وعصر که میآید فرزندانش منتظرند تا نوبتی از گوشی پدر استفاده کنند. نمیتوانستم دست روی دست بگذارم برای همین برای یک دانشآموزم تلویزیون خریدم و چند دانشآموز دیگر هم با فاصلهگذاری اجتماعی به خانهام میآیند و هر کدام در هر پایهای که هستند درس را به تنهایی یاد میگیرند.»
معلمی که این روزها پرستاری میکند
داستان این خانم معلم کمی متفاوتتر از دیگر معلمان است. در منطقه خشک بیجار رشت خانم معلمی زندگی میکند که قصه این سالهای زندگیاش پر از امید و روحیه است. سمانه جعفری 37 ساله، مبتلا به بیماری سرطان است و آنطور که خودش میگوید؛ با سه نوع سرطان میجنگد. پشت تلفن هم با انرژی و امید حرف میزند: «سلامتی بزرگترین نعمت خداست و من بزودی سلامتیام را بهدست میآورم.» او 17 سالی است که معلم دانشآموزان ابتدایی است. آنقدر عاشق شغلش است که حتی بیماری سرطان هم موجب نشده که او دست از کلاس درس بکشد. خانم معلم سال 96 مبتلا به سرطان سینه میشود و در این سالها بیماریاش متاستاز میکند و کبد و استخوانش را هم درگیر میکند اما همه این دردها موجب نشده تا خانم معلم دانشآموزانش را فراموش کند. او همیشه بعد از تزریق شیمی درمانی به مدرسه میرفت و درس را آغاز میکرد. خودش میگوید: «نمیشود که استراحت کنم؛ چشم بچهها به معلمشان است.» این خانم معلم میتواند به خاطر بیماریاش 6 ماه مرخصی بگیرد حقوقش را بگیرد اما به پزشک و خانوادهاش گفته که بچهها را بدون معلم نمیگذارد. او در این روزهای کرونایی یک اتاق خانهاش را کلاس درس کرده، وایتبرد گذاشته و فیلمهای آموزشی را برای بچههایش ضبط میکند. او البته به خانه برخی دانشآموزانش هم میرود تا کلاس رفع اشکال برگزار کند. خانم معلم ما سه ترمی هم پرستاری خوانده و حالا که در شهرش خیلیها نیاز به تزریقات دارند او با لباس مخصوص پرستاری به خانه سالمندان و نیازمندان شهر میرود تا آنها به درمانگاه و بیمارستانهای آلوده مراجعه نکنند: «در منطقهای که هستم خیلی از سالمندان و بیماران به کمکم احتیاج دارند، متأسفانه بیمارستانها و درمانگاهها آلوده است.نمیتوانم در خانه دست روی دست بگذارم و بنشینم، لباس مخصوص را میپوشم و کار تزریقات را برای افراد نیازمند انجام میدهم.»
بـرش
معلمی که به دل کوه میزند
یارمحمد شمسایی یکی از معلمان زحمتکش ایلام در صعبالعبورترین نقطه این شهر درس میدهد.خودش میگوید: «ساکن شهرستان دره شهر ایلام هستم از آنجا تا منطقه ماژین یک ساعتی با ماشین میروم و بعد از آن هم دو ساعتی پیاده روی می کنم تا به منطقه لودرعلیا برسم و به 11 دانشآموزم درس بدهم.» در جایی که آقای معلم درس میدهد دانشآموزانش نه سقفی بالای سرشان است که نامش مدرسه باشد و نه خبری از تخته و نیمکت. آقای معلم سالهاست که کوهبهکوه میرود تا در میان صخرهها و درهها دانشآموزان خود را پیدا کند؛ میگوید، عاشق کوه است و علاقهمند آموزش بهکودکان عشایر و البته در این راه هم همیشه توان داشته است و تا زمانی هم که بتواند برای باسواد کردن کودکان عشایر در کوه و دشت تلاش میکند. او البته فقط معلم این 11 دانشآموز نیست. چند کیلومتر دورتر از این روستا، در دل کوه منطقه صعبالعبوری وجود دارد که سه دانشآموز هم دارد هیچ معلمی حاضر نشد به آنجا برود. شمسایی قبول کرد که عصرها به این منطقه برود و داوطلبانه بدون هیچ حقوقی به این دانشآموزان درس دهد: «اول مهر بود که به من گفتند در منطقهای در دل کوه سه دانشآموز ابتدایی وجود داد که معلمی قبول نمیکند به خاطر شرایط جاده و راهش به آنجا برود، قبول کردم که داوطلبانه به این منطقه بروم. بعد از اینکه کلاس درسم تمام میشود به منطقه میروم از کلاس درس تا منطقه 45 دقیقه پیادهروی میکنم. نمیخواهم هیچ کودکی در منطقهام بیسواد باشد تا ساعت 5 عصر میمانم و بعد دوباره یک ساعتی پیادهروی میکنم تا به خانه برسم، این شرایط هر روز من است با کرونا و بیکرونا درس را تعطیل نمیکنم. دانشآموزانم گوشی ندارند که تدریس مجازی کنم، در منطقه عشایرنشین هم اصلاً گوشی نیست، خودم برای دانشآموزانم لوزام التحریر و دفتر میگیریم، خانوادهها توجهی به درس و مشق ندارند.»
رئیس بنیاد بیماریهای خاص تأکید کرد
انتقال ارز و مشکلات گمرکی؛ دو گره اصلی واردات داروهای بیماران خاص
رئیس بنیاد بیماریهای خاص، درباره وضعیت درمانی و دارویی بیماران خاص در کشور با توجه به شرایط کرونا، گفت: در دوران تحریم با مدیریتی که وزارت بهداشت داشته است، بیمارانمان دچار مشکل جدی نشدهاند. البته در مقاطعی دارو کم شده که با پیگیری، داروها تأمین شدهاند. البته وضعیت واردات دارو بهدلیل بحث تأمین ارز بسیار دشوار است.
فاطمه هاشمی درنشست ویدئو کنفرانسی با خبرنگاران افزود: در بیماران دیالیزی ست صافی دیالیز و امکانات مورد نیازشان از ۲۰ سال قبل در داخل کشور تولید میشود. البته گاهی با کمبودهایی مواجه میشویم که سریعاً آن را از خارج از کشور تأمین میکنند. داروهایشان هم در داخل کشور تولید میشود. برای بیماران پیوند کلیه نیز داروی خارجی وارد میشود و هم تولید داخلی آن وجود دارد. برای بیماران هموفیلی، تالاسمی، سرطان، دیابت و... برخی داروها در کشور تولید میشوند. البته همان داروهای تولید داخلی هم گاهی دچار کمبود میشود؛ چراکه باید برخی مواد اولیه را از خارج از کشور وارد کنند که برای انتقال ارز مشکلاتی دارند و گاهی هم در گمرکات کشور دچار مشکل میشوند.
وی تأکید کرد: نه فقط داروهای بیماران خاص، بلکه در حوزه برخی داروهایی که برای بیماران خاص هم نیستند، دچار مشکل هستیم. افراد زیادی حتی برای تأمین داروهای مختلف از جمله آلزایمر به ما مراجعه میکنند. متأسفانه در برخی موارد خدمات مشکلاتی هست و بهعنوان مثال دارویی که پیش از این وارد میشد و بستهای ۳۵ هزار تومان به فروش میرسید، الان دیگر در بازار پیدا نمیکنید. برخی داروخانهها هم اعلام میکنند که فقط یک بسته دارند و داروی ۳۵ هزار تومانی را به قیمت ۱۶۰ هزار تومان میفروشند.
هاشمی ادامه داد: مراکز دیالیز و تزریق خون را به گونهای تجهیز کرده و امکاناتی در اختیارشان قرار دادند که مواجهه بیماران خاص را با بخشهای کرونا به حداقل برسانند. در عین حال در بیماران خاص امکان تأمین دارو و درمان از راه دور در شرایط کرونایی، وجود ندارد؛ چراکه بهعنوان مثال بیماران دیالیزی باید حتماً برای دیالیز به مراکز درمانی مراجعه کنند یا بیماران تالاسمی باید برای تزریق خون به مراکز درمانی مراجعه کنند. البته برای هموفیلیها و دیابتیها که گاهی اوقات نیازی به مراجعه به مراکز درمانی ندارند، بحث تهیه دارو وجود دارد.
وی با بیان اینکه برنامه ارسال داروهای بیماران خاص به در منزلشان بهدلیل همزمانی با بروز کرونا در کشور هنوز اتفاق نیفتاده است، افزود: ما درخواست کردیم که ترتیبی داده شود و این داروها در مراکز درمانی به بیماران ارائه شود، اما این موضوع هم نیاز به ایجاد زیرساختهایی دارد و از نظر بیمهای هنوز آماده نیست. فکر نمیکنم تهیه داروهای بیماران خاص از طریق اینترنتی بزودی و در این شرایط کرونایی امکان پذیر باشد، بنابراین بیماران در مراجعه به داروخانهها حتماً فاصلهگذاری اجتماعی را رعایت کنند. از طرفی در حال حاضر مشکل تأمین دارو هم وجود دارد و این امکان نیست که بتوان داروی سه یا چهار ماهه بیمار را به او داد. بنابراین باید برنامهریزی شود که بیماران بتوانند داروهایشان را دو تا سه ماه یکبار دریافت کنند، اما برای داروخانهها این امکان وجود ندارد که یکباره داروی چند ماهه بیماران را ارائه دهند.
شهــــــری
پیادهروهای تهران اجاره داده میشود؟
رئیس شورای شهر تهران از ارسال لایحه بهرهبرداری از پیادهروهای تهران توسط شهرداری خبر داد و گفت: در این لایحه به موضوعات مختلف از جمله اجاره پیادهراه به برخی اصناف اشاره شده است. بهگزارش فارس، محسن هاشمی افزود: این لایحه دارای آییننامه و جزئیات مفصلی است که در حال حاضر همکاران ما در کمیسیون مربوطه در حال بررسی آن هستند. فعالیت در پیادهروها قانوناً ممنوع نیست و در قالب این لایحه نیز قرار نیست که پیادهرو به فروش برسد چرا که سندی در این زمینه وجود ندارد.
او تأکید کرد: در صورت تصویب این لایحه در صحن شورا و رأی موافق اکثر اعضا، امکان اجاره فضای پیادهراه برای برخی از مشاغل از جمله برخی از رستورانها و اغذیه فروشان امکانپذیر خواهد شد.
هاشمی با تأکید بر اینکه لایحه بهرهبرداری از پیادهراهها هنوز در صحن شورا بررسی نشده است گفت: پس از بررسی ابعاد این لایحه در کمیسیون مربوطه در شورای شهر موضوع بهرهبرداری پیادهراهها در صحن به بحث و گفتوگو گذاشته میشود.
زمانبندی طرح ترافیک از روز شنبه تغییر میکند
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران از تغییر ساعات طرح ترافیک از روز شنبه خبر داد.
بهگزارش باشگاه خبرنگاران جوان، مناف هاشمی، در حاشیه جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا در کلانشهر تهران گفت: ۵۰ درصد افراد جامعه از دستکش و حتی ماسک استفاده میکنند اما باقی افراد به موازین قانونی و رعایت بهداشت اهمیتی نمیدهند.
او افزود: طی دستورالعملی از طرف ریاست جمهوری طرح مناسبسازی قیمت ماسکها از روز شنبه در متروها آغاز میشود و افراد میتوانند ماسک را با قیمت مناسب از متروها خریداری کنند، البته فضاهایی را برای افرادی که سالانه، نذری در ماه مبارک داشتهاند و امسال بهدلیل کرونا نمیتواند ادا کنند، قرار دادهایم تا با نذر ماسک به هموطنان کمک کنند. هاشمی ادامه داد: در همه نقاط تهران وضعیت ترافیک تقریباً مطلوب و مساعد است به جز محدوده مرکزی طرح ترافیک مشکلاتی را به وجود آورده است، چون اصناف و کارکنان دولت حضور پیدا میکنند.
وی تأکید کرد: طی جلسهای با سردار ذوالفقاری در وزارت کشور تصمیم بر این شد، ساعت طرح ترافیک در کلانشهر تهران را اصلاح کنیم. برای مثال طرح از ساعت ۶ و نیم صبح بوده تا غروب، این ساعت را به ۸ صبح تا ۴ بعد از ظهر تغییر دادیم. او گفت: شرایط قیمت را ۵۰ تا ۷۰ درصد تخفیف در نظر گرفتیم تا از سفرهای زائد جلوگیری شود.
لزوم تغییر در قوانین کارگری
فرامرز توفیقی
رئیس کمیته دستمزد شورای عالی اسلامی کار و فعال کارگری
هرسال اول ماه می (یازدهم اردیبهشت) در تقویم میلادی مصادف با روز جهانی کار و کارگر است و به پاس چنین روزی از زحمات و تلاشهای خستگیناپذیر کارگران زحتمکش تجلیل میشود اما علاوه بر آن ضروری است در روز کارگر به برخی مشکلات جامعه کارگری پرداخته شود. امروز در جامعه کارگری چندین مشکل وجود دارد که سبب شده زندگی کارگران با سختیهایی مواجه شود. متأسفانه در سال ۹۸ بر اساس تصمیم گیریهایی که برای افزایش حقوق در سال ۹۹ انجام گرفت، بیقانونیهایی وجود داشت. در خصوص افزایش دستمزد کارگران امسال شاهد بودیم که ماده ۴۱ قانون کار اجرایی نشد و تعریف و گفتمان جدیدی پیش آمد و موجب شد امسال افزایش حقوق کارگران از لحاظ قانونی ایرادات زیادی پیدا کند. بند ۲ ماده ۴۱ قانون کار نیز که بسته معیشتی را مورد نظر قرار میدهد در شورای عالی کار لحاظ نشد. از طرفی در بحث تعیین حداقل دستمزد کارمندان که به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان افزایش یافت، این هدف برای افزایش حقوق کارگران بر اساس رقم مورد نظر نیز محقق نشد. در نهایت نمایندگان کارگران بهتصمیم نهایی رأی مثبت ندادند؛ اما بهدلیل اینکه مصوبه از طریق دولت و کارفرمایان به امضا رسیده بود، بهصورت دو به یک اتفاق افتاد و رأی تصویب شد. این در حالی است که اعمال افزایش حقوق کارگران به ترتیبی که اتخاذ شد به نوعی خروج از قاتون بود. ما متصور نبودیم که این اتفاق بیفتد. در عین حال قوه مجریه باید خود را موظف به اجرای صحیح قانون بداند و دلایل مخالفت جامعه کارگران را جویا شود. هر کسی از صدر تا ذیل خلقت میتواند اشتباه خود را اصلاح کند. اصرار به راه رفتن در مسیر اشتباه عواقب بدی دارد. اگر دولت و کارفرمایان نخواهند این مشکل را اصلاح کنند، تبعات آن در سالهای آینده دامان همه را خواهد گرفت. امروز مشکل دیگری که جامعه کارگران با آن دست به گریبان است، ماده ۷ قانون کار است که در سال ۱۳۶۹ تصویب شد ومربوط به بحث قراردادهای موقت و دائم است. همین مسأله هم سبب شد که امنیت شغلی کارگران متزلزل شود و استرسهای فراوانی را به جامعه کارگری وارد کند. مشکل اینجاست که بر اساس قانون باید لیست شغل ها با ماهیت مستمر و غیرمستمر تعریف و اعمال شود که در نتیجه تعریف نشدن لیست مشاغل، شاهد ظهور قراردادهای موقت و سفید امضا هستیم. امیدوارم در آینده نزدیک این مشکلات از جلوی پای کارگران برداشته شود.
رئیس کمیته دستمزد شورای عالی اسلامی کار و فعال کارگری
هرسال اول ماه می (یازدهم اردیبهشت) در تقویم میلادی مصادف با روز جهانی کار و کارگر است و به پاس چنین روزی از زحمات و تلاشهای خستگیناپذیر کارگران زحتمکش تجلیل میشود اما علاوه بر آن ضروری است در روز کارگر به برخی مشکلات جامعه کارگری پرداخته شود. امروز در جامعه کارگری چندین مشکل وجود دارد که سبب شده زندگی کارگران با سختیهایی مواجه شود. متأسفانه در سال ۹۸ بر اساس تصمیم گیریهایی که برای افزایش حقوق در سال ۹۹ انجام گرفت، بیقانونیهایی وجود داشت. در خصوص افزایش دستمزد کارگران امسال شاهد بودیم که ماده ۴۱ قانون کار اجرایی نشد و تعریف و گفتمان جدیدی پیش آمد و موجب شد امسال افزایش حقوق کارگران از لحاظ قانونی ایرادات زیادی پیدا کند. بند ۲ ماده ۴۱ قانون کار نیز که بسته معیشتی را مورد نظر قرار میدهد در شورای عالی کار لحاظ نشد. از طرفی در بحث تعیین حداقل دستمزد کارمندان که به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان افزایش یافت، این هدف برای افزایش حقوق کارگران بر اساس رقم مورد نظر نیز محقق نشد. در نهایت نمایندگان کارگران بهتصمیم نهایی رأی مثبت ندادند؛ اما بهدلیل اینکه مصوبه از طریق دولت و کارفرمایان به امضا رسیده بود، بهصورت دو به یک اتفاق افتاد و رأی تصویب شد. این در حالی است که اعمال افزایش حقوق کارگران به ترتیبی که اتخاذ شد به نوعی خروج از قاتون بود. ما متصور نبودیم که این اتفاق بیفتد. در عین حال قوه مجریه باید خود را موظف به اجرای صحیح قانون بداند و دلایل مخالفت جامعه کارگران را جویا شود. هر کسی از صدر تا ذیل خلقت میتواند اشتباه خود را اصلاح کند. اصرار به راه رفتن در مسیر اشتباه عواقب بدی دارد. اگر دولت و کارفرمایان نخواهند این مشکل را اصلاح کنند، تبعات آن در سالهای آینده دامان همه را خواهد گرفت. امروز مشکل دیگری که جامعه کارگران با آن دست به گریبان است، ماده ۷ قانون کار است که در سال ۱۳۶۹ تصویب شد ومربوط به بحث قراردادهای موقت و دائم است. همین مسأله هم سبب شد که امنیت شغلی کارگران متزلزل شود و استرسهای فراوانی را به جامعه کارگری وارد کند. مشکل اینجاست که بر اساس قانون باید لیست شغل ها با ماهیت مستمر و غیرمستمر تعریف و اعمال شود که در نتیجه تعریف نشدن لیست مشاغل، شاهد ظهور قراردادهای موقت و سفید امضا هستیم. امیدوارم در آینده نزدیک این مشکلات از جلوی پای کارگران برداشته شود.
اخبــــار
جان باختگان کرونا در کشور به ۵۹۵۷ نفر رسید
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: تاکنون ۹۳ هزار و ۶۵۷ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۸۰ نفر در ۲۴ ساعت گذشته(ظهر روز 9 اردیبهشت تا ظهر 10 اردیبهشت)، جان باختگان کرونا در کشور به ۵۹۵۷ نفر رسید.کیانوش جهانپور دیروز درباره آخرین آمار ابتلای قطعی به ویروس کرونا در کشور و موارد فوت ناشی از آن بیان کرد: از 9 اردیبهشت تا ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۰۷۳ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۹۳ هزار و ۶۵۷ نفر رسید.وی ادامه داد: متأسفانه تا ظهر روز چهار شنبه، ۸۰ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۵۹۵۷ نفر رسید.جهانپور گفت: خوشبختانه تاکنون 73 هزار و ۷۹۱ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شدهاند. البته ۲۹۶۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.سخنگوی ستاد مقابله با کرونا وزارت بهداشت بیان کرد: تاکنون ۴۵۳ هزار و ۳۸۶ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است.
فرمانده ستاد مقابله با کرونا ویروس در کلانشهر تهران:
سن متوفیان تهرانی ۱۰ سال بالاتر از میانگین سنی متوفیان کشوراست
بنابر اظهارات فرمانده ستاد مقابله با کرونا ویروس در کلانشهر تهران، سن متوفیان تهرانی ۱۰ سال بالاتر از میانگین سنی متوفیان کشوراست. دکتر علیرضا زالی، سن متوفیان تهرانی را ۱۰ سال بالاتر از میانگین سنی متوفیان در کل کشور برشمرد و آن را مرهون زحمات و تلاش کادر درمانی دانست و از آنان قدردانی کرد. وی با اشاره به تلاش بخش بهداشت و فعالیت ۵۹ مرکز جامع خدمات سلامت ۱۶ یا ۲۴ ساعته از غربالگری ۸۰ درصد از جمعیت تهران خبر داد که با تلاش حوزه بهداشت سه دانشگاه و بسیج و شهرداری انجام شده است. زالی در بخش دیگری از سخنان خود به همکاری خوب شهروندان تهرانی در اجرای طرح فاصلهگذاری اجتماعی اشاره کرد و بر ضرورت تداوم اجرای این طرح و نظارت نیروی انتظامی بر آن تأکید کرد. فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران خاطرنشان کرد: کرونا صرفاً یک موضوع بیولوژیک نیست بلکه یک مسأله اجتماعی، اقتصادی، امنیتی، سیاسی و فرهنگی است که تمامی دستگاهها و سازمانها باید برای رفع این معضل مشارکت و همکاری کنند.
معلم؛ در خط مقدم «جهادآموزشی»
ادامه از صفحه اول
معلمان بارها به تکرارِتاریخ نشان دادهاند که در کنار مسئولیت یاددهی به دانشآموزان، در گذرگاههای حساس و بحرانی در جامعه همراه مردم بودهاند و از همین منظر اعتماد و اطمینان قابل قبولی را از آنان کسب کردهاند. در ماه پایانی سالی که گذشت شیوع ویروس منحوس کرونا باعث تعطیلی اضطراری مدارس شد اما جریان آموزشی، بدون هیچ وقفهای انجام شد و بر همگان ثابت کرد که معلمان دلسوز، متعهد و مسئولیت پذیر کشور، همچون گذشته، با وجود محدودیتها و تنگناهای بسیار، همچنان بر حفظ ارزش و جایگاه خود در جامعه، پایبند بوده و با سلاح تدبیر و ایثار، در صحنههای جهاد علمی، حضور یافته و جریان آموزشی را حیاتی دوباره بخشیدند.
در این ایام شاهد آن بودیم که دسترسی دانشآموزان به اشکال متنوعی از الگوهای تدریس در سطح کشوری بواسطه اشتراک تدریس سایر معلمان و دبیران، تلاش برای همافزایی تولیدات محتوایی آنان را از طریق تولید انیمیشن، مستندهای کوچک و کلیپهای آموزشی و نیز استفاده از هر وسیلهای برای ارائه آموزش به دانشآموزان شده است؛ در این زمینه خلاقیت و ابتکارات معلمان بهعنوان عنصری مهم از جریان یاددهی-یادگیری موجب شد تا اثربخشی این فرآیند در دل و جان دانشآموزان دوچندان شود. در این دوره که ویروس کرونا فضای حضوری کلاس درس را از دانشآموزان گرفته است، ابتکارات، خلاقیتها و حضور مؤثر معلمان با استفاده از هر وسیله در اختیار مانند بدنه یخچال خانه بهعنوان تخته کلاس، لهجه شیرین معلم دلسوز آیلاندی در تدریس مبحث ریاضی یا معلمانی که براثر بیماری در بیمارستان بستری بودند ولی به جهت وجدان کاری مثال زدنیشان، بهصورت مجازی درس عشق و ایثار و فداکاری را به دانشآموزانشان آموزش دادند، نشان میدهد اگرچه کادر پزشکی و درمانی کشور در خط مقدم جبهه مبارزه با این ویروس قرار دارند، اما حضور میلیونی معلمان و مدیران مدارس نیز با تدریس و تربیت فداکارانه نسل آینده، «جهادآموزشی» را همردیف با «جهاد درمانی» تعریف میکند.
وزارت آموزش و پرورش با شروع تعطیلی مدارس بهدلیل شیوع کرونا ویروس با استراتژی «آموزش تعطیل نمیشود» و با هدف استمرار جریان یادگیری بهدنبال برقراری ارتباط دوسویه و تعاملی بین معلم و دانشآموز بود، خوشبختانه برای اولین بار در تاریخ آموزشوپرورش کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی، وزارت آموزشوپرورش پلتفرم اختصاصی با مالکیت انحصاری خودش را راهاندازی کرده که معلمان و دانشآموزان میتوانند براحتی در فضایی امن همچون فضای مدرسه با یکدیگر ارتباط دوسویه و تعاملی برقرار کنند. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان حوزه فناوری اطلاعات، راهاندازی این شبکه نقطه عطفی در تاریخ آموزشوپرورش است. باوجود شبکه شاد، دیگر نگران تعطیلات ناخواسته در طول سال تحصیلی نیستیم زیرا با حضور معلمان سختکوش فرآیند آموزش در این شبکه ادامه مییابد، همچنین امکان تحقق عدالت آموزشی از این طریق ممکن میشود و آموزشوپرورش از اینکه تعدادی از دانشآموزان امکان بهرهمندی از شبکه شاد را به دلایل مختلف از جمله عدم دسترسی به اینترنت و... ندارند، آگاه است و خود را مسئول آموزش تمامی دانشآموزان سراسرکشور میداند و در چنین شرایطی از روشهای جایگزین برای آموزش آنان استفاده میکند.
معلمان بارها به تکرارِتاریخ نشان دادهاند که در کنار مسئولیت یاددهی به دانشآموزان، در گذرگاههای حساس و بحرانی در جامعه همراه مردم بودهاند و از همین منظر اعتماد و اطمینان قابل قبولی را از آنان کسب کردهاند. در ماه پایانی سالی که گذشت شیوع ویروس منحوس کرونا باعث تعطیلی اضطراری مدارس شد اما جریان آموزشی، بدون هیچ وقفهای انجام شد و بر همگان ثابت کرد که معلمان دلسوز، متعهد و مسئولیت پذیر کشور، همچون گذشته، با وجود محدودیتها و تنگناهای بسیار، همچنان بر حفظ ارزش و جایگاه خود در جامعه، پایبند بوده و با سلاح تدبیر و ایثار، در صحنههای جهاد علمی، حضور یافته و جریان آموزشی را حیاتی دوباره بخشیدند.
در این ایام شاهد آن بودیم که دسترسی دانشآموزان به اشکال متنوعی از الگوهای تدریس در سطح کشوری بواسطه اشتراک تدریس سایر معلمان و دبیران، تلاش برای همافزایی تولیدات محتوایی آنان را از طریق تولید انیمیشن، مستندهای کوچک و کلیپهای آموزشی و نیز استفاده از هر وسیلهای برای ارائه آموزش به دانشآموزان شده است؛ در این زمینه خلاقیت و ابتکارات معلمان بهعنوان عنصری مهم از جریان یاددهی-یادگیری موجب شد تا اثربخشی این فرآیند در دل و جان دانشآموزان دوچندان شود. در این دوره که ویروس کرونا فضای حضوری کلاس درس را از دانشآموزان گرفته است، ابتکارات، خلاقیتها و حضور مؤثر معلمان با استفاده از هر وسیله در اختیار مانند بدنه یخچال خانه بهعنوان تخته کلاس، لهجه شیرین معلم دلسوز آیلاندی در تدریس مبحث ریاضی یا معلمانی که براثر بیماری در بیمارستان بستری بودند ولی به جهت وجدان کاری مثال زدنیشان، بهصورت مجازی درس عشق و ایثار و فداکاری را به دانشآموزانشان آموزش دادند، نشان میدهد اگرچه کادر پزشکی و درمانی کشور در خط مقدم جبهه مبارزه با این ویروس قرار دارند، اما حضور میلیونی معلمان و مدیران مدارس نیز با تدریس و تربیت فداکارانه نسل آینده، «جهادآموزشی» را همردیف با «جهاد درمانی» تعریف میکند.
وزارت آموزش و پرورش با شروع تعطیلی مدارس بهدلیل شیوع کرونا ویروس با استراتژی «آموزش تعطیل نمیشود» و با هدف استمرار جریان یادگیری بهدنبال برقراری ارتباط دوسویه و تعاملی بین معلم و دانشآموز بود، خوشبختانه برای اولین بار در تاریخ آموزشوپرورش کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی، وزارت آموزشوپرورش پلتفرم اختصاصی با مالکیت انحصاری خودش را راهاندازی کرده که معلمان و دانشآموزان میتوانند براحتی در فضایی امن همچون فضای مدرسه با یکدیگر ارتباط دوسویه و تعاملی برقرار کنند. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان حوزه فناوری اطلاعات، راهاندازی این شبکه نقطه عطفی در تاریخ آموزشوپرورش است. باوجود شبکه شاد، دیگر نگران تعطیلات ناخواسته در طول سال تحصیلی نیستیم زیرا با حضور معلمان سختکوش فرآیند آموزش در این شبکه ادامه مییابد، همچنین امکان تحقق عدالت آموزشی از این طریق ممکن میشود و آموزشوپرورش از اینکه تعدادی از دانشآموزان امکان بهرهمندی از شبکه شاد را به دلایل مختلف از جمله عدم دسترسی به اینترنت و... ندارند، آگاه است و خود را مسئول آموزش تمامی دانشآموزان سراسرکشور میداند و در چنین شرایطی از روشهای جایگزین برای آموزش آنان استفاده میکند.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
درس الفبای ایثار و مهربانی در روزهای کرونایی
-
انتقال ارز و مشکلات گمرکی؛ دو گره اصلی واردات داروهای بیماران خاص
-
شهــــــری
-
لزوم تغییر در قوانین کارگری
-
اخبــــار
-
معلم؛ در خط مقدم «جهادآموزشی»
اخبارایران آنلاین