بهرهبرداری از یک سد مخزنی در غرب کشور با حضور رئیس جمهور
تولید محصولات کشاورزی250 هزار تن افزایش مییابد
گروه اقتصادی / رئیس جمهوری روز گذشته برای سومین بار در طول ریاست خود به آذربایجان غربی رفت. هدف حسن روحانی از انجام این سفر افتتاح چند طرح و پروژه بود که در میان آنها بزرگترین طرح اقتصاد مقاومتی کشور نیز قرار داشت؛ سدکرم آباد پلدشت که با آبگیری و بهرهبرداری از آن یک تحول در شمال غرب کشور رخ خواهد داد. این سد یکی از طرحهای عظیم توسعه منابع آب و خاک کشور است.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی وزارت نیرو، سد مخزنی کرمآباد از نوع خاکی با هسته رسی است که ارتفاع آن از بستر ۴۳ متر و از پی سنگی ۵۵ متر حجم عملیات خاکریزی حدود پنج میلیون ۶۵۰ هزار متر مکعب است؛ ظرفیت تنظیمی این سد نیز حدود ۵۷ میلیون متر مکعب است.
افزایش تولید محصولات کشاورزی
با بهرهبرداری از طرح کرم آباد علاوه بر اینکه ۲۵۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی به تولید کشور اضافه میشود، برای ۱۵ هزار نفر نیز به صورت مستقیم و غیر مستقیم زمینه اشتغال فراهم خواهد شد.
سد کرم آباد از جمله سدهای ساخته شده خارج از بستر رودخانه در آذربایجان غربی است که برای آبگیری آن، ۲۰ کیلومتر خط انتقال آب از سد ارس و سه ایستگاه پمپاژ احداث شده است.
گزارشهای وزارت نیرو نشان میدهد که طرح جامع ساختمان سد و شبکه آبیاری و زهکشی کرم آباد با اعتباری بالغ بر یکهزار و ۴۰۰ میلیارد تومان از سال ۹۴ آغاز شد و شامل سد، شبکه آبیاری و زهکشی، ایجاد خطوط لوله و تلمبهخانههای اصلی انتقال آب و پستهای فوق توزیع و خطوط انتقال برق است.
استفاده از حقابه قانونی جمهوری اسلامی ایران
استفاده از حقابه قانونی جمهوری اسلامی ایران، توسعه آبیاری نوین، ایجاد اشتغال، درآمدزایی و بهبود وضعیت اقتصادی برای بهرهبرداران از مهمترین نتایج اجرای کامل این طرح محسوب میشود. همچنین امکان ذخیره و تنظیم آب، امکان برداشت آب با سناریوهای مختلف از لحاظ نوع مصرف بویژه در حوزه صنعت و توزیع ماهیانه برداشت با تمهیدات لازم از جمله اهداف احداث این سد در شمال آذربایجان غربی به شمار میرود. وزارت نیرو با هدف مهار آبهای مرزی شمال غرب کشور توسط این سد درصدد تکمیل آن برآمد.
تحقق ۱۱۲ میلیون مترمکعب حقابه اراضی کشاورزی پلدشت
سد کرم آباد پلدشت از این رو یکی از بزرگترین طرحهای اقتصاد مقاومتی کشور نامیده میشود که با افتتاح این طرح سالانه آب موردنیاز کشاورزی اراضی پایاب به میزان ۱۱۲ میلیون مترمکعب بهوسیله این سد تأمین میشود. این سد 23 هزار هکتار از زمینهای بایر منطقه را با استفاده از حقابه ایران از دریاچه پشت سد ارس به اراضی کشاورزی تبدیل میکند. با اجرای طرح کرم آباد 19 هزار و 200 هکتار از اراضی دیم و ملی دو شهرستان پلدشت و شوط به سیستم آبیاری نوین مجهز و زمینه اشتغال در حوزه کشاورزی ایجاد میشود و با بهرهبرداری از این طرح، تحولی بزرگ در کشاورزی استان و تولید محصولات استراتژیک همچون گندم، کلزا، جو و آفتابگردان به وجود میآید.
در گفتوگو با یک مقام مسئول اعلام شد
اصلاح قیمت سی.ان.جی به منظور افزایش هوشمندسازی جایگاهها
عطیه لباف
خبرنگار
شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران با صدور اطلاعیهای نرخ جدید عرضه گاز طبیعی فشرده شده (سیانجی) را اعلام کرد. بر اساس این اطلاعیه از امروز هر کیلوگرم سیانجی به قیمت ۶ هزار و ۵۶۸ ریال عرضه خواهد شد. تا روز گذشته نرخ فروش سیانجی 6 هزار ریال به ازای هر کیلوگرم بود. بر اساس تصویبنامه هیأت وزیران، این افزایش کمتر از 10 درصدی قیمت CNG، صرف تأمین منابع مالی اجرای الزامهای ایمنی و هوشمندسازی جایگاههای عرضه سیانجی و کمک به تعویض مخازن وسایل نقلیه با سوخت گاز طبیعی فشرده میشود.
در این باره حمید قاسمی، مدیر CNG شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی به «ایران» توضیح میدهد: «افزایش قیمت جزئی منجر به درآمد جدید برای دولت نخواهد شد. منابع حاصل از این بخش برای افزایش ایمنی و هوشمندسازی جایگاهها و تعویض مخازن وسایل نقلیه گازسوز و دوگانه سوز میشود.» قاسمی میگوید: «در ایران تمام مسیرهای اصلی سبز هستند؛ یعنی هیچ مسیری وجود ندارد که در کمتر از 50 کیلومتر حداقل یک جایگاه سی ان جی نداشته باشد. حتی در سیستان و بلوچستان نیز ما این ظرفیت را ایجاد کردهایم. بیش از 2500 جایگاه CNG در کشور ما وجود دارد که 1100 جایگاه دومنظوره است. از این رو ظرفیت خوبی برای CNG داریم.»
فقط نیمی از ظرفیت CNG استفاده میشود
وجود بیش از 2500 جایگاه CNG در ایران ظرفیت عرضه این سوخت را به حدود 45 میلیون مترمکعب در هر روز رسانده است. اما آمارها نشان میدهد که کمتر از 21 میلیون از این ظرفیت ایجاد شده استفاده میشود. مدیر CNG شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی معتقد است که نخستین عامل مؤثر در کاهش استقبال از سی ان جی مؤلفه قیمت است. وی تصریح میکند: «اگر لیتر را با کیلوگرم برابر در نظر بگیریم، وقتی قیمت هر لیتر گازوئیل 300 تومان است اما هر کیلوگرم سیانجی به قیمت 656 تومان عرضه شود، مطمئناً مصرف کننده سراغ سوخت ارزانتر که همان گازوئیل است، میرود. در حالی که قیمت هر لیتر نفت گاز در دنیا حدود 7 هزار تومان است. تا زمانی که قیمت حاملهای انرژی اصلاح نشود، سی ان جی جایگاه خود را پیدا نخواهد کرد.» قاسمی عامل دوم را کیفیت خودروهای پایه گازسوز و دوگانه سوز عنوان میکند و میگوید: «خودروسازی ایران باید به سمت ارتقای کیفی خودروهای پایه گازسوز و دوگانه سوز برود. در کنار آن تجهیزات و مخازن خودروهای قدیمی گازسوز و دوگانه سوز نیز باید بهبود یابد. آن زمان مردم میتوانند به این خودروها اعتماد کنند و تقاضا برای سی ان جی افزایش خواهد یافت.» به اعتقاد مدیر CNG شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی که اگر این دو مشکل رفع شود، حدود 20 میلیون لیتر در روز از مصرف کنونی بنزین کاسته خواهد شد.
ایران چه تعداد خودروی گازسوز دارد؟
بر اساس آخرین آمار، مجموع خودروهایی که به صورت رسمی از گاز استفاده میکنند، 3میلیون و 100 هزار دستگاه است. این خودروها در کارخانه با این قابلیت تولید شدهاند. اما بر اساس اطلاعات سوختگیری، حدود یک میلیون خودرو نیز بعد از تولید مجهز به سیستم گازسوز شدهاند. بر این اساس مجموعاً 4 میلیون و 140 هزار دستگاه خودروی گازسوز و پایه گازسوز در کشور وجود دارد.
از این 4 میلیون و 140 هزار، حدود 400 هزار دستگاه تاکسی، یک میلیون و 200 هزار دستگاه وانت نیسان و 6 هزار دستگاه نیز اتوبوس هستند.
مدیر CNG شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی میگوید که افزایش حدود 56 تومانی قیمت سی ان جی تأثیری بر قیمت کرایهها نخواهد داشت. به این خاطر که این تغییر بسیار جزئی است و ممکن است فقط روزی 500 تومان هزینه سوخت این وسایل حمل و نقل را افزایش دهد. از این رو حساسیت اجتماعی به تغییر قیمت سی ان جی بسیار پایین است.
قیمت سی ان جی در دنیا
قیمت هر مترمکعب گاز طبیعی فشرده شده در دنیا نظیر پاکستان حدود 15 سنت است؛ اما در ایران قیمت حدود 3 سنت برای هر مترمکعب است. هر کیلوگرم سی ان جی معادل ۱.۳۵ مترمکعب گاز است که در جایگاهها با واحد کیلوگرم عرضه میشود. بسیاری از تولیدکنندگان بزرگ دنیا امروزه خودروهای گازسوز تولید میکنند. مانند تویوتا، فیات و فولکس که البته تولیدات آنها با خودروهای ایران فرق دارد. خودروهای جدید تولیدی این شرکت با یک بار سوختگیری میتواند 800 کیلومتر را طی کند اما در ایران یک بار سوختگیری برای 150 تا 270 کیلومتر پاسخگوست.
اگر خودروسازان برای ارتقای کیفی خودروهای گازسوز اقدام کنند و یا واردات این خودروها آزاد شود، این موضوع دو مزیت به همراه خواهد داشت؛ نخست، کاهش آلایندههای زیست محیطی با کاهش مصرف بنزین و نفتگاز و دوم کاهش هزینههای سوخت در سبد خانوار، چراکه گاز در ایران ارزان است و در این زمینه مزیت نسبی وجود دارد.
اما شنیدههای خبرنگار ما حاکی از آن است که از نیمه دوم سال 1397 تاکنون نه تنها وضعیت تولید خودروهای پایه گازسوز و دوگانهسوز مانند سمند EF7 ارتقا نیافته بلکه متوقف شده است.
آمار مرکز پژوهش های مجلس از سیل بهاری
خسارت 35 هزار میلیارد تومانی سیل به بخش مسکن
گروه اقتصادی/ در آخرین روزهای فروردین یک مقام مسئول، میزان خسارات مالی سیل را 35 هزار میلیارد تومان اعلام کرد. عددی که برای خیلیها غیرباور بود چرا که حداقل تا 18 فروردین ماه میزان خسارتی که به حوزه کشاورزی وارد شد، بیش از 6700 میلیارد تومان، شبکه حمل و نقل تا 2هزار میلیارد تومان وخانههای روستایی۸۴۰ میلیارد تومان بود. منتقدان به عدد 35 هزار میلیارد تومان میگفتند دولت عدد نزدیک به حجم خسارتها را اعلام نکرده است. آنها اظهار میکردند با حجم وسیعی از سیلابها که کشور با آن روبه رو شده میزان خسارت کلی بیش از 45 هزار میلیارد تومان است. در سیلاب امسال 28 استان از 31 استان کشور در سیل فروردین ماه 98 تحت تأثیر قرار گرفتهاند. استانهایی که بیشترین آسیبها را دیدهاند شامل استانهای خوزستان، لرستان، کرمانشاه، ایلام، همدان، کهگیلویه وبویراحمد، چهارمحال و بختیاری، فارس، گلستان، مازندران، سمنان و خراسان بودهاند. حال مرکز پژوهشهای مجلس با گذشت یک ماه از سیلی که نوروز 98 را برای مردم تلخ کرد، آخرین گزارش از میزان خسارت در بخشهای مسکن و حمل و نقل که بیشتر مربوط به حوزه زیرساختی است را اعلام کرد. البته گفته میشود گزارش این مرکز کامل نیست و تمام بخشها مورد بررسی قرار نگرفته است.
840 روستا آسیب دید
در سیلاب اخیر، در مجموع 840 روستا، 11 هزار و 220 ابنیه فنی و 725 پل و آبرو تخریب شده است. این میزان تخریب از 10 تا 70 درصد را شامل میشود. در بخش زیرساخت ریلی هم خسارت سنگینی وارد شده، مرکز پژوهشهای مجلس در گزارش خود نوشته است، ۱۱۱ کیلومتر خط آهن، زیرسازی و ابنیه در سیلاب آسیب دیده که این خسارت زیان حدود 179 میلیارد تومانی ایجاد کرده است. طبق برآورد اولیه در سیل اخیر، بیش از ۴۱ هزار میلیارد ریال به زیربناهای حمل و نقل جادهای کشور شامل ۱۶۶۰۰ کیلومتر از راهها در ۶۸۰۰ نقطه، خسارت وارد شده است.
کدام راهها بیشتر تخریب شد؟
از آنجا که بیشتر خسارات وارده بر ابنیه فنی مربوط به سه استان خوزستان، گلستان و لرستان بوده است، چنانچه ابنیه فنی خسارتدیده در سه استان مذکور با کل ابنیه فنی موجود در استانهای مذکور مقایسه شود، ملاحظه میشود که نزدیک به 30 درصد از ابنیه فنی سه استان مذکور که بیشتر آنها پل در راه روستایی است، در جریان سیل اخیر، تخریب شده و یا خسارت دیدهاند.
خسارت ۳۵ هزار میلیارد تومانی در بخش مسکن
از طرفی بخش مسکن در سیلاب فروردین ماه بیشترین خرابی را دیده به گونهای که ۳۵ هزار میلیارد تومان به ۱۵۱ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی خسارت وارد شده است. این عدد حدود 7 برابر هزینه زلزله سرپل ذهاب درسال 96 (5 هزار میلیارد تومان) بوده است. با این حجم از خرابیها ۵۱ هزار واحد مسکونی نیاز به بازسازی و ۱۰۰ هزار واحد نیاز به نوسازی مجدد دارند. در گزارش سازمان ملل متحد از حادثه سیلاب امسال ایران، ۱۲ میلیون نفر تحت تأثیر بودهاند، ۳ هزار و ۱۹۲ تن کشته و مصدوم شدند، ۳ میلیون نفر نیازمند انواع امدادرسانی بودند، ۳۷۱ هزار نفر مجبور به ترک منزل خود شدند و ۹۴۳ مرکز درمانی آسیب دید. ضمن اینکه بر اساس اعلام وزارت کشور ۵۸ روستا نیازمند جابه جایی از محل سابق خود هستند.
راهها با چه خسارتی مواجه شد؟
گزارش مرکز پژوهشهای مجلس حاکی از آن است که در بارندگیهای اخیر در محورهای مواصلاتی به بیش از 41 هزار میلیارد ریال به زیربناهای حمل و نقل جادهای کشور خسارت وارد شده است، رقم مذکور برآورد اولیهای از خسارت وارده است.خسارتهای مذکور به گونهای است که در مواردی مرمت و تأمین جریان عادی عبور و مرور به فوریت و زمان اندک قابل تأمین است، ولی در خسارتهای سنگینتر جبران آن به زمان و اعتبار نیاز دارد. در جریان بارندگیهای اخیر در مجموع به بیش از 16600 کیلومتر از راهها در 6800 نقطه خسارت وارد شده است.
مرکز پژوهشهای مجلس دو نکته را برای موضوع بازسازی مناطق سیل زده عنوان کرده است؛ نخست آنکه باید توجه داشت بازسازیهای کوتاهمدت با اینکه باید در مدت زمان کوتاه انجام شود تا ارتباط مناطق مختلف را مجدداً برقرار کند، اما آثار بلندمدتی خواهند داشت؛ مکانی که یک بار در حادثه ویران شده است، مشخصاً خطرپذیری بالایی در حوادث آتی خواهد داشت و چنانچه توجه، دقت و هزینه کافی در بازسازی آن صورت نگیرد، در حوادث آتی هزینههای به مراتب بیشتری پدید خواهد آورد بنابراین لازم است توجه شود کیفیت در بازسازی سریع فدای کمیت نشود. نکته دیگر اهمیت ارتباط نزدیک و مستقیم برنامهریزان بازسازی با جوامع حادثهدیده است، نیازها، انتظارات و مشکلات حادثهدیدگان باید به عنوان ستون اصلی برنامهریزی ساخت و سازهای آتی قرار گیرد.
وضعیت سال آبی
دفتر مطالعات زیربنایی مرکز پژوهشهای مجلس در گزارش خود آورده است؛ سالهای آبی متوالی 97-96 و 98-97 به ترتیب از نظر خشکسالی و ترسالی در طول دوره آماری ثبت شده کشور بسیار کمسابقه است. در سال آبی 98-97 تا 20 فروردین سالجاری درصد اختلاف متوسط بارندگی در کل کشور با موقعیت مشابه زمانی در سال آبی گذشته و متوسط درازمدت به ترتیب 181 و 46 درصد بوده است.
محسن دلاویز
مدیرعامل شرکت بهینهسازی مصرف سوخت
با در نظر گرفتن منابع انرژی به عنوان یکی از عوامل تولید و مزیت رقابتی کشور، افزایش بهرهوری انرژی منجر به افزایش بهرهوری کل اقتصاد خواهد شد. از دیگر سو، شاخص بهرهوری انرژی به نوعی عکس شاخص شدت انرژی میباشد و از تقسیم تولید ناخالص داخلی به مصرف نهایی انرژی حاصل میشود. لذا کاهش شدت انرژی بیانگر بهبود بهرهوری خواهد بود. بخش صنعت در کشور با مصرف حدود 384 میلیون بشکه معادل نفتخام در سال 1395، سهمی معادل 4/32 درصد از کل تقاضای انرژی نهایی را به خود اختصاص داده است. با اجرای طرحهای بهینهسازی، پتانسیل صرفهجویی انرژی سالانه تنها در این بخش، حدود 263 میلیون بشکه معادل نفتخام معادل با 720 هزار بشکه نفتخام در روز برآورد میشود که این میزان معادل30 درصد مصرف انرژی در این بخش است. امروزه از بهینهسازی انرژی به عنوان «سوخت پنجم» در کنار سایر منابع اصلی انرژی نظیر زغالسنگ، گاز طبیعی و نفتخام، انرژیهای تجدیدپذیر و هستهای یاد میشود که به دلیل مزایایی نظیر سوخت پاک و ارزانتر، انتخابی مناسب جهت مدیریت عرضه و تقاضای انرژی است. در طرحهای مختلف صرفهجویی انرژی در صنایع بهمراتب بیشتر از شاخص تولید گاز طبیعی از یک فاز نمونه پارس جنوبی است. از مزایای بهینهسازی انرژی میتوان به پتانسیل بالای اشتغالزایی، کاهش تبعات زیستمحیطی، دسترسی بهتر و بومیتر به فناوری و میزان سرمایهگذاری به مراتب پایینتر پروژههای بهینهسازی نسبت به طرحهای تولید فرآوردههای نفتی و گاز اشاره کرد. اشتغالزایی را به کمک طرحهای بهینهسازی و انرژیهای تجدیدپذیر میتوان هم به لحاظ کمی و هم به لحاظ تنوع، به نحو مؤثرتری افزایش داد. ضرورت تغییر رویکرد در اقتصاد کلان کشور از اقتصاد تکمحصول منابع محور به اقتصاد مبتنی بر دانایی و کارایی انرژی از طریق بهبود بهرهوری ملی اجتنابناپذیر است. در بخش ساختمان نیز اجرای مبحث 19 مقررات ملی ساختمان در مراحل طراحی ساختمانهای جدید و یا بهینهسازی ساختمانهای موجود با کاربرد سیستمهای ساختمانی نوین، استفاده از عایق کاری پوسته خارجی ساختمان، استفاده از پنجرههای دو یا چندجداره، جایگزینی سیستمهای موجود با تجهیزات گرمایشی و سرمایشی و لوازم خانگی راندمان بالا، بالا بردن سطح آگاهی عمومی و متخصصین و بهبود روشهای کار، از پتانسیلهای عمده جهت افزایش بهرهوری در بخش ساختمان است. همچنین در بخش حمل و نقل متوسط مصرف سوخت خودروهای تولیدی کشور در سال 97 حدود 7.73 لیتر در صد کیلومتر (معادل 181 گرم بر کیلومتر انتشار co2) است. میانگین وزنی مصرف سوخت خودروهای تولیدی در اتحادیه اروپا در سال 2015 برابر 5.6 لیتر در صد کیلومتر (معادل 130 گرم بر کیلومتر انتشار co2) و این عدد در سال 2020 باید به 4.1 لیتر در صدکیلومتر (معادل 95 گرم بر کیلومتر انتشار co2) برسد. عمده سیاستهای دنیا برای بهرهوری انرژی در بخش توسعه حمل و نقل عمومی، کاهش شدت انرژی خودرو و اجرای استانداردهای مصرف سوخت و روش رانندگی است. با اجرای پروژههای صرفهجویی انرژی در قالب طرحهای ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر در بخشهای حمل و نقل، صنعت و ساختمان گام مؤثری در توسعه سیاستهای بهینهسازی انرژی در کشور برداشته شده که امید است این مسیر با سرعت بیشتری طی شود.
موافقت دولت با تشکیل وزارت بازرگانی
رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور با بیان اینکه دولت با پیشنهاد نمایندگان مجلس برای تشکیل وزارت بازرگانی موافق است، گفت: هزینههایی که تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت ممکن است داشته باشد در مقایسه با فوایدی که برای کشور دارد، هزینه بالایی به حساب نمیآید. جمشید انصاری معاون رئیس جمهوری درباره طرح تشکیل وزارت بازرگانی، افزود: ادغام وزارتخانهها در دولت دهم از پیشینه مطالعاتی و دلایل کارشناسی مشخص و قابل دفاعی برخوردار نبود. وی درباره اینکه ایجاد وزارت بازرگانی به گسترش دولت منجر میشود، اذعان داشت: باید بگوییم مشکلات ناشی از بزرگبودن دولت، در این بخشها نیست.ما نزدیک به 2 میلیون و 300 هزار نفر کارمند دولت داریم که مجموع کارکنان وزارت صنعت، معدن و تجارت حدود هشت هزار نفر است و به لحاظ تعداد نیروی انسانی دستگاه بزرگی نیست. وی گفت: گسترش حوزه عمل و افزایش حجم فعالیتهای وزارتخانه صنعت در پی ادغام از جمله چالشهای جدی بهوجودآمده در این زمینه بود. / پایگاه اطلاعرسانی دولت
توزیع 3 هزار بسته افطاری در مناطق سیل زده توسط شرکت صنایع شیر ایران (پگاه)
حسینی مدیر عامل شرکت صنایع شیر ایران در مصاحبه با روزنامه ایران در این زمینه گفت: ما از آغاز سیل براساس مسئولیت اجتماعی و تأکیدی که وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی داشتند در کنار هموطنان سیل زده بودهایم و تلاش کردیم با توزیع محصولات پگاه کمکی هرچند ناچیز داشته باشیم. در این روزهای مبارک نیز با عنایت به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر ترویج افطاری ساده همکاران ما در استانهای گلستان، لرستان و خوزستان و همزمان با میلاد کریم اهل بیت(ع) نسبت به توزیع محصولات پگاه تحت عنوان افطار مهربانی با همکاری سازمان بهزیستی اقدام نمودند. دکتر حسینی افزود: علاوه بر 7 هزار قوطی شیرخشک نوزاد که تاکنون توزیع شده، 14 کارتن معادل 170 قوطی دیگر اهدایی از طرف کارکنان شرکت شیرخشک نوزاد پگاه نیز امروز برای سیل زدگان استان لرستان ارسال شد.
پرداخت ۵۴ هزار میلیارد تومان برای تملک داراییهای سرمایهای
محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: در سال ۱۳۹۷ بالغ بر ۵۴ هزار و ۳۹۹ میلیارد تومان برای طرحهای تملک داراییهای سرمایهای از سوی دولت پرداخت شده است و از این رقم حدود ۲۱ هزار و ۶۷۳ میلیارد تومان به صورت نقدی پرداخت شده و در حدود ۱۹ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان هم از طریق اسناد خزانه پرداخت شده است.
نوبخت گفت: حداقل ۳۵ هزار میلیارد تومان از بدهیهای دولت به بخش غیردولتی را از طریق اسناد تسویه و به وسیله تهاتر پرداخت کردهایم.
وی تصریح کرد: رشد بودجه جاری سال ۱۳۹۷ نسبت به سال ۱۳۹۶ به میزان ۱۳ درصد است، اما در بودجه عمرانی این افزایش ۳۰ درصد بوده است.
به گفته وی تاکنون ۶۷ هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی بدون حتی یک روز تأخیر بازپرداخت شده است و باقیمانده آن نیز تا پایان سال ۱۴۰۰ تأدیه خواهد شد./ سازمان برنامه و بودجه کشور
ترافیک در بنادر کشور
محمد راستاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از بالاترین ترافیک و حجم تخلیه و بارگیری در بندر امام خبر داد و گفت: سال گذشته میزان صادرات غیر نفتی از بندر شهید رجایی دو برابر واردات غیرنفتی بوده است.
راستاد در مراسم اختتامیه مجمع عمومی سالانه انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران، تأکید کرد: با وجود تهدیدات و ایجاد شرایط سخت و ویژه، بنادر کشور همچنان پرترافیک هستند که نشان میدهد چرخ کشتیرانی و بنادر در جریان است و این ظرفیت میتواند تسهیلکننده اهداف اقتصادی کشور باشد. در حالی که سال گذشته اکثر بنادر کاهش عملکرد داشتهاند، بندر چابهار به تنهایی رشد ۵۰ درصد را تجربه کرد. وی با بیان اینکه هزینههای نقل و انتقال ارز کشتیهای خارجی در چنین شرایطی دشوار است، افزود: هزینه ارزی این کشتیها را ۵ درصد در نظر گرفتهایم و این درخواست در جلسات هیأت عامل تصویب شده و امیدواریم در حداقل زمان به مرحله اجرایی برسد. راستاد گفت: اولویت سازمان بنادر، سرمایهگذاری از سوی بخش خصوصی است و برای حفظ فعالیت و اشتغال در این بخش میتواند برای سهم خود تعدیل هم داشته باشد./سازمان بنادر و دریانوردی