فائزه مشایخی/ چند سالی است که موسیقی جنوب، با حضور چند گروه و جوان تازهنفس، قبایی نو به تن کرده و میخواهد از ویژگیهای بومی و موسیقیاییاش که پتانسیلی است بسیار بزرگ و جذاب بیشتر بگوید. از طرفی بهنظر میرسد توجه به موسیقی بومی هم طی سالهای اخیر بیش از قبل مورد اقبال قرار گرفته و جوانهای امروزی شاید در هر دو طیف و طرف تولیدکننده و مخاطب، به توافقی رسیدهاند و حالا با همان آداب و رسوم قدیمی و کمی امروزیتر، حاصلی را میبینیم و میشنویم که به مذاق مخاطب امروزی خوش میآید. البته جنوب و خاستگاه موسیقیاییاش و آنچه امروز میشنویم بحثی است مفصل که قصد این ستوننوشت کوچک نیست. یکی از این گروههای جنوبی که پیش از انتشار اولین آلبومشان هم مخاطبان خود را پیدا کرده بودند گروه موسیقی «سیریا»است که اولین آلبومشان بهنام «میز دوتایی» چند روزی است منتشر شده است. این گروه دو سال پیش فعالیت خود را با مدیریت ماکان صغیری و با انتشار قطعه «هوار» شروع کرد و از همان اول قصدش معرفی فضایی جدید در موسیقی بوشهر بود که در آن همانطور که گفته شد تلفیقی از موسیقی جهان با موسیقی فولکلور بوشهر و گویش محلی به چشم و گوش میآید. در این اثر سعی شده با یادی از بزرگان موسیقی بوشهر از آنها هم تجلیل شود. اهالی سیریا خودشان درباره آلبوم شان مینویسند: «آلبوم ما ناگزیر است فضای بوشهر و زندگی مردمانش را بازنمایی کند. چرا که سیریا در میان همین مردم زیسته و معنا گرفته. در این میان تلاش کردهایم از ارائه تصویری غیرواقعی و سنتی بپرهیزیم و با رویکردی مدرن، بوشهر و موسیقی و مردمانش را عرضه کنیم. روایتی که به گوش میرسد حاصل عشق و هنر زنان و مردانی بوده که اکنون در میان ما نیستند، اما میراث آنها نسل به نسل منتقل شده و به ما رسیده است. برخود واجب میدانیم در این تجربه-هر چند در مجالی اندک-به نیک نامانی که در میان ما هستند ادای احترام کنیم.» رفیق، میز دوتایی، لیلی، هوار، چیش عسلی، دلم تو میخوا، شعر یادُم ر، جهاز جنی، غٌراب، حجله و معشوق دولاچنگ قطعات این آلبوم را تشکیل میدهند که توسط محمدلاریان: خواننده، بهروز شریفیان: نوازنده پرکاشن، مهدی ناصری: نوازنده گیتار، امیرحسین ماهینی: نوازنده گیتار باس و عود، معین پاکباز: نوازنده درامز، مهدی حیدری منفرد: نوازنده نی انبان، نی جفتی و عود اجرا شدهاند.
گروه موسیقی سیریا
نام آلبوم: میز دو تایی
ماکان صغیری
یازده قطعه
سال انتشار: 1399
بیپتیونز
ایرج راد، داوود گنجهای، حسین محجوبی، مجید مظفری و عبدالجبار کاکایی در گفتوگو با «ایران» از کمپین مشاهنر میگویند
همدلی برای یک لبخند
ندا سیجانی
خبرنگار
در روزهای آغازین سال نو و در پی شیوع ویروس کرونا و تأکید بر خانه ماندن مردم، هنرمندان رشتههای مختلف هنری با انتشاربیانیهای اعلام کردند با خیزشی همراهی میکنند که قرار است (دستکم در ۱۰۰ روز) برای مردمی که شرایط قرنطینه خانگی و سختی احتیاط دربرابر شیوع ویروس کرونا را تحمل میکنند، به تولید و انتشار آثار هنری بپردازد. کمپینی که مورد توجه وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت. او در صفحه توئیتر خود نوشت:« خیزش هنرمندان ایرانزمین در دوران کرونایی نشان از روح مسئولیتمدارهنراست که سالهاست از هنرمندان نیکسرشت میهن شاهدیم. قدردان هنرمندان به خاطر اجرای پویش مشاهنر و بردن هنرشان به خانههای مردم باشیم.» فاضل جمشیدی آغاز کننده این طرح نیزازاستقبال خوب هنرمندان دراین مدت خبر داده است. به گفته او«پس از انتشار این بیانیه هنرمندان به سرعت دیدگاهها، مطالب و پستهای هنری خود را در شبکه های اجتماعی، فضاهای مجازی و همچنین تلویزیون منتشر کردند.»
هنرمندان به حمایت نیاز دارند
ایرج راد رئیس هیأت مدیره خانه تئاتر و از امضا کنندگان این کمپین میگوید: «با یک برنامهریزی خوب و موفق می توانیم از این طریق قدم خوبی برای مردم کشورمان برداریم. به عنوان مثال در ارتباط با کارهای نمایشی و تئاتر، تک گویی یا مونولوگ را هم می توان اجرا کرد. اما اینکه انجام این برنامه ها تا چه حد بتواند برای مردم جذابیت داشته باشد و ارتباط برقرار کند نیاز به بررسی دارد. ولی با این تفاسیر طبق صحبتی که با دوستان برگزار کننده این کمپین داشتهایم درجهت نشاط و امید به جامعه ازاجرای هرنوع برنامه کوتاهی نخواهیم کرد.» راد درگفتوگوبا«ایران» اظهار داشت: «مسأله فقط اجرای نمایش نیست. ضمن اینکه کارهای ازپیش ضبط شده هم قابل استفاده است و اگر برای پخش آنها امکاناتی فراهم شود شاید برای مردم جذابیت داشته باشد.» به گفته این بازیگر هنرمندان برخاسته از بطن همین جامعه هستند بنابراین مسئولان فرهنگی هم در قبال این همدلی وهمیاری باید حمایت لازم را از هنرمندان داشته باشند. او درادامه افزود:«از اوایل اسفند ماه تا به امروز به دلیل تعطیل شدن سالن های نمایش کشور و لغو اجراهای صحنهای، هنرمندان کشورمان با ضرر و زیان های مالی بسیاری مواجه شده اند و نیازاست در این باره تدابیری اصولی صورت بگیرد.» راد گفت: «هنرمندان تئاتر هیچ زمانی وضعیت مناسبی نداشتهاند؛ حتی پیش ازاین اتفاقات هم از شرایط موجود گلایه مند بودیم. اکثریت هنرمندان ما بیکارند یا از امکانات مالی و مادی خوبی برخوردارنیستند بنابراین نیاز است در زمینه تئاتر وهزینه هایی که وجود دارد کمک های لازم به آنها انجام بگیرد. ناگفته نماند در حال حاضر هم همان میزان دستمزد کمی هم که در اختیار بسیاری از دوستان تئاتری ما قرار میگرفت قطع شده و طبیعتاً دراین زمینه دولت باید کمک هایی داشته باشد.» به گفته اوسال های سال است که هنربه عنوان یک شغل وحرفه درجامعه ما جایگاه و تعریف مشخصی نداشته و منبع ذخیرهای هم به عنوان صندوق بیکاری دراین زمینه ایجاد نشده تا درچنین ایامی کمکهای مالی به هنرمندان تعلق بگیرد. گرچه طبق برنامه ریزهای که دوسال گذشته صورت گرفته قرار براین بود از طریق اصناف هنری بتوانیم در این زمینه قدم هایی برداریم اما متأسفانه شیوع ویروس کرونا تداخل در انجام این برنامه ریزی ها ایجاد کرد و در حال حاضر متوقف مانده است. بنابراین در چنین شرایطی نیازمند این هستیم که تدابیر درستی صورت بگیرد بخصوص برای هنرمندان که از نظر معیشتی در وضعیت بسیار بدی قرار دارند این درحالی است که میتوان ازطریق صندوق اعتباری هنر و وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی حمایت های لازم انجام بگیرد.» او درمورد اجرای تئاترآنلاین در وضعیت فعلی هم گفت: «اجرای این برنامه نیازمند امکانات لازم چون استودیو و مکانی برای تمرین و ضبط این برنامهها است تا بتوان کار با ارزش و جذابی به مردم ارائه کرد.»
مسئولان با مردم شفاف باشند
داوود گنجهای نوازنده و مدرس موسیقی ایرانی هم میگوید: «هنرمندان شرکت کننده در کمپین «مشاهنر» درکنار مردم سرزمینشان قرار دارند تا درجهت بازگرداندن شادی و نشاط به جامعه دراین شرایط بوجود آمده قدمی بردارند. من هم در جهت کمک به رفاه حال مردم که در خانه ماندهاند قطعه ای را در ابوعطا ساختهام با اجرای کمانچه نوازی اردشیر کامکار (دامادم) و تنبک نوازی کامبیز گنجهای (پسرم) که در فضاهای مجازی بسیار مورد استقبال قرار گرفت. میخواستم با این قطعه به عنوان یک هنرمند به مردم بگویم در خانه بمانید تا این زنجیره منحوس ویروس کرونا از بین برود.» گنجهای درگفت وگو با«ایران» درباره ضرر و زیان هایی که هنرمندان دراین ایام مواجه شده اند هم اضافه کرد: «لغو تمامی برنامه های هنری در کشور و تعطیلی صنوف هنری صدمات مالی بسیاری را به هنرمندان وارد کرده است؛ بویژه حوزه موسیقی که با تدریس موسیقی و اجرای کنسرت روزگار خود را میگذراندند و امروز این هنرمندان در وضعیت مالی مناسبی قرار ندارد. بنابراین لازم است مسئولان فرهنگ و هنر تا حد امکان و توان حمایت های لازم را داشته باشند. نکته دیگر اینکه مسئولان دولتی باید با مردم شفاف صحبت کنند و واقعیت را با آنها در میان بگذارند تا مردم به شبکههای بیگانه روی نیاورند و به اخبار کذب گوش ندهند.»
شعارزدگی را کنار بگذاریم
حسین محجوبی هنرمند صاحبنام هنرنقاشی و از دیگر اعضای این کمپین هم تأکید دارد مردم باید درخانه بمانند تا این دوران سخت بگذرد. او درگفت وگوبا«ایران» بیان کرد: «هنرمندان جدا از مردم نیستند. بنابراین وظیفه مسئولان دولتی این است که در شرایط بوجود آمده به لحاظ مالی هنرمندان را تأمین کنند. امرار معاش هنرمندان از طریق اجرای همین برنامههای هنری بوده. بنابراین با تعطیلی و لغو تمامی این برنامهها هیچ منبع درآمدی نخواهند داشت. مسئولان باید همت کنند و از شعارزدگی دوری کنند و حامی مردم باشند؛ همانطور که مردم و هنرمندان حامی آنها هستند.»
امروز زمان هزینه کردن بودجه های دولتی برای مردم است
مجید مظفری بازیگر سینما و تلویزیون و از دیگراعضای این کمپین هم میگوید هنرمندان کشور ما می توانند و موظفند مانند هنرمندان دیگر کشورهای دنیا با یک برنامه ریزی درست در جهت شاد کردن مردم برنامه های مختلفی را در شبکه های مجازی و تلویزیون ارائه کنند. البته متأسفانه برنامههای تلویزیونی ایران جذابیت چندانی ندارد و کسالتآور است و کمک چندانی به درخانه ماندن مردم نمی تواند داشته باشد. ناگفته نماند دوستانی هم هستند که دراین زمینه زحمات بسیاری کشیده اند و با تهیه برنامه های طنز تلاش بسیاری برای شاد کردن مردم داشتهاند. مانند برنامههای«دورهمی»،«پایتخت»،«خندوانه» که جای تشکر دارد. اما درهمین راستا تعدادی ازهنرمندان به این نتیجه رسیدند با برنامه ریزی برای این روزهای در خانه ماندن مردم برنامههای خوبی برای شاد کردن آنها داشته باشند و با شرکت درکمپین مشاهنر که حدوداً 400 نفرعضو آن هستند از طریق فضاهای مجازی یا تلویزیون به آموزش موسیقی، فن بیان، نمایشنامهخوانی، نمایشنامه نویسی، مجسمه سازی، نقاشی و ... بپردازند. اما انجام چنین کارهایی مستلزم حامی مالی و یا اسپانسر و یا تهیه کننده هایی است که یک برنامه ریزی اصولی برای ارائه این کارها داشته باشند. حتی نیاز است برنامه هایی تولید شود که مرتبط با شرایط حال حاضر و ویروس کرونا باشد.» این بازیگر درگفت و گو با«ایران»گفت: «درمواجهه با این برنامه های فرهنگی و هنری، مسئولان فرهنگی هم باید فکری برای شرایط مالی هنرمندان داشته باشند و بودجه مناسبی را برای آنها اختصاص بدهند. این بودجه ها برای مردم است و امروز زمان هزینه کردن آنها است.»
از اهمیت و جایگاه خانوادهها غافل نشویم
عبدالجبار کاکایی شاعرو ترانهسرا وازاعضای این کمپین هم این روزها را فرصت خوبی برای انجام مطالعه کتابهای مفید عنوان کرده و معتقد است شاید در زندگی فرصت کمتری برای دورهم جمع شدن خانوادهها فراهم شود و این زمان خوبی است تا به متون ادبی رجوع شود و طبق سنت های قدیمی خانواده های ایرانی مثنوی خوانی ، شاهنامه خوانی و حافظ خوانی کنند. او درگفت و گو با «ایران» بیان کرد: «خوشبختانه اغلب خانواده های ایرانی با فضای کتابخوانی و مطالعه آشنا هستند و تا حدی کتاب در قفسه های کتابخانه شان یافت می شود. ناگفته نماند جهان اسیر دنیای مجازی هم فرصت کمتری برای مطالعه فراهم کرده است. البته معتقد به این نیستم که مولتی مدیا و فضای مجازی سبب دوری از فضای مطالعه شده. بلکه هستند افرادی که استفاده درستی ازاین فضاها دارند و این میتواند همان منبع مطالعه قرار بگیرد. بویژه فایل های صوتی سخنرانی های کارشناسان این حوزه و یا رجوع به فایل های پی دی اف مقالات علمی که در فضای مولتی مدیا موجود است. قطعاً این موضوع می تواند امکان مطالعه کردن در محیطهای متفاوت بیرون از خانه و یا داخل خانه را فراهم کند.» او درباره حمایت مسئولان دولتی و فرهنگی در قبال هنرمندان هم گفت: «توقع و امیدم این بود که دولتهای مختلفی که در این دوران بر سرکار آمدند و تصدی امور را در دست داشتند یک ذخیره ارزی ایجاد کرده بودند تا در چنین شرایطی بتوانند همه اقشار کم درآمد جامعه را تأمین کنند. اما متأسفانه منابع نقدی بانک های ما توسط رانت ها و اختلاس ها از بین رفته است و دراین شرایط و گسترش ویروس کرونا از گوشه و کنار می شنویم کسری بودجه هم وجود دارد و این موضوع با این همه ذخایر مالی موجب سرافکندی است. آنها فکر چنین روزی را نکرده اند تا مانند برخی از کشورهای توسعه یافته جهان، مردم را در خانه نگاه دارند و معیشت آنها راهم به در خانه هایشان برسانند. چه پیشنهادی می توانم به مسئولان دولتی داشته باشم که به سختی حقوق بازنشستگان را چند درصد بالا برده اند؟ بنابراین توقعی نمی شود داشت و بهتر است هزینه های همین اجراهای آنلاینی که برگزار می شود پرداخت شود تا شرکتهای برگزار کننده زمین نخورند و آسیب نبینند.»
حال این روزهای تماشای آنلاین خوب است
ادامه از صفحه اول
شاید این موضوع با وجود تعطیلی سالنهای سینما، برای فعالان حوزه فیلم که اغلب روشهای سنتی نمایش فیلم، یکی از گرههای کاری آنها بویژه برای عرضه بینالمللی بوده، زیاد هم خبر بدی نباشد.از آنجا که در این روزها و با استفاده از توفیق اجباری قرنطینه، در حال کار روی پایاننامهام با موضوع بازاریابی دیجیتال برای صنعت سینمای کشور هستم، شرایط و احوال این روزها، روایت دیگری در ذهن من شکل داده است، حقیقت این است که علاوه بر بازار تغییرشکل یافته و منحصر به فرد سینما در ایران باعث شده است، فرآیند بازاریابی بینالمللی سینما در کشورمان، عموماً در محدوده تلاشهای تجربی و سنتی باقی بماند، حالا مواجهه این هنر/صنعت با این شرایط جدید و خیل مشتاقان و کاربران داخلی و خارجی و گسترش قابل توجه ترافیک اینترنت در کشور، فعالان این حوزه را با شرایط جدیدی مواجه کردند.
البته پخشکنندگان بینالمللی ایران به تجربه دریافتهاند که کانال توزیع باید با فرهنگ مصرف در بازار هر کشور متناسب باشد و اکران سینمایی لزوماً راه مناسبی برای بازار فیلم همه کشورها و سهم گرفتن از مخاطب فیلمبین آنها نیست. بهکارگیری فناوری در پخش و عرضه آنلاین و روی آوردن فعالان جوان به این روشها، نقشه راه جدیدی را وارد بحث توزیع بینالمللی آثار تصویری ایران کرده است.
در این نقشه راه جدید لازم است که ویژگیهای پخش آنلاین و اکران اینترنتی بخوبی مورد مداقه و بررسی قرار گیرد. لزوم تناسب رسانه با عادات مخاطبان را نیز نباید از نظر دور داشت. بهگفته دیگر، در سیستم پخش بینالمللی سنتی باید تغییر و بهروزرسانی صورت گیرد تا هم بتوان به مخاطبان نهایی فیلمبین در کشورهای مختلف دسترسی بهتری پیدا کرد و هم مخاطبان جدیدی را از نسل فناوریجو جذب نمود. این کار مستلزم تخصصی کردن سیستم توزیع داخلی و بینالمللی است که برای آن، عرضه باید متناسب با قالب و ژانر فیلم و محصول تصویری و نیز عادات مخاطبان در بازارهای هدف مختلف صورت گیرد. شناخت لبه تکنولوژی و پرهیز از استفاده از فناوریهای قدیمی شده، الزام دیگری است که باید بجد آن را رعایت کرد، اختراع دوباره چرخ و تشکیک در امور اثبات شده از آسیبهای جدی انتقال تکنولوژی به کشورمان بوده است که باید از آن در این حوزه اجتناب کرد.
مسأله دیگری که نباید از آن غافل شد، این است که فناوری دیجیتال موجب پدید آمدن بازارهای جدیدی برای محصولات تصویری در دنیا شده است. این بازارهای جدید تحت تأثیر فناوری، بهدلیل ظهور رسانههای جدید و تعریف حقامتیازهای جدید برای آنها شکل گرفتهاند که میتوان در تدوین نقشه راه اشاره شده برای صنعت تصویر ایران در بخش عرضه بینالمللی، به آن توجه کرد و از آن سهم گرفت. با افزایش سهم از هریک از بخشهای بازار، میتوان میزان درآمد حاصل از هر محصول را نیز افزایش داد. علاوه بر آن، فناوری نقشه رقابت در بازارهای فیلم را دگرگون کرده که در صورت نادیده گرفتهشدن میتواند درنهایت به از دست دادن سهم بازارهای موجود نیز بینجامد. بنابراین، صنعت فیلم و تصویر در ایران باید در مدلهای کسب و کار خود، نهتنها روشهای توزیع آنلاین را منظور کند، بلکه باید بتواند فراتر از آن بهعنوان کشوری صاحب سینما در منطقه، با آیندهنگری در جهت تبدیلشدن به هاب پخش و ارتباطاتی محصولات تصویری و راهاندازی سرویس منطقهای ویدئوهای درخواستی گام بردارد.
وضعیت بهوجودآمده پس از تعطیلی سالنهای سینما در پی شیوع بیماری همهگیر کووید19 و البته افزایش دوباره در فعالیت کانالهای تلگرامی دانلود غیرقانونی فیلمها و محصولات تصویری، نشان از بیپاسخ ماندن تقاضای بخشهایی از بازار محصولات تصویری از طریق عرضه قانونی بویژه در داخل کشور است. کندی پیگیری این موضوع به بهانه زیرساختی مانند سرعت و کیفیت اینترنت نیز شاید دیگر دلیل خوبی نباشد، چرا که معلوم شد وضعیت کشورهای دیگر دنیا نیز در زمان اوجگیری تقاضا بهتر از این نبوده و کمپانیهایی مانند نتفلیکس را مجبور ساخته تا با کاهش کیفیت ویدئوهای ارائهشده تا 25 درصد از بار بهوجودآمده روی مصرف اینترنت را در کشورهای مختلف بکاهد. خبرهایی مانند اکران آنلاین زودهنگام فیلمهایی مانند «خروج» که قید اکران سینمایی را در شرایط فعلی زدهاند، اقدام شجاعانهای است که میتواند پیشرو تحولی در وضعیت فعلی نمایش آثار سینمایی باشد و البته فرصت بررسی نتایج ناشی از این اقدام را نیز در شرایط ناگزیر فعلی فراهم آورد. البته «خروج»، اولین فیلمی نیست که دست به چنین اقدامی میزند، اما اولین محصول در این حد و اندازه است که فرآیند عرضه آن با اکران آنلاین آغاز میشود. این کار، نه فقط برای بازار داخل، بلکه برای ایرانیان خارج از کشور که در این روزها در شرایط مشابهی به سر میبرند، لازم بوده تا تهدید ناشی از این بیماری به فرصت مناسبی برای ایجاد بازار جدید و گسترش بازارهای قبلی تبدیل شده و بدانند به جای دانلودهای غیرقانونی، میتوانند بهروزترین آثار تصویری و سینمایی را با عضویت در VODها و IPTVهای رسمی و قانونی به تماشا بنشینند.
شهاب حسینی به همراه کوروش آهاری کارگردان ایرانی و «الکس برتو» تهیهکننده هالیوودی یک کمپانی جدید با نام «پُل مدیا» تأسیس کردند. به گزارش هالیوود ریپورتر، این کمپانی تهیه و توزیع فیلم با هدف ایجاد پلی میان سینما، فرهنگ و هنر ایران و امریکا ایجاد شده است و فیلمهای ایرانی و بینالمللی را در امریکا و دیگر کشورهای خارجی توزیع میکند.
سجاد نوروزی مدیر پردیس سینمایی «آزادی» ضمن حمایت از ادامه اکران اینترنتی فیلمهای سینمای ایران بدون ورود به چرخه اکران عمومی، تأکید کرد ۸۰ درصد فیلمها سینمای ایران مخاطب سینمارو ندارند.
امیر حسین حریری مدیر مرکز تئاتر مولوی با تأکید بر ضرورت استفاده از فضای مجازی در شرایط کرونایی، از برگزاری همایش «تئاتر مسئولیتپذیر» خبر داد.
پخشکننده فیلم «پسر کشی» به کارگردانی محمد هادی کریمی تأکید کرد: همچنان بر اکران آن در سینماها تأکید داریم.
علیرضا عصار خواننده مطرح موسیقی پاپ به پاس قدردانی از کادر پزشکی و پرستاران بیمارستانها و مراکز درمانی در روزهای کرونایی قطعه تصویری «امیدواران» را تقدیم آنان کرد.
نمایندگانی از مدیران آموزشگاههای آزاد هنری در نشستی با علیاکبر صفیپور مدیرکل دفتر برنامهریزی و آموزشهای هنری معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره مشکلات آموزشگاهها گفتوگو کردند. مدیران آموزشگاههای آزاد هنری در این جلسه موارد و مشکلاتی از جمله بیمه و مالیات، تعامل آموزشگاهها با هنرآموزان و هنرجویان و مسائلی را که تعطیلی آموزشگاههای آزاد هنری بهدلیل شیوع ویروس کرونا ایجاد کرده است، مطرح کردند.
فراخوان هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت از سوی انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس منتشر شد. هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت بههمت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس، بنیاد فرهنگی روایت فتح و با دبیری حمید نیلی، نیمه نخست آذر ماه سالجاری در تهران برگزار خواهد شد.
یاسر فریادرس مدیر«مرکز مستند سوره» حوزه هنری گفت: بعد از پایان طرح فاصلهگذاری اجتماعی بهدلیل شیوع بیماری کرونا، فیلمبرداری پروژههای نیمهکاره«مرکز مستند سوره» از سر گرفته خواهد شد.
علی فرهادزاده نویسنده و مترجم از انتشار و ترجمه دو نمایشنامه از ادوارد باند و مجموعه داستانی از خودش با عنوان «زمزمههای مردی با شقیقه خاکستری» خبر داد.
بیستوهفتمین جشنواره فیلم «جنوب از جنوب غربی» در «آستین» موسوم به «SXSW» که از معتبرترین جشنوارههای سینمایی در امریکا محسوب میشود در ابتدا قرار بود از تاریخ ۱۳ تا ۲۲ مارس (۲۳ اسفند تا ۳ فروردین) برگزار شود که به سبب شیوع ویروس کرونا لغو شد و قرار شد این جشنواره سینمایی با همکاری آمازون امسال بهصورت آنلاین برگزار شود. از میان ۱۳۷ فیلم بلند منتخب این جشنواره تنها ۷ فیلم با نمایش در نسخه آنلاین جشنواره موافقت کردند.
مهلت ارسال آثار به جشنواره منطقهای سینمای جوان ارومیه «دُرنا» تا پایان اردیبهشت ۱۳۹۹ تمدید شد.
مستند «زندگی میان پرچمهای جنگی» بهکارگردانی محسن اسلامزاده به سوئیس میرود مستند زندگی میان پرچمهای جنگی در بخش شهیدآوینی جشنواره «سینماحقیقت» در سال ۹۸ حضور داشت و جایزه ویژه دبیر جشنواره را دریافت کرد. این مستند جزو ۱۰ فیلم منتخب بخش مستند جشنواره فجر در سال ۹۸ هم بود.