رئیس سازمان برنامه و بودجه در دیدار با نمایندگان تشکل های صنفی معلمان خبر داد
رتبه بندی مجدد فرهنگیان از فروردین
هدی هاشمی
خبرنگار
سرانجام بعد از اعتراض گسترده معلمان به اجرای مصوبه رتبهبندی معلمان دو روز پیش محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه جلسه ای با نمایندگان فرهنگیان برگزار کرد تا در این نشست مشکلات معیشتی و نظام رتبه بندی معلمان را بررسی کند .
به گزارش «ایران» چند ماهی است که فرهنگیان به اجرای نظام رتبه بندی معلمان اعتراض داشتند البته این شکایت ها در اسفند ماه به خاطر اجرای فصل دهم قانون خدمات کشوری بیشتر و بیشتر شد چرا که معلمان بر این باورند که با اجرای فصل دهم قانون خدمات کشوری رتبه بندی حذف یا بی اثر شده است. البته موضوع معلمان مناطق محروم هم مطرح است؛ معلمانی که در مناطق محروم و کم برخوردار تدریس می کنند از حذف ضریب تعجیل گله داشتند آنها می گویند در نظام رتبه بندی نه ارتقای رتبه داشتند و نه افزایش حقوق . در سوی دیگر برخی از معلم ها معتقدند سالها منتظر اجرای رتبهبندی بودند اما آنچه حالا اجرایی می شود ، «ترمیم حقوق» است ، نه رتبهبندی! این درحالیست که مسئولان آموزش و پرورش بارها و بارها اعلام کرده اند که با اجرای نظام رتبه بندی حقوق معلمان از ٢٤٠ تا ٨٠٠ هزار تومان افزایش خواهد یافت . اما بسیاری از معلمان اعلام کردند که این رقم برایشان محقق نشده است و به حقوق معلمان با رتبه عالی و بالا فقط ٤٠٠ هزار تومان اصافه شده است . همین مسائل موجب شد تا معلمان نسبت به اجرای طرح رتبه بندی اعتراض کنند و البته صدای این شکایت ها به گوش مسئولان سازمان برنامه و بودجه هم رسید تا اینکه دو روز پیش رئیس سازمان برنامه و بودجه با نمایندگان تشکل های صنفی معلمان جلسه ای برگزار کرد . محمدباقر نوبخت اعتراض معلمان را به حق دانست و درباره جلسه ای که با نمایندگان معلمان داشت این چنین توضیح داد : نظام رتبهبندی فرهنگیان مجدد احیا و اجرا میشود و آثار مالی آن از اول فروردین ۹۹ برای معلمان اعمال میشود.
او اظهار داشت : در این جلسه نمایندگان تشکلهای فرهنگیان مطرح کردند که با افزایش
۵۰ درصدی امتیازات قانون مدیریت، رتبهبندی به هم خورد یعنی افرادی که در رتبههای پایینتر قرار داشتند به اندازه رتبههای بالا از آن استفاده کردند در حالی که رتبهبندی برای ایجاد رقابت بود و افرادی که در رتبههای بالاتر بودند دریافت بیشتری داشتند.
نوبخت افزود: از نظر بنده انتقاد تشکلهای فرهنگیان درست بود، دولت ۲۲۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۸ برای رتبهبندی فرهنگیان اختصاص داد همچنین برای افزایش ۵۰ درصدی امتیازات هم پرداختهایی داشت اما منجر به رضایت و تکریم فرهنگیان نشد در حالی که هدف اصلی نظام رتبه بندی فرهنگیان، تکریم آنها است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: جمعبندی این بود که نظام رتبهبندی فرهنگیان را مجدداً احیا و اجرا کنیم و مقرر شد از فروردین امسال نظام رتبهبندی را ادامه دهیم اما باید از طریق ساز و کاری در چارچوب قانون این کار انجام شود تا بیشترین رضایت را جلب کرده و به رفع تبعیض و عدالت منجر شود. همچنین همه آثار حقوقی و مالی رتبهبندی از اول فروردین ۹۹ اجرایی خواهد شد و بعد از نهایی شدن آن را به اطلاع فرهنگیان خواهیم رساند.
حق با معلمان است
در جلسه ای که رئیس سازمان برنامه و بودجه با تشکلهای فرهنگیان داشت از آنها خواسته شد که چند جلسه دیگر در سازمان برنامه و بودجه داشته باشند تا به جمع بندی درباره رتبه بندی معلمان برسند و البته ساز و کارهایی هم ارائه شود تا این نظام نهایی و بلافاصله اجرا شود. موضوعی که محمود ایمانی زاده عضو کانون صنفی معلمان به آن اشاره کرد و اظهار داشت: در این جلسه تمام مشکلات نظام رتبه بندی را مطرح کردیم و از مشکلات معلمان مناطق محروم و البته بازنشستگان هم صحبت شد . یکی از اعتراض های جدی معلمان افزایش حقوق کارکنان اداری بود. بر اساس فصل 10 قانون خدمات کشوری ٥٠ درصد به حقوق کارکنان اداری اضافه شد و اختلاف حقوق کارکنان اداری و آموزشی بیشتر شد همین موضوع موجب شد تا معلمان اعتراض کنند که حقوق ما در نظام رتبه بندی که بر اساس ارزشیابی انجام می شود ٢٠٠ تا ٦٠٠ هزارتومان افزایش پیدا کند اما حقوق کارکنان اداری یک تا دو میلیون و ٥٠٠ هزار تومان افزایش پیدا کرده است .
او تأکید می کند: هدف از اجرای این بخشنامه که مستند به قانون مدیریت خدمات کشوری است و در ابلاغیه رئیس جمهوری هم آمده است ؛ رفع تبعیض و رعایت عدالت در پرداختها و در راستای اجرای تبصره ۳ ماده ۲۹ و ماده ۳۰ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران بوده است .
اما این تفاوت فاحش در افزایش حقوق میان معلمان و کادر اداری و ستادی در جهت رفع تبعیض و رعایت عدالت صورت نگرفت.
ایمانی زاده تأکید کرد: البته موضوع بازنشستگان هم مطرح شد و ما اعلام کردیم قانون همسان سازی برای بازنشستگان هم باید اجرایی شود .با این همه رئیس سازمان برنامه و بودجه صحبت های نمایندگان معلمان را شنید و بسیاری از موضوعات را تأیید کرد و در جلسه اظهار داشت که باید چند جلسه دیگر هم برگزار کنیم تا این نارضایتی که در بین معلمان بوجود آمده به طور دقیق بررسی و برطرف شود . قرار بر این شد تا موضوع رتبه بندی دوباره بررسی شود و بی عدالتی هایی که وجود دارد، برطرف شود.
تبعیض در نطام رتبه بندی
فرج کمیجانی دبیر کل مجمع فرهنگیان هم در این جلسه حضور داشت او با اشاره به اینکه آموزش و پرورش مشکلات بسیاری دارد اظهار داشت : معلمان آموزش و پرورش هزاران مشکل دارند و ما هم از آقای نوبخت خواستیم که درباره مسائل آموزش و پرورش و معلمان جلسات مستمری برگزار کنند تا موضوعات به مرور زمان
حل و فصل شود ما نمی توانیم در یک جلسه مشکل معلمان را بر طرف کنیم .
کمیجانی درباره این جلسه اظهار داشت : خوشبختانه یک جلسه پنج جانبه با فرهنگیان برگزار شد و افراد حاضر در این جلسه نمایندگانی از آموزش و پرورش ، سازمان برنامه و بودجه، سازمان امور استخدامی و نمایندگانی از تشکل ها و نمایندگانی از مجلس شورای اسلامی بودند . در حضور نمایندگان مختلف درباره تبعیضی که در نظام رتبه به معلمان روا داشته شد صحبت کردیم و قرار شده که راهکار های لازم را در جلسه بعدی ارائه کنیم.
وزیر آموزش وپرورش خبر داد:
ثبت نام 8میلیون نفر در شبکه شاد
وزیر آموزش و پرورش از ثبت نام ۸ میلیون نفراز دانش آموزان و تشکیل یک میلیون و 500 هزار گروه درسی در شبکه آموزشی دانش آموزان (شاد) خبر داد. محسن حاجی میرزایی در برنامه خبری ساعت ۲۱ شبکه یک سیما با اشاره به راه اندازی شبکه آموزشی دانش آموزان (شاد) گفت : به دلیل شیوع ویروس کرونا در ایران و جهان با بزرگترین وقفه آموزشی مواجه شدیم که رئیس جمهوری، آموزش و پرورش و خانوادهها نگران این موضوع بودند که خوشبختانه با همراهی صداوسیما و پخش برنامههای آموزشی دانش آموزان از شبکههای آموزش و چهار و حضور فعال معلمان در فضای مجازی توانستیم تا حدی این نگرانیها را رفع کنیم. وی با بیان اینکه آموزش و پرورش در فضای مجازی نیاز به یک فضای امن و اختصاصی و مدیریت خودش را داشت، گفت: در این مدت طراحی برنامه اختصاصی آموزش و پرورش را انجام دادیم که این برنامه قابلیتهای متعددی دارد و میتوانیم از آن برای آموزش دانش آموزان در این شرایط استفاده کنیم. حاجی میرزایی با اشاره به اینکه شبکه آموزشی دانش آموزان از نیمه شعبان ثبت نامهای خودش را در دوره ابتدایی آغاز کرده است، در مورد برخی آمارهایی که در این شبکه ثبت شده است، گفت: تاکنون ۸میلیون نفر در این شبکه ثبتنام کردهاند که ۶میلیون ۲۰۰هزار نفر آن دانش آموزان بودهاند، ۱.۵ میلیون گروه درسی و ۵۱۰هزار کلاس درس تشکیل شده است، طی سه روز گذشته ۱۵۰میلیون پیام در این شبکه تبادل و ۶۰میلیون فایل بارگذاری شده است. وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ممکن است برخی دانش آموزان تحت پوشش این شبکه قرار نگیرند، گفت: آموزش از طریق صداوسیما ادامه خواهد داشت و تیمهای فنی نیز دائماً در حال رصد شبکه شاد هستند تا این شبکه بدون هیچ وقفهای کار کند چرا که تعهد تیم فنی این بوده است تا بارگذاری فایل در این شبکه از سرعت پیام رسانهای خارجی هم بیشتر باشد. وی در پاسخ به این سؤال که آیا آسیب و تهدیدی دانش آموزان را در این فضا تهدید میکند، افزود : مهمترین خط قرمز ما این بوده که در این فضا آسیبی به دانش آموزان نرسد و به همین علت شبکه اختصاصی آموزشی دانش آموزان را تأسیس کردیم. وزیر آموزش و پرورش در ادامه اظهار داشت: امتحانات نهایی به صورت درسی بوده و امکان هماهنگی سالن های بزرگ امتحانی و رعایت فاصله اجتماعی وجود دارد و با موافقت ستاد ملی کرونا این امتحانات به صورت حضوری برگزار خواهد شد. وی افزود : امتحانات پایه ششم ابتدایی نیز امسال به صورت توصیفی و بدون نمره خواهد بود. وی تأکید کرد : با آموزش مجازی و تلویزیونی محتوای همه کتابهای درسی باید آموزش داده شود و هیچ بخشی از کتاب درسی امسال حذف نخواهد شد.
خط قرمز برای اجرای طرح فاصلهگذاری اجتماعی در مترو ۴۵۰ هزار نفر است
سرپرست معاونت حملونقل شهرداری تهران از کاهش نیمدقیقهای سرفاصله حرکت قطارها در خط ۲ مترو خبر داد. یوسف حجت با اعلام خبر کاهش سرفاصله حرکت قطارها در خط ۲ مترو برای کاستن ازدحام مسافران گفت: در حال حاضر سرفاصله حرکت قطار در خط دو مترو، ۳.۵ دقیقه است، اما از امروز در نظر داریم براساس برنامهریزیهای انجام شده سرفاصله حرکت قطارها در این خط را کاهش داده و به سه دقیقه برسانیم. وی ادامه داد: کاهش سرفاصله حرکت قطارها به سه دقیقه کارآسانی نیست، چراکه برای کاهش نیمدقیقه، باید چهار رام قطار به خط ۲ اضافه میشد. حجت در مورد اجرای طرح فاصلهگذاری در مترو افزود: خط قرمز ما برای اجرای طرح فاصلهگذاری اجتماعی در مترو ۴۵۰ هزار نفر است یعنی به عبارت دیگر در حال حاضر تعداد مسافران مترو ۳۵۰هزار نفر است و میتوانیم به خوبی طرح فاصلهگذاری را اجرایی کنیم؛ اما اگر به هر دلیلی تعداد مسافران با ۱۰۰هزار نفر افزایش روبهرو شود دیگر عملاً امکان اجرای طرح فاصلهگذاری در مترو نیست.