ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
سخن روز
امام علی علیه السلام:
هرکس با زشتی سبکسری تو را خشمگین کرد تو با زیبایی بردباری او را به خشم آور.
عیون الحکم و المواعظ(لیثی) ص 460، ح 8358
محمدعلی کشاورز: بحرانها بر هنرمندان تأثیر عمیقی میگذارند
هنرمندان افرادی هستند که لطافت روحی آنها نسبت به دیگر آحاد جامعه بهمراتب بیشتر است و در مواجهه با بحرانها؛ از جمله کرونا و تمامی عواقب تلخ و غمبار آن؛ زخمهای آکنده از این بحران، عمیقتر و شدیدتر و اثرگذاری بیشتری بر هنرمندان جامعه دارد.
بخشی از گفتوگوی
این بازیگر با ایرنا
ضیاء موحد: سعدی غیرقابل تقلیدترین شاعر ایران است
باید به زیبایی زبان و هنر سعدی، نحوه گفتار و سبک غیرقابل تقلیدش توجه کنیم. سعدی غیرقابل تقلیدترین شاعر ایران است. از شاعران دیگر میشود تقلید کرد، اما اگر کسی بخواهد از سعدی تقلید کند، خیلی زود متوجه آن میشویم و این خیلی هنر است.
بخشی از گفتوگوی
این شاعر با ایسنا
در حاشیه زادروز قیصر امینپور
گریزان از میانمایگی
علی یاری
پژوهشگر
قیصر امینپور بیش از ربع قرن شعر سرود و منتشر کرد. در طول این سالها همچنان حرف دلش را سرود. اگر عاشقانه نوشت، عاشقانههایش با صدق عاطفی اصیلی آمیخت. اگر شعرهایی با درونمایههایی از اجتماع پیرامون و جهان واقع نوشت، آن را با درد و دریغ راستین سرشت. از سرِ همراهی با جماعت و سفارش این و آن چیزی ننوشت. بیگمان او هم غم نان داشت؛ اما برای نان شعر نسرود. به پسند و ناپسند دربارهای شعر نیندیشد. رسم قاب و قاب مرسوم را تاب نمیآورد. با خود و انسان و جهان یگانه شده بود. در سرودههای جامعهگرایانهاش، در عین اینکه به ارزشهای سیاسی و اجتماعیاش وفادار ماند، آرام آرام بعد جمالشناسی را بر سویههای دیگر شعر ترجیح داد. به مرور، رنگ زیباییشناختی آثارش جلا و جلوههای تازهتر یافت. انسان همواره موضوع و محور شعر او باقی ماند؛ اما چندوچون دردها و حرفهای این انسان در کارنامه شعری قیصر یکرنگ نیست. تکامل طیف رنگ انسانگرایی در شعرش، گویای دگرگونیهای اندیشه اوست که هر انسان خردمند و جستوجوگری گریزی از آن ندارد. به قول معروف به «حرف مرد یکی است» باور نداشت. در پژوهشهایش هم بر همین گمان بود و به «کمال مطلق» و «حرف آخر» اعتنایی نداشت. کشف و شهود نرمانرم او در بازخوانی دفترهای شعرش آشکار است. همزمان که از ستیغهای برفگیر و جانفرسای آرمانگرایی به دامنههای سرسبز و دلپذیر واقعگرایی سرازیر شد، سپر آرمانهایش هم گستردهتر شد؛ اما همچنان شاعری وفادار به اوضاع جامعه نشان میداد. کمکم به دیدگاهی انتقادیتر به مسائل روزمره زندگی دست یافت. سخنش عمقی انسانیتر گرفت. دماسنج مصلحتاندیشیاش با سرد و گرم اهل زمانه بالا و پایین نرفت. هرچه نوشت، به آن باور داشت. همواره در جستوجوی عشق و صلح بود. بادها از هر طرف که وزیدند، او با خودش همجهت بود. برای خوشآمد و بدآمد دیگران چیزی نسرود. اسیر زندهباد و –احیاناً- سرزنشهای آشنا و بیگانه نشد. حال و هوای شعرش را به تناسب تحول فکری خودش دگرگون کرد و به این نیندیشید که دوستانش «شعرِ مضاف» را بر «شعر مطلق» ترجیح میدهند؛ شعرش را خالی از جسارتهای ارزشمدارانه پیشین ارزیابی میکنند؛ حرفهایش را «بیخاصیت» میپندارند؛ او را دیگر «روایتگر بیحس و حال خودش» میخوانند. هرچه گفتند او راه خودش را رفت. همیشه راه خودش را رفته بود. گرچه گمان میکنم او همیشه «شعر مضاف» سرود. درد و دریغ و دغدغه انسان همیشه «مضاف» شعر او بود، گیریم از جنس و رنگی که او خود تشخیص میداد. از قید و بندها رها شده بود و «نیمه پر لیوان» را مینگریست. روزگار امانش را بریده بود. بیماری، او را میان خانه و بیمارستان به نوسان درآورده بود. بهیکباره پیر و شکسته شده بود؛ اما دلش شاد بود؛ زیراکه هر طور دلش میخواست، جولان میداد: «اینروزها که میگذرد/ شادم/ زیرا/ یک سطر در میان/ آزادم/ و میتوانم/ هر طور و هر کجا که دلم خواست/ جولان دهم/ در بین این دو خط».
تکذیب مجدد خبر فوت محمدرضا شجریان
شایعه درگذشت محمدرضا شجریان برای چندمین بار خبرساز شد؛ شایعهای که تازگی ندارد و برای چندمین بار سر از شبکههای اجتماعی درآورده است.
حسن عباسی هماهنگکننده گروه پزشکان معالج محمدرضا شجریان ضمن تکذیب این خبر به شایعهپراکنان هشدار داد که مراقب تبعات حقوقی اقداماتشان باشند.
عباسی که از دوستان نزدیک محمدرضا شجریان هم است، در گفتوگو با مهر گفت: «آیا افراد یا اشخاصی که نامهای ناآشنا هم دارند و در صفحههای مجازی نسبت به انتشار چنین اخباری اقدام میکنند، در جریان هستند که انتشار چنین اخباری قابلیت پیگیری قضایی از طریق تیم حقوقی و خانواده استاد شجریان دارد؟».
او همچنین درباره وضعیت درمان این خواننده اضافه کرد: «در روزهای اخیر و بعد از مرخصی ایشان از بیمارستان تقریباً روزی دو بار در جریان اوضاع درمانیاش قرار میگیرم و باید بگویم خوشبختانه حال او اکنون از هر زمان دیگری بهتر شده و ما بهشدت روی ماجرای درمان استاد کنترل داریم».
محمدرضا شجریان که از چند سال پیش تحت درمان است زمستان سال پیش برای پیگیریهای پزشکی راهی بیمارستان شد اما شایعه درگذشتش به قدری بالا گرفت که همایون شجریان مجبورشد با انتشار تصاویری از علائم حیاتی پدرش به آن واکنش نشان بدهد.
شجریان مدتی بعد از حواشی زمستان پارسال از بیمارستان مرخص شد و این روزها همچنان در منزل دوران نقاهت را پشت سر میگذارد.
درسهایی از شیخ اجل برای امروز
سعدی ما کیش ما
بهاءالدین مرشدی
داستاننویس
پیشترها یکجایی گفتم ما دو نوع فکر داریم و چکیده این دو نوع هم یکی حافظ است و دیگری آقای سعدی علیهالرحمه. یک آدمهایی رمز و رازهای حافظانه را دوست دارند و خودشان هم همینطوری رمزدار هستند و بعضیها هم مثل همین آقای سعدی خودمان آدمهای سرراستی هستند و رازآمیز حرف نمیزنند هر حرفی توی دلشان است صریح و روشن بیان میکنند. اگر عاشق کسی بشوند رک و راست توی چشم طرف نگاه میکنند و میگویند که دوستش دارند و حاشیه نمیروند. به نظر من در این زمینهها سعدی آدم بسیار موفقی است. البته که اردیبهشت که بهترین ماههاست با اسم سعدی گره خورده و همان روز اولش آقای سعدی با نامش حالمان را خوش میکند. من سعدیباز هستم. آبم با جناب حافظ توی یک جوی نمیرود. او یک آدم بسیار سفرکننده است. من این شکل سعدی را دوست دارم. خیلی خوش میگذرد آدم کولهاش را روی دوشش بیندازد و با اولین هواپیما به اولین شهر برود و بعد همینطوری ادامهدار سفر کند، البته که زمان سعدی از این خبرها نبوده اما سعدی نشان داده که برایش هواپیما اهمیتی نداشته و تا دلش خواسته سفر کرده و حالا فکر کنید اگر او در زمان حال بود چقدر سفر میکرد؟ این است که او خارقالعاده است. او شگفتانگیز است. او نمونه و همتا ندارد.
اما بعضیها میگویند اصلاً معلوم نیست او این سفرها را که رفته باشد. اما باز هم او را آدم بسیار سفرکننده میدانم. اتفاقاً ارزش کار او اینجا بیشتر است چون او سفرهای خیالی خوبی را رقم زده است.
در میان سعدیبازها بعضیها حکایتباز هستند و بعضی هم غزلباز. من اینجا جزو غزلبازها هستم. هر صبح سعدی را از کنار تخت بر میدارم و غزلی از سعدی میخوانم و هربار هم شگفتزده میشوم.
«کجا روم که دلم پایبند مهر کسی است، سفر کنید رفیقان که من گرفتارم»
من حکایتباز نیستم اما هروقت نام آقای سعدی را میشنوم تنها یک حکایت را به یاد میآورم. اصولاً من آدم کم و بیحافظهای هستم. اما این حکایت را همیشه دوست دارم. حکایتی که در خودش سفر زیاد دارد. سفر که علاقه من است اما علاقه دیگرم سفر به جزیره کیش است. همان حکایتی که آقای سعدی با بازرگانی در حجرهای در کیش نشسته و حرف میزند. این حکایت وحشتناک است به لحاظ زیبایی. در اینجا بازرگان میگوید میخواهم یک سفر بروم و این آخرین سفر من است و آقای سعدی میگوید: «آن کدام سفر است؟» و بازرگان میگوید اگر فلان جنس را از فلان جا به فلان جا ببرم و از آنجا فلان چیز را به فلان جا ببرم و جنس فلان جا را به فلان جا ببرم و بعد به فلان جا فلان جنس ببرم و فلان و فلان و فلان و... دیگر خودم را بازنشسته میکنم. اینجاست که سعدی حرف درخشانی میزند: «گفت چشم تنگ دنیا دوست را، یا قناعت پر کند یا خاک گور» اما غیر از اینکه سعدی فقط حکایتش را در جزیره کیش روایت کرده و من کیش را دوست دارم اما کیش و ساختار اقتصادی و تجاری این جزیره را بخوبی نشان میدهد. کیش در اینجا محل رفت و آمد و تجارت است درست عین ساختاری که الان برای کیش در نظر گرفته شده است. اما امیدوارم مسئولان فرهنگی کیش به این شعر سعدی رجوع کنند و بحث سفر و گردشگری و تجارتی که در این حکایت است را به امری فرهنگی تبدیل کنند و از سعدی بهعنوان یک نماد استفاده کنند و او را به نفع خودشان مصادره کنند. این حرف را یک شیرازی میگوید که در کیش زندگی میکند.
درگفت و گوی اختصاصی با مسئول بهبود کسب و کارهای فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح شد
معیشت و روزگار اهل هنر حدیثی پر آب چشم است
مریم سادات گوشه
خبرنگار
درست از اوایل اسفند ماه که ویروس کووید 19 آمد و مردم ایران را خانه نشین کرد و اکثر کسب و کارها بخصوص اهالی فرهنگ وهنر تعطیل شد، اوضاع معیشتی آن دسته از اهالی فرهنگ وهنر که حقوق ثابت نداشتند و از طریق فروش آثارشان یا به روی صحنه بردن اجرایشان امرار معاش می کردند با بحران مواجه شد. بحرانی که هر روز با ادامهدار شدن قرنطینه سایه تاریکی بر زندگی این قشر مظلوم افکنده است. دراین مدت بیشتر اهالی هنر به فضای مجازی روی آوردند و آثارشان را یا به صورت مستقل یا از طریق برخی سازمان های دولتی مثل سازمان فرهنگی هنری شهرداری به صورت آنلاین اجرا کردند؛ اما هنوز حمایت مالی نشده اند. لادن حیدری معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اکنون مسئول بهبود محیط کسب و کارهای بخش فرهنگ وهنراست. جلسات بسیاری با وزیر فرهنگ داشته است تا مشکلات بخش فرهنگ وهنررا مرتفع و خسارات وارده را تخمین زنند. حیدری دراین گفت و گودرمورد نحوه حمایت های وزارت فرهنگ و رسیدگی دولت به قشر آسیب دیده فرهنگ وهنر پاسخ می دهد.
اکنون که تمام مراکز فرهنگی و هنری، اعم از سینماها، سالن های تئاتر و گالری ها و... تعطیل شده اند، اهالی فرهنگ وهنرمثل خیلی از کسب و کارها متضرر شدند. وزارت ارشاد چه سیاست های حمایتی از اهالی فرهنگ و هنر در دوران قرنطینه درنظر دارد؟
با بروز بحران همهگیری کرونا، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف بود تا ضمن اجرای مصوبات ستاد بحران، نسبت به پیامدهای اقتصادی و چگونگی جبران خسارات وارده بر اقتصاد فرهنگ و هنر نیز تدابیر لازم را بیندیشد، چرا که مراکز فرهنگی و هنری به عنوان کانون های تجمع و مراجعه همگانی دراولین روزهای بحران، فعالیتشان متوقف شد، بطوری که تعطیلی این صنوف، تاکنون نیز ادامه دارد. دراین راستا سه دسته اقدام آغاز شد که عبارتند از: تدوین و پیشنهاد بسته های حمایتی، برآورد میزان خسارات وارده و رایزنی های لازم برای جلب حمایت های همه جانبه دولتی در جبران خسارت کسب و کارهای بخش فرهنگ و هنر. نخستین اقدام مؤثر دراین زمینه، درج کسب و کارهای زیاندیده بخش فرهنگ و هنر در شمار کسب و کارهای مشمول مصوبات حمایتی هیأت دولت و بانک مرکزی بود. این مهم با درج کسب و کارهای فرهنگی، هنری، رسانه ای و سینمایی (نظیر انتشارات، کتابفروشیها، سالنهای سینما، تماشاخانه، مؤسسات و مجتمعها و آموزشگاه های فرهنگی و هنری، دفاتر خدمات زیارتی، خانههای مد و لباس،گالری ها، کانون های آگهی و تبلیغات، پایگاه های خبری و هرکسب و کار فرهنگی وهنری دیگری به تشخیص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)در مصوبه یازدهم فروردین ماه سال جاری هیأت دولت با موضوع حمایت از کسب و کارهای دهگانه زیاندیده، رقم خورد. سپس با دریافت گزارش های صنوف فرهنگی، هنری و رسانه ای، دیگراقدامات ضروری برای عبور از بحران و رکود پیش آمده با تدوین بسته های حمایتی و رایزنی و طرح و پیشنهادشان در مراجع ذیربط آغاز شد. دراین خصوص، می توانم به پیشنهاد اختصاص بسته های حمایتی نظیر بهره مندی از حق بیمه بیکاری، افزایش و تخصیص مستمری بازنشستگان، امکان خرید اعتباری یک تا 2 میلیون تومانی، اعطای وام های قرض الحسنه و یا کم بهره بدون نیاز به ضامن، تسهیل و تخفیف و بخشودگی عوارض، مالیات، حق بیمه کارفرما و حق درمان اشاره کنم. اما تعیین میزان زیان وارد شده برکسب و کارهای بخش فرهنگ و هنر نیز اقدام مهم دیگری بود. این مهم با دستور فوری وزیر محترم به انجام رسید و خسارت کسب و کارهای مرتبط در سراسر کشور بالغ بر 900میلیارد تومان برآورد شد که بلافاصله از سوی ایشان به مقامات و مراجع ذیربط در نهاد ریاست جمهوری، سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام شد. امیدواریم پیآمد این اقدامات، اخبارخوش و دلگرم کننده ای برای فعالان فرهنگی، هنری و رسانه ای باشد.
به عنوان نمونه کسانی که تئاتر کار می کنند اکنون بیکارهستند یا کسانی که صرفاً از طریق نقاشی یا خوشنویسی امرار معاش می کنند اکنون چگونه در این شرایط بحرانی باید گذران معیشت کنند؟ وزارت فرهنگ چگونه می خواهد با بودجه محدودی که در اختیار دارد به این قشر کمک کند؟ از چه راهی؟
معیشت و روزگار اهل هنر از دیرباز حدیثی پر آب چشم است، چنان که تعداد پرشماری ازاین قشر فرهیخته در زمره افرادی هستند که با درآمد فصلی و اتفاقی، گذران زندگی میکنند و درآمد ثابتی ندارند، از این رو مشمول سرانه های بیکاری و خدمات تأمین اجتماعی هم نیستند. با این همه تعدادی از هنرمندان و فعالان فرهنگی و هنری که به صورت «آزاد» فعالیت دارند، با عضویت در صندوق اعتباری هنر از مزایای بیمه هنرمندان، نویسندگان و روزنامه نگاران برخوردارند. درهمین راستا بسته های حمایتی نیز از سوی صندوق اعتباری هنر برای رفع نیازهای معیشتی اعضای آن در بحران کرونا تدوین شده است که پیگیر تحقق و تصویبشان هستیم. از سوی دیگر در حال رایزنی و رفع موانع قانونی برای حمایت از آن دسته هنرمندان و فعالان فرهنگی و هنری هم بوده ایم که به دلایل مختلف نتوانسته اند، مشمول حمایت صندوق اعتباری هنر باشند. دراین شرایط بحرانی و با توجه به وضعیت اقتصادی و توان و اولویتهای دولت خدمتگزار، تلاش داریم ازهر طریق ممکن، مشکلات موجود دراین مسیر را از میان برداریم و بتوانیم با دریافت حمایت های حداکثری، تخصیص های لازم برای تأمین خسارت بیکاری و مستمری هنرمندان و فرهیختگان فرهنگی را تصویب کنیم. امیدواریم همانگونه که وزیر محترم اعلام داشته اند با تلاش های مستمر ایشان در این رکود بحرانی خبرهای خوشی دریافت کنیم و چرخ بخت اهل هنرهم سبز شود.
سیاست های وزارت فرهنگ بعد از دوره کرونا در خصوص جبران خسارت وارده به هنرمندان چیست؟
به عنوان مسئول بهبود محیط کسب و کارهای بخش فرهنگ و هنر، همانگونه که شرح دادم، تلاش هایمان ازهم اکنون برای جلب حمایت های دولتی در جبران خسارت های وارده آغاز شده است و دوباره تأکید دارم که موضوع حمایت از کسب و کارهای زیاندیده را به دوران پساکرونا، موکول نکرده ایم. البته سخن گفتن از تغییرات در محیط کسب و کارهای فرهنگی و هنری با توجه به رواج ارائه های مجازی آثار و تولیدات هنری ازین پس امرغریبی نیست و بدون تردید با برنامه ریزی های دقیق بایستی راهبردهای لازم دوران پساکرونا نیز طراحی و اجرا شود که خود مستلزم همراهی برنامهریزان و سیاستگذاران ارشد کشور است تا اهداف ما برای رونق دوباره اقتصاد فرهنگ و هنر به عنوان منظومه ای اقتصادی که خود تقویت کننده و خود سامانده است، محقق شود.
در دوره قرنطینه که بخش هنری شهرداری، پردیس تئاتر را ایزوله قرار می دهد تا به صورت آنلاین برای مردم برنامه اجرا کنند، چرا وزارت فرهنگ این کار را نکرد. آیا برنامه خاصی برای حمایت در نظر دارد؟
فعالان هنری و فرهنگی پس از اعمال محدودیت های ستاد ملی کرونا در سراسر کشور، برای همدلی با هم میهنان عزیز و کمک به تاب آوری آنان در دوران خانه نشینی، اقدام به اجرا و ارائه آنلاین آثارشان کردند. معاونت امورهنری وزارتخانه نیز دراین مدت همکاری تنگاتنگی با هنرمندان و نیز شهرداری تهران برای اجرای برنامههایی در زمینه موسیقی، هنرهای تجسمی، تئاتر و مد و لباس و نیز نمایش آثار خارجی و ایرانی گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران با معرفی کامل اثر در فضای مجازی داشته است که اخبار آن به طور مرتب منتشر می شود و برای انعکاس دقیقشان میتوانید با روابط عمومی این معاونت ارتباط داشته باشید.
عکس نوشت
قرار است نمایش «رؤیای یک شب نیمه تابستان» بهصورت محدود و طی روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه (سوم تا پنجم اردیبهشت) بهصورت آنلاین پخش شود. کارگردانی این تئاتر را مصطفی کوشکی انجام داده و توانسته تاکنون بیشترین تعداد اجرا را با بیش از ۳۳۰ شب اجرا به خود اختصاص بدهد. بنابراین در راستای این استقبال خوب تصمیم گرفته تا متفاوت از دیگر تئاترهایی که در این ایام بهصورت آنلاین از وی اوی دیها پخش شده، وارد عرصه نمایش آنلاین شود و پیشبینی میشود «رؤیای یک شب نیمه تابستان» مانند نمایش آنلاین فیلم «خروج» مخاطبان بسیاری داشته باشد. پیشخرید بلیت این اکران از روز گذشته آغاز شده و بهای بلیت این اکران بهصورت صعودی و به نسبت زمان خرید بلیت افزایش پیدا میکند.
شهروند مجـــازی
یگانه خدامی
هشتـگ
#سعدی
اول اردیبهشت و روز سعدی خیلیها را سر ذوق آورد و شروع کردند به نوشتن اشعار شاعر شیرین سخن ایران در صفحات مجازیشان. بازار سعدی خوانی به همین دلیل حسابی داغ بود و البته دعوای همیشگی طرفداران حافظ و سعدی بر سر اینکه کدامیک شاعر بهتری هستند ادامه داشت: «هی میام از سعدی بگم نمیدونم کدوم بیت رو بگم؟ چه بگویم؟ دیگر نرود بههیچ مطلوب خاطر که گرفت با تو پیوند»، «۷۶۲ سال پیش در چنین روزی سعدی نوشتن «گلستان» را آغاز کرد و در بابِ آداب صحبت نوشت: سخن میان دو دشمن چنان گوی، که گر دوست گردند شرمزده نشوی.»، «درسته که حافظ، همدم هر روز و همیشه منه اما هیچ شعری بجز شعر سعدی نمیتونه بهت بگه که هنوز من نبودم که تو در دلم نشستی. سعدی رو همیشه برای حالِ خوشم نگه میدارم، برای تو نگه میدارم: که همه بر سر زبانند و تو در میان جانی... برای تو که دگران روند و آیند و تو همچنان که هستی.»، «بهنظرم هر کس که زبان فارسی میدونه باید حداقل یک بار در عمرش آثار شاعر سلیمالنفس، خسرو شیرین دهنان پارسی، سعدی علیه الرحمه رو بخونه.»، «سعدی با اون غزلیات عاشقانه دیوانه کننده، بنظرم همهمون رو سرکار گذاشته، خودش احتمالاً اینطوری زندگی کرده که میگه: بههیچ یار مده خاطر و بههیچ دیار/ که بروبحر فراخ است و آدمی بسیار... خنک کسی که به شب در کنار گیرد دوست/ چنانکه شرط وصالست و بامداد کنار. دمت گرم و روزت مبارک»، «انگار برای خودش گفته: که تو زیباتر از آنی که کنم وصف و بیانت»، «برای من از حنجره محمدرضا شجریان خوش است.»، «خود حافظ هم وقتی دمق بود سعدی میخوند».
ماجرا
آغاز خرید
پاساژها و مراکز خرید بعد از یکماه تعطیلی کارشان را آغاز کردند. البته در ساعتهای مشخص و محدود. به این بهانه کسانی که در پاساژها مغازه دارند و به محل کار رفتند از حال و هوای آنجا مینوشتند و خرید مردم. البته خیلیها هم معتقد بودند بازگشایی پاساژها اشتباه بوده و منجر به رشد بیماری کرونا میشود: «واقعاً فک نمیکردم ملت انقدر خرید لازم باشن بیان پاساژ»، «گفته پاساژها تا ساعت ۶! قشنگ معلومه که نمیدونن فروش آقای پاساژ عصر به بعده، حالا مغازهدار مغازش بازه ولی فروش نداره و صاحب مغازه هم دیگه کرایهاش رو میگیره!»، «خب امروز اومدیم تو پاساژ جز تبریک سال نو و احوالپرسی چیز دیگهای عایدمون نشده.»، «مغازهها و رستورانها و فروشگاهها باز شدهاند، ترافیک و مترو و رفت و آمد به حالت قبلی برگشته، واقعاً چرا نباید مساجد و زیارتگاهها باز شوند؟ اجرای ضوابط بهداشتی در آنها حتماً خیلی آسانتر از اصناف است.»، «بازگشایی پاساژها و بازارها تا ساعت ۶ بعد ازظهر؟! واقعاً؟! کرونا فقط شیفت شب کار میکنه؟!»، «صاحب پاساژ ما اون یه ماهی که دولت تعطیل کرده، کرایهها رو بخشیده.»، «جدای اینکه این مدتام کار میکردم و درآمد داشتم، الان دارم بهطور رسمی میرم سر اون یکی کارم و خیلی جالبه و هیجان زدم باید خودمو نگه دارم در و دیوار پاساژ رو بغل نکنم و فشار ندم»، «حالا که به قرنطینه عادت کردم پاساژ باز شده باید برم مغازه»، «آماده یک فاجعه عظیم انسانی باشید. بازار تهران شروع به کار کرد»، «بازار یه جوری شلوغه که منتظرم کووید ۲۰
خبرش بیاد.».
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
سخن روز
-
محمدعلی کشاورز: بحرانها بر هنرمندان تأثیر عمیقی میگذارند
-
ضیاء موحد: سعدی غیرقابل تقلیدترین شاعر ایران است
-
گریزان از میانمایگی
-
تکذیب مجدد خبر فوت محمدرضا شجریان
-
سعدی ما کیش ما
-
معیشت و روزگار اهل هنر حدیثی پر آب چشم است
-
عکس نوشت
-
شهروند مجـــازی
اخبارایران آنلاین