ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
سخن روز
پیامبر صلیالله علیه وآله: نشان منافق سه چیز است: 1 - سخن به دروغ بگوید. 2 - از وعده تخلف کند.3 - در امانت خیانت نماید.
نهج الفصاحه ص 156، ح 7
داوود گنجهای: موسیقی ایران اعتلا پیدا نکرده است
هرچند هنرمندان و جوانان در تکنیک موسیقی پیشرفت کردهاند، اما موسیقی ما اعتلا پیدا نکرده است. سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر با توجه به شرایط زمانی و مکانی موفق بود و بخش بینالملل این دوره جشنواره با در نظرگرفتن امکانات و بودجه اش بخوبی برگزار شد.
از صحبتهای این آهنگساز در جلسه ارزیابی جشنواره موسیقی فجر
جمال ساداتیان: اکران آنلاین به درد هر فیلمی نمیخورد
اکران آنلاین باید وجود داشته باشد اما نه برای فیلمهایی که ظرفیت نمایش روی پرده سینما دارند. ما باید فیلمهای فاخر خود را روی پرده نمایش دهیم و فیلمهای کمی معمولیتر را در شبکههای ویاودی اکران کنیم. اگرمیخواهیم صنعت سینما سرپا بایستد و بتواند با تولید اثر به حیات خود ادامه دهد، باید گردش مالی قابل قبولی در آن فراهم شود.
از گفتوگوی این تهیهکننده
با ایلنا
روایت یک نویسنده از تجربه حضور در کنار کادر درمان در روزهای شیوع کرونا
امید، تحمل را بالا میبرد
علی خدایی
نویسنده
چند ماهی از انتشار نخستین خبرها درباره کووید 19 میگذرد و در این ایام کادر درمانی بیمارستانها، در جای جای جهان از جمله افرادی هستند که برای مهار این ویروس و نجات جان مردم درگیر شدهاند. اهالی فرهنگ و هنر هم بیکار ننشستهاند و در حد توان خود در جهت فرهنگسازی و حفظ روحیه مردم تلاش کردهاند. علی خدایی، بهعنوان یکی از داستاننویسان کشورمان هم از جمله این افراد است؛ نویسندهای که مدتهاست بههمراه دیگر همکارانش در آزمایشگاه یکی از بیمارستانهای اصفهان مشغول خدمت به هموطنانش است. بهتازگی چاپ سوم مجموعه داستان«آدمهای چهارباغ» هم به قلم وی در دسترس علاقهمندان قرار گرفته است.
از ابتدای اسفند بههمراه دیگر همکاران در آزمایشگاه بیمارستان محل کارم در اصفهان مشغول فعالیت هستم تا بلکه کاری در جهت نجات جان هموطنانمان در برابر ویروس کرونا انجام دهم. بگذارید از کار جالبی بگویم که به ابتکار رئیس بیمارستان انجام میدهیم. از همان روزهای ابتدایی از همه پرسنل بیمارستان خواسته شده تا به شکل روزانه خاطرات و دیدههای خود را بنویسند. حتی برای آن جایزه هم تعیین شده؛ کاری ستودنیاست چراکه کمک کرده بخش مهمی از آنچه در این روزها به ما میگذرد به روایت خودمان بنویسیم؛ تاریخی که خودمان از کارکترهای آن هستیم. حتی تصورش هم سخت است؛ اینکه چطور هر روزمان تا شب در این لباسهای خاص که از شدت گرما بیشتر به کوره میماند سپری میشود. از آن بدتر هر روز شاهد رفتن برخی بیماران هستیم، بیمارانی که از جان و دل تلاش میکنیم تا برای نجاتشان کاری کنیم. با وجود همه سختیهایی که این روزها متحمل میشویم اما جا دارد که از همه مردم عزیز تشکر کنم، به نیابت از همه کادر درمانی کشورمان. در این روزها هر کدام از مردم به طریقی کمک میکنند؛ یک روزی با جعبههای گل رز و ارکیده به استقبالمان میآیند؛ روزی دیگر با بستنیهای بستهبندی یا آب هویج و جالب اینکه همه هم با رعایت ملزومات پزشکی؛ حتی برخی هم در قالب نیروهای داوطلب آمدهاند. اینها را گفتم که بدانید ما هم قدردان شما هستیم و میدانیم که تنها نیستیم؛ پس همه ما ایرانیان و چه بسا فراتر از کشور خودمان، همه ما مردم جهان این روزها و سختیهایش را به امید روزهای خوب تحمل میکنیم. جدیدترین کتابی که به قلم من منتشر شده «آدمهای چهارباغ» است. اینکه میگویم کتاب و برای آن عنوانی نظیر مجموعه داستان را بهکار نمیبرم از این جهت است که هر کسی نامی برای آن گذاشته؛ از مجموعه داستان گرفته تا ناداستان و حتی داستانهای به هم پیوسته. خودم هم ترجیح میدهم عنوان ادبی خاصی بر آن نگذارم و بگذارم به انتخاب خود مخاطبان. «آدمهای چهارباغ» در شرایطی به چاپ سوم رسیده که حال و احوال خوبی بر هیچکداممان حاکم نیست و این ویروس بر ابعاد مختلف زندگیمان سایه افکنده است. با این حال حتی در همین شرایط فعلی هم بازخوردهای خوبی از مخاطبان گرفتهام؛ هر چند که برخیها هم به آن نقد داشتهاند؛ آن هم نقدهایی جاندار! برخی از این بازخوردها آنقدر شیرین است که برای خودم هم تازگی دارند؛ از جمله اینکه در همین روزهای کرونایی متوجه شدم برخی، بخشهایی از کتاب را خوانده و صوت یا ویدئوی آن را برای یکدیگر ارسال کردهاند. این کلیپها برای خودم هم ارسال شدهاند. با توجه به سپری شدن داستانها در اصفهان، حتی تلاش کردهاند بخشهای مورد نظر خود را به لهجه اصفهانی بخوانند که شیرینی خاصی به کارشان داده. این گروه از میان دانشجویان ورودی سال خاصی بودند که حالا هر کدام در رشتهای متخصص شدهاند و برخی از آنها در ایران هم زندگی نمیکنند؛ یکی از این داستانخوانیها را خانم داروسازی از سوئیس ارسال کرده، دیگری پزشکی است که دوران طرح خود را در کوهسار سپری میکند. از آنجایی که بستر داستان چهارباغ اصفهان است یکسری از هنرمندان عکاس هم دست به عکسبرداریهایی از چهارباغ و هتل جهان آن زدهاند و عکسها به شکلی هستند که انگار از دریچه دید قهرمانان کتاب روایت شدهاند. این کتاب را همان طور که پیشتر هم گفتهام به هدف جذب بیشتر گردشگران به اصفهان نوشتم و جالب اینکه از برخی خوانندگان ساکن شهرهای دیگر شنیدهام که دلشان میخواهد سفری به اصفهان داشته باشند. اغراق نیست اگر بگویم هر اصفهانی یک اصفهان و چهارباغ خاص خودش دارد و این کتاب برای من که در اصفهان و چهارباغ بزرگ شدهام، چهارباغ من است؛ چهارباغی که آدمهای بزرگی را به خود دیده، از صادق هدایت گرفته تا عارف قزوینی و حتی اجراهایی از کنسرتهای بزرگ و به یادماندنی روزگار گذشته.
کیارستمی همراه بزرگان سینما در نتفلیکس
بهروز نشان
کارگردان
با توافق بین کمپانی «mk2» و نتفلیکس آثار عباس کیارستمی در کنار بزرگانی چون چارلی چاپلین، باستر کیتون، آلن رنه و کریستوف کیشلوفسکی در وبسایت نتفلیکس قرار میگیرد. پساز اختراع تلویزیون رنگی در دهه 1950، بسیاری معتقدند تلویزیون دیجیتال نخستین و بزرگترین تحول نوآورانه و قابلتوجه در تکامل تکنولوژی تلویزیون به شمار میرود. فناوریای که در روزهای سخت شیوع بیماری کرونا در دنیا به کمک قرنطینه نشینها آمد. بسیاری از خانوادههای سراسر دنیا برای پر کردن اوقات قرنطینهای خود به فیلم پناه بردند و از تلویزیونهای دیجیتال استقبال کردند. در ایران نیز استقبال از فیلمها و شبکههای ازایندست آنقدر بالا گرفت که آمارها از رشد بیسابقه بینندگان فیلمهای نمایش خانگی و مستندها خبر میدادند. حتی کار بهجایی رسید که فیلم خروج حاتمی کیا که بسیاری انتظارش را میکشیدند پخش آنلاین شد و باوجود دانلودهای غیرمجاز بازهم کارگردانانی هستند که تمایل دارند تا آثار خود را باوجود خطرهای قاچاق شدن از این راه به مخاطبان برسانند.
زمانی که فیلم بلند «کیارستمی و عصای گمشده» به کارگردانی محمود رضا ثانی به اتمام رسید، مذاکراتی را با کمپانی «mk2» انجام دادیم تا پخش این فیلم را بر عهده بگیرد و به دلایل زیادی به نتیجه نرسیدیم و این امور به کمپانی ایرانی الی فیلم و سرکار خانم نوبخت واگذار شد تا اینکه خبر آمد این کمپانی فرانسوی با عقد قراردادی با نتفلیکس حق نمایش نسخه ترمیمشده آثار عباس کیارستمی را در اختیار این شرکت امریکایی گذاشته است. زمان شنیدن این خبر به یاد مذاکراتی که با کمپانی فرانسوی داشتیم افتادم و خاطرم آمد که چه اندازه شناخت خوبی از عباس کیارستمی داشتند. کارشناسانی که خوب میدانستند چه جواهری را در اختیاردارند و خود نیز به این مهم اشاره میکردند. جالب است که بدانیم کمپانی «mk2» چهارصد اثر از بزرگان سینمای جهان را در اختیار دارد اما اصلاً جای تعجب ندارد که نوبت بهکارگردان فقید سینمای ایران رسیده است که آثارش وارد بزرگترین رسانه دیجیتالی سینمایی دنیا شود. «mk2» پیشتر نیز اعلام کرده بود که 20 فیلم کارگردان فقید سینمای ایران را با بالاترین کیفیتترمیم میکند. حالا باید صبر کنیم تا ببینیم کدام ساختهها به نتفلیکس خواهند رفت. «mk2» که پیشتر حق بیشتر آثار ساختهشده عباس کیارستمی را در اختیار داشت در قراردادی جدید حق نمایش نسخه ترمیمشده بزرگان سینما ازجمله کارگردان فقید سینمای ایران را به نتفلیکس واگذار میکند. بر اساس این تفاهم قرار است که حق نمایش آثار چارلی چاپلین، عباس کیارستمی، باستر کیتون، آلن رنه و کریستوف کیشلوفسکی نیز در وبسایت نتفلیکس قرار بگیرد. نتفلیکس که کار خود را در سال 1998 با پخش سریالها آغاز کرد خیلی زود مخاطبان میلیونی پیدا کرد و کار را بهجایی رساند که خود حالا فیلم تولید میکند. خیلیها این کمپانی را با تولید سریال پرحاشیه خانه پوشالی در سال 2013 میشناسند؛ اما نتفلیکس کار را بهجایی برد تا در سال 2019 به فکر تولید مرد ایرلندی افتاد و حالا هم که به سراغ این رفته تا آثار بزرگان سینمای جهان را روی وبسایت خود قرار دهد. عباس کیارستمی در همه حال پیشتاز بود چه آن زمان که در جشنوارههای معتبر بینالمللی روی سن میرفت و جایزه میگرفت و چه حالا که در بین ما نیست و هنوز ساختههایش در بین بزرگترین کمپانیهای دنیا دستبهدست میشود و طرفداران خود را دارد. هنوز شاگردان او راه وی را ادامه میدهند و گه گاه مستندهایی از او را روی پرده میبرند که یاد او را زنده میکند. همچون محمود رضا ثانی که با فیلم کیارستمی و عصای گمشده خاطرات خود را از برگزاری کارگاههای آموزشی کارگردان فقید سینمای ایران در اسپانیا به تصویر میکشد. حالا فیلمهای عباس کیارستمی به نتفلیکس رفته که 4 سال پیش حدود 75 میلیون نفر بازدیدکننده داشته است. عباس کیارستمی همچنان آبروی سینمای ایران است و سالها میهمان خانههای علاقهمندان به سینما در سرتاسر جهان است.
طالب حال خوب
بهاءالدین مرشدی
داستاننویس
این روزها همهاش به این فکر میکنم آیا بالاخره رستورانها باز میشود؟ بیشتر از همه چیز دلم برای رستوران رفتن تنگ شده. بعد به این فکر میکنم که اگر رستورانها باز شود کیفیت زندگی چطور میشود؟ یعنی آیا ما همان آدمهای سابق هستیم؟ آیا زندگی همان زندگی قبلی است؟ شکل و ساختار زندگی اصلاً چطوری است؟ توی مجتمعی که زندگی میکنم چند تا غاز هم زندگی میکنند. همیشه از بالا که بهشان نگاه میکنم ازشان غذای رستورانی در ذهنم درست میکنم. اما این نوشته قرار نیست در تأیید رستوران باشد. میخواهم از زندگی و کیفیت زندگی بنویسم. اینکه برای زندگی کردن چقدر باید جنگید. اما بگذارید برگردم به غازها. امروز که از آسانسور بیرون آمدم یک لکه سیاه کنار دوچرخهها توجهم را جلب کرد. جلو رفتم و دیدم یک غاز دراز به دراز مرده. مرده او حتی به درد رستوران هم نمیخورد. مرده او به درد هیچ چیز دیگری هم نمیخورد؛ اما نوشتهام درباره غاز نیست. درباره این است که او میتوانست غذای مجللی توی بشقاب رستوران باشد اما خیلی الکی مرده است. واقعاً آدمها الکی میمیرند یا باید مردنشان غیرالکی باشد؟ البته فکر میکنم همه مرگها الکی است. شنیدهاید که میگویند فلانی الکی مرد؟ حتماً شنیدهاید، ولی به نظر من همهمان الکی الکی میمیریم و این یک واقعیتی است. اصلاً هم توقع نداشته باشید بگویم بهتر این است که زندگیمان مفید بوده باشد. همه زندگیها در نوع خودشان مفید هستند. اما بهتر است خودمان این زندگی منحصربه فرد را دوست داشته باشیم. بهتر است علاقههایمان را پی بگیریم. از اینجا میخواهم به علاقه آدمی برسم. اینکه شما به چه چیزی علاقه دارید؟ اصلاً هم قرار نیست این علاقه خیلی عجیب و غریب باشد. میتواند این علاقه خیلی ساده و مختصر و حتی خندهدار باشد؛ مثلاً علاقهتان را برای یکی تعریف کنید و او به شما و علاقهای که دارید بخندد. مهم نیست؛ مهم این است که کیفیت حال خوب خودتان را بالاتر ببرید. اصلاً باید حال آدم خوب باشد. سعی کند خوب باشد؛ وگرنه توی این دوران وحشتزده خوب نباشید کلاهتان پس معرکه است. همه اینها را نوشتم تا به علاقه خودم برسم. من همیشه دوست دارم شب که میخوابم یک کتاب شعر قدیمی کنار رختخوابم باشد و صبح که بیدار میشوم لای کتاب را باز کنم و یک شعر بخوانم و بعد به شاعرش فحش بدهم و بگویم محشر است چه خوب گفته. بیشتر هم تمایل دارم آن آدمی که کنار رختخوابم است سعدی باشد. او عجیبترین شاعری است که میشناسم. اما امروز نمیخواهم از سعدی بنویسم. هفته پیش در همین ستون از سعدی نوشتم. اما امروز میخواهم از یک شاعر جذاب دیگر حرف بزنم. طالب آملی را همیشه باید دم دست داشت. ببینید چه میگوید این آقای آملی: «به روزگار، چو کارم فتاد دانستم، که غیر یار، نیاید کسی به کار کسی» اصلاً این شعر خودش را به آدم تحمیل میکند. خودش را به رخ میکشد و میگوید مجبوری مرا ببینی. یا این تک بیت را ببینید که چقدر حال خوبکن است: «تا مژه بستیم قیامت رسید، مرگ چه خواب سبکی بوده است» اینها علاقههای من است. شما هم فکر کنید و ببینید به چه چیز علاقه دارید.
عکس نوشت
اجرای آنلاین کنسرتهای موسیقی یکی از اتفاقهای هنری جذاب روزهای قرنطینه است که این روزها در گوشه و کنار جهان حسابی طرفدار پیدا کرده است. در این عکس یکی از موزیسینهای اهل اسلواکی برای شرکت در یک برنامه همنوازی گروهی با پیانوی خود به بالکن مرکز اصلی موسیقی شهر رفته و به نواختن پیانو مشغول شده است. اسلواکی هم از کشورهایی است که تجمعات در آن محدود شده و هنرمندان برای کم کردن فشار قرنطینه خانگی تلاش میکنند با اجرای چنین برنامههایی هم حال خودشان را بهتر کنند و هم مخاطبانی که پیگیر جدیدترین آثار آنها هستند. منبع: گاردین
شهروند مجـــازی
یگانه خدامی
هشتـگ
#اردشیر_زاهدی
مصاحبه اردشیر زاهدی با بیبیسی فارسی بازتاب زیادی داشت. سفیر ایران در امریکا در زمان سلطنت محمدرضا پهلوی به تحریمها تاخت و از آنها انتقاد کرد، طرفداران تحریم را وطن فروش نامید و گفت به سردار سلیمانی احترام میگذارد. حرفهای او واکنشهای متفاوتی بین کاربران به همراه داشت. بعضیها از وطن دوستی او تمجید میکردند و مواضع او را به رخ طرفداران تحریم میکشیدند و بعضیها هم به عملکرد او در زمان طاغوت اشاره کرده و از او انتقاد میکردند: «تعریف شرافت از زبان اردشیر زاهدی شرح حال دقیقی از اپوزیسیون خارج نشین است که برای پول و ویزا وطن فروشی میکنند.»، «وطنپرستی اردشیر زاهدی ستودنی است، اما زاهدی در جوانی به پسر خوب واشنگتن و مورد حمایت سیا مشهور بود و بسیاری از پستهای خود در زمان پهلوی را مدیون دخالتهای امریکا در امور داخلی ایران است.»، «مخالفت «بیقید و شرط» با تحریم فرای از ایدئولوژی و سیاست معیار شرافت و انسانیت است.»، «صحبتهای اردشیر زاهدی تاریخی است. بیتوجه به سیاست و حتی بیتوجه به تحریمها حرفش را بشنوید نگاه درستی را آموزش میدهد و ذهن مخاطب را هدایت میکند.»، «این حجم از غش و ضعف برای اردشیر زاهدی رو دیدین؟ این یعنی ما همچنان آدمای اینستاگرامیزه و عاشق پروپاگانداییم...»، «رائفیپور رو از دایره انقلاب خارج میکنید و اردشیر زاهدی رو وارد میکنید؟!»، «همونطور که ما الان داریم از صحبتهای اردشیر زاهدی لذت میبریم یه عده هم الان دارن میسوزن!»
ماجرا
کرونا تمام نشده
بیماری کرونا در ایران شرایط تقریباً جدیدی دارد. آمارها از کنترل نسبی اوضاع خبر میدهند اما خیلیها براساس همین آمارها دیگر چندان به توصیههای بهداشتی توجه نمیکنند و بههمین دلیل کاربرانی از این رفتارها انتقاد میکنند. البته خیلیها هم از این کسب و کارها و بسیاری از اماکن عمومی به حالت عادی بازگشتهاند گله میکنند: «جدی مردم ایران برای مبارزه با کرونا هم روش «بی محلی میکنم خودش خسته بشه بره» رو پیش گرفتن. نکنید اینجوری»، «احساس میکنم فقط ما داریم بهصورت جدی قرنطینه رو رعایت میکنیم بقیه براشون مهم نیست.»، «این چه وضعشه؟ یکی رفته مهمونی، اون یکی پارتی گرفته، یکی دیگه مراسم عقد و عروسی به پا کرده الان داروی کرونا پیدا شده یا واکسنش که این قدر بیخیال دور هم جمع میشید؟»، «مسئولین لازم نیست خبر از پیک دوم یا سوم کرونا رو دیگه اعلام کنن، بهتر اینه که بگن: رشته کوه زاگرس رو دیدی نمودار پیک کرونا تا آخر سال و هم دیدی.»، «خبر اومده تو سوئیس پرچم ایران رو زدن رو یه کوه معروفشون که به مردم ایران پیام امید، استقامت و قدرت بدن برای مبارزه با کرونا، والله وضعیت تو خیابون الان یه جوریه اگه ماسک زده باشی همه فکر میکنند عقبموندهای چیزی هستی»، «میخوان برن تشییع جنازه یکی که بهخاطر کرونا فوت کرده. دیگه خسته شدم اینقدر گفتم نرین»، «سامانه سجام بیا توضیح بده دقیقاً وظیفت چیه وقتی سهامدار قراره سود سهام رو بره حضوراً از بانک بگیره اون هم توی عصر اینترنت و حمله کرونا. دادگستری ایران داره جلسات دادگاه آنلاین برگزار میکنه میفهمی اینو؟»
ماه میهمانی خدا (5)
نماز، مکتب انسان ساز
حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی
«یا بُنَىَّ أقِمِ الصَّلَاةَ وَأْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَانْهَ عَنِ الْمُنْکرِ وَ اصْبِرْ عَلَى مَآ أصَابَک إِنَّ ذَلِک مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ» (لقمان، 17)
فرزندم! نماز را برپا دار و امر به معروف و نهى از منکر کن و بر آنچه از سختى ها به تو مى رسد مقاومت کن که این (صبر) از امور مهم است.
* نماز، تنها عبادتى است که سفارش شده قبل از آن، افراد خوش صدا با صداى بلند، اذان بگویند و با شعارِ «حىّ على الصلاة، حىّ على الفلاح، حىّ على خیرالعمل» سکوت را بشکنند و یک دوره اندیشه هاى ناب اسلامى را اعلام و غافلان را بیدار کنند.
* نماز به قدرى مهم است که حضرت ابراهیم(ع) هدف خود از اِسکان زن و فرزندش در صحراى بى آب و گیاه مکه را، اقامه نماز معرّفى کرد، نه انجام مراسم حج.
* امام حسین(ع) ظهر عاشورا براى اقامه نماز، سینه خود را سپر تیرهاى دشمن قرار داد.
* قرآن، به حضرت ابراهیم و اسماعیل(ع) دستور مى دهد که مسجد الحرام را براى نمازگزاران آماده و تطهیر نمایند. آرى، در طول تاریخ، مردان و زنان بزرگی چون زکریّا و مریم و ابراهیم و اسماعیل(ع) خادم مسجد و نماز بوده اند.
* از هنگام تولّد که در گوش نوزاد اذان و اقامه مى گویند، تا پس از مرگ که بر مرده نماز مى خوانند، نماز جلوه مى کند.
* امیرالمؤمنین(ع) به استاندارش مى فرماید: بهترین وقت خود را براى نماز قرار بده و آگاه باش که تمام کارهاى تو در پرتو نمازت قبول مى شود.
* هم براى حوادث زمینى مانند زلزله، هم براى حوادث آسمانى مانند خسوف وکسوف، نماز آیات واجب شده و براى نزول باران، نماز باران آمده است.
* در نماز، کمالات فردی و اجتماعی بسیاری به چشم مى خورد از جمله:
- نظافت و بهداشت، در وضو، غسل، مسواک و پاکیزگی بدن و لباس.
- حضور در صحنه را از اجتماع در مساجد یاد مى گیریم.
- ارزش عدالت را در انتخاب امام جماعت عادل درمى یابیم.
- استقلال را از استقلال در قبله احساس مى کنیم.
- مراعات حقوق دیگران را در این مى بینیم که حتّى یک نخ غصبى، نباید در لباس نمازگزار باشد.
- توجّه به سیاست را آنجا احساس مى کنیم که در روایات مى خوانیم: نمازى که همراه با پذیرش ولایت امام معصوم نباشد، قبول نیست.
- توجّه به نظم را در صف هاى منظّم نماز جماعت و توجّه به شهدا را در تربت کربلا و توجّه به بهداشت محیط را در سفارشاتى که براى پاکى و نظافت مسجد و مسجدى ها داده شده است، مى بینیم.
- توجّه به تغذیه سالم را آنجا مى بینیم که اگر کسى مشروبات الکلى مصرف کند، تا چهل روز نمازش قبول نیست.
- توجّه به همسر را آنجا مى بینیم که در حدیث مى خوانیم: اگر میان زن و شوهرى کدورت باشد یا یکدیگر را بیازارند و بدزبانى کنند، نماز هیچ کدام پذیرفته نیست.
«یا بُنَىَّ أقِمِ الصَّلَاةَ وَأْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَانْهَ عَنِ الْمُنْکرِ وَ اصْبِرْ عَلَى مَآ أصَابَک إِنَّ ذَلِک مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ» (لقمان، 17)
فرزندم! نماز را برپا دار و امر به معروف و نهى از منکر کن و بر آنچه از سختى ها به تو مى رسد مقاومت کن که این (صبر) از امور مهم است.
* نماز، تنها عبادتى است که سفارش شده قبل از آن، افراد خوش صدا با صداى بلند، اذان بگویند و با شعارِ «حىّ على الصلاة، حىّ على الفلاح، حىّ على خیرالعمل» سکوت را بشکنند و یک دوره اندیشه هاى ناب اسلامى را اعلام و غافلان را بیدار کنند.
* نماز به قدرى مهم است که حضرت ابراهیم(ع) هدف خود از اِسکان زن و فرزندش در صحراى بى آب و گیاه مکه را، اقامه نماز معرّفى کرد، نه انجام مراسم حج.
* امام حسین(ع) ظهر عاشورا براى اقامه نماز، سینه خود را سپر تیرهاى دشمن قرار داد.
* قرآن، به حضرت ابراهیم و اسماعیل(ع) دستور مى دهد که مسجد الحرام را براى نمازگزاران آماده و تطهیر نمایند. آرى، در طول تاریخ، مردان و زنان بزرگی چون زکریّا و مریم و ابراهیم و اسماعیل(ع) خادم مسجد و نماز بوده اند.
* از هنگام تولّد که در گوش نوزاد اذان و اقامه مى گویند، تا پس از مرگ که بر مرده نماز مى خوانند، نماز جلوه مى کند.
* امیرالمؤمنین(ع) به استاندارش مى فرماید: بهترین وقت خود را براى نماز قرار بده و آگاه باش که تمام کارهاى تو در پرتو نمازت قبول مى شود.
* هم براى حوادث زمینى مانند زلزله، هم براى حوادث آسمانى مانند خسوف وکسوف، نماز آیات واجب شده و براى نزول باران، نماز باران آمده است.
* در نماز، کمالات فردی و اجتماعی بسیاری به چشم مى خورد از جمله:
- نظافت و بهداشت، در وضو، غسل، مسواک و پاکیزگی بدن و لباس.
- حضور در صحنه را از اجتماع در مساجد یاد مى گیریم.
- ارزش عدالت را در انتخاب امام جماعت عادل درمى یابیم.
- استقلال را از استقلال در قبله احساس مى کنیم.
- مراعات حقوق دیگران را در این مى بینیم که حتّى یک نخ غصبى، نباید در لباس نمازگزار باشد.
- توجّه به سیاست را آنجا احساس مى کنیم که در روایات مى خوانیم: نمازى که همراه با پذیرش ولایت امام معصوم نباشد، قبول نیست.
- توجّه به نظم را در صف هاى منظّم نماز جماعت و توجّه به شهدا را در تربت کربلا و توجّه به بهداشت محیط را در سفارشاتى که براى پاکى و نظافت مسجد و مسجدى ها داده شده است، مى بینیم.
- توجّه به تغذیه سالم را آنجا مى بینیم که اگر کسى مشروبات الکلى مصرف کند، تا چهل روز نمازش قبول نیست.
- توجّه به همسر را آنجا مى بینیم که در حدیث مى خوانیم: اگر میان زن و شوهرى کدورت باشد یا یکدیگر را بیازارند و بدزبانى کنند، نماز هیچ کدام پذیرفته نیست.
مرا شیرینی ذکر خویش بچشان
سید حبیب حبیبپور
ای توانای توانبخش!
تویی که به هر کس که بخواهی توان میبخشی تا به اجرای فرمانهایت برخیزد و براستی از چه کسی جز تو قدرت و نیرو بخواهم که تو قوی و نیرومندی. آنها که به سوی قدرت دیگران رفتند، نومید و شکست خورده بازگشتند و آنان که تو را جستوجو کردند، توانشان بدهی، بر عالم و آدم حاکم شدند.
پس اینک با زبانی که به فرمان تو به روزه و امساک، معطر شده است از تو میخواهم که توانم دهی تا به انجام فرایض و دستورات تو توفیق یابم و به دست و زبان و اعضایم قدرتی عطا کنی که برای رضای تو به تکلیف خویش عمل کنم.
***
ای نام تو شیرینی روانها و یاد تو صفابخش جانها!
چه سعادتمندند آنان که لحظهلحظه زندگیشان به محضر تو نورانی است و رشتهرشته جانهایشان نشان از همراهی با تو دارد.
و براستی آنها که با تو همراز و همنشیناند، چه ندارند و آنان که از تو دور میشوند چقدر غریب و تنهایند.
شوریدگان قرب تو چگونه لحظهای از تو«دل» میکنند و سرمستان جام لبخند تو کی به تشنگی دچار میشوند؟
خدایا تو را سوگند به مؤمنانی که پرده پندار دریدند و غیر از تو نخواستند و ندیدند. مرا شیرینی ذکر خویش بچشان که دیگر از این تلخی و زشتی گناه به تنگ آمدهام.
تشنه آن حلاوت متبرک بهنام و یاد توام تا به خویش ببالم و پیشانی به سجده سپاس آشنا کنم که: شکرا شکرا شکرا
با تو غم بیشمار، سهل است مرا
با عشق، فراز دار، سهل است مرا
تا با توام و به من نگاهی داری
«برگشتن روزگار، سهل است» مرا
ای توانای توانبخش!
تویی که به هر کس که بخواهی توان میبخشی تا به اجرای فرمانهایت برخیزد و براستی از چه کسی جز تو قدرت و نیرو بخواهم که تو قوی و نیرومندی. آنها که به سوی قدرت دیگران رفتند، نومید و شکست خورده بازگشتند و آنان که تو را جستوجو کردند، توانشان بدهی، بر عالم و آدم حاکم شدند.
پس اینک با زبانی که به فرمان تو به روزه و امساک، معطر شده است از تو میخواهم که توانم دهی تا به انجام فرایض و دستورات تو توفیق یابم و به دست و زبان و اعضایم قدرتی عطا کنی که برای رضای تو به تکلیف خویش عمل کنم.
***
ای نام تو شیرینی روانها و یاد تو صفابخش جانها!
چه سعادتمندند آنان که لحظهلحظه زندگیشان به محضر تو نورانی است و رشتهرشته جانهایشان نشان از همراهی با تو دارد.
و براستی آنها که با تو همراز و همنشیناند، چه ندارند و آنان که از تو دور میشوند چقدر غریب و تنهایند.
شوریدگان قرب تو چگونه لحظهای از تو«دل» میکنند و سرمستان جام لبخند تو کی به تشنگی دچار میشوند؟
خدایا تو را سوگند به مؤمنانی که پرده پندار دریدند و غیر از تو نخواستند و ندیدند. مرا شیرینی ذکر خویش بچشان که دیگر از این تلخی و زشتی گناه به تنگ آمدهام.
تشنه آن حلاوت متبرک بهنام و یاد توام تا به خویش ببالم و پیشانی به سجده سپاس آشنا کنم که: شکرا شکرا شکرا
با تو غم بیشمار، سهل است مرا
با عشق، فراز دار، سهل است مرا
تا با توام و به من نگاهی داری
«برگشتن روزگار، سهل است» مرا
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
سخن روز
-
داوود گنجهای: موسیقی ایران اعتلا پیدا نکرده است
-
جمال ساداتیان: اکران آنلاین به درد هر فیلمی نمیخورد
-
امید، تحمل را بالا میبرد
-
کیارستمی همراه بزرگان سینما در نتفلیکس
-
طالب حال خوب
-
عکس نوشت
-
شهروند مجـــازی
-
نماز، مکتب انسان ساز
-
مرا شیرینی ذکر خویش بچشان
اخبارایران آنلاین