گزارش « ایران» از خرید و فروش خودرو در سال جدید
بازار خودرو هم آنلاین شد
گروه اقتصادی/ در روزهایی که ویروس کرونا شیوع پیدا کرده و هشتگ در خانه بمانیم در فضای مجازی پُر شده است، بازار خودرو برخلاف سایر بازارها رونق نسبی دارد، این رونق را می توان در فروش های آنلاین دید. از زمانیکه از واحدهای صنفی خواسته شد که تا قطع زنجیره ویروس کرونا تعطیل بمانند، اکثر نمایشگاه داران و شرکت های لیزینگ خودرو، کسب و کار خود را تعطیل کردند اما بخش اعظم آنها به سمت فضای مجازی و فروش آنلاین حرکت کردند تا بازارشان از تکاپو نیفتد. از روز دوم فروردین فروش خودرو در سایت ها و فضای مجازی آغاز شد و اکنون به روزهای اوج خود رسیده است. دراین میان فروش قسطی طرفدار بیشتری پیدا کرده است چرا که فروشندگان خودرو ترجیح می دهند، خودروهای خود را به صورت قسطی وبا ذکر برخی از شروط به مردم بفروشند.
فروش قسطی خواهان دارد
از اواخراسفندماه که قیمت خودرو ریزش پیدا کرد (قیمت برخی از خودروهای داخلی 20 میلیون تومان کاهش یافت) و قیمت حداقل 5 خودرو به کمتر از 100 میلیون تومان رسید، برخی از فروشندگان خودرو برای عبور از بحران قیمتی که پدید آمده، ترجیح می دهند فروش قسطی را تا نیمه اردیبهشت ماه دنبال کنند.
برخی از نمایشگاه داران خودرو می گویند:« بهمن ماه سال گذشته خودروها را با قیمت های بالا خریداری کردند و اکنون اگر بخواهند خودروهایشان را به فروش برسانند، زیان می کنند، بدین جهت خودروها را به صورت شرایطی و قسطی به فروش می رسانند و در قراردادهایی که با خریداران خودرو منعقد می کنند شرط می گذارند که در صورت افزایش قیمت، خریدار بایستی مابه التفاوت را پرداخت کند.» خریداران هم از چنین وضعیتی ( فروش قسطی خودرو) راضی هستند، خیلی از کسانی که پول کافی برای خرید خودرو ندارند می توانند، صاحب خودرو شوند.
ملاک قیمت، اسفند98
اکنون قراردادهای خودرویی که به امضا می رسد اگر بواسطه نمایشگاه داران خودرو باشد که در سربرگ نمایشگاه مفاد قرارداد قید می شود، شرکت های لیزینگ هم به این شکل در حال فروش خودرو هستند. اما مردم عادی معمولاً 40 درصد ارزش خودرو ( بیشتر توافقی است) را می گیرند و مابقی هنگام شماره گذاری و سند زدن است. در صورت جابه جایی چنین درصدی خودرو به خریدار داده می شود اما کسانی که پول کمتری پرداخت می کنند، خودرو را در یک پارکینگ نگهداری می کنند تا در روزهای آتی بتوانند مراحل سند زدن را دنبال کنند. اکثر افرادی که این چنین خرید و فروش می کنند، از اواخر سال گذشته تصمیم به تغییر و یا خرید خودرو داشتند اما به خاطر ویروس کرونا دست نگه داشته بودند. ملاک قیمتی این گروه، قیمت های اواخر سال گذشته است.
قیمت ها تا حدودی ثابت شده است
یکی از فروشندگان خودرو که صبح روز گذشته خودرو خود را آگهی کرده بود، به «ایران» گفت:« از بهمن ماه سال گذشته درصدد فروش خودروام بودم اما چون برای خرید خودروی صفر کیلومتر پول کافی نداشتم صبر کردم و اکنون فکر می کنم زمان خوبی برای تغییر است چرا که قیمت ها تا حدودی ثابت شده است.»
فروش با قیمت های بالاتر!
خبرنگار «ایران »با یکی از شرکت های فروش خودرو که هر روز محصولات خود را در فضای مجازی و سایت ها تبلیغ می کند، تماس گرفت تا از نحوه فروش آنها مطلع شود. متصدی فروش گفت: «اگر بخواهید به صورت قسطی خرید کنید، می توانید 55 درصد قیمت خودرو را نقد دهید و مابقی را از 4 ماه تا 24 ماه چک بدهید و همچنین در صورتی که بخواهید نقدی خرید کنید، قیمت خودروی رانا 115 میلیون تومان است.» با روش محاسبه ای این مجموعه قیمت خودروی رانا که در بازار بین 98 تا 100 میلیون تومان است برای خریدار ( به صورت قسطی) 123میلیون تومان تمام می شود. از سویی این شرکت ها (در فروش نقدی) حداقل 2 الی 3 میلیون تومان گرانتر خودرو را می فروشند چرا که به قول خودشان در شرایطی که واحدهای صنفی تعطیل هستند، این مجموعه ها امن ترین محل برای خرید خودرو می باشند.
آپشن اعتماد
با آنکه مرکز شماره گذاری خودرو حداقل تا 30 فروردین تعطیل است، هرگونه معامله ای که از طریق فضای مجازی، سایت ها و کرکره های نصف و نیمه مغازه ها انجام می شود با شرط آپشن اعتماد است.
مراقب باشید، متضرر نشوید
البته سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو در این باره به «ایران»می گوید:«اگر مردم از افرادی که پروانه کسب دارند و فعالیت آنها زیرنظر اتحادیه است، خودرو خریداری کنند، مشکلی وجود ندارد، اما اگر از فرد و یا برخی از شرکت های لیزینگ خودرو خریداری کنند که هویت آنها قابل تشخیص نیست احتمال دارد که در آینده و هنگام سند زدن برایشان مشکلی پیش آید.» او ادامه داد:«اگر کسی می خواهد از طریق سایت و فروش آنلاین خرید کند به جهت آنکه مرکز شماره گذاری خودرو تعطیل است باید دقت لازم را داشته باشد، درغیر این صورت متضرر خواهد شد.»
رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو می گوید:« در فروش آنلاین خودرو مشکلات زیادی وجود دارد که سایت عرضه کننده آگهی، هیچ مسئولیتی را در قبال خریدار ندارد بدین جهت قبل از خرید و پرداخت وجه از اصالت خودرو مطمئن شوید.» او خاطرنشان کرد:«تقاضای خرید خودرو از اسفندماه سال گذشته کاهش یافته است و معلوم نیست که این امر تا چه زمان ادامه پیدا کند.» مؤتمنی درباره اینکه قیمت خودرو در روزهای آینده چه مسیری را طی خواهد کرد، گفت: «قیمت خودرو تابع عرضه و تقاضا است، هر زمان که خودروسازان بموقع و بیش از تقاضا خودرو در بازار عرضه کردند، قیمت ها ثابت بوده است و مردم شاهد هیچ جهش قیمتی نبودند اما زمانی که عرضه کاهش پیدا می کند، قیمت خودرو سیرصعودی به خود می گیرد.»
او افزود:« امیدواریم با عرضه مناسب خودرو شاهد هیچگونه جهش قیمتی در سال جاری نباشیم و خودروسازان با افزایش تولید به تعهدات پاسخ دهند.»دراین میان کارشناسان بازار خودرو می گویند که در روزهایی که کشور درگیر ویروس کرونا است، شاهد کمترین نوسان قیمت در بازار خودرو هستیم.
نتیجه گیری
بررسی بازار خودرو نشان می هد که بازار از یک قیمت واحد پیروی نمی کند، البته اکثر فروشندگان قیمت پایه ای که مدنظر قرار دادند نرخ های اسفند ماه است ولی برخی دیگر به قیمت های اسفند 5 تا 10 میلیون تومان اضافه کردند تا کاهش قیمت و ضرر و زیانی که کردند جبران شود و از سویی شنیده ها حکایت از آن دارد که برخی از فعالان بازار خودرو برای آنکه خواب سرمایه و کاهش فروش اسفندماه را جبران کنند، در حال لابی با هم صنفی های خود برای افزایش قیمت خودرو هستند. البته رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو می گوید که چنین اتفاقی نخواهد افتاد و در صورتی که خودروسازان براساس تقاضای بازار عرضه محصولات خود را انجام دهند، بازار در روز و ماه های آینده با آرامش طی خواهد شد و مردم با جهش قیمت خودرو روبرو نمی شوند. در این میان وزارت صمت اعلام کرده است که خودروسازان تولید روزانه 2 هزار دستگاه را آغاز می کنند و همین امر باعث جلوگیری ازهرگونه شوک قیمتی می شود. اما به هر ترتیب باید قبول کرد که دراین روزها مردم کمتر عطش خرید خودرو دارند و همین مهم کمک خواهد کرد تا بازار خودرو با تنش خاصی مواجه نشود.
گروه 20 به طور لفظی از برقراری ثبات در بازار نفت حمایت کرد
مکزیک، آخرین مانع برسر راه کاهش تولید
گروه اقتصادی/ بازار جهانی نفت خام معلق در میان کاهش و افزایش عرضه نفت مانده است. قرار بود یک همکاری جهانی برای رساندن بازار به ثبات شکل بگیرد اما هیچ چیز مشخص نیست. تاکنون برخی از کشورها به طور جدی اعلام آمادگی کرده اند، برخی به این همکاری پاسخ مثبت نداده اند و تعدادی از کشورها هم فقط به صورت لفظی حامی طرح کاهش عرضه نفت به بازار شده اند.
به عبارت دیگر، با وجود مذاکرات فشرده روز پنجشنبه و جمعه گذشته میان اوپک، اوپک پلاس وگروه 20، هنوز تولیدکنندگان موفق نشده اند سیاستی موثر برای مقابله با پیامدهای شیوع گسترده ویروس کرونا اتخاذ کنند. تلاش ها ادامه دارد اما طراحان مدام به درهای بسته می خورند. این موضوع را می توان در روند قیمت نفت نیز مشاهده کرد. فعالان بازار نفت هنوز نمی دانند که تولیدکنندگان می خواهند چه سیاستی را در بازار نفت اجرا کنند و به همین خاطر با وجود مذاکرات 2 روزه تولیدکنندگان، روز جمعه قیمت نفت خام نه تنها واکنش مثبتی نشان نداد بلکه با 4 درصد کاهش در کانال 31 دلار باقی ماند. سوال اینجاست که از حالا به بعد چه می شود؟
روسیه به رویکرد امریکا معترض است
کشورهای نفتی عضو G20 روز جمعه از طریق وبینار درباره تاثیر ویروس کرونا بر ثبات بازار نفت گفت وگو کردند. اولین باری بود که تولیدکنندگانی غیر از اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام (اوپک) و همکاران آن از جمله روسیه، به طور رسمی به برقراری ثبات در بازار نفت می پرداختند؛ آن هم با حضور امریکا و کانادا. اما در بیانیه پایانی آنها هیچ عددی برای کاهش تولید کشورهای نفتی عضو این گروه به منظور حمایت از بازار قید نشد. تنها اعلام کردند که از برقراری ثبات در بازار نفت حمایت می کنند. درباره آنچه نشست فوقالعاده وزیران نفت و انرژی G20 اتفاق افتاد، یک کارشناس حوزه انرژی به «ایران» می گوید: «نمی دانیم که امریکا چه راهی برای کاهش تولید دارد. تحت شرایط و قوانین موجود که راهی برای کاهش تولید این کشور نیست. شاید راهکاری را با کمیسیون راه آهن تگزاس طراحی کنند»
فریدون برکشلی، رئیس گروه مطالعات انرژی وین و رئیس اسبق امور اوپک ایران ادامه می دهد: «در اجلاس گروه ۲۰ هم بحث جدی در مورد کاهش تولید از طرف امریکا ارایه نشد. صحبت ها کلی بود. روسیه اعتراض کرد و عربستان سکوت.»
او توضیح می دهد: « روسیه معترض است و این موضوع مهمی است.
نروژ هم مانند دیگر کشورها صحبت کلی کرده است و جزئیات مشخص نیست. در مجموع بازار نفت نیز به این جلسه واکنس نشان نداد."
به گزارش رویترز، نروژ، بزرگترین تولیدکننده نفت غرب اروپا روز جمعه اعلام کرد: چنانچه توافق کاهش عرضه کشورهای عضو و غیرعضو اوپک مطابق برنامه پیش برود، نروژ هم تولید نفت خود را کاهش میدهد.
توافق اوپک پلاس، در انتظار همکاری مکزیک
هیچ کس فکر نمی کرد که مانع اصلی توافق کاهش تولید اوپک پلاس این بار مکزیک باشد.اما این اتفاق افتاد و مکزیک با نپذیرفتن سهم خود در توافق کاهش 10 میلیون بشکه ای عرضه نفت، همه چیز را به حالت تعویق درآورد. با این حال خبرگزاری های بین المللی از ادامه مذاکرات عربستان با مکزیک برای اجرای توافق کاهش تولید نفت خبر می دهند. بازار نفت در نتیجه پاندمی شیوع کووید19 با بحران افت 16 میلیون تا 20 میلیون بشکه ای تقاضا مواجه شده و کاهش 10 میلیون بشکه ای تولید اوپک پلاس می تواند به کم شدن مازاد عرضه در بازار کمک کند. عربستان تهدید کرده که اگر مکزیک و ساید کشورها در این طرح همراه هم نشوند، دوباره جنگ قیمتی را در بازار آغاز می کند. اکنون باید منتظر ماند و دید که آیا مقاومت مکزیک در برابر این طرح می شکند یا خیر.
فتح کانال 600 هزار واحدی بورس
در یازدهمین روز کاری بورس اوراق بهادار تهران، شاخص کل بورس به ابرکانال 600 هزار واحدی دست یافت.
دراین روز شاخص با رشد هزار و 80 واحدی به 608 هزار و 57 واحد رسید که بلندترین قله تاریخی این بازار محسوب می شود.
بررسی میزان رشد بورس تهران از ابتدای سال جاری تا روز گذشته حاکی از بازدهی بیش از 18.5 درصدی آن برای سهامداران است که با رشد 95 هزار و 157 واحدی رخ داده است. در روز گذشته ارزش معاملات و بازار نیز رکوردهای تازه ای در سال جاری به ثبت رساندند.
ارزش معاملات درنخستین روز هفته جاری به بیش از 5 هزار و 724 میلیارد تومان رسید و ارزش بازار نیز با عبور از مرز 2220 هزار میلیارد تومانی به نقدینگی کل کشور نزدیک شد. دیروز اقبال سرمایه گذاران بیشتر به فلزات اساسی و سهم های بنیادین بود.
این درحالی است که پیش از این سایر صنایع برای سهامداران جذاب بود. دراین روز صنایع شیمیایی، فرآورده های نفتی و فلزات اساسی به ترتیب سه صنعت برتر بورس اوراق بهادار تهران بود که بیشترین تأثیر مثبت بر شاخص از ناحیه شرکت های فعال دراین صنایع رقم خورد. به اعتقاد کارشناسان درکنار بالا بودن نرخ ارز و حجم نقدینگی، برنامه دولت برای عرضه سهام شرکت های دولتی در آینده نزدیک در بورس و همچنین تغییردر سیاست های نهاد ناظر بازار سرمایه و احتمال اصلاح قوانینی که در ماههای اخیر تصویب شده مهمترین دلایل رکوردشکنی بورس است.