ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
کارشناسان فاوا در گفت و گو با «ایران» تأکید کردند
اکوسیستم استارتاپی تسهیلگر مسیر اقتصاد دیجیتال
سوسن صادقی
خبرنگار
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از تعیین سهم 10 درصدی اقتصاد دیجیتال در اقتصاد کل کشور تا ۱۴۰۴ بر اساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی خبر داد و گفت: اولین هدفگذاری مهم برای جایگزینی اقتصاد نفتی با اقتصاد استارتاپی است و برای رسیدن به این هدف تغییرات زیادی لازم است انجام شود بهطوری که حجم سرمایهگذاری خطرپذیر در سال باید به عدد ۲۰۰ میلیون یورو برسد. در پی اعلام این خبر، روزنامه ایران به سراغ کارشناسان این حوزه رفت تا نظر آنها را در خصوص این مصوبه بداند و اینکه برای رسیدن به سهم 10 درصدی اقتصاد دیجیتال به چه زیرساختهایی نیاز است و...
حرکت قطار دیجیتالی با شرکتهای متوسط و بزرگ
«یکی از راههای کسب درآمد از راه اقتصاد بدون نفت، اقتصاد دیجیتالی است، ولی باید مجموعهای از اقدامها بهصورت کاملاً هماهنگ انجام شود که این خود نیازمند تدوین درست اهداف شاخصها و راهبردهاست.»
حمیدرضا احمدیان فعال حوزه فناوری و هوشمندسازی اتاق ایران با بیان مطلب فوق به «ایران» گفت: در تدوین راهبردها باید نیم نگاهی به پیشبینیها و برنامههای سایر کشورها در این حوزه داشته باشیم، چرا که ارائه برنامهای مشخص میتواند یک درس آموخته مفیدی باشد. از آنجایی که کشور ما حدود یک درصد جمعیت و کمتر از یک درصد از کل تولید ناخالص (GDP) جهان را داراست و از سوی دیگر جامعهای جوان و با نرخ تحصیلات مناسب دارد بنابراین میتوانیم از بازار اقتصاد دیجیتالی بیش از فروش نفت درآمد کسب کنیم. بهعنوان مثال به روایت مؤسسات معتبر دنیا تنها بازار اینترنت اشیا در سال 2025 حدود 1600 میلیارد دلار خواهد بود بنابراین اگر به این حوزه بهصورت درست و منطقی بپردازیم، میتوانیم درآمد خوبی از بخش اقتصاد دیجیتالی بهدست آوریم.
وی افزود: باید آمادگیهای لازم را برای حرکت در این مسیر اقتصادی جدید فراهم و راهبردهای خود را برای حرکت در این مسیر تدوین کنیم. در این مسیر باید مانند بسیاری از کشورها که برنامههای توسعه مبتنی بر پیشرانهای تکنولوژی را برای سال 1404 یا همان 2025 تدوین کردهاند، تدوین کنیم.
عضو اتاق ایران با بیان اینکه مهمترین چالش پیش روی این ترم اقتصادی جدید تبیین و تعریف شرایط مطلوب از سوی حاکمیت است، گفت: البته در اقتصاد دیجیتالی دولتها تنها مسئول سیاستگذاریهای لازم و تأمین زیرساختهای حداقلی هستند، چون این فضای جدید دولتی نیست و تنها منفعت دولت در آن معنا پیدا میکند. بهعبارتی مداخله بیش از حد دولت در فضای اقتصادی جدید، تهدید جدی و خطرناکی محسوب میشود. دولت تنها مسئول تأمین زیرساختهای فنی، تسهیلگری در قوانین و مقررات و ایجاد چشم اندازهای حاکمیتی لازم از جمله هویت دیجیتال است. بهعنوان نمونه دولت مالزی با کمک بخش خصوصی در چند سال گذشته برای سال 2020 میلادی برنامه توسعه کاربری اینترنت اشیا را تدوین کرده که دارای 3 هدف، 9 استراتژی و 29 ابتکار عمل است و تأثیر اقتصادی را در 3 هدف گنجانده است. یعنی تحقق 7.8 میلیارد رینگیت (واحد پول مالزی) برای اندازه بازار اقتصادی، حدود 14 هزار ایجاد شغل و ثبت 146 پتنت بهعنوان دارایی.
احمدیان نقش بنگاهها و انجمنهای خصوصی و مردم نهاد واقعی در تحقق اقتصاد دیجیتالی را بسیار حائزاهمیت دانست و گفت: تقریباً در همه بخشهای اقتصادی از جمله بانکی نیازمند تبیین درست و هدفمند در فضای جدید هستیم که دولت باید برای حل معضلات و ایجاد فضای کسب و کار امن تلاش کند و این تلاش بدون حضور و مشارکت حداکثری بخشهای مردمنهاد به درستی محقق نمیشود.
وی افزود: بازار سرمایه نیز میتواند به کمک بخشهای خصوصی در کشور آمده و تأمین مالی در مدلهای بازار سرمایه میتواند یک راهکار مؤثر باشد و البته انتظار میرود مدلهای مطلوب در جمعسپاری از سوی سازمان بورس با سرعت بیشتری هدفمند شود و اصطلاحاً تنها به بورسی کردن شرکتها اکتفا نکنیم.
مدیرکل سابق فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات در ادامه تمرکز بر اقتصاد استارتاپی را مطلوب شرایط کشور ندانست و گفت: چنین موضوعی بهعنوان یک ترم جدی در هیچ برنامه اقتصادی دنیا قرار ندارد. در تمام دنیا از لفظ شرکتهای کوچک و متوسط استفاده میشود. البته توجه به بازار استارتاپی و ایجاد شغل یا ارائه خدمات از سوی استارتاپها یا شرکتهای کوچک دارای اهمیت ویژهای است اما این شرکتها تأثیر زیادی در اقتصاد کشور ندارند. باید گفت شرکتهایی با سایز متوسط و بزرگ هستند که میتوانند قطار این اقتصاد دیجیتالی را به حرکت درآورند، بنابراین دولت باید تسهیلگری کرده و تضمین حداقلهای لازم برای این شرکتها را با رویکرد تحرک بخش بازار و ایجاد زنجیره ارزش فراهم کند.
وی افزود: برای موفقیت در آینده اقتصاد دیجیتالی محتاج برنامهای منسجم و مبتنی بر زیست بوم مشخص با تبیین درست فاکتورها و راهبردها، نیازمند آموزش، فرهنگ سازی، توسعه دسترسیهای ارتباطی و دانشی، تضمین امنیت، تعاملهای دقیق در بازارهای منطقهای با توجه به برتری در ظرفیتهای دانشی، تضمین ابعاد حاکمیتی لازم و نظایر آن هستیم.
برنامهریزی و هدفگذاری دقیق
«هدفگذاری شورای عالی فضای مجازی برای رسیدن به سهم 10 درصدی اقتصاد دیجیتالی هدفگذاری خوبی است.»
جعفر محمدی نایبرئیس کمیسیون تجارت الکترونیکی سازمان نظام صنفی رایانهای (نصر) با بیان مطلب فوق به «ایران» گفت: سهم اقتصاد دیجیتال از سهم آیسیتی متفاوت است. سهم آیسیتی از تولید ناخالص ملی 4 درصد بوده و طبیعی است که همیشه از سهم اقتصاد دیجیتالی کمتر باشد. بهعنوان مثال، فروش یک یخچال در فروشگاه آنلاین جزو اقتصاد دیجیتالی محسوب میشود در حالی که تولید یخچال در حوزه آیسیتی نیست و فقط سهم فروشگاه بهعنوان ارائهدهنده زیرساخت در حوزه آیسیتی محاسبه میشود.
محمدی افزود: با وجود خوب بودن هدفگذاری، رسیدن به این اعداد و ارقام (یعنی 10 درصد سهم اقتصاد دیجیتالی) با دستور عملیاتی نمیشود، چرا که بخش عمده فعالیتهای مربوطه باید از سوی بخش خصوصی انجام شود که این بخش نیز از دستور تبعیت نمیکند. از آنجایی که ظرفیتهای بخش خصوصی نیز یک شبه افزایش نمییابد بنابراین باید زیرساختهای آن به سرعت فراهم شود.
عضو هیأت مدیره سازمان نصر در ادامه گفت: حال باید از شورای عالی فضای مجازی پرسید که با چه برنامه و اهدافی قرار است این میزان سهم تا سال 1404 محقق شود؟ چون اگر بدون برنامه و هدف مشخص در این مسیر گام بگذاریم مانند دیگر اسناد بالادستی که هیچ وقت به نتیجه نرسیدهاند بینتیجه خواهند ماند بنابراین اگر برنامهای تدوین کردهاند بهتر است آن را منتشر کنند تا بخش خصوصی نیز از آن مطلع شده و همه توانها در راستای اجرای این هدف همگام شود.
وی با بیان اینکه در این خبر به حجم سرمایهگذاری خطرپذیر 200 میلیون یورویی اشاره شده است، گفت: اگر این حجم سرمایهگذاری برای شرایط فعلی هدفگذاری شده پس باید سرمایهگذاری حدوداً دو برابر شود این در حالی است که هماکنون حجم سرمایهگذاری در استارتاپها به صفر رسیده از سوی دیگر نه تنها سرمایهگذار خارجی وجود ندارد، بلکه وضعیت سرمایهگذاری در داخل کشور نیز در شرایط خوبی نیست بنابراین چگونه میخواهند این هدفگذاری را عملیاتی کنند.
محمدی به توسعه ابزارهای بورسی که در این خبر آمده نیز اشاره کرد و گفت: این امر زمانی میتواند محقق شود که شرایط ایجاد ابزارهای جدید را فراهم کرده و همچنین شرایط را برای حضور کسبوکارهای مرتبط در بورس تسهیل کنند چون با شرایط فعلی اما و اگرهای بسیاری در این خصوص وجود دارد.
این فعال حوزه فاوا افزود: بهعنوان مثال ما ابزار مالی جدید تأمین مالی جمعی یا کرادفاندینگ (شیوه جدید جذب سرمایه) را برای کسبوکارهای کوچکتر بهعنوان ابزار جدید داریم که 4 سال است فرایندهایی مانند تهیه دستورالعمل و تنظیمگری آن شروع شده ولی هنوز اجرایی نشده است.
محمدی رسیدن به مقصد تعیین شده را منوط به برنامهریزی و هدفگذاری فصلی و سالانه دقیق دانست و افزود: هدفگذاریهای کوتاه مدت و میان مدت باید قابل سنجش باشند و از سوی دیگر گزارشهای منظم و مداومی از آنها ارائه شود تا به اهداف تعیین شده برسیم.
وی یکی از زیرساختهای رسیدن به سهم 10 درصدی اقتصاد دیجیتالی را دسترسی به زیرساختها و ابزارهای خارجی مورد نیاز عنوان کرد و گفت: برخی از زیرساختهای خارجی یا از طرف داخل کشور یا از سوی خارجیها مسدود است و همچنین نمونه داخلی تعدادی از این ابزارها را در کوتاه مدت یا میان مدت نمیتوان ساخت و برخی حتی صرفه اقتصادی برای تولید ندارند که شورا باید برای این موضوع راهکاری ارائه دهد.
محمدی همچنین به لزوم وضع قوانین تسهیلگر و زدودن مقررات زائد که ضمانت اجرایی داشته باشند، اشاره کرد و افزود: قوانین و مقررات خوب زیادی در کشور وجود دارد که بهدلیل نداشتن ضمانت اجرایی هیچ وقت اجرا نشدهاند. بهعنوان مثال هیأت مقرراتزدایی موارد زیادی را حذف و مصوب کرده که تعداد زیادی از آنها در اجرا موفق نبودهاند. از سوی دیگر دیدگاه کنترل پسینی بهجای مجوزگرایی از الزامات این اتفاق است که هنوز به آن سمت حرکت نکردهایم.
محمدی نبود فرهنگسازی را یکی دیگر از مشکلات پیش روی اقتصاد دیجیتالی نامید و گفت: بهدلیل مسائلی نظیر فیشینگ یا کلاهبرداریهای موردی، برخی از متولیان مردم را ترغیب به عدم خرید از فروشگاههای آنلاین و مجازی میکنند. در چنین فضایی چه انتظاری میتوان برای رسیدن به چنین سهمی از اقتصاد دیجیتالی داشت.
فراهم کردن اکوسیستم کارآفرینی
افشین کلاهی کارشناس حوزه کسب و کارهای نوین نیز معتقد است که باید شورای عالی فضای مجازی اعلام کند که بر اساس چه برنامهای میخواهد سهم 10 درصدی اقتصاد دیجیتال را از اقتصاد کل کشور بهدست آورد.
کلاهی به «ایران» گفت: بسیاری از کشورها در دنیا با استفاده از فناوری به سمت اقتصاد دیجیتال در حال حرکت هستند و بیش از این عدد نیز سهم خود را از اقتصاد دیجیتال بهدست آوردهاند. وی همچنین افزود: در این مصوبه به بایدها تأکید شده اما برای رسیدن به این سهم بایدی وجود ندارد و نمیتوان با دستورالعمل چنین سهمی را بهدست آورد، باید مسئولان مربوطه اعلام کنند که این رقم 10 درصد را با چه محاسبه و اعداد و ارقامی اعلام کردهاند و چگونه میخواهند به این عدد برسند، چرا که هر هدفگذاری باید دارای برنامه باشد.
کلاهی افزود: یکی از پیش نیازهای اقتصاد دیجیتالی وجود بسترهای لازم است و باید زیرساختها از جمله اکوسیستم کسب و کار این حوزه را فراهم کنند. اکوسیستم کارآفرینی نیز شامل ابزارهایی مانند محیط کسب و کار مناسب، نیروی مهارت دیده، خلق ارزش با مهارتها، تدوین قوانین و مقررات مشخص و مناسب، سرمایهگذار داخلی و خارجی و وجود ارتباط بینالمللی در این حوزه است.
وی در ادامه گفت: اکنون نه تنها سرمایهگذار خارجی نداریم، بلکه سرمایهگذار داخلی نیز بسیار کمرنگ شده و ارتباط بینالمللی متناسبی وجود ندارد و همچنین تعامل با خارج از کشور قطع شده است. این در حالی است که در حوزه فناوری بدون ارتباط بینالمللی کاری از پیش نمیرود.
نیم نگاه
حمیدرضا احمدیان مدیرکل سابق فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات: یکی از راههای کسب درآمد از راه اقتصاد بدون نفت، اقتصاد دیجیتالی است، ولی باید مجموعهای از اقدامها بهصورت کاملاً هماهنگ انجام شود که این خود نیازمند تدوین درست اهداف شاخصها و راهبردهاست.
جعفر محمدی نایبرئیس کمیسیون تجارت الکترونیکی سازمان نصر: رسیدن به مقصد تعیین شده منوط به برنامهریزی و هدفگذاری فصلی و سالانه دقیق است و هدفگذاریهای کوتاه مدت و میان مدت باید قابل سنجش باشند و از سوی دیگر گزارشهای منظم و مداومی از آنها ارائه شود تا به اهداف تعیین شده برسیم.
افشین کلاهی کارشناس حوزه کسب و کارهای نوین: یکی از پیش نیازهای اقتصاد دیجیتالی وجود بسترهای لازم است و باید زیرساختها از جمله اکوسیستم کسب و کار این حوزه را فراهم کنند. اکوسیستم کارآفرینی نیز شامل ابزارهایی مانند محیط کسب و کار مناسب، نیروی مهارت دیده، خلق ارزش با مهارتها، تدوین قوانین و مقررات مشخص و مناسب، سرمایهگذار داخلی و خارجی و وجود ارتباط بینالمللی در این حوزه است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:
علت عدم موفقیت «ظفر» ۱۲ ثانیه لعنتی بود
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه جلسه هیأت وزیران در جمع خبرنگاران علت قرار نگرفتن ماهواره ظفر یک را ۱۲ ثانیه لعنتی عنوان کرد و گفت: در ۱۲ ثانیه آخر که سوخت یا توان موتور ماهواره باید افزایش پیدا میکرد تا به سرعت مورد نظر دست پیدا کند، این اتفاق نیفتاد و علت این، هم میتواند به کیفیت سوخت و وزن مرحله دوم ماهواره ارتباط داشته باشد، هم میتواند به توان موتور مرتبط باشد.
آذری جهرمی افزود: آنچه که مشخص است این است که اگر موتور ۱۲ ثانیه دیگر به فعالیت ادامه می داد و سوخت آن کفایت میکرد قطعاً ماهواره در مدار قرار میگرفت و اشکال مرحله قبل که در ماهواره پیام داشتیم برطرف شده بود؛ همانطور که قبلاً گفتم ۹۵ درصد موفق بود انشاءالله این ۱۲ ثانیه لعنتی دفعه بعد برطرف میشود.
وزیر ارتباطات همچنین درباره زمان ارسال ماهواره ظفر ۲ خاطرنشان کرد: طراحی، ساخت و تستهای ماهواره ظفر دو انجام شده و قابلیتهای ظفر یک را دارد اما دوربین آن کیفیت بالاتری نسبت به ظفر یک دارد و ۱۶ متری است. در برنامهریزیهای انجام شده انشاءالله در خرداد ماه سال آینده بعد از آماده شدن ماهواره بر سیمرغ برای قرار گرفتن در مدار اقدام میشود.
جهرمی در واکنش به اظهارات نتانیاهو نخستوزیر رژیم صهیونیستی مبنی بر دست داشتن در عدم موفقیت ماهواره «ظفر» گفت: ایشان میتواند از رؤیاهایش سخن بگوید و به نوعی خالیبندی کند اما در متن پیام به صراحت عنوان نکرده بود که در این برنامه دخالت کرده است و تنها با بازی با واژهها در تلاش بود این مفهوم را القا کند؛ اصلاً چنین موضوعی نیست و ماهواره و سنسورها و چارچوبهای ماهوارهبر سیمرغ اطلاعات را ثبت کردهاند و مشخص است مشکل چه بوده و هیچ ارتباطی بین این موضوع و سرویسهای جاسوسی بیگانه دیده نمیشود.
وی همچنین حمله هکری هفته گذشته به کشورمان را بیارتباط با سرویسهای جاسوسی اسرائیل دانست.
وزیر ارتباطات همچنین در پاسخ به پرسشی درباره واکنشهای منفی نسبت به انتشار تصویر لباس فضانوردی توسط او گفت: هدف از انجام آن کار رسانهای کردن برنامه ارسال فضانورد بود که برای آن سفارش ۵ کپسول زیستی را داده بودیم؛ دوستان پیشنهاد دادند که پیش خبر این موضوع منتشر شود؛ در همین زمینه خطای غیرقابل انکاری از سوی تیم تبلیغاتی ما در انتخاب تصویر لباس فضانوردان و نوع کار تبلیغاتی که انجام شده بود رخ داد که لازم میدانم بدون لکنت از مردم و دانشمندان حوزه فضایی عذرخواهی کنم.
وی خاطرنشان کرد: همان شب هم توضیح دادم که مسأله چه بود اما باید بدون لکنت عذرخواهی کرد که انتخاب آن لباس، اشتباه رسانهای بود. این کار اصل موضوع تصمیم ایران برای اعزام فضانورد را تحتالشعاع قرار داد و خبر را پوشاند. باید از دوستانی که در حوزه فضایی و اعزام فضانورد تلاش میکنند پوزش خواست. این پست را حتماً حذف خواهم کرد.
جهرمی در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت ماهواره «مصباح» گفت: از سال ۱۳۸۰ تا الان در یک کشور اروپایی منتظر پرتاب است و هنوز پرتاب نشده است.
وی همچنین درباره قطع شبکه ارتباطی در استان گیلان در پی بارش سنگین برف در این استان اظهار کرد: دلیل قطع شبکه گسترده در ارتباطات، قطعی برق است؛ چرا که پنجاه درصد برق استان قطع شده و طبیعتاً مراکز مخابراتی که فاقد دیزل بودند و هم ارتباطات سیار دچار مشکل شدند. از همان روز سهشنبه چهار اکیپ با تجهیزات را از استانهای همجوار فرستادیم که دو اکیپ پشت ترافیک ماندند و دو تیم وارد استان شدند. از ۳۸۱ سایت قطع شده تلفن همراه تا صبح روز چهارشنبه حدود ۹۰ سایت متصل شده است و مراکز پرظرفیت ما در شهر املش و چابکسر به مدار برگشتهاند و همکاران ما در تلاش هستند که سایر ارتباطات را هم برگردانند.
وزیر ارتباطات با اشاره به اعلام آمادگی سازمان فضایی برای برقراری ارتباطات سیار ماهوارهای در مناطقی که ارتباطاتشان قطع شده است، خاطرنشان کرد: سازمان فضایی اعلام آمادگی کرده است که در مناطقی که حضور دارند میتوانند سریعاً ارتباطات سیار ماهوارهای را مستقر کنند تا مردم منطقه ارتباطات خود را فعلاً از آن طریق انجام دهند که خواستیم زودتر این اقدام را انجام دهند.
جهرمی در ادامه با اشاره به تعداد مشترکان پهن باند گفت: در چند سال اخیر ۳۰۰ هزار مشترک پهن باند را به بیش از ۷۰ میلیون رساندیم و در حوزه کمیت داده در کشور یک پیشرفت بسیار چشمگیر است اما مطالبه مردم جدای از کمیت بحث کیفیت هم بوده است.
وی در پاسخ به پرسشی درباره سهم اقتصاد دیجیتال از میزان تولید ناخالص ملی خاطرنشان کرد: هدفی در شورای عالی فضای مجازی تصویب شده که باید به آن دست یابیم؛ یک بحث اقتصاد ICT و بخش دیگر مربوط به اقتصاد دیجیتال است؛ سهم اقتصاد ICT در سال قبل ۱.۸ درصد بود که امسال به ۲.۸۸ درصد رسید یعنی سهم بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات در تولید ناخالص ملی به این عدد رسیده است.
اخبـــــار
واکنش رئیس سازمان فناوری اطلاعات به اعتراف «علی بابا» به سرقت اطلاعات کاربران
صداقت با مردم سازنده سرمایه اجتماعی است
معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات پس از اعلام رسمی مدیران شرکت علیبابا به حمله هکری و سرقت اطلاعات کاربران این شرکت تأکید کرد: «صداقت با مردم، هم
خود نشانه یک سرمایه اجتماعی است و هم سازنده آن سرمایه.»
به گزارش «ایران»، روز سهشنبه مدیرعامل شرکت فروش اینترنتی خدمات مسافرتی علیبابا از حمله هکرها به سرورهای شرکت و سرقت اطلاعات کاربران علیبابا خبر داد. مسعود طباطبایی، مدیرعامل علیبابا در توئیتی دراینباره نوشت: «متأسفانه تعدادی از سرورهای علیبابا مورد حمله هکرها قرار گرفته و به برخی از اطلاعات کاربران و سورسکدها دسترسی پیدا کردند. تیم امنیت علیبابا اقدامات لازم را انجام داده و با توجه به سرنخهای موجود، این موضوع از طریق نهادهای ذیربط در حال پیگیری است.» او ادامه داد: «مسئولیت این رخداد را میپذیریم و از کسانی که به نحوی آسیب دیدهاند، عذرخواهی می کنیم. حفاظت از اطلاعات همواره اولویت ما بوده و هست. این اطمینان را به شما میدهم که اقدامات لازم برای جلوگیری از تکرار این اتفاق صورت گرفته و با قدرت بیشتر در جهت حفاظت از حریم خصوصی کاربران پیش خواهیم رفت.»
امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات نیز در واکنش به اعلام این خبر توسط مدیرعامل علیبابا ، خطاب به او در توئیتر نوشت: «صداقت شما و همراهیتان برای رشد و توسعه امنیت نشانهای از تعهد شماست. همین که پنهانکاری رویه شما نیست و تعهد به شناسایی مشکل و رفع آن دارید، نقطه آغازین توسعه را نشان دادهاید. صداقت با مردم خود نشانه یک سرمایه اجتماعی است؛ و هم سازنده آن سرمایه.»
مجید حسینینژاد، بنیانگذار علیبابا هم دقایقی بعد ضمن انتشار تصویری از بیانیه رسمی علیبابا در رابطه با این حمله، اضافه کرد: «همیشه پشت هر رو دست خوردنی؛ جایی برای یادگیری و رشد هست، صمیمانه عذر میخواهم و مطمئنم که تیم عالی تکنولوژی و امنیت علیبابا با یادگیری از این اتفاق امنیت را بهطور بیاندازه چشمگیری بالاتر میبرد و شما ما را یادگیرنده، اهل رشد و توسعه خواهید یافت.» گفتنی است هنوز از وسعت و جزئیات اطلاعات لو رفته کاربران در این پلتفرم چیزی اعلام نشده اما طبق اعلام علیبابا، قرار است در اطلاعیههای بعدی اخبار تکمیلی بیشتری در خصوص این حمله منتشر شود. هفته پیش هم طی حمله گسترده هکرها، بزرگترین حمله اینترنتی به زیرساختهای کشور انجام گرفت و باعث ایجاد اختلال چند روزه در اینترنت ایران شد. شهریور امسال نیز برخی وبسایتهای عرضهکننده ارز دیجیتال ازجمله ارزجو، اول پرداخت و excoino با حملات بیسابقه سایبری و تهدید اخاذی مواجه شدند تا به ازای دریافت وجه، حملات منع سرویس توزیع شده (DDoS) به این وبسایتها متوقف شود.
شناسایی ۱.۹ میلیارد بدافزار اندرویدی مخفی
سیستم ایمنسازی گوگل پلی پروتکت در سال ۲۰۱۹ موفق به شناسایی بیش از ۱.۹ میلیارد بدافزار اندرویدی شده که بهطور پیش فرض روی گوشیهای هوشمند نصب شده بودند. بهگزارش مهر، بدافزارهای یادشده در بسیاری از محصولات دست دوم مجهز به سیستم عامل اندروید قبل از خریداری آنها توسط کاربران بعدی وجود داشتهاند. بررسیها نشان میدهد این بدافزارها از طریق منابعی به غیر از فروشگاه گوگل پلی استور به گوشیهای همراه منتقل شده بودند. عمده این منابع فروشگاههای متفرقه اپلیکیشن بودهاند. در حالی که تعداد این بدافزارها در سالهای ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ حدود ۱.۶ میلیارد مورد بوده، افزایش آنها به ۱.۹ میلیارد مورد در سال ۲۰۱۹ و احتمال رشد تعداد آنها موجب نگرانی شده است.
گوگل هشدار داده که کاربران باید از نصب برنامهها و اپلیکیشنهای متفرقه از منابع ناشناس روی گوشیهای خود به طور جدی خودداری کنند تا با چنین مشکلاتی مواجه نشوند. این در حالی است که تا به حال بارها مواردی از وجود برنامههای آلوده به بدافزار در فروشگاه پلی استور خود گوگل هم گزارش شده است.
بخشی از این اپلیکیشنها هم به طور مخفیانه در زمان مراجعه کاربران به سایتهای قمار، هرزه نگاری و غیره روی گوشیهای کاربران نصب میشوند و لذا افراد باید از بازدید از چنین سایتهایی با گوشی یا تبلت جداً خودداری کنند.
سیستم گوگل پلی پروتکت هر روز حدود ۵۰ میلیارد برنامه نصب شده روی گوشیهای اندرویدی را اسکن میکند تا از آلوده نبودن آنها اطمینان کسب کند.
احتمال لغو کنگره جهانی موبایل در سایه ترس از کرونا
در پی انصراف شرکتهای بزرگی چون سامسونگ و آمازون از ترس کرونا از شرکت در کنگره جهانی موبایل که اوایل اسفند در اسپانیا برگزار میشود، مسئولان برگزاری گزینه لغو این همایش تجاری را بررسی میکنند.
بهگزارش ایرنا، در پی تشدید نگرانیهای جهانی از شیوع ویروس مرگبار کرونا، شرکتهایی چون الجی، انویدیا، سونی، اینتل، آمازون، ZTE و TCL از حضور در کنگره جهانی موبایل ۲۰۲۰ که از ۲۴ تا ۲۷ فوریه امسال (۸-۵ اسفندماه) در بارسلونای اسپانیا برگزار میشود، انصراف دادند. افزایش روزافزون تعداد شرکت های بزرگی که از شرکت در این رویداد کنار میکشند، نهاد برگزارکننده این کنفرانس را با بحران روبهرو کرده است. به نقل از روزنامه اسپانیایی لاوانگاردیا، انجمن سامانه جهانی ارتباطات سیار (GSMA) روز جمعه در یک جلسه داخلی در مورد برگزاری یا لغو کنگره جهانی موبایل امسال تصمیمگیری میکند. اگرچه GSMA تاکنون از اظهارنظر در این باره خودداری کرده است اما چنین تصمیمی با توجه به اینکه مهرههای اصلی این کنفرانس از شرکت در آن انصراف دادهاند، منطقی بهنظر میرسد. بدون وجود غرفه شرکت هایی چون آمازون، سامسونگ و سونی این رویداد رونق هرساله را نخواهد داشت.
شیوع ویروس تنفسی کرونا که از ماه دسامبر (دی ماه امسال) در ووهان چین آغاز شد و به ۲۴ کشور دیگر نیز سرایت کرد، صنعت و فناوری را تحت تأثیر قرار داده و باعث تعطیلی کارخانه ها و نمایندگیهای برخی شرکتهای بزرگ بینالمللی چون اپل، تسلا و گوگل در چین شده است.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
اکوسیستم استارتاپی تسهیلگر مسیر اقتصاد دیجیتال
-
علت عدم موفقیت «ظفر» ۱۲ ثانیه لعنتی بود
-
اخبـــــار
اخبارایران آنلاین