روایتی از تاریخ برای دوری از هراس و محرومیت
مریم شهبازی/ همه ما کمابیش درباره حکومتهای پیرو تفکر کمونیسم خوانده و شنیدهایم، نظامی سیاسی که از مشهورترین نمونههای آن میتوان به کشورهای تحت نفوذ سیاسی شوروی سابق اشاره کرد؛ از جمله کشورهای اروپای شرقی که وقایع کتاب «کافه اروپا» هم در آنها سپری میشود. کافه اروپا نوشته اسلاونکا دراکولیچ، همچون دیگر آثارش، بخشی از تجربههای این روزنامهنگار و فعال اجتماعی و حقوق زنان را با نگاهی به لایههای سیاسی و روانشناختی جوامع کمونیستی شامل میشود. از همان صفحات آغازین با تلاش دراکولیچ برای عبور از ضمیر «ما» به «من» روبهرو میشوید، از انزجاری که نسبت به ضمیر اشتراکی به خرج داده تعجب نکنید، برای اغلب آنهایی که هنوز حکمرانی کمونیستها را بهخاطر دارند جملههایی نظیر «رفقا ما وظیفه داریم که...» و حتی ضمیر جمع «ما» نشان از شعارها برای درهم شکستن نظام طبقاتی و پیشبرد جامعه به سوی زندگی اشتراکی دارد؛ جوامعی که به تصدیق دراکولیچ در آنها خبری از موجودیت فردی و شخصی نبوده؛ هرچند که هنوز هم نمیتوان گفت که این نظام سیاسی از تمامی جهان برچیده شده؛ با این حال حداقل کشورهای حوزه بالکان که دایره جغرافیایی مورد نظر در این کتاب است از آن عبور کرده و در تلاش برای حرکت به سوی نظام سیاسی، فرهنگی و اقتصادی مشابه همسایگان غربی خود در اروپا هستند. او فرار از ضمیر اول شخص را برای ساکنان کشورهای کمونیستی همچون در هم شکستن قالبی آهنی عنوان میکند که اغلب برچسب خیانت به حکومت و مجازاتهایی سنگین را بهدنبال داشته است. دراکولیچ از «ما» بهعنوان یکی از عوامل حرکت به سوی امراض کشنده ناسیونالیسم و جنگ میان ملتها یاد میکند. از مقدمه کتاب که خواه ناخواه ردپای پررنگی از آن در تمام صفحات دیده میشود که بگذریم با مطالعه فصلهای بعدی از فرصت آشنایی بیشتری برای آشنایی با زندگی مردم این کشورها پیدا میکنید؛ از تلاش برای حرکت به سوی اروپای غربی که با زیرپا گذاشتن تفکرات اشتراکی آغاز میشود تا حتی نامگذاری کافهها و مغازهها بهنامهای خیابانها و محلههای مشهوراتریشی و... دراکولیچ اروپای غربی را نقطه مقابل هر آن چیزی میداند که کشورهای اروپای شرقی تجربه کردهاند، هر چیزی که هنوز هم به اشکال دیگری در صدد خلاصی از آنها هستند، هراس و محرومیت. نکته قابل توجه در این کتاب سبک و سیاق رئالیستی و از سویی پرهیز دراکولیچ از تخیل است؛ نویسنده در خلال تألیف این کتاب میکوشد مخاطب را متوجه کند که ارزشهای سیاسی و فرهنگی یک جامعه مدنی را شهروندانش باید خلق کنند. او مجرم پروری و خلافکار ساختن کل جمعیت کشور و تبدیل مردم به مجرمان خرده پا را یکی از ابزارهای کنترل و سلطه بر مردم در حاکمیتهای تمامیت خواه میداند؛ اتفاقی که آن را ناشی از بیتفاوتی مردم برای تغییر میداند؛ با این تفاوت که او متوجه شده ایراد کار از کجاست، از اینکه نه تنها مردم این کشورها، بلکه ما اغلب بهدنبال این هستیم که دیگران به جای ما دست به تغییر بزنند. او در شرایطی به بازگویی اتفاقاتی که بر مردمش گذشته دست میزند که کمونیسم برچیده شده اما نه تنها برخوردهای گاه تحقیرآمیز کشورهای اروپای غربی با آنها تغییر چندانی نکرده بلکه حتی خودشان هم انگار برای این شرایط هنوز آمادگی چندانی کسب نکردهاند.
کافه اروپا
اسلاونکا دراکولیچ
نازنین دیهیمی
نشر گمان
گزارش «ایران» از اختلافاتی که منجر به انحلال کارگروه کرونا خانه سینما شد
داستان یک جدایی
نرگس عاشوری
خبرنگار
اواخر اسفندماه در روزهایی که اطلاعرسانیهای شفاف کارگروه کرونا خانه سینما با خبرهای توقف تولید پروژههای سینمایی و تلویزیونی همراه بود نشانههای اختلاف نظر این کارگروه و هیأت مدیره خانه سینما هم هویدا شد. 24 اسفندماه بیانیهای از این کارگروه روی خروجی سایت خانه سینما و خبرگزاریها قرار گرفت اما چند ساعت بعد از روی سایت خانه سینما برداشته شد. در این بیانیه اعلام شده بود که به پشتوانه قانون کار در شرایط غیرمترقبه نیروهایی که جانشان در خطر است میتوانند از مرخصی بدون حقوق استفاده و کار را ترک کنند. حواشی ایجاد شده پیرامون حذف این بیانیه با واکنش همایون اسعدیان رئیس هیأت مدیره خانه سینما همراه بود. او در گفتوگویی درباره علت حذف این بیانیه عنوان کرد محتوای این بیانیه مشکل داشته و با تصمیم هیأت مدیره از روی سایت خانه برداشته شده است.
اگر چه این حاشیهها روزهای بعد با صحبتهای دانش اقباشاوی سخنگوی کارگروه کرونا خانه سینما ادامه یافت اما کسی فکرش را نمیکرد که این اختلافنظرها آنقدر دامنه پیدا کند که منجر به تصمیم انحلال این کارگروه شود. خبری که شامگاه روز شنبه 6 اردیبهشت ماه روی خروجی خبرگزاریها قرار گرفت و کارگروه کرونا خانه سینما با انتشار بیانیهای از انحلال این کارگروه خبر داد. انتشار شبانه خبر انحلال این کارگروه در قالب یک بیانیه آن هم با امضای 5 صنف از 9 صنف حاضر نشانهای از ایجاد اختلافی تازه بود که ریشههای آن را میشد در خبر دیدار هیأت مدیره خانه سینما با فرمانده ستاد مقابله با کرونا تهران جستوجو کرد. بیاطلاعی کارگروه کرونا خانه سینما از دیدار با دکتر زالی و تعاملات صورت گرفته در این دیدار بهانهای شد تا این کارگروه بهشکل رسمی این اختلاف را رسانهای کرده و عدم هماهنگی هیأت مدیره خانه سینما با کارگروه کرونای خانه سینما و موازیکاری با آن را علت اصلی انحلال عنوان کند. در گفتوگویی با دانش اقباشاوی (سخنگوی کارگروه کرونا) و روانبخش صادقی (نماینده هیأت مدیره خانه سینما در این کارگروه) به ماجرای انحلال کارگروه کرونا خانه سینما پرداختهایم.
برخورد فعالانه یا مماشات با بحران؛ مسأله این است
«دغدغه اصلی همه ما از ابتدا، اطلاعرسانی و آگاهی تمام اعضای خانه سینما نسبت به حقوقشان در شرایط بحرانی و غیرمترقبهای چون کرونا بود؛ آگاهی از امکانات حقوقی مصرح شده در قانون که نسبت به آن سکوت شده یا از آن بیاطلاعیم.» صاحب این عبارات دانش اقباشاوی سخنگوی کارگروه کرونا خانه سینماست.
او درباره دستاوردهای این کارگروه به «ایران» میگوید: «با مشاوره حقوقدانهایی چون صنم حقیقی و کاوه راد مسائل حقوقی را استخراج کردیم و در قالب بیانیه، فعالان این عرصه را نسبت به حقوقشان آگاه کردیم؛ اینکه در صورت احساس خطر، نیروهای یک گروه تولید بدون نگرانی نسبت به گروگان گرفته شدن دستمزدهای معوقهشان یا پرداخت غرامت، میتوانند پروژه را ترک کنند و البته متعهد باشند که با عادی شدن شرایط کار را تمام کنند. در این مسیر کارفرما و تهیهکننده هم در زمان توقف کار موظف به پرداخت دستمزد نبود.»
اقباشاوی با اشاره به این بیانیه بهعنوان یکی از موارد مناقشهبرانگیز با هیأت مدیره خانه سینما میافزاید: «رئیس هیأت مدیره خانه سینما اعلام کرد که این بیانیه اشکالات قانونی و حقوقی دارد در حالی که مباحث حقوقی با انشاء حقوقدانها منتشر شده بود. پس از مصاحبه آقای اسعدیان این پالس در افکار عمومی ایجاد شد که گویا عملکرد این کارگروه غیرقانونی و غیرکارشناسی است.»
او از ماجرای ابتلای بازیگر و دستیار کارگردان دو سریال «ایلدا» و «گیلدخت» بهعنوان یکی از موارد عدم هماهنگی یاد میکند: «طبق مستندات دقیق از ابتلای دو نفر از عوامل تولید این دو پروژه آگاه شدیم و این ماجرا را به رئیس هیأت مدیره خانه سینما انتقال دادیم. بر اساس مصوبات ستاد ملی کرونا و مشاورهای پزشکیما چنانچه کسی در پروژهای دچار کرونا میشد باید پروژه متوقف و بقیه اعضای آن با احتمال ناقل بودن، قرنطینه میشدند. با وجود درخواست فوری برای توقف تولید این پروژهها و پیگیریهای مستمر در کمال تعجب پساز 6 روز از آقای همایون اسعدیان پاسخ شنیدیم که اصلاً ماجرا را پیگیری نکردهاند. این اهمال آن هم در دوران پیک کرونا خیلی عجیب بود. در نهایت در تعامل سازندهای که با یکی از مسئولان اصلی سازمان صداوسیما داشتم توانستیم پروژهها را متوقف کنیم.»
اقباشاوی در ادامه میافزاید: «بههرحال این کارگروه از ذات صنوف منبعث شده بود و از رگ و پی پروژهها مطلع بودیم. نبض سینما و تلویزیون ایران در دستمان بود. لازم است از صنف برنامهریزان و دستیاران کارگردان به خاطر اطلاعات درست و دقیقی که در اختیار کارگروه قرار داد و هشدارها را به بدنه تولید منتقل کرد تشکر کنم.»
سخنگوی کارگروه کرونا میگوید: «برایمان عجیب بود که وقتی ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام کرده که تمام فعالیتهای فیلمبرداری باید تعطیل شود و شورای پروانه ساخت هم پروانه جدیدی صادر نکرده و تمام پروانههای ساخت قبلی لغو شده چرا یکسری از پروژهها مشغول کارند و با آنها برخورد نمیشود. وقتی خودمان پیگیر میشدیم مدام از طرف هیأت مدیره خانه سینما پاسخ میشنیدیم که ماجرا را رها کنید. زمانی که دیدیم نه پیغامهای ما از طریق نیروها کارساز است و نه ارادهای از سوی هیأت مدیره خانه سینما در برخورد با متخلفان وجود دارد با رسانهها گفتوگو کردیم تا با فشار افکار عمومی این شرایط قانونی اعمال شود.»
بهگفته او ایجاد محدودیت برای اطلاعرسانی شفاف از جمله مواردی است که با عنوان تهدید و تحقیر در بیانیه شنبه شب این کارگروه یاد شده است: «مدام تهدید شدیم که دلیلی ندارد سخنگو تا این میزان اطلاعرسانی کند. در حالی که اتفاق عجیب این بود که سخنگوی یک ستاد مرتبط با بحران در بحران سکوت کند، اطلاعات را دپو کند و رسانهها را ناآگاه نگه دارد. گویا هدفشان این بود که اطلاعات ما بسوزد و شامل مرور زمان شود. در ادامه مسیر اطلاعرسانی را هم وارد بوروکراسی پرپیچ و خم اداری کردند و توقع داشتند قبل از هر مصاحبه، با یک عده خاص هماهنگی صورت بگیرد و در صورت کسب موافقت و رأیگیری مجوز مصاحبه داشته باشیم.»
اقباشاوی از دیدار هیأت مدیره خانه سینما با دکتر زالی در غیبت و بیخبری کارگروه کرونا بهعنوان مهمترین مسأله اختلافساز یاد میکند. او سرمنشأ اختلافات شکل گرفته در این ایام را نوع نگاه دو طرف ماجرا در مواجهه با بحران عنوان میکند: «کارگروه کرونا بر رویکردی فعالانه و حل ریشهای مسائل با استناد بر قانون و مشاورههای پزشکی تأکید داشت اما دوستان هیأت مدیره خانه سینما برخورد منفعلانه داشتند. ما تعامل را تاکتیک میدانستیم و خیلی جاها هم تعامل کردیم اما دوستان هیأت مدیره تعامل را استراتژی کلی میدانند. کارگروه کرونا مسأله را بحرانی میدانست و در مسیر نجات جانها و تأمین معاش خواهان برخورد جدی بود اما دوستان خواهان مماشات بودند.»
یاد نگرفتهایم دیالوگ برقرار کنیم
روانبخش صادقی که به نمایندگی از هیأت مدیره خانه سینما به این کارگروه پیوسته اما معتقد است تمام موارد پیش آمده مبتنی بر سوءتفاهمی است که میشود با برقراری دیالوگ در یک دورهمی صنفی آن را برطرف کرد.
او با تأکید بر حمایت هیأت مدیره خانه سینما از این کارگروه میگوید: «خیلی از دوستان شبانهروزی کار کردند، پروژهها را رصد کردند تا اطلاعات دقیق از آثار صنعت تصویری در حال تولید کسب کنند و مجدانه پیگیر بودند که متخلفان را شناسایی و معرفی کنند. باور هیأت مدیره این است که اگر این کارگروه بموقع تشکیل نمیشد تلفات زیادی سینمای ایران را تهدید میکرد.»
صادقی بر ایجاد فضای گفتوگو برای حل سوءتفاهمها تأکید دارد: «داشتن اختلاف نظر به معنای مقابل هم قرار گرفتن نیست. با برقراری دیالوگ میتوان مسائل را حل کرد. هر مشکلی را باید در دل خانه حل کنیم و در بسیاری موارد لزومی به رسانهای کردن آن وجود ندارد. یکی از پایههای صنعت تصویر و سینما دیالوگ است اما متأسفانه از مدیران سینمایی تا فعالان این عرصه هنوز یاد نگرفتهایم با هم دیالوگ برقرار کنیم و مسائل را در گفتوگو حل کنیم.»
این عضو هیأت مدیره خانه سینما با تأکید بر تأثیرگذاری مثبت فعالیت این کارگروه اعلام انحلال آن را توسط بخشی از اعضای کارگروه، تصمیمی بسیار شتابزده و ناشی از برخوردی احساسی میداند که پیامد آن متوجه کل خانواده سینما میشود و الا اینکه کارگروه هایی در مواقع لازم تشکیل شده، فعالیت کرده و منحل بشوند اتفاق عجیبی نیست. صادقی در عین حال میافزاید: «تکروی به اسم هر کس که باشد محکوم است. اگر قرار است گروهی را لغو کنیم باید در کارگروه به شور گذاشته شود در حالی که خیلی از اعضای این کارگروه از انحلال آن خبر نداشتند و از طریق رسانهها مطلع شدند.»
صادقی در پایان بر لزوم کنار هم ایستادن اعضای خانه سینما بخصوص برای حل مشکلات پساکرونا تأکید کرده و ادامه میدهد: «همه ما میدانیم که اعضای کارگروه کرونا بدون هیچ دستمزدی چقدر دلسوزانه پیگیر مشکلات همصنفیهای خود بودند. فعالیت این کارگروه به نفع همه بوده است. لذا قرار نیست با یک سوءتفاهم واهی کارگروه مهمی به این شکل منحل شود. اطمینان دارم هیأت مدیره خانه سینما در قبال این تصمیمگیری به زعم من شتابزده، واکنشی پدرانه و مسئولانه خواهد داشت و بهتر است برای هر تصمیمی سنجیدهتر اقدام کنیم.»
برگزاری جشنواره نوازندگان جوان گلستان از سوی انجمن موسیقی این استان
در جستوجوی استعدادهای جدید
ابوذر اسماعیلی
رئیس انجمن موسیقی استان گلستان
در ایامی که به خاطر شیوع ویروس کرونا فعالیتهای موسیقایی بهحداقل رسیده است انجمن موسیقی استان گلستان در نظر دارد با شعار و هشتگ «در خانه بمانیم» برای ایجاد انگیزه و بالا بردن کیفیت اجرای نوازندگان جوان استان و همچنین معرفی بیشتر آنها ویژه برنامهای را با عنوان جشنواره نوازندگان جوان گلستان، در سه بخش برگزار کند. البته پیش از این هم یک جشنواره استانی با عنوان «ستارههای آواز گلستان» داشتیم که نخستین دوره آن در بخش خوانندگی برگزار شد. اما جشنواره نوازندگان جوان گلستان با شرکت 190 نوازنده در تمامی بخشهای مختلف در قالب دو گروه سنی «الف» (۱۵ تا ۱۹ سال، متولدین سالهای ۱۳۸۰ تا ١٣٨۴ «ب» (۲٠ تا ۲۹ سال، متولدین سالهای ١٣٧٠ تا ١٣٧٩) در فضای مجازی برگزار خواهد شد. این جشنواره دوره نخست خود را تجربه میکند و مانند جشنواره ملی موسیقی جوان در سه بخش اصلی نوازندگی سازهای ایرانی، سازهای نواحی ایران و سازهای کلاسیک و سازهای جهانی است. در بخش نوازندگی سازهای ایرانی نوازندگان سازهای تار، تنبک، دف، سنتور، سهتار، عود، کمانچه، نی؛ در بخش نوازندگی سازهای کلاسیک و سازهای جهانی نوازندگان سازهای پیانو، ترومبون، ترومپت، فلوت، گیتار کلاسیک و پاپ، ویولن، ویولنسل، ویولا، هورن و در بخش نوازندگی سازهای نواحی ایران خوانندگان و نوازندگان سازهای زهی، بادی و کوبهای به رقابت خواهند پرداخت. متقاضیانی که سن آنها از ۱۵ سال کمتر است نیز، در صورت آمادگی و تمایل، میتوانند آثار خود را برای بررسی در گروه «الف» ارسال کنند. داوری این جشنواره در دو بخش آرای مردمی و دربخش تخصصی هم با حضور 40 نفر از استادان مطرح سازهای مختلف این استان است و در آخر برای 10 نفر از برگزیدگان هر ساز انتخاب شده علاو بر جوایز نقدی کارگاههای تخصصی و مستر کلاسهای متنوع با حضور استادان مطرح کشور برگزار خواهد شد و در نهایت این منتخبان بهعنوان نمایندگان انجمن موسیقی در جشنواره ملی جوان حضور خواهند یافت همچنین کنسرتی در قالب رسیتال برای آنها خواهیم داشت. تلاش ما این است هنرمندان استان به تولید آثار موسیقی تشویق شوند و ما نیز کارهای آنها را از طریق فضای مجازی منتشر خواهیم کرد تا این آثار بیشتر دیده شود. همچنین انجمن موسیقی گلستان در نظر دارد به مناسبت هفته معلم از استادان موسیقی و داوران این جشنواره قدردانی به عمل آورد.
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد
معافیت فضاهای فرهنگی و هنری از اجاره اسفند و فروردین
اجارهبهای فضاهای فرهنگی و هنری در دوران تعطیلی بهدلیل شیوع بیماری کرونا بخشیده شد. هیأت وزیران در جلسه 3 اردیبهشت 99 تصویب کرد که تمام دستگاههای اجرایی و شهرداریهای سراسر کشور مجازند نسبت به امهال یا بخشودگی کامل اجارهبهای اماکن واگذار شده به بخش خصوصی در طول دوره تعطیلی مربوط به جلوگیری از انتشار ویروس کرونا یا افزایش دوره بهرهبرداری حسب شرایط و چارچوب واگذاری اقدام کنند. لادن حیدری معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد این مسأله درباره اماکن فرهنگی و هنری گفت: «تدوین سیاستهای حمایتی از فعالان اقتصادی و کسب و کارهای فرهنگی، هنری و رسانهای که در زمره پیشتازان اجرای محدودیتهای ستاد بحران کرونا با توقف فعالیتهایشان قرار دارند، از نخستین روزهای بحران در دستور کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت. با پیگیریهای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، هیأت دولت، بخشودگی اجارهبهای فضاهای فرهنگی و هنری واگذار شده به بخش خصوصی را تصویب کرد.»
به گفته او بر مبنای این مصوبه هیأت دولت و به دستور وزیر فرهنگ فعالان بخش غیردولتی که مجتمعهای فرهنگی و هنری را در اختیار دارند از پرداخت اجارهبهای اسفند و فروردین ماه معاف هستند.
حیدری به مناسبت روز جهانی «کتاب و حق مؤلف» بر رعایت حقوق پدیدآورندگان آثار فرهنگی و هنری تأکید و فعالیتهای دولت را درباره این موضوع تشریح کرد. بهگفته او رعایت حقوق پدیدآورندگان آثار فرهنگی و هنری، نیازمند یک قانون جامع است که اجرای آن با عزمی ملی و مشارکت هر سه قوه مجریه، قضائیه و مقننه ممکن است.
حیدری درباره پیشبینی اصلاح لایحه جامع حقوق مالکیت فکری پدیدآوردندگان آثار ادبی و هنری در مجلس شورای اسلامی هم اضافه کرد: «با آغاز فعالیت یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، برای سومینبار لایحه مطرح خواهد شد و بعد از گذشت این مدت و با عنایت به تکنولوژی و تغییرات موجود اصلاح احتمالی این لایحه طبیعی بهنظر میرسد. در جریان تدوین لایحه، حداقلهای قانون از نظر توجه به مقررات بینالمللی و تطبیق آنها با منافع ملی در نظر گرفته شدهاست. این موارد در کمیسیونهای مربوط نیز در معرض تغییر و اصلاح قرار گرفت.»
معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر فرهنگ درباره ویژگیهای لایحه حمایت از مالکیت ادبی، هنری گفت: «این لایحه و حقوق مرتبط که به قانون حمایت از پدیدآورندگان یا حق مؤلف، معروف است، صرفاً به حمایت از پدیدآورنده اختصاص دارد؛ هرچند در برخی ابعاد برای ناشران و اشخاص ذینفع دیگر نیز حقوقی قائل شده است اما اصل موضوع لایحه، حمایت از خالق اثر و پدیدآورنده است و مابقی باید مراقب این حقوق باشند. همه حلقهها پس از تولید اثر باید از حقوق مؤلف مراقبت و در کنار آن زندگی کنند، نه اینکه آن را نادیده گرفته و فقط به حقوق خود فکر کنند.»
البته حیدری بر این مسأله هم تأکید کرد که آگاهیبخشی برای توجه به حقوق پدیدآورندگان آثار یکی از مهمترین مسائلی است که به آن نیاز داریم و گفت: «ارکانمختلف دولت، اعم از نهادهای آموزش ابتدایی شامل مهدهای کودک، آموزش و پرورش، دانشگاهها و لایههای دیگر، اعم از مصرفکنندگان محصولات فرهنگی، صدا و سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که مخاطب هنرمندان هستند، همه باید وارد میدان عمل شوند تا با آموزش حقوق خالقان آثار، همه دستگاههای دولتی و حاکمیتی به رعایت حقوق پدیدآور احترام بگذارند و بعد سایر افراد جامعه این حقوق را به رسمیت بشمارند. وزارت فرهنگ متولی اصلی حمایت از پدیدآورندگان آثار ادبی- هنری در کشور است و این حمایت را به طرق مختلف توسط معاونتها و بخشهای مختلف انجام میدهد.»
پیشتولید فیلم سینمایی «بیهمه چیز» تازهترین فیلم محسن قرایی آغاز شد. پرویز پرستویی و هدیه تهرانی در کنار شهاب حسینی جمع بازیگران این فیلم را تشکیل میدهند. بیهمه چیز اولین حضور این سه بازیگر در کنار هم است. محمد داوودی نویسنده فیلمنامه بیهمه چیز است و جواد نوروزبیگی تهیهکنندگی این فیلم را برعهده دارد. همچنین پیش تولیدِ جدی و فیلمبرداری کار پس از اخذ مجوزهای لازم از وزارت ارشاد و ستاد مقابله با کرونا آغاز خواهد شد.
سه فیلم کوتاه و مستند ایرانی در تازهترین حضور بینالمللی خود در جشنوارههای آلمان، روسیه و هند رقابت میکنند.
مستند «پیرمرد و خواننده» ساخته امیر اصانلو در اولین تجربه بینالمللی خود راهی جشنوارهای در سوئیس میشود.
پژوهشکده هنرِ فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران در نظر دارد بهمنظور تحلیل و بررسی تأثیر این همهگیری جهانی در هنر و جامعه هنری، همایش «هنر و بیماریهای فراگیر: هنر/کرونا» را با همکاری دیگر سازمانهای فرهنگی و هنری برگزار کند و براین اساس فراخوان این همایش را منتشر کرد.
تصویربرداری مستند سینمایی دلاوران سفیدپوش به کارگردانی و تهیه کنندگی امیر کریم یزدی به پایان رسید. در این مستند چهرههای سینمایی همچون کتایون ریاحی، مرجانه گلچین، شبنم قلیخانی، علیرضا خمسه، سپند امیرسلیمانی و... حضور داشتند که بهصورت لایو در این فیلم به کادر پزشکی خدا قوت گفتند.
برگزیدگان پویش عکس «بازی در خانه» از سوی مرکز سرگرمیهای سازنده و بازیهای رایانهای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان معرفی شدند. بازی کردن در خانه و میزان خلاقیت در ساخت نماهنگ یا تصویر از مهمترین اولویتهای انتخاب داوران پویش «بازی در خانه» بود.
مدیر پروژه بخش نوجوان «کتاب آوا» از انتشار ۲۳ عنوان کتاب صوتی از بهترین رمانهای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با صدای بازیگران سینما و تلویزیون و گویندگان حرفهای رادیو در سال ۹۹ خبر داد. به گفته منصور ضابطیان این مجموعه در ادامه مشارکت هنرمندان در تولید کتابهای صوتی منتشر خواهد شد.
«روز کارنامه» نوشته قباد آذرآیین منتشر شد. این کتاب در قالب مجموعه رمان نوجوان امروز بوده که داستان خواهر و برادر نوجوانی است که به روایت زندگی خود برای مخاطبان میپردازند.
«پر اولوف انکویست» یکی از شناختهشدهترین چهرههای ادبیات کشور سوئد در سن ۸۵ سالگی درگذشت.
«اسلاوی ژیژک» فیلسوف و نظریهپرداز اهل اسلوونی در کمتر از ۱۰۰ روز کتابی درباره همهگیری کرونا منتشر کرد.
برای اولینبار پس از دسترسی «خانه پایور» به دستنوشتههای فرامرز پایور استاد موسیقی ایرانی، آثار گروهنوازی این هنرمند پیشگام سنتورنوازی منتشر شد.
فیلم کوتاه «امتحان» ساخته سونیا حدادی موفق به کسب جایزه بهترین فیلم در بخش بینالملل چهل و دومین جشنواره بینالمللی فیلمهای زنان Creteil فرانسه شد.
واحد موسیقی فرهنگسرای بهمن با حضور هنرمندان و استادان ساز دف در مقام هیأت داوران و انتخاب، هفتمین جشنواره تکنوازی ساز دف را با توجه به شیوع کرونا و رعایت فاصلهگذاری اجتماعی، بهصورت آنلاین و بدون حضور فیزیکی مخاطبان و شرکتکنندگان برگزارمیکند.
پس از اکران فیلم «خروج» در قالب سینمای آنلاین که بهدلیل شیوع ویروس کرونا و تعطیلی سینماها مسیر تازهای را در نمایش فیلمهای سینمایی ایجاد کرده است، «طلا» به کارگردانی پرویز شهبازی دومین فیلمی است که این مسیر را ادامه میدهد.