بیماری کووید 19 توفیقی اجباری بود تا شرکت های نوپا بتوانند ایده های کاربردی و جدید خود را معرفی کنند
کرونا؛ فرصتی برای درخشش استارتاپ ها
میترا جلیلی
خبرنگار
با شیوع کرونا و همهگیری آن در جهان فعالیت بسیاری از شرکتهای بزرگ متوقف شد یا به حداقل ممکن رسید. کاهش درآمد و تعدیل نیرو بخشی از تبعات و دردسرهایی است که این شرکتهای پرسابقه با آنها دست به گریبانند؛ اما در این میان، برخی استارتاپها خوش درخشیدند و بار دیگر نشان دادند در دنیای پرشتاب و پرحادثه امروز، تنها ایدههای نوین هستند که میتوانند موفق شوند و یک شرکت نوپا را موفقتر از کمپانیهای بزرگ و باسابقه در اذهان ترسیم کنند.
یک اپلیکیشن پرطرفدار
در شرایطی که همه کشورهای جهان درگیر کرونا هستند برخی استارتاپها یا شرکتهای نوپای فعال در حوزه اجاره خانه، گردشگری و سفر، رزرو هتل، بلیت و حتی بسیاری از سرویسهای تاکسی حملونقل بدترین وضعیت را در دوران کرونا تجربه کردند و ضرر هنگفت، ادامه راه آنها را در هالهای از ابهام قرار داده است. اما در مقابل، برخی استارتاپها بسیار مورد توجه قرار گرفتند و موفق شدند ره صدساله را یک شبه طی کنند. جالب اینجاست که برخی ایدهپردازان، درست در همین شرایط بد دست به تأسیس استارتاپ زدند و در مدتی کم، موفقیتهایی بزرگ کسب کردند.یکی از کشورهایی که رکورددار حضور استارتاپهای موفق و تازه تأسیس در دوران کرونا محسوب میشود، بریتانیاست. بیشتر این استارتاپها هم برای تحلیل و پژوهش درباره ارتباط بیماران یا افراد ناقل با دیگران در جامعه و تلاش برای جلوگیری از انتقال بیماری به دیگران و افزایش تعداد قربانیان عمل میکنند. اما این موضوع محدود به بریتانیا نیست و اگر بخواهیم به یکی از استارتاپهای موفق در دوران کرونا اشاره کنیم میتوان از Kry یاد کرد. این استارتاپ در سوئد، نروژ، اسپانیا و فرانسه بسیار پرطرفدار شد و در دوران قرنطینه و بحران کرونا نیز عنوان پرتعدادترین دانلود را در میان اپلیکیشنهای پزشکی اروپا ازآن خود کرد چراکه تعداد دانلودهای این اپ نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشدی 61درصدی داشت.
همچنین اگر بخواهیم به ریز عملکرد این استارتاپ توجه کنیم میبینیم که میزان ارائه مشاوره توسط این اپ رشد 80درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان میدهد و البته این رقم برای مشاوره درباره کرونا به رشد 240درصدی میرسد. درحالی که بسیاری از کمپانیها و استارتاپهای جهان در شرایط بحرانی کرونا مجبور به تعدیل نیرو شدند، این استارتاپ بهدلیل بالا رفتن حجم کاریاش مجبور شد تعدادی نیرو جذب کند که در شرایط اقتصادی امروز جهان یک عملکرد مطلوب به شمار میرود.
این روباتهای هوشمند
از دیگر استارتاپهای موفق دوران کرونا میتوان به برخی شرکتهای نوپا اشاره کرد که در زمینه روباتهای هوشمند فعالیت میکنند. Blue Ocean Robotics در دانمارک، CareClever در فرانسه و همچنین No Isolation در سوئد برخی از این استارتاپهای موفق هستند. روباتها بیمار نمیشوند و این یک امتیاز بزرگ برای آنها محسوب میشود تا بتوانند در شرایط بحرانی کرونا در بیمارستانها فعالیتی بیدردسر داشته باشند وعملاً بیشتر کارهای روزانه بیماران ایزوله کرونایی را انجام دهند یا اینکه بتوانند به مردمی که در قرنطینه ماندهاند کمک کنند تا این روزگار سخت را راحتتر بگذرانند.
استارتاپ Blue Ocean Robotics روباتهای UVD را ارائه داد که با اشعه ماورای بنفش اقدام به ضدعفونی بخشهای مختلف بیمارستانها بویژه بخشهای کرونایی میکند. این روبات درجهان بشدت مورد توجه قرار گرفت تا جایی که این استارتاپ در شرایط بحرانی کرونا موفق شد رشد 400درصدی را تجربه کند. میزان محبوبیت این روبات بالا گرفت و چین که بهعنوان مهد روبات محسوب میشود هم در شرایط شیوع کرونا متقاضی خرید 100 عدد روبات از این استارتاپ شد. هریک از این روباتها قیمتی 60هزار یورویی دارند که در نگاه اول بسیار گران بهنظر میرسد ولی وقتی به هزینههای 3هزار یورویی هر بیمار کرونایی در بیمارستانها و تعداد افراد بستری نگاهی بیندازیم متوجه میشویم که این روباتها ارزش خریدن دارند.
استارتاپ CareClever در فرانسه نیز که در زمینه روباتهای اجتماعی فعالیت دارد یکی دیگر از برندههای دوران کرونا به شمار میرود. این استارتاپ بهطور ویژه بر سالمندان تمرکز دارد و علاوه بر روباتها یک تبلت هوشمند ویژه سالمندان با نام KOMP و همچنین روبات AV1 برای کودکان را ارائه داده است.
از جلسات مجازی تا ساخت واکسن
هرچند پیش از این استارتاپهای فعال در زمینه ملاقاتهای از راه دور موفقیت بالایی نداشتند ولی پتانسیل آنها در بحران کرونا مشخص شد. از موفقترین آنها میتوان به Hopin در بریتانیا، Smarp درفنلاند و همچنین Kantree درفرانسه اشاره کرد.با توجه به لغو بسیاری از رویدادها بسیاری از شرکتها تلاش کردند تا برای جلوگیری از ضرر بیشتر، جلساتشان را بهصورت مجازی برگزار کنند و همین موضوع، رمز موفقیت استارتاپهای فعال در این زمینه شد. بهعنوان مثال ارائه خدمات استارتاپ Smarp رشدی 110 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است.
برخی فین تکها هم در دوران کرونا روزهایی خوش را تجربه کردند که از جمله آنها میتوان به استارتاپهای Flow Traders و Bux در هلند و همچنینFreetrade در بریتانیا اشاره کرد. برخی استارتاپهای فعال در حوزه اپلیکیشنهای آموزشی هم از کرونا بیشترین سود را بردند که از آنها میتوان به Skills4School و Sharezone اشاره کرد که پیش از این هرگز این حجم دانلود برای آن دیده نشده بود. تعداد کاربران این اپلیکیشنها در دوران کرونا تا 5 برابر شده که موفقیتی بزرگ بهشمار میرود.
استارتاپهای فعال در زمینه بیوتکنولوژی که تلاشی چشمگیر برای ساخت واکسن کرونا دارند را نیز نمیتوان در روزهای کرونا از نظر دور داشت. از استارتاپهای موفق این حوزه میتوان به CureVac در آلمان و همچنین Exscientia و Healدر بریتانیا یاد کرد. این استارتاپها بهدنبال استفاده از هوش مصنوعی(AI) برای پیدا کردن سریع یک راه حل برای مقابله با کرونا هستند.
پله برقیهای ضد ویروس
حملونقل عمومی، مراکز خرید و سایر نقاط پرتردد احتمال ابتلا به کرونا را افزایش میدهند و این موضوع مورد توجه استارتاپ UVIS در آلمان قرار گرفته است. روزانه میلیونها نفر در جهان از پله برقیهای مترو، فروشگاهها و...استفاده میکنند و از آنجا که نردههای این پله برقیها محل اصلی تجمع انواع میکروبهاست، این روزها ضدعفونی این بخش بسیار مورد توجه قرار گرفته است. اما ضدعفونی آن کار راحتی نیست چون هرثانیه حداقل یک نفر از پله برقی استفاده میکند و احتمال آلوده شدن مجدد آن وجود دارد. اینجاست که استارتاپ UVIS در آلمان برگ برنده را در اختیار دارد. این استارتاپ حالا طرفدارانی در سراسر اروپا و حتی خارج از آن ازجمله استرالیا دارد. محصول کوچک این استارتاپ، اشعه UV را بر نردههای پله برقی میتاباند تا بسرعت ضدعفونی شود. این وسیله حالا در آسیا نیز بسیار پرطرفدار شده و اولین محموله به سنگاپور ارسال شد. با توجه به محبوبیت این محصول، این استارتاپ مجبور شد تعدادی نیروی موقتی جذب کند. این استارتاپ همچنین درابتدای سالجاری میلادی یک محصول ضد ویروس و باکتری دیگر برای سبدهای خرید فروشگاهها رونمایی کرد که در بحران کرونا بشدت مورد استقبال قرار گرفت.
چرا <سیگنال> امن تر از <واتس اپ> است
سوسن صادقی
خبرنگار
واتس اپ یک پیام رسان محبوب جهانی است که بیش از دو میلیارد کاربر در جهان دارد. این پیام رسان را فیس بوک در سال 2014 خریداری و در سال 2016 به کاربران معرفی کرد. حتی واتس اپ برای رمزگذاری با بنیاد سیگنال (Open Whisper System) برای رعایت رمزگذاری استاندارد پروتکلی امضا کرد اما این بنیاد خود دارای پیام رسانی به نام سیگنال (Signal) است. سیگنال دارای پیام رسانی فرد به فرد، گروهی و حتی دارای گفت و گوی صوتی و تصویری است.
به گزارش سایت wired کارشناسان امنیت معتقد هستند به چند دلیل استفاده از پیامرسان سیگنال بهتر از واتس اپ است.
پیامرسان سیگنال دارای حریم خصوصی بالایی است و ویژگیهای امنیتی آن به روز است. به عبارتی همه محتوای رد و بدل شده بین کاربران به صورت end-to-end رمزنگاری میشوند. هر متن، تصویر یا ویدیویی که از طریق اپلیکیشن Signal ارسال میشود، پیش از هر چیز رمزنگاری شده و سپس ارسال میشود. بنابراین حتی شرکت Open Whisper (اوپن ویسپر)هم نمیتواند پیام ارسالی کاربر را مشاهده کند. از سوی دیگر از سال 2016 پیامهای کاربران بعد از مدتی به صورت خودکار حذف می شود و این ویژگی تازگیها در پیامرسان واتس اپ در حال آزمایش است.
ویژگی دیگری که کاربران سیگنال از آن برخوردار بوده و واتس اپ آن را ندارد پروفایلهای رمزگذاری شده، سوئیچ صفحه کلید ناشناس برای اندروید است به طوری که امکان ارسال تاریخچه تایپ از طریق صفحه کلید برای گوگل و بکآپ آن وجود ندارد ولی در واتس اپ این اطلاعات در گوگل درایو و فضای ابری اپل ذخیره سازی میشود.
از سوی دیگر کاربران اختصاصی و گسترده سیگنال برای استفاده از برنامه دسکتاپ از لینکوس استفاده می کنند. این درحالی است که واتس اپ برنامه دسکتاپ خود را روی برنامه وب خود هدایت میکند.
پیامرسان سیگنال منبع باز (Open Source) است و همه منابع و کدها برای هر کسی قابل دسترسی و مشاهده است. این یعنی شفافیت و متخصصان میتوانند برای اعتماد خود آن را بررسی کنند.
پیامرسان سیگنال پتانسیلی برای آسیبهای پنهان ندارد ولی مخربان در واتس اپ جای مانور بیشتری دارند و راحتتر در این فضا برای خرابکاری جولان میدهند. از آنجایی که رمزها در سیگنال در جعبه در بسته و اختصاصی است خرابکاران به سختی میتوانند آن رمزها را کشف کنند. از سوی دیگر موضوع مهم در پیامرسان واتس اپ بحث VOIP (انتقال صدا)است که از سال 2019 از این طریق برای تزریق جاسوسافزار و جمع آوری اطلاعات استفاده شده است.
در روزهای کرونایی و نیاز شدید مردم به اینترنت پرسرعت
احتکار <فرکانس> چه فرقی با احتکار <ماسک> دارد؟
مینو مومنی
دبیر فناوری
این روزها میزان استفاده کاربران از اینترنت بهدلیل شیوع کرونا و در امتداد آن دور کاری و آموزش آنلاین مراکز علمی، افزایش چشمگیری پیدا کرده است تا آنجا که برحسب دادهها، این میزان مصرف اینترنت همراه به حدود 2.5 برابر رسیده است. یعنی 70 میلیون مصرفکننده تلفن همراه، بار دیگر شاهد کاهش کیفیت اینترنت هستند و با وجود تلاشهای وزارت ارتباطات و شخص وزیر، هنوز این مشکل رفع نشده است و در حال حاضر بسیاری از کاربران از کندی اینترنت بشدت گلایه دارند.
فارغ از تنگناهای فنی ناشی از تحریم در توسعه زیرساختهای ارتباطی کشور و نیاز مبرم این صنعت به سرمایهگذاری که در شرایط کنونی، امکان پذیر نیست، منطق اقتصادی توسعه زیرساختها نیز نمیتوانست در کوتاه مدت چندین برابر میزان مصرف متداول جامعه را بهعنوان ذخیره احتیاطی معطل نگه دارد. نتیجه آنکه علاوه بر استفاده از همه ظرفیت موجود ارتباطی در کشور، اپراتورهای تلفن همراه نیز همه جوانب احتیاطی لازم از جمله خالی نگه داشتن بخشی از پهنای قابل استفاده برای جلوگیری از اختلال در شبکه را نیز زیرپا گذاشتند. به تعبیر دیگر، پهنای باند مورد استفاده از سوی اپراتورها، شبیه جادههای شمال در ایام تعطیل، گرفتار ازدحامی شده است که اولین تأثیر آن کندی در ترددهاست. همان اتفاقی که این روزها در بستر ارتباط اینترنتی تلفن همراه در حال وقوع است در چنین شرایطی فعالسازی ظرفیت اینترنت ثابت، یک راهبرد بود و در هفتههای گذشته وزارت ارتباطات، فشار زیادی را به تأمینکنندگان اینترنت ثابت از جمله شرکت مخابرات ایران برای ارتقای زیرساختهای ارتباطی خود تحمیل کرد. شاید اگر این شرکت، در سال های گذشته سرمایهگذاری متعهد شده در حوزه توسعه تلفنهای ثابت را انجام داده بود، حالا مشکلات کمتری پیش روی کاربران اینترنت در ایران قرار داشت.
در این میان بهترین، اقتصادیترین و سریعترین راهبرد ارتقای ظرفیتهای مورد نیاز اپراتورها برای تأمین اینترنت باکیفیت مورد نظر مردم، استفاده از یک ظرفیت خالی و البته بدون استفاده بهنام «باندهای فرکانسی 700 و800 مگاهرتز» است. این ظرفیت در سالهای دور بر اساس یک تفسیر از قانون اساسی در انحصاری بودن خدمات رادیویی و تلویزیونی برای پوشش شبکههای آنالوگ در اختیار صداوسیما قرار گرفت. اما همه شبکههای این سازمان بتدریج دیجیتالی شد و به نوعی باید گفت مالکیت صداوسیما بر این باندها منتفی است. اما به سبب تفسیر غلط، یعنی بهجای استفاده اختصاصی از یک منبع اصلی ملی بهنام فرکانس به یک نهاد حاکمیتی تعلق گرفت و بهعلت این اقدام اشتباه در حال حاضر مردم از بازپس گرفتن این منبع ملی، آن هم در یکی از بحرانیترین شرایط ممکن که عموم مردم به آن نیاز مبرم دارند و امکان سرمایهگذاری در شرایط کنونی اقتصادی وجود ندارد، ناتوان هستند.
رویکرد صداوسیما در این شرایط این است که در حالی که کمتر از 20 درصد از شبکههای این سازمان آنالوگ باقی ماندهاند، از بازگرداندن این امانت به صاحبان اصلی آن خودداری میکند.
این رویکرد به مثابه آن است که پلیس بخشی از اتوبان پرتردد و با ترافیک سنگین را بهعنوان خط ویژه برای ترددهای اضطراری در اختیار گرفته باشد. بعد از چند سال یک تونل زیرگذر برای عبور همه خودروهای ویژه و عمومی راهاندازی میشود و خط ویژه در اتوبان پرترافیک آزاد و خالی از تردد میشود اکنون سؤال شهروندان (که خیابان متعلق به آنهاست) از پلیس این است؟ چرا خط ویژه را به روی عموم خودروها باز نمیکند در این میان پلیس مدعی است که چون این باند در اختیار او بوده هماکنون آن را تحت شرایطی واگذار میکند و در این میان اتفاق ناگواری که رخ داده، این است که تمام کسانی که وزارت ارتباطات را در بهرهبرداری از فرکانسهای 700 و 800 مگاهرتز به مشارکت با صداوسیما فرامی خوانند، در واقع خیابان را متعلق به پلیس میدانند اما واقعیت امر این است که فرکانس از جمله باندهای 700 و800 مگاهرتز، متعلق به همه ایرانیان است و قانون بخشی از این اموال عمومی را برای پاسخ به یک نیاز عمومی یعنی پوشش صددرصدی امواج رادیویی و تلویزیونی و بهرهمندی همه شهروندان از یک خدمت عمومی دیگر در اختیار یک نهاد حاکمیتی قرار داده بود. بهعبارتی این اموال عمومی در واقع امانتی بوده که اکنون موضوعیت امانتگذاری آن منتفی شده است و در این شرایط ویژه باید امانت به صاحبان اصلی آن که همانا مردم است بازگردد و از آن برای یک نیاز عمومی یعنی دسترسی به اینترنتی امن و با کیفیت، استفاده شود.
در حال حاضر و دراین شرایط ویژه کرونایی، اینترنت یکی از مهمترین ابزارهای کسب و کار، تفریح، آموزش، آگاهی، معاشرتهای غیرحضوری، سرگرمی کودکان و چیزی است که آدمها را در خانه و ایمن نگه میدارد. حال سؤال اصلی از صداوسیما این است، در شرایطی که اطلاعرسانی به امری حیاتی تبدیل شده است هدفش از انحصار بر باندهای بدون استفاده 700 و 800 مگاهرتز چیست؟آیا صداوسیما میخواهد از این مسیر کسب درآمد کند؟ در این شرایط چه چیزی قرار است به چه کسی فروخته شود؟ اموال عمومی به عموم مردم؟یا به بخش خصوصی؟
مگر جز آن بوده است که فرکانس، فقط میتواند بهعنوان یک منبع ملی واگذار شود و تمام درآمد حاصل از آن نیز باید به خزانه ملی پرداخت شود؟ و اینکه اگر پای پول در میان نیست، پس تملک اموال عمومی حتی با تفسیر قانونی، به چه معنا و با چه هدفی صورت میگیرد؟
و آخرین سؤال اینکه، در شرایطی که پزشکان و پرستاران این کشور، همچون سردارانی شکوهمند، جان خود را برای درمان هموطنان خود گذاشتهاند، احتکار فرکانس، چه فرقی با احتکار ماسک دارد؟
آمادگی پژوهشکده فناوری اطلاعات برای ایجاد سامانه تشخیص کرونا
رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات برای طراحی سامانه اطلاعاتی متمرکز تحلیل کلان دادهها در جهت تسریع در خدمات تشخیص و حذف کرونا در این پژوهشکده، اعلام آمادگی کرد.
بهگزارش «ایران» محمدشهرام معین در خصوص نقش فناوری اطلاعات در شیوع ویروس کرونا گفت: ماهیت فناوری اطلاعات، تبادل و پردازش اطلاعات است و اکنون که با مشکل شیوع ویروس کرونا مواجه هستیم، میتوانیم بر اساس مراحل مختلف قبل، هنگام و بعد از بیماری، خدماتی را در بستر فناوری اطلاعات ارائه کنیم.
وی ادامه داد: بهعنوان مثال برای دوران قبل از بیماری میتوان اقداماتی را برای تشخیص آن بهکار گرفت و از طریق هوش مصنوعی و با پردازش تصویر و صوت به تشخیص علائم کمک کرد. استفاده از دوربینهای حرارتی در اماکن مختلف هم یکی دیگر از این خدمات است.
معین افزود: همچنین برای مرحله شیوع بیماری میتوان اپلیکیشن جابهجایی افراد یا نقشه مکانی و اطلاعات برخط در خصوص توزیع مکانی الزامات بهداشت درمانی کرونا ایجاد کرد تا یک فرد بتواند از محلهای توزیع امکانات و تجهیزات مورد نیاز خود اطلاع یابد. سیستمهای پیگیری افراد نیازمند توجه هم یکی دیگر از این خدمات است که یک اپراتور هوشمند بهصورت اتوماتیک اطلاعات وضعیت بیماران یا افراد مشکوک به بیماری را از ایشان پرسیده و در قالب مناسب، ثبت و به مراکز درمانی ارسال میکند.
رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: در کنار این خدمات، سیستمهایی را میتوان پیادهسازی کرد که بهصورت هوشمند به سؤالات افراد در خصوص بیماری و حواشی آن پاسخ میدهد.
معین به خدماتی که فناوری اطلاعات میتواند در اختیار سازمانهای دولتی و تصمیم گیرنده ارائه دهد، اشاره و اظهار کرد: سازمانهای دولتی که اقدامات مقابله با کرونا را انجام میدهند مانند ستاد ملی مقابله با کرونا، به اطلاعات تجمیع و تحلیل شده نیاز دارند. ما با طراحی سامانهای متمرکز و با دریافت و تحلیل دادهها و کلان دادههای مشخص مانند حوزههای درمان، بهداشت، آموزش و اقتصاد که تأثیرگذار و تأثیرپذیر هستند، میتوانیم پیشنهاداتی را به برنامه ریزان و سیاستگذاران ارائه دهیم.
پست سیمکارتهای سرپرستان خانوار را تحویل میدهد
مدیرعامل شرکت ملی پست با اشاره به توزیع سیمکارتهای سرپرستان خانوار برای دریافت وام یک میلیون تومانی گفت: سیمکارتهای ثبتنامی سرپرستان خانوار از طریق پست توزیع میشود.
بهگزارش «ایران» حسین نعمتی رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل پست با اشاره به ارائه سیمکارتهای سرپرستان خانوار اظهار کرد: پس از اعلام دولت، مبنی بر لزوم ارسال پیامک به کد 6369 از سیمکارتی که بهنام سرپرست خانوار است برای دریافت تسهیلات یک میلیون تومانی، تعداد زیادی از متقاضیانی که فاقد این شرط بودند به دفاتر مربوطه برای دریافت سیمکارت مراجعه کردند.
وی افزود: برهمین اساس اپراتورهای تلفن همراه نسبت به تخصیص سیمکارت رایگان به این دسته از هموطنان اقدام کردند، بنابراین در روزهای نخست طرح مذکور، تعداد زیادی از این افراد با مراجعه حضوری در دفاتر و نمایندگیهای اپراتورها ضمن به مخاطره انداختن سلامت خود، زمینه افزایش انتشار این ویروس را فراهم کردند.
نعمتی خاطرنشان کرد: درهمین رابطه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات رویه یاد شده را اصلاح کرد و پیشگیری از ثبتنام و دریافت حضوری سیمکارت را مورد تأکید قرارداد.
مدیرعامل پست یادآور شد: با این تسهیل ایجاد شده برای هموطنان، سرپرستان خانوار به سامانههای تحت وب اپراتورهای تلفن همراه مراجعه و پس از ثبت اطلاعات مورد نیاز از جمله نشانی دقیق پستی و کد پستی محل سکونت، سیمکارت بهنام وی صادر و پس از تحویل پاکت محتوی سیمکارت به پست، این مرسولات در اسرع وقت به منازل سرپرستان خانوار تحویل میشود.
شیوع کرونا جرایم سایبری را چهار برابر کرد
یکی از مقامات پلیس فدرال امریکا از چهار برابر شدن جرایم سایبری در بحبوحه شیوع گسترده ویروس کرونا در کشورهای مختلف جهان خبر داد.
به گزارش ایسنا، اوگورتز، بهعنوان یکی از مقامات ارشد و کارشناسان پلیس فدرال امریکا (FBI) به تازگی در مصاحبه و گفتوگو با گزارشگر وبسایت زد دی نت، خاطرنشان کرده است: تا قبل از شیوع گسترده ویروس کرونا ما تقریباً یک هزار نامه شکایت در روز در خصوص حملات سایبری دریافت میکردیم اما حالا با شیوع گسترده ویروس خطرناک و مرگبار کرونا در کشورهای مختلف از جمله ایالات متحده این آمار به ۳ هزار الی ۴ هزار نامه شکایت از سوی کاربران و شرکتهای مختلف در روز افزایش یافته است.
وی در ادامه اظهارات خود تأکید کرد: پلیس فدرال امریکا که مسئولیت نظارت بر مسائل امنیتی و اطلاعاتی را برعهده دارد، از تمامی حملات سایبری که از سوی کشورهای خارجی انجام و هدایت میشود مطلع بوده و در تلاش است با همکاری محققان و کارشناسان امنیت سایبری بسیاری از این حملات را که به قصد بخش سلامت و بهداشت ایالات متحده امریکا صورت میگیرد، شناسایی کرده و حتی الامکان، از دسترسی آنها به اطلاعات محرمانه بیمارستانها و وزارت بهداشت این کشور جلوگیری به عمل بیاورد.
پیشتر نیز بسیاری از کارشناسان امنیتی همچون محققان فعال در مؤسسه سوفولب (SophosLabs) در خصوص پیشبینی بدافزارها در سال ۲۰۱۸ برآورد کرده و هشدار داده بودند که خطرات و تهدیداتی که حملات سایبری برای مؤسسات، شرکتها، بانکها و کاربران عادی ایجاد میکردند، نه تنها در سالهای آتی کمتر نخواهد شد، بلکه رکورد سالهای گذشته را نیز خواهد زد و هرساله وضعیت وخیمتر و بدتری را ایجاد خواهد کرد.
در چند سال گذشته باج افزار، بدافزار و ویروسهای رایانهای بسیاری در سراسر جهان، اطلاعات محرمانه، خصوصی و مالی میلیونها نفر را به سرقت بردند و میلیاردها دلار به شرکتهای مربوطه و دولتها خسارت وارد کردهاند. حمله سایبری توسط بدافزار واناکرای (WannaCry) بهطور قطع یکی از مهلکترین حملاتی است که در طول سالهای اخیر صورت گرفته است و میلیاردها خسارت برای دولت و شرکتهای مختلف کشورهای جهان برجای گذاشته است.
همانطور که در اخبار گذشته اشاره شده است، سالانه شرکتها و سازمانهای دولتی و خصوصی بزرگی در سراسر جهان متحمل خسارات و آسیبهای جبرانناپذیری میشوند که از جمله مهمترین آنها میتوان به حمله سایبری به شرکت مالی اکوئیفاکس در امریکا، سازمان بهداشت و سلامت در انگلستان، وزارتهای دفاع و امور خارجه بسیاری از کشورها و شرکت حسابرسی دیلویت (Deloitte) در امریکا اشاره کرد.